Pakkokävely, akatisia, mikä avuksi?

Onko jotakuta auttanut jokin luontaistuote tai lääke akatisiaan eli paikalla kävelyyn ja paikalla liikehtimiseen?

Kaikki vastaukset ovat tärkeitä.
192981
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 19

Vanhimmat

Mitä?
Mitä on paikallaan kävely?Marssimistako?Kuka kävelee paikallaan?Ja missä?
Nyt en tajua...

Äänestä

Steppikurssille vaan,ei tarvita lääkkeitä.

Äänestä

Kyse on akatisiasta. Se on sivuvaikutuksena joissakin psyykenlääkkeissä. Ehkä et ole itse asiaan ennen törmännyt, mutta itse olen nähnyt useampia ihmisiä, joilla on tämä vaiva. Myös uudet masennuslääkkeet voivat sitä aiheuttaa ja myös neuroleptit.

Äänestä

Lääkkeen vaihto auttoi. Abilifyn takia en saanut istuttua paikallani yhteen. En tosin laihtunutkaan jatkuvasta rauhattomuudesta ;) Harmi

Äänestä

Itsellä abilify 30mg aiheutti vakavan akatisian. Annosta pienennettiin puolella jolloin pakkosteppaus loppui. Hirveä kokemus tuo akatisia....

Äänestä

Ei ole lääkkeet auttanu

Äänestä

Minulle teki itsetuhoisia ajatuksia ja suunnatonta ahdistusta akatisia. Kehoa ja jalkoja kihelmöi inhoittavasti, en vaan voinut lopettaa kävelyä. En voinut pysähtyä paikalleen. Kun pysähdyin, kihelmöinti tuntui räjähtävän. Olin levoton ja olisi tehnyt mieli suunnilleen mielummin leikata jalat irti kuin kestää tuota oloa. En voinut istua tai maata, tai olla paikoillani. Jos sain oltua, piti tauotta heilutella jalkoja. Kai tuo on kuin levottomat jalat, mutta koko kehossa. Pelottava kokemus! Ei riitä sanat kuvaamaan tuota helvettiä. Niinkuin ei pystyisi hallitsemaan kehoa ja menettäisi hallinnan siitä. Olin väsynyt mutta silti oli pakko kävellä enkä saanut rentouduttua. Lääkekokeilukierteessä tuo tuli useampaan otteeseen, pisimmillään kesti viikkoja. Mainittu harvinaisina haittavaikutuksina, mutta kun söin lääkkeitä päällekäin ja käyttänyt useampia vuosia, se todennäköisesti lisännyt riskejä. Ei voi muuta sanoa, kuin että nuo lääkkeet ovat pelottavia ja vaarallisia voidessaan aiheuttaa tuollaisia tiloja. Että en yhtään ihmettele että jollakin käy mielessä lääkkeissä mainitut itsetuhoajatukset. Nyt selvisi syykin!

Äänestä

Minulla Abilify 15 mg aiheutti kyseisen oireen, en voinut olla paikoillani hetkeäkään. Yritin pakolla istua, mutta jalkoja oli pakko heilutella, ja kiemurrella tuolissa melkein koko ajan.
Lääke aiheutti minulle muutenkin hypomaanisen olotilan, eli lääke oli pakko lopettaa. Söin sitä bibolaarihäiriöön.
Hirveä sivuvaikutus kertakaikkiaan......

Äänestä

Ei kai siihen auta kuin aika ja sen aiheuttaneen lääkkeen lopettaminen. Bentsot ja beetasalpaajat voi auttaa jos on pahana. Kahvi itsellä pahensi tuota levottomuuden tunnetta.

Äänestä

lääkeannoksen pienentäminen tai lopettaminen kokonaan ainoastaan auttaa.

Äänestä
  • Ps. Mutta jos olet juuri aloittanut uuden lääkkeen, tuo sivuoire voi vielä helpottaa.

    Äänestä

  • Kyllä jos paha akatisia on, se on niin hirveä tila ettei lääkettä pysty jatkamaan.

    Äänestä

Minulle tuli todella kiduttava akatisia neuroleptistä. Ilmeisesti eivät tunnistaneet tilaa kuitenkaan kun sitä ei missään mainita. Kamala tunne kun et voi levätäkkään.. aiheutti myös fyysistä kipua.

Äänestä

Mulla abilify aiheutti myös akatisian sekä hypomanian. Onneksi lääke lopetettiin

Äänestä

Lääkkeen vähennys auttoi. Yhä vähän levoton.

Äänestä

Akatisiaan loppui minun psyykenlääkekokeilut ja olen sen jälkeen vannonut, etten enää koskaan aio koskea psyykenlääkkeisiin. Tila on moninverroin kamalampi kuin masennukseen liittyvä alakulo tai ahdistus, eikä kukaan lääkäri koskaan varoittanut että lääkkeet voi akatisiaa laukaista. Hoito mitä sain akatisiaa potevana oli ala-arvoista ja ongelmaa vähättelevää, eikä terveydenhuollossa ole riittävää pätevyyttä käsitellä lääkkeiden puhkaisemia ongelmia. Psyykenlääkkeet sotkevat aivokemioita ja hermoston luonnollista toimintaa, ja akatisia on siitä tulos.

Suosittelen akatisiaoireisiin painopeittoa yöksi/muutenkin. Pahimmassa akatisiassa tosin ei juuri paljon pysty makoilemaan. Jaloille suihkuteltava magnesium joka imeytyy ihon läpi hiukan helpottaa itseä lievemmissä akatisiaoireissa.

Äänestä
  • Dopamiini,....dopamiini,....dopamiini

    Äänestä

Minulla sairaalassa jokin monista lääkkeistä aiheutti tätä. Vasta kun sitä vähennettiin ja sitten lopetettiin, oire meni pois. Todella kamalaa se oli ja tuntui ettei hoitajatkaan tajunneet että en tehnyt sitä tahallani.

Äänestä
  • Eihän ne usko siellä mitään. Eikä lääkärit eikä ketkään olipa kyse sairaaloista tai puoleista. Pitävät vain hoitovastaisina. Siksi saa kärsiä.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Suuri huoli kirjoitti:

Onko jotakuta auttanut jokin luontaistuote tai lääke akatisiaan eli paikalla kävelyyn ja paikalla liikehtimiseen?

Kaikki vastaukset ovat tärkeitä.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu