Kortti vai käteinen?

Kortti-ihminen

Kummalla maksatte, kortilla vai käteisellä?
Itse maksan nykyää kaiken kortilla, eikä tarvittaessa meinaa kolikoita löytyä lompakosta.
Miksi jotkut maksaa aina käteisellä? Onko heillä jokin vainoharhainen kuvitelma että pankin virkailijoita kiinnostaisi kytätä missä paikoissa asiakas käy ostoksilla, tai että isoveli valvoo? Mitä väliä vaikka ostopaikat selviävätkin korttia käyttämällä?
Vai onko käteisihmisillä luottotietohäriöitä eivätkä saa ostaa kortilla?

204

4144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen jo vastannut us

      Aina posassa pitää olla hilloo. mut jos koneet toimii niin maksan kortilla. Autmaatille on matkaa.

      • herraasiallinen

        Olenko ainut joka on nopeampi kuortilla kuin käteisellä?!

        Laita kortti lukijaan jo kassaneidin piipatessa ostoksia. Säästää aikaa!


        Käteisellä maksamisessa on tympeää kolikkojen kertyminen ja niiden hidas käyttäminen! Lisäksi kun rahat on tilillä lompakon sijasta, tilille tulee (erittäin pientä) korkoa!


      • herraasiallinen kirjoitti:

        Olenko ainut joka on nopeampi kuortilla kuin käteisellä?!

        Laita kortti lukijaan jo kassaneidin piipatessa ostoksia. Säästää aikaa!


        Käteisellä maksamisessa on tympeää kolikkojen kertyminen ja niiden hidas käyttäminen! Lisäksi kun rahat on tilillä lompakon sijasta, tilille tulee (erittäin pientä) korkoa!

        Sama menetelmä!

        Lisäksi, ainakin silloin kun molempien hihnojen päissä on pakkaus kesken, mätän ostokseni hihnalta suoraan "lennossa" kärriini.

        Käyttämäni marketin kassat tuntevatkin ja usein, jos vaikka taaempi remmi olisi vapaa, niin kasöörit pysäyttävät tavarat alkupäähän, ulottuvilleni.

        Korttia käyttäen tämä on kätevää.


    • ...

      Joop.

      Ostoskärryjä varten muutamia krooneja ripoteltuna takkien taskuihin, siinäpä käteinen.

      Mennyt suomessakin jo jenkkisysteemeihin, ilman luottokorttia, et pärjää mitenkään. Eihän tuosta nyt niin kauan ole, kun piti aina ensin tarkistaa, että jossain liikkeessä voi maksaa kortilla, pian pitää kysy. voiko maksaa käteisellä.

      Tämä "iso veli valvoo" on ihan fakta, korttien mkukaan voi ihmisen selvittää aivan helposti, sen päälle kännykkä, että saa paikallistamistiedot jne. Kyse turvariskien lisäksi kans yksityisyys asiat. Joopajoo, entäs kun muija hokaa visa laskussa pordellin kuitit?

      Mun mielestä korttisysteemi kuitenkin hyvä. Mutta mitäs sitten, kun tulee pitkä, valtakunnan laajuinen sähkökatko? Joopa, koitappa ostaa maitopurkki ilman käteistä.

      =DW=

      • ei käteisellä

        Sattuipa äskettäin. Piti käydä silmälääkärissä, kun optikon ilmainen tarkastus ei käynyt (optikko ohjasi silmälääkärille) No siinä lähistölllä oli yksi silmälasiliike, jossa silmälääkäri otti vastaan. Onneksi kysyin, käykö luottokortti. Eipä käynyt, joten jouduin nostamaan luottotililtä rahaa ( 10 euron palkkio nostamisesta). Maksoin lääkärin sitten käteisellä. Mutta laseja en siitä liikkeestä ostanut, menin siihen liikkeeseen, jossa alun perin kävin. Heillä kun pystyi maksamaan luottokortillakin. Asia on kyllä niin, että jatkossa minulla ei ole mitään asiaa sellaisiin liikkeisiin, jossa ei voi maksaa luottokortilla. Tuossa silmälääkäripaikassa ei käynyt edes Visa Elektron. Mutta silmälääkäri oli hyvä!


      • Koettua Omakoht

        Ei onnistu käteiselläkään sähkökatkon aikana, kun kassat ei toimi. Ihmiset pistetään pihalle ja ovet lukkoon, jos katkosta tulee pitkä.


      • käteistä rahaa on
        ei käteisellä kirjoitti:

        Sattuipa äskettäin. Piti käydä silmälääkärissä, kun optikon ilmainen tarkastus ei käynyt (optikko ohjasi silmälääkärille) No siinä lähistölllä oli yksi silmälasiliike, jossa silmälääkäri otti vastaan. Onneksi kysyin, käykö luottokortti. Eipä käynyt, joten jouduin nostamaan luottotililtä rahaa ( 10 euron palkkio nostamisesta). Maksoin lääkärin sitten käteisellä. Mutta laseja en siitä liikkeestä ostanut, menin siihen liikkeeseen, jossa alun perin kävin. Heillä kun pystyi maksamaan luottokortillakin. Asia on kyllä niin, että jatkossa minulla ei ole mitään asiaa sellaisiin liikkeisiin, jossa ei voi maksaa luottokortilla. Tuossa silmälääkäripaikassa ei käynyt edes Visa Elektron. Mutta silmälääkäri oli hyvä!

        "ei käteisellä"
        Non niin,siinä näet.
        Selvällä rahalla selviää jopa silmälasien ostamisessa.


      • korttipeliä
        käteistä rahaa on kirjoitti:

        "ei käteisellä"
        Non niin,siinä näet.
        Selvällä rahalla selviää jopa silmälasien ostamisessa.

        Kortilla maksan koska en halua nähdä rahamäärää joka menee ostoksiin!!
        Itsensä huijaamista/suojaamista. Silti olen hintatietoinen.
        Ns. rahalla ei mitään enää saa!!


      • VISAkortti
        korttipeliä kirjoitti:

        Kortilla maksan koska en halua nähdä rahamäärää joka menee ostoksiin!!
        Itsensä huijaamista/suojaamista. Silti olen hintatietoinen.
        Ns. rahalla ei mitään enää saa!!

        Kortilla olen tehnyt maksut jo kolmekymmentä vuotta eli sen ajan, kun Suomessa on VISA ollut.
        Matkustaminen on helpottunut sitten kahdeksankymmentä vuoden alun jälkeen, kun VISA saapui Suomen markkinoille. Hotellien maksaminen Euroopassa ja muualla kävi helpoksi eikä tarvinnut enää kantaa mukanaan suuria määriä käteistä tai matkashekkejä. American Express taisi olla, mutta sen laskut oli hankalia maksaa, kun dollarit piti ostaa ja sitten lähettää muistaakseni Englantiin.

        Visalla on aina ollut suoraveloitus pankkitililtä. Vaivatonta ja mukavaa, kun Luottokunta on pitänyt kirjanpidonkin puolestani. En osaisi elää ilman korttia.


    • raskasmetalllilla

      yleensä maksan kultaharkolla, tai muulla raskasmetallilla.

      seteleihin en luota lainkaan..

    • Tilja K

      Mielummin maksan rahalla, seteleillä. Mielestäni se on nopeampaa. Usein kassajonossa on edessäni huonomuistinen tuhertaja, joka koettelee muiden jonottajien hermoja.

      Toisinaan koneen automaattinen katetiedustelu hidastelee ja se aiheuttaa maksamisen kanssa ongelmia.

      • zxz.

        Kyllä, käteisellä maksaa nopeammin... En pitäisi tilillä niin paljon rahaa, koska sieltä sitä näköjään voi toiset nostaa.. Nostan tililtä jokseenkin kaikki rahat pois, paitsi niitä jotka tarvitaan laskujen maksamiseen..

        Isotuloista porukkaa näyttää olevan, kun tililtä voi aina vaan nostaa..En minä tietäisi mitä siellä on jos maksaisin aina kortilla..Ei sitä nyt jokapäivä viitsi tietokoneelta sitä katsoa...Puhelimeen kuulemma saa saldotiedon..? Ei saanu ainkaan säästöpankista..

        Olis se kortillamaksu hygieenisempää...


      • zxz.
        zxz. kirjoitti:

        Kyllä, käteisellä maksaa nopeammin... En pitäisi tilillä niin paljon rahaa, koska sieltä sitä näköjään voi toiset nostaa.. Nostan tililtä jokseenkin kaikki rahat pois, paitsi niitä jotka tarvitaan laskujen maksamiseen..

        Isotuloista porukkaa näyttää olevan, kun tililtä voi aina vaan nostaa..En minä tietäisi mitä siellä on jos maksaisin aina kortilla..Ei sitä nyt jokapäivä viitsi tietokoneelta sitä katsoa...Puhelimeen kuulemma saa saldotiedon..? Ei saanu ainkaan säästöpankista..

        Olis se kortillamaksu hygieenisempää...

        Kortilla maksu.


    • käteinen

      Käteisellä lähes aina,toistaiseksi.Katsovat kyllä kolikoita kaivellessani vähän karsaasti,mutta sama aika menis pin-koodin näpyttelyssä ja muussa tuhertamisessa kortin kanssa,kassalla jono puskee päälle ja kassaneiditkin on niin nopeita ettei alta pois ehdi.

      On se maailman menolla kiire,enempi näitä hitaita kassoja,niitähän on jossain isoissa kaupoissa jo,Helsingissä ainakin.

      • nopea toimitus

        Taidat olla aika kalkkis! Ehkä sinun pitäisi siirtyä 80-palstalle. Kyllä minä ainakin pystyn aika nopeasti kortilla maksamaan. Ja pin-koodikin on ihan hyvässä muistissa. Nyt kun ei enää tarvitse tuhrata aikaa allekirjoituksen kanssa, väittäisin, että kyllä kortilla maksaminen on nopeampaa kuin käteisellä. Asioi sinä vain hitailla kassoilla!


      • L - L

        Toiminta kassalla.

        Kassahoitajan vedellessä viivakoodeja läpi syötän bonuskorttini ja valitsen tapahtuman.

        Olen yleensä liikkeellä kärrin kanssa joten mätän ostokseni "vauhdissa" kärriin.
        Viimeistä odotellessani tökkään luottokorttini lukijaan ja loppusumman ilmestyessä kopuloin vaihtoehdon credit koodin.
        Jos molemmilla hihnoilla on toiminta kesken niin menetelmäni toimii silloinkin.

        Siirryn pakkauspöydälle latomaan ostokseni kassiini.

        Ei onnistuisi käteisen kanssa tuhratessa!


      • kaikki käteisellä
        L - L kirjoitti:

        Toiminta kassalla.

        Kassahoitajan vedellessä viivakoodeja läpi syötän bonuskorttini ja valitsen tapahtuman.

        Olen yleensä liikkeellä kärrin kanssa joten mätän ostokseni "vauhdissa" kärriin.
        Viimeistä odotellessani tökkään luottokorttini lukijaan ja loppusumman ilmestyessä kopuloin vaihtoehdon credit koodin.
        Jos molemmilla hihnoilla on toiminta kesken niin menetelmäni toimii silloinkin.

        Siirryn pakkauspöydälle latomaan ostokseni kassiini.

        Ei onnistuisi käteisen kanssa tuhratessa!

        Eikö käteinen riitä tilillä, kun vittsist creditillä maksaa?? Taitaa monella tuo korttimaksu olla käytössä juuri siksi, että likviditeetti käteisostoihin on heikonpuoleinen?


      • Miksi tililtä?
        kaikki käteisellä kirjoitti:

        Eikö käteinen riitä tilillä, kun vittsist creditillä maksaa?? Taitaa monella tuo korttimaksu olla käytössä juuri siksi, että likviditeetti käteisostoihin on heikonpuoleinen?

        Tai sitten sitä luottokorttia käytetään koska sitä luottoa on? Ei sen käyttäminen yleensä mitään maksa, jos maksaa sitten pois ensimmäisessä laskussa. Joillakin kortilla saa myös bonuspisteitä. Tästä tulee korkoetu, joka toki on hyvin pieni, mutta mikä ihmeen syy luottoa on pelätä? Sitä rahaa voi pitää siellä tilillä enemmän kuin mitä luotolla on velkaa.


      • L - L
        kaikki käteisellä kirjoitti:

        Eikö käteinen riitä tilillä, kun vittsist creditillä maksaa?? Taitaa monella tuo korttimaksu olla käytössä juuri siksi, että likviditeetti käteisostoihin on heikonpuoleinen?

        kaikille kätsylle

        Monesta en tiedä mutta korttilaskumme menee suoraveloituksella käyttelytilillemme jos on aina vähimmilläänkin saldoa enemmän kuin korttimme raja 5000€.

        Osuutemme taloyhtiön viime kesän remonteista, n. 31000€ ja tänä kesänä tuleva 8683,60€ koettelivat likviditeettiämme mutta vielä ei ole tarvinnut ottaa lainaa eikä laskea rasitetta rahoitusvastikkeeseen.

        = Vuoden sisällä ovat nuo ylimääräiset menot koetelleet likviditeettiämme mutta eivät ole järkyttäneet vaatimatonta elämäntapaamme.


      • ....
        nopea toimitus kirjoitti:

        Taidat olla aika kalkkis! Ehkä sinun pitäisi siirtyä 80-palstalle. Kyllä minä ainakin pystyn aika nopeasti kortilla maksamaan. Ja pin-koodikin on ihan hyvässä muistissa. Nyt kun ei enää tarvitse tuhrata aikaa allekirjoituksen kanssa, väittäisin, että kyllä kortilla maksaminen on nopeampaa kuin käteisellä. Asioi sinä vain hitailla kassoilla!

        Täällä on toinenkin kalkkis. Miksi kysellään kummalla maksaa jos vain toinen vaihtoehto on hyväksyttävä.
        Ei ole tullut mieleenkään että joku pankintäti kyttää missä asioin tai isoveli valvoo. :D Luottotiedotkin on ihan kunnossa. Tykkään maksaa rahalla ja sillä selvä. Perustella ei tarvitse enempää koska syynä on vain se. Maksan useinkin huomattavasti nopeammin kun joku joka yrittää ja yrittää saada maksetuksi kortillaan. Kassantäti neuvoo mutta melkein aina joku tökkii kortilla maksaessa.
        Matkat maksan visalla. En muuta kummallakaan, luotto- enkä käteiskortilla.


    • 'ä¨å'

      Pankkikortilla maksan, en luottokortilla.

      • Debit - credit

        Luottokortilla maksan, mutta käytän debittiä.


      • Miksi?


      • 'ä¨å'
        laiska-lasse kirjoitti:

        Miksi?

        Tilillä on katetta, niin miksi maksaisin luotolla?


      • 'ä¨å' kirjoitti:

        Tilillä on katetta, niin miksi maksaisin luotolla?

        Korottoman maksuajan käyttö on eri asia kuin varsinaisen luoton!

        Miksi ei hyödyntäisi sitä vaikka etu onkin hyvin vähäinen?


      • Se pankkikortista

        Ikävää, mutta pelkkä pankkikortti poistuu/ postetaan kokonaan käytöstä.


      • MC Debit
        Se pankkikortista kirjoitti:

        Ikävää, mutta pelkkä pankkikortti poistuu/ postetaan kokonaan käytöstä.

        Kyllä Mastercard- tai Visa-kortteja saa myös pelkällä Debit-ominaisuudella, joka vastaa toiminnaltaan vanhaa pankkikorttia muilta osin kuin kansainvälisyyden puolesta. Maksut ulkomailla voi kuitenkin halutessaan estää korttia tilatessa.


      • ö
        laiska-lasse kirjoitti:

        Korottoman maksuajan käyttö on eri asia kuin varsinaisen luoton!

        Miksi ei hyödyntäisi sitä vaikka etu onkin hyvin vähäinen?

        Luottoa sekin on. Jos tili on tyhjillään niin voit maksaa silti. Se on luottoa.


      • L - L
        ö kirjoitti:

        Luottoa sekin on. Jos tili on tyhjillään niin voit maksaa silti. Se on luottoa.

        >ö. Jos tili uhkaisi mennä tyhjilleen niin en ostaisi millään. En kortillakaan!

        Sekin aika on koettu että laarin pohja pilkotti.
        Pientä ennakointia ja "sieniin puolet petäjäistä" mutta korollisen luoton puolelle ei edes harkittu kortin käyttöä.


    • Wanha setä kysyy

      Olen maksanut käteisellä, mutta varmaan korttiin pitäisi siirtyä.
      Mulla on Visa Electron, sekä oikea luottokortti, niin kummalla mun kannattaa alkaa/voin maksaa?

      • Pankkikortilla nääs

        @Wanha setä kysyy

        Mulla on sirullinen pankkikortti. Se on ihan kätevä maksuväline. Tavallisen pankkikortin uusi versio. Ei mikään luottokortti. Vastaa siis käteismaksua.


      • hyvin hoituu
        Pankkikortilla nääs kirjoitti:

        @Wanha setä kysyy

        Mulla on sirullinen pankkikortti. Se on ihan kätevä maksuväline. Tavallisen pankkikortin uusi versio. Ei mikään luottokortti. Vastaa siis käteismaksua.

        -Wanha setä-

        Taitaa hiukka riippua siitä millainen asiakas pankillesi olet ja millaisen sopimuksen pankkisi kanssa olet tehnyt.

        Esim. minulla on jokusen euron tilinhoitomaksu, mutta koska tilillä on (ainakin toistaiseksi ollut) katetta, niin varsinaista luottokorttimaksua ei ole.

        Mulla on kätevä yhdistelmäkortti: kotimaassa pankkikortti, ulkomailla luottokortti - ilman ekstraveloitusta.


      • mummikin
        hyvin hoituu kirjoitti:

        -Wanha setä-

        Taitaa hiukka riippua siitä millainen asiakas pankillesi olet ja millaisen sopimuksen pankkisi kanssa olet tehnyt.

        Esim. minulla on jokusen euron tilinhoitomaksu, mutta koska tilillä on (ainakin toistaiseksi ollut) katetta, niin varsinaista luottokorttimaksua ei ole.

        Mulla on kätevä yhdistelmäkortti: kotimaassa pankkikortti, ulkomailla luottokortti - ilman ekstraveloitusta.

        Kotiin tulevat laskut maksan netissä, mutta kaupoissa asioidessa minulla on aina käteistä, jota käytän. Näin on helpompi seurata omaa kulutustaan ja eipä tule törsättyä yli varojen!


      • Donnerwetter:n

        Hmm.Ennen tuli maksettua shekillä,käteisellä ja kortilla,mutta nykyään tulee maksettua jo ennakolla ja aikaa säästynee.Hmm.Pyrokratialta.


      • zxz.
        hyvin hoituu kirjoitti:

        -Wanha setä-

        Taitaa hiukka riippua siitä millainen asiakas pankillesi olet ja millaisen sopimuksen pankkisi kanssa olet tehnyt.

        Esim. minulla on jokusen euron tilinhoitomaksu, mutta koska tilillä on (ainakin toistaiseksi ollut) katetta, niin varsinaista luottokorttimaksua ei ole.

        Mulla on kätevä yhdistelmäkortti: kotimaassa pankkikortti, ulkomailla luottokortti - ilman ekstraveloitusta.

        MIKÄ IHMEEN LUOTTOKORTTI ??? Kyllä menee huonoksi jos täytyy velaksi ruoka ym.. päivittäiset ostokset ostaa..


    • Vuodesta 1979 alkaen kaikki mahdollinen kortilla.
      Melko pitkään täytyi pitää mukana käteistäkin.

      Välillä kokeilimme minulle tarjottua, erittäin hyvillä kylkiäisillä varustettua Diners`ä mutta sen käytettävyys oli huono.

      Olemme maksaneet alusta alkaen kaiken mahdollisen kluottokortin maksuaikaominaisuudella..
      Ml. päivittäiset maitotölkkini ja ruisleipäni.

      Meillä on kortin rinnakkaiskopiot.
      Vaimo hoitaa osuutensa perheen budjetista tutkaillessaan suoraveloitukseen menevän korttilaskun ja pankkien tiliotteet.

      Matkoilla ja luumuillessamme vapaa-ajan asunnollamme, pidämme taskussa käteistä maksaen siten markkina- ja kuppilaostokset.
      Marketit tietenkin kortilla.

      Yhtä asiaa en ymmärrä. Miksi enemmistö korttilaisista käyttää sitä pankkikorttina?
      Minulle kortin maksuaikaominaisuuden käyttö on periaatekysymys.
      Poiminhan huomatessani 5-senttisenkin kadulta. Miksi en siis hyödyntäisi korotonta maksuaikaa vaikka hyöty onkin hyvin vähäinen.

      • koroton

        Sama juttu. Minäkin maksan luotolla ja kun lasku tulee, maksan sen kokonaan. Ei mene yhtään korkoa. Vaan ne käteiset rahat kasvavat pankissa korkoa, ei tietenkään paljon, mutta kyllä plussan puolelle jään!


      • juu mutta
        koroton kirjoitti:

        Sama juttu. Minäkin maksan luotolla ja kun lasku tulee, maksan sen kokonaan. Ei mene yhtään korkoa. Vaan ne käteiset rahat kasvavat pankissa korkoa, ei tietenkään paljon, mutta kyllä plussan puolelle jään!

        Tosiasiallinen korko on tuossa tapauksessa se vuosimaksu, prosentuaalisesti sitä pienempi mitä lähempänä käyttö on luottorajaa.


      • L - L
        juu mutta kirjoitti:

        Tosiasiallinen korko on tuossa tapauksessa se vuosimaksu, prosentuaalisesti sitä pienempi mitä lähempänä käyttö on luottorajaa.

        > juu mutta

        Mikä vuosimaksu?


      • juu mutta

      • L - L
        juu mutta kirjoitti:

        Esimerkkinä tämä hinnasto ja sen maininta siinä alussa:

        http://www.luottokunta.fi/fi/kortit_ja_setelit/visa/hinnasto

        > juu mutta

        Mitään luottokortteihin liittyvää, vuosi- tai muutakaan maksua meiltä ei mene.
        Meille tarjottiin jotain premiumia nykyisen kullitetun tilalle mutta siinä olisi ollut muutaman kympin vuosimaksu vastineeksi lisäeduista joita emme pidän maksun arvoisina.

        Nykyisten korttien, muutamaan kertaan testattu, maksuton matkavakuutus, riittää.

        Tämän syvemmin en ole korttien sielunelämään paneutunut.


      • korkotuottoako???

        Mitäs sä sitten teet niillä kertyneillä pääomankoroilla, kun käytät korotonta maksuaikaa?? Heh heh.. sää ja sun maksuaikasi.


      • Ei vuosimaksua
        juu mutta kirjoitti:

        Tosiasiallinen korko on tuossa tapauksessa se vuosimaksu, prosentuaalisesti sitä pienempi mitä lähempänä käyttö on luottorajaa.

        Minulla ainakin pelkistä Debit-korteista menisi vuosi- tai kuukausimaksu, mutta Credit/Debit kortit ovat täysin ilmaisia. Ei ole korttimaksua, ei tilinhoitomaksua. Jos käyttää luottoa, menee 3 kk Euribor 8.5 %, ei muuta. Noin kuukauden koroton maksuaika on aidosti koroton.


      • koroton kirjoitti:

        Sama juttu. Minäkin maksan luotolla ja kun lasku tulee, maksan sen kokonaan. Ei mene yhtään korkoa. Vaan ne käteiset rahat kasvavat pankissa korkoa, ei tietenkään paljon, mutta kyllä plussan puolelle jään!

        Korttilasku vahtimatta suoraveloitukseen!

        Vaimo katselee laskuyhteenvedon paperikopiota.


      • juu mutta
        L - L kirjoitti:

        > juu mutta

        Mitään luottokortteihin liittyvää, vuosi- tai muutakaan maksua meiltä ei mene.
        Meille tarjottiin jotain premiumia nykyisen kullitetun tilalle mutta siinä olisi ollut muutaman kympin vuosimaksu vastineeksi lisäeduista joita emme pidän maksun arvoisina.

        Nykyisten korttien, muutamaan kertaan testattu, maksuton matkavakuutus, riittää.

        Tämän syvemmin en ole korttien sielunelämään paneutunut.

        Rahamiehet erikseen. Köyhille eläkeläisille ei tarjota noita vuosimaksuttomia vaihtoehtoja.


      • jhjjjgjfjf....
        korkotuottoako??? kirjoitti:

        Mitäs sä sitten teet niillä kertyneillä pääomankoroilla, kun käytät korotonta maksuaikaa?? Heh heh.. sää ja sun maksuaikasi.

        maksat ostokset kerta laskuna tietysti. jotain suurempaa ostaessa voi myös olla että tilillä ei riittävästi hilloo ja täytyy turvautuu visaan, tilille tulee ens kuun palkka ja visa lasku erääntyy korottomana jolloin sen voi maksaa pois. tietty on sit taas se muodikkaampi vaihtoehto ottaa pikavippiä ja maksaa laskut 2x takasin.


    • tiinaex...

      käteisellä mieluummin mää inhoon niitä tunnuslukuja ja kyllä jokainen sen visa electronin saa on sit luottohäiriöitä tai ei luottokortit on erikseen mutta on se korttimaksu nykyään niin itsenäistä puhaa ettei enää tiedä yhtään mikä kortti kelläkin on.

      • Höpö höpö

        Kyllä se kassa näkee kassakoneelta mitä korttia siellä kortinlukijassa käytetään. Tulostuuhan siihen kuittiinkin "Nordea MC Credit" tms.


    • Maailmalla reissatessa luottokortti on ihan ehdoton, muuten et pärjää. Se tuli juuri koettua kun matkalla tuli täysin arvaamaton (ja itsestä johtumaton) pysähdys sellaiseen maahan missä piti käytämän vain lentokentällä. Ylimääräiset taksimatkat, hotelli, pikaruokakuppila jne. eurottomassa maassa: olisipa ollut onnetonta jos MasterCardia ei olisi ollut lompsassa. Visakin on, kaiken varalta.

      Mutta toisinkin päin: esim. Nizzassa taksi vaatii euroja, kortti ei käy.

      Kotimaassa maksan yleisimmin pankkikortilla, eipä tarvitse kassojenkaan rahojen kanssa siltä osin sohlata. Muutamaa kymppiä yritän kuitenkin aina pitää lompsassa, niillä pikkuostoksia makselen toreilla ja kirppareilla.

      • L - L

        > saimaa

        Kortti on tarpeen jo kotimaassa tehtyjen valmistelujen kannalta.

        Hotsku-, lento- ja autovarausten yhteydessä on kortti välttämätön.
        Tosin en ole kortitta yrittänytkään.
        Hotskuvarauksissakin pyytävät korttitiedot vaikka maksun voi suorittaa vasta lähtiessä.

        Ostaessamme Espanjan asuntomme maksoin esisopimukseen tarvittavan summan kortilla.
        Seinässä oli asettamamme vuorokauden nostorajoitus.

        Yhdellä perhematkalla Välimeren alueelle sain 5500km:n bensat ilmaiseksi.
        Kuittasin kyllä höyläkupongit mutta yhtään laskua ei ilmestynyt veloitukseen eikä perään kyselty.

        Kerran tankkasin eräässä Jyllannin maaseudun pikkukaupan automaatista.
        Maksoin kortilla kaupan kassaan ja kauppias syötti vastaavan summan kruunuja automaattiinsa.
        Myöhemmin tuli ilmoitus korttini soveltumattomuudesta ko. puotiin.
        Tietenkin toimitin kauppiaalle tarvittavan summan.

        Monikansallisen energiayhtiön saatavista en ottanut migreeniä!


    • L - L

      Käteisen käyttö on logistisesti älytöntä!

      Ihminen repii seinästä käteistä.
      Porhaltaa kaupankassalle ja maksaa.
      Kassa käsittelee rahat ja jossakin vaiheessa laskee ja lähettää putkipostissa toimistoon.
      Toimistossa lasketaan.
      Rahat toimtetaan pankkiin.
      Rahat lasketaan pankissa.
      Joku pankkilainen panostaa lasketut, eri suuruiset setelit seinään.

      Ihminen repii - - - -

      Onks järkee?

      • äitemuori*

        Voihan se olla älytontäkin, mut kun maksaa käteisellä niin se on sillä selvä, ei tartte laskuja odotella.
        Mä maksan käteisellä yleensä, nostan parinviikon tarpeen kerralla ja sen on riitettävä.
        Tällai on jääny säästöön se satanen pari/kk, pitää olla tiukka itsekuri. Täs jo muutenki pankkivirkailijan hommia saa tehdä ja maksaa siitä vielä.
        Eiks ne pankis melkee istu kädet ristis tai surffaa netis sijotuksia syynäämäs, no rahan laskuun niillä on koneet.

        Velaks en osta mitään. Kukin tyylilläns.


      • L - L
        äitemuori* kirjoitti:

        Voihan se olla älytontäkin, mut kun maksaa käteisellä niin se on sillä selvä, ei tartte laskuja odotella.
        Mä maksan käteisellä yleensä, nostan parinviikon tarpeen kerralla ja sen on riitettävä.
        Tällai on jääny säästöön se satanen pari/kk, pitää olla tiukka itsekuri. Täs jo muutenki pankkivirkailijan hommia saa tehdä ja maksaa siitä vielä.
        Eiks ne pankis melkee istu kädet ristis tai surffaa netis sijotuksia syynäämäs, no rahan laskuun niillä on koneet.

        Velaks en osta mitään. Kukin tyylilläns.

        > äiteelle

        Luottokortin korottomalla maksuajalla maksaessa ei tarvitse odotella laskuja.

        Tulevat kerran kuukaudessa maksuun ja, ainakin meillä, menevät suoraveloituksella saajalle.

        Vaimon on helppo seurata kulurakennetta koska käytännössä kaikki ostokset ovat korttilaskussa.

        Kortti tai käteinen. Kumpikaan ei muuta tulevan rahan määrää!


      • juu mutta
        äitemuori* kirjoitti:

        Voihan se olla älytontäkin, mut kun maksaa käteisellä niin se on sillä selvä, ei tartte laskuja odotella.
        Mä maksan käteisellä yleensä, nostan parinviikon tarpeen kerralla ja sen on riitettävä.
        Tällai on jääny säästöön se satanen pari/kk, pitää olla tiukka itsekuri. Täs jo muutenki pankkivirkailijan hommia saa tehdä ja maksaa siitä vielä.
        Eiks ne pankis melkee istu kädet ristis tai surffaa netis sijotuksia syynäämäs, no rahan laskuun niillä on koneet.

        Velaks en osta mitään. Kukin tyylilläns.

        Kadulta yms löydettyä seteliä ei voi palauttaa oikealle omistajalleen, löydetyn kortin voi.


      • kukin tyylillään
        L - L kirjoitti:

        > äiteelle

        Luottokortin korottomalla maksuajalla maksaessa ei tarvitse odotella laskuja.

        Tulevat kerran kuukaudessa maksuun ja, ainakin meillä, menevät suoraveloituksella saajalle.

        Vaimon on helppo seurata kulurakennetta koska käytännössä kaikki ostokset ovat korttilaskussa.

        Kortti tai käteinen. Kumpikaan ei muuta tulevan rahan määrää!

        Kulujen seuranta on ihan heplpoa nettipankissa, ei siihen tarvita paperista laskua, jos ei paperia kaipaa.

        Korottomasta maksuajastakaan ei ole tänään hyötyä, jollei sitten osta monen kymmenentuhannen euron edestä kuukaudessa.


      • Onneksi tunnusluku
        juu mutta kirjoitti:

        Kadulta yms löydettyä seteliä ei voi palauttaa oikealle omistajalleen, löydetyn kortin voi.

        Onneksi nykyään vaaditaan se tunnusluku. Ne pankkikortit oli hurjia joilla saattoi ostaa ilman henkkareiden kysymistä 50 euroon saakka. Kerran korttini oli pudonnut kaupunkini vilkkaimmalle kadulle mutta onneksi oli rehellinen löytäjä. Niitä 50 euron kierroksia olisi voinut joku tehdä vaikka kuinka monta eri kaupoissa.


      • kortti on ok
        äitemuori* kirjoitti:

        Voihan se olla älytontäkin, mut kun maksaa käteisellä niin se on sillä selvä, ei tartte laskuja odotella.
        Mä maksan käteisellä yleensä, nostan parinviikon tarpeen kerralla ja sen on riitettävä.
        Tällai on jääny säästöön se satanen pari/kk, pitää olla tiukka itsekuri. Täs jo muutenki pankkivirkailijan hommia saa tehdä ja maksaa siitä vielä.
        Eiks ne pankis melkee istu kädet ristis tai surffaa netis sijotuksia syynäämäs, no rahan laskuun niillä on koneet.

        Velaks en osta mitään. Kukin tyylilläns.

        Olen sitä mieltä, että sellaiset, jotka ostavat käteisellä, eivät hallitse tietotekniikkaa! Nyhertäkää vain ompeluksienne ja neulomisienne kanssa, minä ainakin käytän nykyajan tietotekniikkaa hyväkseni. Voin rehellisesti sanoa, että tieto on paremmin hallussa kuin monella nuoremmalla, joka ei ole tietotekniikasta kiinnostunut. Tunnen sellaisia paljon. Vielä tällä iälläkin (67) oppii uutta. Ei pidä heittäytyä "en minä osaa" tilaan!


      • hahahahahaaaaaa
        kortti on ok kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että sellaiset, jotka ostavat käteisellä, eivät hallitse tietotekniikkaa! Nyhertäkää vain ompeluksienne ja neulomisienne kanssa, minä ainakin käytän nykyajan tietotekniikkaa hyväkseni. Voin rehellisesti sanoa, että tieto on paremmin hallussa kuin monella nuoremmalla, joka ei ole tietotekniikasta kiinnostunut. Tunnen sellaisia paljon. Vielä tällä iälläkin (67) oppii uutta. Ei pidä heittäytyä "en minä osaa" tilaan!

        Ostatko kortilla kaupasta vai nostatko rahaa kortilla seinästä. Sama "taito" siihen tarvitaan ja tietotekniikan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.


      • juu mutta
        Onneksi tunnusluku kirjoitti:

        Onneksi nykyään vaaditaan se tunnusluku. Ne pankkikortit oli hurjia joilla saattoi ostaa ilman henkkareiden kysymistä 50 euroon saakka. Kerran korttini oli pudonnut kaupunkini vilkkaimmalle kadulle mutta onneksi oli rehellinen löytäjä. Niitä 50 euron kierroksia olisi voinut joku tehdä vaikka kuinka monta eri kaupoissa.

        Mutta mitä tunnuslukua vaaditaan jos tarjoat kassalle sen löytämäsi setelin?


      • omakehu
        kortti on ok kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että sellaiset, jotka ostavat käteisellä, eivät hallitse tietotekniikkaa! Nyhertäkää vain ompeluksienne ja neulomisienne kanssa, minä ainakin käytän nykyajan tietotekniikkaa hyväkseni. Voin rehellisesti sanoa, että tieto on paremmin hallussa kuin monella nuoremmalla, joka ei ole tietotekniikasta kiinnostunut. Tunnen sellaisia paljon. Vielä tällä iälläkin (67) oppii uutta. Ei pidä heittäytyä "en minä osaa" tilaan!

        Onneksi olkoon itsesi jalustalle nostamisesta ja ihmisten mustavalkoistamisesta. Aivan järjetöntä arvostella ihmisiä maksutavan mukaan.


      • ********

        L-L
        Ikinä en ole seinästä rahaa repinyt.
        Pankin tiskiltä sitä on viellä saanut.
        En koskaan ole kaupan kassalla aiheuttanut toppia,
        niinkuin korttimaksajat usein tekevät.
        Toistaiseksi on viellä selvä raha kelvannut kaikkialla.
        Korteista ei ole niin varmaa aina.


      • käteistäkö...
        ******** kirjoitti:

        L-L
        Ikinä en ole seinästä rahaa repinyt.
        Pankin tiskiltä sitä on viellä saanut.
        En koskaan ole kaupan kassalla aiheuttanut toppia,
        niinkuin korttimaksajat usein tekevät.
        Toistaiseksi on viellä selvä raha kelvannut kaikkialla.
        Korteista ei ole niin varmaa aina.

        Ei kyllä oikein enää saa pankin tiskiltä käteistä. Piti tuosta "leijonapankista" hakea tililtä vähäsen käteistä, astuin pankkiin kello 15.05 ja kuulemma ei enää siihen aikaan käteistä tipu !? Kassa on suljettu, siinäpä tuo kuitenkin istuskeli jakkarallaan... Käteistä saa omalta tililtään vain klo. 9.00-13.00 !!!! Minkä helevetin takia pankit yleensäkään sitten on auki muina aikoina ???


      • Muita palveluita
        käteistäkö... kirjoitti:

        Ei kyllä oikein enää saa pankin tiskiltä käteistä. Piti tuosta "leijonapankista" hakea tililtä vähäsen käteistä, astuin pankkiin kello 15.05 ja kuulemma ei enää siihen aikaan käteistä tipu !? Kassa on suljettu, siinäpä tuo kuitenkin istuskeli jakkarallaan... Käteistä saa omalta tililtään vain klo. 9.00-13.00 !!!! Minkä helevetin takia pankit yleensäkään sitten on auki muina aikoina ???

        Niistä pankeista saa myös muita palveluita kuin käteisnostoja, kuten sijoituspalveluita, lainoja, vakuutuksia ja korttipalveluita.


      • mieti nyt uudestaan
        kortti on ok kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että sellaiset, jotka ostavat käteisellä, eivät hallitse tietotekniikkaa! Nyhertäkää vain ompeluksienne ja neulomisienne kanssa, minä ainakin käytän nykyajan tietotekniikkaa hyväkseni. Voin rehellisesti sanoa, että tieto on paremmin hallussa kuin monella nuoremmalla, joka ei ole tietotekniikasta kiinnostunut. Tunnen sellaisia paljon. Vielä tällä iälläkin (67) oppii uutta. Ei pidä heittäytyä "en minä osaa" tilaan!

        Hallitsen tietotekniikkaa paremmin kuin moni muu. Minulla atk A-kortti, eli kyllä osaan wintoosan kaikki ohjelmat, lisäksi hallitsen auto-cadin ja muutaman muun suunnittelu ohjelman. Osaan käyttää nettipankkia, olen tilannut netinkautta tavaraa ulkomailtakin, ja onnistunut ne heti maksamaan, luottokorttia en ole siihenkään tarvinnut ja kaikki on tullut mitä olen tilannut. Mutta joo, osaan myös neuloa ja virkata, maksan sekä kortilla että käteisellä. Mutta en koskaan osta luotolle yhtään mitään.


      • korttisukupolvesta
        äitemuori* kirjoitti:

        Voihan se olla älytontäkin, mut kun maksaa käteisellä niin se on sillä selvä, ei tartte laskuja odotella.
        Mä maksan käteisellä yleensä, nostan parinviikon tarpeen kerralla ja sen on riitettävä.
        Tällai on jääny säästöön se satanen pari/kk, pitää olla tiukka itsekuri. Täs jo muutenki pankkivirkailijan hommia saa tehdä ja maksaa siitä vielä.
        Eiks ne pankis melkee istu kädet ristis tai surffaa netis sijotuksia syynäämäs, no rahan laskuun niillä on koneet.

        Velaks en osta mitään. Kukin tyylilläns.

        Juuri näin; kun lompakossa oleva rahasumma pitää riittää kassalla, tulee tarkemmin mietittyä mitä ostaa ja voiko ostaa. Mulla ainakin olisi jatkuvasti tilit miinuksella, jos kortilla maksaisin - nyt ei rahaa irtoa seinästä jos tilillä ei ole katetta. Ei joudu velkakierteeseen sen takia. Rahankäyttö paremmin hallussa.


      • Kotikirjanpito
        kukin tyylillään kirjoitti:

        Kulujen seuranta on ihan heplpoa nettipankissa, ei siihen tarvita paperista laskua, jos ei paperia kaipaa.

        Korottomasta maksuajastakaan ei ole tänään hyötyä, jollei sitten osta monen kymmenentuhannen euron edestä kuukaudessa.

        Sinulle: "Kukin tyylillään":

        No ei ole paras. Paras on tavalliselle ihmiselle Excel-taulukkolaskentaohjelma.

        Siihen kun syöttää esimerkiksi seuraavat asiat:

        Tilinnumero, siis se, joka vastaa ostosta. Esim. 7000 on kotikirjanpidossa ruoka.
        Millä maksettu.
        Kuukausi.
        Debit.
        Kredit.
        Tarkempi kuvaus kulusta / tulosta.
        Päivämäärä.

        Nämä tiedot summataan toiseen taulukkoon, jossa näkyy esimerkiksi eriteltynä paljonko ruokaan meni, paljonko meni olueeseen. Mistä tulot muodostuvat. Tiedot kuukausitasolla, vuositasolla, vertailu edellisvuotisten vastaaviin tapahtumiin. Kaaviot.

        Tietysti taulukon optimointi nopeuttaa täyttöä, jolloin ihmisen ei tarvitse itse paljoa täyttää.

        Täytyyhän näitä tietoja tietysti verrata vuosibudjettiin, joka laaditaan aina kerran vuodessa, sillä näinhän jokainen tekee, joka haluaa "olla kärryillä". Eikä sitten unohdeta rahatilejä, velkatilejä, sijoitukset (sijoitusten nousu/lasku), jälkiveroja, veronpalautukset, palkkiot ym.

        Siis kyllä Excel voittaa mennen tullen sinun nettipankin tiedot. Voitko esimerkiksi katsoa sieltä koosteen, paljonko neljännesvuodessa ole ostanut kahvia ja mitä merkkiä. Minä voin!

        Muille: Sorry nyt, että meni ohi lakuperäisen aiheen.


      • zxz.
        L - L kirjoitti:

        > äiteelle

        Luottokortin korottomalla maksuajalla maksaessa ei tarvitse odotella laskuja.

        Tulevat kerran kuukaudessa maksuun ja, ainakin meillä, menevät suoraveloituksella saajalle.

        Vaimon on helppo seurata kulurakennetta koska käytännössä kaikki ostokset ovat korttilaskussa.

        Kortti tai käteinen. Kumpikaan ei muuta tulevan rahan määrää!

        Kyllä on ökymeininkiä...Ei tiedä kuinkapaljon on rahaa kuluttanut kuussa....En vois kuvitella tollaista...Jälkilaskuja.? Ei ikinä.


      • kantalasi
        kortti on ok kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että sellaiset, jotka ostavat käteisellä, eivät hallitse tietotekniikkaa! Nyhertäkää vain ompeluksienne ja neulomisienne kanssa, minä ainakin käytän nykyajan tietotekniikkaa hyväkseni. Voin rehellisesti sanoa, että tieto on paremmin hallussa kuin monella nuoremmalla, joka ei ole tietotekniikasta kiinnostunut. Tunnen sellaisia paljon. Vielä tällä iälläkin (67) oppii uutta. Ei pidä heittäytyä "en minä osaa" tilaan!

        Kyllä olen usein mielessäni noitunut Niitä kortin etsijöitä ja sitten ootellaan että kone tunnistaa kortin että sais sen tikkarin maksettua , tuelee mieleen että eikö sillä ollu sitä yhtä euroa jonka olis antanut kassalle , kassalla menee 3 me sekuntia rahasta vastaamiseen ,, Eikä se ole taidoista kiinni , pystyn maksamaan niin netissä kuin kortilla mutta en sitä tee .. Eurot kelpaa kaikkialla vaan kelpaako kortit ,,??,, Kysehän tässä keskustelussa on se että moni ihminen haluaa että kaikki tekis niin kuin minä , ja sitten tressataan ihan turhan asian vuoksi jolle ei voida kuitenkaan mitään . Joku maksaa kortilla niin mksakoon ,, minä aina käteisellä vit..ako se muille kuuluu ........... Tuhaa siitä kiukuttelette jp


      • kotisihteeri
        korttisukupolvesta kirjoitti:

        Juuri näin; kun lompakossa oleva rahasumma pitää riittää kassalla, tulee tarkemmin mietittyä mitä ostaa ja voiko ostaa. Mulla ainakin olisi jatkuvasti tilit miinuksella, jos kortilla maksaisin - nyt ei rahaa irtoa seinästä jos tilillä ei ole katetta. Ei joudu velkakierteeseen sen takia. Rahankäyttö paremmin hallussa.

        Minä taas maksan yleensä kortilla ja tietokoneella kirjaan exceliin kaikki menoni kuiteista. Excelissä menot miinustautuvat automaattisesti pankkitilin saldostani, joten olen aina ajan tasalla siitä kuinka paljon minulla on tilillä rahaa, kirjautumatta verkkopankkiin.


      • zxz.
        kotisihteeri kirjoitti:

        Minä taas maksan yleensä kortilla ja tietokoneella kirjaan exceliin kaikki menoni kuiteista. Excelissä menot miinustautuvat automaattisesti pankkitilin saldostani, joten olen aina ajan tasalla siitä kuinka paljon minulla on tilillä rahaa, kirjautumatta verkkopankkiin.

        Kova homma kirjata kuiteista aina johonkin exceliin..Mikä mahtaa olla tuollainenkin Excel ?.


      • L - L
        Kotikirjanpito kirjoitti:

        Sinulle: "Kukin tyylillään":

        No ei ole paras. Paras on tavalliselle ihmiselle Excel-taulukkolaskentaohjelma.

        Siihen kun syöttää esimerkiksi seuraavat asiat:

        Tilinnumero, siis se, joka vastaa ostosta. Esim. 7000 on kotikirjanpidossa ruoka.
        Millä maksettu.
        Kuukausi.
        Debit.
        Kredit.
        Tarkempi kuvaus kulusta / tulosta.
        Päivämäärä.

        Nämä tiedot summataan toiseen taulukkoon, jossa näkyy esimerkiksi eriteltynä paljonko ruokaan meni, paljonko meni olueeseen. Mistä tulot muodostuvat. Tiedot kuukausitasolla, vuositasolla, vertailu edellisvuotisten vastaaviin tapahtumiin. Kaaviot.

        Tietysti taulukon optimointi nopeuttaa täyttöä, jolloin ihmisen ei tarvitse itse paljoa täyttää.

        Täytyyhän näitä tietoja tietysti verrata vuosibudjettiin, joka laaditaan aina kerran vuodessa, sillä näinhän jokainen tekee, joka haluaa "olla kärryillä". Eikä sitten unohdeta rahatilejä, velkatilejä, sijoitukset (sijoitusten nousu/lasku), jälkiveroja, veronpalautukset, palkkiot ym.

        Siis kyllä Excel voittaa mennen tullen sinun nettipankin tiedot. Voitko esimerkiksi katsoa sieltä koosteen, paljonko neljännesvuodessa ole ostanut kahvia ja mitä merkkiä. Minä voin!

        Muille: Sorry nyt, että meni ohi lakuperäisen aiheen.

        Tuossa olisi kädestä suuhun eläjillä oppimista!

        Avioituessamme 1969 pidin juuri tuollaista seurantaa mutta tietenkin manuaalisesti.
        Kuukausipalkkani oli vakio. Samoin työsuhdeasuntoni vuokra.

        Menoluokittain tekemäni seuranta antoi yllättäviä tuloksia.
        Kahden nuoren, lapsettoman ihmisen menot painottuivat viihteen puolelle muodostaen suurimman menoluokan.

        Kymmenisen vuotta sitten laadin vastaavan laskentapohjan exeliin sijoitustemme seurantaan.

        Kulujamme emme seuraa koska elämme vain omien tarpeidemme mukaan hankkimatta mitään sen vuoksi, että jos rahaa sattuisi olemaan!


      • L - L
        zxz. kirjoitti:

        Kyllä on ökymeininkiä...Ei tiedä kuinkapaljon on rahaa kuluttanut kuussa....En vois kuvitella tollaista...Jälkilaskuja.? Ei ikinä.

        Pieneläkeläisten meininkiä!

        Kun kuluttaa vain todellisten tarpeidensa mukaan niin ei tarvitse laskea eurojaan.
        Niiden on pakko riittää tarpeelliseen!


    • isoveli valvoo

      Noinhan se on, että isoveli valvoo ja osaavat mainostaa juuri sellaisia tuotteita joita korttien käyttäjät ostavat.

    • peliautomaatit pitää

      poistaa kaikista marketeista ja kaupoista. ehkä peliluolaan ei tulisi mentyä niin helposti, kuin markettien peliautomaateille.



      mä aikasemmi aina maksoin käteisellä, nykyään kortilla, heh syynä peliautomaatit, nykyään ei löydy kolikoita joka lähtöön, silti niihin kuluu liikaa ku nostan käteistä ja muutan sen kolikoiksi, kierre on
      h e l v e t i l l i n e n ,,,

      • itsekuri

        Tuosta voit syyttää vain omaa selkärangattomuuttasi.

        Minusta RAY:n pitäisi kehitellä automaatteja, joita voisi pelata tökkäämällä sirukortin sisään, olis paljon kätevämpää.


    • lännellä

      Joissakin kauppaliikkeissä tuntuu olevan aikamoista nyhräämistä korttilaitteen kanssa.
      Itselläni setelikäärö rintataskussa, josta nykäisen tuohet tiskiin, se on sillä sipuli.

    • *tasku-matti*

      Maksan jos jaksan. Yleensä artisti maksaa. Niinkuin kaikki tiedämme niin pankit vähentävät käteisautomaattien määrää. Aion pyytää omasta pankistani yhden turhaksi jäävän automaatin omaan käyttööni. Sille on jo varattu paikka olohuoneen nurkasta. Siitä on sitten kiva joskus ottaa käteistä jos tarvii. Tai sitten alan maksamaan luonnossa.

    • vanhassa vara paremp

      En omista pankkikorttia, maksan käteisellä ja rahat säästyy paremmin!Omistan vain kela kortin, ja liiton kortin, hygieniakortin, en edes pikapankkikorttia.

      • tyttö 23v.

        Ihailtavaa, olet todella viisas ihminen. Työllistät ja pidät vallan itselläsi.


    • On tätä aiemminkin kyselty ja olen vastannutkin että korttia olen käyttänyt yli kaksi vuosikymmentä. Joskus harvoin enää tulee tilanteita että käteistä tarvitsee, tyypillisesti jos porukalla reissataan ja sitten lopuksi kuluja tasataan.

    • asfafafa

      Käteisellä tietty. jos kulkis pelkän kortin varassa niin aina olis ongelmissa, koneet ikinä toimi kunnolla ja hidastakin se on, ainaki baareissa

    • käteisen ja kortin k

      Itse maksan vaihtelevasti, joskus kortilla, joskus käteisellä. Nykyään tosin tulee harvoin pidettyä käteistä mukana, ainakaan paljoa - ja olen joskus joutunut ongelmiin sen kanssa - torilla ei kelpaa kuin käteinen, ruokakaupassa ei jostain syystä toiminut korttilukija lainkaan (oli joku yleinen vika)...

      Olen huomannut että parasta olla jonkin verran käteistä lompakossa kortin / korttien lisäksi. Varsinaista luottokorttia ei saa ilman tietyn suuruisia tuloja - vaikka ei olisikaan luottohäiriöitä, VisaElectron ei käy kaikkialle (olen törmännyt siihen) ja jouduin hommaamaan jokunen aika sitten myös pankkikortin (taas). En ole törmännyt moneenkaan paikkaan, johon ei pankkikortti kävisi ;) Mutta oli mikä kortti hyvänsä niin tunnusluvun muistaminen on monessa paikassa yksi osa kortin käyttöä...

    • Pate 55

      Maksan aina käteisellä kun niitä korttien kanssa tunaroijia riittää ihan tarpeeksi hidastamassa muutenkin ruuhkaantuneita kassoja.
      Suraan sanottuna välillä kyrsii aika rajusti katsoa kun joku idiootti maksaa 50 centin ostosta kortilla
      En lähde kotoa jos mulla ei ole vähintään 500 ekeä käteistä taskussa.. Jos sen yli menee ostos niin saatan ostaa pankkikortilla

      • koppeli

        Sama täällä,ja on kätevää.


    • so far,so good!;)

      Maksan aikas pitkälle käteisellä. 26-vuotta,ja sain kortin 18-vuotiaana. Olen kerran pari turvautunut korttiin,mutta käteisellä menee helpommin(:.

      • Cash....

        44 vuotta ja käteisellä lähes aina kun mahdollista. Tosin, auton tankkaamiseen olen jo pari vuotta käyttänyt korttia. Ja joskus harvoin kaupassa, jos tuleekin tehtyä joku "löytö" johon ei ollutkaan varautunut. Helppo automaatilla poiketa ja pitää lompsassa se noin 60-120 egee aina.. ;)


    • voe tokkiisa

      Aloittajalle kysymys! Onkohan meillä kaikilla ollut mainitsemasi kuvitelma, ennenkuin oli maksukortteja? Ettei vain itselläsi olisi?

    • ÄLLOITÄLLI

      Sekä että. Vainoharhainen kuvitelma? Olipas sanonta. No, kyllä kaupat kyttäävät kuluttajien ostotottumuksia, se on jo vanha juttu ja ollut aikapäiviä sitten jo lehdissäkin. Käteinen on ok ja sitä tarvitaan ja tällainen "kädestä suuhun" elävä pysyy rahavarojensa kanssa kärryillä eikä tule elettyä yli varojen, ´tämä onnistuu vain korttiostokissa oikein hyvin, vingutetaan vingutetaan, eikä seurata katteita. Ilmankos tässä maassa on yli varojensa eläviä miljoona, kun vingutetaan vaan korttia eikä seurata (haeta) edes tiliotetta seinästä.

    • kjlkjlkj

      Vanhat ihmiset käyttävät usein pelkkää käteistä. Oma isoäitini maksaa kuun alussa kaikki laskut nettipankissa ja käy sen jälkeen nostamassa automaatista sen verran kuin uskoo tarvitsevansa kuukauden aikana. Tämä siksi, että isoisäni ei osaa käyttää korttia lainkaan, ei nostoon eikä ostoon. Hän kuitenkin tekee normaalisti ostoksia joten sitä käteistä on oltava. Tai varmasti osaisi käyttää kun vaan opettelisi, mutta enpä haluaisi olla se kassaneiti joka joutuu kuuntelemaan hänen kiukutteluaan kun tunnusluku menikin väärin.

      Lisäksi olen kuulluut monien vanhojen ihmisten sanovan, että on helppo tarkkailla paljonko rahaa on jäljellä kun kaikki on siinä omissa hyppysissä. Minä käytän korttia kaikkii yli viiden euron ostoihin, mutta sen alle jäävät maksan riihikuivalla.

      Yksi ilmiö jota en voi käsittää, on ihmiset jotka nostavat rahaa aina vaan sen yhden kauppareissun verran. Sitten juostaan automaatilla vähän väliä.

      • zxz.

        Tänään, tai oikeastaan eilen uutisissa sanottiin: Alle 30 vuotiaitten maksuhäiriöt lisääntyneet hurjasti..Yksi syy oli luottokortit, eletään yli varojen..

        Sitä se on näyttää pitää että rahaa on, mutta ei olekkaan..Sosiaalinen pitää olla, BMW ja muija ja pers auk.


    • SellaSaanko

      Minulla on aina käteistä mukana, maksan käteisellä tai visa electronilla. Pienet ostokset yleensä käteisellä ja ruokakaupassa kortilla.

      Ennen muinoin luottokorttia tarvitsi nettiostoksiin tai lentolippujen ostoon, mutta ei onneksi enää. Luottokortilla ostaa luotolla, velaksi. Periaatteemme on se, että vain asunto ostetaan velaksi. Autot ja moottoripyörätkin ollaan maksettu käteisellä. Siinä säästää.

      En ole valtavasti matkustellut, mutta jonkin verran, lähinnä Euroopassa. Minulla ei ole reissuilla ollut luottokorttia mukana. Ainoastaan yhden kerran olisin tarvinnut: Amsterdamin rautatieasemalla en saanut muutamia vuosia sitten tavaroitani säilöön (sellaiseen boxiin, jotka Suomessa toimivat usein kolikoilla). Siellä boxi toimi ainoastaan visalla, masterilla ja paikallisella sirukortilla.

      Kortilla maksaminen olisi kyllä ympäristöystävällisempää.

      Lounasruokaloissa jono liikkuisi todella paljon nopeammin, kun kaikilla olisi tasaraha. Muualla korttimaksamisen hitaus ei haittaa.

    • minä käytän mieluiten käteistä. kolikot voi sitten tallettaa taskustaan säästöpossuun ja viedä ne sitten välillä pankkiin.

    • Yualle

      Aina on ollut massia tilillä, mut maksan silti aktiivisesti käteisellä =) Pääsyy siihen ehkä on, että konkretisoituu paremmin raha-asiat, kun käsittelee käteistä. Ehkäpä siitä syystä sitä massia onkin aina tilillä ;) Tota vainoharhaistuutta en ole tullut edes ajatelleeksi. Noin ehkä on onkin jossain boonuskorteissa, mutta niitä silti kuitenkin käytän.

      Oman talouden hallinnasta kertoo aika paljon se, jos esim. pelkän olutsalkun tai tupakka-askin ostaessaan ei kassalla halua kuittia ja maksaa vielä kortilla. Niiden ostajien ehkä juuri pitäisi se kuitti ottaa, jotta pysyvät kärryillä tuloistaan ja menoistaan =) Toinen asia on R-kioskilla asioivat. Heh, suunnilleen puolen kymmentä maitopurkkia sieltä elämäni aikana ostaneena ja pari postipakettia hakeneena olen samaan aikaan siellä asioivista todennut, että se on juuri sellainen paikka, jossa tyypillisimmin asioivien ei ehkä pitäisi asioida lainkaan (tuotteiden hinnat vs. asioivan varallisuus tämän olemuksen ja ostoksiensa perusteella) =)

      • L - L

        > Ya- - Onnitteluni massista! Talouden hallinta?

        En ymmärrä miten kassakuitin ottaminen liittyy talouden hallintaan?
        Tosin en osta tupakka-askia enkä olutsalkkua mutta, vaikka maksan kaikki ostokseni kortilla, niin en ota kuittiakaan.

        Talouden hallinasta vastaa vaimoni.
        Hän syynää kuukausittain luottokorttin suoraveloituslaskun ja pankkien tiliotteet.

        Johtuukohan korttielämästä, että markettiostoksilla kuljen listani mukaan tarkastaen yksikköjen nettohintojen mukaa edullisimmat vaihtoehdot?

        Punalappuisetkaan eivät hurmaa jos nettohinta on, vaihtehtoon nähden korkeampi.


      • Yualle
        L - L kirjoitti:

        > Ya- - Onnitteluni massista! Talouden hallinta?

        En ymmärrä miten kassakuitin ottaminen liittyy talouden hallintaan?
        Tosin en osta tupakka-askia enkä olutsalkkua mutta, vaikka maksan kaikki ostokseni kortilla, niin en ota kuittiakaan.

        Talouden hallinasta vastaa vaimoni.
        Hän syynää kuukausittain luottokorttin suoraveloituslaskun ja pankkien tiliotteet.

        Johtuukohan korttielämästä, että markettiostoksilla kuljen listani mukaan tarkastaen yksikköjen nettohintojen mukaa edullisimmat vaihtoehdot?

        Punalappuisetkaan eivät hurmaa jos nettohinta on, vaihtehtoon nähden korkeampi.

        Terve! Kassakuitin ottaminen nimenomaan pelkän olutsalkun ja tupakkiaskin yhteydessä liittyy oleellisesti oman talouden hallintaan, useimmilla. Miksi? Ne ovat ns. mukavuusostoksia =)


    • rahaRiitta

      Maksan mieluummin käteisellä, koska kortit eivät aina toimi. Aina vähän väliä on jokin tietoteknillinen katkos jossakin ja ostokset jää kauppaan, jos ei ole käteistä mukana. Lisäksi lapset eivät saisi koskaan saamiaan kolikkopossuja täyteen jos me emme käyttäisi ikinä käteistä. Se on lapsille tärkeää.

      • Luottokortti

        Jos on aito luottokortti, toimii se myös katkosten aikana. Ei sitä tarvitse joka kerta varmentaa. Ainoastaan ainavarmentava Debit tai Electron vaatii aina yhteydet.


    • green label

      Kortilla maksaminen vie kassoilla enemmän aikaa kuin käteisellä maksaminen, näin se vaan on. Mutta ei kellään pitäisi olla niin kiire, että muutama sekunti lisää kassalla on verrattavissa maailmanloppuun :-) Kortilla maksaminen ok, näin teen itsekin, mutta mielestäni taskussa (tai kukkarossa) pitäisi olla aina sen verran käteistä, että maksupäätteiden ollessa jumissa ruokakassin maksaminen onnistuu käteiselläkin.

    • en lärää kortteja

      PA porukat veivaavat korttiensa kanssa.
      Niin kauan kun käteistä rahaa on käytössä,
      minä maksan sillä.
      Kaupan kassoilla nuita korttien lärääjiä on aina odoteltava.
      Kortit hidastavat maksutapahtumaa.

    • Isoveli valvoo

      Ei ollenkaan harhaista. Jätät jäljen kaikkialle missä liikut ja mitä teet. Kauppojen korteista seuraavat mitä ostat, mistä ostat , kuinka usein ja kuinka paljon. Eräällä kauppaketjulla on halutessasi seuranta syötkö epäterveellisesti ja se puuttuu ostoskäyttäytymiseesi. Apteekki seuraa mitä sairastat.

      Valvontakamerat seuraavat sinua joka paikkaan, puhelimesi voidaan paikantaa ja sitä voidaan kuunnella, käyttäessäsi kortteja sinusta saadaan paljon tietoa. Korteista näkyy kellonaika ja ositteet missä olet korttia käyttänyt. Ja pahimmassa tapauksessa jaat koko elämäsi netissä.


      Yrittäkää käyttäytyä, olette seurannassa.

      • L - L

        > isoveli. Haitanneeko tuo tietojen keräytyminen mittää?

        Mitä organisatiota kiinnostaa yhden yksilön kulutustottumukset?
        Ei mitään!

        Tietojen käyttö kaupan portaassa on pelkästään meidän kuluttajien etu!


    • 12+10

      tietty, käteisellä. enpä tiedä mistä johtuu kun naapuri maksaa kortilla niin aina on tili tyhjä ennen seuraavaa palkkapäivää, mutta mulla on 90 000 tilillä, ehkä kuitenkin siitä rahan/kortin käytön erosta.Kun ottaa tilipäivänä 400e ja elää sillä 2viikkoa niin loput jää automaattisesti tilille, laskut tietysti menee nettipankin kautta, mutta käyttöraha pysyy hallinnassa kun se on konkreettisesti näpeissä. Joiltakuilta se vaan valuu niillä korteilla ties minne, eivät tiedä itsekään....

      • 123321

        sillä ei ole mitään merkitystä seuraako joku 'taho' ostoksiani, sinne ne menee kaikki samaan....kaikille voin kertoa mitä sairastan... miksi se pitäisi 'joltain' salata.. jokainen myös syö suht'samoja mitä kaupoissa myydään, joten mitä sitten jos joku sen tietää...Kaikki tieto mitä ostoskäyttäytymisestä voi saada... mitä sitten...paljon tuhoisampaa on itsekullekin se mitä jossain facebookissa tms. itsestään levittää ja vielä ihan itse ja vapaaehtoisesti...se se vasta tyhmää on...


      • inflaatio-iiro

        pidät 0% korolla 90K rahaa?

        aika järkevää säästöä..


      • 12+10
        inflaatio-iiro kirjoitti:

        pidät 0% korolla 90K rahaa?

        aika järkevää säästöä..

        pitkäaikais, siis 2v.korkotili jossa on70k ja se 20k on käyttörahaa , ei se mikään hyvä korko ole, vajaa 3 prossaa, mutta ei makaa ainakaan ihan pankkikorttitilillä.No en ainakaan mihinkään osakkeisiin mitään laita, esim. nokia on hyvä esimerkki... joku taisi siihen haksahtaa...meinaan velimies.. nyt on arvo mitätön...mutta on ainakin muklavampi olla kuin se naapurin kaveri jolla saldo on se nolla aina ennen tiliä.Se 90k on kuitenkin paljon mukavampi kuin 0e.


    • ..............

      Käteisellä maksaminen on nopeampaa kuin kortilla.
      Ensin laitat kortin laitteeseen, odotat että tunnistaa kortin, sitten valitset credit vai debit ja taas odotat, sitten näppäilet tunnutsluvun ja taas odotat...

    • nre.

      Käteisellä maksan. Netissä ainoastaan luottokortilla, jos pakko. Itselläni myös helpompi pysyä selvillä paljonko rahaa käytössä, kun on fyysistä rahaa.

      • EI PERS AUKINEN

        TIETYSTI KÄTEISELLÄ,VAIN PERS AUKISET,MAKSAA LUOTTOKORTILLA,KÄTEINEN KÄY AINA KOTIMAASSA,JA NOPEAA KÄTEVÄÄ.AINA LOMPAKOSSA PARI TONNIA,VOI OSTAA MITÄ VAAN KUN TARVIAA


      • P-a Pekka
        EI PERS AUKINEN kirjoitti:

        TIETYSTI KÄTEISELLÄ,VAIN PERS AUKISET,MAKSAA LUOTTOKORTILLA,KÄTEINEN KÄY AINA KOTIMAASSA,JA NOPEAA KÄTEVÄÄ.AINA LOMPAKOSSA PARI TONNIA,VOI OSTAA MITÄ VAAN KUN TARVIAA

        Tietystikö?

        Tämä persaukinainen maksaa kaiken kortin maksuaikaominaisuudella.
        Lompakossa on muutama euro.

        Kortin raja on 5000€ ja käyttelytilillä on AINA pienimmilläänkin yli tuon rajan.

        Tämä persaukinainen maksoi äskettäin osuutensa taloyhtiön rempasta, reilu 31000€ käteisellä ( = pankkisiirrolla ) koska tämä persaukinainen ei halunnut ottaa henkilökohtaista lainaa eikä ryhtyä maksamaan sitä pääomavastikkeenkaan muodossa.

        Tälläiset tapahtumat eivät vaikuta tippaakaan tämän peraukinaisen elämään tai suunnitelmiin johin kuuluu lähitulevaisuudessa kuukauden lomamatka ja sen jälkeen parin viikon kuluttua kahden viikon matka.

        Tämä persaukinainen maksaa kesällä osuutensa 8600€ taloyhtiön putkirempasta eikä se heilauta tätä kortilla peraukinaista elämään vietäävää tippaakaan.

        Meille sopii tälläinen persaukinainen korttielämä.
        Emme osaa haaveillakaan varakkaasta käteiselämästä.


      • zxz.
        P-a Pekka kirjoitti:

        Tietystikö?

        Tämä persaukinainen maksaa kaiken kortin maksuaikaominaisuudella.
        Lompakossa on muutama euro.

        Kortin raja on 5000€ ja käyttelytilillä on AINA pienimmilläänkin yli tuon rajan.

        Tämä persaukinainen maksoi äskettäin osuutensa taloyhtiön rempasta, reilu 31000€ käteisellä ( = pankkisiirrolla ) koska tämä persaukinainen ei halunnut ottaa henkilökohtaista lainaa eikä ryhtyä maksamaan sitä pääomavastikkeenkaan muodossa.

        Tälläiset tapahtumat eivät vaikuta tippaakaan tämän peraukinaisen elämään tai suunnitelmiin johin kuuluu lähitulevaisuudessa kuukauden lomamatka ja sen jälkeen parin viikon kuluttua kahden viikon matka.

        Tämä persaukinainen maksaa kesällä osuutensa 8600€ taloyhtiön putkirempasta eikä se heilauta tätä kortilla peraukinaista elämään vietäävää tippaakaan.

        Meille sopii tälläinen persaukinainen korttielämä.
        Emme osaa haaveillakaan varakkaasta käteiselämästä.

        Noitten menojen jälkeen sitten ollankin jo pers aukisia...Sosiaalihuolto soppaa tuo.


      • P-a Pekka
        zxz. kirjoitti:

        Noitten menojen jälkeen sitten ollankin jo pers aukisia...Sosiaalihuolto soppaa tuo.

        Ikävä tuottaa pettymystä ja mieliharmia!

        Meillä ei vieläkään, persaukinaisina kortti-ihmisinä, ole mitään tarvetta käyttää kortin varsinaista luotto-osuutta vaan ainoastaan maksuaikaominaisuuden suoraveloitukset.

        Se täytyy tunnustaa, että remppamaksujen rahoituksen varmisteluksi, vaikka vielä ei olisi ollut pakko, myin erän Danske Bankin Latin America rahastoa.

        Suunnitellesaamme nyt Espanjan asuntomme ikkunaremppaa sekä makuuhuoneiden kalusteiden uusimista, niin jonkin osake- tai rahasto-osuuserän realisointi saattaa olla vastassa.


      • zxz.
        P-a Pekka kirjoitti:

        Ikävä tuottaa pettymystä ja mieliharmia!

        Meillä ei vieläkään, persaukinaisina kortti-ihmisinä, ole mitään tarvetta käyttää kortin varsinaista luotto-osuutta vaan ainoastaan maksuaikaominaisuuden suoraveloitukset.

        Se täytyy tunnustaa, että remppamaksujen rahoituksen varmisteluksi, vaikka vielä ei olisi ollut pakko, myin erän Danske Bankin Latin America rahastoa.

        Suunnitellesaamme nyt Espanjan asuntomme ikkunaremppaa sekä makuuhuoneiden kalusteiden uusimista, niin jonkin osake- tai rahasto-osuuserän realisointi saattaa olla vastassa.

        En kyllä maksais yhtään taloyhtiön putkiremppaa, jos noin paljon levittelisin rahaa.

        Asuisin omakotitalossa, enkä käyttäisi rahaa toisten määräämiin remontteihin ja ylisuuriin hintoihin.


      • zxz.
        P-a Pekka kirjoitti:

        Tietystikö?

        Tämä persaukinainen maksaa kaiken kortin maksuaikaominaisuudella.
        Lompakossa on muutama euro.

        Kortin raja on 5000€ ja käyttelytilillä on AINA pienimmilläänkin yli tuon rajan.

        Tämä persaukinainen maksoi äskettäin osuutensa taloyhtiön rempasta, reilu 31000€ käteisellä ( = pankkisiirrolla ) koska tämä persaukinainen ei halunnut ottaa henkilökohtaista lainaa eikä ryhtyä maksamaan sitä pääomavastikkeenkaan muodossa.

        Tälläiset tapahtumat eivät vaikuta tippaakaan tämän peraukinaisen elämään tai suunnitelmiin johin kuuluu lähitulevaisuudessa kuukauden lomamatka ja sen jälkeen parin viikon kuluttua kahden viikon matka.

        Tämä persaukinainen maksaa kesällä osuutensa 8600€ taloyhtiön putkirempasta eikä se heilauta tätä kortilla peraukinaista elämään vietäävää tippaakaan.

        Meille sopii tälläinen persaukinainen korttielämä.
        Emme osaa haaveillakaan varakkaasta käteiselämästä.

        L - L viettää kuulemma vaatimatonta elämää..


      • P-a Pekka
        zxz. kirjoitti:

        En kyllä maksais yhtään taloyhtiön putkiremppaa, jos noin paljon levittelisin rahaa.

        Asuisin omakotitalossa, enkä käyttäisi rahaa toisten määräämiin remontteihin ja ylisuuriin hintoihin.

        ->zxz Talosta pakoon!

        26:n ok-vuoden jälkeen pakenimme helpompaan asumismuotoon. Keskustan kerrostaloon.
        Keskustan rakennuskannalla on se ikävä puoli, että se on ikääntynyttä joten rempat on tehty tai tulossa.

        Remonttien maksaminen ei ole rahan levittelyä.

        Ainakin meidän asumismuotomme on muuttunut tarpeen mukaan.
        Kahdestaan työsuhdeasunnoissa jotka olivat kerrostalo-osakkeita.
        Lasten tultua omakotitalo kaavoitusalueen reunassa mutta keskustasta 1,2km.

        Penskojen lähdettyä ja lopetettuamme töissä käymisen niin kerrostaloon muutto oli meille paras ratkaisu.
        Asunnon voi huoletta jättää tyhjäksi pitemmäksikin aikaa, talvellakin.

        Tilanteiden ja tarpeiden mukaan!


    • krepsis

      Minä maksan käteisellä ja ihan vaan siksi, että kun raha on konkreettisesti näkösällä, ei koskaan elä yli varojensa.
      Nostan kerralla sen minkä katson tarvitsevani kuukauden aikana ja yleensä sitä jääkin. Loput kelluu pankissa:-)
      Tottakai isommissa hankinnoissa käytän sitä korttia, muuten en.
      Se muuten on tutkittukin, että suuri osa noista jotka ajavat itsensä luottohäiriötilaan, maksavat virtuaalirahalla, eli kortilla. Heillä nimittäin ei ole mitään käsitystä siitä, mitä raha on.
      Toisaalta, onhan se kauppiaiden etu, että ihmiset törsäävät:-)

      • P-a Pekka

        Raha on numeroita tietsikan näytöllä!

        Maksamme kaikki päivittäiset, arkiset ostokset kortin maksuaikaominaisuudella.

        Perhebudjettiimme nähden suuremmat kulut kuten taloyhtiön remontit, 31000€ 8600€ maksamme käteisinä tilisiirtoina.
        ottamatta lainaa.

        Muut käteismaksumme ovat toriostoksia ja - kahveja.
        Ulkomailla käytämme enemmän käteistä.
        Siellä maksamme kortilla ainoastaan markettiostokset.


      • !!!

        Minulla on juuri toisinpäin. Käteinen raha menee nopeasti ja kortilla maksaessa rahat riittää hyvin. Pidän kirjaa maksuista, joten lompakossa olevaan lapuun vilkaisu riittää tietoon paljonko rahaa tilillä on.


    • markat takasin

      Aina käteisellä. Mulla ei oo kuin nostokortti, en halua maksaa kortilla.
      Käteisellä kun maksaa tietää aina tilanteen mitä on rahaa, kortilla tulee ostettua turhaa tavaraa.

      Kun vielä muuntaa kaikki markoksi, niin tietää mitä mikin aina maksaa. Euro hinnat kun ei sano mitään.

    • Yualle

      Vaikka käteisellä maksan, niin sitä en ymmärrä, että miksi se on muka joku etu, että se vie vähemmän aikaa kassalla. Ei mua ainakaan haittaa yhtään se, kuinka kauan itse tumpeloisin korttini kanssa kassalla. Pikemminkin, itsekkäänä ihmisenä, voin tumpeloida siinä ihan niin kauan kuin haluan =) Ihmeen sympatiseeraavaa sakkia täällä kommentoimassa.

      • Yualle

        Tn. syynä siihen, että suositaan käteistä sillä verukkeella, että se on muka nopeampaa, on huono itsetunto. Ei haluta olla tukkeena.

        Sama juttu muuten liikenteessä. On pakko ajaa se edellä ajava kiinni ja jäädä sitten roikkumaan sen perään turvavälin kera. Tällöinhän se tientukko on vain se jonon ensimmäinen =). En missään muussa maassa ole nähnyt sellaista jonoajelua kuin täällä Suomessa. 3-5 auton jonot on ihan normisettiä maamme teillä.

        Itse ainakin ajan sitä omaa ajoani eikä minulla ole tarvetta ajaa ketään kiinni. Ja en aja alinopeutta.


      • zxz.

        Kassalla pitää kiirehtiä, eikä autolla maantiellä..Ärsyttää kassalla turhaan hidastelevat ja pikkupaikkakunnilla kassan kanssa tarinoivat.


    • tavallinen duunari

      sen olen huomanut et kassajono hidas silloin kun monta korttimaksajaa makselee ostoksiaan, ainakin elintarvikekaupoissa. en hirveästi haluisi jonotella ruokakaupassa ja varsinkaan silloin kun olen kotimatkalla töistä, siksi itse suosin rahalla maksua kassalla.

      • P-a Pekka

        Enemmän ikärit tuhraavat kassoilla käteisen kanssa.

        Kesken tavaravirran uitan bonuskorttini koneessa.
        Luottokortti valmiiksia.
        Kortti koneeseen, valinta credit koodi ja homma on valmis.
        Tässä välissä olen useimmiten ehtinyt mättämään tavarani takaisin kärriin.
        Menen pakkaamaan sivummalle jäämättä kiireisempine tukkeeksi.

        Usein käteismaksajat, rahojen kanssa tuhraamisen lisäksi, jäävät perse pystyssä hihnan kohdalle tukkeeksi.


      • AApeli1967
        P-a Pekka kirjoitti:

        Enemmän ikärit tuhraavat kassoilla käteisen kanssa.

        Kesken tavaravirran uitan bonuskorttini koneessa.
        Luottokortti valmiiksia.
        Kortti koneeseen, valinta credit koodi ja homma on valmis.
        Tässä välissä olen useimmiten ehtinyt mättämään tavarani takaisin kärriin.
        Menen pakkaamaan sivummalle jäämättä kiireisempine tukkeeksi.

        Usein käteismaksajat, rahojen kanssa tuhraamisen lisäksi, jäävät perse pystyssä hihnan kohdalle tukkeeksi.

        Usein kortit ei saa tarkistrttua tilin rahavarantoa,ei muisteta lukuja,ei tiedetä mistä painaa. Usein kortti maksajat ovat niitä jotka ovat luottokortti koukussa ja käteistä ei tilillä ole.


      • Ei luottokortti
        AApeli1967 kirjoitti:

        Usein kortit ei saa tarkistrttua tilin rahavarantoa,ei muisteta lukuja,ei tiedetä mistä painaa. Usein kortti maksajat ovat niitä jotka ovat luottokortti koukussa ja käteistä ei tilillä ole.

        Visa-Elektron, tiliä ei voi ylittää koska se on aina ajantasalla.


      • no just
        P-a Pekka kirjoitti:

        Enemmän ikärit tuhraavat kassoilla käteisen kanssa.

        Kesken tavaravirran uitan bonuskorttini koneessa.
        Luottokortti valmiiksia.
        Kortti koneeseen, valinta credit koodi ja homma on valmis.
        Tässä välissä olen useimmiten ehtinyt mättämään tavarani takaisin kärriin.
        Menen pakkaamaan sivummalle jäämättä kiireisempine tukkeeksi.

        Usein käteismaksajat, rahojen kanssa tuhraamisen lisäksi, jäävät perse pystyssä hihnan kohdalle tukkeeksi.

        No ei todellakaan tuhlaa. Monilla maksajilla tulee mokia, painetaan väärin, arvotaan luoton- ja käteisen puolella, sittenkään ei onnistu. Sitten pitää tehdä vanhanaikaisesti, eli allekirjoittaa kuitti ja näyttää henkkarit. Parempi kun korttia käyttävät vain ne joilla se onnistuu ja ne joilla ei onnistu maksavat käteisellä.


    • Artture-67

      Vain ja ainoastaan käteinen!!

    • :)

      Maksan kortilla, koska silloin en tuhlaa pikkuostoksiin. Käteinen "häviää" rahapussista nopeasti. Työkaverini maksaa kaiken käteisellä ja käy maksamassa laskutkin pankissa ja on vielä nuori.

    • Käteistä tarvitaan!

      Käteistä tarvitsee yhä. Auton parkkimittarit ja ostoskärryt tarvitsee käteistä eli kolikoita. Samoin opiskelijana, nostan aina setelin ja maksan sillä koulun ruokailut. Moni maksaa opiskelijaruokalassa kortilla, ja hohhoijaa miten menee aikaa! Kun on melkein tasaraha kolikoita taskussa, vie se vain hetken.

      Ulkomailla myös tarvitaan käteistä. Ei käteinen mihinkään ole häviämässä. Monesti on myös pankkikortti tehnyt tenän eikä ole toiminut kassalla. Onneksi on ollut käteistä varalla.

      • L - L

        Kolikoita!

        Parkkimittarit ovat useimmiten vaihtoehdottomia.

        Ostoskärreihin käyviä polettaja saa. Myös Viron kruunut toimivat, Olen säästänyt niitä ko. käyttöön.


    • Aki-Akseli

      Maksan aina käteisellä, niin olen aina tietoinen kuinka paljon rahaa kuluu.
      He jotka vaan kortilla maksaa,niin ovat kohta suurissa vaikeuksissa,kun se on niin helppoa..kun ei näe niitä euroja. Ja etenkin he joilla on luottokortit...luotto vaan kasvaa ja kasvaa....käteistä tiskiin vaan.

      • Aki-Laakeri

        Eiköhän useimpien kortinkäyttäjien talous pysy hallinnassa. Itse esimerkiksi en tiedä käyttötilini saldoa euron tarkkuudella, mutta kympin tarkkuudella kyllä. Luottokortin saldo näkyy verkkopankissa, ja velkasaldo on ruukannut olla nolla. Edellinen luottolaskuni oli yhden sentin! (Mikähän järki moista laskua oli edes lähettää?)

        Olen silti Aki-Akselin kanssa samaa mieltä. Jos haluaa olla todella tarkka, niin käteinen on helpompi. Käytössäolevat varat ovat silloin täsmälleen ne setelit ja kolikot, jotka hallussa on. Niin minäkin olen toiminut silloin kun rahani olivat vielä tiukemmalla kuin nyt. Ja kukin aikuinen ihminen tuntekoon itsensä. Jos on käynyt niin, että talous ei kortteja käyttäen ole pysynyt hallinassa, käteisen käyttöön siirtyminen voi olla oikein hyvä ratkaisu. Silloin vaikkapa se kahden- tai viidenkympin seteli on juuri se määräraha, jonka kuluihinsa saa määräaikana käyttää.


    • mää ainakin maksan yleensä aina käteisellä.
      äärimmäisen nuukana miehenä nostan pankkiautomaatilta aina vaan pienen summan rahaa kerralla, harkitsen tarkkaan mitä ostan, ja hankinkin vaan sellaista mikä on aivan välttämätöntä. kun harmittelen itselleni tuohen katoomista lompakosta, pysyy menot koko ajan tarkassa kurissa ja kontrollissa.
      jos maksaa kortilla tulee äärimmäisen helposti harhakuva siitä ettei ostokset maksaneet mitään. tarkka markka on vaka markka

    • vikkhelä

      Kyllähän nuo korttimaksuvempeleet ovat hyvinkin nopeita nykyään. Mutta kaikissa paikoissahan ei ole uusinta teknologiaa. En menisi kyllä ottamaan kantaa korttimaksun nopeudesta verrattuna käteismaksuun tutkimatta asiaa. Ja vaikka olen temperamenttinen ihminen, olen kuitenkin niitä vanhan kansan lahopäitä, jotka osaavat odottaa. Vasta sitten jonottaminen alkaa harmittaa, kun joku saa maitopurkin tai bussilipun ostamisesta aikaan kauppaneuvottelut.

      Itse maksan useimmiten pankkikortilla. Suuremmat maksut, kuten nyt kuluneen viikon aikana moottoripyöräkorjaamon ja soitinliikkeen laskut, olen saanut maksaa suoraan tilisiirrolla. Tosin kyseiset yritykset ja yrittäjät ovat minulle tuttuja. Näissä liikkeissähän palvelutapahtuma on kovin toisenlainen kuin ruokakaupassa, eikä maksusuoritukseen kuluva aika kenenkään muun palvelemista hidasta.

      Luottokorttikin minulla on, ihme kyllä. Olen viimeksi käyttänyt sitä syksyllä lähinnä maksuajan takia. Pidän sitä lähinnä keljujen yllätysten varalta. Minulla on toki hyvät vakuutukset, mutta vahinkojahan sattuu jopa minua huolellisemmille, tunnollisemmille ja rauhallisemmille ihmisille.

      Käteistä rahaa, lähinnä kolikoita, tulee tarjoiltua parkkimittareille ja bussikuskeille. Kesäaikaan liikun toisinaan saaristossa, ja siellä käteinen on minusta kätevin valuutta. Pienimmissä vierassatamissa ei välttämättä vieläkään ole korttimaksumahdollisuutta.

    • Elekktron, ei velaks

      Maksan pankkikortilla eikä minulla ole luottokorttia. En osta mitään luotolla.

    • Rahhoo mukkaan!

      Kyllä mummolla täytyy aina olla rahaa! Olen seurannut sivusta, miten nuoremmat saattavat "lainata" rahaa esim. arvan ostoon ja jättää sitten maksamatta. Se on kaikki säästöä, kun ei pidä rahaa mukana. Myyjäisiinkin on silloin turha mennä ostoksille.Samoin rahaton saattaa kulkea toisen kyydissä ja kysyä, käykö maksu kortilla tietäen itsekin, ettei käy, joten tällainen henkilö elää toisen siivellä. En ymmärrä henkilöitä, jotka eivät pidä rahaa mukanaan. Käytän itsekin kortteja, mutta olisin kuin alaston, ellei olisi rahaakin.

    • xca

      aikaisemmin käytin joka ostokseen korttia. Nyt kun pin koodia joutuu näpyttelee, niin joku sivullinen voi kun haluaa oikein, niin nähdä sen näpyttelyn. Olenkin siirtynyt käteisen käyttöön, se onkin ollut miellyttävää, Eipä tarvitse vilkuilla taakseen, onko joku kytiksellä.

    • justiinsa joo

      Miksi jotkut maksaa aina käteisellä?
      - Siksi kun haluavat ja on nopeampi tapa kuin korttisekoilut

      Onko heillä jokin vainoharhainen kuvitelma että pankin virkailijoita kiinnostaisi kytätä missä paikoissa asiakas käy ostoksilla, tai että isoveli valvoo?
      -tuskin on, pysyvät itse tilinsä tasalla, eikä tule niitä heräteostoksia

      Mitä väliä vaikka ostopaikat selviävätkin korttia käyttämällä?
      -Ei mitään

      Vai onko käteisihmisillä luottotietohäriöitä eivätkä saa ostaa kortilla?
      -Ei, monet eläkeläiset maksavat käteisellä, samoin monet lapset ja nuoret.

      Olisitko halunnut nostaa itsesi jalustalle vai miksi tulet kehumaan kortillamaksamistasi. Minäpä käytän korttia että käteistä, mitäs siitä arvuuttelet.

    • ______________--

      luonnossa

    • kortti tulee

      halvemmaksi, nimittäin silloin veloitetaan tismallinen myyntihinta , mutta käteisellä pyöristetään... Pidän enemmän käteisestä, sillä korttikoneet on hitaita. Pennosia on hyvä pitää taskuissa jos tahtoo ostaa jotain pientä kiskalta jne. Käteinen tuntuu isommalta menolta, kortin kanssa ei ajattele määriä yhtä helposti.

    • Laternauskis89

      Aina käteisellä! Ei koskaan kortilla, sillä jos maksan kortilla, tulen huomaamattomalla tavalla tukeneeksi käteisen katoamista elämässämme.
      Sellaista kontrolliyhteiskuntaa minä en halua. Mutta elämä on valintoja täynnä-

    • Reissu-fabu

      Amerikassa on jo pitkään ajateltu, että ainoa syy miksi jollain henkilöllä ei ole luottokorttia/-kortteja on se, että hänellä on maksuhäiriöitä. Mutta, nyt ollaan Suomessa, joss käteistäkin voi vielä tarvita. Ja kyllä käteistä Pohjois-Amerikassakin vielä käytetään esim. erilaisissa automaateissa, usein taksissakin ym.

      Kortti on kätevä, mutta vain niin kauan kuin se pelittää. Japanissa kerran uusi MasterCardini aiheutti viikon sisällä 5-6 hankalaa tilannetta, kun se välillä toimi ja välillä ei. Tokiossa esim. oli vain yksi paikka, josta silloin sai apua ja se paikka edellytti junamatkaa Naritan lentokentälle. Jos luottokortin kanssa tulee ongelmia, ei niiden ratkaiseminen ole aina ihan yksinkertaista, vaikka ongelmat eivät mitenkään johtuisi kortin käyttäjästä. Ja ennemmin tai myöhemmin niitä vaikeuksia maailmalla tulee, olipa kortteja yksi tai useampia.

      Käteinen on luotettava maksuväline, eikä kärsi esim. tietokoneyhteyksien tökkimisestä. Itse en halua käteisestä kokonaan luopua. Vaikka tulevaisuudessa tämäkin valitettavasti voi pakosta olla edessä.

    • jussicash

      Vain idiootti maksaa luottokortilla. Luottokortin idea on vetää välistä sekä sinulta että kauppiaalta. Homma hoituu näpsäkästi kun summat eivät ole suuria, mutta korko on ihan gangsteritasoa. Ja sinä, luottokortin viguttaja, maksat joka kerta kun luotolla pelaat. Mutta siitä vaan, jos se on niin kivaa.

      Käteinen ei tule koskaan katoamaan, se on ihan fakta, ja jos joku liike tai yritys kieltäytyy vastaanottamasta käteistä, se rikkoo lakia. Käteinen kun on laillinen maksuväline. Voit maksaa aina ja kaikkialla sillä, ja jos joku ei ota sitä vastaan, se on hänen ongelmansa, ei sinun. Sinä tarjoudut maksamaan laillisella maksuvälineellä, etkä kieltäydy maksamasta, joka olisi siis rikos. Eli jos joku mussuttaa ettei ota käteistä, vaikka tarjoat sitä, ota rauhallisesti sillä laki on puolellasi. Voit odotella kaikessa rauhassa poliisisetiä paikalle kertomaan ko putiikin puupäälle mitä laki sanoo.

      Ja tosiaan, jokaisesta korttiostoksestasi siirtyy dataa tiedostoihin, joilla seurataan ihmisten kultuskäyttäytymistä. Tätä dataa käyttää niin kauppasi kuin muutkin taloudelliset toimijat. Sen avulla sinulle voidaan kohdetaa mainontaa, suoramarkkinointia yms.

      • Kaikkia urpoja sitä.

        Vai niin :D, voisitko kenties linkittää kyseiseen lainkohtaan :DDDD. Kuluttajaviraston mukaan kun laissa ei ole moista kohtaa, riittää kun palveluntarjoaja antaa mahdollisuuden maksaa laskulla etukäteen.


    • moneymoney

      Käytän yleensä käteistä, mutta Visa on myöskin olemassa tilanteita varten, kun käteinen ei kelpaa. Esim. Lentolippujen osto, auton vuokraus, hotellien varaaminen.
      Paljon reissaavana on tuo käteinen jäänyt jotenkin tavaksi, se on matkoilla ainakion turvallinen tapa maksaa juomat ja ruokailut.
      ......mutta kukin tyylillään

    • palveltava

      Niin paljon käteisellä kun mahdollista!
      Pankkeihin ja muualle palvelu takaisin ja ihmisille töitä!!

      • nuori nainen

        Nyt olet asian ytimessä. Haluan myös palvelua ja siksi maksan käteisellä kaikki.
        Työtä terve ruumis kaipaa, olen kanssasi täysin samaa mieltä.
        Raha ratkaisee tämäkin pulman.


      • kivivasara pussihous
        nuori nainen kirjoitti:

        Nyt olet asian ytimessä. Haluan myös palvelua ja siksi maksan käteisellä kaikki.
        Työtä terve ruumis kaipaa, olen kanssasi täysin samaa mieltä.
        Raha ratkaisee tämäkin pulman.

        Ostin auton, käteisellä :DDDDD


    • Anna kaikkien kukkien kukkia, sanotaan.

      Tuo sinun sanomasi luottotietohäiriöistä paljastaa itse asiassa, mistä kortilla maksamisesta on kyse. Käteisellä kun maksaa, niin sitä pätäkkää löytyy tässä ja nyt. Jos on P.A., niin silloin turvaudutaan korttiin?

    • missä aivot?

      Ruokakaupan jonossa maksan aina käteisellä koska se on nopeampaa.
      On ärsyttävää että mon, sekä miehet että naiset eivät ota korttia pois lompakosta valmiiksi ja sitten kassalla vasta alkavat sitä etsiä.

    • käteistä käytän. viikoittain törmään tilanteisiin ettei kortti edes kävisi ja ehkä kerran vuoteen tilanteeseen etteikö käteinen kelpais. ja oma elämäntilanne on sellainen että pakko pelata tuon käteisen kanssa... tällä hetkellä elän tilanteessa että tarvitsen yhteiskunnan rahallista tukea elämiseen mutta sehän on varsin pieni rahallinen summa näin suomalaiselle... toisin on jollain ei niin suomalaisilla... mutta kumminkin.. lisä euroja joka kuukausi pitää hankkia pärjätäkseen ja jos ne eurot kulkisi tilin kautta esim kaverilta vipattu saturainen se vaikuttaisi suoraan seuraavaan tukeen... tämä saturainen katottais tuloksi! mutta kun maksasin sen takaisin sitä ei lasketa menoksi! naurettavaa. ja kyllä... tästä joku fiksumpi vois lukea tarinaa vähän pidemmällekin... luottotiedot paloi jo heti ensimetreillä ja ottajia olisi jokaiselle mun taskussa olevalle ja taskuun tulevalle eurolle. jos ne eurot kulkisi sieltä tilinkautta ne voisivat hyvinkin päätyä sinne koronlyhennyksiin ja muuhun aivan huuhaaseen mistä ei minulle olisi ikipäivänä mitään hyötyä koska itse lyhennettävään pääomaan ne ei päätyisi... kyllä se on sillälailla että käteistä pitää olla ja sen pitää käydä maksuvälineenä maailman tappiinasti... kukaan ei ota sulta väkisin sun käteisiä rahoja pois muutakuin rosvot ja se on epätodennäköistä ellet kulje tolloa kädessä heiluttaen pimeällä... mutta tililtä rahasi vie oikeat rosvot kysymättä,ilmoittamatta,varoittamatta vaikka kyseessä olisi sun kuukauden ruokarahat. kun laitan satalappusen tänään lompakkoon ja lähden kaupungille tiedän kokoajan että minulla on sata rahaa... mutta jos laittaisin sen satasen tilille ja lähtisin kaupungille en todellakaan usko siihen että mulla ois satanen muovirahana mukana... jos ei muuten niin pankki ois rosvonnu välistä palvelu maksuja... palvelumaksuja siitä että muiden pakottamana mulla edes on pankkitili kun käteisenä ei voi kaikkea saada...

    • mie...

      Eikö se ole jokaisen oma asia millä maksaa. Ihmetyttää toisten kyttääminen ja arvostelu. Joku maksaa kortilla, toinen käteisellä mitä se kellekkään kuuluu.....

    • Se on periaatteessa ihan sama millä maksaa, kun vaan massia on. Kortilla maksaessa saattaa käydä niin, että ihmisen mielikuva rahan määrästä hieman hämärtyy, kun ei maksa käteisellä. Käteisellä maksaessa tulee selvemmäksi se, että paljonko sitä rahaa kuluikaan. Ajattelin asiaa nyt etupäässä pienituloisen kannalta ja niiden, jotka ottavat pikavippejä taivaallisilla koroilla. Koskaan maailman ei pitäisi olla niin kiireinen paikka, että kassassa ei ehditä kaivelemaan niitä 5centtisiä maitolitraan... oli käytännöllistä tai ei.

    • Käteisellä maksan, ei tartte muistella numeroita.
      Tykkään rahan kanssa maksaa kun oon jotenkin paremmin selvillä siitä multa menee ja paljonko jää. En joudu näin ollen edes siihen loukkun ettei rahaa olis.
      Kun jotain kallista maksan niin silloin kortilla.
      Eikä todellakaan ole makshäiriöitä, luottokortin jouduin yhdessä tilanteessa ottamaan ja siellä on edelleen käyttöä se 2000 € mikä oli silloinkin. Kun matkalla en kuitenkaan nostanut mitään :)
      Enkä sitä tule käyttämään luottoa paitsi ihan palavassa hädässä, sillä rahalla minkä tienaan minun pitää pystyä elämään.

    • money walks

      Kortilla maksaminen tekee turhia jonoja kun jokaisen kohdalla odotellaan varmistuksia.
      Joskus sitten kun yhteydet toimivat kunnolla niin voi alkaa maksamaan kaikki kortilla.

    • 5 pojan isi

      Eikö tämä keskustelu ole aivan turha...mitä väliä sillä on millä maksaa kuhan on jotainn jolla maksaa...ja tota luottokortilla maksamista en ymmärrä jos on tilillä rahaa..mutta tehkööt kaikki just niinkun itse parhaaksi näkee...itse käytän kumpaakin rahaa sekä korttia..ja ei minusta kumpakaan ole toista parempi!!

      • "Turhuuksien turhuus, kaikki on turhuutta".


    • Kukin toimii itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla mutta joidenkin tunteita asia tuntuu kuohuttavan.

      Joku käyttää käteistä heikon itsekontrollinsa vuoksi. Silloin se on paras vaihtoehto.

      Toinen pitää kortin käyttöä helppona ja kätevänä tapana. Kuten minä.
      Koen myös kiusalliseksi käteisen rahan pitämisen lompakossa.

      Markettien jonot?
      Käyn kaupassa 6-kertaa viikossa. arkisin yksin, lauantaisin vaimon kanssa.
      Havaintojeni mukaan enemmän kassoja hidastavat käteisen kanssa suhraavat ikärit.
      Tosin, ei heidän korttityöskentelynsäkään mitään salamasanterin toimintaa ole.

      Jos ihminen vasta kassalla, kuultuaan loppusumman, havahtuu siihen, että täytyykin maksaa, niin aikaa menee kaiveluun kaivelkoon korttia tai käteistä.
      Käteisen kaivaminen on melkein poikkeuksetta hitaampaa.

      Saitana sieluna hyödynnän myös kortin maksuaikaominaisuuden antaman korottoman ajan. Hyöty on marguinaalinen mutta poiminhan kadulta 5-centtisenkin.

      Niin tai näin. Minulla korttimaksaminen on poistanut vähäisetkin impulssiostokset.
      Suurimpana hyötynä on v 1981 saamani maksuttomat 5500km:n bensat.

    • Käteis kauppa

      Minä maksan normaalisti aina käteisellä, mutta isommat ostokset, jotka on yli 100 euroa, tulee maksettua kortilla.
      Harvoin tulee pankista nostettua yli 100 euroa käteistä ja laskut hoituu nettipankissa, joten 100 euroa on riittänyt pidempään.
      Viimeksi kävin pankissa viime vuoden puolella joulun aikaan ja vähän yli 100 euroo tuli nostettua ja on vieläkin rahaa jäljellä.
      Pankkiautomaatilta en rahaa nosta.

      Moni on joutunut maksuvaikeuksiin maksaessaan kaikki kortilla.
      Silloin ei näe sitä rahaa, mikä tililtä menee, eikä se tunnu samalta, kuin käteisellä maksaessa.
      Kun maksaa käteisellä, niin silloin se rahan kuluminen myös tuntuu, kun on setelleitä ja niillä maksaa, niin näkee, kuinka se raha vähenee.
      Kun maksaa kortilla, niin ei se rahan väheneminen näy konkreettisesti missään.
      Otat kaupasta tuotteen, käytät kortin kortinlukijassa ja saat sen tuotteen, eikä rahaa näy missään.
      Ei ole ihmekään, että monella kortilla maksavilla tili menee nollille, kun rahaa ei käytetä, niin siitä tulee vaikutelma, että tuotteen saa ilmaiseksi, kun ei ole fyysistä rahaa maksuvälineenä, vaikka eihän se niin ole.

    • Käteiskauppa

      Minä maksan normaalisti aina käteisellä, mutta isommat ostokset, jotka on yli 100 euroa, tulee maksettua kortilla.
      Harvoin tulee pankista nostettua yli 100 euroa käteistä ja laskut hoituu nettipankissa, joten 100 euroa on riittänyt pidempään.
      Viimeksi kävin pankissa viime vuoden puolella joulun aikaan ja vähän yli 100 euroo tuli nostettua ja on vieläkin rahaa jäljellä.
      Pankkiautomaatilta en rahaa nosta.

      Moni on joutunut maksuvaikeuksiin maksaessaan kaikki kortilla.
      Silloin ei näe sitä rahaa, mikä tililtä menee, eikä se tunnu samalta, kuin käteisellä maksaessa.
      Kun maksaa käteisellä, niin silloin se rahan kuluminen myös tuntuu, kun on setelleitä ja niillä maksaa, niin näkee, kuinka se raha vähenee.
      Kun maksaa kortilla, niin ei se rahan väheneminen näy konkreettisesti missään.
      Otat kaupasta tuotteen, käytät kortin kortinlukijassa ja saat sen tuotteen, eikä rahaa näy missään.
      Ei ole ihmekään, että monella kortilla maksavilla tili menee nollille, kun rahaa ei käytetä, niin siitä tulee vaikutelma, että tuotteen saa ilmaiseksi, kun ei ole fyysistä rahaa maksuvälineenä, vaikka eihän se niin ole.

    • RunawayTiger

      Ainakin pienempien kauppojen osalta on ehdottomasti parempi, että maksu suoritetaan käteisellä, sillä korttimaksusta lähtee lähtee aina prosentuaalinen osuus käyttömaksuun. Siitä syystä ainakin pienemmissä yksityisyrityksissä asioidessa käytän ehdottomasti käteismaksua.

      • harvassa kypsiä

        No kuule, ne maksut on jo hinnoissa lisättynä, siinä mielessä korttimaksu olis parempi, että ne kulut myös kauppiaalta menee.


      • RunawayTiger
        harvassa kypsiä kirjoitti:

        No kuule, ne maksut on jo hinnoissa lisättynä, siinä mielessä korttimaksu olis parempi, että ne kulut myös kauppiaalta menee.

        No joo, itse en erityisemmin halua turhaan aiheuttaa kauppiaalle lisäkuluja, vaikka ne kulut olisikin sisällytetty hintaan. Mieluummin rahat sille, keneltä tuotteen ostan.


    • harvassa kypsiä

      No kuule, maksan rahalla siksi, kun se on vaan kätevämpää. Yritäs maksaa kun pankkiyhteydet on poikki kun joku kaivurikuski katkas kaapelit :D. Luottotiedoilla ei kortilla maksamisen kanssa ole mitään tekemistä, Visa Electronin saa kaikki. Visaa ei tarvita kun on massia tilillä, se on vaan persaukisille jotka kuluttaa tilinsä etukäteen.

      • L - L

        Ei ole vaan persaukisille!

        On sekä, että!


      • pieni tarkennus... 1984-2009 olin osuuspankin asiakas ja mulla oli vain pankkikirja... -09 aattelin päivittää sen pankkikirjan automaattikorttiin... eipäs antanutkaan osuuspankki mulle automaattokorttia koska niitä ei enään kuulemma uusia myönnetty... no pyysin saada tollasen visa elektroonin... virkailija siinä näppäili konetta ja ilmotti että sekään ei ole mahdollista... siinä käytiin oikein pankinjohtajalta kysymässä että minkäs kortin mää voin saada.. vastaus oli että en mitään. suljin tilin ja sen jälkeen korkeintaan syljen oopeehen päin. tällaista palvelua hämeenkadun osuuspankissa.


    • miettiva

      Itse tykkään maksaa pieniä ostoksia käteisellä,isommat ostokset taas kortilla. Pienimpiin ostoksiin kuuluu esim. kahvilassa käynnit,toriostokset jne. Kun taas esim. ruokakaupassa maksan kortilla,kun ostokset ovat isompia.

    • joo sua

      Bordellissa ulkomailla käy vain käteinen.

    • käteishemmo098765432

      Mä tykkään selvästä käteisestä. Mulla ei ole mitään vainoharhaista kuvitelmaa että muut kyttäisi missä käyn tai mitä teen, mä vaan tykkään käteisestä, samoin ei mulla ole luottotietohäiriöitä eikä ole koskaan ollut.

      Pakko ihan kysyä, että mistä sä kyvittelet, että kätiesellä maksavilla olis joku vainoharhaisuus tai luottotietohäiriö, osa vaan tykkää käteisestä.

      Sitä paitsi ne kaupan vehkeet välistä toimii miten sattuu ja mitä ite ole seurannut vierestä kassalla niin mä maksan käteisellä nopeammin kuin ihmiset jotka käyttävät niitä korttejansa (ilmeisesti ihmiset jotka käyttää korttejaan eivät osaa niitä nopeasti käyttää vaan räpeltää niiden kanssa).

      Sitten sellainen huomio muuten teille kortilla maksaville, että käteisellä kun maksaa niin ei tarvi peitellä niitä tunnuslukujaan, ikävä kyllä ne tunnusluvun lukijat ym. on sillen monesti laitettu, että on varsin helppo kurkkia toisen tunnusluvut jos tälläistä harrastaa, tämäkin ikävä puoli siis jää pois jos käyttää selvää rahaa.

      Ja ottakaahan huomioon myös vanhukset, heillä on paljon helpompi käyttää sitä selvää käteistä kun näitä kortteja ja ei me voida olla pelkästään korttien varassa koska käteistä tarvitaan aina, mitä sitten jos tulee isompi ikävä katkos noihin systeemeihin?? millä sitten maksetaan?

      Te jotka ette käteisellä maksa vaan kortilla niin tehkää niin kuin parhaaksi näette ja antakaa mun maksaa käteisellä, me ollaan erillaisa joten suodaan toisille myös hieman erillaisia tapoja toimia ja kaikki voi hyvin.

      • Mirror

        Täysin samaa mieltä.
        jos ostelee jotain pientä kuten jätskiä tai juomapullon, tuntuu järjettömältä esittää korttia kun on niin pienempi vaiva parin kolikon löytämisessä.


      • Sossutuhlarit

        @käteishemmo098765432

        Jos on luottotiedot päin persiitä niin ei edes saa korttia, joten sellaiset ainakin hehkuttaa käteisen nimeen, ja sanovat että ei missään nimessä kortilla.
        Ei kai kun eivät edes saa korttia!!

        Sossuasiakkaat varmaan nostavat heti aina rahat tililtään eivätkä maksa kortilla ettei sossussa etuuskäsittelyssä nähdä kuinka toimeentulotukirahat menevät kaljoitteluun ja nettiostoksiin, pelailuun yms. ja ollaan valittamassa kun lapsille ei ole ruokaa ja vaatteita yms.


    • TRolli??

      Koska käteinen nyt vaan on mukavempi ja turvallisempi. Sä varmaan haluut sen sirun kätees nii ei tarvi käyttää korttejakaan ja raha markkinat kunhan vaan digilatisoituu..mun mielestä tää touho on jo liian robottimaista. Miksi maksat aina kortilla? Hirveen epäturvallista, jos kortti aina pitää olla mukana, jos on esim. ulkona ja tekee mieli vaikka ostaa jäätelöä, ihanempaa ja vanhanaikasempaa, kun voi vaan etsiä laukusta muutaman kolikon ja käydä ostamassa... ja pienempi harmi, jos häviää rahat kuin koko kortti. Kukkuu, lisäksi oot mun mielestä trolli ja provo, tuosta isovelivalvoo jutusta, koska sehän valvoo ;)

    • marokko

      MAKSAN KÄTEISELLÄ KOSKA SE ON NOPEEMPAA!!!! OTTAA JOSKUS PÄÄHÄN KUN KORTTI MAKSAJAT HIDASTAA JONOA. OLEN FIKSU JA MAKSAN KÄTEISELLÄ

    • 38.vnainen

      Maksan miten maksan ja sillä hetkellä parhaaksi näen.
      Ei siinä ole muilla mussuttamista.
      Tai tahallani rupean toooosi hiiitaaksiii.

    • Käteistä!

      Tietenkin melkein aina käteisellä. Ottaa minua myös aivoon nykyinen korttien kanssa nyplääminen kun jonot seisoo ja kestää ja kestää. Käteinen on myös kätevää käytössä eikä se mihinkään tule koskaan loppumaan. Suomessa on muuhun Eurooppaan verrattuna poikkeuksellisen paljon kortin käyttöä, mutta käteinen ei tule loppumaan ikinä, se on aivan varmaa. Pankit vaan ei halua täällä vaivautua pitämään automaatteja tarpeeksi esim. syrjäseuduilla. Tämä Suomi on oikea sarvikuonojen maa, kun normaalipalveluiden ylläpitäminen jätetään hoitamatta vetoamalla muka liian pieniin käyttäjämääriin ja korttien yleistymiseen. Kyllä juttu on niin, ettei kaikkea voida laiminlyödä vain siksi, ettei joku palvelu tuota tarpeeksi. Muualla Euroopassa tosiaan on käteinen valttia ja vuokra-asuminen kunniassa. Suomessa heilutaan muka fiksuina tusinan kortin kanssa ja kämpän pitää olla heti 18-vuotiaana "oma" vaikka oikeasti siitä tulee oma vasta ehkä 30 vuotta myöhemmin (ellei ole kupit menneet nurin matkan varrella syystä tai toisesta). Järki hoi!

    • toimeentuleva

      Kortilla ja käteisellä maksan. Koskaan en luotolla kun on tota
      pätikkää aina kivasti tilillä. En ole koskaan omistanut/tarvinnut luottokorttia.
      Ne on höyhiä varten

    • köyhä liikeihminen

      Maksan aina käteisellä, koska se on niin paljon nopeempaa ja kätevää. En halua antaa missään nimessä PANKEILLE VALTAA laskuttaa enään enempää rahoistani.
      Minun yritykseni ei ota vastaan pankkikortteja ja yritän pitää siitä kiinni niin pitkälle kuin voin, sen jälkeen lopetan liiketoiminnan kokonaan ja rupean työttömäksi.
      Alalla jolla toimin, odotetaan ehdotonta luottamusta ja pankkikorttimaksut ovat monen nähtävissä.
      Selvä raha on aina selvä raha. JOS PANKIT SAA VIELÄ LISÄÄ VALTAA, NIIN KATSOTAAN KUINKA KÖYHÄN KÄY!

    • mies 32v

      ANTAKAA VAAN PANKILLE KAIKKI VALTA JA KÄYTTÄKÄÄ PANKKIKORTTEJA, MYÖHEMMIN MAKSATTE SIITÄ SITTEN. VAI LUOTATTEKO TYHJÄÄN?

    • työkyvytön

      Pieneläkeläisen korttielämää.

      Joitakin pieniä kioski- ja toriostoksia lukuun ottamatta maksan luottokortilla ilman ylimääräistä velka-aikaa.

      Huolimatta pienestä, alle tonnin eläkkeestäni, minulla ei ole koskaan viimeiset pelissä enkä seuraa korttiostoksiani tapahtumittain vaan kuukausittain.

      Vuosittain teen muutaman omatoimimatkan halvalla johonkin keski-euroopan kaupunkiin.
      Kortti on matkassa ylivoimaisen kätevä välinen.
      Tuloillani ei varsinaisesti shoppailla mutta eipä ole tarvettakaan.
      Jotain aina kuitenkin tarttuu mukaan.

      Kertaakaan en ole joutunut kiusaukseen käyttää kortin varsinaista luotto-ominaisuutta. Vain sen koroton 1,5kk:n maksuaika on käytössäni.

      Jos syystä tai oisesta minulla sattuu oleaan enemmän käteistä pussissani, minulle se merkitsee 50€ tai enemmän, niin tunnen oloni epämukavaksi.

    • Ammattitaidottomuus

      Olen suosinut käteistä sen jälkeen kun S-marketin kassa odotutti melkein kymmenen minuuttia "varmennusta" visa electronille (joka on mulla aina toiminut moitteettomasti, mutta kassan mukaan "näillä electroneilla joskus kestää"). Kassa huokaili siinä tympääntyneenä ja muut asiakkaat katsoivat vihaisesti vaihtaen kassaa, kun ei kesken kaiken kuulemma voinut ottaa korttiakaan pois ja maksaa käteisellä, jota mulla olisi ollut. Sitten kysyi vihdoin toiselta kassalta neuvoa ja kävi ilmi, että kuittirulla oli loppu ja kone vain odotti kuittipaperia! Ei hellantuuteli, sen jälkeen olen ennakoinut kassahenkilön ammattitaidottomuuden ja maksanut useammin käteisellä.

      Toinen tapaus sattui, myöskin S-marketin kassalla, ei tosin saman. Kassan mukaan maksu ei ollut lähtenyt, vaikka korttipääte selvästi ilmoitti, että maksu oli suoritettu ja kortti pois. Jouduin sitten maksamaan uudestaan ja kahdestihan se maksu meni tililtä, yllätys yllätys.

    • sdgsdfhsdfgsdfg

      Käytän käteistä koska olen alaikäinen ja kortin käyttö ei ole kovin tarpeellista vielä. Sitä paitsi, rahat jotka saan ovat aina käteisenä joten niiden siirtely tilille on aika turhaa. Tokihan sitten kun on joku suurempi ostos niin kortilla.

      Ite makselen käteisellä myös siksi että myyjien pitää josksu rikkoa asiakkaille rahaa, joten on se ihan hyvä että niillä sitten on sitä pikkurahaa :D

    • my habit's people

      Enemmistö maksamisestani tapahtuu käteisellä, kun joku jossain julkisuudessa pelotteli, että kortilla maksamisesta alettaisiin veloittaa rutkasti. Hankittuani Visa-kortin tossa pari vuotta sitten innostuin kuitenkin kortilla maksamisesta aikaisempaan verrattuna, mutta eipä ole (toistaiseksi) mopedi karannut kätösistä. :D

    • Kortilla maksan

      käteistä käytän enää hyvin harvoin.
      Kauppajonossa harmitta se, että ihmiset kaivavat
      korttinsa tai rahansa vasta viime tipassa ja se
      hidastaa jonon etenemistä :(
      Ikäihmiset jumittavat jonoa ollessaan hitaita
      ja kömpelöitä sen maksupäätteen kanssa.
      Monet unohtavat myös tahallaan sen muovilätkän
      ostostensa perästä ja toiset kärsimättömät ovat änkeämäss
      heti omien ostostensa kanssa selkäsi taakse vaikka
      edessäolija ei mene itse yhtään eteenpäin jonossa.
      Kaupassa asioiminen osaa olla idioottien vuoksi
      hermoja raastavaa puuhaa.

    • näin.

      Käteisellä maksan vaikka on kortit! helpompi liikutaa hämärää rahaa.

    • p.k.

      kortilla.

    • Katteinen

      Kätteinen.Pääsee kassoillakin nopeammin
      kuin kortti-ihmiset.

    • meeriamanda

      Ainut mikä pistää miettimään on MIHIN siinä kassalla jonottaessakin on niin kiire?
      Onko pakko asioida silloin kun tietää ruuhkatuntien olevan menossa?

      Yli 60 on usein jo työnsä tehneitä kuten minäkin...eikä minua saisikaan kauppoihin silloin ... voin valita hiljaisimmat tunnit.

      Kortilla makselen, vaan on myös lompuukissakin rahaa, varuiksi.

      • Ei mullakaan mitään kiirettä tänään(kään) ollut, päästin taas ihmisen ohi jolla oli takanani pari ostosta. Ja rahalla maksoin, mutten varmasti ollut kenenkään tukkona :))


    • jyrkikäteinen

      jyrki käteinen on maan pahin loinen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      käteistä ei kukaan äänestä enää!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • <<<

      Mä olen niin epäluulloinen sälli, etten oikein luota kauppiaiden ja pankkien järjestelmien toimintaan. Omia korttimaksuja kun nettipankista katselee, tulee aina sellainen olo että siellä on jotakin ylimääräisiä veloituksia. Ja sitten pitää alkaa kaivelemaan kuitteja, katselemaan kalenteria ja muistelemaan että olenko mä tosiaan muka käynyt 15 päivä Kälviällä kebapilla, ja mikä v***u on tuo 300 euron veloitus kun firman nimi näyttää ihan vieraalta?

      Käteistä käyttäen homma on paljon selvempi. Kun seinä sylkee setelit kouraan, tulee heti saman tien tarkastettua että summa on sama mikä kuitissa lukee. Ei tarvitse jälkeenpäin ihmetellä mihin rahat katosivat.

      Eli pääasiassa käteistä tulee käytettyä.

      Bonuksena tulee sitten se, että lompakosta löytyy käteistä silloinkin kun korttimaksut ei toimi.

    • Mirror

      Käteinen voi olla myös se nopeampi vaihtoehto, kun rahat ovat heti saatavilla eikä vasta kassaneidin kohdalla ala kaivelemaan laukkuja. Tuntuu että kortinlukijat vievät enemmän aikaa, varsinkin jos eivät toimi hyvin.
      Olen alkanut käyttää enemmän käteistä, jotta olen perillä siitä kuinka paljon rahaa tililtä olen käyttänyt ja koska se on nopeampi tapa kassalla, ellei ole paljon senttejä käytössä. Vaikka minulla ei ole mitään kassalla odottamista vastaan, en ole perus kiireinen-suomalainen.
      Taitaa päällimmäiseksi syyksi nousta tuo että tietää kuinka paljon rahaa kukkarossa on ja kuinka paljon nostaa tililtä tiettyjä hankintoja varten.

    • Roope-setä 82

      Kaikki rahat tililtä laskuihin ja säästöön. Lisähommista saaduilla rahoilla, jotka käteistä hoidellaan kauppaostokset.

    • _Aamuli_

      Käteisen hyöty on se, että siitä näkee, mitä raha on. Oikeasti ne numerot teidän tilillänne ei ole rahaa, eikä se ole teidän. Se on pankin kierrättämää rahaa. Itse haluan, että käteinen pysyy, jotta voin sitä kautta opettaa lapsilleni, mitä raha on. Voin antaa kaksi euroa kauppaan ja pyytää ostamaan sillä jotakin, ja hän oppii sitä kautta hinnat parhaiten, ja rahan arvon.

      • L - L

        Minä opetin lapsillemme ennen yläasteikää, että raha on vain numeroita erilaisissa papereissa ja näyttöpäätteillä.
        Ennen kotikoneita yms.

        Viikkorahasäästöillään ostivat joskus jotain pientä tai suurempaakin kuten pienen tähtikaukoputken.

        Säästöillä opastin tenavia pörssin aakkosiin. Alun epäluulon jälkeen omaksuivat ainakin silloisen säätelytalouden lainalaisuuden perusteet.


    • jkfqhjfk

      Kortti ei sovi kaikille.
      Maksamisen "helppous" teettää monilla hätäisiä virheostoksia ja monet käyttää tilinsä ensimmäisenä päivänä. Oikeastaan kortit pitäisi kieltää juuri siitä syystä, että ne tekee kansasta ostoköyhiä.

    • 345745

      "Miksi jotkut maksaa aina käteisellä? Onko heillä jokin vainoharhainen kuvitelma että pankin virkailijoita kiinnostaisi kytätä missä paikoissa asiakas käy ostoksilla, tai että isoveli valvoo?"

      No siis kyllähän tuota käteistäkin todennäköisesti kytätään. Kun nostat automaatilta rahaa niin sarjanumerot mahdollisesti tallentuvat järjestelmään. Kun ostat käteisellä, saattavat virkailijat tarkastaa rahan aitouden laitteella joka mahdollisesti myös tallentaa sarjanumeron järjestelmään. Tätä kautta kaikkea käteistä voidaan valvoa missä seteli on viimeksi nostettu ja missä sillä on maksettu. Mutta on se silti vähemmän valvottavissa kuin kortilla ostaminen jos kassaneiti ei satu vetämään seteliä tarkastuslaitteen läpi.

      Käteinen on kuitenkin se mihin luotan enemmän kuin korttijärjestelmään. Jos käteistä on jonkin verran itsellä, saattaa se toimia hätävarana jos koko rahaliikenne pysäytetään yhtäkkiä. Lähinnä isoveljen vuoksi luotan mieluummin käteiseen kuin korttiin.

    • kassaneiti

      Itse käytän sekä korttia että käteistä, mutta korttia huomattavasti enemmän. Credit/Debit on hieno yhdistelmä, vaikka joka kuukausi kädet hikoavatkin Luottokunnan laskua availlessa. Olen kuitenkin tunnollisesti maksanut laskun aina kerralla pois. Käteistä huomaa aina tarvitsevan, kun pitäisi auton parkkimaksu saada maksettua ym.

      Työskentelen kaupan kassalla ja siinä on muutaman kerran manannut sirukortit alimpaan tuonelaan joko siksi, että asiakas ei muista omaa tunnuslukuaan tai maksupääteissä on häikkää. Ja tämä täytyy tottakai aina sattua ruuhka-aikaan. Itse olen kassatyöntekijänä sitä mieltä, että nämä uudet sirukortin lukijat ovat varmasti turvallisempia kuin magneettinauhaiset, mutta kyllä ne kassan läpäisevyyttä hidastavatkin. Kyllä se nopeammin kävi, kun asiakas antoi kortin kassaneidille ja kuittasi paperille. Nykyisin toivon erityisesti, että seniori-ikäiset käyttäisivät ihan oman turvallisuutensa vuoksi käteistä maksaessaan. Aina on mahdollista, että paikallinen laitapuolen kulkija urkkii tunnusluvun kassalla ja kolkkaa mummon seuraavan kulman takana.. Kerran oli tilanne, että pyysin vanhempaa rouvaa näppäilemään pin-koodin. Hän kaivoi lompakostaan paperilapun, johon oli kirjoittanut pin-koodin itselleen muistiin. Tämän jälkeen hän vielä ääneen luetteli koodin sitä näppäillessä. Silloin oli onneksi hiljaista, eikä uteliaita korvia ympärillä. Mielestäni on surullista, että yhteiskunta käytännössä pakottaa kaikki opettelemaan uuden sirukorttisysteemin.

    • grannen

      maksan aina käteisellä siitä syystä että silloin on täydellinen kontrolli rahankäytössä. enkä muutenkaan ole halukas pitämään mukana niin tärkeää arvoesinettä kuin pankkikorttia, on kokemuksia kun se on hävinnyt.

      kolikot kerään purkkiin ja vien kerran vuodessa pankkiin, tuntuu aina kuin ois saanut lisärahaa :)
      ei ole luottovaikeuksia, ostan aina käteisellä, täys kontrolli menoissa ja tuloissa.
      onhan se jo todettu että ihmiset vaalkaannuttavat itsensä kun vain käytetään kortttia, on helppo tehdä impulssiostoksia.
      ärsyttää monesti nuo kortillamaksajat kun ne sählää ja korttimaksu ei jostain syystä toimi.

    • kassahenkilö

      Yli 90 % ostoistani on debet-ostoja, käteistä pidän mukana muutaman kolikon jos tarvitsen vaikka maitopurkin eikä electron toimi syystä tai toisesta.

      Luottokorttia käytän todella harvoin, minusta velka on velkaa vaikka sitä sanottaisiin miksi. Jos ostan kaupasta jotain minkä maksan kuukauden päästä, olen saanut sen tavaran velaksi meni siitä korkoa tai ei. En halua että talouteni laahaa kuukauden perässä.

      Kaupan työntekijänä en voi sanoa että toinen olisi toista hitaampi, kortti- tai käteismaksaja. Ja mitä väliä vaikka olisikin? Jos näiden ns. nopeiden on pakko (päivästä toiseen) rynnätä kauppaan ruuhkatunneilla tai vähän ennen sulkemisaikaa, jonoja takuuvarmasti on, maksoi millä tahansa. Sitten on vain odoteltava kiltisti vuoroaan tai opeteltava kello.

    • mää en käytä edelleen ku käteistä. jos kortti on ainut mahollisuus maksaa niin sillon jätän ostamatta vaikka sellainen onkin.
      nää on elämänvalintoja ja en itse edes tankkaa autoa jos polttoainetta ei voi maksaa sisälle. en luota enkä tule luottamaan koskaan että ku automaattiin kortin tunget että kelle tidot menee.. hyvin menny mummon opit perille ja ei lain mukaan käteistä rahaa ei voi sivuuttaa

      • Juuri päin vastoin!

        Jos toriostosta kummempaa hankintaa ei voi maksaa kortilla niin jätän ostamatta!
        Höyläaikaan palautin veneelle ostamani stereot koska minulle soitettiin ja kerrottiin ainoastaan käteiskaupan käyvän.

        Esimnerkkinä kortin käytön kätrevyyden huippusta mainitsen vaikkapa Espanjan moottoritiemaksut.
        Kolikoiden kanssa suhraamisen asemesta on hivatin paljon kätevämpää uittaa muoviläpyä kolossaan.


      • tuppukylästä, päivää

        Miten junttimaista on ajatksesi juoksu, ota selvää asioista niin luulottelet vähempi.
        kas kun et oravannahkoja käytä?


    • -

      Tuossa aiemmin kysyttiin:

      "Mitä organisatiota kiinnostaa yhden yksilön kulutustottumukset?
      Ei mitään!"

      Kulutustottumukset saattavat kiinnostaa kauppoja, mutta tuskin pankkeja.

      Jokainen yksilö jolta ei viedä rahoja silloin kun kaikilta muilta viedään, on potentiaalinen uhka niille jotka vievät kansan rahat. Jos kaikilta viedään, on kansa harmistunut, mutta jos yksi ihminen saa pitää rahansa, on kansa vihainen siitä että yhdeltä ei viety ja muilta vietiin. Jos osalla kansasta on säästöjä jossain muualla kuin tileillä, on heillä myös mahdollisuus vaikuttaa yhteiskunnan asioihin jos muulta kansalta viedään rahat.

      Jos seuraatte mitä Euroopassa on tapahtumassa, ei ikinä voi tietää vaikka yhtäkkiä syttyisi salamasota jossain.

      http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/varkaat-kaivoivat-30-metrisen-tunnelin-pankkiin/art-1288360479700.html
      ^ Vuonna 2001 moni argentiinalainen menetti tavalliselle pankkitilille kertyneet rahansa, kun maan hallitus päätti paikata taloutta kansalaisten kukkarolla. Tallelokerot ovat siitä lähtien olleet monen argentiinalaisen mielestä turvallisempi vaihtoehto.

    • *******

      Käteisellä maksan, useinmiten.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      42
      3173
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      182
      1801
    3. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      157
      1707
    4. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1605
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      55
      1397
    6. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      351
      1223
    7. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      106
      1067
    8. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      1034
    9. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      94
      1034
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      61
      974
    Aihe