KRASSI JA RUUSUPAPU

Hyvät taimet

Hei,
Kun taimi on noussut pintaa, niin miten on jatkossa paras menetellä, että saisin kookkaan ja vantteran taimen?

Eli siirränkö heti isompaan astiaan ja vahvempaan multaan ja kuinka monta taimea ja minkä kokoiseen ruukkuun=halkaisija??

KIITOS.

3

506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viistooista

Mä olen siirtänyt sitten kun eivät mahdu enää kasvaan samassa.
      siemenpusseissa lukee kuinka tiheeseen kannattaa istuttaa mutta mulla on esim nyt aika paljon parvekelaatikossa eli saa nähdä joudunko siirteleen vielä osan pois.

sä oletkin ehkä jo saanut muualta tietoa mutta vastasin kuitenkin kun muu ei ollut :)

• mä oon tehnyt näin

Riippuu mihin laitat ne kasvit. Ainakin ruusupapu kun se kerran suureksi vikkelästi kasvaa ja jos yhtään on aurikoa, niin multatilaa pitää olla, sillä janohan sille kasville tulee. Itsellä oli kerran parvekelaatikossa, 80 cm, useampi taimi ja liian aurinkoisessa paikassa niin heinäkuussa suurina sitten nuokkuivat! Tai ehkä oli muutenkin liian helteinen paikka.

Mutta ruusupapu ainakin tilavaan astiaan, mun mielestä. Ja siis se kasvaa vauhdilla, eli mä laittaisin kyllä melko heti isoon astiaan kun on kasvanut sen parikytsenttiä ja lehtipari on tullut hyvin esiin, eli alkaa vaatia jo tukea, ja siirtää sitten ulos siinä astiassa.... Ja jos mä nyt laittaisin, niin mä kyllä laittaisin ämpärin kokoiseen yhden taimen.

Krassit olenkin aina laittanut siemenet suoraan parvekelaatikkoon, tosin siinä sitten toisilla jo on kunnon taimet, kun nämä vasta pilkistelevät esiin. Mutta krassit voi mun mielestä odottaa, ei tarvi heti siirrellä suurempaan astiaan, jos on pikkupotteihin kylvänyt.

• Hiljaa hyvä tulee

Tälle keväälle lie jo myöhäistä, mutta vastaisen varalle pikku vinkkejä.

Jos siemenet on kylvetty laatikkoon, ne kannattaa siirtää omiin purkkeihin vahvempaan multaan jahka tekevät muutaman oikean lehden, sirkkalehtiä ei lasketa.
      Jos on kylvetty pikku ruukkuihin, voi nyppiä huonoimpia pois ja vaihtaa hiukan isompaan purkkiin vahvempaan multaan, kun juuret kurkkii pohjareiistä.

Ruusupapu tarvii syvän multatilan ja vahvan mullan heti, kun kasvu silmin nähden kiihtyy.

Epävarmassa tilassa kannattaa tonkia yksi taimi ylös ja katsastaa juuret - jos taimea ei saa juurineen pois sovinnolla, on parempi odottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 528
      8248
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      234
      2788
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2631
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      166
      2058
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      121
      1931
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1755
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1646
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      80
      1262
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1218
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1195
    Aihe