Isoja ahvenia

helposti kalaa

Tässä aivan lähellä, Oulujärveen laskevassa purossa on läjäpäin 1/2 kilon ahventa ( suurin 870 grammaa). Huomasin kun lokit napsivat matalasta purosta kalaa. Otin 3 metriä pitkän haavin ja alle tunnissa lipposin purosta 97 kiloa kiloa isoa ahventa. Niitä ui koko ajan purossa vastavirtaan puuronaan. Ketään muita ei purolla näkynyt ja itsekään en ole ennen tiennyt asiaa, vaikka asun lähellä. Ens yönä haen kalaa peräkärryllä kun ei ne enää peräkonttiin sovi.

24

2086

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahven on hyvä kala

Kova kalansiivuu luvassa sulla

• tippasinnetoinentänn

JA VALMIIKSI ÖLJYTTYJÄ!

• myrkkyjoki

Lienee jonkinlainen joukkopako kyseessä, ettei vaan Talvivaaralla olisi asiaan vaikutusta?

• isoja ahvenia

Eppäilen, että liittyy kutuhommiin valmistautumiseen. Onhan Oulujärvikin tietenkin saanut saasteista osansa mutta toistaiseksi siellä näkyy vielä olevan eläviäkin kaloja.

• helposti pilaanttu

mitä tuommoisella määrällä teet? Olisit ottanut keittokalat ja jättänyt loput kutemaan. (peräkärryllä jos minkälaista pökiöö, julkeaa vielä kehua)

• keemelias

Meikäkii kiinnitti noihin kaloihin huomiota. Ajattelin ottaa niitä joitakin mutta näytti olleen jo toista viikkoa kuolleena joten ei kiinnostanut enempiä.

• en söisi

Joku tauti niissä näkyi olevan, joitain loisia varmaan.

• helposti kalaa

Otin 2 kaveria mukaan kantoavuksi ja nyt mennään hakemaan taas ja haavit heiluu.

• Hoavilla muka

Provo ! Et saanu pilikillä mittää talavella niin nyt yrität soaha toeset katteelliseksi !

• helposti kalaa
        Hoavilla muka kirjoitti:

Provo ! Et saanu pilikillä mittää talavella niin nyt yrität soaha toeset katteelliseksi !

Sain talvellakin pilikillä aivan sopivasti ja joskus hyvänkin saaliin ( n 5 kg), mutta viime yönä haaveilla vedettiin 370 kiloa ahvenia. Olisi niitä saanu enemmänkin, mutta ei kelevannu enää kellekään kun puhelimella kavereille soittelin.

• ei kalavalheita
        helposti kalaa kirjoitti:

Sain talvellakin pilikillä aivan sopivasti ja joskus hyvänkin saaliin ( n 5 kg), mutta viime yönä haaveilla vedettiin 370 kiloa ahvenia. Olisi niitä saanu enemmänkin, mutta ei kelevannu enää kellekään kun puhelimella kavereille soittelin.

Uskonpa tuon. TV:ssä oli juttua tuosta kalojen noususta. Kutuaikaan olen saanut Vekekatiskalla ahvenia tosi paljon. Siis katiska on ollut täpötäysi. Suuremmat otettu ja loput takaisin järveen. Ei jaksa perata ja tutut ottaneet. Pakasteessa kala ei kestä kauan hyvänä. Olen nainen, eikä todella jaksa ilman apuvoimia katiskaa nostaa.

• nähty on
        ei kalavalheita kirjoitti:

Uskonpa tuon. TV:ssä oli juttua tuosta kalojen noususta. Kutuaikaan olen saanut Vekekatiskalla ahvenia tosi paljon. Siis katiska on ollut täpötäysi. Suuremmat otettu ja loput takaisin järveen. Ei jaksa perata ja tutut ottaneet. Pakasteessa kala ei kestä kauan hyvänä. Olen nainen, eikä todella jaksa ilman apuvoimia katiskaa nostaa.

Eihän sitä nosta kukaan. Kerran meni särkiä katiskoon niin paljon, että kun sisällä ei ollut enää tilaa, niin olivat tunkeutuneet joka verkonsilmään niin ulkoa kuin sisältäkinpäin. Ei auttanut kuin vetää katisko maalle pyörittelemällä ja polkea ruttuun kaloneen. Katisko näytti kirkkaalle pyöreälle kalapallolle rantavedessä kun menin katsomaan.

Ahveniakin joskus ollut niin, ettei pysty nostamaan, vaan sidottava hankaimeen ja vietävä rantaan ja tyhjennettävä siellä. Eikä nämäkään ole kalajuttuja.

• Valehteletta
        ei kalavalheita kirjoitti:

En usko kalavaleita, mennöö muuten yöunet.

• Naapur Isi

Sillä aikaa, kun sinä olit siellä haaveilemassa, minä poika vetelin emäntääsi viikseen

• helposti kalaa

Oikein tehty, ystävä auttaa aina kun ei itse kerkiä muiden hommien vuoksi. Ilmankos emäntä tänä aamuna otti minun partakoneen ja ajeli viikset pois.

• Savukalana
        helposti kalaa kirjoitti:

Oikein tehty, ystävä auttaa aina kun ei itse kerkiä muiden hommien vuoksi. Ilmankos emäntä tänä aamuna otti minun partakoneen ja ajeli viikset pois.

Oesi niitä mukava savustoa.

• kalat vaan lissii
        Savukalana kirjoitti:

Oesi niitä mukava savustoa.

Nyt se puro vasta on täynnä ahvenia, joukossa jo pitkälti toistakiloisia vonkaleita mutta särkiäkin tulee jo sekaan ja isoja haukia.

• Niin tekköö niin
        kalat vaan lissii kirjoitti:

Nyt se puro vasta on täynnä ahvenia, joukossa jo pitkälti toistakiloisia vonkaleita mutta särkiäkin tulee jo sekaan ja isoja haukia.

Minä löysin kansa matalan puron mikä on nousu kalaa täynnä. Tosi hyvä apaja enkä kerro kenellekkää. Enkä sitä missä että että soan rohmuta kaikki ite.

• siitäkin lähtee
        Niin tekköö niin kirjoitti:

Minä löysin kansa matalan puron mikä on nousu kalaa täynnä. Tosi hyvä apaja enkä kerro kenellekkää. Enkä sitä missä että että soan rohmuta kaikki ite.

Oli tuota nousukalaa tuossakin mistä Kaupunginlampi laskee Kajaaninjokeen. Eli vanha sortteeri. Siitäkin saa haavilla minkä tarvitsee ja on kaupunkilaisia oikeinkin lähellä.

• kokeneet ohjatkaa
        siitäkin lähtee kirjoitti:

Oli tuota nousukalaa tuossakin mistä Kaupunginlampi laskee Kajaaninjokeen. Eli vanha sortteeri. Siitäkin saa haavilla minkä tarvitsee ja on kaupunkilaisia oikeinkin lähellä.

Jäät lähtee, alkaa ahvenen kutu. Kertokaapa näin naisihmiselle, mihin katiska kannattaa laittaa, että en summamutikassa sitä nakkele. Tietoa ei ole ja suuret saaliit ovat tulleet vahingossa. Rantaporeisiin? Syvemmälle? Syvänteen laitaan. Vinkkejä.

• Lumpeenkukka valkoinen
        kokeneet ohjatkaa kirjoitti:

Jäät lähtee, alkaa ahvenen kutu. Kertokaapa näin naisihmiselle, mihin katiska kannattaa laittaa, että en summamutikassa sitä nakkele. Tietoa ei ole ja suuret saaliit ovat tulleet vahingossa. Rantaporeisiin? Syvemmälle? Syvänteen laitaan. Vinkkejä.

Laita turo. Ai mikä se on? Hae metästä tommonen 2-3metrinen kuusen kanttura. Terota latvapää ja karsi oksia vähän. Mee järvelle ja työnnä kuusi pohjaan pystyyn 1,5m syvyiseen veteen (miel.mutapohja) Weke tuplanielu katiskat kuusen ympärille eri puolille ja saalis alkaa olla suht varma. Kutu aika kun on menny ohi niin turo rannalle ja katiskat "lumpeikon" laitaan.

• kalastaminen mukavaa
        Lumpeenkukka valkoinen kirjoitti:

Laita turo. Ai mikä se on? Hae metästä tommonen 2-3metrinen kuusen kanttura. Terota latvapää ja karsi oksia vähän. Mee järvelle ja työnnä kuusi pohjaan pystyyn 1,5m syvyiseen veteen (miel.mutapohja) Weke tuplanielu katiskat kuusen ympärille eri puolille ja saalis alkaa olla suht varma. Kutu aika kun on menny ohi niin turo rannalle ja katiskat "lumpeikon" laitaan.

Kiitos. Näin teen :))

• Kalaahaluaisinminäki

No ahvenet on karkuun menossa sitä öljyvä tietennii.

• Valehtelisikko lisää

Pohjaongella juhannuksen seuvulla mukava onkia. Ai mikä pohjaonki? No vaikka tavallinen pilkkivapa siiman päähän pystypilkki mato. Tuuliajolla veneellä etsitään ahvenparvia ja kun sellainen löytyy lasketaan ankkuri (kivi köydenpäässä). Jäädään pilkkimään niin kauan kun kalaa tulee. Sääsket ei haittaa avovedellä onkiessa niinkuin on rannalta pyytäissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3033
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2685
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2295
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      36
      1803
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1360
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe