Matkaseuraa Intiaan?

Hei! Olisiko kiinnostuneita Intiaan matkaavia nyt tänä vuonna joulukuusta tammikuuhun 2-4 viikoksi? Olen parikymppinen nainen pk-seudulta. Yksin matkustamisesta on paljon kokemusta, mutta Intiassa en ole vielä käynyt ja vähän arveluttaisi sinne matkustaa ypöyksin. Olisi kiva lähteä jonkun samanhenkisen kanssa.

Tässä on sähköpostini [email protected], jos jollain heräsi kiinnostus. :)

13

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksin matkustava

      itse olen sinua pulet vanhempi, mutta olen käynyt usein yksin goalla ja tehnyt sietä käsin reisussa.
      ensi talvena menen 3 viikoksi helmikuulla. voin rohkaista sinua ihan turvallinen paikka mennö yksi.
      sama perus varovaisuus mikä helsingissä niin ei mitään hätää. itse koen goan alueen turvallisemmaksi kuin helsingin.

    • Jos olet

      tottunut reissaamaan yksin, niin ei Intian pitäisi olla mitenkään erityisen hankala kohde. Et tosin maininnut missä tai miten olet aiemmin reissannut.

      Jos sinulla on kokemusta Aasian maista, niin kyllä Intiankin pitäisi sujua siinä missä muidenkin. Sekin tietysti vaikuttaa matkaatko ns omatoimimatjaana vai onko kysymyksessä pakettimatka.

      Pakettimatkathan suuntautuvat Goalla, ja siellä nyt tuskin yksikään matkaaja voi kokea turvattomutta sen turistimassan keskellä. Paniikkia korkeintaan, ja ehkä lievää ihmestystä tyyliin 'tämäkö se paljon puhuttu Intia sitten olikin'.

      Itselläni on reilun 10 vuoden kokemus yksinreissaamisesta maailmalla, ja useammastakin pitkästä omatoimireissusta Intiaan. Voin lämpimästi suositella. Mielestäni Intia on yksi miellyttävimmistä maista yksinäiselle naismatkustajalle. Ihmiset ovat ystävällisiä ja auttavaisia, suorastaan suojelevaisia esim. junissa matkustaessa. Aina on joku auttamassa laukkujen kanssa (osa tosin ei silkkaa ystävällisyyttään, vaan pientä tippiä vastaan). Isossa maassa toki törmää monenlaiseen uuteen ilmiöön, mutta aika nopeasti pelisilmä herkistyy huomaamaan yrittääkö joku huijata sinua, vaiko ihan aidosti tutustua sinuun kysellen vaikkapa asioista Suomessa ja vastavuoroisesti tutustuttamalla sinut palaseen Intiaa.

      Ehkä sinun kannattaisi aloittaa reissusi valmistelu ennakkoluulojen hälventämisellä. Meinaan vaan, että on huomattavasti mukavampaa lähteä matkaan, kun sen tekee rauhallisin mielin. Voit vaikka kysellä täällä niistä asioista, jotka mielestäsi tekevät Intiaan matkustamisen arveluttavaksi. Uskoisin täältä löytyvän runsaasti kokemuksia jaettavaksi. Ja usko tai älä, jokaisella meistä on kokemusta myös siitä ekasta kerrasta ja siihen liittyvistä tuntemuksista.

      Olet ilmeisestikin suuntaamassa Etelä-Intiaan, päätellen matkustusajankohdasta. Ota huomioon, että Etelä-Intia on aivan tukkeessa tuohon aikaan vuodesta. Junamatkat, lennot ja jopa hotellit (jos matkustat turistien suosimiin kohteisiin) on syytä varata ajoissa.. Busseista yleensä löytyy tilaa. Tämä tukkoisuus johtuu siitä, että ulkomaalaisten turistien lisäksi myös intialaiset ovat liikkeellä juuri tuohon kyseiseen aikaan, ja suunta on pohjoisesta etelään. Paitsi harvat 'huimapäät' suuntaavat vuorille nähdäkseen lunta ja päästäkseen laskettelemaan. Valtaosalle intialaisia kuitenkin riittää kun näkee lumihuippuiset vuoret kesäaikaan. Olen kerran matkannut koululaisryhmän kassa bussilla Himalajalle, ja voi sitä meteliä kun lapsoset näkivät ensimmäistä kertaa elämässään lunta!

    • Kiitos vastauksista.

      Mä olen tosiaan vaan Euroopan rajojen sisällä matkustellut (yksin, muualla porukassa). Jos Turkkikin vielä hikisesti laskettaisiin melko eurooppalaiseksi, niin siinä mun yksinmatkustelut. Ja siellä Turkissakin sai aika paljon ihailijoita hätistellä, niin vähän sitä mä ehkä eniten pelkäsin Intiaan lähtiessä, kuitenkin vaaleatukkainen yksinliikkuva nuori nainen varmaan herättää huomiota jonkin verran.

      Toiseksi, pitää myöntää etten tiedä Intiasta oikeastaan mitään. Goat, Delhit, Mumbait, osaan sijoittaa kartalle, mutten tiedä maan turvallisuustasosta mitään, en tiedä oikeastaan yhtään mitään muuta kuin sen, että se on todella iso, väkirikas, monikulttuurinen ja monitasoinen maa. Ja se varmaan pelottaa. Juuri se kun ei tunne kulttuuria, niin ei osaa varoa riskejä. Vatsataudit, jotkut joskus joutuneet jopa sairaalaan? Mitä kannattaa ensisijaisesti varoa syömästä että välttyy näiltä? Muu kuin auringossa pitkään ollut majoneesi tai vesijohtovesi. :D Taj Mahal, sun muut nähtävyydet, jos haluaa nähdä. Onko turvallista matkustella myös sisämaan läpi julkisilla kulkuneuvoilla? Juna- vai bussi? Ai niin, rokotus- ja viisumiasiat pitää myös googlettaa.Kaikkea tällaisia Intiaa tuntevalle varmaan turhanpäiväsiltä tuntuvia asioita on mielessä, mutta kaikkihan on mahdollista selvittää etukäteen.

      Kuitenkin se olisi hauska lähteä jonkun kaverin kanssa. Välillä kyllästyttää yksinmatkustaminen, vaikka on siinäkin puolensa. Ja näitähän olisi hauska katsella ja googlettaa yhdessä jonkun kanssa vaikka kahvilassa. :)
      Matkan suunnittelu on joskus lähes yhtä hauskaa kun itse matka.

      • Tuo oli

        niin naulankantaan todettu: Matkan suunnittelu on joskus lähes yhtä hauskaa kuin itse matka.

        Käypä tutustumassa Pallontallajien Intia-osastoon. Sieltä löytyy muitakin kuin goankävijöitä. Ja toinen mitä rohkenen suositella on Roughguiden Intia-opas. Ei niin tunnettu kuin Lonely Planetin vastaava, mutta moninverroin parempi.

        Totta kai yksin matkustava länkkärinainen noteerataan Intiassa. Mutta harvemmin yhtä röyhkeällä tavalla kuin vaikka Turkissa tai Egyptissä. Joku saattaa yrittää tuppautua seuraasi tavalla, joka tuntuu häiritsevältä, mutta kun annat ymmärtää ettet ole kiinnostunut, saat yleensä olla rauhassa. Pahin tilanne lienee Mumbaissa, jossa nuoret miehet huvittelevat harrastuksella nimeltään Eve's Teasing. Siinä on tarkoitus kopeloida naisia esim. kadulla käymällä kiinni rintoihin. Eve's Teasingiin liittyy jopa pisteytyssysteemi, ja länkkärinaisesta saa lisäpisteitä. Tämä nyt siis on sieltä ääripäästä, ja todella vastenmielistä. Toinen paikka jossa saattaa joutua kopeloiduksi on junan makuuvaunut. Siellä nämä samaiset jullikat juoksevat vaudilla pitkin käytävää, ja käyvät kiinni rinnuksiin. Tämän pystyy välttämään maksamalla vähän enemmän, ja nukkumalla paremmassa luokassa, jossa vaunujen väliset ovet on lukittu.

        Kaiken kaikkiaan päädyn kumminkin suosittelemaan junamatkustamista bussin sijaan. Junassa on tunnelmaa niin hyvässä kuin pahassakin. Vessat ovat niitä pahimpia! Junassa tutustuu uusiin ihmisiin, ja pitkillä matkoilla kanssamatkustajat saattavat vaihtua moneen kertaan. Keskustelukumppaneita ja ihmettelijöitä riittää aina. Kannattaa muistaa, että Intiassa naiset harvemmin yksin. Eikä kukaan ainakaan matkustele viikko tai kuukausitolkkuja ilman selkeää tarkoitusta matkalleen! Mitä pienemmälle paikkakunnalle uskaltaudut, sitä enemmän kummajaisena sinua pidetään. Mutta yhtäläisesti voit varautua ihan uskomattomaan vieraanvaraisuuteen. Vähäosaisemmatkin ihmiset ovat valmiita jakamaan kanssasi sen vähän mitä heillä on.

        Bussit saattavat olla aika kämäisiä. Tosin bussikantaa on uusittu, mutta silti ollaan vielä aika kaukana meidän pitkänmatkanbusseistamme. Saatan kuulostaa vähän vessakeskeiseltä, mutta pitkät bussimatkat saattavat olla yhtä helvettiä naismatkustajille. Taukoja kyllä pidetään, pysähdytään syömään, tupakki- ja pissatauoille - tämä siis silloin kun miesväkeä alkaa nikotiinintuska vaivaamaan. Paikat vaan ovat usein sellaisia, että missään ei näy pusikkoa tai muuta suojaisaa paikkaa minne kyykistyä tarkkasilmäinen yleisö on takuuvarmasti vahtimassa, josko näkisivät edes vilahduksen valkoista pyllyäsi. Kannttaa varautua bussimatkaan juomalla vähän (mikä ei kuumassa ilmanalassa ole muuten mitenkään järkevä neuvo!) ja sellaisilla vaatteilla, että pystyt tarvittaessa 'pystyttämään teltan' ympärillesi.

        Vatsatautia ainakin jossain muodossa on ensikertalaisen vaikea välttää. Paras keino on kuitenin käsihygienia, mutta sekään ei aina auta. Se joka on laittanut ruokasi ei välttämättä ole ollut yhtä tarkka omasta käsihygieniastaan. Intiassa voi juoda vain pullotettua vettä. Itse en säästele pullonjämiä, vaan ostan aina uuden vesipullon. Kylmäketju Intiassa toimii aivan yhtä tehokkaasti kuin lähes kaikki muukin, eli ei siis toimi. Itse vältän lihansyöntiä, paitsi aivan pohjoisessa jossa asun aina kotimajoituksessa. Siellä liha haetaan suoraan teurastajalta, ja se on taatusti tuoretta. Muuten kannattaa noudattaa hyvää perussääntöä, syödä vain kypsennettyä ruokaa, hedelmiä jotka voit kuoria ja unohtaa salaattiannokset. Niitä Intiassa ei juuri tarjoillakaan, ja itseasiassa aina jossain vaiheessa alan kaipaamaan tuoresalaatteja. Pahimpaan hätään kannattaa tilata kurkkusalaattia (= tuoretta kuorittua kurkkua ja sipulirenkaita). Rantapaikoissa kannattaa syödä kalaa. Se on tavallisesti samana aamuna merestä nostettua, eikä niin kallista kuin esim. sisämaassa.

        Jos vatsatauti kuitenkin yllättää, niin lääkkeitä myyviä drugstoreja löytyy joka puolelta (saattaa myös olla kadulla työnnettävä kärry). Jos oma kunto on liian heikko, niin hotellista kyllä joku pojista kipaisee hakemassa sinulle lääkkeet. Lääkkeet tehoavat tavallisesti tosi nopeasti. Jos ei, niin sitten vaan lääkäriin tai lääkäri hotellille. Eikä edes maksa paljoa.

        Sinun kannattaa myös selvittää itsellesi minkälaiset kelit missäkin päin Intiaa tuohon aikaan vuodesta yleensä on. Esim. Delhissä, Jaipurissa ja Agrassa saattaa tuohon aikaan olla yöpakkasia. Hotellihuoneessa voi olla vilpoisaa, sillä lämmitystä ei välttämättä ole ja rakennusten eristyskään ei ole yhtä tehokasta kuin vaikkapa meillä.


      • Intiassa matkannut

        Tällä palstalla on tosiaan lähes pelkästään Goan matkaajia ja nekin vielä pakettimatkaajia, joten ohjeet on sitä ja tätä. Itse pidän Intiaa mukavana maana matkustaa omatoimisesti, kun vaan muistaa joitakin perusjuttuja. Tämä wc-juttu on tietty yksi mielenkiintoinen, mutta ei mikään olennainen, kun pitää hieman varansa. Me ollaan perheenä matkattu pienten lasten kanssa ilman vatsatauteja, kun on pidetty käsihygieniasta huolta, juotu pullotettua vettä ja käsidesiä mukana. Pieni määrä wc-paperiakin on ollut matkassa pahimpaan hätään, sekä IHAN EHDOTON vauvojen peffan pyyhkimiseen tarkoitetut kosteuspyyhkeet, on siisti paketti pitää mukana, ei ärsytä ihoa, voi pyyhkiä käsiään taikka mitä muutakin.
        Rokotukset kannattaa hoitaa hyvissä ajoin kuntoon, osa on useammassa vaiheessa otettavia, jos niitä ei vielä ole ja kestää hieman aikaa niiden ottaminen. Kannatta selvittää vielä ko. alueelle tarvittavat rokotukset. Malarialääkitys jakaa täällä jengiä, mutta malarian kanssa ei ole leikkimistä, jos sen saa. Lariam ja Malarone on ne jotka puree Intiassa lääkkeistä, unohda ne monien mainostamat Helioparit. Koko Intia ei kuitenkaan ole malaria-aluetta.
        Liikenne on kaottista, mutta sielläkin pärjää, jos ajelee itsekseen vaikka moottoripyörällä, kypärä pitää olla, vaikka kaikki paikalliset ei pidäkään kypärää. Bussit taikka linja-autot on tosiaan aika reuhuja ja kuten moni muukin asia on hieman jotain muuta mihin on täällä Suomessa totuttu. Moporiksat on elämys, mutta hinnat pitää sopia etukäteen.

        Netistä kannattaa etsiä tietoa, asiaa löytyy juuri pallon tallaajilta ym. sivustoilta, niitä löytää hieman googlettamalla.


      • ???

        olen myös reissannut naisena yksin paljon euroopassa ja myös thaimaassa ja intiassa, mutta vain pois-goalla . menen kyllä pakettimatkalla goalle, koska olen saanut paketin halvemmalla. reissaan pohjois-goalta yksin paikallisten toimiston matkoilla tai ostan kuskin päiväksi tai kahdeksi ja sovin hinnan ja reissut. siellä ympäristössä vähän kauempana olen liikkunut esim. palolem ja mapsa, hampin yms..yksin ei ongelmaa.
        olen tumma nainen ja kyllä niitä ulos pyytäjiä on ollut, mutta isoin ongelma on minulla ollut turkissa siellä meinasi hermo mennä toinen paikka oli egypti, mutta ei läheskään niin paha kuin turkki. pohjois-goalla missä suurin osa väestä tulee pohjois intiasta täytyy sanoa, että miehet ovat olleet aika hienotunteisia ja kohteliaita, auttavaisia. juttelee ja saattaa kävellä mukana, mutta kun sanoo anteeksi haluan kävellä yksin he pahoittelevat ja säikähtävät ja lähtevät nopeasti pois. eivät missään tapauksessa ole takiaisia eikä roiku perässä. vähän ehkä ujoja. siellä on kyllä näitä ammatti mies huijareita jotka tulee sanomaan sinulle: olet kaunis , muistutat jotakin amerikkalaista filmitähteä, pyytää syömään kanssaan ,,,,,,näillä pojilla on usein pahat mielessä(paikallinen ystävällinen paikallinen mies varotti minua näistä) heistäkin kyllä yllätys minulle pääsi helposti eroon. ravintolassa saattaa rahat kadota vikkelään. paikalliset voivat tarjota sinulle myös juomaa tai ruokaa, mutta vahdi lasisi niinkuin suomessakin.
        mieht auttamis haluisia ja aina muistivat kehua ... samalla kun opasti oikealle tielle....olet kaunis jne... mutta ei mitään sen enempää. yleensä takseilla on kuvallinen henkilökortti ja viralliset taksit on luotettavia ...minulle ei koskaan mitään sattunut.
        toiset paikalliset miehet varoitta taksi kuskeista jos on yön heidän kanssaan reissulla , ettei se ole oikein turvallista. päivän reissuilla vaikka on ajeltu keskellä ei mitään minulla ei ole ollut mitään vaaratilanteita.
        kerran yksi kuski sanoi minulle sinä pelkäät, kun ajoi pimeälle tielle . hän sanoi tämä on nopein reitti luota minuun ja kaikki meni hienosti. kyllä sitä itse aina aistii ihmisestä myös jotakin.
        ensimmäisenä aasian ja intian matkana uskallan suositella pohjois-goaa ja sieltäkäsin tehdä reissuja menet sitten reittilennolla tai pakettimatkalla. intian sisällä ei siirry laukut lennonnoilla vaan pitää tse vaihtaa ne toiseen koneeseen - kentät isoja joten vaihtoaikaa tarvii olla runsaasti.


      • yksin matkustava

        muista ottaa lavantauti rokote intiaan sillä yleensä välttää pahat vatsataudit mitkä vie sairaalaan , malariakuuri sillä siellä on sitä pahinta malariaa ( tarkista alue millä liikut onko tarvetta)
        pese hampaatkin pullo vedellä ja tarkista aina kun ostat vettä, että sinetti kiinni. kannattaa rokote .fi katsoa hyvissä ajoin ennen lähtöä missä liikkuu mitä tarvii ottaa.
        lue suurlähetystön sivuilta turvallisuus tilanne . siellä myös varotetaan goan läänissä naisiin kohdistuneista lisääntyvistä vakivalta rikoksista. itse en silti koe sitä vaarallisena ja väkimäärään nähden prosentti tosi pieni.
        tilaisuus tekee varkaan ja perus varovaisuus aina joka paikassa nyrkkisäännöt.


    • Ravali
    • tyttijaesa

      jos olet matkustellut paljon yksin, eiei Intiasa yksin matkustaminen ole sen arvelluttavampaa. Päinvastoin sanoisin. Ihmiset on ystävllisiä ja rehellisiä. Sinne vaan, ellet löydä kaveria.

    • Hellurei ja kiitoksia vinkeistä, teille ketkä olitte jaksaneet kirjoittaa viestiini. Näyttää tosiaan siltä, että yksin on alettava suunnitella matkaa. Vähän harmittaa kun niin olisin halunnut lähteä jonkun kanssa mutta saa ny nährä. No mutta ei se mitään, mielenkiintoisia kokemuksia luvassa kuitenkin! =)

      • miksu1

        moikka
        luin tän linkin vasta äskettäin ja olisin kiinnostunut lähtemään tohon reissuun mukaan. itseäin on kiinnostanut intia pitkään.jos oot viel lähdös ja matka seura kiinnostaa niin pistä viestii.......


    • Intiaaan

      Täältä löytyis myös Gooalle yksin matkaava nuori mies. Takoitushan on kiertää muutakin ku Gooaa eli jos intiassa on väkiä tammikuussa ja matkaseuraa on vailla nii vastausta tähän viestiin : )

    • taas goalle...:)

      me ollaan kaverin kanssa goalla 9.1--- joku pari kolme viikkoo.. sit lähetään mumbaita kohti siirtyyn... lento takas 5.2. mumbaista.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe