Eli obiskaa vaihdettaessa järkkärin sisälle pääs roskia ja aloin sit sörkkimään niitä pois, niin se meni entistä likaisemmaksi. Ne on siellä, kun kattoo siitä reiästä rungossa, josta kuvataan...Kysymys 1. Haittaako ne roskat/tahrat siellä? että tuleeko ne kuvaan, vai näkyykö ne vain kuvaa otettaessa?
Pitää vissin viedä huoltoon puhdistettavaksi.
2. Mutta eikös siellä huollossa puhdisteta kennoa, ja se on vissin se peilin alla oleva juttu(onko?)
3. Niin puhdistaakohan ne turhaan sen kennon, vaikka tahrat on siellä toisessa paikassa?
4. Saako ne varmasti puhdistettua sen? kun se on nimittäin aika likainen :s Sitten joutuu ostaan uuden kameran...
Kameran sisällä roskia yms..
15
585
Vastaukset
- Eiköhän ole parasta
Että teikäläiset kuvailisivat vain laadukkailla pokkareilla, toisaalta kyllä ymmärrän,
että ne ovat hirveän kalliita ja samalla hinnalla saa marketista järkkäripaketin, missä on mukana pari muovista suttusuumia, niitähän on kiva vaihdella ja leikkiä
oikein valokuvauksen suurmestaria. - heksacon
Selvä trolli. On niin aneemisen näköistä raapustusta.
- huolestunut..
Oon hirveen pahoillani että toi ei oo trolli.. vastatkaa nyt vaan..
- pikku hilja
1. Ei haittaa jos ei näy kuvissa. 2.kyllä 3. Ei 4. Saa
- Dol Biong
1. Haittaako ne roskat/tahrat siellä? että tuleeko ne kuvaan, vai näkyykö ne vain kuvaa otettaessa?
—ei ne liene roskia vaan tökkimiäsi naarmuja peilin linnassa. Haittaa ne omistajja kun muistuttaa tyhmyydestä
Pitää vissin viedä huoltoon puhdistettavaksi.
—puhdistus ei auta, peili pitää vaihtaa
2. Mutta eikös siellä huollossa puhdisteta kennoa, ja se on vissin se peilin alla oleva juttu(onko?)
—osaahan ne sitäkin puhdistaa turhaan (on)
3. Niin puhdistaakohan ne turhaan sen kennon, vaikka tahrat on siellä toisessa paikassa?
—sitä saa mitä tilaa
4. Saako ne varmasti puhdistettua sen? kun se on nimittäin aika likainen :s Sitten joutuu ostaan uuden kameran...
—saa ne puhdistettua, mutta peilin naarmut ei poistu puhdistamalla.- Toinen noviisi
Luojan kiitos, ostettuani kameran, eräs kaverini neuvoi heti, ettei obiskaa tarvitse aina irrottaa kun lopettaa kuvaamisen. Se voi olla kiinni kamerassa koko ajan, suojattuna uv-suotimella ja linssinsuojuksella. Turhaa aukomista tulee välttää juuri tuon kennon pölyyntymis- ja roskajutun takia. Älä helkkarissa sorki itse kennoa tai peiliä! Jos olet jo rikkonut kennon, lienee edessä uuden kameran osto.
Obiskan vaihto on hyvä syy avata kamera. Pidän rungon "aukkoa" alaspäin ja kiinnitän linssin nopeasti paikoilleen. Pitää myös varoa, ettei töhellä niin että kallis obiska tipahtaa maahan. Se ei kestä yhtään kolhuja. Säilytä kamera kuivana ja puhtaana pehmustetussa kameralaukussa. - kukaan ikinä
Toinen noviisi kirjoitti:
Luojan kiitos, ostettuani kameran, eräs kaverini neuvoi heti, ettei obiskaa tarvitse aina irrottaa kun lopettaa kuvaamisen. Se voi olla kiinni kamerassa koko ajan, suojattuna uv-suotimella ja linssinsuojuksella. Turhaa aukomista tulee välttää juuri tuon kennon pölyyntymis- ja roskajutun takia. Älä helkkarissa sorki itse kennoa tai peiliä! Jos olet jo rikkonut kennon, lienee edessä uuden kameran osto.
Obiskan vaihto on hyvä syy avata kamera. Pidän rungon "aukkoa" alaspäin ja kiinnitän linssin nopeasti paikoilleen. Pitää myös varoa, ettei töhellä niin että kallis obiska tipahtaa maahan. Se ei kestä yhtään kolhuja. Säilytä kamera kuivana ja puhtaana pehmustetussa kameralaukussa.>>Luojan kiitos, ostettuani kameran, eräs kaverini neuvoi heti, ettei obiskaa tarvitse aina irrottaa kun lopettaa kuvaamisen.
Miten KUKAAN IKINÄ MAAILMASSA voisi edes kuvitella että objektiivi on otettava pois kun lopettaa kuvaamisen?
- huolestunut..
Dol Biong, mistä sää nuo naarmut keksit? Peilissä ei oo mitään vikaa, vaan likainen. En usko että siellä naarmuja on, ei niitä nyt niin pienestä.
- Dol Biong
En oikeastaan ”keksinyt” vaan päättelin (kerroit sen itse).
”aloin sit sörkkimään niitä pois, niin se meni entistä likaisemmaksi.”
Jos et usko, että peilissä on sörkkimisen jälkiä niin olen entistä taipuvaisempi luulemaan että tuokin arvaukseni meni oikein:
”Haittaa ne omistajia kun muistuttaa tyhmyydestä”
Se peili on näätsen ns. pintahopeoitu. Se tarkoittaa, että heijastava pinta on lasin päällä (ei takana) ja siksi sitä ei saa ”sörkkiä”.
Peiliä saa puhdistaa vain (HUOM! puhtaalla) ilmalla (ei missään tapauksessa puhaltamalla) ja erittäin hienokarvaisella puhtaalla siveltimellä jossa ei ole rasvaa eikä kosteutta (älä koske sormilla karvoihin).
Minusta paras ja edullinen työkalu peilin puhdistamiseen on erittäin hienokarvainen meikkisivellin jota ei ole käytetty varsinaiseen tarkoitukseensa.
Et varmaan vieläkään usko ja puhdistutat turhaan kennoa huollossa, mutta no hätä – virheistä oppii (viisas oppii toisten tekemistä virheistä).
Minulle kävi samoin ensimmäisen digirunkoni kanssa. JAS-tekniikka hoiti asian kohtuukorvauksella ja olen sen jälkeen osannut varoa sekä puhdistaa itse pienellä pallopumpulla puhallellen. Nykyään noissa uusissa vehkeissä on, ainakin lähes kaikissa, "roskanpoistoväristin" jota myös passaa kokeilla jos sen sattuu valikoista löytämään.
Juuri tuosta syystä olen siirtynyt kahden rungon politiikkaan jossa toisessa on yleiszoomi ja toisessa siihen tarkoitukseen sopiva jota kuvausta olen mennyt kokeilemaan/tekemään. Siis makro tai pitkä tai pätkä ja valovoimainen. Näin minimoin vaihtaessa siirtyvien ilmassa lentävien hippujen pääsyn sisään kameraan. Se myös nopeuttaa kuvaamista koska voi valita sopivan rungon sopivalla optiikalla melko vikkelään. Yleisoptiikkana pidän zoomia 18-200mm VR Nikkorin valmistamana mutta halvempi 18-105mm VR kelpaa aivan yhtä hyvin koska tuota pitkää päätä en juurikaan käytä.
Vaikka "Eiköhän ole parasta" niin kovasti taas moittii "markettirunkoja" niin ne ovat toimivia ja niillä pääsee kuvauksen alkuun kohtuu hintaan. Ensin niihin kannattaa hankkia parempia putkia jotka ovat käyttökelpoisia vielä kun rungon vaihtoon tulee paineita. Markettirungot jopa valio optiikallaan pesevät monet "hyvät pokkarit" mennen tullen ja jos joku laidan epäterävyys alkaa harmittaa niin järkkäriin saa aina uuden putken kun pussissa alkaa olla saldoa, pokkarissa joutuu tyytymään siihen mitä on sattunut ostamaan.- tullen ja jos?
” järkkäriin saa aina uuden putken kun pussissa alkaa olla saldoa, pokkarissa joutuu tyytymään siihen mitä on sattunut ostamaan.”
Ihanko totta. Jos on ostanut huonon putken niin voi ostaa aina uuden, mutta uutta pokkaria ei voi ostaa?
Tuossa lienee kysymys pelkästä tyhmyydestä.
Järkkäriin voi ostaa uusia putkia, mutta uutta pokkaria ei voi ostaa vaikka hyvän objektiivin hinnalla saa monta uutta huippupokkaria. tullen ja jos? kirjoitti:
” järkkäriin saa aina uuden putken kun pussissa alkaa olla saldoa, pokkarissa joutuu tyytymään siihen mitä on sattunut ostamaan.”
Ihanko totta. Jos on ostanut huonon putken niin voi ostaa aina uuden, mutta uutta pokkaria ei voi ostaa?
Tuossa lienee kysymys pelkästä tyhmyydestä.
Järkkäriin voi ostaa uusia putkia, mutta uutta pokkaria ei voi ostaa vaikka hyvän objektiivin hinnalla saa monta uutta huippupokkaria.Järkkäriin voi ostaa parempia/ eri tarkoituksiin sopivia uusia optiikoita kuten Makroja, laajakulmia tai pitkiä putkia. Voi myös panostaa suurempaan valovoimaan eivätkä vanhat silti välttämättä ole huonoja vaan ihan käyttökelpoisia niissä olosuhteissa joihin ne on tarkoitettu. Määrän ja laadun ainoa rajoite lienee lompakon paksuus ja innostuksen määrä.
Pokkareita saa tietysti yhden 500mm F/2.8 hinnalla pärekorillisen mutteivät ne yhteensäkään korvaa harrastajalle tuota 500mm optiikkaa vanhan rungon jatkeena. Itsekin kuvaan pienikennoisilla bridgeillä sekä kroppi järkkäreillä ja täytyy sanoa eron kuvissa olevan varsin suuri jopa kirkkaassa valossa kun kuvaa vähän suurennetaan. Hämärässä tai muutoin ei niin hyvissä valoisuusolosuhteissa ero on vielä suurempi.
Pokkari on aina pokkari vaikka ostaisi uuden tai pitäisi vanhan se ei kuvauksen suhteen muutu paljoakaan. Kyse on lähinnä kennon koosta ja objektiivin laadusta, objektiivin piirron pitää ylittää moninkertaisesti kropin objektiivin piirto jos halutaan saman arvoisia kuvia, sama kuva kun pitää piirtää noin 6x5mm kennolle kun kropissakin tilaa on esim. Nikonilla 24x16mm. Kokeile itse piirtää noille aloille kuva, tuohon pienempään pitää olla huomattavasti terävämpi kynä samaan kuvaan kuin tuossa suuremmassa.
Tiettyyn kuvaamiseen pokkarit ja muut pienikennoiset ovat ihan kohdallaan mutta järjestelmällä pääsee harrastuksessa pidemmälle.
- peilitön ylivoima
Tämäkin juttu osoittaa, miten peilittömät kamerat ovat ylivoimaisia peilinheiluttajiin nähden :-D
- ylivoimaisia?
Oleellisin ero linee siinä, että kalliin tähtäinprisman ja peilikoneiston hinnalla voidaan samanhintaiseen peilittömään rakentaa paljon laatua ja minitoiminen hybridietsin.
Lisäksi objektiivien suunnitteluun on merkittävästi paremmat mahdollisuudet kun se voi olla lähellä kennoa. Tästä on etua erityisesti laajakulmaobjektiiveissa.
Peilinheiluttimet ovat vanhentunutta tekniikkaa jonka jotkut uskovat kestävän ikuisesti kuin Neuvostoliitto aikoinaan.
- Super-Jorma
Tottakai ne roskat on pakko saada sieltä pois. Ei kannata kuitenkaan olla niin vainoharhainen kameroiden kestävyyden suhteen. Niiden kallis hintaa kun johtuu hyvästä kestävyydestä. Kameran kennot kannattaa huuhdella esimerkiksi viikon välein juoksevan veden alla. Jos lika on oikein jämähtänyttä, niin olen itse käyttänyt Fairyä ja pessyt sen juuriharjalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197