VELATON vihdoinkin

Euforia

Erosin kolme vuotta sitten, jäin yksinhuoltajaksi, menetin talon ja autot, velkaa jäi pankille kakskyttonnia ja luottokorteille toinen mokoma, työpaikka meni...

Olen tehnyt viimeiset kaksi vuotta kahta työtä ja venyttänyt penniä. Eilen maksoin viimeiset lyhennykset pois!

Ette usko että on mahtava fiilis!!!!! JIIHAAA!!!!!!!

Kerjääminen on finaalissa! Ei kenellekään mitään pystyssä, ei perkule penniäkään!!

Pyrkikää tähän!

101

3942

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Frundsberg

Ihan pyrkimisen arvoinen tilanne tuo velattomuus, mutta minkä takia noin vaikean kautta?

• euforisti..

kuinkas muutenkaan? Kiire elää.. En koskaan lainaa enään mitään. Asun vuokralla vaikka lopun ikäni, ja uutta akkaa en ota, nykyajan naiset on ahneita paskoja, jotka kasvatetaan täysin kieroon.

Luulivat sukulaisetkin että nyt on menoa.. Väärässä olivat! Saan näyttää pitkää nenää omille, sekä exän sukulaisille.

Rupeen kakaroiden kanssa katsomaan isompaa kämppää (asun kahden tyttären kanssa nykyisin yksiössä) Ja höllään tahtia, nautitaan elämästä.

Oujee!.. Jaksamista kaikille velkaongelmien kanssa painiville, tsemppiä! Joskus se loppuu..

• mk
        euforisti.. kirjoitti:

kuinkas muutenkaan? Kiire elää.. En koskaan lainaa enään mitään. Asun vuokralla vaikka lopun ikäni, ja uutta akkaa en ota, nykyajan naiset on ahneita paskoja, jotka kasvatetaan täysin kieroon.

Luulivat sukulaisetkin että nyt on menoa.. Väärässä olivat! Saan näyttää pitkää nenää omille, sekä exän sukulaisille.

Rupeen kakaroiden kanssa katsomaan isompaa kämppää (asun kahden tyttären kanssa nykyisin yksiössä) Ja höllään tahtia, nautitaan elämästä.

Oujee!.. Jaksamista kaikille velkaongelmien kanssa painiville, tsemppiä! Joskus se loppuu..

Kyllä naisen voi ottaa mutta ei kannata naimisiin mennä ja voi aasua eri osoitteissa niin ei tartte turhasta maksaa että silleen tai laittaa sen naisenkin maksamaan kaikesta puolet koska se erossa puoliski kumminkin menee. ne ovat aika kalliita panoja jos toisella isot tulot ja toisella pienent eikä avioehto niin pikkupalkkainen rahastaa aina eron tullessa. Kyllä oma kämppä kannattaa ostaa mutta lyhennyt sopivaksi etttei mene liikaa palkasta asumisen. Vuokra-asunto on siitä huono että 20v maksat asunnon hinnan vuiokrana. Muista pyytää ex kunnon elarit.

• ihana kevät
        euforisti.. kirjoitti:

"nykyajan naiset on ahneita paskoja, jotka kasvatetaan täysin kieroon.", vain typerä vertailee naisia silla tavalla, voisin sanoa sama miehistä, mutta kyllä tiedän, että miehiä niin kuin naisiakin on erilaisia, kaikki me ollaan ihmisiä. Toivottavasti opit vielä, että maailmassa on myös ihania naisia. Onnea sulle

• Raha=velka

Jos kaikki olisivat velattomia olisi rahan määrä kierrossa tasan nolla. Silloin tulisi siirtyä vaihdannaistalouteen.

• Onnellinen äiti
        euforisti.. kirjoitti:

Olen 2 lapsen yh äiti . En ole koskaan ottanut mitään lainaa vaan olen pärjännyt palkallani . Asumme 4 huonetta ja keittiö . Matkustan lasteni kanssa joka kesä lomille ulkomaille . Olen onnellinen elämääni ilman miestäkin ! En aio etsiä uutta miestä pilaamaan meidän elämää .

• sama tilanne
        euforisti.. kirjoitti:

ai loppuu? Ihanaa.. luotan tähän...

• wilma60
        euforisti.. kirjoitti:

Vai on naiset kasvatettu kieroon. Minä voisin sanoa että miehet on kasvatettu kieroon ja ovat ahneita. Meidän erossa minä olin se joka joutui "maksumieheksi" kun lunastin miehen ulos elämästämme. Pankista oli otettava velkaa jotta saatiin lasten kanssa jäädä asumaan omaan kotiin. Juristin apua olisin kaivannut jotta ositus olisi mennyt oikein mutta siinä vaiheessa olin niin kyllästynyt kaikkeen että maksoin sen mitä mies pyysi. Nyt sitten maksellaan lainaa vuosikausia eteenpäin ja ehkä jonain kauniina päivänä minäkin olen velaton. Toivottavasti voin jättää lapsilleni perinnöksi velattoman talon ja tavarat.

• luksus
        euforisti.. kirjoitti:

Olen nainen ja sama tilanne. Tullut myös tulokseen että ukkoa en ota. Lapset tosin jo omillaan ja mahdun pieneen kaksioon ja elän omillani. Tykkään elämästäni näin. Ahdistaa ajatuskin että jakaisi elämän toisen kanssa enää.

• Vaikutattte
        Onnellinen äiti kirjoitti:

Olen 2 lapsen yh äiti . En ole koskaan ottanut mitään lainaa vaan olen pärjännyt palkallani . Asumme 4 huonetta ja keittiö . Matkustan lasteni kanssa joka kesä lomille ulkomaille . Olen onnellinen elämääni ilman miestäkin ! En aio etsiä uutta miestä pilaamaan meidän elämää .

"hieman" katkeralle menneisyyttänne kohtaan:).
        Äitikö sen silloisen sulhon erheellisesti valitsi? Kyllä se elon pilaaminen onnistuu ihan yksinkin, toista on vaan mielekkäämpi syyttää omista mogistaan.

• kohta velaton
        euforisti.. kirjoitti:

no sitten joudut ottamaan velkaa siihen isompaan kämppään.... sellaista on köyhänä -velkaelämää.

• kiltti mies
        wilma60 kirjoitti:

Vai on naiset kasvatettu kieroon. Minä voisin sanoa että miehet on kasvatettu kieroon ja ovat ahneita. Meidän erossa minä olin se joka joutui "maksumieheksi" kun lunastin miehen ulos elämästämme. Pankista oli otettava velkaa jotta saatiin lasten kanssa jäädä asumaan omaan kotiin. Juristin apua olisin kaivannut jotta ositus olisi mennyt oikein mutta siinä vaiheessa olin niin kyllästynyt kaikkeen että maksoin sen mitä mies pyysi. Nyt sitten maksellaan lainaa vuosikausia eteenpäin ja ehkä jonain kauniina päivänä minäkin olen velaton. Toivottavasti voin jättää lapsilleni perinnöksi velattoman talon ja tavarat.

Jos olet noin heikko puolustamaan itseäsi ja oikeuksiasi niin älä ikinä seurustele kenekään miehen kanssa. Tyhmästä päästä kärsii lompakko.

• mk
        Onnellinen äiti kirjoitti:

EIhän sitä uutta miestä tarvitse ottaa mutta ei sekään kivaa ole elää ilman seksiä vuosia ja ainakin vakimies kenen kanssa seksin hoittaa että silleen.

• eronnut nainen
        mk kirjoitti:

EIhän sitä uutta miestä tarvitse ottaa mutta ei sekään kivaa ole elää ilman seksiä vuosia ja ainakin vakimies kenen kanssa seksin hoittaa että silleen.

Naiset pärjää ilman seksiäkin . Ehkä miehet ei pärjää . Olen eronnut jo 25 vuotta sitten . En välitä miehistä enään tippaakaan .

• Kuten esim minä
        euforisti.. kirjoitti:

Ei kaikki naiset oo kieroja.... Ite en todellakaa muuttais kenellekkää vaan omaisuuden perässä!

• suntrei55
        euforisti.. kirjoitti:

Kuis se silleen,että herjaat akkas sukulaisia,ei kaikki naiset ole samanlaisia,ehei,ei lähestulkoonkaan,ukot voi olla myös samanlaisia.Hyvää jatkoo vaan sulle.

• grannen
        euforisti.. kirjoitti:

miten menetit kaiken ? ja velat jäi ? onnena kuitenkin suorituksestasi, on totta että on ihanaa olla velaton. parempi säästää ja ostaa sit kun voi maksaa. nykuisin tuntuu olevan liian hellppoa saada lainaa ja sit jos elämäntilanne muuttuu ollaan konkurssissa.
        ei elämä kaadu siitä jos on ainoastaan asuntolaina, harva pystyy maksaan käteisellä...
        ei kannata yleistää naisia, meitä on jokaisessa huonoja ja hyviä. mun entinen kaveri jätti mut meidän yhteisten lainojen kanssa, ei maksanut joten minä maksoin ettei mennty ulosotttoon.
        siitä opin sen että kummallakin " omat rahat " yhteiset kulut jaetaan jne. en elä toisen kustanuksella mutta olen nähnyt naisia jotka mielellään antaa miehen maksaa kapakkakulut. ärsyttää katsoa semmoista hommaa.

• heh...
        suntrei55 kirjoitti:

Kuis se silleen,että herjaat akkas sukulaisia,ei kaikki naiset ole samanlaisia,ehei,ei lähestulkoonkaan,ukot voi olla myös samanlaisia.Hyvää jatkoo vaan sulle.

VAROITUS! VAROITUS! Feministi tunnistettu! VAROITUS! VAROITUS!

:)

• wrwrwrrrrrwrwr

Miten sä voi erossa menettää talon ja autot? Talon voi myydä, tai toinen ostaa sut siitä ulos. Autot voi myydä. Eli miten sä voit menettää talon ja autot? Annoitko exälle kaiki ne erossa, ei voi pitää paikkaansa lain mukaan.

• kierre valmis?

Ei muuta kun uus akka peliin helvetinmoinen rakastuminen yhteinen kämppä, auto, mökki, lisää muksuja.......

• ei jaksa uskoa

Voi menettää jos on avioehto. Mutta en jaksa uskoa, että kahdessa vuodessa 20 tuhatta on maksanut, sehän on n. tonni kuukaudessa, pelkkää lyhennystä. Ja sitten pitäisi jossain kuitenkin vielä asuakkin. Saa olla yli keskivertopalkkaisen töitä nuo kaksi, että olisi oikeasti onnistunut. Ja kun verottaja vie toisesta työstä lisäveron mukaan, niin ei taho riittää millään.

• järkikäteen

Itse ainakin aion ostaa sen oman talon, ompahan lapsilla sitten jotain mitä periä.
      Nykyajan ihmiset vain tekevät jo siinä virheen että ottavat lainaa pankista niin paljon kuin vain saavat eivätkä osaa itse laske menojansa ja sitten kun tuleekin vähän enemmän menoja kuussa niin hups ei olekkaan maksaa sitä lainaa takaisin ja sitten sitä lisävelkaa alkaakin kertymään niin paljon että ollaan aika nopeasti kusessa.Kyllä suurin osa tajuaa kuitenkin sen että tarkoitus ei ole elää yli varojensa ja näyttää että meillä on enemmän kaikkea kuin esim. naapurilla.

• Ekkuo

Hei haloo!!! Pankilta voi anoa lyhentämättömän kuukauden jollon maksat vaan lainan korot jos joku kuukausi sattuu että tulee jotain yllättävää. Tai sitten on ihan mahdollista neuvotella ihan uus kuukausierä maksettavaksi. Pankit aika hyvin suostuu näihin muutoksiin, niille on tärkeetä, et lainaa maksetaan ees vähän takasin.
        Ei meillä ainakaan olli heittää 100 000€ ja "ostaa" asuntoa, kyllä se kuule piti asuntolaina ottaa!!!

• Kyr'äPers''sees
        Ekkuo kirjoitti:

Hei haloo!!! Pankilta voi anoa lyhentämättömän kuukauden jollon maksat vaan lainan korot jos joku kuukausi sattuu että tulee jotain yllättävää. Tai sitten on ihan mahdollista neuvotella ihan uus kuukausierä maksettavaksi. Pankit aika hyvin suostuu näihin muutoksiin, niille on tärkeetä, et lainaa maksetaan ees vähän takasin.
        Ei meillä ainakaan olli heittää 100 000€ ja "ostaa" asuntoa, kyllä se kuule piti asuntolaina ottaa!!!

Hei haloo!!Ei ollu kyse pankilyhennys vapaasta VITUN IDIOOOOTTI!!Vaan siitä kun tulee ne vakutuusmaksut,sähkölaskut ym. laskut samalle kuukaudelle niin on nähnyt näitäkin järjen jättiläistapauksia et kaikki mennyt vituille mut tyhmyydestä saa maksaakkin tollaset idiootit kun SÄ!

• Aivotkiertoon...
        Ekkuo kirjoitti:

Huomaa et on taas tyhmä ämmä kysees.

• ämmän käppänä
        Aivotkiertoon... kirjoitti:

Huomaa et on taas tyhmä ämmä kysees.

Varmaan et ole SAANUT minkäänlaista ämmää. Kiitos siitä kaikkien ämmien puolesta.

• LättäriköOot?!
        ämmän käppänä kirjoitti:

Varmaan et ole SAANUT minkäänlaista ämmää. Kiitos siitä kaikkien ämmien puolesta.

En oo lesbo vitun tyhmä ämmä.Vaan yksinkertaisesti jopa naisena sanon että miehet ovat fiksumpia kuin naiset, tyhmät kaakattajat!

• PimatHutSu
        LättäriköOot?! kirjoitti:

En oo lesbo vitun tyhmä ämmä.Vaan yksinkertaisesti jopa naisena sanon että miehet ovat fiksumpia kuin naiset, tyhmät kaakattajat!

Hihihih* Samaa mieltä :D Ei jaksa aina kuunnella rakennekynisen katkeamisesta tai tekokuidin päästä irtoamisesta.Kyllä ihan asiallisestikkin voi keskustella mutta ei naisten kanssa.

• ämmän käppänä
        LättäriköOot?! kirjoitti:

Ihan kiva. :D
        Tunnen kyllä monta mieskaakattajaakin. Varmaan tulleet äitiinsä.

• ..................

Itsellä kans on velkahelvetti pääosin jo takana ja uuden velanottoon tuskin ryhdyn pienin perustein. Ulosotto loppui viimein ja 4500 on vielä jäljellä pankkiin, mutta summa on pieni kun vertaa mitä pahimmillaan oli yli 90 000 euroa! Kupla on puhkeamassa ympäri Suomen ja sanon, että parin vuoden kuluttua velkahelvetti riuhuu kuin tornado Suomessa

• euforisti

Ei velkaa ei.. edelliselle kysyjälle pikku täsmennys, kuinka kaikki meni päin w...tua.

Alkutilanne:

Meillä oli (avioliitossa) vanha talo (arvo 70t€), ja rakensimme uuden.
      Osituksessa jäin lasten kanssa uuteen taloon (arvo 270t€)

Exä muutti vanhaan uuden rakkautensa kanssa, elämään uutta elämää, mihin eivät kuuluneet edellisen avioliiton lapset.

Jouduin työttömäksi ja lainanhoitokykyni aleni, en pystynyt maksamaan edes kunnolla korkoja ja tästä johtuen jouduin myymään kotimme 40t€ halvemmalla kuin kiinteistöstä oli lainaa. Talo oli vuoden myynnissä ja myytiin korkeimman tarjouksen perusteella.(osa lainasta oli käytetty exän maasturiin)

Saadakseni talon paperit ulos pankista, myin autoni ja kanitin Mastercardin piikkiin (8t€)

Luottotietoni olivat siinä kohtaa jo katkolla, sillä en ollut saanut jälkiveroja maksuun, enkä kyennyt hoitamaan työttömänä esim. sähkölaskuja ym. kokonaisuudessaan, vaan pienemmissä erissä, mistä osa meni loppuvaiheessa perinnän kautta yksipuoliseen velkomustuomioon (käräjien kautta)

Kaiken kukkuraksi, sain Visa laskun, joka oli yli 6t€. ex vaimo oli uuden miehensä kanssa hakenut heille uudet huonekalut ( tämä tapahtui harkinta-aikana) En ollut ymmärtänyt kuolettaa hänen rinnakkaiskorttiaan. Ja jäin tässäkin asiassa maksumieheksi.

Sosiaalihuollosta en saanut mitään apua, sillä olin tehnyt yhteishuoltajuus-sopimuksen, minkä jälkeen exä oli siirtänyt lasten osoitteet omaan kiinteistöönsä, tästä seurasi se, että minut tulkittiin Kelassa ja sosiaaliviranomaisten silmissä yksinasujaksi. Eli en saanut lasteni kanssa mitään apua mistään, jopa lapsilisät menevät äidin tilille. (vaikka ei ole taas tavannut lapsiaan 6v ja 9v kuukausiin)

Mutta olemme siitä huolimatta selvinneet, kaikki viihde elektroiikka myytiin kirpparilla, vaatteita emme ole ostaneet uutena kolmeen vuoteen, meillä ei ole yhtään mitään.... Emmekä aio ikinä pyytää tältä yhteiskunnalta enään yhtään mitään.

Perjantaina kun saimme viimeisenkin maksun hoidettua, minulta pääsi helpotuksesta itku. Ilalla kun menimme nukkumaan, kertasin lasten kanssa viimeisten vuosien kärsimystä totesimme, että tästä ei mennä kuin ylöspäin.

Toivon että kukaan ei joudu tähän kurimukseen, mutta se joka joutuu: MUISTA SÄILYTTÄÄ POSITIIVINEN ASENNE!!! paistaa se päivä joskus sinukin arkeesi.

• hmm....

Aloitukseesi verrattuna tämä kirjoituksesi oli selventävä ja olet todellakin kokenut todellisen helvetin ja selvinnyt siitä. Joten aidosti ONNEKSI OLKOON..

ps. Meinasin aloituksesi perusteella hieman höykyttää mutta onneksi luin viestiketjun loppuun. Onnea sinulle..

Terv. Velkahelvetin myös kokenut ja selvinnyt...

• mummukka52

Hienosti olet itse toiminut, kun pienellä rahalla pyörittänyt taloutta...Loistavaa, olet kunnon MIES ja ISÄ :)

Eksä on täys idiootti, kun kehtaa tehdä tämmöistä omille lapsille, en voi ymmärtää!!

Toivon voimia ja aurinkoista kesää sulle lasten kanssa :)

• Tsemppiä kaikille

ONNEA SINULLE!

Tiedän mistä puhut, olen ollut itse samassa paketissa. Olen selvinnyt 3.3 sain maksetuksi KAIKKI lainat (joita oli yli 100 000€) pankkiin...ostin pojan kanssa täytekakun ja joimme kahvit / mehut siitä ilosta, että olemme velattomia.
        Meillä on hyvä asunto ja nyt kaikki kunnossa.
        Ei ole liikaa rahaa vieläkään käytössä mutta päivä päivältä se paranee...
        Tiedän millaista on kun lasketaan jokaista euroa milloin saa palkkaa ja mihin niitä riittää. Ei ole helppoa. Se tuntuu kun pääsee siitä helvetistä irti että olsi kun kävelisi ilmassa.
        Kaikille jotka painitte samassa...älkää vain rupeakao juomaan!

Se on pahinta, menee terveys, rahat, työpaikka ja muut asiat persiileen.

Yrittäkää pysyä iloisina ja tehtää pienistäkin asioista hyviä ja positiivisia. Ei ne asiat voivottelemalla miksikään mene, pitää uskoa omiin tekemisiin.

Tsemppiä kaikille ja aurinkoista kesää...

• äi-ty-li

Isot halit sinulle, kaikkea hyvää elämääsi tästä eteenpäin♥

• yksäiti
        hmm.... kirjoitti:

Aloitukseesi verrattuna tämä kirjoituksesi oli selventävä ja olet todellakin kokenut todellisen helvetin ja selvinnyt siitä. Joten aidosti ONNEKSI OLKOON..

ps. Meinasin aloituksesi perusteella hieman höykyttää mutta onneksi luin viestiketjun loppuun. Onnea sinulle..

Terv. Velkahelvetin myös kokenut ja selvinnyt...

Kyllä .Helvettiä se ainakin aluksi on. Meillä (en ole eronnut) oltiin melkoisessa syöksykierteessä -ainakin osittain ilman omaa syytä,tai ennalta arvaamatta kuitenkin- siis ei kulutusjuhlasta johtuen.

Siinä maksettiin monta vuotta hyvän kannettavan verran ulosottoon rahaa,lisäksi asuntolainaa ja tietysti mitä kuluja oli. Mitään uutta emme ostaneet moneen vuoteen,jotakin (yhtä) harrastusta pyrittiin lapsilla pitämään

Muistan kyllä sen onnen tunteen kun viimeinen erä oli käsissä.

Onnea sinulle - teille.

• Mai

Onnittelut, tunne on varmasti aivan mahtava! Hienosti olet asiat hoitanut, moni olisi tilanteessasi heittäytynyt täysin yhteiskunnan hoidettavaksi. Välillä elämä yllättää kovin ikävästi, mutta näytetään pitkää nenää ja mennään sisulla eteen päin :). Vaikka ei se aina niin helppoa olekaan. Lapsesi ovat onnekkaita kun ovat saaneet välittävän, sisukkaan ja huolehtivan isän. Voit syystä olla ylpeä itsestäsi. Aurinkoista kesää ja onnekkaita päiviä sinulle ja lapsillesi!

• ...

"Sosiaalihuollosta en saanut mitään apua, sillä olin tehnyt yhteishuoltajuus-sopimuksen, minkä jälkeen exä oli siirtänyt lasten osoitteet omaan kiinteistöönsä, tästä seurasi se, että minut tulkittiin Kelassa ja sosiaaliviranomaisten silmissä yksinasujaksi. Eli en saanut lasteni kanssa mitään apua mistään, jopa lapsilisät menevät äidin tilille" - Sossu ei helpolla auta, mutta kyllä tässä tapauksessa olisi ollut helpohkoa tehdä kotikäynnit kummankin luo todetakseen missä lapset asuu. Mikäli exä pystyi - muka - yksin siirtämään yhteishuoltajuuden nojalla lapset "asumaan" itselleen olisi sen pitänyt onnistua myös toisinpäin, että muutat ne sinulle. Yhteishuoltajuudessa moiset kikat vaan ei pitäisi onnistua - kummaltakaan. Sossu on hyvin yksiselitteinen sen asian kanssa että lapsilisä kuuluu sille joka lapset elättää, eli LAPSILLE...että mimmoisenkohan sossun kanssa sitä nyt on käyty juttelemassa?? Myöskin visa-laskun maksaminen toisen huonekaluihin kuullostaa todella oudolta...olisit pyytänyt myyjää hakemaan huonekalut pois. Ei kuullosta nyt tosi tarinalta...itse en maksaisi exän eron jälkeen tekemiä laskuja tai antaisi exän käyttää lapsilisiä omiin tarpeisiinsa.

• Elämä kantaa 2012

kai heit oikeudesta muutosta tilanteeseen, että olet käytännössä yh, eikä ex-vaimosi ole lasten elämässä. Exäsi on velvollinen maksaman teille elatusmaksuja. Kai lasten todellinen osite ja asuinpaikka on tiedossa ja korjattu? Lasten koulut ja päiväkodit, naapurit jne varmasti todistavat tilanteen?

Eli hae ihmeessä nyt oikeutta ja vaadi maksut exältäsi.
        Ja onnea, kun olet päässyt veloistasi ja uuteen alkuun tyttäriesi kanssa. He toivottavasti nyt näkevät isäänsä, kun et ole ollut kahdessa työssä ja olet heidän tukena ja mukana kasvussa.

Itse kamppailin vuosia koulukiusattuna, lukion aloittaessani vanhempieni yritys meni konkurssiin. Pieni paikkakunta, sitä ilkkujaa riitti... ja naurajaa, toisten onnettomuudelle. Samalla irtisanoimme 7 ihmistä, kun ei ollut mistä maksaa heille palkkoja. Sain kuulla koulussa olevani "riistoporvarien tytär". Tosi mielenkiintoista, kun ilman yrittäjiä ei olisi niitä työpaikkoja, ja vanhempani jättivät omia palkkojaan nostamatta vuosia, eivät lomailleet jne. Meillä lapsilla oli ruokaa ja puhdasta, mutta ei todellakaan koskaan kalliita markkifarkkuja tms muotijuttuja. Niitä oli niillä ilkkujilla.

Sen jälkeen opiskelin, en saanut vanhemmiltani tukea, ei heillä ollut siihen varaa ja kaksi sisarustanikin opiskeli. Tein töitä minkä ehdin, mitä töitä vain sain. Sitten sain hyvän työpaikan ja elämä alkoi helpottamaan, isäni vain sairastui masennukseen ja teki itsemurhan. Se jäi varjostamaan perheen elämää vuosiksi. Onneksi äitini tajusi siinä vaiheessa muuttaa pois ko. paikkakunnalta, jossa siitäkin pilkattiin - ihmiset ovat uskomattomia!

Nyt olen ollut 2v enemmän ja vähemmän työtön, kun ikää on liki 50v ja firma, jossa olin työssä, meni konkurssiin. Lukuisia hakemuksia, ei silti työpaikkaa. Elämä on silti paljon muutakin kun rahaa ja omaisuutta, ei sitä saa hautaan mukaan. Haluan uskoa, että työpaikka vielä löytyy ja saan turvattua vanhuuteni.

Ihmiset, joilla ei ole elämässä kriisejä, tai eivät ole koskaan kokeneet vastoinkäymisiä, heiltä ei juuri heru ymmärrystä ja sympatiaa. Onneksi on aitojakin ystäviä, elämä kantaa ja asioilla on tapana järjestyä!

• Ex-yh-isä
        ... kirjoitti:

"Sosiaalihuollosta en saanut mitään apua, sillä olin tehnyt yhteishuoltajuus-sopimuksen, minkä jälkeen exä oli siirtänyt lasten osoitteet omaan kiinteistöönsä, tästä seurasi se, että minut tulkittiin Kelassa ja sosiaaliviranomaisten silmissä yksinasujaksi. Eli en saanut lasteni kanssa mitään apua mistään, jopa lapsilisät menevät äidin tilille" - Sossu ei helpolla auta, mutta kyllä tässä tapauksessa olisi ollut helpohkoa tehdä kotikäynnit kummankin luo todetakseen missä lapset asuu. Mikäli exä pystyi - muka - yksin siirtämään yhteishuoltajuuden nojalla lapset "asumaan" itselleen olisi sen pitänyt onnistua myös toisinpäin, että muutat ne sinulle. Yhteishuoltajuudessa moiset kikat vaan ei pitäisi onnistua - kummaltakaan. Sossu on hyvin yksiselitteinen sen asian kanssa että lapsilisä kuuluu sille joka lapset elättää, eli LAPSILLE...että mimmoisenkohan sossun kanssa sitä nyt on käyty juttelemassa?? Myöskin visa-laskun maksaminen toisen huonekaluihin kuullostaa todella oudolta...olisit pyytänyt myyjää hakemaan huonekalut pois. Ei kuullosta nyt tosi tarinalta...itse en maksaisi exän eron jälkeen tekemiä laskuja tai antaisi exän käyttää lapsilisiä omiin tarpeisiinsa.

Kyllä KELA osaa. Minulla oli tilanne se, että olin yksinhuoltaja ja ex-vaimo sai lapsilisät itselleen vain soittamalla k.o. virastoon ja ilmoittamalla tilinumeron.
        Minun piti siten tehdä hakemus niiden takaisin saamiseksi, joka tietenkin käsiteltiin jossain kokouksessa ensin. Lisät kun maksettiin ensisijaisesti äidille.
        Lapsilisäuudistuksen yhteydessä piti vielä toimittaa isännöitsijän todistus, ettei minun osoitteessa asu toista sukupuolta olevaa aikuista. Kumma kyllä yhdeltäkään tuntemaltani nais-yh:ltä sita ei vaadittu.
        Sossutanttoja oli sitten moneen lähtöön, osa asiallisia ja osa totaalisesti joka asiassa naisen puolella.

Tästä on tosin jo aikaa, en tiedä onko peli muuttunut. Lapset aikuisia ja selvitty on. Minä kyllä uskon sossusta ja Kelasta tuon edellämainitun, virkailijat enimmäkseen naisia, jotka ajaa omiensa puolta.

• ex-lähihuoltaja
        Ex-yh-isä kirjoitti:

Kyllä KELA osaa. Minulla oli tilanne se, että olin yksinhuoltaja ja ex-vaimo sai lapsilisät itselleen vain soittamalla k.o. virastoon ja ilmoittamalla tilinumeron.
        Minun piti siten tehdä hakemus niiden takaisin saamiseksi, joka tietenkin käsiteltiin jossain kokouksessa ensin. Lisät kun maksettiin ensisijaisesti äidille.
        Lapsilisäuudistuksen yhteydessä piti vielä toimittaa isännöitsijän todistus, ettei minun osoitteessa asu toista sukupuolta olevaa aikuista. Kumma kyllä yhdeltäkään tuntemaltani nais-yh:ltä sita ei vaadittu.
        Sossutanttoja oli sitten moneen lähtöön, osa asiallisia ja osa totaalisesti joka asiassa naisen puolella.

Tästä on tosin jo aikaa, en tiedä onko peli muuttunut. Lapset aikuisia ja selvitty on. Minä kyllä uskon sossusta ja Kelasta tuon edellämainitun, virkailijat enimmäkseen naisia, jotka ajaa omiensa puolta.

Lapsilisä uudistuksesta taitaa olla jo sukupolvi aikaa. Ainakin yhdestä muistamastani uudistuksesta. Oli joskus 80-luvulla. Silloin ei ollut viedä edes yhteishuuoltajuusmahdollisuutta. Lait ja pykälät muuttuu.

• Ex-yh-isä
        ex-lähihuoltaja kirjoitti:

Lapsilisä uudistuksesta taitaa olla jo sukupolvi aikaa. Ainakin yhdestä muistamastani uudistuksesta. Oli joskus 80-luvulla. Silloin ei ollut viedä edes yhteishuuoltajuusmahdollisuutta. Lait ja pykälät muuttuu.

Ei ihan niin kauaa. Yhteishuoltajuusmahdollisuus oli, mutta onneksi siihen ei menty. Ja tuo uudistus oli se, kun verotuksesta poistui lapsivähennykset ja lisiin tuli pikku korotus yh-lisä. Kyllä mentiin 90-lukua.
        Exä kyllä yritti myöhemmin tuota yhteishuoltajuutta ja hänellä oli jo valmiiksi lista määräyksistä?????, jotka minulle tulee, Muuten se ei kiinnostanut, mutta oli se käsitys, että silloin minä ole käskyläinen. Onneksi meni puihin.
        En tiedä noista nykylaista, mutta lakihan on niin kuin se luetaan ja tulkitaan.

Tuon minun kommentin pointti onkin siinä asioista päättävien asenteissa.
        Liekö ne sitten muuttuneet. Minulla ainakin oli yh-isänä oleminen tosiaan opettava kokemus.

Alkaa muuten tämä ketju rönsyilla velattomuudesta ihmissuhteiden kautta viranomaisiin.

• mk

Miksi et siirtänyt lapsia takisin sinun osoitteesi koska niin helppoa se on ja elarit ex. Siitä visalaskusta olisit saanut petossyytteen ex koska hän käytti korttia väärin ja niin edelleen. Jos teillä viikko vikkos systeemi niin lapsilisät puoliski eli toinen kuukausi sinulle ja toinen ex. Kyllä sossun pitää maksaa sinulle elarit jos pysytyt näyttämään toteen että lapset ovat sinulla kokoajan niin ex joutuu lapsilisätkin maksamaan sinulle takaisin että silleen.

• äiti-70+lapsi9v.
        Ex-yh-isä kirjoitti:

Tuosta tuli mieleeni sellainen juttu; olen eronnut ja yh...vaihdoin asuntoa, kun edellinen myytiin alta. Kun olin hetken asunut uudessa lapseni kanssa, tuli kelalta ilmoitus; emme voi maksaa lapsilisään yksinhuoltajakorotusta, koska asun asunnossa toisen aikuisen (miehen) kanssa. Aloin asiaa selvittämään ja kaikki johtui vain siitä, että edellinen asukas ei ollut tehnyt muuttoilmoitusta. Uskomatonta, mutta näin voi tuiki tuntematon ihminen vaikuttaa omaan elämään....ja piti vielä tehdä siitä selvitystä minun, jolla ei ollut asiaan mitään tekemistä!!!! Näin täällä. Olen siis nainen :)

• ex-lähihuoltaja
        Ex-yh-isä kirjoitti:

Ei ihan niin kauaa. Yhteishuoltajuusmahdollisuus oli, mutta onneksi siihen ei menty. Ja tuo uudistus oli se, kun verotuksesta poistui lapsivähennykset ja lisiin tuli pikku korotus yh-lisä. Kyllä mentiin 90-lukua.
        Exä kyllä yritti myöhemmin tuota yhteishuoltajuutta ja hänellä oli jo valmiiksi lista määräyksistä?????, jotka minulle tulee, Muuten se ei kiinnostanut, mutta oli se käsitys, että silloin minä ole käskyläinen. Onneksi meni puihin.
        En tiedä noista nykylaista, mutta lakihan on niin kuin se luetaan ja tulkitaan.

Tuon minun kommentin pointti onkin siinä asioista päättävien asenteissa.
        Liekö ne sitten muuttuneet. Minulla ainakin oli yh-isänä oleminen tosiaan opettava kokemus.

Alkaa muuten tämä ketju rönsyilla velattomuudesta ihmissuhteiden kautta viranomaisiin.

Tarkoitan vielä vanhempaa uudistusta. Esikoiseni on syntynyt 1978 ja hänen ala-aste aikana lapsilisä maksettiin joka kolmas kuukausi n. 100 markkaa kerralla. 80-luvulla tuli nykyinen kuukausittain maksettava tapa. 90-luvulla sitäkin muokattiin nykyiseen malliin. Toinen lapsi syntyi 1990 ja hänen lapsilisä aikana on ollut kuukausimaksu ja eron tullessa yhteishuoltomahdollisuus.

• mk

Sinä olisit voinut halea ne huonekalut pois ex koska sinähän ne maksanut olisit ja voit vieläkin hakea että sileen.

• elämänsä pilannut

Kiva lukea, että veloista voi oikeasti selvitä. Itselläni on myös erosta alkanut helvetti, joka päätyi ulosottoon. Makselin aluksi sähkölaskuja ja muita luottoja pikavipeillä, koska paikkoja tuntuu olevan loputtomasti.

Tätä vippikierrettä ylläpidin 2-vuotta, tekemällä osan ajasta kahta eri työtä samaan aikaan. Nyt on kuluineen päivineen 34 000€ ulosototossa ja pakko vaan yrittää eteenpäin.

Lopulta en pystynyt maksamaan edes 50 euron laskuja, vaan kaikki piti päästää ulosottoon. Ikävää katsoo noista velkomushaasteista, että alkuperäinen lasku on jotain satasen, niin korkoja ja kuluja on jotain 400 € siinä päällä.

Toivon että pikavipit kielletään kokonaan. Olen tyypillinen esimerkki henkilöstä, joka joutu kierteeseen sen ensimmäisen vipin takia ja lopulta huomaat olevasi pystyssä joka suuntaan kymmeniä tuhansia.

Jos joskus tästä selviän, niin en uskalla edes asuntolainaa ikinä hakea. Voi kun sitä olisi ollut viisaampi joskus ja ennemmin ollut vaikka syömättä kuin ottaa pikavippiä.

• 15+13

Itselläni myös 17000€ edestä pelkästään pikavippejä ulosotossa. Niitä ei saisi olla olemassa. Kyseiset vippikeisarit myöntävät lainaa ihmisille joilla ei ole maksukykyä, ja näin tuhoavat henkilön talouden täydellisesti. Kaipa tästä joskus selvitään.

• 15+13 kirjoitti:

Itselläni myös 17000€ edestä pelkästään pikavippejä ulosotossa. Niitä ei saisi olla olemassa. Kyseiset vippikeisarit myöntävät lainaa ihmisille joilla ei ole maksukykyä, ja näin tuhoavat henkilön talouden täydellisesti. Kaipa tästä joskus selvitään.

Eiköhän se maksukyvyn arvioinnin päävastuu ole velallisella itsellään. Suomessa luotonantaja ei voi tietää montako vippiä tai muuta luottoa hakijala on kulloinkin maksettavana. Syytä siis vain omaa hölmöyttäsi äläkä niitä jotka ovat sinua luotoittaneet.

• talouskuria
        kriittinen kirjoitti:

Eiköhän se maksukyvyn arvioinnin päävastuu ole velallisella itsellään. Suomessa luotonantaja ei voi tietää montako vippiä tai muuta luottoa hakijala on kulloinkin maksettavana. Syytä siis vain omaa hölmöyttäsi äläkä niitä jotka ovat sinua luotoittaneet.

Kerronpa yksinkertaisen ohjeen miten lasketaan maksukyky. Se on karkeasti 1/4 bruttopalkasta tai 1/3 nettopalkasta laskien . Näitä raja-arvoja ei pidä ylittää, sillä muuten tulee pitkässä juoksussa ongelmia. Ihmisellä pitää olla lainan maksun lisäksi muutakin elämää, varsinkin jos on perhettä.
        Kun lyhennykset on kohtuuden rajoissa, niin jää vielä pelivaraa yllättäville menoille.
        Ei pidä ostohuumassa hankkia sitä 300 tE:n "ikiaikaisten unelmien" taloa, jos maksukyky riittää vaan puoleen siitä.

• älä syytä muita
        15+13 kirjoitti:

Jos on huonot luottotiedot niin ei saa pikavippejä. eli jos luottotiedot on kunnossa niin pitäisi olla maksukykyä maksaa laina takas. Olet itse sit visiin idiootti jos et pystykkään maksamaan lainaa takas ja olet huonosti hoitanut raha asiasi. taidat olla juoppo ja se 17000 on mennyt kurkusta alas

• Velka on ihan ok asia silloin kun se on kohtuullinen suhteessa tuloihin ja varallisuuteen sekä velka edesauttaa varallisuuden kasvua eikä sen vähenemistä. Esimerkiksi asuntolaina on järkevää lainaa noilla edellytyksillä, plus tietenkin että asuntokauppa itsessään on tehty järkevällä hintatasolla.

• Ramppavaan

Onnittelut ja sydämelliset sellaiset.
      Itsellä vielä 15000 jäljellä, mutta 700 lyhenee joka kuukausi.
      Perässä tullaan.

• Kukaan ei voi tietää

Onnittelut ja tsemppiä! Älä katkeroidu, äläkä pistä noin rankkoja asioita kiertämään vaan kulje silmät avoinna sillä täällä maanpäällä on kyllä ihan ihaniakin ihmisiä ja toivon, että tapaat joskus sellaisen!
        Miksi uskallan sanoa näin, niin rakkalle ystävälleni kävi samanllailla. Oli ostettu asunto, autot, firma ja hyvin pyyhki - kaikki kylläkin oli ystäväni nimissä - hänen kummpaninsa sössi firman asiat ja firma meni konkkaan, jolloin tämä katosi ja jätti velat ja lapset! Ystäväni painoi 5 vuotta kahta työtä, joka päivä paitsi sunnuntait, arkisin 13,5 h!!!! ja kyllä pelkäsin, kuinka jaksaa, mutta sitten hän tapasi ihmisen, johon rakastui ja he ovat vieläkin yhdessä. Heillä on tänäpäivänä yhdessä enemmän sekä rakkautta että materiaa, mitä hänellä oli aiemmin.

• huh, huh,,

Minä taas en ota ikinä enää ukkoa jolla velkaa ja alkoholiongelma, näin sitä elämä opettaa...en niin miehen kipeä ole ja osaan elää yksinkin.

• hurraa

Onneksi olkoon ;-)

• kahta työtä, missä sun lapset oli?

• Onnellinen Ihme

heitteellä tietenki....haloo !!!! Ite teen kolmeakin työtä, yksinhuoltaja olen. Lapsi on tasapainoinen ja reipas. On olemassa muitakin sukulaisia, kuin lapsiinsa sitoutumaton ex-puoliso, oli se sit mies tai nainen.

• älyhoi, älä jätä

Se on ihan turhaa tietenkään tulla kritisoimaan tänne ja kertomaan omaa tarinaansa siitä miten on itse säästänyt, mutta jotain on mieleni sanoa.

Itse nuorempana yli 20v sitten oli heti 18v iästä alkaen velkaa kerralla joku n. 100 000 mk, eli 20 te. Vuoteen 1996 nuo velat oli maksettu ja pankilla ei ollut yhtä pientäerää lukuunottamatta mitää sanomista. sekin oli kuukausierän kahdenpäivän siirto, mutta siitäkin tuli pientä murinaa.... 2002 vuonna sitten maksoin kaikki loputkin lainat ja sen jälkeen ei ole ollut penniäkään.

Pääasiallinen tulo on ollut kelan työttömyysturva..... joskus ollut pari vuotta palkkatuloa.

Mutta mitä tätä tänne tulee jeesustelemaan, nyt on reilun tonnin rahastosäästö ja pari sataa ns. puskurirahaa. Pankki on kovin kiinnostunut minusta asiakkaana miten hoidan asiat mallikelpoisesti ja ei tuo nykytilanne näytä valtionhallintoakaan haittavan.

Olen jo jonkinaikaa ajatellut omaa elämääni kaikkine vaikeuksineen huonolla kaivonrakentamisella. Kun vaan kaivaa, niin se vesisuoni kyllä osuu kohdalle... Jotku taas tekaa asian niin, että olemassa oleva kaivo täytetään ääriä myöden kivillä ja hieekalla ja myrkytetään vielä jollain ympäristömyrkyllä.

Omassa mallissa saan vain kanssaihmisten naurua ja tirskuntaa kun taas se kaivonsa kivillä pilannut ihminen saa kyllä kaiken tuen. kokokylä tulee sen ihmisen tueksi jolla on kiviä kaivossa ja hiekkaa.... mutta kukaan ei näe sitä että se ihminen on itse kantanut sinne kaikki kivet ja on syypää tuhoutuneelle kaivolla, jonka pohjakerroksessa kuitenkin on vesisuoni.

Joku ihminen vaan ei osaa käyttää olemassa olevaa vettä ja ymmärrä itse parempaa....

Sitten ku se toisten puhdistama kaivo on taas joskus kunnossa, nii se mies tulee kehumaan omaa osaamistaan ja taitoaan.... Ei todellakaan mies ees häpeä vaan paukuttaa velattomuuttaan jonka itse olis voinut välttää alunperinkin sillä, että olsi kuunneellut ympäristöään ja häntä aiemmin veloista kokeneita ihmisiä ja heidän tarinoitaan.....

Ne jotka on hyviä veronmaksajia loi tuon velkajärjestelylain jotta yli 20v sitten huonossa tilanteessa olleet saivat lamanjälkeen asioitaan kuntoon. Laki oli kaiketi määräaikainen. Kuitenkin vielä nykyään tulee paljon ihmisiä tuon laiin auttamiksi. Olen kuullut huminaa korvissani, että jotkut olis käyneet sen lain kahdestikkin läpi.

Mutta eihän laki velkajärjestelystä ole aino määräaikainen laki joka on pysyvä... kyllä niitä on muitakin.

Muttta ottaa vaan oppineena ja kokeneena pattii tuo ketjun alkajan ja parin muunkin repostus, että ri olla velkaa kellekkään tai kysymys miten selvii.....

Älyhoi, älä jätä näitä itsekriittisiä ihmisiä, jotka ei opi mistään mitää, eikä opi olemaan hiljaa armon käytyä.

• Kurimuksen kokenut

Näitä velkatapauksia suomessa on kyllä ihan uskomaton määrä. Itsellä myös kokemusta velkahelvetistä. Kaikki lähti minullakin erosta, kun exä jäi asustelemaan minun nimissä olevaan vuokra-asuntoon. (Sinisilmäisenä luulin, että hän hoitaa vuokrat ja pitää kämpän muutenkin kunnossa) Ei hoitanut ei. Lisäksi kämppä oli muutopäivänä täynnä romua ja paikkoja rikottu. Tästä sain muutaman tonnin laskun ja en suutuspäissäni edes yrittänyt maksaa sitä.

Tämän jälkeen elämä alkoi luisua ja vinkutin kaikki luottokortit tappiin otin uusia kulutusluottoja. Lopputulemana oli vajaa 30000euroa velkaa. Kaiken päälle jäin vielä työttömäksi.

Viisi vuotta meni minulla maksaa kaikki takaisin ja samalla toki luoototiedot tulivat taas kuntoon.

Nyt otimme tyttöystäväni kanssa vajaa 200 000€ asuntolainaa ja elämä on taas normaalia.

Tsemppiä kaikille!

• Rikasmies-84

Anteeksi vaan mutta miten elämästäsi tuli normaalia 200te lainan myötä?
        Suuri on ihmetys kun luen tätä ketjua... Pikavippejä ym itsetuhoisuutta. Toivottavasti opetus ei ollut liian julma.

• Joskus isäntä
        Rikasmies-84 kirjoitti:

Suuri on ihmetys kun luen tätä ketjua... Pikavippejä ym itsetuhoisuutta. Toivottavasti opetus ei ollut liian julma.

Elämästä tuli sikäli normaalia, että asuttava on joka tapauksessa. Kulutusluotoilla ostetaan kaikenlaista turhaa krääsää kun taas asunto säilyttää aina arvonsa ja koroissakin on vähintään viisinkertainen ero asuntolainan hyväksi. Ei velka ole pahasta vaan se, jos sillä ei saavuta mitään eli ostaa tavaraa, jonka arvo alenee velkaa nopeammin. Pitkällä maksuajalla ostettu uusi auto on tyypillinen esimerkki tästä.

• ex-köyhä..
        Rikasmies-84 kirjoitti:

""miten elämästäsi tuli normaalia 200te lainan myötä?""

Velka jota vastaan löytyy varallisuutta on aivan eri asia kun laskujen maksamattomuus ja kuluutusluottokierteestä aiheutuneet velat.
        Itse olin ulosotossa 90-luvulla 8-9 vuotta opintolauínan takia työttömyys johti siihen etten pystynyt muutamaan vuoteen suorituksiin. Senkin jälkeen lyheni muutamia vuosia melko hitaasti pienen palkkani takia ja vaimon tulottomuuden takia koska opiskeli. Elämä oli melkolailla kärsimystä ja kitkuttamista.Unettomia öitä ja välillä nälkääkin. Vuosituhannen vaihtuessa sain kovapalkkaisen työn ja velat maksettua. Vaimoni sai työpaikan. 2002 oitimme suuren asuntolainan ja elämä normalisoitui. Asuinkustannukset halvemmat kuin vuokralla ja palkat riitti mukavaan elämään.

Tänäpäivänä meillä on 90,000 euroa velkaa asunnosta sekä toisesta autosta. Vastapainoksi 300,000 euron arvoinen asunto nettovarallisuutemme melko kiitettävä.

Joten 30,000 velka jota vastaan ei ole varallisuutta on mielestäni pahemipi kuin 100 tonnin velka varallisuutta vastapainona.

• Melkoista ironiaa sivun ylläpidolta ovat nuo pikavippiyhtiön-firmojen mainokset viestien lomassa! Kohtaako tarve tarjonnan?

• Käsittämätöntä

että joku äiti voi tehdä lapsilleen ja lapsiensa isälle näin!! Itku tuli. Hienosti toimittu ja lapsesi ovat saaneet arvokkaan kasvatuskokemuksen. Osaavat varmasti jatkossa arvostaa kaikkea, mitä saavat aikaan.

• Onnittelut. Tiedän tunteesi. Itse elän hyvin vaatimattomasti juuri siksi että minulla on velkaa, joten joudun joka päivä miettimään mitä ostan, käynkö ruokakaupassa vai en.

• Lillukka80

Tarinasi kuulostaa kovin tutulle. Itsellä taival vasta alussa mutta taistelutahto päällä. Ehkä minäkin pääsen tuulettelemaan joku päivä :)

• LOTTOVUKKTURHAPURO

Onnea sinulle. Itselläni kävi huononpi tuuri. Menetin työtapaturmassa terveyteni.
      työni ja lähes kaikki ihmissuhteeni. Tulotasoni putosi 2500e netto-580euroon,
      koska vahinkovakuustusyhtiö lopetti korvausten maksun. Tipahdin lopulta sitten
      työmarkkinatuelle ja nyt olen työtön työnhakija. Että silleen.

• # >#

Olen onnistunut! Jäin myös aikoinaan yksinhuoltajaksi, ja velat (monta pientä) jäi mulle yksin maksettavaksi. Kuukausierät oli valtavat, tuntui että korko vaan juoksi ja laina ei lyhene montaakaan euroa kuussa. haaveilin toisesta työstä, mutta sitten ei olisi ollut aikaa lapsille. Haaveilin myös siitä että ei tarvitsisi aina elää "kädestä suuhun". Joitain vuosia meni, sain luottotiedot takaisin. Velkojen maksu vain jatkui.. ja jatkui.. Sain kuin sainkin asuntolainan, tein löydön ja sain "edullisesti" asunnon. Asuin siinä pari vuotta ja myin voitolla pois. Kaikki vanhat velat kuittasin ja jäi vielä säästöönkin. Happy!

• älyhoi älä jätä

FIKSUA!

uuden tyttöystävän kanssa 200 000e asuntolainaa, ja elämä on normaalia!

Normaalia kun on 200 000e lainaa ja vain asunnon omistamisen ilosta!

Sen kyllä sanon, että ei tämä vuokralla-asuminkaan kivaa ole, mutta oma asunto on aivan yhtä lähellä kuin tuolla jolla on 200 000e lainaa

Onneksi kataisen ja urpilaisen hallitus on puuttumassa ja asuntolainojen verovähennysoikeuteen.... ja toivottavasti se joskus poistuu ja ennen sitä sen portaikon asetuksissa otetaan huomioon kohtuullinen lainamäärä ja vuodesta toiseen myös se, että sitä lainaa maksetaan niin, että se joskus kuoleutuisi kokonaan.

• jk

ninkö

• <3<3<3

X----------------------D OOT MUN IDOLI

• Kun käyttää

tervettä järkeä puolison valinnassa sekä kaiken omaisuuden hankkimisessa, ei ongelmia yleensä tule. Se että sinulla on kaikki mennyt päin prsettä on kyllä ainakin osittain omaa syytäsi. Olen onnekseni välttänyt kuvailemasi karikot. Onnellisissa naimisissa superpuolison kanssa jo 30 vuotta, menestyvä firma ja toistaiseksi rautainen terveys. Ihmissuhteet ovat tosin kärsineet ympäristön kateuden vuoksi mutta onneksi kaltaisiani on muitakin ja he ymmärtävät että tähän tilanteeseen päästäkseen on joskus joutunut painamaan kovastikin töitä ja kieltäytymään maailman houkutuksista. Se että saa kateuden palkakseen kaikesta tästä, tuntuu ainakin osittain epäreilulta. Tässä maassa on kuitenkin jokaisella mahdollisuus menestyä omilla ansioillaan eikä se ole välttämättä keneltäkään pois. Kaikesta huolimatta minullakin on tosi mukava ja varma olo tulevaisuudenkin suhteen ja aiomme katsoa tämän pelin loppuun saakka tekemättä mitään harkitsematonta tai tyhmää. Onnea saavutuksestasi ja toivon että opit jotain ihmismielen synkistä puolista.

• 7 v sitten

Puolison valinta on aina arpapeliä. Minullakin oli superpuoliso juuri tuon 30 vuotta kunnes eräänä päivänä ilmoitti lähtevänsä.
        Edeltäkäsin ei voinut arvata hänen ratkaisuaan. Oli tyytyväisen ja onnellisen oloinen.

• reilut 30 vuotta
        7 v sitten kirjoitti:

Puolison valinta on aina arpapeliä. Minullakin oli superpuoliso juuri tuon 30 vuotta kunnes eräänä päivänä ilmoitti lähtevänsä.
        Edeltäkäsin ei voinut arvata hänen ratkaisuaan. Oli tyytyväisen ja onnellisen oloinen.

Kumpa lähtisikin. Mutta taitaa jäädä elinikäiseksi ristiksi.

• ilmaisuusonhyväjuttu
    • 9+17

Ihmiselle on jo lapsuudessa iskostettu mieleen valmis käsikirjoitus elämälle, sekä myös miten esittää kunnon miestä ja hienoa naista. Näitä rooleja hiotaan ja niistä väitellään sekä luodaan uusia "oikeita" tapoja joiden mukaan kaikkien tulisi toimia.

Tämä tarkoittaa sitä, että me opimme roolin teatteriesitelmässä, joka on paljoa muuttumatta pyörinyt jo monta tuhatta vuotta. Sehän on selvä, että jos elämä on teatteria niin sama pätee myös parisuhteisiin, eli sekään ei ole aitoa. Epäaidoksi sen tekee jo se, että esittää roolia, mutta toki parisuhteille on kaiken lisäksi vielä oma käsikirjoitus. Parisuhteet pysyvät pystyssä yhtä kauan kun osalliset pitävät roolistaan kiinni, ja jos se kaatuu ihminen kokee tuskaa sillä huomaa eläneensä illuusiossa, valheessa.

Olen lukenut erästä kirjaa joka kuvailee tämän ongelman tosi tarkalla tavalla. Tuon opitun roolin olemme kopioineet ympäristöltä jo lapsena ajatusten muodossa. Näitä ajatuksia on myös tiedottomuudessa, jonka takia ihminen uskoo olevansa se henkilö joksi hänet kasvatettiin, eli tuo roolinsa.

Kirjan avulla oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään, ja kun ajatus paljastuu, siitä tulee tietoiseksi ja siksi sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa tiedottomuudesta, eikä sitä edes huomaa. Ajatuksia paljastaessa tietoisuus omasta itsestä kasvaa koko ajan aina kunnes tuo opittu rooli on kadonnut kokonaan, jolloin jäljelle jää aito oma itse. Tämä mahdollistaa myös aitojen suhteiden rakentamisen. Kirjasta lisää täällä www.alkuajatus.org

Suosittelen, kirja todella toimii!

• käteis..

On hyvä kun ei ole tarvinnut lainaa ottaa koskaan pankista! Käteisellä kun maksaa ainna voittaa!!

• Rikasmies-84

Juu ei ollut tarkoitus loukata mutta en vain ymmärtänyt miten elämästä tulee normaalia jos ottaa 200te lainaa.?
      Asunnon ostaminen on toki järkevää sitä en tässä kiistänytkään. Kunhan tulosi riittävät lainan maksuun vaikka toiselta loppuisivat työt.

• juu-

Kylläpä sä ny vallan innostuit. Onneksi velan sai pois.. Toisilla on vielä velkaa, esim. opintolainaa.

• Muutkin voi tehdä

> menetin talon ja autot, velkaa jäi pankille kakskyttonnia ja luottokorteille
      > toinen mokoma, työpaikka meni...

Talojen ja autojen menetyksistä nyt ihminen selviää. Kunhan vaan saa jostakin jonkinlaisen katon päänsä päälle.

Mikäli duunipaikka on olemassa, tai peräti kaksikin niinkuin tässä kerrotaan, niin 20.000 20.000 euron velat ei tosiaankaan ole nykyaikana mitenkään ylivoimaisen suuri rahaerä selätettäväksi.

Tuon lainan kuukausikorko on jossakin 166 €/kk tasolla, joten mitenkään hirmuisen tiukalle ei käsitykseni mukaan ole tarvinnut itseään kuitenkaan velanhoidon kanssa viedä.

Avioerot ja yksinhuoltajuus ovat äärimmäisen kovia paikkoja, hyvä kun selvisit.

Enkä muutenkaan halua vähätällä siinä mielessä, että aina on hatunnostoinen asia kun joku saa asiansa kuntoon ja pääsee selville vesille.

Sitä paremminkin haluan sanoa, että tämä tällainen selviytyminen ei ole mikään yksittäinen poikkeustapaus. Vaan että kellä tahansa muillakin asiansa pahaksi sössineillä on kuitenkin jatkuvasti mahdollsuutensa, alkaa *heti huomenna* laittaa asioitansa kuntoon.

Ja myös onnistua siinä.

• euforisti

ystävä hyvä, unohdit veromätkyni... Tämä laukaisi osaltaan tilanteen, menetin näiden mätkyjen takia työpaikkani.

Verot ruvettiin mittaamaan suoraan palkastani, tämä antoi loppulaukauksen pitkälle työhistorialleni.

Kun palkka pieneni suojaosuuteen, minulle ei tosiaan jäänyt kuin muutama satanen käteen, ja tästä olis pitänyt pystyä maksamaan muut kulut. Ei onnistunut ei.. Kun tekosyyllä toimenkuvani karsittiin pois, revittiin jo toisella kädellä toisenlaisella toimenkuvalla uusia miehiä sisään, hoitamaan samaa työtä mitä minä ja kolleegani olimme tehneet. (olin heidän esimiehensä)

• Juhturv

Hyvä että on hyvä fiilis, olen iloinen puolestasi.

• oletonnekas

Onnea! :)

• Alkuperäinen AP

jA nyt kerron, että avaus oli Trolli!

Vitun vajakit vastaajat!

• euforisti..

Tällä palstalla ei ole kuin yksi "vajakki".

Herättipä aihe tosiaan keskustelua, viestiketjua lukeneena, vastaan yhteen erityisen tärkeään kysymykseen:

Miksikö annoin exän pitää vääryydellä hankkimansa huonekalut ja lapsilisät?

Syy on ihan perusteltu, silloin harvoin kun hän lapset suostui tapaamaan, niin itkien piti pikkuväki hänen luokseen viedä. Pienenpi tyttäreni lukitsi itsensä autoon ja yritti soittaa mummolleen, josko tulisi hänet pelastamaan.

Eli pelkona oli, että tytöt ajautuisivat sosiaalihuollon toimesta äidilleen, minuahan ei miehenä arvostettu kasvattajana ja vanhempana, sosiaalihuollon kommentit olivat toistuvasti, että laki ja huoltajuus on aina ensisijaisesti äidin eduksi.

Varsinkin kun olin ajautunut tahtomattani työttömäksi ja alentunut pyytämään yhteskunnalta apua, että olisimme saaneet hoidettua edes välttämättömimmät laskut pois (vesi ja sähkö)

Exän uudella miehellä on väkivaltainen menneisyys ja huolena oli, täydellisen piittaamattomuuden kääntöpuoli eli ruumiillinen kuritus, tämän ymmärsivät lapset jo paljon ennen minua.

Mutta onnekseni myytävääkin oli, olemme myynyt lähes kaiken, lasten leluista lähtien, itselläni ei ole kuin vaatteet päällä ja työnantajan kustantama kanettava.

Auton menetys oli paha juttu, kahden alle ala-asteikäisen kanssa, ilman julkisen liikenteen turvaa, elämä maalla kävi melkein mahdottomaksi. mutta ilokseni pääsin myös laihtumaan.. 15km ruokapussien kanssa vaakasuorassa räntäsateessa pyöräillen, ette usko sitä hien määrää!

Nyt tilanne on tosiaan se, että jos asiat ahdistivat, ei auttanut kaivaa ne viimeiset uskonrippeet mitä takataskusta löytyi, lyödä kädet ristiin ja täysin tapojeni vastaisesti pyytää apua korkeammalta taholta, useimmiten se auttoi ja taas mentiin päivä eteenpäin.

Uskoakseni olen oppinut jotain. Osaan nht ihan oikeasti arvostaa pieniäkin asioita, kokemusteki minusta superharkitsevan, mitä ostan, sanon ja teen.

Olen kiitollinen tästä koettelemuksesta ja koen olevani parempi ihminen.
        Lapset ovat tajunneet rahan merkityksen ja seuraavat suorastaan huvittuneina nykyajan ostoshysteriaa, melko vaatimattomia ja kilttejä ovat.

Uskoisin tämän rikastuttaneen myös heidänkin elämäänsä. Toivoisin voivani jättää heille perinnön kun aikani koittaa, tästä olivat myös monet huolestuneet... Ja uskoisn kykeneväni säästämään sen verran tätä himottua rahaa, että he saavat riittävän pesämunan elämälleen.

Jaksamista kaikille tasapuolisesti.. (myös Vajakillle)

• drath verdar
        euforisti.. kirjoitti:

Herättipä aihe tosiaan keskustelua, viestiketjua lukeneena, vastaan yhteen erityisen tärkeään kysymykseen:

Syy on ihan perusteltu, silloin harvoin kun hän lapset suostui tapaamaan, niin itkien piti pikkuväki hänen luokseen viedä. Pienenpi tyttäreni lukitsi itsensä autoon ja yritti soittaa mummolleen, josko tulisi hänet pelastamaan.

Eli pelkona oli, että tytöt ajautuisivat sosiaalihuollon toimesta äidilleen, minuahan ei miehenä arvostettu kasvattajana ja vanhempana, sosiaalihuollon kommentit olivat toistuvasti, että laki ja huoltajuus on aina ensisijaisesti äidin eduksi.

Varsinkin kun olin ajautunut tahtomattani työttömäksi ja alentunut pyytämään yhteskunnalta apua, että olisimme saaneet hoidettua edes välttämättömimmät laskut pois (vesi ja sähkö)

Exän uudella miehellä on väkivaltainen menneisyys ja huolena oli, täydellisen piittaamattomuuden kääntöpuoli eli ruumiillinen kuritus, tämän ymmärsivät lapset jo paljon ennen minua.

Mutta onnekseni myytävääkin oli, olemme myynyt lähes kaiken, lasten leluista lähtien, itselläni ei ole kuin vaatteet päällä ja työnantajan kustantama kanettava.

Auton menetys oli paha juttu, kahden alle ala-asteikäisen kanssa, ilman julkisen liikenteen turvaa, elämä maalla kävi melkein mahdottomaksi. mutta ilokseni pääsin myös laihtumaan.. 15km ruokapussien kanssa vaakasuorassa räntäsateessa pyöräillen, ette usko sitä hien määrää!

Nyt tilanne on tosiaan se, että jos asiat ahdistivat, ei auttanut kaivaa ne viimeiset uskonrippeet mitä takataskusta löytyi, lyödä kädet ristiin ja täysin tapojeni vastaisesti pyytää apua korkeammalta taholta, useimmiten se auttoi ja taas mentiin päivä eteenpäin.

Uskoakseni olen oppinut jotain. Osaan nht ihan oikeasti arvostaa pieniäkin asioita, kokemusteki minusta superharkitsevan, mitä ostan, sanon ja teen.

Lapset ovat tajunneet rahan merkityksen ja seuraavat suorastaan huvittuneina nykyajan ostoshysteriaa, melko vaatimattomia ja kilttejä ovat.

Uskoisin tämän rikastuttaneen myös heidänkin elämäänsä. Toivoisin voivani jättää heille perinnön kun aikani koittaa, tästä olivat myös monet huolestuneet... Ja uskoisn kykeneväni säästämään sen verran tätä himottua rahaa, että he saavat riittävän pesämunan elämälleen.

Miksi meitä turki mahanmuuttajat ain kaikki muu haukkua?

• pete1923
        euforisti.. kirjoitti:

Ja lässynlässy...Puolustan tätä VAJAKKIA!Mikähän itse olet jos kerran kuseen olet joskus joutunut, ei me fiksut ihmiset kärsitä veloista ja aina löydetään se kultainen keskitie ja ei täysijärkinen nainen valitse väkivaltaista miestä ja tee vielä lapsia sellaisen kanssa.

• Tony. N

Tarkemmin kun laskin ni sä oletkin mulle vielä kakskyt tonnia pystyssä.

• Velattomuus

ei ole mikään saavutus tai päämäärä mihin pyrkiä.
      Nythän se kerjääminen vasta alkaa.

• WNB jk

niinkö

• hemuli++

vau hieno homma että kaikki velat yms. on poissa, itse painin vielä niiden kanssa vielä olisi kolme vuotta lyhennysten maksamista pankille, ja ulos otossa on myös velkoja, välillä tuntuu että ei näiden asioiden kanssa jaksa mutta jostain löytyy voimia jaksaa eteen päin, ehkä minäkin joskus muutaman vuoden päästä olen velaton ja viisaampi.

• skumpattaa

Muutama lyhennys ulosottoon niin pöytä tyhjä... Kolme kuukautta, sitten olen kuivilla. Saatanpa avata sinä päivän skumppapullon. 5 vuotta takana.

• lisää ja het

Lainaa lainaa.. En aio maksaa ikään!

• hjhkjhlk

alkuperäiselle: voit aivan näppärästi muuttaa lapsilisien maksut itsellesi /jos tytöt ovat sinulla kirjoilla) pankkitunnuksillasi netissä Kelan sivuilla. Tämä käy hetkessä.

Olen niitä pariin otteeseen muutellut, kun lapset välillä olleet kirjoilla minulla ja välillä isällään. Meillä yhteishuoltajuus ja lapsilisät puoliksi joka kuukausi.

Toiselta ei kysellä yhtään mitään, ei lupia tms. Mutta se merkkaa, kenen luona kirjoitta ja se saa myös yh-lisät.

Tsemppiä! Ihailen sinua todella paljon, olet kunnon isä ja ihminen

• vahva luonne kestää

Itse olen ikionnellinen kun pääsin eroon kierosta, narsistisesta ukosta enkä ole enää ukkoja tarvinnut. Ihana elää tytön kanssa kaksin, rauhallista. Velkaa ei ole ollut koskaan, asutaan vuokralla. Aloittajalle toivotan onnea elämään, hienoa että pääsit uuden elämän alkuun lasten kanssa ja kovalla työllä sait velat maksettua. Tiedän että naisissakin on kaikkea muuta kuin fiksuja, osaavat tuhota kaiken, niinkuin on miehissäkin. Surullista mutta totta.

• euforisti

No joo...

• Sossupummi

Tuonpuoleisessa ei velkoja makseta. Ne ikäänkuin mitätöityy.

• Kyrsii kovasti

Dear sossupummi... Sinun lapsesi maksavat sinun velkasi. Ja häpeävät sinua ja käytöstäsi koko ikänsä.

On mukava kun tietää, että maksamastani 30% verosta menee, 10% Kreikkalaisten sossupummien tukemiseen ja toinen mokoma kunnallisverosta paikallisten sossupummien tukemiseen.... Nilviäiset ja kuppaajat.

• NÄKKEBRÖÖD

Sinun kuolemasi ei mitätöi kuin sinun mitättömän elämäsi, onnittelut aloittajalle, suomalaiseen sielunmaisemaan kuuluu juuri peräänantamattomuus ja taistelu vaikeissakin tilanteissa. Toivotan omalta osaltani jaksamista kaikille ylivelkaantuneille, köyhille ja sairaille.

Viestiketjun aloittajan kaltaisia kokemuksia tarvitaan tässä "rahat tai henki" yhteiskunnassa, on siis olemassa ihmisiä, jotka ovat kiirastulestaan selvinneet VOITTAJINA

Sossupummit, pummit ja muut yhteiskunnan hyväksikäyttäjät, mädätköön....

• ghghghgghgh

nyt ois aika tutustua pikavippeihin kunnon kierre ois paikallaan

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      80
      3639
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2404
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      85
      2060
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1590
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1431
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1429
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1384
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1337
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1237
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1085
    Aihe