Pihatalkoissa taas kuokkavieraita.

Haravoija

Vuokrataloyhtiöissä järjestetään yleensä aina toukokuussa pihatalkoot. Tavallisesti se on joku toukokuinen lauantai, ja monin paikoin se on ollut tänään. Otitko osaa? Tiedäthän systeemin; haravoidaan vanhat puiden lehdet pihoilta roskalavalle, istutetaan pihalle kukkia, putsataan pyöräkellariin kertyneet romut pois jne.

Sen jälkeen grillataan talotoimikunnan hankkimaa makkaraa ja juodaan kaljaa ja siideriä ja riidellään kännissä ja puhutaan pahaa niistä naapureista, jotka eivät osallistuneet talkoisiin. KIrotaan autopaikka-asiat ja valitetaan siitä, miten vuokraisäntä ja huoltofirma eivät saa mitään aikaiseksi.

Yleensä juominkeihin tulee myös niitä tyyppejä, jotka kävivät pihatalkoiden loppupuolella haravoimassa pihaa 15 minuutin ajan, sitten, kun muut olivat jo tehneet tuntikausia töitä. Tällaiset tyypit pitäisi käännyttää pois. Heillä ei ole oikeutta. Joka ei töitä tee, sen ei juomankaan pidä.

146

7269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Madetojankuja

Röyhkeys kannattaa aina että saa edes yhden kaljan.Näitä siipeiliöitä on joka talossa vuokra tahi omassa.Ne jotka eivät noudata mitään muitakan sääntöjä eivät osallistu talkoissa kun kaljan juontiin .Sunnuntaiset matontamppaajat ja muut häiriköt on varmaan paikalla kun tarjoilu alkaa.

• kuka maksaa

kyllä ne roposet on maksettu jokaisen pussista niihin talkookaljoihin... Talotoimikunnan hankkimaa... no ehkä joku siis hoitanut käytännön asiat, ja joko valtion verorahoilla tai taloyhtiön vuokrarahoilla hakenut ne kaljat.
        Koko talkoo juttu on on väärin niitä kohtaan, jotka itse laskunsa maksavat.
        Toki ymmärrän, että talkoilla on myös tarkoitus tutustuttaa talon väkeä ja luoda yhteishenkeä, mutta ne rahat voisi pistää suoraan johonkin kevätjuhlaan, ilman naurettavaa työpanosta. Huoltoyhtiöille maksetaan pihan hoidosta.

Osaketalossa vielä alustavasti ymmärrän, että talkoilla koitetaan vähän säästääkin taloyhtiön kuluja... omia kulujamme siis, tosin asia menee pyllylleen, kun raha menee kuitenkin niihin talkookaljoihin.
        En osallistu taloyhtiömme talkoisiin, sillä teen pienyrittäjänä ruumiillista raskasta työtä usein 12h/vrk, ja olen laskuni taloyhtiölle maksanut, jotta huoltoyhtiö saa palkkionsa. En myöskään hamua makkaroita tai kaljaa, vaikka ne minulle maksajana kuuluisi siinä, kuin kaikille muillekin. Pysyn kotona oman jääkaapin lumoissa.

• Talkoot ovat hyödyks
        kuka maksaa kirjoitti:

kyllä ne roposet on maksettu jokaisen pussista niihin talkookaljoihin... Talotoimikunnan hankkimaa... no ehkä joku siis hoitanut käytännön asiat, ja joko valtion verorahoilla tai taloyhtiön vuokrarahoilla hakenut ne kaljat.
        Koko talkoo juttu on on väärin niitä kohtaan, jotka itse laskunsa maksavat.
        Toki ymmärrän, että talkoilla on myös tarkoitus tutustuttaa talon väkeä ja luoda yhteishenkeä, mutta ne rahat voisi pistää suoraan johonkin kevätjuhlaan, ilman naurettavaa työpanosta. Huoltoyhtiöille maksetaan pihan hoidosta.

Osaketalossa vielä alustavasti ymmärrän, että talkoilla koitetaan vähän säästääkin taloyhtiön kuluja... omia kulujamme siis, tosin asia menee pyllylleen, kun raha menee kuitenkin niihin talkookaljoihin.
        En osallistu taloyhtiömme talkoisiin, sillä teen pienyrittäjänä ruumiillista raskasta työtä usein 12h/vrk, ja olen laskuni taloyhtiölle maksanut, jotta huoltoyhtiö saa palkkionsa. En myöskään hamua makkaroita tai kaljaa, vaikka ne minulle maksajana kuuluisi siinä, kuin kaikille muillekin. Pysyn kotona oman jääkaapin lumoissa.

Kyllä ne tosiaankin on jokaisen pussista maksettu ja niiden tarkoituksena on olla vähäinen korvaus siitä työstä, jonka talkooporukka tekee.
        Yrittäjänä varmaan ymmärrät, että on vähintään kohtuullista huomioida työntekoa. Jos se ei tapahdu palkkana, niin sitten edes parilla kaljapullollisella. Ei kai se liikaa ole 2-3 tunnin ahkeroinnista?
        Myös ne talkoolaiset ovat maksaneet osuutensa kaikista taloyhtiön kuluista jopa niistä kaljoista.
        On aika outoa moraalia mennä sanomaan, että jokaisen kuuluu saada täysi tarjoilu ja talkooporukka tehkööt työnsä meidän toisten edestä.
        Se on selvä, ettei kaikista ole talkoisiin, mutta silloin fiksut pysyvät pois myös tarjoiluvaiheessa. Vain tyhmät röyhkimykset tulevat sinne ilman työhön osallistumista.
        Omalta osaltani olen ollut ahkera talkoolainen, mutta jäänyt pois tarjoiluista aina kun en ole ehtinyt talkoisiin. Töitä on tullut tehtyä vuosien varrella korvauksetta paljon yhtiön eteen.

• kyllästynyt 18 8
        Talkoot ovat hyödyks kirjoitti:

Kyllä ne tosiaankin on jokaisen pussista maksettu ja niiden tarkoituksena on olla vähäinen korvaus siitä työstä, jonka talkooporukka tekee.
        Yrittäjänä varmaan ymmärrät, että on vähintään kohtuullista huomioida työntekoa. Jos se ei tapahdu palkkana, niin sitten edes parilla kaljapullollisella. Ei kai se liikaa ole 2-3 tunnin ahkeroinnista?
        Myös ne talkoolaiset ovat maksaneet osuutensa kaikista taloyhtiön kuluista jopa niistä kaljoista.
        On aika outoa moraalia mennä sanomaan, että jokaisen kuuluu saada täysi tarjoilu ja talkooporukka tehkööt työnsä meidän toisten edestä.
        Se on selvä, ettei kaikista ole talkoisiin, mutta silloin fiksut pysyvät pois myös tarjoiluvaiheessa. Vain tyhmät röyhkimykset tulevat sinne ilman työhön osallistumista.
        Omalta osaltani olen ollut ahkera talkoolainen, mutta jäänyt pois tarjoiluista aina kun en ole ehtinyt talkoisiin. Töitä on tullut tehtyä vuosien varrella korvauksetta paljon yhtiön eteen.

luulenpa, että niitä talkoita puuhavat ja järjestävät ne, jotka kokevat hyötyvänsä asiasta... ostetaan taloyhtiön piikkiin kasoittain makkaraa, joista puolet kulkeutuvatkin talkoojärjestäjän pakastimeen jo ennen ensimmäistäkään haravanheilausta...

Jokaisen kuuluu saada täysi tarjoilu, jos sen maksaa... pihalla huhkiminen olkoon vapaaehtoista. Tiedän, että jotkut jopa nauttivat siitä. Itsekin olen ottanut hoitaakseni pari kukkapenkkiä, ihan omakustannuksella jopa, mutten tee sitä talkoissa vaan silloin, kun minulle sopii. Talkookaljat jää mullakin juomatta.

• sadsafd
        kyllästynyt 18 8 kirjoitti:

luulenpa, että niitä talkoita puuhavat ja järjestävät ne, jotka kokevat hyötyvänsä asiasta... ostetaan taloyhtiön piikkiin kasoittain makkaraa, joista puolet kulkeutuvatkin talkoojärjestäjän pakastimeen jo ennen ensimmäistäkään haravanheilausta...

Jokaisen kuuluu saada täysi tarjoilu, jos sen maksaa... pihalla huhkiminen olkoon vapaaehtoista. Tiedän, että jotkut jopa nauttivat siitä. Itsekin olen ottanut hoitaakseni pari kukkapenkkiä, ihan omakustannuksella jopa, mutten tee sitä talkoissa vaan silloin, kun minulle sopii. Talkookaljat jää mullakin juomatta.

Ajatellaan asiaa näin. On yhteisesti sovittu pihan siivouksesta ja myös siitä, että tekijät saavat tästä palkkion lopuksi. Makkarat ostetaan kaikkien rahoista, ja makkarat ovat palkka tehdystä työstä, johon osa ei sitten osallistu.

Näin ollen osallistumattomat ovat maksaneet makkarapalkkana työstä niille, jotka työn ovat suorittaneet. Miksi siis osallistumattomien pitäisi saada syödä osa työntekijöiden palkasta? Eihän työpaikalla pomokaan voi tulla pyytämään maksamastaan palkasta jotain takaisin; eihän hän ole suorittanut työtä työntekijän puolesta?

Tämäkin teoria toki ontuu hieman, mutta näin itse asian näen. Kuitenkin nämä pihatalkoiden osallistujat tekevät työtä kaikkien puolesta: korjaavat ja ehostavat asioita, joista kaikki hyötyvät. Osa asioista vielä sellaisia, joista kaikki marisevat kotonaan, kun jokin on rikki/ei toimi/on ruma/sotkuinen, jolloin kyllä he ansaitsevat palkkionsa kaikkien pussista. Ja nimenomaan työntekijät, eivät kaikki, sillä kaikilla oli mahdollisuus osallistua tekemiseen. Jos he eivät osallistuneet, heistä tulee palkanmaksajia.

Toki on hankalaa mennä sanomaan toiselle, ettei saa tulla osallistumaan syöminkeihin enkä itse näin tekisi. Epäkohteliaisuus on kuitenkin silloin molemminpuoleista. (vaikka toiset tulevat lähinnä ruoan perässä, on epäkohteliasta lähteä heittämään toisia pihalle.)

Apu se on pienikin apu ja toisaalta tuollaiset tapahtumathan toimivat myös naapureidein tutustumistapahtumina, jolloin näihin osallistumattomiinkin olisi varmaan hyvä tutustua. Toisaalta kuokkijat tuskin ainakaan yhteishenkeä nostattavat.

• Pientaloyhtiö
        Talkoot ovat hyödyks kirjoitti:

jooo, asia on hyvin yksinkertainen; Jos ei ole varaa maksaa omaa osuuttaa huoltoyhtiölle siitä että joku pitää pihasta huolta, niin silloin ei muuteta sellaiseen asuntoon! Ethän mene ostamaan S-sarjan mersuakaan jollei ole varaa huoltokuluihin yms. Se että lähdetään tekemään talkootyöllä on jokaisen tekijän omaa ahneutta ja siinä on turha kiukutella että "se ja se kun ei osallistunut".
        Suurin osa käy kuitekin töissä,on lapsien viemistä/tuomista,kaupassa käyntiä,vuorotyötä jne.Tahdon sanoa vain että elämässä on muutakin kuin pihan nuohoaminen makkarapalkalla.
        Yksinkertaisena ratkaisuna pidän huoltoyhtiötä ja talkoo työlläisiä jotka haluavat pitää pihasta huolta.Tuollaiset grillijuhlat voi pitää erikseen kerran yhteisestä kasasta maksetaan.Ei sillä, että jaksaisin itse osallistua.Löydän kyllä kaupasta omat herkkuna kaappiini.

• 5 1
        sadsafd kirjoitti:

Ajatellaan asiaa näin. On yhteisesti sovittu pihan siivouksesta ja myös siitä, että tekijät saavat tästä palkkion lopuksi. Makkarat ostetaan kaikkien rahoista, ja makkarat ovat palkka tehdystä työstä, johon osa ei sitten osallistu.

Näin ollen osallistumattomat ovat maksaneet makkarapalkkana työstä niille, jotka työn ovat suorittaneet. Miksi siis osallistumattomien pitäisi saada syödä osa työntekijöiden palkasta? Eihän työpaikalla pomokaan voi tulla pyytämään maksamastaan palkasta jotain takaisin; eihän hän ole suorittanut työtä työntekijän puolesta?

Tämäkin teoria toki ontuu hieman, mutta näin itse asian näen. Kuitenkin nämä pihatalkoiden osallistujat tekevät työtä kaikkien puolesta: korjaavat ja ehostavat asioita, joista kaikki hyötyvät. Osa asioista vielä sellaisia, joista kaikki marisevat kotonaan, kun jokin on rikki/ei toimi/on ruma/sotkuinen, jolloin kyllä he ansaitsevat palkkionsa kaikkien pussista. Ja nimenomaan työntekijät, eivät kaikki, sillä kaikilla oli mahdollisuus osallistua tekemiseen. Jos he eivät osallistuneet, heistä tulee palkanmaksajia.

Toki on hankalaa mennä sanomaan toiselle, ettei saa tulla osallistumaan syöminkeihin enkä itse näin tekisi. Epäkohteliaisuus on kuitenkin silloin molemminpuoleista. (vaikka toiset tulevat lähinnä ruoan perässä, on epäkohteliasta lähteä heittämään toisia pihalle.)

Apu se on pienikin apu ja toisaalta tuollaiset tapahtumathan toimivat myös naapureidein tutustumistapahtumina, jolloin näihin osallistumattomiinkin olisi varmaan hyvä tutustua. Toisaalta kuokkijat tuskin ainakaan yhteishenkeä nostattavat.

yhteisesti sovittu... siinäpä se onkin! Ainakin itse ole saanut kaikista talkoista lukea rapun ilmoitustaululta. En edes tiedä, kuka asiasta on sopinut ja kenen kanssa, minulta ei ole kysytty.

• 23
        sadsafd kirjoitti:

Hetkinen, hetkinen. Tuo työ/palkka-vertauksesi on virheellinen. Talkoiden ideana on PALKATON työ. Jos siitä saa minkäänmuotoista korvausta, "palkkaa", pitäisi verokarhun päästä osille.

Yhteishengen voit tunkea perseeseesi.

• ffh5555
        23 kirjoitti:

Hetkinen, hetkinen. Tuo työ/palkka-vertauksesi on virheellinen. Talkoiden ideana on PALKATON työ. Jos siitä saa minkäänmuotoista korvausta, "palkkaa", pitäisi verokarhun päästä osille.

Yhteishengen voit tunkea perseeseesi.

koskas kökästä on maksettu............

• pupu tupuna

Nuoruudessa vuokralla asuessani vältin aina onnistuneesti talkoot kiireisiini vedoten, joten en tietenkään kehdannut mennä juomaan sitä yhtäkään.

• sivuhuomautus g

Ei vuokralaisen tarvitse mihinkään talkoisiin omistusasunnossa mennä, jollei asiasta ole erikseen vuokrasopimuksessa mainittu.

Talkoot ja muut ovat vuokranantajan hommia

• Sanan merkitys
        sivuhuomautus g kirjoitti:

Ei vuokralaisen tarvitse mihinkään talkoisiin omistusasunnossa mennä, jollei asiasta ole erikseen vuokrasopimuksessa mainittu.

Talkoot ja muut ovat vuokranantajan hommia

Talkoot on talkoot ja vuokranantaja ei sellaisia yleensä järjestä.
        Pihatalkoot on asukkaiden keksintö, jotka haluavat säästää pihanhoitokuluissa.Talkoot tarkoittaa ainoastaan asukkaiden yhteistä ilmaista työpanosta.Jos talkoot kuuluisi vuokranantajale, niin tuskin hän hommiin jostakin ilmaista talkooväkeä kerää.Taitaa käyttää jotakin huoltofirmaa hyväkseen, joka ei taatusti tee hommia talkoina.

• magne myr
        Sanan merkitys kirjoitti:

Talkoot on talkoot ja vuokranantaja ei sellaisia yleensä järjestä.
        Pihatalkoot on asukkaiden keksintö, jotka haluavat säästää pihanhoitokuluissa.Talkoot tarkoittaa ainoastaan asukkaiden yhteistä ilmaista työpanosta.Jos talkoot kuuluisi vuokranantajale, niin tuskin hän hommiin jostakin ilmaista talkooväkeä kerää.Taitaa käyttää jotakin huoltofirmaa hyväkseen, joka ei taatusti tee hommia talkoina.

Joo,näin on. Meilläkin jätettiin pihanhoitofirma pois ja hoidetaan itse. Aivan yhtä huonosti hoitui viime kesänä nurtsin leikkaus, tais puheenjohtaja leikata nurtsin 2 kertaa. Yhteistä nurtsia kun on ehkä 50 neliötä ja pensaita ei hoida kukaan. Nyt kun alueelle on tullut ulkomaalaisia enemmän on roskaakin alkanut löytyä joka kevät lumen alta aikamoisia määriä, ennen ei ollut juuri lainkaan.

Itse en talkoissa käy kun en roskaakaan, yks vuosi olin korjaamassa puuaitoja. Silloinen puheenjohtaja veti kaljat omaan naamaansa ja työtä tehneet sai yhden pullon olutta :D, jätin grillaamiset kun makkara oli jotain jauhopaskaa, ei siellä muitakaan juuri näkynyt grillailevan.

Niin, vuokralla ollaan siis.

• maksua typeryydestä
        magne myr kirjoitti:

Joo,näin on. Meilläkin jätettiin pihanhoitofirma pois ja hoidetaan itse. Aivan yhtä huonosti hoitui viime kesänä nurtsin leikkaus, tais puheenjohtaja leikata nurtsin 2 kertaa. Yhteistä nurtsia kun on ehkä 50 neliötä ja pensaita ei hoida kukaan. Nyt kun alueelle on tullut ulkomaalaisia enemmän on roskaakin alkanut löytyä joka kevät lumen alta aikamoisia määriä, ennen ei ollut juuri lainkaan.

Itse en talkoissa käy kun en roskaakaan, yks vuosi olin korjaamassa puuaitoja. Silloinen puheenjohtaja veti kaljat omaan naamaansa ja työtä tehneet sai yhden pullon olutta :D, jätin grillaamiset kun makkara oli jotain jauhopaskaa, ei siellä muitakaan juuri näkynyt grillailevan.

Niin, vuokralla ollaan siis.

Aivan naurettavaa tämä suomalainen tapa jyrsiä noita pihoja mustalle muralle jatjuvasti.
        Ruoho leikataan aina liian lyhyeksi jolloin se poutii ja on ruskeana loppukesän.
        Ja entäs se melu ja pakokaasut sun muut hajut kun huoltoyhtiön koneet häärää jatkuvasti "nurmikon" kimpussa.

• harava ja lapio

Asuin vuokralla kerrostalossa ja siivosin monesti pihan yksin. Kukaan ei tarjonnut koskaan makkaraa, kaljasta puhumattakaan. En kyllä ollut vaillakaan. Paras kiitos oli katsella siistiä pihaa. Kävi kuntoilusta, eikä kukaan valittanut.

• -

Tommosiin kuokkavieraisiin tehoaa se että menee seisoskelemaan tai istuskelemaan viereen ja kysyy: "Mitä piditte talkoista?" Sitten siinä esittäytyy ja kysyy missä talossa herrat asuvat. Kun riittävästi kyselee niin niillä tulee kyllä hätä lähteä paikalta eivätkä varmasti uskalla tulla enää seuraavan kerran.

• aamulla talkoisiin

Niinhän tuota kyselivät mutta kun sanoin että vittuakos se teille kuuluu niin häpyi häntä koipien välissä, sitten vaan makkaraa naamariin ja kaljaa päälle.

• rentous kannattaa

Onko sillä nyt niin hirveän suurta merkitystä jos talkootöihin osallistumaton tulee juomaan ja serurustelemaan muun talonväen kanssa. Eihän se periaatteessa ole muilta pois. Juomaa on kuitenkin varattava koko talon väelle. Hieman rennompaa meininkiä ja välittömyyttä tähän suomalaiseen arkeen!

• Vuoroin rentona

Olisi sitten todella hienoa jos vaikka sinä järjestäisit vastavuoroisesti puutarhajuhlat tarjoiluineen :DD

• miettimisen aihetta
        Vuoroin rentona kirjoitti:

Olisi sitten todella hienoa jos vaikka sinä järjestäisit vastavuoroisesti puutarhajuhlat tarjoiluineen :DD

Tuota noin. Osalla voi olla jotain hyviä syitä miksi eivät osallistu esim. haravoimiseen, selkäkipua/jännetupin tulehdusta/ ovat olleet töissä jne. Mutta eivät sitten saisi tulla tutustumaan naapureihin ? Ne tarjoilut järjestetään taloyhtiön rahoilla, eli nämä jotka eivät haravoi syystä tai toisesta ovat myös osallistuneet tarjoilujen maksamiseen. Eli kuka on se, joka saa sanoa ettei saa omaa osuuttaan syödä ja juoda, kun jokainen on ne maksanutkin ?

ps. järjestetää niitä myös vuokra-asunnoissa.

• _______________ &%#-

"Onko sillä nyt niin hirveän suurta merkitystä jos talkootöihin osallistumaton tulee juomaan ja serurustelemaan muun talonväen kanssa. Eihän se periaatteessa ole muilta pois. Juomaa on kuitenkin varattava koko talon väelle. Hieman rennompaa meininkiä ja välittömyyttä tähän suomalaiseen arkeen! "

Eikä muuten varata, ja niille ketä talkoisiin osallistuu vain heille kohtuudella eli pari kolme olutta ja pätkä tai pari makkaraa. Laki jo rajoittaa tätäkin asiaa.

Rentoutta ja yhteistoimintaa lisää - parantaa yhteishenkeä kummasti ja jää turhat parranpärinät pois

Ihan vain jos ottaisit asioista selvää ennenkuin kirjoittelet

• Ajattele joskus edes

Tuo on totta. Meidänkin taloyhtiössä asuu useita suht pirteähköjä ylikin 70v., ystävällisiä ja mukavia juttujakin, kun toimeen tullaan. Ei kaikilta tarvitse vaatia haravointia. Tutustuminen on tärkeämpää, jos haluaa tutustua, ja kaikki eivät suinkaan kaljoittele. Janoon voi pari ottaa, tai kivennäisvettä, limua jne. Taitaa olla pilkun viilaajia siellä, tai muuten vaan sopeeutumattomia yhteiseloon. Minulta vielä haravointikin onnistuu. Vielä.

• wsrtiuwstriu
        miettimisen aihetta kirjoitti:

Tuota noin. Osalla voi olla jotain hyviä syitä miksi eivät osallistu esim. haravoimiseen, selkäkipua/jännetupin tulehdusta/ ovat olleet töissä jne. Mutta eivät sitten saisi tulla tutustumaan naapureihin ? Ne tarjoilut järjestetään taloyhtiön rahoilla, eli nämä jotka eivät haravoi syystä tai toisesta ovat myös osallistuneet tarjoilujen maksamiseen. Eli kuka on se, joka saa sanoa ettei saa omaa osuuttaan syödä ja juoda, kun jokainen on ne maksanutkin ?

ps. järjestetää niitä myös vuokra-asunnoissa.

"Tuota noin. Osalla voi olla jotain hyviä syitä miksi eivät osallistu esim. haravoimiseen, selkäkipua/jännetupin tulehdusta/ ovat olleet töissä jne."

Kyllä se valtaosalla on ihan pelkkää laiskuutta.

Mikähän nykyään on kun aina kun ei jotain viitsitä tehdä niin aletaan keksiä kaikenmaailman sairauksia tai vammoja?

• dasfds
        wsrtiuwstriu kirjoitti:

"Tuota noin. Osalla voi olla jotain hyviä syitä miksi eivät osallistu esim. haravoimiseen, selkäkipua/jännetupin tulehdusta/ ovat olleet töissä jne."

Kyllä se valtaosalla on ihan pelkkää laiskuutta.

Mikähän nykyään on kun aina kun ei jotain viitsitä tehdä niin aletaan keksiä kaikenmaailman sairauksia tai vammoja?

Selkäkivullisetkin jaksavat siivota oman kotinsa ja töitä tekevätkin tiskaavat ja hoitavat kotiaan töiden jälkeen. Ei siis mene tekosyystä, jos tulee jälkikäteen syömään.

Toki poisjättäytymisen syynä nuo hyväksyisin, mutta eivät ne oikeuta tulla syömään..

• viisaspääseevähemm..

Rentoa tai ei, mutta monena talvena yli 80-v. tervaskanto tekee lumitöitä ja terveet teinipojat kulkevat nokka pystyssä tietokoneilleen kiirehtien. Talkoissa osa näistä salskeista nuorukaisista käy kääntymässä grillin äärellä kun golfmailat on ensin viety kotiin.

• A. Aimo
        _______________ &%#- kirjoitti:

"Onko sillä nyt niin hirveän suurta merkitystä jos talkootöihin osallistumaton tulee juomaan ja serurustelemaan muun talonväen kanssa. Eihän se periaatteessa ole muilta pois. Juomaa on kuitenkin varattava koko talon väelle. Hieman rennompaa meininkiä ja välittömyyttä tähän suomalaiseen arkeen! "

Eikä muuten varata, ja niille ketä talkoisiin osallistuu vain heille kohtuudella eli pari kolme olutta ja pätkä tai pari makkaraa. Laki jo rajoittaa tätäkin asiaa.

Rentoutta ja yhteistoimintaa lisää - parantaa yhteishenkeä kummasti ja jää turhat parranpärinät pois

Ihan vain jos ottaisit asioista selvää ennenkuin kirjoittelet

Tehkää kuten meidän talon väki! Eräs "asiantuntija" pani "pojan" käymään kolme viikkoa annen talkoita. 50 lt vettä, vähän perunan-ja appelssiininkuoria, muutama kilo sokeria ja a vot.
        Eikä maksanu paljoo.Keittovehkeiden läpi, talkoilla. Kyl ol mukava tiputella pulloihin , välillä maistiaisia, vaan todeten, että on jytkyä.
        Suosittelen, koska pihatalkoissa kaikilla oli niin mukavaa. Tosin piha jäi osin siistimättä, mutta sama sen väliä!

• tiskaamaan vaan
        dasfds kirjoitti:

Selkäkivullisetkin jaksavat siivota oman kotinsa ja töitä tekevätkin tiskaavat ja hoitavat kotiaan töiden jälkeen. Ei siis mene tekosyystä, jos tulee jälkikäteen syömään.

Toki poisjättäytymisen syynä nuo hyväksyisin, mutta eivät ne oikeuta tulla syömään..

Ahaa. Itsellä on kyllä sattuneesta syystä astiat tiskaamatta. Ehkä huomenna.

• bnnmm77665

mistäs tiedät ketä tulee

• O osalistuja

Ei kun haravoimaan. Makkarat ja kaljat sitten meneekin harvoille jakoon; kotiin viemisiksi, Meillä on tietty kontrolli siitä: onko tehnyt riittäväst päivän aikaan töitä ansaitakseen antimet. Eli joka harvavoijalle , ei makkaraa eikä kaljaa.

• Rahamiessekaikenties

Voin ostaa teidän talkoisiin olutta 10 lavaa jos on niin perseaukista porukkaa että pitää itkeä talkootarjoiluistakin

• Kylmät kädet

Meidän vuokrayhtiössä sitä kaljaa ja siideriä on varattu niin vähän, ettei niillä kuuhun mennä.

15 minuutin haravointi ei siis ole sen arvoista, kun ei sieltä juomingeistakaan kehtaa kesken lapata vìttuun. Silloinhan ne naapurit vasta alkavatkin pahaa puhumaan selkäsi takana, kun kävit naamaasi näyttämässä, antaen virikkeitä.

• Valivali...

Näinhän siinä usein käy. Olisiko mahdollista, että talkoisiin ilmoittauduttaisiin etukäteen ja ilmoittautumisten perusteella jaettaisiin työaika osallistujien kesken - JA - muilla ei sitten asiaa myöskään "viihdeosioon".
      Aina vaan tuppaa käymään niin harrastuksessa yms. , että on ns. "aktiivit" ja sitten ne vähemmän puuhaavat - ja näitä vähemmän puuhaavia sitten moititaan "selän takana". Pitkään jo "puuhanneena" olen päättänyt, että ei aina tarvitse koko aikaa olla harrastukseen liittyvien töiden tekijänä ja tiedän, että jättämällä näitä töitä vähän vähemmälle väki "napisee" ja siinähän napisee, olen kauan kantanut korteni kekoon täysillä ja nyt voin hyvällä omallatunnolla jättää vähän vähemmälle.

• Nerokasta.

Kunnon säännöt, organisointi, kuri ja järjestys auttaisivat paljon.

• E.N. Setälä

Voisitko Valivali jättää nuo lainausmerkit vähemmälle. Tai ainakin opetella niiden käyttöä.

• voi juma
        Nerokasta. kirjoitti:

Kunnon säännöt, organisointi, kuri ja järjestys auttaisivat paljon.

ja katsokaa vielä, että talkookaljat maksaa vain ne, jotka niitä juo... eli jokainen tuo omat kaljansa!
        Asia on nimittäin niin, että minä myös maksan ne kaljat, vaikken talkoisiin tule, en töihin, enkä rääppimään...

• Määkin maksannn
        voi juma kirjoitti:

ja katsokaa vielä, että talkookaljat maksaa vain ne, jotka niitä juo... eli jokainen tuo omat kaljansa!
        Asia on nimittäin niin, että minä myös maksan ne kaljat, vaikken talkoisiin tule, en töihin, enkä rääppimään...

Nomutta ajattele se hyöty, minkä näistä talkoolaisista saat. Huoltofirma laskuttaa 50€/t näistä hommista. Tuolla rahalla saa kaks lavaa kaljaa ja makkaraankin jää ja vielä sittenkin jää pari tuntia laskuttamatta. Ole siis tyytyväinen, että saat kerrankin palvelua suomessa HALVALLA!!

• puuhis231

Toivottavasti ei tarvitse asua tuollaisten kyylien kanssa ikinä edes samalla asuinalueella. Ite oon välillä ollu talkoissa ja välillä en. Meidänkään rivariyhtiössä osa ei oo ikinä, mutta mitä sitten. Mutta jos haluavat juomaan ja syömään tulla nii tervetuloa myös heille. Kyllä ne tarjoiltavat on ihan kaikille tarkoitettu ainakin meidän yhtiössä. Itse en kyllä ole jaksanut kertaakaan jäädä juopottelemaan naapureiden kanssa ja ruokaa on omassakin kaapissa=)

• Talkoittakin yhteen

Osallistumattomuus talkootöihin on yleistä taloyhtiöissä.Asukkaat karttaa kuka mistäkin syystä näitä yhteisiä hetkiä.Mutta suurin syy lienee laiskuus.Pihahommat ei monille maita.Sen näkee heidän omista rivitalon takapihoistaan.Ne taas, jotka asuvat kerrostaloissa.Asuvat niissä monesti juuri siksi, ettei tarvitse tehdä pihatöitä.
      On myös heitä, jotka haluaisivat muiden seuraan, mutta eivät esim.sairauden tms.takia pysty talkootöihin.Surullista on sitten katsoa ikkunasta muiden yhteistä touhuamista.
      Talkooväen lapsiakin on mukana, vaikka heistäkään kaikki ei töihin osallistu.
      Tämähän kertoo selvästi siitä, että taloyhtiöissä täytyisi pitää enemmän tälläisiä asukkaiden välisiä grillaus ja juomahetkiä, illanviettoja pihapiirissä tai yhteisissä tiloissa, ilman pihatöitäkin.
      Mielummin myös ilman alkoholia.Sosiaalisempaa toimintaa yhteistä tekemistä pitäisi olla enemmän tarjolla naapureiden kesken.Eikä pikkumaista riitelyä ja kyttäämistä.
      Pieni osallistumismaksu vaan kaikille, jolla hankitaan illanviettoon tarjottavat.

• Eira Kunt

Jep, oli joskus osake kerrostalossa ja talkooaikana ulos mennessä hyypiöt kyseli mikset osallistu talkoisiin. Sanoin aina, että ostin siksi osakkeen kerrostalosta ettei tartte pihatöitä tehdä. Kävin silloin vuorotöissä kylläkin, että se oli se oikea syy. Illalla töistä tullessa sitten pihagrillissä oli kaljaa ja makkaraa vielä tarjolla ja olin sinne aina tervetullut ja kun en ohikaan päässyt muuta kautta niin oli pakko se yks makkara ja kalja siinä kiskaista naapureiden seurana.

• ihme nipostusta

Luojan kiitos meillä on huoltoyhtiö joka hoitaa pihahommat ja kaikki maksavat siitä tasapuolisesti.

Jos talkoot olisi, todennäköisesti osallistuisin ellei olisi tärkeämpää tekemistä mutta sallin kyllä toisille poissaolon eikä syytä tarvitse ilmoittaa ja tarjoilut pitäisi olla kaikille riippumatta siitä haravoiko siellä tunnin tai kaksi tai enemmän tai ei ollenkaan. Elä ja anna toisten elää.

Tää aloitus on NIIN suomalaista, NIIN suomalaista.

• ei kalja veikko

No onhan se nähty, asukastoimikunta vetää omaan pussiin. Meidän vuokratalo asukastoimikunnan puheenjohtaja vie suurimman osan makkaroista omaan pakasteeseen, kuin myös muita ruokia. Eli järjestelmällistä touhua. Olkaa tarkkana, vaatikaa osanne. kyllä löytyy pakasteista makkaraa ja juomia komeroista, rohkeesti vaan mukaan.

• Tridiluu

Jo niin veti meidänkin asukastoimikunnan puheenjohtaja vaimonsa kanssa viinaa ja olutta vuosikausia ,kaikki mitä jäi ruokana meni myös heille..Kunnes tuli ilmi tänä vuonna että juomiin oli mennyt asukkaiden huvittelurahoista yli kaksi tonnia heidän omaan napaansa...Ja vielä he kehtaavat näyttää naamojansa asukastuvalla,kun ilmaiset tarjoillut...Että tällaista!!!

• tviittidii

Minulla talkoihin meneminen jää siksi että täällä talkooväki on asunut 15-20 vuotta ja itse vain muutaman. Tämä kerma on todella sisäänpäinlämpiävää, minkä olen muista tilaisuuksista huomannut. Kermalla on myös erioikeuksia eli he saavat laminaatit lattiaan ja heidän lapsosensa ei tarvitse noudattaa yhdessä sovittuja sääntöjä. En kyllä mene juominkeihinkaan jaolle ja toisaalta arkisin olen se joka pihalta kerää vähintäänkin lasinsirut, metalliromut ym. lapsille vaaralliset kun tämä talkooväki pysyy lokeroissaan. Heidän muksunsa kun on vähintäänkin 10v ja siitä ylöspäin niin eipä heitä normisti pihalla näy...

• Harava ja pii

Asuin 80-luvulla vuokralla nokialaisessa talossa. Menin uutena asukkaana mukaan pihatalkoisiin, mutta siellä ihmeteltiin suureen ääneen, ettei nämä oikein vuokralaiselle kuulu. Tein pari tuntia hommia, mutta jätin tarjoilut väliin, kun nekin olivat vähän supisupi juttuja.

• AutoVaz mies

Ei juominen kannata. Jos ei juo niin saako rahana sen oman osuuden?

• kuinka eteenpäin

Tuttua, ah niin tuttua.

• !!!+???

Jos nuo tarjoiltavat on taloyhtiön yhteisistä rahoista ostettu,niin omiaanhan nuokin syövät ja juovat,jos osakkeenomistajia ovat.

• hyvä meininki

olimme muutmaan muun naapurin kanssa asentaneet kameran pihavarastoomme ja sitten pihatalkoissa päätimme et näytmäämme kaikille et kuka varastaa fillareita varastosta. Olihan se yllätys et naaprurin talon kaksi mukulaa niitä fillarareita oli vienyt.

• Ei pidä

paikkaansa. Vaikka olisitte asentaneet kameran, joka käynnistyy vain liiketunnistimella, kertyisi vuoden aikana kellarissa käyntejä sadoittain ja videoitua tallennetta kymmeniä tunteja. Ei kukaan rupea sellaista materiaalia läpikäymään vain jonkun toisen ihmisen varastetun fillarin takia. Sitä paitsi filmaaminen ei taida tuollaisessa tilassa olla ihan laillistakaan.

• Anonyymi

laitonta asentaa kameroita pihavarastoon

• Wekkuli2012

Ostakaa niin paljon Kaljaaaaa,makkarrrraaaa, että riittää myös kuokkavieraille. ja illan päätteeksi vedätte turpaan niitä turpataynnä. se lisää sitä yhteishenkeä talossa.

• jfwieojgiorejiboerf

Te jotka ette osallistu talkootöihin mutta kaipaisitte jotenkin kontaktia naapureihin, ruetkaapas puunaamaan autoanne tai tekemään jotain pikku remonttia siihen niin kyllä pällistelijöitä ilmaantuu ja "neuvoja" rupeaa tulemaan "ei noin" , "ei niitä jarrupalojen kitinänpoistohiluja tarvii", "ei niitä pyöränpultteja saa liikaa kiristää" , "pyöränpultit pitää kiristää pulttipyssyllä niin kireälle kuin vain saa", jne :D

• liikaa olutta

Teillä on liian runsaat eväät. Hankkikaa talkoojuomiseksi vähemmän olutta. Talkoo-oluista ei pitäisi tulla känniin. Ehkä teillä on sellaisia talkoolaisia, jotka ovat ottaneet jo pohjat kotona. Pääsette vähemmällä, jos he osallistuvat vain juomiseen, eivätkä hoipu muiden haittana alkuillasta. Kuka teillä hankkii talkooeväät? Voisiteko keskustella hänen kanssaan ongelmasta?

Talkoissa on mahdollisuus tutustua naapureihin, eikä se mielestäni ole vakavaa, vaikka osallistuu vain makkaransyöntiin, mutta ilmapiirinmyrkyttäjät saisivat pysyä poissa.

Jotkut reippaat ihmiset saattavat jäädä pois koko talkoista liian oluen tarjoilun
      takia.

• nimim erkki

Juodaan viinaa, tullaan viisaammiksi näin. Haravoinnit sikseen.

• Vain työt

Voi helevetti mikä kuva! :) Tuohan on jostakin kesäjuhlista. Meidän pihatalkoissa ihmisillä on yleensä tuulipuvut tms. Itse käyn aina haravoimassa oman osuuteni. Ja mihinkään limsan juonteihin ja grillauksiin en jää istumaan... ei kiinnosta.

• Kuva ei liity.

Kuva ei liity tapaukseen. Sen on S24 jostain stockphoto-palvelusta ostanut.

• Turha kommenttisi
        Kuva ei liity. kirjoitti:

Kuva ei liity tapaukseen. Sen on S24 jostain stockphoto-palvelusta ostanut.

Ihanko tosi? Ei liity tapaukseen? Taidat olla jokin ruudinkeksijä?

• työtöntä asumista

Talkoot taloyhtiöissä on menneen talven lumia. Asukkailla on nykyään muutakin tekemistä vapaa-ajalla, kuin toimia taloyhtiön kiinteistönhoitajina. Sitä varten kerätään vastiketta, että voidaan hankkia ulkopuolinen taho hoiteleen yhtiön töitä. Kaljat, lonkun, siiderit ym. voi jokainen sitten hankkia itse ja juoda missä ja millon haluaa.... ei siihen mitään talkoita tarvita.

• viis haravoinnista

Yksi kevään kohokohtia on se kun saa juoda yhtiön tarjoamaa olutta ja makkaraa syödä. Tapanani on aina ollut että käyn nauttimassa antimista mutta haravaan en kyllä koske, kyllä sen haravoinnin hoitaa joku toinen. Odotan innolla syksyn talkoita että taas saa kaljaa ja makkaraa.

• :) näin on

kyllä säkin olet ne oluet omalta osaltasi maksanut...

• Rillit rikki

Tositarinaa Oulusta "muutama" vuosi sitten: Keväiset haravatalkoot, hienosti meni kunnes naapuri huitaisi haravalla kasvoihini siten että silmälasit menivät rikki. Kaveri kuitenkin vei minut lääkäriin, jotta lääkäri saattoi tarkistaa onko silmissäni lasin palasia. Onneksi ei ollut.
      SItten tämä lasien rikkoja aikoi korvata aiheuttamansa vahingot eli silmälasit. Kun olin ostanut uudet lasit, unohtui häneltä korvaukset sen sileän tien.
      Ja muistini mukaan taloyhtiö ei ottanut mitään kantaa vahinkoon, "koska kevättalkoot ovat omalla vastuulla eivätkä he ole asiaa vakuuttaneet".

Opetus minulle: EN enää moisiin karkeloihin koskaan enää osallistu.

Karu totuus on; omalla vastuulla olet jos jotain sattuu. Yhteisöllisyys uhrattiin tällä tavoin: ei se enää ollutkaan talkoisiin kutsujan mielestä taloyhtiön vastuulla korvata asiallisesti tapahtunut vahinko saati ottaa asiaan positiivista kantaa.

JA jotkut makkarajutut - ne kannattaa unohtaa sen sileän tien kun moisella tavalla kohdellaan. Minusta kyseessä oli suoranainen PETOS; vahinkoa tuli itselleni kaikin tavoin. Sitä se on "kolhoosissa asuminen" - valitettavasti se on varsinkin suurimmissa kaupungeissa hyvin tavallista. RATKAISKAA etukäteen toimenpide, mitä tehdä jos vahinko tapahtuu. SE pitää olle selvä asia; muutoin tilatkaa ulkopuolinen pihan siivooja jolla on vahinkojen varalta kaikki vakuutettu.

Yhteisöllisyyden kehityksen alttarilla tuhottiin tapauksessani "Oulun vuokratalossa ns. me -henki" jo vuosia sitten.

JA varsinkin kaupungin vuokra-asunnoissa (kuten sekin oli) on vastuuta turha hakea. Lieneekö samanlainen tilanne muissakin taloyhtiöissä.
      Ai niin -ennemmän ja vähemmän huvittavaa on se että tämä haravalla huitoja osti itsellensä muuatama viikko tapahtuman jälkeen uuden Volvo merkkisen auton. EI siten ollut rahasta kiinni vaan ihan muusta.
      Pask ..maku jäi suuhun -ja lähdin pois koko yhtiöstä. Oli opetus jopa terveyden kustannuksella.

• Hopihopi

Tapauksella oli varmaan silminnäkijöitä? Olisit vaatinut vaan rahasi - sen sijaan, että valitat täällä.

• ken
        Hopihopi kirjoitti:

Tapauksella oli varmaan silminnäkijöitä? Olisit vaatinut vaan rahasi - sen sijaan, että valitat täällä.

Jaa että oikeuteen yksien silmälasien takia? Tiesitkö että juristille saa maksaa 200 euroa tunti ja kun lähdetään oikeuteen asiasta riitelemään, niin äkkiä rahaa on kulunut kymppitonneja. Oikeassa oleminen ei tarkoita sitä, että saisi aina korvauksia.

• Rillit rikki
        Hopihopi kirjoitti:

EI se ollut valitus - vastauksesi osoittaa että sinäkään vähät välität koko asiasta. Kerroin vain rehellisesti miten kävi ja mitä siitä seurasi. Tottakai kaikki näki ja totesi tilanteen - mutta nopeasti siinä "lähimmäisenhuolehtiminen" jäi taka-alalle.
        Ja koska silloinen Oulun Sivakka ei edes yhteydenottoon kantaa ottanut vaan totesi, ettei vakuuteta .... niin pirullakos sinä joltain häiskältä killinkiäkään saat kun tuntui olevan sitä mieltä ettei kuulu hänelle.
        Totean vieläkin ; tarinan opetus : haistakoon v koko asumisyhteisö.
        Olivat varmaan samaa mieltä asiata; sama se ; aina tulee uusia vuokralaisia ...
        Että sellaista sinulle "Hopihopi"

• Lihava eläkeläinen

Hoidan talkoissa viihde puolen eli viihdytän itseäni juomalla reilusti (8 pulloa) talkoo kaljaa ja pyydän paistaan mulle 5kpl makkaroita.sitten kerron työmuurahaisille vitsejä ja he nauravat iloisesti.

• ex.talotoim.jäsen

Yhtenä talkoiden tarkoituksista, tuon tilojen ja pihojen suursiivouskustannusten säästämisen lisäksi, yhteishengen luominen ja naapureihin tutustuminen taloyhtiössä. Talkoisiin osallistuminen on vapaaehtoista ja työpanos osallistujan kykyjen ja resurssien mukaista. Olkoonkin se osallistuminen hikipäissä siivoamista ja nikkaroimista tai ikkunasta toisten aherrusta katsomista, niin taloyhtiön varoilla hankitut grillausruuat ja juomat on tarkoitettu kaikille taloyhtiöläisille. Grillijuhlat talkoiden jälkeen on tarkoitettu leppoisaa yhdessäoloa varten, jotta taloyhtiön asioista keskusteleminen ja niiden hoitaminen sujuisi jouhevasti myös muinakin aikoina.
      Vain ilmaisen kaljan ja siiderin perässä tapahtumaan osallistujat saadaan karsituksi hyvin yksinkertaisilla keinolla: taloyhtiön rahoilla ei osteta alkoholipitoisia juomia talkoisiin tai jos ostetaan, niin tarjoillaan max. 1 pullo/tölkki per paikallaolija. Helpompaa on jättää oluet ja siiderit pois ostoslistalta. Näin ei myöskään tarvitse vahtia ja kytätä ovatko oluen/siiderin juojat täysi-ikäisiä ja omasta taloyhtiöstä.

• Pitäkää talkoonne

Jos minä uhraan vartin siihen paskaan huoltoyhtiölle kuuluvaan hommaan, niin rankasti alakanttiin vedetyllä 20€ tuntiveloituksella siitä kertyy 5€ työt. Jos sitten 'nautin' makkaran 50c ja oluen 1€, jotka maksan omista vuokra-/vastikerahoistani, niin mitä kuokkimista siinä muka on???
      Eikan tosiaankaan ole tarkoitus, että sinne kaikkien pitäisi osallistuakaan, söi makkaransa tai ei. Suurin osa kun ei ole hiukkaakaan kiinnostunut 'yhdessä tekemisestä' tai kaikenlaisista urpoista naapureistaan, joista useimpien kanssa ei ole mitään yhteisiä arvoja, mielenkiinnon kohteita tai kasvatustapoja...

• isäänöitsijä

tuo on maailan helpoin ratkaista.ketkä tulee alusta talkoisiin heille annetaan.osallistumis kortti joka oikeuttaa osallistumaan makkara ja juomis meininkeihin.muille ei tipu kortilla saa ruokaa ja juomaa,muut maksaa makkara vaikka 4 euroa.ja keissi saman verran.tai muutetaan koko porukalle kalja ja makkara maksulliseksi,silloin sivullinen maksaa myös ei ole mitään epäselvää.niillä kuitataan kaupasta ostetut tavarat.siinähän saattaa olla niin että kassassa on rahaa pitää vielä omat kemut porukalle.eikö ole hieno juttu.

• 2 13

ja tässä tapauksessa myös "ne, ketkä tulevat talkoisiin" keräävät keskenään ne rahat omista pusseistaan niihin makkaroihin. Jos ne maksetaan taloyhtiön, eli kaikkien asukkaiden pussista, kaikki myös saavat niitä nauttia.

• Kevättä talkoilla
        2 13 kirjoitti:

ja tässä tapauksessa myös "ne, ketkä tulevat talkoisiin" keräävät keskenään ne rahat omista pusseistaan niihin makkaroihin. Jos ne maksetaan taloyhtiön, eli kaikkien asukkaiden pussista, kaikki myös saavat niitä nauttia.

Ihan samaa mieltä olen. Meilläkin talkoissa oli joskus puhe niistä jotka tuli vaan istumaan ja juomaan olutta.
        Talkoo kutsuissa oli tosin että tervetuloa vaikka seuraustelemaan.
        Joten oikeus syödä ja juoda ilman talkoo panosta yhteihenkeä tehden.
        Tosin jotenkin murenee talon yhteishenki nyt. Uusia asukkaita ja ei tutustu niin
        helpolla kaikkiin, eikä tarvitsekaan. Yksityisyys suotavaa jos niin haluaa.
        Kun en muuta talkoissa ulkona tehnyt kun sai siivotakin niin aina hissin lattia
        aika pinttynyt kulmista ja se ramppi likainen. Pesin sen siis muutamia kertoja ja hissin lattia kuin uusi. Miksi siivoojat ei siivoa hissiä?
        Kivaa oli ennen ne talkoot kun iloinen mieli ja kivoja juttuja ja asiaakin mukana.
        Alamme olla iäkkäitä talkoisiin joten nuoret saa tilaisuuden talkoisiin.

• Kevättä talkoilla +
        Kevättä talkoilla kirjoitti:

Ihan samaa mieltä olen. Meilläkin talkoissa oli joskus puhe niistä jotka tuli vaan istumaan ja juomaan olutta.
        Talkoo kutsuissa oli tosin että tervetuloa vaikka seuraustelemaan.
        Joten oikeus syödä ja juoda ilman talkoo panosta yhteihenkeä tehden.
        Tosin jotenkin murenee talon yhteishenki nyt. Uusia asukkaita ja ei tutustu niin
        helpolla kaikkiin, eikä tarvitsekaan. Yksityisyys suotavaa jos niin haluaa.
        Kun en muuta talkoissa ulkona tehnyt kun sai siivotakin niin aina hissin lattia
        aika pinttynyt kulmista ja se ramppi likainen. Pesin sen siis muutamia kertoja ja hissin lattia kuin uusi. Miksi siivoojat ei siivoa hissiä?
        Kivaa oli ennen ne talkoot kun iloinen mieli ja kivoja juttuja ja asiaakin mukana.
        Alamme olla iäkkäitä talkoisiin joten nuoret saa tilaisuuden talkoisiin.

Sekin vielä että onko talkoot ainoa muoto tutustua talon asukkaisiin.
        Meidän talossa pidettiin kun asunnot 10 vuotta vanhoja ja me muuttaneet alkupräisinä pidimme juhlat ja kaikki talon asukkaat sai osallistua.
        Oli oikein kunnon ruokaa ja juomaa viiniin asti. Talon musikaaliset henkilöt ja musiikin parissa olevat soittivat musiikkia. Jotkut pani jalalla koreasti. Tunnelma oli niin kiva että voisi olla
        useammin sellaisia juhlia!

• En ikinä mee
        2 13 kirjoitti:

Miten vitussa taloyhtiöiden rahoilla maksetuista kaljoista ja makkaroista hyötyy se joka ein halua "juhlia" noitten "mulkvistien " kanssa.

Saako hän osuutensa ja millä vitun tavalla.

• nam luros
        En ikinä mee kirjoitti:

Miten vitussa taloyhtiöiden rahoilla maksetuista kaljoista ja makkaroista hyötyy se joka ein halua "juhlia" noitten "mulkvistien " kanssa.

Saako hän osuutensa ja millä vitun tavalla.

Yläkerran vanha ex perverssi herra ottaa sulta suihin ilman tekareita

• LIHATON

Pienet on ympyrät , anteeksi mutta kyllä vähän nauratta :D
      Makkaran ja oluen vuoksi kateutta,,,jättäkää tarjoilut pois!
      Aurinkoisia talkoita!

• naapureita piisaa

Typerää tuo paniikinomainen tarve tutustuttaa asukkaat toinen toisiinsa väen vängällä. Ihan riittää kun tavatessa trervehtii, mutta muut sosiaaliset kuviot ainakin itse hoidan oman tuttavapiirin kautta. Itseäni ei todellakaan kiinnosta asuntoyhtiössä asuvat ihmiset.

• sdfsgdgs

en kyllä osallistu talkoisiin millään tavalla. ja en oo niin persaukinen ettenkö itelle pystyis juomisia ostamaan.

• hattiwatti^

Meillä oli talkoot, mutta en osallistunut. Vuokranantajan kanssa sovittiin alusta pitäen, että itselleni ei kuulu minkäänlainen ulkotyö. Toisaalta hieman syyllinen olo kuitenkin tuli, kun aika moni kuitenkin osallistui. Ehkä sittenkin osallistun ensi kerralla, jos asun vielä täällä.

• vai vielä talkoita

Olet jo vuokrassa maksanut moninkertaisesti kaiken asunnon ylläpidon.

• wefde

miksi pitää aina olla sitä kaljaa ja makkaraa?
      eikö voisi olla mehua ja sämpylöitä ja jotain muuta tarjottavaa..
      tosin eiköhän homma toimisi paremmin jos jokainen talkoolainen toisi omat syömiset ja juomiset mukanaan illanviettoon..
      en vain tajua miksi alko pitää olla jokaisessa pikkujuhlassakin mukana..

• Hämärä

Eivätkö urpot urpotalkoisiin osallistujat uskalla selvinpäin haukkua naapureita. Mitähän " Spanish-leidejä " nämä asukkaat ovat. Olen itse vittuilun ammattilainen, olin faijan nyrkkeilyputiikissa 18 v duunissa ja sinä aikana tuli haukuttua niin naapurit, kommunistit, punikit, kansanedustajat kuin ministeritkin. Selvinpäin. En tarvitse pullollista Lippuviinaa haukkuakseni naapureita. Tuntuu paremmalta ladata selvinpäin naapurille että olet idiootti kun piipität jostakin mitättömästä jonninjoutavasta asiasta. Esim. auto parkkeerattu 2 cm vinoon. Tai sitten miksi et osallistu talkoihin. Vastasin viimeksi näin tyhmään kysymykseen että ostan itse nakkini. Lisäksi on helvetin hyvä että jengi tulee viime minuuteilla vetää talon bisset naamaan. Kuka jaksaisi kuunnella talkoolaisten typeriä ja näivettyneitä juttuja ensin 3 tuntia ja sitten saisi pullollisen olutta palkaksi raskaasta työstä eli skeidan kuuntelemisesta. Lain pitäisi kieltää nämä pässien pitämät talkoot. Hämärä Kontulasta.

• Potku persuksiin

Tässäkin asiassa tulee esille nykyihmisten äärimmäinen itsekkyys ja häikäilemättömyys!

• tumpelo

Enempi tai vähempi, nämä talokunnat jotka järjestävät talkoita lähinnä nauttivat kun saavat lopussa viettää aikaa muiden kanssa ja vaihtaa kuulumisia. Harvemmin taloyhtiössämme on laskettua kuka mitäkin on tehty, sääasia että saatiin tehtyä :)
      Olla ulkona ja veittää aikaa

• 3v rivarissa

Mua ärsyttää meidän talkoissa se, että kun juomingit ja syömingit aloitetaan aina vasta illalla. Entäs minä joka teen työvuorojeni salliessa talkoo töitä 10-13, jonka jälkeen kiiryhdan töihin. Mua ei sinällään haittaa että siellä jaetaan makkaraa ja juomaa sellasille, jotka tekevät sen lopun 15min hommia (hienoa että tekevät edes sen), mutta minusta tarjoittavaa pitäisi olla jo aiemminkin. Ei meidän taloyhtiön mummut jaksa iltaan asti huhkia, ja he jäävät ilman evästä kun väsyvät jo puoliltapäivin ruusupuskia leikatessa.

Meillä on näyttänyt sitä juomaa olevan aina riittävästi halukkaille.
      Itse olen joutunut nyt pari viimeistä vuotta paimentamaan omia lapsia (1 ja 2v) sinä aikana, kun mies on talkoissa, mutta olemme me lasten kanssa menneen grillikatokseen makkaraa paistamaan talkoiden päätyttyä. Mielestäni osallistun talkoisiin, kun mahdollistan mieheni työpanoksen!

• Helppoa

Asia on ainakin näin puusta katsoen helppo hoitaa...
      Taloyhtiö hankkii makkaraa, limua, ja olutta.
      Talkootyön päätyttyä paikalla olleet saavat tarjoilua vastaavan määrän kuponkeja.
      Kupongeiksi käyvät vaikka paperitarvikeliikkeistä saatavat arpaliput, hinta euron - kaksi.
      Lisäbonuksena voidaan järjestää arpajaiset, jossa OSALLISTUNEILLA on mahdollisuus voittaa joku palkinto.
      Tarjoilua hoidettaessa on ihan välttämätöntä vahtia tarjottavia, koska lapsethan eivät saa päästä käsiksi juomiin =)
      Juoman saa vain kuponkia vastaan, jotan jokainen arpa voittaa.
      Tällä myös hoidetaan se, että loppasuut eivät juo valtaosaa tarjoilusta, vaan kaikki saavat osansa.

• Ei kaljaa

Älkää ostako ollenkaan alkoholia talkoisiin,jokainen voi tuoda makkara oluensa itse,näin" kaljavarkaat"kaikkoaa ja ei tule niin pahoja känni riitelyjä,näin tehdään meidän talossa.

• käcittämätöntä

huoltoyhtiöt on pihojen hoitamista varten. Siitä sitä maksetaan vastikkeessa. Mikä ihme pakko se on jollainj haravaan tarttumisen perusteella kutsua talon asukkaita yhteen?????

• ytrewasdfg

Niin ja sitten talkoot ovat monesti viikolla niin, että hyvä jos töistä ehtii.
        Itse en jaksa työpäivän jälkeen haravoida lumitöistä puhumattakaan.

• puutarhuria

Kyllä on Suomessa ihan valtakunnan ongelma tämä tällainen...
      Siis perikateus!

Siipiveikkoja on ihan joka asiassa, kun niin moni ei piittaa/ole kuullut hyvistä tavoista.
      Vielä vienee muutaman sukupolven ennen kuin olemme EU-kelpoisia näiltä osin.

Viinan läträämisen kanssa tuskin koskaan, niin on asia vammainen meillä

• Viinaa ja pettämistä

Kyllä taloyhtiöiden tulee itse hoitaa pihansa kuntoon. Eikö siitä heille makseta. Miksi kaikki pitää tehdä ns. talkoohengessä? Näin säästetään ja ei palkata talonmiehiä tai kunnon huoltoa.

Muutenkin palvelut heikentyneet huolto, siivous ja palveluiden osalta. Huonoa siivousta ja huoltomiehiin vaikea saada yhteys tai ei tavoita.

Harva osallistuu näihin talkoisiin koska ihmisillä omia mökkejä ja pihoja, joten aika ei riitä kaikkeen. Tietyt naamat istuvat jokavuosi niin hallituksissa kuin talkoissakin.

Talkoiden jälkeen ainakin saunotaan, ryypätään ja petetään puolisoita.Näin ainakin täällä Pukinmäen talkoissa. Joilekkin nämä ovat ns. vakijuttuja vuodesta toiseen.

Jokainen ostakoon omat viinansa ja eväisiin talkoisiin. Mutta onhan näitä siipiveikkoja ainakin vuokrayhtiösissä.

• piilobaari

Perkele, asunto-osakkeen haltuunotto nyt vähintään seuraavassa yhtiökokuksessa rangaistuksena näille siipeilijöille.

• kiusaajia kerrakseen

Olen huomannut, et jos osallistuu, aina selän takana haukutaan toisia ja jos ei osllistu, haukutaan myös eli parasta kun livahtaa ohi nopeasti kun näkee muita pihassa, eikä jää juttelemaan..mutta, sitten sanotaan et toi on kumma tyyppi?

• boliisi

paras kun tulet itsekin ensi vuonna vain nauttimaan.unohda toisten puolesta tekeminen. he eivät sitä ansaitse

• yhden naisen talkoot

Helppoa tuntuu olevan useimmalle!Minkämoiseksi on tämä nuori sukupolvi kasvatettu, aina vaan ollaan vaatimassa, mutta ei mitään tekemässä.Olisihan se näky, jos meidänkin yhtiömme ihmiset tulisi norkoomaan ruokaa siivouspäivänä, kun toiset asukkaat ovat siivonneet ja urakoineet, ei tulisi pieneen mieleenkään!!!Tosin tarjottavaakaan ei huimasti ole, mutta saa hyvän mielen ja siisteyttä pihapiiriin.Kaikki ei osallistu, mutta ei ole tarkoituskaan, ovat ihan tyytyväisiä, että jotkut osallistuu talon töihin !Sitten vielä, huoltoyhtiötkö hoitaa pihat???Meidän talon huoltoyhtiö ei hoida muuta kuin nurmikon leikkuun, ei ole puutarhuria verissä!Itse olemme hoitaneet kukkapenkkimme ja kesäiset kukkamme ja kastelumme.Samoin lehtien haravointia huolt.yhtiö ei tee.Mistähän moisen firman löytäisi????Iloista kevättä kaikille talkoolaisille, nauttikaa antimista, mitä työstä tarjotaan !

• aamulla morkkis

Pihatalkoiden aikaan
      .
      Laitoin vasempaan käteeni lastan ja lähdin talkoisiin mutta kun en voinut haravoida niin aloitin kaljanjuonnin ja lopulta olin jo vonkaamassa naapurin rouvaa... ja illalla lähdin baariin ilman lastaa!
      .
      *nauraa*

• kiitos tarjoilusta

Talkoot ovat vähän niin kuin häät, että mitäs läksitte.

• ei tyhmä asukas

Ja sitten siivoatte jälkenne tietysti hyvin kun oltte syönneet ja juonneet, vaan jääkö ne siivottavaksi niille jotka ei ole olleet aikaisemmin.Näin meillä on pullon siruja lakaistaan hiekkalaatikolta.Ja tarpeitakin on nähty teidän tekevän älkää nyt olko pikkumaisia, voihan ihmisillä olla vuorotyö.Ja jos on vuokra asunnoista kyse niin kyllä isännöitsijä voi siivuuttaa rahaa niillä on kyllä minäkin siivoon rivitalossa oman alueen mutta en naapurin risuja se on varmaa.Kun asuu viellä nuoria niin antakoon olla paskoissaan ja roskissaan.Olen sitten kerrostalossa huomannut kun on näitä rakkaita kotieläimiä niin ne on mukana siellä talkoo kaljoissa niin kuseksivat tuolit penkin reunat ja hiekkalaatikot. Mutta ettähän te näe kun haukutte ne jotka ei siivonnut.

• Mielestäni näin...

Tehdystä työstä tulee saada "palkka", joko rahallinen tai esim. makkara kalja. Yleensä talkoissa se on tuo jälkimmäinen. Toki sinne voi tulla tutustumaan naapureihin, mutta ilman "palkkaa". Jos kyseessä onkin pihankunnostustöiden jälkeiset pihajuhlat, niin silloin kaikilla on sama oikeus pöydän antimiin. Tällöin tietysti kunnostustyön tehneille maksetaan rahallinen korvaus taloyhtion tililtä, mille rahat kerätään yhtiövastikkeen muodossa kaikilta osakkeen omistajilta tai vuokrayhtiöissä vuokran muodossa vuokralaisilta. Myös niiltä jotka ovat korvauksen saajina tekemälleen työlle.

• vuokraemäntä.

Ei vuokria koskaan käytetä taloyhtiön maksuihin.Vain omistajat oli se sitten yksityinen,osakeyht. tai säätiö niin he maksavat vastikkeen omistuksestaan.Vuokralainen maksaa vuokran omistajalle josta verottaja vie 30 pros.veroa vastikkeen ja vuokran erotuksesta.Aina kiinteistön omistaa joku EI VUOKRALAINEN:.Eipä myöskään vuokralaisen tarvitse osallistua talkoisiin.Vuokran ehtona on vain vuokranmaksu ja asunnon hyvin pitäminen.

• kaljat pois

kyllä se kaduttas, jos kiva naapuri ja alkas siellä kaljoissaan sit yrittää lähempää kontaktia, vois olla ettei ole sen jälkeen hyvää naapuria...

• hyvä_idea

Tähän on helppo ratkaisu; palkataan talkoisiin ulkopuolinen valvoja/pomo. Tämä pomo jakaa jokaiselle talkoisiin osallistuneelle "tuntilappuja", esimerkiksi talkoot alkavat klo 16, klo 17 jaetaan ensimmäinen lappu niille, jotka ovat siihen asti olleet talkoissa (ja tehneet jotain! valvoja valvoo koko ajan ettei homma mene lorvailuksi ja juoruamiseksi). Tällä systeemillä joku talkoisiin klo 20 saapunut saisi vaikka vain yhden lapun, kun jollain jo alusta saakka olleella olisi useampi lappu.

Huviosuuden tullen näillä lapuilla sitten voisi lunastaa juomaa ja ruokaa (vaikka yksi olut makkara per kuponki). Yksi makkara per olut olisi sopiva, ja se estäisi humaltumasta liikaa kun täytyy aina vetää se pakollinen makkara. Valvoja valvoisi tätäkin ja jos jollain olisi omia juomia tai jostain syystä alkaisi liikaa humaltua niin heitettäisiin ulos eli ajettaisiin miesporukalla kotiinsa. Tällä systeemillä oikeudenmukaisuus säilyisi.

• Yualle

Olipas idea!

Todella kannatettava ajatus!!!

• :) :)

Hahahahaahaaaaaaaaaaa!!!! Vieläkö joku näkee vaivaa pihatalkoiden järjestämiseen?? Talkoot on menneisyyttä ajoilta jolloin oli talonmiehet olemassa vielä.

• _Aamuli_

Muistan, kun olin lapsi ja oli pihatalkoon (se oli aikaa ennen kuin asuimme omakotitalossa). Haravoin vähäsen ja keräsin risuja ja sitten muiden lasten kanssa juostiin yläpihalle hakemaan limpparia ja makkaraa. Siellä niitä joku setä säännösteli ja oli sitä mieltä, että no saatte yhden makkaran, kun ette tarpeeksi tehneet.

• Anneli Haravanvarsi

kyllä parasta talkoohenkeä on nojailla siihen haravan varteen samalla kun juoruaa naapureista tai kertoo lapsen kummin kaiman ongelmista.
      Tämän jälkeen voi hyvillä mielin alkaa sit grillaa ja syömää ja juomaa.
      Sitten kun joku tulee vähän myöshässä, niin kyllä se harmittaa, kun enään ei voi juoruta tästä henkilöstä.

• kroisos'

Talkoot ovat vapaaehtoisia ja kyllä niitä järjestetään taloyhtiöissä, joiden asukkaat asuvat pääsääntöisesti omistusasunnoissa. P*skan jauhaminen on tosin vähäisempää kuin mitä kuvailit vuokrataloissa olevan. Ns. vapaamatkustajia on meilläkin, mutta toisaalta maksamme pippaloiden tarjoilun vastikkeissamme, joten omiammehan syömme.

• Yualle

Hemmot ovat kyllä maksaneet juomansa, jos ovat talon asukkaita.

Onko kaljaa ja kyrsää riittävästi? Mitän tehdään juomatta jääneille kaljoille ja grillaamatta jääneille kyrsille? Nehän ovat vanhenevaa tavaraa eivätkä säily lopttomiin (siis ensi kevääseen). Sanoisin, että kyllä noi lusmuilijatkin saa syödä ja juoda. Heillähän voi olla terveytensä kanssa ropleemaa ja siten tuo 15 min on ehd. max., jonka pystyvät haravoimaan...

• Erilainen

Mäkä mäkä ei se sulta oo pois jos joku tulee syömää makkaran ja ottaa kaljan.
      Tommosten pilkunviilaajien takii esim mä en osallistu, en haluu olla tommosten seurassa.

• m76kvl

Talkoot, yhdistyksien rahankeruuhommat jne hoituvat yleensä samojen naamojen toimesta. Sitten kun työn hedelmää aletaan jakaa, ilmestyy uusia kasvoja aina nauttimaan ansaittua hyvää. Näin se menee.
      En näe siinä silleesti ongelmaa jos porukka on hyvää vaikkei talkootöitä niin paljon tekisikään. Jokaisella on syynsä jäädä pois, olkoon se sitten työvuorot, sairaus tai laiskuus. Ja voihan sitä kissan nostaa pöydälle ja kysyä asiasta illanvieton lomassa. Jos vuodesta toiseen tarjoilu loppuu kesken ns. siipeilijöiden vuoksi, on silloin myös tarjoilun määrässä vikaa, tämä kun toistuu vuodesta toiseen.
      Ja jos ette kertakaikkiaan siipeilijöille halua rillimakkaraa ja kaljaa talkoon seassa jakaa, pitää talkookiitos järkätä sitten jossain muualla. Ja se menee sitten vaikeaksi kun lasketaan montako kottikärryllistä se Risto veikään pois, ja Tuomo piti tupakkitaukoa koko ajan, että voiko ne nyt sitte tulla.
      Suosittelen ottamaan järjestäjien toimesta vaan sulan hattuun siitä että saitte myös ne maanhiljaiset mukaan edes illanviettoon.

• Pitäkää talkoonne

En osallistu talkoisiin koska kiinteistöhuolto laiminlyö jatkuvasti tehtäviään. Lähden talkoisiin vasta sitten kun vastikkeessa maksamani hommat on hoidettu. 9 vuotta olen asunut tässä yhtiössä ja edelleen odottelen koska kh-firmat laitetaan ojennukseen. Kyseessä on asumisoikeusyhtiö joten meillä asukkailla ei ole mitään sananvaltaa talon asioihin. Muodollisesti kyllä mutta tosiasiallisesti ei.

• siistijä

Täysin vapaaehtoista. Niin haravointi kun tarjoilukin.

• Joopajoo

Niin, Talkoothan ovat vapaaehtoiset, niihin ei taloyhtiö voi ketään pakottaa. Kalja&makkara toimivat houkuttimina jotta laiskamadot saataisiin töihin. Mutta pakkohan ei olisi tarjota mitään palkkioksi suuresta raadannasta!

Talkooeväiden kustannuksiin ovat kaikki asukkaat osallistuneet yhtiövastikkeen/vuokran muodossa. Siitä huolimatta minusta eväät kuuluvat niille jotka talkoisiin ovat oikeasti osallistuneet. Ratkaisu tuohon ketjun alkuperäiseen ongelmaan voisi olla, että Talkoiden ensimmäisen puolen tunnin aikana ketkä osallistuvat eli ovat paikalla, niin heille jaetaan kalja&makkarakupongit. Kupongilla saa sitten kaljaa&makkaraa niin paljon kuin napa vetää.:) Aikaraja pitää tietty arvioida tapauskohtaisesti, kauanko talkoot yleensä kestävät. Ja tuosta aikarajasta pitää kertoa talkookutsussa/tiedotteessa. Sittenhän se on reilu peli. selkeät säännöt, ei pitäisi olla naristavaa kellään.

• reilu meininki?

Jokainen osakas on maksanut eväät vastikkeessa, joten ihan turha sepitellä tuollaisia. Ei siellä talkoissa kuitenkaan useimmat tee muuta kuin juoruilevat.
        Pitäisikö antaa kaikki kaljat niille muutamalle, jotka ne työt tekevät?

• ?)/¤"51

Mukaviahan talkoot yleensä ovat kun naapurukset pääsevät edes kerran vuodessa hieman tutustumaan toisiinsa. Mutta itse työnteon kannalta mitalilla on kääntöpuolensakin. Kuorikekasa kun pitää saada näkyvistä, niin se sitten piti roudata siten, että kasvien juurilla oli aivan tarpeettoman paljon sitä, mitä sitten piti koko seuraava viikko tasoitella tarkoituksenmukaisimpiin paikkoihin. Puu aita piti maalata voimakkaan tuulen aikaan, jolloin parkkipaikan autotkin tuli samalla maalattua. Joskus tuntui, että varsinaisia järjen jättiläisiä nämä kaupunkitalkoolaiset.
      Ja taas oli mukava kahvitella aina väkeviinkin saakka.
      Mielestäni varsinkin ikäihmisillä on täysi oikeus tulla talkootarjoiluihin ilman varsinaista työntekoakin. Toisin on työtävieroksuvien.

• ie

Muuttakaa maalle. Täällä voi tehdä talkoot milloin haluaa, krillata, juoda kaljaa ja viinaa, voi teutaroida päissään pitkin pientareita niin, että risut ja männyn kävyt lentää, ei ole pirulliset naapurit kyttäämässä ikkunalla. Ainoa huono puoli on, ettei nää ikkunasta mitä se huntalo naapuri tekee ja kun vielä muija ja mukulat rajottaa sitä yli-innokasta pihanlaittoa niin joutuu olemaan paljo selvinpäin ja jää piha haravoimatta. Taidan muutta kerrostaloon.

• yksvaan1234567890

Talkoothan on vapaaehtoisia eikä tarvi osallistua haravoimiseen ym. jos ei halua ja voi vetää sitä makkaraa ja kaljaa sekä kahveet ym..

Pitää kuitenkin muistaa, että ne talkooväen saamat tarjottava syötävät ja juomat on hankittu taloyhtiön yhteisistä varoista, joihin kustannuksiin on myös ne osallistuneet ketkä ei yhtäkään lehteä haravoi.

Voisikin ihan kysyä, että oisko reilua "käännyttää pois", jos he kuitenkin maksavat niitä tarjoilusta aiheutuvia kuluja.

Meilläkin on talkoot, enkä meinaa osallistua ja miksi osallistuisin, mulla on muutakin tekemistä, tosin en mene syömään näitä makkaroita ym. kun juurikin ihmiset on heti tuomitsemassa. Mä kuitenkin esim. maksan taloyhtiöön hankittuja lapsien kiipeilytelineitä ja leikkimökkejä ym. vaikka mulla ei ole enää tämän ikäisiä lapsia eli osallistun jo muutenkin sellaisiin kuluihin, josta mulla ei ole mitään iloa enkä jaksa näistä alkaa vinettämään vaan mietin jotain ihan muuta ja elän onnellisena.

Miettikää vähän vähemmän näitä rahallisia ja materiaalisia arvoja ja suokaa kaikille tilaa niin elämä hymyilee.

• 1510

Meillä ainakin talkookutsussa lukee että on tervetullut talkoosaunaan ja -tarjoilulle vaikka ei olisi talkoita tehnyt.
      Tutustuupahan ehkä uusiin ihmisiin, eikä tartte puhua paskaa selän takana tai riidellä.
      Onneksi meidän taloyhtiössä on pikkasen parempi henki kuin ap:llä.
      Toisaalta, eipä meidän talkoissa kukaan vedä mitään perseitä, vaan sopivasti jos lainkaan ja siten osaavat käyttäytyä eikä tule mitään kännirähinöitä.
      Toisaalta, jos talkoohommia tekevä sakki on ap:n kaltaisia katkeria, kyttääviä selän takana paskanjauhajia, niin ei kai sinne kukaan haluakaan tulla hommiin kun koko ajan on olo kuin silmätikulla ja kytätään että mitähän tuokin tekee ja ihan väärin tekee.
      Ja entäs jos on ollut vaikka yötöissä? Sattunut heräämään niin että ehtii vain hetkeksi mutta tulee kuitenkin, väsymyksestään huolimatta?
      Jättäkää ensi vuonna ne viinakset ostamatta, kun eniten tuntuu harmittavan se että itse ei saa tarpeeksi kaljaa kun joutuu jakamaan sen muiden kanssa. Omat juomat periaatteella. Tai jätätte makkarat ostamatta ja niilläkin rahoilla lisää kaljaa. Ja vaikka ne pihahommatkin kokonaan pois ohjelmasta, voitte senkin ajan juoda kaljaa ja haukkua muita ja vetää toisianne turpaan. Ei taatusti tulee enää "lusmuilijoita" jatkossa talkoisiinne.

• koskaan talkoissa

Talkoo juomat ja syömingit maksetaan yhtiön kassasta joten kaikilla oikeus niitä nauttia on tilanne mikä tahansa! Käytännössä pari pulloa olutta ja grillimakkara...

Meidän yhtiössä on useita työttömiä sekä eläkeläisiä jotka tehneet talkoot jo arkipäivällä ennen talkoita, se on epäreilua, mutta heidän henkireikä...

• Tee.

Kuten minä,etten osallistu koskaan pihatalkoisiin. Mutta jos on aivan pakko mennä talkoisiin juoruilemaan,niin tarjoilkaa alkoholittomia juomia,silloin alkoholistit jäävät sovinnolla pois talkoista.

• OOOOO-OOOOO

Antakaa vaan niiden vartti-ahertajien juoda ne kaljat pois. Nehän on valmiiksi alkoholisteja. te muut pysytte terveinä ja elätte pitempään kun juotte ne vichyt ja limut. Kalja ja sidukkahan aiheuttaa syöpää.

• Läpäti läpäti

Ei kannata elää. Elämä voi aiheuttaa syöpää.

• Rehti röyhkimys

Kuokkavierailu on parasta. Katselen aina parvekkeeltani, kun muut tekevät hikisinä töitä. Heti kun työt on tehty, ryntään paikalle jonon ohitse kaljojen ja makkaroiden ääreen ja rehvastelen, että kylläpäs oli hienot talkoot ja teitte niin hyvää työtä :-)

• höhööööötalkoot

osallistumispakkoa ei ole. taidat itse olla se selän takana puhuja.

• näin Laihialla

Meillä se menee niin, ettei talkoiden alussa ole ketään paikalla. Siis ei ketään! Siinä vaiheessa sitten kun viihdykeosuus alkaa ja kaljat ja makkarat kannetaan esiin tulee kaikki mukaan. Eli meillä "talkoot" on vaan tekosyy juoda. Mitään oikeita hommia ei siis saada tehtyä.

• kevättä

mää meen aina tekemään tulet ja istun makkaroitten ja oluiden päällä... ekana ja vikana - muut saa haravoida.

Ja päälle sinappia.

• ei kiinnosta

eräästä asunnosta jo pois muuttaneena, vieläkin ihmettelen kun oli ilmoitustaulussa kuin uhkaus, et on tyultava talkoisiin ja nämä pullanleipojat jotka haukkuu koko vuoden selän takana niitä ressukoita, jotka heidän pullan erehty ottamaan, muka hyvällä sydämellä leivottu mutta ihmettelen sitä katkeruutta..?

• totuus tässä

huoltofirma kun hoitaa, on kaikki hyvin ja kalliiksi tulee pihakekkeritkin, kun vielä useimmin saa vain pahaa oloa aikaan..

• vejän kätteen

En oikein ymmärrä talkoita stadin vuokramurjussa. Kuitenkin vuokrassa maksetaan huoltoyhtiölle ylläpidosta. Eipä paljoa näy huoltomiehiä pihalla hommissa, kun pöljät tekee ilmaiseksi heidän työt.

Autan itse talkooväkeä pysymällä poissa heidän jaloistaan, myös tarjoiluista. Innokkaita "pihapoliiseja" on ihan liikaa.

• salainen Ase

Talkoissa voi olla ihan mukavaakin. Viime keväänä sekstailin naapurin rouvan kanssa kerhohuoneella sillä aikaa, kun muut haravoivat. Lemmiskelyn jälkeen maistui haravointi minullekin ja osallistui naapurin rouvakin hommeleihin hymy huulilla.

• uskollinen

Häpeä, miten kehtaat tuollaista kirjoittaa julki, että jo ennen talkoita nait naapurin akkoja, kyllä meidänkin yhtiössä oli näin kerran tapahtunut saunassa talkoiden jälkeen, kun siivoukset oli jo hoidettu.Tuomittavaa sekin, eikö sinulla ole omaa vaimoa,jota rakastat ja jonka kanssa lemmiskelet.

• Tehtiin joskus

Tehkääs niin että hankitte 1olutta, 3 olutta sekä A-olutta. Vaihdatte 1 ja A-oluen sisällön keskenään. Kun nämä "kuokkavieraat" saapuvat, laittakaa tuo A-olutlaatikko paremin näkösälle ja nuo muut laatikot vähän syrjäsempää.
      Katskoaa vain, että noissa 1 ja A-olusessa on sama valmistaja, ja paikka on pikkasen hämärä, jossa tuota "A-olutta" tarjoilette. Näin henkilö ei näe kunnolla mitä juo, kun näkee vain tuon A-olut laatikon.

• olisi helpompaakin

Voisitte myös ihan vaan hankkia elämän.

• yks akka vaan

Kyllä näitä riittää,taloyhtiössä jossa asun on vielä nurinkurisempi systeemi,kun kaljakorit tuodaan heti pihalle pihapöydän ja tuolien viereen, niin osa yhtiön asukkaista kävelee suoraan ovelta kaljakorin luo ,ja istuvat ja rupattelevat siinä juoden kaljaa osallistumatta mitenkään muuten talkoisiin, ja yhtiön seniorit aloittaa haravoinnit jo päivällä .He tekevät suurimman osan työstä, eivät kuitenkaan juo kaljaa, makkaran paistoon osallistuvat, ja saunomiseen.Minun mielestä kaljat pois pihatalkoista, kyllä kivennäisvedet ym. alkoholittomat juomat käyvät janojuomina,ostakoon jokainen itse kaljansa, näin ne siivellä ratsastajat jotka tulevat vain juomaan kaljoja ja juoruilee pysyvät poissa , tai osallistuvat talkoisiin kivennäisvedellä ja makkaralla.

• huoltoyhtiölle

Vielä parempi kun jätetään koko talkoot järjestämässä. Kaikki on tyytyväisiä kun maksetaan pihan siivouksesta 1000€ huoltoyhtiölle. Talkooporukalle ostetuista kaljoista ja makkaroista ei tarvi maksaa kuin 100€, mutta koko porukka on taas keskenään riidoissa ja tappelee vuoden siitä että kuka oli ansainnut tarjoilun ja kuka ei.

• no vähä niin ja näin. jos juoja ei ois ollu koko talkois nii sitte sitä vois potkii perseelle. mutta toisaalta jos juojalla ois ollu joku järkevä syy lähtee niin sitte on ok. jos se on joku läski joka joutu menee kattoo keske kaike bigbrotherin uusimmat käänteet niin voitte ajaa iha sellase mulku veke.

• pois juopot

Moni pilaa talkoon henken juomalla liikaa!! Olen lopettanut talkoisiin tulon..Koska sinne tullaan vain juomaan,, viinan avulla yritetään tehdä muka töitä!!

• Tyypillistä...

Tyhmät. Aloittakaa tarjoilu heti talkoiden alussa. Harava, makkara ja kaljapullo käteen heti talkoiden alussa. Näin myöhässä saapuville ei jää mitään.

• Jalmari Kolu

No onneksi asun velattomassa omakotitalossa :)

Ei tarvia talkoomurheita miettiä. On oikeasti säälittävää lukea tuollaista valitusta, että joku syö enempi makkaraa, kuin joku toinen..

• lukkijurpomies

Talkoisiin on hyvä ilmestyä silminnähden juopuneena ja selvästi myöhässä.

Aluksi kannattaa kovaäänisesti vähätellä muiden työskentelyä ja tuputtaa viinahuikkaa naapurin pehmoisille ja kukkamekkotädeille suoraan paperipussista tyyliin "Ota ota ota perkele nyt kun tarjotaan vai eikö kelpaa vai...?"

Sitten nappaat haravan jonkun kädestä ja karjut että "Perhana tosta mitään tuu tänne se keppi apina nyt niin mä näytän miten hommia tehdään jumaklavita"
      Huiskit hetken aikaa raivopäisenä ja paiskaat hetken päästä harava kiroillen talon seinään ja käyt istumaan kiven päälle kaivaen uuden pullon povarista.

Pitkän huikan jälkeen kysyt "onkos se Riitta raskaana kun niin pömpöttää masu" ja vinkkaat silmää samalla. Sitten vähän nipistelet rouvia persuksista ja ehdotat miehille painiottelua ja epäilet kovaäänisesti ettei heistä ole vastusta vaikka tulisivat yhdessä päälle.

Grillivaiheessa sinusta kuoriutuu oikea grillimestari ja kompuroit makkaroita maasta keräten pitkä puukko kourassa. Mainitset että tosimiehet paistaa makkarat suoraan hiilillä ja paiskaat ritilän orapihlajapusikkoon.
      Kaadat makkaroiden päälle vähän jallua "marinadiksi" ja maistelet makkaroista pieniä näykkäyksiä grillimestarin valtuuksilla.

Lopuksi pakotat naapurin Einon hakemaan haitarin ja laulamaan. Joriset omiasi siihen päälle välillä karjahdellen niin että tupee putoa Einon päästä.
      Sitten tulee vielä "tanssiaisvaihe" jossa pyörittelet rouvia välillä kumoon kaatuillen pitkin nurmikkoa. Kliimaksina täräytät Erkkiä turpaan joka aina pysäköi autonsa liian lähelle ruusupensasta tai jokin muukin syy kelpaa ihan yhtä lailla.

Poliiseille laitat hanttiin ja karjut pihalla että tämä ei jää tähän.

Ja seuraavana keväänä on taas uudet talkoot luvassa! 8)

• Talk-Kari

HAHAAA! Ookko ollu tämmöstä näkemässä, oli vähän realismia tekstissäsi?

• ei kestityksiä!

kaikenlainen "yhteisesti sovittu" on täyttä peetä.Anteeksi vain mutta se vaan ei toimi.

koittakaapas seuraavaksi sellaista muotoa, jossa kaikki osallistuvat työhön, ja tarjolla on virvokkeita yms, mutta niistä pitää maksaa ja raha tästä suoraan taloyhtiön kuluihin.
      Voi olla, ettei kalja tee kauppaansa enää niin hyvin :D

Tai sitten nyyttkikestit, eli porukka tuo omat juomansa jos aikovat jotakin saada.

Eikös se pihan siivoaminen ole tärkein asia, eikä se että pääsee imemään toisten rahoilla kaljaa?!

• Haravoija

Meillä taloyhtiö ehdottaa jonkun asukkaan tarjoavan kahvit talkoolaisille.
      Mutta ei tällaisista mitään tuu vuokrakämpissä asuvilla.
      Muutamat harvat minun lisäkseni siivoaa oikeidenkin sotkijoiden jäljet muutaman päivän talkoiden aikana. Kukaan ei keittele kahveja, makkaroista puhumattakaan.
      Miten saataisiin esim. nuoretkin mukaan talkoisiin, ei ainakaan kaljan voimalla?
      Korkeintaan kotikaljaa tarjolle.
      Makkaranpaistokatoskin olisi tarjolla talkookahveille, pihajuhliin ym.
      Kyllä taloyhtiön pitäisi tarjota ne kahvit ja makkarat.

• Kylmät kädet

Meillä talkoot on 19.5.2012

En ikinä eläessäni ole osallistunut pihatalkoisiin.. tai mihinkään talkoisiin ylipäätään. Olen paha ihminen, mutta en voi itselleni mitään.

En osaa tehdä mitään niissä kekkereissä, vaikka vilpittömästi haluaisinkin.

• ei jaksa työn päälle

kyllä niitä valitettavasti järjestetään myös osaketaloissa, ja ihan omakustannuksella ja ihan sama naputus...

• en osallistu enää

juopotellaan ja lopulta haukutaan kaikki selän takana p...ksi!

• 17 1

oikein tää menis niin, että etukäteen kerättäisiin lista takooporukasta, joilta sitten kerättäisiin osallistumismaksu, jolla ne talkoopöperöt ja juomat ostetaan! Sitten voisivat ahkerat haravoijat ajaa siipeilijät hyvällä omatunnolla pois!

• Ei alkoholihörhö

Siellä vain hörhöt talkoilkaa. Lapsellista p a s k a a lähes koko ketju. En jaksanut lukea tämmöstä s o n t a a. No hyö kaiknenlaista sitä onki. Tiedän tämmöiset kolhoosi- paskat muutenkin.

En ole talkoillut yhdessä tämän tapaisissa kolhooseissa ikinä. Enkä talkoile.
      Teen yksin lujasti kyllä töitä. En välitä teidän yhteishengestä huumehörhöt, alkoholi-addionistit. Sopulilaumat. Mitättömyydet. kateelliset paskiaiset. Pätemisen tarpeessa olevat ittiä täynnä olevat pökäleet. Tätä luetteloa voisi jatkaa loputtomiin. Enpä viitsi jatkaa.
      Tämä ei tietenkään koske kaikkia asukkaita. Varmaan tarpeeksi älykkäät osaavat irrottautua tuosta populaatiosta. Tämä ei koske heitä. Heitäkin on varmaan tässä ketjussa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      144
      8067
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      46
      4563
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      50
      4155
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      426
      2148
    5. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      81
      1880
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      35
      1508
    7. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1497
    8. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      18
      1385
    9. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      201
      1355
    10. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      33
      1217
    Aihe