Neulekone F200

Vanhus uuteen kotiin

Ostin kirpparilta neulekon F200:n, kun lähes ilmaiseksi sain. Vanhahan se varmaan on kuin taivas, mutta ei haittaa. Koneessa on mielestäni kaikki osat tallella ja jopa jalat tulivat samaan kauppaan. Kone on nyt koottuna ja yritin tehdä sillä mallitilkkua. En ole ikinä käyttänyt tällaista konetta.
Ohjekirjakin on säilynyt mukana.
Ensimmäinen ongelma tuli tuon langan laiton kanssa. Siihen asti meni sutjakasti, kunnes lanka pitää laittaa etupuolelle alas langanohjaimeen. Tapahtumasta on oikein kuvakin, mutta on niin pieni ja epäselvä, etten saa tarkkaa käsitystä, kuinka se pannaan paikalleen.
Kokeilin kuitenkin eri tavoin ja aloin tekemään tilkkua ohjeen mukaan. Kelkka kulki sutjakasti vasemmalle, mutta takaisin palatessa tulikin jo ongelmia.
Ensin ei tehnyt mitään silmukoita.
Sittemmin lanka todella meni neuloihin, mutta kelkka alkoi ahdistaa niin paljon, etten uskaltanut runnoa sitä väkisin, vaan irrotin langan.
Tämän päivän projektina olisi, että kone tulee puhdistaa ja öljytä. Olin mahdollisesti liian innokas kokeilemaan, enhän tiedä missä kone on seissyt ja kuinkakin kauan? Pölypalleroita ainakin lenteli muutama laatikosta.
Vaihdoin langankin jo välillä. Käytössäni oli kuitenkin villalankaa. Ohjekirjassa suositellaan kolmisäikeistä.
Olisiko mahdollista kokeilla konetta esim. paksulla kalastajalangalla, jolloin lanka ei ainakaan perskoontuisi mitenkään?
Ajattelin huomenissa käydä kirjastosta katsomassa, josko siellä olisi jonkinlainen yleisopas.
Koneessa on mukana kuvio-ohjainkin. Siihen en vielä koskenut sen enempää. Kun nyt saisi alkuunsa edes patalapun (puolikaskin riittäisi näin alkuun!)
Mutta, jos tästä hommasta nyt joskus jotain tulisi, niin mistä sitten saa tuollaisia kuvio-ohjaimen kortteja?
Kiitos vastauksista jo etukäteen. Minua kiinnostavat kaikki kommentit ja kokemukset neulekoneista.

6

1628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 65

Hei!Minullakin on ollut neulekone Eva merkkinen,mutta tuon merkkisestä en ole kuullut.Olisi kiva nähdä kuva tuosta koneesta.Onkohan se paksulanka vai mikä.Ohuella langalla luulis paremmin alkuun pääsevän.
      Täytyykö siihen aloitukseen kampa ja painoja laittaa,että lanka pysyy neuloissa.
      On aika vaikea sanoa mitään kun ei tunne konetta.

• Muorix5

Sait koneen lähes ilmaiseksi, niin sinuna satsaisin hieman sen käyttöön. Eli soita ja kysy jostain liikkeestä, joka myy neulekoneita vaikka tunnin opetussessiota. Ei se varmaan paljon maksa ja säästyisit tappelulta ja turhautumiselta, kun hommasta ei tule mitään. Jos lähellä Helsinkiä asut, niin ainakin ennen vanhaan Kaartin neule- ja ompelukone- nimisessä liikkeessä oli todella osaavaa henkilökuntaa. Onnea matkaan ja iloa uuden härvelin parissa!

• Vanhus uuteen kotiin

Nyt kuulkaa kone toimii! En ole uskoa itsekään, mutta tottatotisesti sain eilen tehtyä jo 5 kpl koeneuleita eri langoilla. Kokeilin ensin paksulla kalastajalangalla, kun ajattelin, että se ei ainakaan perskoonnu neulojen ympärille. Sitten koitin ohutta neulelankaa, keskivahvaa neulelankaa ja villalankaa. Kaikki toimivat erinomaisesti. Jälki on mielestäni todella tasaista.

Mies puhdisti koneen jokaisen nippelin huolellisesti ja antoi sille huoltoa. Itse tajusin vihdoin, miten tuo lanka pujotetaan oikein.
      Muita ongelmia nyt ei ole tullut kuin tällainen pieni juttu: kun siis tein noita koelappusia koneella, vasempaan reunaan tuli (taisi tulla jokaiseen) lankalenkki. En ole vielä perehtynyt asiaan, että miten sen saa pois. Eipä tuo nyt mitään haittaakaan.

Ohjekirjan kuvassa on oikeassa laidassa valkoinen muovinuppi, tekstinä lukee: "Lukon varmistin irroitetaan kääntäen muovinappulaa". Minun koneessani ei ole tällaista muovinappulaa?? Tätä en oikein ymmärrä, mutta haittaako tuo, kun kone kerran toimii.

Pitäisikin ottaa tästä masinasta kuva! :D
      Niin, koneen hinta oli peräti 6 euroa!

• Harrastelija neuloja

Onko se kone Passap ?
        Etene ohjekirjan mukaan sivu sivulta. Sillä tavalla oppii parhaiten.
        Itselläni on kaksi konetta. Ohjekirjasta katson miten mikin vaihe tehdään, unohtuu aika pian, jos harvoin neuloo.
        Ehkä voisit kädellä nostaa lankaa siellä reunassa, kun palaat oikeallepäin ettei jää lenkkiä.
        Varaosien saannissa alkaa olla ongelmia, kun tunnettuja neulekonemerkkejä ei enää valmisteta.
        Hauskoja hetkiä kivan harrastuksen pariin.

• Vanhus uuteen kotiin

Anteeksi pitkää vastausväliä.
      Koneen ohjekirjassa lukee kyllä Passap, mutta itse koneessa on vain tuo F200.
      Mutta hyvin on toiminut ja olen saanut pari "oikeaakin" työtä valmiiksi. Valmistin kassin ja kosmetiikkalaukun. Tuli kivan näköisiä, kun tein paksusta kalastajalangasta.
      Kavennuksia ja levennyksiä en vielä osaa, joten nyt on pitänyt tyytyä tällaisiin yksinkertaisempiin käsitöihin, mutta kyllä se tästä! :D

• Robini

Itsekin sain vanhan duomatic passap merkkisen neulekoneen lahjoiituksena ja alku oli todella hankala. Öljyäminen auttoi minulla tuohon jäkitykseen ja ohuempi lanka. Neulekoneeni onkin tarkoitettu oletetavasti ohuille ja keskipaksuille langoille ainoastaan. Youtubesta löysin jopa sukanneulomis videon(engl.) ja sain sukan onnistumaan ;) nyt kone on ollut pölyttymässä sängyn alla, kun hermo meni :D nyt olen taas miettinyt useina iltoina siihen perehtymistä uudelleen. Minulla tuli ongelma huollon kanssa, löysin tyypin joka huoltaa noita, mutta hän ei koskaan muistanut soittaa takaisin. Itse en saanut neuloja irrotettua, vaikka haluaisin juuri kaikki pölyt yms. Pois sieltä neulojen väleistä ja koloista.

Nopeaahan tuolla neulominen on, mutta itsellä ongelma hitaan itseopettelun kanssa :D
      Sen verran tiedän, että ebaystä saa noihin lisäosia moneenkin koneeseen ja tori.fi yms.monilla on myynnissä lisäosia ja koneita -> kannattaa katsoa!
      Itse tilasin 'wool winderin' ebaysta ihan pilkkahintaan -> sillä saa tehtyä neulekoneeseen paremmin soveltuvia lankakeriä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1390
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1345
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1235
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1041
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe