Kiitos jo aiemmista asiantuntevista vastauksistanne kun kyselin digikameraa lintujen kuvaamiseen. Hyviä vinkkejä annoitte uteliaalle harrastajakuvaajalle. Ruokahalu kasvoi syödessä. En ole vielä kamerakalustoani uusinut. Olin yötä kesämökillä viikonloppuna. Suuri täysikuu mollotti klo 01.00 yöllä. Kylmän ja lämpimän vaihtelu jokimaastossa levitti lumoavan usvapeitteen veden ylle. Maisema oli hyvin taian omainen. Haluaisin ikuistaa kameralla kokemani/näkemäni toisillekin mielihyvää tuottaakseni.
Kysymyshän on taas se, millä kalustolla saan kuvia, joita kehtaan esitellä ulopuolisillekin. Tiedän jo sen, että ostamalla järkkärirungon ja siihen hyvin valovoimaisen objektiivin f 2,0, mieluummin alle, niin ssan laadukkaita otoksia. Valitettavasti olen huonotuurinen lotossa ja muissa uhkapeleissä, joten kymppitonnin kameraostoksia teen ainoastaan unissani. Maksimissaan voisin sijoittaa pakettiin 1500-2000 euroa.
Asiallisista vastauksistanne etukäteen kiittäen.
Digikamera hämärässä kuvaamiseen
17
306
Vastaukset
Taitaa noita D90 runkoja olla vielä saatavana muistaakseni jonnekin 700€ nurkille 18-105mm VR linsillä pakattuna. Siihen voit ostaa valovoimaisen Nikkorin 35mm F1.8 iltakuvauksiin. Tosin tuolla ei kuusta saa kummiakaan kuvia mutta tonni on vielä käyttämättä. Sillä voit katsella pidempää. Jos tuuri käy niin voit löytää Sigman 100-300mm F4 putken jonka olen todennut ainakin yhden kappaleen verran olevan oivaa työtä ja käyttökelpoisuutta. Sen voisi käytettynä saada noin tonnilla.
Tuo mukana paketissa oleva 18-105mm VR on oivallinen yleiszoom linssi retkille ja juhliin.Jäi sanomatta, tuo 35mm F1.8 maksaa noin 200€. ja Sigman 70-200mm F2.8 OS maksaa Rajalassa 1099€ joka on nyt tarjoushintana.
- kuvausta harrastava
Kiitos jälleen kerran Työeläkeläinen avustasi. Olin jo painanut korvieni väliin tuon Nikonin D90 rungon edelliseltä kyselykierrokseltani palstalla, jolloin sitä suosittelit. Ostoskorissani on ollut valittuna tämä paketti, vaikka tilaustani en vielä ole lähettänyt: Edullisen tuntuinen on tuo runko pikkuputkineen Rajalan tarjouksessa:
http://www.rajalacamera.fi/nikon-d90-runko-/39VBA230AE/dp
Josko sitä täydentäisin mainitsemallasasi Sigman 70-200 F2,8 OS objektiivilla. Enköhän niillä jo alkuun pääsisi.
Varmistuakseni siitä, että mainitsemasi objektiivi on satavarmasti Rajalasta löytämäni, juuri sinun tarkoittamasi objektiivi, linkitän kuvan nähtäväksesi.
Elikkä tuo Sigman 70-200 mm F2,8 OS, tätäkö tarkoitit:
http://www.rajalacamera.fi/sigma-70-200-2.8-ex-apo-dg-os-hsm-eos-/2470200OSEOS/dp
Sopiihan tuo putki sitten D90 runkoon?- kuvausta harrastava
Linkki ostoskoristani unohtui:
http://www.rajalacamera.fi/nikon-d90-runko-/39VBA230AE/dp?openGroup=411&gclid=CIjElKTx668CFWRYmAodrm4Z2A - kuvausta harrastava
kuvausta harrastava kirjoitti:
Linkki ostoskoristani unohtui:
http://www.rajalacamera.fi/nikon-d90-runko-/39VBA230AE/dp?openGroup=411&gclid=CIjElKTx668CFWRYmAodrm4Z2AEi tuo linkki suostu näyttämään ostoskoriani. Tarkoitan sitä 699,00 euroa maksavaa pakettia, jossa on rungon lisäksi myös NIKKOR AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR ja SIGMA 70-300/4-5,6 DG (NAF) objektiivit. Ei mutta voiko tuo olla totta noiden objektiivien halpa hinta. Onkos nuo arvot 4-5,6 niitä f-arvoja, joilla valovoimaisuutta ilmoitetaan?
kuvausta harrastava kirjoitti:
Ei tuo linkki suostu näyttämään ostoskoriani. Tarkoitan sitä 699,00 euroa maksavaa pakettia, jossa on rungon lisäksi myös NIKKOR AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR ja SIGMA 70-300/4-5,6 DG (NAF) objektiivit. Ei mutta voiko tuo olla totta noiden objektiivien halpa hinta. Onkos nuo arvot 4-5,6 niitä f-arvoja, joilla valovoimaisuutta ilmoitetaan?
Joo, ne on valovoimia, mutta kannattaa huomata tuo merkintä. Se ei ole f 4 vaan f/4. Siis polttoväli jaettuna neljällä. Aukon halkaisija siis on neljäsosa polttovälistä.
Periaatteessa sama 70-200 putki mutta Nikon sovitteella (NAF)
http://www.rajalacamera.fi/sigma-70-200-2.8-ex-apo-dg-os-hsm-naf-/2470200OSNI/dp?openGroup=441
Sigman ja muiden "kakkosvalmistajien" optiikoissa tulee olla juuri sinun merkillesi sopiva kiinnitys. Tuota kiinnitysmekanismia kun ei ole standardisoitu joten Nikonin ja Canonin optiikat eivät ole muusta samanlaisuudestaan huolimatta vaihtokelpoisia.
Itselläni on tosin tuo 70-200 Nikkorin valmistetta mutta muutoin minulla on pari Sigmaa jotka kovasti hyvin ovat paikkansa täyttäneet toistaiseksi.
Noille perässä tulijoille sanoisin, jos on pari tonnia käytettävissä niin ostaisin D90 seuraavassa paketissa:
http://www.rajalacamera.fi/nikon-d90-18-105-vr-kit-/39VBA230K001/dp?openGroup=411
ja siihen päälle tuon joi yllä mainitun Sigman 70-200 F2.8 putken. Siitä jää vielä pari sataa jolla saa jos katsoo tarvitsevansa Nikkor 35mm F1.8 hieman laajempaan hämäräkuvaukseen.
Tuo 18-105 on huomattavasti monipuolisempaan käyttöön kuin tuo 18-55 ja ainakin tyttärelläni tuo 18-105 on kovassa käytössä kestänyt jo vuosia. 18-55 putkesta tosin minulla ei ole omakohtaista kokemusta.
Tämä koska aloittaja puhuu hämärässä kuvaamisesta. Vaikka VR/OS auttavat niin ei pidä hyljeksiä aukon antamaa apua silloin kun sitä voi käyttää ja ainakin se auttaa hämärässä tarkennusta oleellisesti vaikka syväterävyyden vuoksi pitäisikin hieman pienentää aukkoa kuvassa. En silti halua sanoa tuota toistakaan pakettia käyttökelvottomaksi mutta haluaisin Sigmalta tuon 70-300 APO versiona enkä ilman lähinnä kuvanlaadun vuoksi.- taas satuilua?
okaro kirjoitti:
Joo, ne on valovoimia, mutta kannattaa huomata tuo merkintä. Se ei ole f 4 vaan f/4. Siis polttoväli jaettuna neljällä. Aukon halkaisija siis on neljäsosa polttovälistä.
”Aukon halkaisija siis on neljäsosa polttovälistä.”
Onko kiva levittää tällaista perätöntä tietoa?
Mulla on objektiivin polttoväli on 200mm ja valovoima f/2, miten se 100mm aukon halkaisija mahtuu objektiiviin joka on himmentimen kohdalta pienempi kuin aukon halkaisija? taas satuilua? kirjoitti:
Mulla on objektiivin polttoväli on 200mm ja valovoima f/2, miten se 100mm aukon halkaisija mahtuu objektiiviin joka on himmentimen kohdalta pienempi kuin aukon halkaisija?Tuo perustuu yksinkertaisen linssin mallin. Objektiivissa toki toteutus voi olla hyvinkin erilainen.
- vuoksi?
Työeläkeläinen kirjoitti:
Periaatteessa sama 70-200 putki mutta Nikon sovitteella (NAF)
http://www.rajalacamera.fi/sigma-70-200-2.8-ex-apo-dg-os-hsm-naf-/2470200OSNI/dp?openGroup=441
Sigman ja muiden "kakkosvalmistajien" optiikoissa tulee olla juuri sinun merkillesi sopiva kiinnitys. Tuota kiinnitysmekanismia kun ei ole standardisoitu joten Nikonin ja Canonin optiikat eivät ole muusta samanlaisuudestaan huolimatta vaihtokelpoisia.
Itselläni on tosin tuo 70-200 Nikkorin valmistetta mutta muutoin minulla on pari Sigmaa jotka kovasti hyvin ovat paikkansa täyttäneet toistaiseksi.
Noille perässä tulijoille sanoisin, jos on pari tonnia käytettävissä niin ostaisin D90 seuraavassa paketissa:
http://www.rajalacamera.fi/nikon-d90-18-105-vr-kit-/39VBA230K001/dp?openGroup=411
ja siihen päälle tuon joi yllä mainitun Sigman 70-200 F2.8 putken. Siitä jää vielä pari sataa jolla saa jos katsoo tarvitsevansa Nikkor 35mm F1.8 hieman laajempaan hämäräkuvaukseen.
Tuo 18-105 on huomattavasti monipuolisempaan käyttöön kuin tuo 18-55 ja ainakin tyttärelläni tuo 18-105 on kovassa käytössä kestänyt jo vuosia. 18-55 putkesta tosin minulla ei ole omakohtaista kokemusta.
Tämä koska aloittaja puhuu hämärässä kuvaamisesta. Vaikka VR/OS auttavat niin ei pidä hyljeksiä aukon antamaa apua silloin kun sitä voi käyttää ja ainakin se auttaa hämärässä tarkennusta oleellisesti vaikka syväterävyyden vuoksi pitäisikin hieman pienentää aukkoa kuvassa. En silti halua sanoa tuota toistakaan pakettia käyttökelvottomaksi mutta haluaisin Sigmalta tuon 70-300 APO versiona enkä ilman lähinnä kuvanlaadun vuoksi.”syväterävyyden vuoksi pitäisikin hieman pienentää aukkoa kuvassa.”
Voiko aukkoa pienentää kuvassa muuten kuin tummentamalla kuvaa kuvankäsittelyssä?
Auttaako se ”vaikka syväterävyyden vuoksi”? vuoksi? kirjoitti:
”syväterävyyden vuoksi pitäisikin hieman pienentää aukkoa kuvassa.”
Voiko aukkoa pienentää kuvassa muuten kuin tummentamalla kuvaa kuvankäsittelyssä?
Auttaako se ”vaikka syväterävyyden vuoksi”?Mistä teitäkin tolloja aina löytyy? Kuvassa aukkoa ei voi pienentää mutta kuvattaessa voi. Kuvassa pitää aukon olla siis pienempi kuin tarkennuksessa jos halutaan lisää syväterävyyttä.
Jos optiikassa on iso suurin aukko 1,x primeissa tai 2.8 zoomeissa niin se auttaa tarkennusta hämärissä olosuhteissa mutta antaa varsin usein liian lyhyen terävyysalueen jolloin kuvausaukkoa pitää pienentää vaikkapa 4:n tai 5.6:n, yleensä hämärässä ei pienemmäksi vaikka olisikin vakaajallinen linssi tai runko. Vakaajan kyky kun on maksimissaan 3 - 4 aukon verran apuja.
Terävyysalueellahan ei liene merkitystä jos tarkennus ei ole kohdallaan ja käsintarkennuskin kovin hämärässä suurellakin aukolla saattaa olla epävarmaa, automaatti toimii kuitenkin ainakin omissa rungoissani varsin hämärässäkin kun aukko on iso, minun kohdallani 1.8 tai 2.8. Jos joku hermostuu F:n puuttumisesta niin lisätköön mielikuvituksessaan, sanon tämän niille tumpuille jotka aina puhuvat asian vierestä ilman kuvauskokemusta mutta pilkkuihin tuijottaen leppäkertun lailla.
Kuvan tummentaminen ei auta terävyysalueen lisäyksessä, siihen voi vaikuttaa ainoastaan aukon koolla kuvaustilanteessa. Aukko ei siinä tosin ole ainoa tekija, esim. pokkarin F5.6 ja täyskenno järkkärin saman arvoinen aukko antavat varsin erilaista syvyysterävyyttä. Vertailu pitää suorittaa joko samalla tai samankaltaisella kameralla. Mikä täten tuotakoon natisijoiden tietoon.- Huoh ja voih
Mistä teitäkin tolloja aina löytyy? Kuvassa aukkoa ei voi pienentää mutta kuvattaessa voi. Kuvassa pitää aukon olla siis pienempi kuin tarkennuksessa jos halutaan lisää syväterävyyttä.
Jos optiikassa on iso suurin aukko 1,x primeissa tai 2.8 zoomeissa niin se auttaa tarkennusta hämärissä olosuhteissa mutta antaa varsin usein liian lyhyen terävyysalueen jolloin kuvausaukkoa pitää pienentää vaikkapa 4:n tai 5.6:n, yleensä hämärässä ei pienemmäksi vaikka olisikin vakaajallinen linssi tai runko. Vakaajan kyky kun on maksimissaan 3 - 4 aukon verran apuja.
Terävyysalueellahan ei liene merkitystä jos tarkennus ei ole kohdallaan ja käsintarkennuskin kovin hämärässä suurellakin aukolla saattaa olla epävarmaa, automaatti toimii kuitenkin ainakin omissa rungoissani varsin hämärässäkin kun aukko on iso, minun kohdallani 1.8 tai 2.8. Jos joku hermostuu F:n puuttumisesta niin lisätköön mielikuvituksessaan, sanon tämän niille tumpuille jotka aina puhuvat asian vierestä ilman kuvauskokemusta mutta pilkkuihin tuijottaen leppäkertun lailla.
Kuvan tummentaminen ei auta terävyysalueen lisäyksessä, siihen voi vaikuttaa ainoastaan aukon koolla kuvaustilanteessa. Aukko ei siinä tosin ole ainoa tekija, esim. pokkarin F5.6 ja täyskenno järkkärin saman arvoinen aukko antavat varsin erilaista syvyysterävyyttä. Vertailu pitää suorittaa joko samalla tai samankaltaisella kameralla. Mikä täten tuotakoon natisijoiden tietoon.- Mistä teitäkin tolloja aina löytyy?
Mistä löytyy sitten tällaisia tolloja vastaamaan? - kuvausta harrastava
Mistä teitäkin tolloja aina löytyy? Kuvassa aukkoa ei voi pienentää mutta kuvattaessa voi. Kuvassa pitää aukon olla siis pienempi kuin tarkennuksessa jos halutaan lisää syväterävyyttä.
Kuvan tummentaminen ei auta terävyysalueen lisäyksessä, siihen voi vaikuttaa ainoastaan aukon koolla kuvaustilanteessa. Aukko ei siinä tosin ole ainoa tekija, esim. pokkarin F5.6 ja täyskenno järkkärin saman arvoinen aukko antavat varsin erilaista syvyysterävyyttä. Vertailu pitää suorittaa joko samalla tai samankaltaisella kameralla. Mikä täten tuotakoon natisijoiden tietoon.Kiitos jälleen kerran avustasi Työeläkeläinen. Tilasin ohjeistamasi paketin Rajalasta. Seuraavan kerran kysyn Sinulta lisää tietoa laitehankinnoista kun olen voittanut lotossa:)
"Mistä teitäkin tolloja aina löytyy?"
En ole muuten ensimmäistä kertaa pappiakyydissä, mitä tulee palstoilla norkoiluun. Juuri tuollaiset tollot, jotka keskellä yötä sekoilevat häiriöhakuisesti, niistä ei kannata välittää, ei herneitä nokkaansa vetää.
Kuvauksellista kesää Sinulle toivotan lopuksi. - n ää s 100 milliä
taas satuilua? kirjoitti:
Mulla on objektiivin polttoväli on 200mm ja valovoima f/2, miten se 100mm aukon halkaisija mahtuu objektiiviin joka on himmentimen kohdalta pienempi kuin aukon halkaisija?"Mulla on objektiivin polttoväli on 200mm ja valovoima f/2, miten se 100mm aukon halkaisija mahtuu objektiiviin joka on himmentimen kohdalta pienempi kuin aukon halkaisija? "
onko tuo näsäviisastelu hauskaa? kuvausta harrastava kirjoitti:
Kiitos jälleen kerran avustasi Työeläkeläinen. Tilasin ohjeistamasi paketin Rajalasta. Seuraavan kerran kysyn Sinulta lisää tietoa laitehankinnoista kun olen voittanut lotossa:)
"Mistä teitäkin tolloja aina löytyy?"
En ole muuten ensimmäistä kertaa pappiakyydissä, mitä tulee palstoilla norkoiluun. Juuri tuollaiset tollot, jotka keskellä yötä sekoilevat häiriöhakuisesti, niistä ei kannata välittää, ei herneitä nokkaansa vetää.
Kuvauksellista kesää Sinulle toivotan lopuksi.Minä en sinua "kuvausta harrastava" sillä tollolla tarkoittanut, sinun kyselysi oli ihan asiallista. Siinä joku muu heitteli hieman arveluttavaa kommentointia väliin, taisi olla tuo "vuoksi?". Osalle kun asia ei ole tärkeää vaan v-tuilu.
Onnea vaan kamerahankinnalle, noilla uskon sinun pääsevän hyvään alkuun ja vaikka vaihdat täyskennoon niin 70-200mm OS pysyy vielä mukana, ainakin Nikonin vastaava kelpaa.
Tällä palstalla kuten lähes jokaisella täällä lankulla löytyy kommentoijia jotka periaatteessa kannattaisi sivuuttaa kokonaan mutta joskus kun ne tuppaavat asialliseen keskusteluun niin vanha Aatami pistää sanomaan ehkä jotain harkitsematonta. Älä kuitenkaan ota itseesi, sinulle se viestin osa ei ollut!
Pääosan siitä mitä kirjoitan kirjoitan oman kokemukseni pohjalta, minulla ei kuitenkaan voi olla kokemusta joten Sigman 70-200 arvelu on testausfirmojen tulosta koska itse hankin saman Nikkorilta vaikka vähän kirpaisikin. Minulla on kuitenkin käytössä Sigmaa nyt kahden optiikan verran ja olen ollut niihin tyytyväinen. (100-300mm F4 ja 17-50mm F2.8 OS)
- ilmoitetaan?
”Onkos nuo arvot 4-5,6 niitä f-arvoja, joilla valovoimaisuutta ilmoitetaan?”
Ne on niitä aluksi kysymiäsi arvoja ”hämärässä kuvaamiseen”.
Noilla arvoilla saa ihan kivoja hämärässä kuvia!
Valovoimaisuus ei yleensä näy hämärissä kuvissa, mutta siitä on apua jos et osaa tarkentaa. - X2
LEICA X2 (1750 €)
Leica Elmarit 24 mm f/2.8
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk682249Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921496Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.621312Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll701291- 1171165
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j901021- 69989
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur72943- 115915
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍85912