ADACIN UUSIN TILASTO ON POISTETTU, MIKSI ?

Kova paikka ?

Miksi ihmeessä uusin ADACIN tilasto on menty poistamaan, eikö täällä kestetä sitä että uusimmissa tilastoissa Toyota Avensis ei mahtunut edes 10 parhaan joukkoon .

" Saksalaiset automerkit voittivat laadullaan ensimmäisen kerran japanilaiset kilpailijat ADAC:n vikatilastoissa.

Saksalainen autojärjestö ADAC tutki 230 000 auton viat viime vuodelta kuudessa luokassa. Saksalaiset valtasivat kaikki kärkipaikat ja muutkin mitalisijat neljää lukuunottamatta.

Aasialaisten, lähinnä japanilaisten, autojen vuosia jatkunut suvereeni valta laadukkuudessa mureni kertaheitolla. Tähän asti Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan ja Toyota ovat jyllänneet ADAC:n vuodesta 1978 pitämissä tilastoissa hyvällä kunnollaan. Viime vuosina laatukärkeä ovat hätyyttäneet myös korealaiset Hyundai ja Kia.

Saksalaisten täydellistä juhlaa sotkivat vain Mitshubishi Colt, Renault Twingo ja Toyota Aygo sekä pakusarjan Fiat Ducato. Tilastojen yllättävin tulos on keskiluokan kestomenestyjien Mazda 6:n ja Toyota Avensiksen pullahtaminen jopa kymmenen parhaan joukon ulkopuolelle.

Miniluokassa vähiten vikoja löytyi Ford Ka:sta, toiseksi selviytyi Renault Twingo ja kolmanneksi Toyota Aygo.

Pikkuluokan voitti BMW Mini ennen Mitsubishi Coltia ja Opel Merivaa.

Alemmmassa keskiluokassa paremmuusjärjestys oli Mersun A- ja B-Luokka sekä BMW 1-sarja.

Keskiluokan luotettavimmaksi nousi Audi A5 perässään Audi Q5 ja BMW X3.

Ylimmän sarjan voitto meni Audi A6:lle, kakkoseksi tuli BMW 5-sarja ja kolmoseksi Mercedes-Benz E-sarja.

48

755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä weli

      Pitihän Saksalaisen VAG-konsernin pistää oman maan ADAC:in juoksupojaksseen, kun Volkkarin myynti on tipahtanut yli 11 % Euroopassa ja Toyotan noussut hälyyttävästi. Kuka ottaa todesta näitä lukuja ja yhtä äkkisiä muutoksia, kun jo kaukaa haistaa hyvä veli aatteen.

      Miksi sitten K1 ja A-katsastus saa aivan toisenlaisen tuloksen?

      • lkjljkhhhlkh

        Toisaalta miksi Dekran tilastoissa eurooppalaiset olleet kärjessä ja japsit keskikatia? Dekran tilastoissa on vielä otettu ajetut kilometrit huomioon.


    • Toyota rules

      moiset pelletilastot on syytä poistaakkin. Kaikkihan me tiedämme totuuden joten joutavaa höpinää koko testi

      • Hoipotta

        TIlastojen mukaan toyota häviää laadussa paremmilleen, piste.


      • ruostetta

        No niin meneppäs tero ruostesuojaamaan tojomaattoriasi.


      • eipä olekaan
        ruostetta kirjoitti:

        No niin meneppäs tero ruostesuojaamaan tojomaattoriasi.

        Ei ole samoja ongelmia kuin mersussa. Hyvin on pysynyt maali poihjassa ilman massausta. Yritäpä samaa esim. mersulla. Ymmärrän ketutuksesi.


    • Viikset kasvaa ko?

      Kova paikka ? jos nyt ensin hankkisit itsellesi edes auton. Lapsellista vouhotusta pojulta.

    • Näin meitä huijataan

      tuosta ADACin tiellejättötilastosta: (ADACin omilta sivuilta)
      - tilasto ei koske yli 6 v vanhoja autoja
      - tilasto koskee vain autoja, jotka ovat pyytäneet apua suoraan adacilta
      - automalli on ollut valmistuksessa vähintäin 3 v muuttumattomana
      - vuotuinen määrä oltava vähintäin 10000 autoa
      "ADAC:n vuosittaista vikatilastoa pidetään arvostettuna laatumittarina sen perusteellisuuden ja kattavuuden ansiosta. Tilastosta puuttuvat kuitenkin autoliikkeiden ja merkkiedustusten omien hinauspalvelujen käyttömäärät, jotka pysyvät liikesalaisuuksina"
      Tämähän tarkoittaa myöskin sitä, että jos soitan esim.mersupalveluun ja pyydän apua, he voivat soittaa vaikkapa sieltä adaciin , eikä joutunut mersu tilastoihin.

      Dekran tilasto:
      - Ei huomioida yli 150tkm ajettuja, vaan ne siivotaan pois tilastoa rumentamasta.
      esim. Dekran kaikkein paras automalli oli Audi A4, se on tuv tilastossa 8-9 vuotiaana keskimäärin 122tkm ajettuna sijalla 12, mutta 10-11 v sarjassa keskimäärin 155tkm ajettuna romahtanut sijalle 42 ! Näin "paljon" ajettu ei näy enää Dekran tilastossa.
      - Dekran tilasto ei ilmoita automallien keskimääräistä ikää, näin saadaan vaikkapa 5-6 v vanhat saksalaiset kilpailemaan vaikkapa 10 v vanhojen japsimerkkien kanssa.
      Menkääpä Dekran sivuille (vaihtakaa siellä kieleksi englanti vaikka) , ja valitkaa sieltä vertailuun vaikkapa joku "testivoittaja", kyseessä on joko uusi malli, tai sitten automalli, jossa onkin yllättäen kaksi eri vuosimallia. Pistäkääpä ne kaksi mallia kisailemaan keskenään , näette että vanha malli on samoilla kilometreillä (eli ikääntyneenä) aivan surkea uudempaan verrattuna.

      Minusta ainoat järkevät tilastot ovat katsastustilastot, koska kaikki käyvät niissä, ja niistäkin tilastoista puolueettomia ovat vain ne, joissa ilmoitetaan sekä auton ikä että keskimääräiset ajokilometrit. (suomalainen a- katsastus, saksalainen Tüv ja Ruotsissa taisi olla vielä joku.

      • Finaaliasu

        Miten katsastustilasto mitään kertoo? Jos vähän joku pusla on väljä ja siitä hylky, niin millä lailla se kertoo auton luotettavuudesta?
        Huollossa käydään kerran vuoteen ja katsastusmies kertoo, jos oli huonosti huollettu... etu on tietysti niillä automerkeillä, jotka vierailevat huollossa pari kertaa vuodessa.... ja puslien väljyys näkyy heti ajettavuudessa negatiivisesti.


      • tilaston kertomaa

        Paitsi että katsastustilaston ongelma on se, että jonkin automerkin omistajat pitävät parempaa huolta autostaan, kun jonkin toisen merkin omistajat. Esimerkiksi Toyotan omistajat pitävät aitostaan parempaa huolta, tästä oli jokin tutkimus jossain vaiheessa. Toisena ongelmana on, että esim audit tai bemarit voivat napsahtaa rengastuksesta tai lastutuksen johdosta päästöistä niin nämä eivät ole auton vikoja, mutta näkyvät ko. merkin / mallin sijoituksen laskuna.

        Leasing autot vielä erikseen, eli itse ainakin liisarilla ajajana en välitä paskaakaan koko autosta ja jos eivät huolloissa jotain huomaa, niin saattaa tulla hylky jostain aivan naurettavasta asiasta.


      • 13
        Finaaliasu kirjoitti:

        Miten katsastustilasto mitään kertoo? Jos vähän joku pusla on väljä ja siitä hylky, niin millä lailla se kertoo auton luotettavuudesta?
        Huollossa käydään kerran vuoteen ja katsastusmies kertoo, jos oli huonosti huollettu... etu on tietysti niillä automerkeillä, jotka vierailevat huollossa pari kertaa vuodessa.... ja puslien väljyys näkyy heti ajettavuudessa negatiivisesti.

        Kovasti tuntuu saksalaisia katsastustilastojen voitto kiinnostavan, kun jatkuvasti pitää tilastointiperusteita trimmata.
        Adacilla tilastossa 3-6 vuotiaat ja Dekralla mallikikkailu ja kaikki yli 150tkm pois putsattuna...

        Jos automerkit näillä autojaan suoraan mainostaisivat kertomatta perusteita, niin olisi siinä selvä kuluttaja-asiamiehen paikka puuttua.
        Toimittajilla taas ei joko ole ammattitaitoa ottaa asioista selvää, tai jos on, niin sitten on jonkunlainen korruptio kyseessä. Kauppalehti taisi viimeksi julistaa saksalaiset voittajiksi ja suuriksi laadunparantajiksi, miksiköhän, vai oliko juttu saatu jostain valmiina ?


      • Toyotan tiepalvelu

        "Tämähän tarkoittaa myöskin sitä, että jos soitan esim.mersupalveluun ja pyydän apua, he voivat soittaa vaikkapa sieltä adaciin , eikä joutunut mersu tilastoihin."
        Toyotalla on oma tiepalvelu Saksassa aivan kuten kaikilla suuremmilla autovalmistajilla. Soitto Toyotan tiepalveluun ja hinuri saapuu tuota pikaa paikalle. Numero löytyy varmasti jokaisesta Saksassa myydystä Toyotasta joko tarrana tuulilasissa tai käyttö-/huoltokirjan sivuilta.
        Halutettsasi voin kertoa kyseisen numeron.


      • .....
        Toyotan tiepalvelu kirjoitti:

        "Tämähän tarkoittaa myöskin sitä, että jos soitan esim.mersupalveluun ja pyydän apua, he voivat soittaa vaikkapa sieltä adaciin , eikä joutunut mersu tilastoihin."
        Toyotalla on oma tiepalvelu Saksassa aivan kuten kaikilla suuremmilla autovalmistajilla. Soitto Toyotan tiepalveluun ja hinuri saapuu tuota pikaa paikalle. Numero löytyy varmasti jokaisesta Saksassa myydystä Toyotasta joko tarrana tuulilasissa tai käyttö-/huoltokirjan sivuilta.
        Halutettsasi voin kertoa kyseisen numeron.

        Älä nyt, Tero luulee että Toyota ei tarjoa moista, että se on vain muiden automerkkien tarjoama palvelu, sillä eihän Toyota nyt mitään sellaista. Esim. http://www.toyota.com/owners/web/pages/parts-service/toyota-care on vain VAG- ressukoiden huijaus.


      • häh
        ..... kirjoitti:

        Älä nyt, Tero luulee että Toyota ei tarjoa moista, että se on vain muiden automerkkien tarjoama palvelu, sillä eihän Toyota nyt mitään sellaista. Esim. http://www.toyota.com/owners/web/pages/parts-service/toyota-care on vain VAG- ressukoiden huijaus.

        miten tuo .... y.o. jenkkien kahden vuoden palvelu liittyy saksalaisen adacin 3-6 vuotiaiden autojen tilastoon ?


      • fakta!
        häh kirjoitti:

        miten tuo .... y.o. jenkkien kahden vuoden palvelu liittyy saksalaisen adacin 3-6 vuotiaiden autojen tilastoon ?

        Saksalaisilla omansa! Toyota ei ole mikään poikkeus tiepalvelujen tarjoajana. Netistäkin löytyy kun vain osaa etsiä.


      • lue tilastoja oikein

        "Minusta ainoat järkevät tilastot ovat katsastustilastot": niinpä Dekra on suuri saksalainen mm. katsastuksia tekevä yritys. Paljon suurempi kuin kaikki suomalaiset katsastajat yhteensä. Tüv ei taas katsasta autoja vaan tekee mm. erilaisia tarkastus- ja sertifiointipalveluja sekä vaatimuksenmukaisuusmäärityksiä.
        Katsastustilastoihin vaikuttaa aina auton omistajan huolellisuus tai huolettomuus merkittävällä tavalla. Niissä näkyy myös aina niin Saksassa kuin Suomessakin huonojen ja hyvien aikojen vaikutus eli kuinka paljon omistajilla on mahdollisuus käyttää rahaa autojensa huoltoon ja mahdollisiin korjauksiin vai lykätäänkö niitä niin pitkälle kuin mahdollista.


      • 16
        lue tilastoja oikein kirjoitti:

        "Minusta ainoat järkevät tilastot ovat katsastustilastot": niinpä Dekra on suuri saksalainen mm. katsastuksia tekevä yritys. Paljon suurempi kuin kaikki suomalaiset katsastajat yhteensä. Tüv ei taas katsasta autoja vaan tekee mm. erilaisia tarkastus- ja sertifiointipalveluja sekä vaatimuksenmukaisuusmäärityksiä.
        Katsastustilastoihin vaikuttaa aina auton omistajan huolellisuus tai huolettomuus merkittävällä tavalla. Niissä näkyy myös aina niin Saksassa kuin Suomessakin huonojen ja hyvien aikojen vaikutus eli kuinka paljon omistajilla on mahdollisuus käyttää rahaa autojensa huoltoon ja mahdollisiin korjauksiin vai lykätäänkö niitä niin pitkälle kuin mahdollista.

        Tüv on Saksan suurin autonkatsastaja, ei kannata tulla valehtelemaan muuta !

        http://www2.hs.fi/extrat/autot/pdf/TUV_2012.pdf


    • 34

      ..ja olisi ihan hyvä, että ketju pysyisi täällä edelleen...

    • 3+8

      "Saksalainen autojärjestö ADAC tutki 230 000 auton viat viime vuodelta kuudessa luokassa. Saksalaiset valtasivat kaikki kärkipaikat ja muutkin mitalisijat neljää lukuunottamatta.

      Miniluokassa vähiten vikoja löytyi Ford Ka:sta, toiseksi selviytyi Renault Twingo ja kolmanneksi Toyota Aygo."


      Mikä noista autoista on saksalainen???

    • 9+16

      Tojon vanha maine on Suomessa voimissaan, mutta Saksassa arvioidaan, minkälaisia nykyiset Tojot on.

      Laadun heikentyminen alkaa näkyä tilastoissa.

      • joojoooo

        Reppana ei tunnu ymmärtävän selvää suomea, jossa tuo pelletilastojen (ADAC ja Dekra) harha on selitetty:"näin meitä huijataan" tuossa ylhäällä). Saksan suurin katsastaja tuv sentään antaa ainakin toistaiseksi tulokset rehellisesti ja kertoo automallien iät sekä ajokilometrit.

        Totuus on se, että saksalaisten tilastojen laatu on tuvin katsastustustilastoa lukuunottamatta täysin romahtanut, Saksassa näille nauretaankin aivan yleisesti. Nauru alkoi siitä, kun ADAC ei tilastoinut (eikä tilastoi vieläkään) alle 3- vuotiaita tiellejättötilastoon (oli lastentauteja eräillä "preemiumeilla") !
        Viimeinen nauru tuli tänä vuonna, kun Adacissa yli 6 vuotiaita ei tilastoida enää, nyt siinä kelpaa enää 3-6 vuotiaat. Niinpä testataankin melkeinpä pelkästään sitä, kellä kestää ensiasennusakku pitempään (akku syynä lähes puoleen tapauksista) , ja kenellä on paras sellainen hinauspalvelu, jolla ei joudu tilastoihin.

        Voipa sanoa, että Toyota on Saksassa sen verran pieni myynniltään, että sen
        autoliikkeiden ja merkkiedustusten omat hinauspalvelut eivät pärjää alkuunkaan Saksan "preemiumeille".


    • hohhoijaa....

      On kyllä tosi kova paikka. Miten ne nyt yhtäkkiä voittivat? Ei ole kuin kuukausi, kun kymmenen parhaan joukossa oli kuusi Japanilaista. Kyllä olette hulluja sekopäitä, jos suoraan sanotaan.

    • ohhohhoo & hihii

      Toyotalta odottelen "imperiumin vastaiskua", jossa Toyota laittaa laadun kuntoon.

      Toyotat eivät ole lähellekään Toyotan laadukkaan maineen veroisia tällä hetkellä. Tämä laadun heikentyminen alkaa näyä jo jälleenmyyntiarvossa.

    • Kovaa faktaa

      Kaipa se tosiasia on sellainen tänä päivänä, että Toyotan laatu on heikentynyt suhteessa kilpailjoihin. Saksalaiset ovat nyt pistäneet ison höngän päälle, ovat panostaneet ominaisuuksien lisäksi tinkimättömään laatuun ja tulos näkyy nyt tässä. Toki mieluummin ostan aina Eurooppalaisen, sensijaan, että työntäisin rahani Japanin saarille.

    • Kovaa faktaa

      Saksalaiset ovat nyt pistäneet ison höngän päälle, ovat panostaneet tilastokikkailuun ja tulos näkyy nyt tässä. Eli ADACin ja Dekran osalta maine on mennyt, jokainen voi tuolta ylempää lukea "näin meitä huijataan" miten tilastot on viritetty ainoana tavoitteena saada saksalaiset voittoon.

      Saksan suurin katsastaja Tuv sentään julkaisee katsastustilastonsa vielä suodattamattomana ja sensuroimattona, no japsit silloin ovat kärjessä, samoin tietysti suomalaisissa ja ruotsalaisissa katsastustilastoissa, ja erohan on sitä selvempi mitä vanhempiin autoihin mennään.

      • Lisää faktaa esille

        Mielenkiintoista. Onko esittää näyttöä siitä, että Saksassa on väärennetty ADACin ja DEKRAn tilastot, vai perustuuko väite omiin mielikuviin eri autojen eroista?


      • TojoTero & Tuulipuku
        Lisää faktaa esille kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Onko esittää näyttöä siitä, että Saksassa on väärennetty ADACin ja DEKRAn tilastot, vai perustuuko väite omiin mielikuviin eri autojen eroista?

        No mitä muuta faktaa tarvitaan kuin se, että Toyota ei ollut vertailun paras.


    • Faktat on esillä

      Jos et löydä ketjusta adacin ja dekran falskeja tilastointiperusteita, niin omapa on häpeäsi.

      • dieesseell

        Eivätkö nämä tilastointiperusteet käsittele kaikkia autoja samalla tavalla? Merkistä riippumatta?
        Miten esim. Dekran tilastointi vaikuttaa Toyotan menestykseen?

        En osaa ymmärtää.


      • TojoTero & Tuulipuku
        dieesseell kirjoitti:

        Eivätkö nämä tilastointiperusteet käsittele kaikkia autoja samalla tavalla? Merkistä riippumatta?
        Miten esim. Dekran tilastointi vaikuttaa Toyotan menestykseen?

        En osaa ymmärtää.

        no et sinä tietenkään ymmärrä kun olet ihan tyhmä ja sivistymätön moukka onhan se nyt ihan selvää että jos toyota ei voita jotakin vertailua silloin toyotaa on kohdeltu siinä vertailussa sillon epäreilusti


    • Lisää faktaa esille

      "Eivätkö nämä tilastointiperusteet käsittele kaikkia autoja samalla tavalla? Merkistä riippumatta?"
      No eivät käsittele kun autojen ikiä ei ilmoiteta ja tämä on kaikkein pahin "valuvika".
      Uudehkot 3-5 v vanhat automallit ovat aina vahvoilla, kun pääsevät kilpailemaan vanhojen aina samalla mallinimellä olevien, esim. japsimallien kanssa. (esim.Corolla, Ave j.n.e.). Dekran tilasto harrastaa mallikikkailua, jopa faceliftillä on nostettu uudempi korimalli erikseen. Esim. Dekran menestyjä Jetta tuli Euroopan markkinoille v.2006.

      Dekra on lähes yhtä suuri katsastaja Saksassa kuin Tuv.
      Dekran tilasto:
      http://ot1.snstatic.fi/downloads/DEKRA-2012-taulukot.pdf?r=20120329164205

      Näin ollen katsastustulokset ovat pakosta hyvin samanlaiset Tuvin kanssa, ja taulukko myös olisi hyvin samanlainen Tuvin kanssa ,mikäli taulukko esitettäisiin samanlaisessa muodossa kuin Tuv sen esittää.

      Tuvin tilasto
      http://www.autobild.fi/artikkeli/1780/tuv-raportti-2011-katsastustilastojen-parhaat-ja-huonoimmat/

      Tuv tilastoi autot eri ikäluokissa, ja ilmoittaa myös keskimääräiset ajokilometrit. Tilastoon tulee yhden vuoden katsastetut autot, viimeisimmässä tilastossa heinäkuu 2009-kesäkuu 2011, yhteensä yli 7 milj.autokatsastusta. Suomalainen a-katsastus ilmoittaa tilastonsa myös samalla periaatteella.

      Dekran tilastossa autot on jaettu kahdeksaan luokkaan. Dekra ilmoittaa autot ajokilometrien mukaan luokissa alle 50tkm, 50-100tkm ja 100-150tkm.

      Mistä sitten ero Tuvin tilastoon ?
      - Ei huomioida yli 150tkm ajettuja, vaan ne siivotaan pois tilastoa rumentamasta.
      esim. Dekran kaikkein paras automalli oli Audi A4, se on tuv tilastossa 8-9 vuotiaana keskimäärin 122tkm ajettuna sijalla 12, mutta 10-11 v sarjassa keskimäärin 155tkm ajettuna romahtanut sijalle 42 ! Näin "paljon" ajettu ei näy enää Dekran tilastossa.
      - Dekran tilasto ei ilmoita automallien keskimääräistä ikää, näin saadaan vaikkapa 5-6 v vanhat saksalaiset kilpailemaan vaikkapa 10 v vanhojen japsimerkkien kanssa.
      Menkääpä Dekran sivuille (vaihtakaa siellä kieleksi englanti vaikka) , ja valitkaa sieltä vertailuun joku "testivoittaja", kyseessä on joko uusi malli, tai sitten automalli, jossa onkin yllättäen kaksi eri vuosimallia. Pistäkääpä ne kaksi mallia kisailemaan keskenään , näette että vanha malli on samoilla kilometreillä (eli ikääntyneenä) aivan surkea uudempaan verrattuna. Vertailuun saa samassa luokassa yhteensä enintäin neljä autoa.
      http://www.used-car-report.com/

      1. Falski tilastointitapa siis, rajataan yli 150tkm ajetut pois, autojen keskimääräistä ikää ei ilmoiteta, esim. perinteisellä "ikiliikkujalla" kymmenvuotiaalla Toyota Corollalla ei ole mitään mahdollisuuksia kilpailussa 4-5 v saksalaisia vastaan.
      2. Mallikikkailu, joka näkyy yllä.
      3. Dekran tilasto on harhaanjohtava ja sekava ylipäänsä, esim. vaikkapa Toyotalta jotkut uudet mallit ovat kärjessä vähän ajettuna, sitten vaikkapa 100-150tkm sarjassa ei näy ollenkaan. Eivät näy siitä syystä, että autoja oli vielä liian vähän tilastointiin.
      Ensi vuonna saattavat olla tilastovoittajia kaikissa ajoluokissa, mutta se ei tämän tilaston arvoa yhtään paranna. Vanhojen ja uudehkojen autojen keskinäisessä vertailussa vaan ei ole mitään mieltä, Tuvin tilastossa selvästi näkee, kuinka vikojen määrä lisääntyy auton ikääntyessä.

      Vaikuttaako reilulta tilastoinnilta ? Asiallisia kommentteja/kysymyksiä, kiitos !

      • dieesseell

        En oikein ymmärrä esim seuraavaa asiaa:
        Miten samanikäinen Auris, tai Avensis on väärin kohdeltu suhteessa samanikäiseen eurooppalaiseen kilpailijaansa?
        Ehkä ns "ikiliikkujat" eivät kiinnosta??

        Eli: verrataan esim. kolme vuotiasta Avensista eurooppalisiin kilpailijoihin. Miten Toyotaa sorretaan?
        Eikö esim Passat ole riittävän vanha mali? Tai Golf?


      • Se lisää faktaa...

        Kiitos asiallisesta vastauksesta - vaikka lainasitkin nimimerkkiäni. Havaintosi tilastointiperusteista ovat ymmärtääkseni perusteltavissa. Silti en ymmärrä, millä lailla DEKRA kohtelisi vaikkapa Toyotaa jotain toista merkkiä huonommin, jos kerran valitaan samanlaiset hakuehdot raporttia selatessa? On ymmärrettävää, että yleensä paljon vanhempi auto ei pärjää uudemmalle. Eikö tämäkin ole sitä faktaa? Siinä ei näytä auttavan, onko kyseessä ns. ikiliikkuja vai ei.

        Keskustelu jatkukoon - pidetään se asiallisena ja toivottavasti kaikki ymmärtävät, ettei tässä arvostella kenenkään omaa autovalintaa!


      • TojoTero & Tuulipuku
        dieesseell kirjoitti:

        En oikein ymmärrä esim seuraavaa asiaa:
        Miten samanikäinen Auris, tai Avensis on väärin kohdeltu suhteessa samanikäiseen eurooppalaiseen kilpailijaansa?
        Ehkä ns "ikiliikkujat" eivät kiinnosta??

        Eli: verrataan esim. kolme vuotiasta Avensista eurooppalisiin kilpailijoihin. Miten Toyotaa sorretaan?
        Eikö esim Passat ole riittävän vanha mali? Tai Golf?

        no et sinä tyhmä tietenkään ymmärrä siksi kun toyota on aina paras ja hienoin ja siksi sen pitää aina voittaa vertailu jos ei voita niin silloin on väärin tilastoitu ja toyotaa on kohdeltu epä reilusti ja muita autoja on kohdeltu vertailussa hyvemmin


      • Lisää faktaa esille
        Se lisää faktaa... kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta - vaikka lainasitkin nimimerkkiäni. Havaintosi tilastointiperusteista ovat ymmärtääkseni perusteltavissa. Silti en ymmärrä, millä lailla DEKRA kohtelisi vaikkapa Toyotaa jotain toista merkkiä huonommin, jos kerran valitaan samanlaiset hakuehdot raporttia selatessa? On ymmärrettävää, että yleensä paljon vanhempi auto ei pärjää uudemmalle. Eikö tämäkin ole sitä faktaa? Siinä ei näytä auttavan, onko kyseessä ns. ikiliikkuja vai ei.

        Keskustelu jatkukoon - pidetään se asiallisena ja toivottavasti kaikki ymmärtävät, ettei tässä arvostella kenenkään omaa autovalintaa!

        Kiitos samoin sulle "Se lisää faktaa...", ja sori vaan nimimerkin lainauksesta, luulin avaustasi ensin provoiluksi, sori vaan siitäkin...

        Mielestäni tämä Dekran tilastointi ilmeisesti kohtelee huonommin suurin piirtein kaikkia niitä automalleja, jotka ovat parempia Tuvin tilaston mukaan, ei siis yksinomaan Toyotaa tai muita "japsimerkkejä".

        Otetaan vielä esimerkin vuoksi Dekran kaikkien tilastojen kakkonen, MB-C.
        Kaikkein parashan oli Audi A4). Valitaan MB-C Dekrasta, kumpi korimalli tahansa.

        Jatketaan -compare, otetaan vertailuun toinenkin MB-C korimalli, vertaillaan niitä kahta keskenään.
        Vuonna 2007 tuli uusi korimalli 204, sitä ennen oli 203.
        Vanhassa mallissa näyttää olevan keskivertoa enemmän huomattavia vikoja ( considerable defects), sen sijaan v.2007 malli, käytännössä siis 3 vuotiaina ensikatsastetut Dekralla ovat hyviä.

        Nyt emme tiedä, kuinka uusia keskimäärin nämä MB-C:t tilastossa ovat. Oletettavaa on, että vanhan korimalliset ovat suurelta osin poistuneet Dekran tilastosta yli 150tkm ajettuina.
        Eri korimallien myyntimäärät eli eri vuosimallien katsastusmäärät vaikuttavat liikaa tähän Dekraan, tämäkin vielä kaiken aiemmin kerrotun lisäksi. Dekra ei todellakaan mielestäni sovellu autojen "paremmuuden" vertailuun, autojen iät pitäisi ehdottomasti julkistaa !


      • 15

        Näköjään siellä on Dekran "tilastovoittajia" kilpailemassa jo 3-vuotiaina (ensikatsastuksessa) ja 4-vuotiaana.
        On se kumma kun vielä 3-4 vuotiaana selviävät hitusen paremmin katsastuksesta kuin 1998-2008 valmistetut kaikenikäiset Avensikset...


    • Lisää faktaa esille

      Eihän niitä olekaan kohdeltu mitenkään väärin Tuv-tilastossa, siellä kun näkee autojen iän ja keskimääräiset ajokilometrit. Reilua on.

      Dekrassa et pysty vertaamaan samanikäistä autoa mitenkään toiseen samanikäiseen. On vain ajokilometritaulukot vailla mitään ikätietoja.

      • dieesseell

        Kiitos selvennyksestä,
        Mitä mieltä olet ylipäätään näistä katsastustilastoista? Minusta niiden merkitys on vähäinen syystä:
        Suurin osa autoista selvittää katsastukset alle 10v vanhoina ja huollettuina ilman ongelmia.
        Jos uusintakatsastukseen joudutaan, niin suurin osa korjauskustannuksista on kohtuullisia, koska syyt uusintaan ovat yleensä edullista korjata.
        Itselle tärkeämpää on auton troimintavarmuus (adac) ja kyky vastata tarpeisiin.


      • valikoimat vähissä

        Autot ostetaan perheisiin/firmoihin tilanteen ja tarpeen mukaan lähes aina, eikä minkään tilaston mukaan. Käyttötarkoitus ratkaisee


      • Lisää faktaa esille
        dieesseell kirjoitti:

        Kiitos selvennyksestä,
        Mitä mieltä olet ylipäätään näistä katsastustilastoista? Minusta niiden merkitys on vähäinen syystä:
        Suurin osa autoista selvittää katsastukset alle 10v vanhoina ja huollettuina ilman ongelmia.
        Jos uusintakatsastukseen joudutaan, niin suurin osa korjauskustannuksista on kohtuullisia, koska syyt uusintaan ovat yleensä edullista korjata.
        Itselle tärkeämpää on auton troimintavarmuus (adac) ja kyky vastata tarpeisiin.

        dieesseellille,

        Mullakin yleensä katsastukset menneet hyvin, autot alle 10v.
        Oman kokemukseni mukaan kuitenkin niissä autoissa, jotka olleet huonompia katsastustilastossa, on muitakin vikoja ollut enemmän kuin katsastustilaston kärkipäässä olevilla.

        Tuosta ADACista vielä,
        - tilasto ei koske yli 6 v vanhoja autoja
        - tilasto koskee vain autoja, jotka ovat pyytäneet apua suoraan adacilta
        - automalli on ollut valmistuksessa vähintäin 3 v muuttumattomana
        - vuotuinen määrä oltava vähintäin 10000 autoa
        - akkuvika syynä lähes 40% (ensiasennusakku laukesi, tai annettu käynnistysapua yms)
        - Tilastosta puuttuvat autoliikkeiden ja merkkiedustusten omien hinauspalvelujen käyttömäärät, jotka pysyvät liikesalaisuuksina"

        Tilaston marginaalit ovat pienet,: paras luokka-keskimääräistä parempi-keskinkertainen-keskinkertaista huonompi-huonoin , väli on aina 1 auto tuhatta kohti. Kyllä tässä nyt melkeinpä akkuja testataan.

        ADAC olisi silloin hyvä taulukko, jos siinä olisivat autot 0-12 v tai edes 0-10 v, 10 v:n sisällä on kaikissa akutkin jo vaihdettu. Lisäksi toinen taulukko olisi ohessa, jossa autot akkuviat poissulkien, ja vielä taulukko olisi muutenkin kaiken kattava ilman n.s. "liikesalaisuuksia".


      • dieesseell
        Lisää faktaa esille kirjoitti:

        dieesseellille,

        Mullakin yleensä katsastukset menneet hyvin, autot alle 10v.
        Oman kokemukseni mukaan kuitenkin niissä autoissa, jotka olleet huonompia katsastustilastossa, on muitakin vikoja ollut enemmän kuin katsastustilaston kärkipäässä olevilla.

        Tuosta ADACista vielä,
        - tilasto ei koske yli 6 v vanhoja autoja
        - tilasto koskee vain autoja, jotka ovat pyytäneet apua suoraan adacilta
        - automalli on ollut valmistuksessa vähintäin 3 v muuttumattomana
        - vuotuinen määrä oltava vähintäin 10000 autoa
        - akkuvika syynä lähes 40% (ensiasennusakku laukesi, tai annettu käynnistysapua yms)
        - Tilastosta puuttuvat autoliikkeiden ja merkkiedustusten omien hinauspalvelujen käyttömäärät, jotka pysyvät liikesalaisuuksina"

        Tilaston marginaalit ovat pienet,: paras luokka-keskimääräistä parempi-keskinkertainen-keskinkertaista huonompi-huonoin , väli on aina 1 auto tuhatta kohti. Kyllä tässä nyt melkeinpä akkuja testataan.

        ADAC olisi silloin hyvä taulukko, jos siinä olisivat autot 0-12 v tai edes 0-10 v, 10 v:n sisällä on kaikissa akutkin jo vaihdettu. Lisäksi toinen taulukko olisi ohessa, jossa autot akkuviat poissulkien, ja vielä taulukko olisi muutenkin kaiken kattava ilman n.s. "liikesalaisuuksia".

        En osaa arvioida, voidaanko olettaa vikoja esiintyvän paljon myös katsastusten välissä niissä merkeissä, joilla huonompi menestys katsastuksessa. Omat kokemukseni eivät ajatusta tue.
        Katsastuksissa voi joutua hylätyksi vaikka sen takia, että etupään nivelet ovat alimitoitettuja ja kuluvat nopeasti. Auto voi muuten olla kestävä.
        Paljon suurempia ja kalliimpia murheita ovat mm. moottorin ja voimansiirron vauriot. Nämähän eivät tule ilmi katsastuksissa.
        Erittäin harmillisia ovat myös sellaiset viat, jotka jättävät tien päälle. Myöskään tällaiset viat eivät tule ilmi katsastuksissa. Esim. erilaiset sähköviat.


    • ykkös valinta

      Eipä Toyota mitään testejä ja tilastoja kaipaa, kun kestävyyden ja varmuuden määrittelee runsas ostakunta. Kauppa ei menestyisi, jos merkki olisi laaduton ja heikko.

    • Kovaa saksalaisille

      Noin härskiä tilastokusetusta oman maan merkkien myynninedistämiseksi kuin ADAC ja Dekra nykyisin tekevät ei voi odottaa keneltäkään muilta kuin Saksalaisilta !

      On ilmeisesti käämit pikku hiljaa palaneet totaalisesti Saksassa, kun japanilaiset merkit pysyvät käyttövarmuudessa aina vaan edellä (Tuev taulukko sen edelleen todistaa) !

      • A-katsastus

        Onneksi löytyy vielä oikeita ja varmoja tilastoja, eikä mitää omaan maan Saksalaisia Volkkarin "voitelemia" tilastoja. VAG konsernilla tuli vain hätä käteen, kun myynti romahti heikon laadun vuoksi. Moottorit räjähtivät käsiin, kun kannet vuotavat ja jakoketjut menee poikki kaikista järjestään. Myös VAG konsernin DSG vaihteistot hajoaa 40 000 km tienoilla, kun laakeri tulee vaihteiston kyljestä pihalle ja öljyt on pitkin pituutta tiellä

        www.iltalehti.fi/autot/2012042115411506_au.shtml


      • ykkösherkku

        Ei ole Toyota mitään hävinnyt. Nimittelemällä Toyotan omistajia milloin
        miksikin kertoo vaan "kansanauton " omistajien pahoinvoinnista ja
        hitleröinnistä. Seuraile päivitettyä myyntitilastoa ja mieti, kun menit sen
        natsiladan ostamaan "kotimaisena"


    • heehhhee

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

      Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe