På 1960talet jobbade jag flera somrar som barnflicka i en finskspråkig "sommargästfamilj " på vår lilla skärgårdsö.De ville ha en svenskspråkig barnflicka så att barnen skulle lära sig svenska.Ungarna lärde sig en hel del svenska och jag finska,ömsesidig nytta.Då fanns det ännu ingen pakkoruotsi,det hörde till saken att man ville kunna svenska i förmögnare familjer.
Tiderna förändras.
6
109
Vastaukset
- Tiderna ändras
Vad tiderna har ändrats men detta bevisar ju att alla finlandssvenskar är inte födda med guldsked i munnen. Jag menar inte att din familj inte skulle ha haft det bra men att visst accepterar finlandssvenskarna finskspråkiga och att vi har ömsesidig nytta av varandra. Nu finns det ialla fall en liten grupp finskspråkiga som vill lära sig svenska, vet jag.
- gammal tant
Skärgårdsbefolkningen har nog alltid fått vända på slantarna.Det var bra med sommargästerna,ortsbefolkningen fick arbete över sommarmånaderna.De behövde hjälp med alla möjliga arbeten,byggande,målande ,murande,trädgårdsskötsel osv.Dessutom köpte de fisk,potatis grönsaker m.m.Vi barn plockade bär som vi sålde.Jag har bara bra minnen av barndomen,litet mycket fisk blev nog som mat,salt fisk var inte alltid så god.
- Fennomanian nousu
Pakkoruotsittajien kulta-aika on poissa.
Pakkoruotsia vastustaa enemmistö. On paljon henkilöitä, joita meidän on syytä kiittää asian käsittelystä avoimesti julkisuudessa. Heikki Tala, Seppo Heikinheimo, muut Suomalaisuuden liiton johtohahmot, Perussuomalaiset sekä Riitta Uosukainen, Maija Rask ja tietysti Tuula Haatainen, jonka kaudella opetusministerinä pakkoruotsi poistettiin yo-tutkinnosta.- Och??
No joko taas! Självklart är de emot tvångssvenskan eftersom de tillhör en grupp som heter ngt i stilen sann finländarna eller annat. Vad är det som är så intressant i det?
- barnpigan
Ofta hyrde vi dessutom bostaden med möbler och alla tillbehör åt sommargästerna ,själva bodde man i bastukammare eller liknande.Inte gick det någon nöd på oss trots att det var trångt om utrymmet.Det viktigaste var att få litet extra pengar.
- vassruggen
Nu skulle ingen mera vara nöjda med något sådant.Sommargästerna har fina villor med alla bekvämligheter och också ortsbefolkningen har fått det bättre.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst24614328Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1443763PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1283712Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1621460Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3641434Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn411190En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O101036Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok45908Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var8901En pystynyt vaan vastaamaan...
Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔90746