På 1960talet jobbade jag flera somrar som barnflicka i en finskspråkig "sommargästfamilj " på vår lilla skärgårdsö.De ville ha en svenskspråkig barnflicka så att barnen skulle lära sig svenska.Ungarna lärde sig en hel del svenska och jag finska,ömsesidig nytta.Då fanns det ännu ingen pakkoruotsi,det hörde till saken att man ville kunna svenska i förmögnare familjer.
Tiderna förändras.
6
85
Vastaukset
- Tiderna ändras
Vad tiderna har ändrats men detta bevisar ju att alla finlandssvenskar är inte födda med guldsked i munnen. Jag menar inte att din familj inte skulle ha haft det bra men att visst accepterar finlandssvenskarna finskspråkiga och att vi har ömsesidig nytta av varandra. Nu finns det ialla fall en liten grupp finskspråkiga som vill lära sig svenska, vet jag.
- gammal tant
Skärgårdsbefolkningen har nog alltid fått vända på slantarna.Det var bra med sommargästerna,ortsbefolkningen fick arbete över sommarmånaderna.De behövde hjälp med alla möjliga arbeten,byggande,målande ,murande,trädgårdsskötsel osv.Dessutom köpte de fisk,potatis grönsaker m.m.Vi barn plockade bär som vi sålde.Jag har bara bra minnen av barndomen,litet mycket fisk blev nog som mat,salt fisk var inte alltid så god.
- Fennomanian nousu
Pakkoruotsittajien kulta-aika on poissa.
Pakkoruotsia vastustaa enemmistö. On paljon henkilöitä, joita meidän on syytä kiittää asian käsittelystä avoimesti julkisuudessa. Heikki Tala, Seppo Heikinheimo, muut Suomalaisuuden liiton johtohahmot, Perussuomalaiset sekä Riitta Uosukainen, Maija Rask ja tietysti Tuula Haatainen, jonka kaudella opetusministerinä pakkoruotsi poistettiin yo-tutkinnosta.- Och??
No joko taas! Självklart är de emot tvångssvenskan eftersom de tillhör en grupp som heter ngt i stilen sann finländarna eller annat. Vad är det som är så intressant i det?
- barnpigan
Ofta hyrde vi dessutom bostaden med möbler och alla tillbehör åt sommargästerna ,själva bodde man i bastukammare eller liknande.Inte gick det någon nöd på oss trots att det var trångt om utrymmet.Det viktigaste var att få litet extra pengar.
- vassruggen
Nu skulle ingen mera vara nöjda med något sådant.Sommargästerna har fina villor med alla bekvämligheter och också ortsbefolkningen har fått det bättre.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103