sosiaali- ja terveysala

y

"mikä on ollut elämäsi haasteellisin kokemus ja kuinka siitä selvisit?"
mulla ei oo mitään hajua mitä vastata tohon! :D en oo kokenu elämässäni mitään superhaasteellista... ei tuu yhtään mitään mieleen :o mitä ite vastaisitte (tai ootte vastannu)?

17

1975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jnedddddddddd

      Kaverini vastasi, että hänellä ei ole ollu mitään koettelemuksia. Ei siis ainakaan niin..

      Itselläni oli helppo: oman isäni kuoleman käsittely. Jälkeen mietin kyllä, onko tuotakaan järkevää sanoa? Ajatteleeko ne, etten pärjää alalla, jos kuolema on minulle haasteellisin kokemus? Lasketaan tuo edes kokemukseksi?

      Minulle haasteellista on ollut myös omilleen muutto tuntemattomaan isoon kaupunkiin ilman ketään tuttua. Vaikeaa sanoa, mikä se voisi olla sinulla. Uusi koulu? Esitelmän pitäminen? Laulaminen julkisesti?

    • y

      mun mielestä ainaki toi läheisen kuolema on just hyvä vastaus tähän.

      entä jos laitan että yhteishakuvalinnan tekeminen, onko se huono vastaus? ajatteleeko ne, että mä en tiedä mitä haluan? jos laitan kuitenkin että nyt olen varma päätöksestäni :D

      • semmostvaa

        Mun mielestä toi on huono. Itselleni ainakin tulee sellanen kuva, että sulle on ollu hirveän vaikea päättää, mitä haluat, vaikka sitten lopulta olisitkin jotain päättänyt..


      • TAMK sh
        semmostvaa kirjoitti:

        Mun mielestä toi on huono. Itselleni ainakin tulee sellanen kuva, että sulle on ollu hirveän vaikea päättää, mitä haluat, vaikka sitten lopulta olisitkin jotain päättänyt..

        TAMKiin hakemassa? ;) Mä vastasin, että eläminen peliongelmaisen kanssa. Tuo jonkun läheisen kuolema on ainakin yleinen "helppo" vastaus tuohon, mitä nyt oon muiden vastauksia kuunnellut.


      • hmmvaikeetapahus!
        TAMK sh kirjoitti:

        TAMKiin hakemassa? ;) Mä vastasin, että eläminen peliongelmaisen kanssa. Tuo jonkun läheisen kuolema on ainakin yleinen "helppo" vastaus tuohon, mitä nyt oon muiden vastauksia kuunnellut.

        Keiden vastauksia? Ovatko sisään päässeitä vai hylättyjä? Faktahan on, että tuo oli minulle suurin koettelemus. En halua kuitenkaan sitä kirjoittaa, mikäli sitä kuvitellaan "keksityksi" ja se on kaikilla ja on siksi huono ja helppo. /:


    • y

      multa ei ketään kovin läheisiä ihmisiä oo onneks kuollu... se olis tosiaan varmaanki se helpoin.
      vanhempien alkoholinkäyttö vois olla yks juttu, mutta en nyt sitten tiiä :|

    • poiuytrew

      Millaisilla vastauksilla olette päässeet sisään?

    • TAMK sh

      Moi taas, siis en tiedä kuin yhdestä kaveristani, ettei päässyt sisään tuolla läheisen kuolema-vastauksella, mutta mitä juttelin pääsykokeissa muiden kanssa, niin moni oli laittanut vastaavaa. En tiedä heistä pääsivätkö?? Yksi kaveri meinasi laittaa: lasten syntymä!! Ja oli ihan tosissaan, onhan se haasteellista! Onneksi ei laittanut..

      • opex

        Elämänkokemus on aika vähissä näissä vastauksissa.

        Vanhemmuuteen sopeutuminen ja lapsen syntymä ovat elämän stressaavimpia kokemuksia, joten vastaus olisi ollut erinomainen, siksikin, että se on kuitenkin "normaali" eikä kieli erityisistä pulmista. Vauvan syntymä mullistaa kehon, sosiaalisen elämän, mielen, talouden, parisuhteen... Siinä on sopeutumista, missä kaikki eivät koskaan onnistu.

        Juuri tällä alalla työskenteleville olisi tärkeää ymmärtää, että kuolemat, syntymät ja sairastamiset ovat haastavia asioita kaikille. Onpa surkeaa, jos sosiaali- ja terveysalalla työskentelevät eivät tätä tajua. Miten siinä silloin tukee esim. odottavia äitejä, tuoreita vanhempia, sairaan ja kuolevan omaisia jne?

        Sen sijaan sen korostaminen, miten vaikea on ollut lapsuus ja kamalat vanhemmat, ei ole viisasta, koska silloin voidaan ajatella, että vastaaja on tasapainoton kokemustensa vuoksi. Ja jos vastaa, että esitelmän pitäminen, niin silloin on kyllä elänyt pumpulissa eikä tiedä mistään mitään ja on lapsen tasolla.


      • hmmsiishäh
        opex kirjoitti:

        Elämänkokemus on aika vähissä näissä vastauksissa.

        Vanhemmuuteen sopeutuminen ja lapsen syntymä ovat elämän stressaavimpia kokemuksia, joten vastaus olisi ollut erinomainen, siksikin, että se on kuitenkin "normaali" eikä kieli erityisistä pulmista. Vauvan syntymä mullistaa kehon, sosiaalisen elämän, mielen, talouden, parisuhteen... Siinä on sopeutumista, missä kaikki eivät koskaan onnistu.

        Juuri tällä alalla työskenteleville olisi tärkeää ymmärtää, että kuolemat, syntymät ja sairastamiset ovat haastavia asioita kaikille. Onpa surkeaa, jos sosiaali- ja terveysalalla työskentelevät eivät tätä tajua. Miten siinä silloin tukee esim. odottavia äitejä, tuoreita vanhempia, sairaan ja kuolevan omaisia jne?

        Sen sijaan sen korostaminen, miten vaikea on ollut lapsuus ja kamalat vanhemmat, ei ole viisasta, koska silloin voidaan ajatella, että vastaaja on tasapainoton kokemustensa vuoksi. Ja jos vastaa, että esitelmän pitäminen, niin silloin on kyllä elänyt pumpulissa eikä tiedä mistään mitään ja on lapsen tasolla.

        Onko siis parempi laittaa esim. omilleen muutto kuin läheisen kuolema?


      • opex
        hmmsiishäh kirjoitti:

        Onko siis parempi laittaa esim. omilleen muutto kuin läheisen kuolema?

        Ööö häh? Ilmeisesti puutteita on myös luetunymmärtämisessä. Ei kai nyt sentään omilleen muutto ole haastavampaa kuin läheisen kuolema? Miksi ja minkä logiikan mukaan päädyit tähän kysymykseen?


      • nosiis
        opex kirjoitti:

        Ööö häh? Ilmeisesti puutteita on myös luetunymmärtämisessä. Ei kai nyt sentään omilleen muutto ole haastavampaa kuin läheisen kuolema? Miksi ja minkä logiikan mukaan päädyit tähän kysymykseen?

        "Elämänkokemus on aika vähissä näissä vastauksissa."

        Ymmärsin, että edellisissä vastauksissa on mielestäsi liian vähän "elämänkokemusta" ja ne ovat siksi huonoja ja että sinusta tyyliin ainoa hyvä vastaus on lapsen saaminen tai jokin siihen verrattavissa oleva asia.

        Kieltämättä menin sekaisin siinä vaiheessa, kun sitten sanoitkin, että kuoleman ymmärtäminen on tärkeää tällä alalla. No, eniveis, ehkä sinäkin voisit opetella kirjoittamaan hieman selkeämmin.


      • opex
        nosiis kirjoitti:

        "Elämänkokemus on aika vähissä näissä vastauksissa."

        Ymmärsin, että edellisissä vastauksissa on mielestäsi liian vähän "elämänkokemusta" ja ne ovat siksi huonoja ja että sinusta tyyliin ainoa hyvä vastaus on lapsen saaminen tai jokin siihen verrattavissa oleva asia.

        Kieltämättä menin sekaisin siinä vaiheessa, kun sitten sanoitkin, että kuoleman ymmärtäminen on tärkeää tällä alalla. No, eniveis, ehkä sinäkin voisit opetella kirjoittamaan hieman selkeämmin.

        "Juuri tällä alalla työskenteleville olisi tärkeä ymmärtää, että kuolemat, syntymät ja sairastamiset ovat haastavia asioita kaikille."

        Miten ihmeessä tuosta onnistuu lukemaan, että lapsen saaminen on ainoa hyvä vastaus?

        Hhggrrt on oikeassa siinä, että rehellinen vastaus on paras. Ei ollut rehellistä vaihtaa lapsen saamisesta toiseen asiaan kaverin loistavan neuvon takia. Se kertoo epäitsenäisyydestä. Ja se, joka sanoo, että haastavinta on ollut esitelmän pito, todennäköisesti valehtelee tai ei ole kosketuksissa tunne-elämänsä kanssa.

        Ja luulisi olevan myös itsestäänselvää, että aihetta oleellisempi seikka on se, miten on vaikeuksista selvinnyt ja miten osaa siitä kertoa. Ei kukaan pääse sisään siksi, että on valinnut lapsen saamisen sijaan läheisen kuoleman haastavimmaksi kokemukseksi tai toisinpäin.

        Onneksi ikä opettaa, toivottavasti jo opintojen aikana... Sen sijaan siitä en tiedä, koheneeko tuo luetunymmärtäminen enää. Varmasti opinnoissakin tulee kuitenkin eteen tekstejä, joissa saatetaan käsitellä peräti useampaa aihetta tai näkökulmaa. Siksipä monet tekstit ovatkin kahta lausetta pidempiä!


      • noniinloistavaa
        opex kirjoitti:

        "Juuri tällä alalla työskenteleville olisi tärkeä ymmärtää, että kuolemat, syntymät ja sairastamiset ovat haastavia asioita kaikille."

        Miten ihmeessä tuosta onnistuu lukemaan, että lapsen saaminen on ainoa hyvä vastaus?

        Hhggrrt on oikeassa siinä, että rehellinen vastaus on paras. Ei ollut rehellistä vaihtaa lapsen saamisesta toiseen asiaan kaverin loistavan neuvon takia. Se kertoo epäitsenäisyydestä. Ja se, joka sanoo, että haastavinta on ollut esitelmän pito, todennäköisesti valehtelee tai ei ole kosketuksissa tunne-elämänsä kanssa.

        Ja luulisi olevan myös itsestäänselvää, että aihetta oleellisempi seikka on se, miten on vaikeuksista selvinnyt ja miten osaa siitä kertoa. Ei kukaan pääse sisään siksi, että on valinnut lapsen saamisen sijaan läheisen kuoleman haastavimmaksi kokemukseksi tai toisinpäin.

        Onneksi ikä opettaa, toivottavasti jo opintojen aikana... Sen sijaan siitä en tiedä, koheneeko tuo luetunymmärtäminen enää. Varmasti opinnoissakin tulee kuitenkin eteen tekstejä, joissa saatetaan käsitellä peräti useampaa aihetta tai näkökulmaa. Siksipä monet tekstit ovatkin kahta lausetta pidempiä!

        No sinä olet ainakin oppinut ylimieliseksi. Ihanaa kuitenkin, että pystyt yhden kommenttini ansiosta todeta, että luetunymmärrykseni on perseestä ja mukavaa, että sinusta sitä ei pysty mitenkään kehittämään. No, onneksi olet itse täydellinen ja onneksi tiedän itse, mihin kykenen ja mihin en.

        Terveisin viiden ällän ylioppilas ja kaksi vuotta sosiaalialaa jo opiskellut.


    • hetero1995

      Mihin koullun hait? Meillä ei Diakonissaopistolla kysytty mitään tommosia :)

    • hhggrrt

      Siis kerrotte ihan rehellisesti mikä on ollut elämänne haastavin kokemus, oli se sitten mikä tahansa. En ymmärrä mitä oikein haette tuolla ihmeen kikkailulla. Kenenkään paikka ei jää saamatta siksi että vastasi "läheisen kuolema" eikä "lapsen syntymä". Ei tällaiseen kysymykseen ole oikeaa vastausta. Kokonaisuus ratkaisee eikä mikään yksittäinen kysymys.. ellei sitten jotain ihan törkeää mene laukomaan.. Kaikkein eniten taitaa olla merkitystä persoonalla ja sillä että on AITO hyvä kirjallinen ja suullinen ilmaisu ja hyvät perustelut.

      • Sisäänmennyt

        Hei Hagert!

        Jaas ihmettelet mitä haetaan tuolla # kikkailulla # ?? No SISÄÄNPÄÄSYÄ tietysti!!!!Ihme ettet tajunnut.............................


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe