PUHELINMYYNTI ja TES!

Vuosia lainsuojaton

Puhelinmyynnissähän ei ole olemassa yleissitovaa työehtosopimusta (TES) ja tästä syystä alalla palkkaus, työehdot, työajat ja oikeastaan kaikki mahdollinen on täysin villiä. Koska tämä ala kuitenkin työllistää valtavan määrän ihmisiä, olisi aika saada alalle yleissitova TES.

Nyt on siis korkea aika järjestäytymään, kunhan yli 50% jengistä saadaan järjestäytymään, niin ollaan jo aika vahvoilla.

Laittakaas mielipiteitä ja infoa, miten ja mihin liittoon kannattaa liittyä!

25

4622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärää tietoa

      http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=call center tes 2012&source=web&cd=1&ved=0CKkBEBYwAA&url=http://www.sak.fi/suomi/ajankohtaista.jsp?location1=1&id=22511&sl2=3&lang=fi&ao=tyomarkkinauutiset&arkisto=yes&ei=htOnT8ryB6Tl4QS30fjRCQ&usg=AFQjCNG9jHdTBQb3x7BZ4PHyQ52_fMTWow&cad=rja

      Tes on ollut alalla voimassa jo 10 vuotta.

      Työnantajapuoli ei tätä juurikaan noudata (paitsi isot lehtitalot). Työntekijäpuoli ei halua noudattaa, sillä hyvä myyjä tienaa provikkana paljon paljon enemmän kuin tes-palkkana.

      • eri sopparit

        ei toimi noin....


    • Näinpähän taas

      Onhan tuo joo olemassa, mut se ei ole yleissitova, koska jengi ei ole järjestäytynyttä... ja siksi sitä ei kenenkään tarvi noudattaa - yhtä tyhjän kans koko TES.

    • YTK:lainen

      Muuten mihinkäs liittoon, tai työttömyyskassaan muut puhelinmyynnissä olevat kuuluu? Itse olen YTK:ssa ja olis mielenkiintoista kuulla, miten siellä homma toimii, jos joskus sattuu jäämään työttömäksi.

      • pamelapamela

        Ainoo oikea liiitto on se, mikä on neuvotellut ja allekirjoittanut nykyisen tessin eli PAM


    • puhelinmania

      Alalla on monenlaista yrittäjää. Itse lähdin firmasta joka ei noudattanut TESiä, raaka bonuspalkkaus ja muutenkin paskanen koko työpaikka. Jos meni hyvin, ok, mutta ku oli hiljaisempi jakso, niin toimeentulotukeen..Vaihdoin nyt firmaan jossa kaikki toimii ok, on takuupalkka, yms toiminta oikeaa. Työntekijän viihtyvyyttä arvostetaan, eikä pomo huutele korvan juuressa kun asiakkaan kanssa keskustelen. Tartte hävetä työpaikkaansa.

      • jljlfsjfljsaöd

        Tällä tavalla on moni yrittänyt ja joko lopettanut kannattamattomana, ajautunut konkurssiin tai muuttanut palkkauksen enemmän tuloksiin sidotuksi. Ammattimainen yritysjohto tietää että asenne, motivaatio ja osaaminen kaikki yhdessä löytyy 1-2 myyjällä kymmenestä vaikka firma ja tuote olisikin ok. Onko järkeä maksaa 8 luuserille että löytää 1-2 hyvää. Itse älysin lopettaa alalla yrittämisen kun homma oli vielä kannattavaa. En vain jaksanut sitä helkutinmoista läyryämistä ja jatkuvaa kitinää huonojen työntekijöiden suusta. Hyvälle hyvin, huonolle huonosti ja nollalle ei mitään: provisio on maailman reiluin palkkaustapa


    • Itkua turhasta

      Yleisestiottaen vaikuttaisi näistä tes-asioista ruikuttaminen soveltuvan yksinkertaisesti surkean myyjän suuhun. Pelkällä provikalla itse hyvin menestyneenä myyjänä en voi kuin kannustaa jollekkin toiselle alalle. Ei kai pienemmän suoramarkkinointiyhtiöt halua maksaa palkkaa turhasta sellaiselle henkilölle joka ei osaa myydä tuotetta?

      Joissakin paikoissa myös tuntipalkka määräytyy sen mukaan, kuinka monta kauppaa solmii päivää kohden. Kyllä aloittelevakin myyjä saa varmasti sen 6-8 kauppaa päivässä, mikäli yritystä on.. Tällöin tuntipalkka pyörii siinä 10 euron tienoilla.

    • n

      Yleissitova koskee kaikkia työnantajia. Liittokohtaiset tessit on eri asia.

    • Yhteiset linjat

      Tottahan toki tällä alalla, kuten muuallakin, liksa perustuu myyntiin.... mutta mutta, liian monessa tapauksessa tuo palkan kertymissysteemi on niin sekava/naurettava/kannattamaton, ettei hyväkään myyjä saa kunnon provikkaa tekemästään työstä. Vielä useammin nuo systeemit on erittäin hankalia huonoille myyjille... ja liksa jää saamatta kokonaan.

      Jos alalle saataisiin yleissitova TES, niin siihenhän voisi hyvä liitto neuvotella hyvän provikkasysteemin. Sellaisen, joka on kannattava yritykselle & myyjälle ja joka takaisi edes jonkinlaiset takeet palkasta - olipa se sitten iso taikka pieni.

      Nykytilannehan on se, että näiden lafkojen ei tarvi noudattaa minkäänlaisia tessejä, tai muitakaan, jolloin näitä provikkaehtoja voidaan muuttaa vaikka kerran päivässä, kuten esim itselleni on käynyt. Pikkusenhan se watuttaa, kun loppukuuta kohti provikka vaan huononee ja huononee, toisin sanottuna tehty työ alkaa valua hukkaan... sama ilmiö on monessa pistesysteemissä jne.

      Selkeät raamit ja käytännöt, niitä tässä tarvitaan.

      • Yhteiset linjat

        Pelkän palkkauksen/provikan lisäksi niitä raameja tarvitaan myös muihin osa-alueisiin, kuten lomiin, lomakorvauksiin, sairaspoissaoloihin, arkipyhiin, työaikoihin, yms.

        Näissä ja monessa muussa on täysin villi meininki, ihan vaan siksi, koska ei ole mitään yhteisiä raameja/pelisääntöjä.

        Tällä alalla tosiaan voi elättää itsensä ja hyvä myyjä vieläpä vallan leveästi. Yhteisillä pelisäännöillä tälle alalle saataisiin huomattavasti enemmän arvostusta, pysyvyyttä ja perusturvaa - nykyisellään nuo kaikki puuttuu lähes joka paikasta.


      • aapeli w
        Yhteiset linjat kirjoitti:

        Pelkän palkkauksen/provikan lisäksi niitä raameja tarvitaan myös muihin osa-alueisiin, kuten lomiin, lomakorvauksiin, sairaspoissaoloihin, arkipyhiin, työaikoihin, yms.

        Näissä ja monessa muussa on täysin villi meininki, ihan vaan siksi, koska ei ole mitään yhteisiä raameja/pelisääntöjä.

        Tällä alalla tosiaan voi elättää itsensä ja hyvä myyjä vieläpä vallan leveästi. Yhteisillä pelisäännöillä tälle alalle saataisiin huomattavasti enemmän arvostusta, pysyvyyttä ja perusturvaa - nykyisellään nuo kaikki puuttuu lähes joka paikasta.

        "kuten lomiin, lomakorvauksiin, sairaspoissaoloihin, arkipyhiin, työaikoihin, yms."

        nuo kaikki on määritelty työsopimuslaissa. osa ei vain noudattele. nämä tuskin noudattaisivat työehtosopimustakaan.

        ammattiliitot kun sotkeutuvat niin mukaan tulee myös turhia kulueriä kuten lomalta paluurahat (wtf? - palkka siitä että ihminen tulee palkalliselta lomalta sen loputtua takaisin töihin) joka on eri kuin lomakorvaus ja muut järjettömyydet. Jos ammattiliitot pysyisivätkin kohtuudessa niin alan hyvillä toimijoilla olisi ehkä intoakin neuvotella. liian vaativat tes:it taas tuhoaisivat yksityiset yritykset ja jättäisivät vain isot henkiin. jolloin ne käytännössä sorvaisivat ehdot mieleisiksiin. ja suuri osa työllistyy pienempiin yrityksiin.

        laki määrittelee miten lomat kertyvät, lomakorvauksen, sairaslomat ja varsinkin nuorten työntekijöiden kohdalla työajat.

        itse en kaipaa tesiä, olen pohjois suomalaisessa firmassa, tienaan mukavasti ja nykyisin on takuupalkkakin turvana. omat kykyni osoitin provikalla. ja kaikki palkkalaskelmat on täsmännyt muutaman kymmenen sentin heittoja lukuun ottamatta siihen mitä olen itsekin laskenut.

        minulle on tärkeintä että tiedän paljoko tienaan ja olen kanssas samaa mieltä siitä selkeä sen systemmin pitää olla. kun vain antaa näytöt niin ei tartte suostua paskafirmoissa olemaan. hyvät kun palkkaa vain hyviä. ja hyvällä myyjällä on aina työntekijän markkinat päällä


      • Menneen talven lumet
        aapeli w kirjoitti:

        "kuten lomiin, lomakorvauksiin, sairaspoissaoloihin, arkipyhiin, työaikoihin, yms."

        nuo kaikki on määritelty työsopimuslaissa. osa ei vain noudattele. nämä tuskin noudattaisivat työehtosopimustakaan.

        ammattiliitot kun sotkeutuvat niin mukaan tulee myös turhia kulueriä kuten lomalta paluurahat (wtf? - palkka siitä että ihminen tulee palkalliselta lomalta sen loputtua takaisin töihin) joka on eri kuin lomakorvaus ja muut järjettömyydet. Jos ammattiliitot pysyisivätkin kohtuudessa niin alan hyvillä toimijoilla olisi ehkä intoakin neuvotella. liian vaativat tes:it taas tuhoaisivat yksityiset yritykset ja jättäisivät vain isot henkiin. jolloin ne käytännössä sorvaisivat ehdot mieleisiksiin. ja suuri osa työllistyy pienempiin yrityksiin.

        laki määrittelee miten lomat kertyvät, lomakorvauksen, sairaslomat ja varsinkin nuorten työntekijöiden kohdalla työajat.

        itse en kaipaa tesiä, olen pohjois suomalaisessa firmassa, tienaan mukavasti ja nykyisin on takuupalkkakin turvana. omat kykyni osoitin provikalla. ja kaikki palkkalaskelmat on täsmännyt muutaman kymmenen sentin heittoja lukuun ottamatta siihen mitä olen itsekin laskenut.

        minulle on tärkeintä että tiedän paljoko tienaan ja olen kanssas samaa mieltä siitä selkeä sen systemmin pitää olla. kun vain antaa näytöt niin ei tartte suostua paskafirmoissa olemaan. hyvät kun palkkaa vain hyviä. ja hyvällä myyjällä on aina työntekijän markkinat päällä

        Lomaltapaluurahathan on jäänteitä siltä ajalta, jolloin töitä oli tarjolla enemmän kuin oli tekijöitä ja työnantajalla oli ihan oikeasti pelko persauksessa siitä, että tuleeko duunari lomalta vielä takaisin, vai onko joku toinen työnantaja rekrynnyt loman aikana....

        Nykypäivänä näitä lomaltapaluurahoja ei "automaattisesti" monessakaan paikassa ole, puhelinmyynnissä ei varsinkaan. Oikeastaan koko lomaltapaluurahat on nykypäivänä tarpeettomia... töitä on tarjolla olemattoman vähän ja työnhakijoita sitäkin enemmän - riski työntekijän karkaamiseen loman aikana on olematon.

        Monellako puhelinmyyjällä muuten ON lomaltapaluurahat? Tuskin kellään..?


    • 1,5v samassa firmass

      "nuo kaikki on määritelty työsopimuslaissa. osa ei vain noudattele. nämä tuskin noudattaisivat työehtosopimustakaan.

      laki määrittelee miten lomat kertyvät, lomakorvauksen, sairaslomat ja varsinkin nuorten työntekijöiden kohdalla työajat. "

      Laissahan nuo tietty on määritelty, mutta se noudattaminen.... lakia kun voidaan kiertää joka kohdasta, kaikki riippuu siitä mitä sopparissa sattuu lukemaan ja missä sanamuodossa. Lisäksi mikään taho ei valvo myyjän etua näissä tilanteissa ja tämä johtuu tasan siitä, että alalla ei ole mitään yleissitovaa sopimusta/linjausta, saatika että myyjät olisivat järjestäytyneet mihinkään liittoon....

      JOS myyjät liittyisivät johonkin tämän alan asioita ajavaan liittoon heti ensimmäsellä työviikolla, niin pikkuhiljaa tuo 50% ylittyisi, jonka jälkeen kyseinen liitto pystyy ihan oikeasti neuvottelemaan järkevät pelisäännöt ja mahdollisissa erimielisyystilanteissa myös ajaisi myyjän asiaa!

      Monetkaan alalla olevat ei edes tiedä, miten heikosti tällä alalla noudatetaan minkään sortin lakeja ja asetuksia. TYösuhteet on lyhyitä, sinä aikana ei ehdi sairastua, ei ehdi pitää lomaa jne... mutta ne jotka ovat samassa firmassa pidempään, tulevat huomaamaan tämän karun todellisuuden viimeistään toisen vuoden lomien kohdalla, tai sattumalta sairastuttuaan - jonka todennäköisyys luonnollisesti kasvaa mitä pidempään samassa firmassa on ollut.

      • follari

        onpa harvinaisen asiallista keskustelua Suoli24 keskusteluksi

        "pystyy ihan oikeasti neuvottelemaan järkevät pelisäännöt"

        Se "järki" on sama kuin "etu". Ammattiliitot ajavat VAIN työntekijän etuja. Ja jos ne eivät ole järkevät työnantajan kannalta niin työpaikkoja ei vain ole kun kukaan ei riskeeraa toimeentuloaan kohtuuttomien ehtojen vuoksi. Ei se ole työllistävän yhtiön velvollisuus. olen ollut ennen yrittäjänä eri alalla ja nyt työntekijänä puhelinmyynnissä ja ajattelen siksi aika laajasti asioista.

        suomalainen ammattiliittojärjestelmä ei ihan oikeasti edistä työnantajan ja työntekijän yhteistä etua vaan auttaa härskisti kuppaamaan työnantajaa niin kauan kuin kupattavaa riittää.


      • Molempien etu
        follari kirjoitti:

        onpa harvinaisen asiallista keskustelua Suoli24 keskusteluksi

        "pystyy ihan oikeasti neuvottelemaan järkevät pelisäännöt"

        Se "järki" on sama kuin "etu". Ammattiliitot ajavat VAIN työntekijän etuja. Ja jos ne eivät ole järkevät työnantajan kannalta niin työpaikkoja ei vain ole kun kukaan ei riskeeraa toimeentuloaan kohtuuttomien ehtojen vuoksi. Ei se ole työllistävän yhtiön velvollisuus. olen ollut ennen yrittäjänä eri alalla ja nyt työntekijänä puhelinmyynnissä ja ajattelen siksi aika laajasti asioista.

        suomalainen ammattiliittojärjestelmä ei ihan oikeasti edistä työnantajan ja työntekijän yhteistä etua vaan auttaa härskisti kuppaamaan työnantajaa niin kauan kuin kupattavaa riittää.

        Ei ihan niin yksioikoista, siinähän työnantajapuoli ja työntekijäpuoli molemmat neuvottelee molempia tyydyttävät pelisäännöt, jota sitten molemmat osapuolet myös noudattaa. Just tämä tältä alalta puuttuu ja just tämän takia koko ala on niin turkasen huonossa maineessa, oikeasti ansaittuja palkkoja jää saamatta, lomia pitämättä, sairastuessa jää täysin oman onnensa nojaan jne.

        Miksi tuo TES mielletään välittömästi joksikin kiinteäksi tuntipalkaksi? Eihän sen tarvi sitä olla, ehei, sehän voi olla edelleen provikkaa, MUTTA järkevin yhteisin pelisäännöin neuvoteltuna, samoten kuin muutkin perusjutut koko työsuhdetta koskien.... tämä olis myös firmojen etu, koska tällä saataisiin koko alan maine kohenemaan kertaheitolla JA sitä myöten kunnon jengiä palkkalistoille, pysyvyyttä jne. Nythän on niin, että ovi käy molempiin suuntiin oikeastaan joka firmassa ja jatkuva rekry & kouluttaminen imee valtavasti resursseja, turhauttaa jne!


    • Suomen Laki

      Työehtosopimusta ei tarvita mihinkään. Sellaiset on kusettajafirmoja ja kusettajatyöntekijöitä varten.
      Kun firma on oikeasti puhelinmyyntifirma ja itse olet oikeasti puhelinmyyjä ja työntekijä niin Suomen Laki riittää oikein hyvin.

      Joka tapauksessa firma tarjoo oikeasti puhelinmyyjälle selvästi paremman (vähintäinkin tuplan/triplan) palkan kuin TES muita etuja kännyy, bussikorttii jne. Ja ehkäpä tärkeimpänä täysin vapaat työajat konttorilla ja/tai kotona.

      Itse työntekijänä olet lojaali, ahkera, sitoutunut, myönteinen ja joustava ja yleensäkin tyyppi jota työnantaja voi katsella tuloksen tekijänä eikä kulueränä.

      Ennenkuin alat rutista tarkista tunnusluvut.
      Jos myyt enemmän kuin tilauksen (50e) tunnissa eikä tuntipalkka ylitä kymppiä, firmassa on mätää. Vaihda firmaan jossa ei puhuta pisteistä vaan provikasta.
      Jos myyt vähemmän kuin tilauksen tunnissa pidä turpas kiinni. Yritä kehittyä työssäs puhelinmyyjänä tai vaihda alaa.

      • Provikkalainen

        Laki on laki ja kuten tuolla aikaisemminkin jo tuli esiin, sitä voi kiertää niin monella eri tavalla. Jos sitä kierretään, niin kuka puolustaa pientä puhelinmyyjää tuossa tilanteessa? Ei kukaan. Kauppa tunnissa on todella helppoa, jos vaan on asenne kohdallaan ja teoriassa tuosta pitäs tulla kymppi tunnissa, mutta käytännössä tilanne on liian usein jotain ihan muuta. Useimmissa paikoissa liksa muodostuu koko kuukauden tuloksesta, ei suinkaan päivän, tai viikon tuloksesta kerrallaan. Kuukauden aikana voidaan tuosta vaan vaihtaa tuotetta, vaihtaa rekkaria, sairastua viikoksi (= vain 3 viikon tulos) jne. Myös provikkaa saatetaan muuttaa kesken kuukauden ihan tuosta vaan ja nämä seikat on ihan arkipäivää tällä alalla - loppupeleissä on aina vaan jatkettava, että tienaa edes jotain, ihan pyhällä hengellä kun ei ihminen selviä.

        Tässähän ei tosiaan ole kyse pelkästään liksan suuruudesta, TES tarkottaa paljon muutakin. Luuleeko ihmiset tosiaan, että TES = tuntipalkan suuruus?!


    • Ei raha puussa kasva

      Myyntiä , myyntiä ja myyntiä! Vain hyvin ja paljon myyville myyjille voi maksaa oikeaa palkkaa!!!

    • tienausrienaus

      Eli jos firma noudattaa tessiä ja on takuupalkka (esim. 1200e per kk) niin kannattaa ehdottomasti mennä sinne töihin eikä toiseen firmaan jossa saat takuupalkkana sen 2e tunnilta ja huonolla myynnillä kuukausi palkka jää alle 600e? Kyllähän tuo ainakin opiskelijalle kuulostaa hyvältä jos saa kuukaudessa takuupalkkana yli tonnin ja ei minua kiinnosta tienaako yritys vaan se että itse saa sitä rahaa sen yhden kesän aikana. Onhan se hyvä jos hyvät myyjät tienaa proviikka palkalla joissakin paikoissa mutta helpolta rahaltahan tuo takuupalkka kuulostaa joissakin paikoissa.

      • TuoJupe

        Tuossapa tulee juuri esiin se asenne miksi kiinteää palkkaa ei haluta maksaa:
        " ei minua kiinnosta tienaako yritys vaan se että itse saa sitä rahaa sen yhden kesän aikana."

        Yrittäjällä on myös oma ja perheen elanto kiinni firman menestyksestä ja menettää ehkä talonkin. Siksi meille ei ikinä tule pohjapalkkaa mutta onneksi tekijöitä riittää silti. hyvät tienaa hyvin. huonot menee pohjapalkkapaikkoihin. onneksi. ei me niitä tarttetakaan


      • näin meillä....
        TuoJupe kirjoitti:

        Tuossapa tulee juuri esiin se asenne miksi kiinteää palkkaa ei haluta maksaa:
        " ei minua kiinnosta tienaako yritys vaan se että itse saa sitä rahaa sen yhden kesän aikana."

        Yrittäjällä on myös oma ja perheen elanto kiinni firman menestyksestä ja menettää ehkä talonkin. Siksi meille ei ikinä tule pohjapalkkaa mutta onneksi tekijöitä riittää silti. hyvät tienaa hyvin. huonot menee pohjapalkkapaikkoihin. onneksi. ei me niitä tarttetakaan

        Meillä saa 1300 euroa takuuna mutta vituttaa kun pomot kyttää työaikaa ja että pitää soittaa 50 tavoiteltua asiakasta päivässä! Tosta 50 kuitenkin saa kiinni noin puolet.... 25 myyntikeskustelua on kuitenkin aikapaljon päivässä!


      • enil ajlis
        näin meillä.... kirjoitti:

        Meillä saa 1300 euroa takuuna mutta vituttaa kun pomot kyttää työaikaa ja että pitää soittaa 50 tavoiteltua asiakasta päivässä! Tosta 50 kuitenkin saa kiinni noin puolet.... 25 myyntikeskustelua on kuitenkin aikapaljon päivässä!

        **tut oo paljoa. Tai on jos jokainen myyntikeskustelu on oikee taistelu kaupasta. 50 tavoiteltua on vähän. jos siihen ei pysty nii ei tartte palkkaakaan


    • tyhyhyy

      Olen yrittäjänä cc (call center) alalla ja yleissitova TES olisi hyvä mikäli se lähtisi siitä että myös työnantajan etu huomioidaan. Olisi siis raamit palkkauksen läpinäkyvyyden yms suhteen mutta ei esim. pohjapalkka pakotetta. Se vain on myynnin asenneilmapiirille myrkkyä ja karsisi alalta paljon työpaikkoja koska yritykset eivät kestäisi kulurakennetta. Suuresta osasta ei työhön ole.

      Esimerkiksi alalla on yrityksiä joissa ollaan ensin provisiolla ja hyvällä sekä keskitasonkin myyjällä on kyllä neuvotteluun varaa koska niitä ei halua menettää kukaan. Ongelmanan on tuntipalkan nauttijat joilta työnantaja saa lähinnä selityksiä

    • Anonyymi

      TESin palkoissa on se huono, että työnantaja voi vaihtaa tesiä, jolloin palkka tippuu. Kannattaa mieluummin pyytää jotain kiinteää tuntihintaa. Näin palkka ei tipu vaikka TES vaihtuisi. Olen itse menossa työhaastatteluun puhelinmyyntiin. Aion kyllä tarkistussaa työsopimuksen ennen allekirjoitusta lakia opiskelleelta kaverilta, ettei tule ongelmia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe