Muilla sama tilanne?

Tällänenrobleemi

En ole koskaan saanut viikkorahaa, vaikka teen saman verran kotitöitä kun muutkin. Jos otan asian puheeksi, vanhemmat sanovat: "Kyllähän sä saat, mutta siitä on vähennetty asuminen, ruoka, lämmin vesi ym. oikeudet, eli loppusumma on 0€"

254

5915

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuleehan

      ei tuo voi olla oikein,mikähän sinun ikä on.
      kaikille kouluaikäisille kuuluu vanhempien antaa viikkorahaa,olkoon se vaikka pienikin summa.
      mitä luettelit ,kuuluvat perheen sisäiseen elämiseen.
      kun vielä teet kotitöitä,minusta perheen isänä tuntuu pahalta.
      nuorten kasvatukseen kuuluu viikkoraha,se on yksi tärkeä osa rahan kuluttamisen käyttöön.
      vanhemmat ,jotka on tälläisiä,eivät osaa kasvattaa lapsiaan-ja ovat kehityksessä 50.v.jälkeenjääneitä.

      näytä tämä viesti vanhemmillesi,korjaavat tilanteen.

      • vink, vink

        kaikille kouluikäisille ei todellakaan kuulu antaa viikkorahaa. Perheen vanhemmat saavat itse päättää antvatko vaiko eivät ! :) Itse en ole koskaan viikkorahaa saanut.


      • hämmentynyt?

        oliskin noin... itte en oo saanu viikkorahaa jostain 13v lähtien ja nykyään ikää on 17, kohta 18. vanhemmat rahottaa opiskelun (toisinaan joudun omista palkkarahoista maksamaan) ja toisinaan antaa muutaman euron ruokarahaa kun tarpeeks kinuan.. niin, ja kiva kun muutamilla frendeillä on 200 euron kuukausrahat elikkä ne saa kotitöillä saman verra rahaa vuodessa kun mää sillä erotuksella, että mulla ei oo kesälomaa töiden takia. niin, nimim. kuulehan, haluukkos tulla meillekin selostaa tota periaatetta?


      • Noob grammar

        Nice grammar.


      • vink, vink kirjoitti:

        kaikille kouluikäisille ei todellakaan kuulu antaa viikkorahaa. Perheen vanhemmat saavat itse päättää antvatko vaiko eivät ! :) Itse en ole koskaan viikkorahaa saanut.

        Jahas, taitaa joku olla katkera :)


      • mummeli,köyhä
        vink, vink kirjoitti:

        kaikille kouluikäisille ei todellakaan kuulu antaa viikkorahaa. Perheen vanhemmat saavat itse päättää antvatko vaiko eivät ! :) Itse en ole koskaan viikkorahaa saanut.

        Vink,vink vaa !

        Ei munka miälest tartte antaa VIIKKOrahaa,mut TASKUrahaa kyl,ettei laps innostu näpistelemään vaisk.Emmää tunne yhtään mukulaa,kuka ei ny pikkase rahaa saa.Teki sit kotitöit tai ei.
        Näyt vaa tää ketju äitilles !


      • Ibad

        Itse en saa mitään patsi äidiltä rahaa kuin tarvitsen :) Mutta nyt säästän 450E että saisin IPAD TABLE 2


      • justiinsa...
        jomppejuu kirjoitti:

        Jahas, taitaa joku olla katkera :)

        Voi miten huvittavaa, kuinka nykynuoriso luulee että joku laki velvoittaa vanhempia maksamaan viikkorahaa. :D Kyllä se osoittaa vaan vanhempien heikkoutta jos jokaiseen lapsen vinkumiseen rahaa annetaan.

        Kuri kunniaan! (En tarkoita fyysistä kuria niinkään) ;)


      • vink, vink kirjoitti:

        kaikille kouluikäisille ei todellakaan kuulu antaa viikkorahaa. Perheen vanhemmat saavat itse päättää antvatko vaiko eivät ! :) Itse en ole koskaan viikkorahaa saanut.

        meidän perheen tapoihin ei kuulu vissiin antaa viikkorahaa!!!!!!!


      • Jeshicka
        vink, vink kirjoitti:

        kaikille kouluikäisille ei todellakaan kuulu antaa viikkorahaa. Perheen vanhemmat saavat itse päättää antvatko vaiko eivät ! :) Itse en ole koskaan viikkorahaa saanut.

        Mä en oo koskaan saanu viikkorahaa, mut eipä sillä kauheesti välii mut ois se tietty kivaa saada. On täällä silti hengissä pysyny vaik en sitä saa ku jotkut ottaa sen nii vakavasti. Kuulin joskus et yks tyyppi meijän koulus saa 100 € kuussa... :s


      • paku
        Jeshicka kirjoitti:

        Mä en oo koskaan saanu viikkorahaa, mut eipä sillä kauheesti välii mut ois se tietty kivaa saada. On täällä silti hengissä pysyny vaik en sitä saa ku jotkut ottaa sen nii vakavasti. Kuulin joskus et yks tyyppi meijän koulus saa 100 € kuussa... :s

        Kasvavan lapsen vaatteisiin menee tuo 100 euroa kuussa..kun esim.farkut kuluvat puhki usein parissa kuukaudessa ja paidatkin repeilevät sauma kohdistaan.. ..niin heikkoja ovat ns.nuoriso kauppojen kangas materiaalit.. ..usein ne jotka eivät anna viikkorahaa ostavat kuitenkin kaiken kynistä ja piirrustuspapereista.. ..nahka takkeihin.. ...minä taas annan mielelläni vastuuta kasvavalle nuorelle ja laitan hänen tililleen ne vaatteisiin ja tms käytettävät rahat.


      • dfgjb

        KUULE ihan v1tun sama mulle s22t2n h0m0i mitään kakkosiii


      • perseennmuolija_xD
        vink, vink kirjoitti:

        kaikille kouluikäisille ei todellakaan kuulu antaa viikkorahaa. Perheen vanhemmat saavat itse päättää antvatko vaiko eivät ! :) Itse en ole koskaan viikkorahaa saanut.

        miks te oikeesti pelaatte jotain habbbo hotelli oikesseti


      • kyrvän_nuppi
        hämmentynyt? kirjoitti:

        oliskin noin... itte en oo saanu viikkorahaa jostain 13v lähtien ja nykyään ikää on 17, kohta 18. vanhemmat rahottaa opiskelun (toisinaan joudun omista palkkarahoista maksamaan) ja toisinaan antaa muutaman euron ruokarahaa kun tarpeeks kinuan.. niin, ja kiva kun muutamilla frendeillä on 200 euron kuukausrahat elikkä ne saa kotitöillä saman verra rahaa vuodessa kun mää sillä erotuksella, että mulla ei oo kesälomaa töiden takia. niin, nimim. kuulehan, haluukkos tulla meillekin selostaa tota periaatetta?

        miksi kerjäättäé viikko rahaa hankkikaa ne vaikka sillei et näytätte per*eenne juopoille. get a life!


      • kyrvän_nuppi
        Noob grammar kirjoitti:

        Nice grammar.

        no niin nuubi. hanki elämä pelaamalla runescapea.


      • 5+3

        En mäkää saa! Mut mä teen kotitöitä!!


    • Cilto

      Ite olen 14v enkä myöskään saa, ei se tosin haittaa ja koulu menestys sen verran huono että en ansaitse.

    • ....................

      No mutta sehän on ihan reilua, jos sulle maksetaan vaatteet ynm. Itse en tarvitsisi kuukausirahaa mutta maksetaan silti siitä hyvästä, että opetetaan lapsille kuinka raha ei kasva puusta. Riippuu kanssa minkä ikäinen olet :/

    • vanhemmatvaihtooon!

      Kerroppa niille vanhemmillesi että se on niitten velvollisuus että sulla on oikeudet asumiseen ruokaan jne. Ja sitten sanot että jos ilmoitat lastensuojeluun sossuun tai mihin lie niitä nyt ilmotetaan niin sieltä kyllä löytyy aiwan varmasti joku kiva sijaisperhe joka on valmis antamaan sinulle nuo perusoikeudet ja sen lisäksi vielä viikkorahaa. --> Vanhempasi joko myöntyvät ja antavat sinulle viikkorahaa tai sitten pääset parempaan perheeseen ja saat siellä viikkorahaa.

      • vitun jonnet

        Ilmoittaa sosiaaliviranomaisille miksi? Koska vanhemmat eivät anna viikkorahaa?


      • jgfjjdgjjjgj
        vitun jonnet kirjoitti:

        Ilmoittaa sosiaaliviranomaisille miksi? Koska vanhemmat eivät anna viikkorahaa?

        Mitähän mahtaa sossutantat sanoo kun sinne soitetaan "en saa viikkorahaa"
        Vanhempien velvollisuus on hoitaa lapselle ruokaa pöytään ja katto pään päälle.
        Viikkoraha on vanhempien oma päätös.
        Kyllähän se reilua on antaa lapselle edes vähän rahaa ja samalla lapsi oppii säästämään ja oppii rahan arvon. Mutta ei se mikään lapsen perusoikeus ole


      • TwistedSister1993

        Nii just... Niitten stanan sossutanttojen kanssa ei kyllä pidä hoitaa mitää asioita ja ne sijaisperheet...no, ei ne taida iha niin kivoja olla kuitenkaan.

        Ite oon nyt 19 ja en ole saanut ikinä viikkorahaa tai muutenkaan kauheasti. Aina on pitäny tehdä töitä niiden eteen, tai sitten myydä mopon tai kevarin osia. Itse pitäny hankkia rahani. Joskus satunnaisesti olen ylä-asteella saanut rahaaa johonkin tiettyyn isompaan tarkoitukseen, mutta siinä se.

        Ei tod. tarvii viikkorahaa, mutta kyllä sun pitäis niiltä porukoiltas vähä rahaa kuitenki saaha. Pyydät aina aika ajoin, niin kyllä ne antaa, kunhan et rupee jauhamaan vkrahoista.


      • paku

        Niin itse ovat lapsensa halunneet.. ..niin se on jo kasvatuksellista ,että kiltistä käytöksestä saa viikkorahaa.. ..vaik 20 euroa kuussa vanhempien täytyy hankkia vaatteita ja maksaa jokin harrastus.Ja soskusta apua kysymään jos vanhemmat työtytömiä tai elävät minimi tuloilla.lasten suojelullisen ilmoituksen voi tehdä vaikka oma äiti jos lapsi on huonoilla teillä kun ei ole varaa harrastuksiin.


    • 32423423423423

      Minä en ole mitään viikkorahaa saanu ikinä, joku vaate ostetaan ehkä 6 kuukauden välein ja ruuassakaan ei ole paljon valinnanvaroja

      • kusijapahasti

        Mistäs rahat sait sitte tietokoneeseen? :/


    • Onpas sinulla

      Vitsikkäät vanhemmat.

    • vink

      teet näin minimoit kaikki kulutukset esim vaik 2viikkoo nii että syt vaan koulus ja tosi vähän kotona ja et käy suihkussa ku kerran ja käytät vain viileää vettä asumisen teet siten että meet vaikka kaerille yöks jos pakko ja sanot sun isälles että "kyllä mä voin asua vaik kaverilla jos siitä pitää maksaa että on kotona yötä" rageta nii kauan että saat viikko rahaa ja kyllä ne antaa sitä jos oot valmis luopumaan kaikesta tosta jos et saa viikkorahaa jos ei se auta nii kyllä se haju on lopuks nii paha että ne päästää sut pesulle ilmaseks

      • 9fgh899

        toi oli oikeesti vitu hvä idea


    • ite kuki mite tahtoo

      ei oo mulle ainakaa koskaa annettu viikkorahaa. musta se on ihan tyhmä käytäntö muutenki. jos haluu palkkaa, menee töihin tai alkaa jakaa mainoksia ! :DD mut toi sun vanhempies perustelu et sun viikkorahastas vähennetään sun asumis kulut ni säähä jäisit niille pystyy aivan tolkuttomasti :DD ellei ne oo aatellu antaa jotai 50e viikossa .D että tämmöstä

      • VlTSl

        Kai tajuat, että se vanhempien kommentti on vitsi?


    • hfghgfhf

      En mäkään oo koskaan mitään viikkorahaa saanut. Mee töihin jos rahaa tarttet tai säästä jossakin muussa kuten vedessä ja vetoa sit siihen kun pyydät rahaa.

      • köyhä98

        Mä oon 13v tyttö enkä oo ikinä saanu viikkorahaa. En mä tiedä, mihin mut otettas töihin, ku ei tän ikäsiä oteta mihinkää. Kesätöihin haluisin, mutku tulee taas etee se sama juttu: ku ei tän ikäsii mihinkää oteta. Mä asun kaupungis ja tarttisin rahaa, mut mun vanhemmil ei oo varaa antaa. onks normaalii olla näin köyhä???


      • kysymysmerkki ?
        köyhä98 kirjoitti:

        Mä oon 13v tyttö enkä oo ikinä saanu viikkorahaa. En mä tiedä, mihin mut otettas töihin, ku ei tän ikäsiä oteta mihinkää. Kesätöihin haluisin, mutku tulee taas etee se sama juttu: ku ei tän ikäsii mihinkää oteta. Mä asun kaupungis ja tarttisin rahaa, mut mun vanhemmil ei oo varaa antaa. onks normaalii olla näin köyhä???

        Mihin sitä viikko rahaa tarvitset ? En ymmärrä, minä sain aikoinaan katon päänpäälle ja ruokaa, vaatteet, äitini pesi pyykit jne. Omillekkaan ei makseta kuin työstä, eikä todellakaan mistään oman huoneen siivoamisesta vaan saavat tehdä töitä rahan eteen. Niin olen minäkin tehnyt. Ei laissakaan ole mitään pykälää viikkorahoista. Siitäkö pitäisi maksaa että olet olemassa ?


      • Vinkki
        köyhä98 kirjoitti:

        Mä oon 13v tyttö enkä oo ikinä saanu viikkorahaa. En mä tiedä, mihin mut otettas töihin, ku ei tän ikäsiä oteta mihinkää. Kesätöihin haluisin, mutku tulee taas etee se sama juttu: ku ei tän ikäsii mihinkää oteta. Mä asun kaupungis ja tarttisin rahaa, mut mun vanhemmil ei oo varaa antaa. onks normaalii olla näin köyhä???

        Tee niinku mä: jos sun joku sukulainen tai kaveri asuu maalla mee tekee niille töitä ni kyl ne sulle jokusen kympin maksaa jus muutaman tunnin jaksat tehä. Ite asun maalla ja saan noin 30-50 euroo viikos ku meen tekee pihahommii naapureille :)


    • viikkorahaa(ko) ?!

      juuh...ite saan joskus ain 5 euroo viikkorahaa...oon 12 v tyttö ja tarviin rahaa!
      mua ei otettas töihin mihinkään koska HUOM!:ikäraja on 13,ennenku saa mennä töihin johonki palkan kanssa! mut sanoin kerra äitille,et miks oot halunnu mut jos et enää haluukkaa?!....perustuen just viikkorahaan,et ne ei maksa mitää vaiks:imuroin,tyhjennän tiskikonetta ja pesukonetta,lenkitän koirii...yms... juuh ja iskä on kanssa valittanu tosta asumis kuluista... -.- sanoin sitte vaa et,haista vit*u ja lähin kaverille,kyl sitte alko sitä rahaaki joskus ain tuleen ;)

      • johan nyt on v''''

        ookko alkuvuodesta syntynyt? jos oot niin meet jo kutoselle. wau nyt oot kyllä niin aikuinen ja kaiken tietävä ihminen. ei vanhemmat tainnu hirveesti panostaa sun käytöskasvatukseen.


      • Tomppa

        Jos sä rahaa johonki tarvit nii vaatteisii ja meikkeihin, eikös oo IhQuu???


      • esjonnetontyhmii

        viis euroo?? O.o mä saan 2,5 e


      • Nyt oikeasti...

        Tämä ajattelutapa antoi minulle syövän. Ei voi olla todellista, että joku ajattelee tuolla tavalla...


      • kröhömmm

        työnteon ikäraja on 15v. ja kevyttä 2h/vuorokausi saa 14w tehdä


    • Muuttajkaa..mummolouiin.....:Dmummit..on..kilttejkä

    • että näin12333444534

      Minun mielestäni raha on tärkeä asia, koska ajan myötä nuori oppii rahan arvon ja oppii säästämään johonkin teittyyn asiaan minkä haluaa ja tietää mitä ei tarvitse aina ostaa.

    • The Offspring

      Olen juuri täyttänyt 14 ja meillä on otettu puoli vuotta sitten käyttöön sellanen tapa että mulle hankittiin visa electron ja mä saan kerran kuussa mun tilille ne lapsilisät mitä mun vanhemmat saa musta. Sen lisäks en saa mitään muuta rahaa, eikä siihen tehdä poikkeuksia. Tosta n. 140 eurosta mitä saan kuukaudessa menee 50€ säästöön ja niistä lopuista maksan omat puhelinlaskut, vaatteet, bussiliput, herkut, kaiken tuollaisen. Tykkään tästä järjestelystä sen takia, että toi 140 euroa on aika iso summa, ja vaikka siitä ottaakin noi pakoliset kulut pois niin silti jää reilut pari-kolmekymppiä ylimääräistä. Tää on myös sen takia ihan kätevä, ettei tarvii olla kokoajan ruinaamassa rahaa ja tässä oppii ymmärtämään rahan arvon. Tosin, meni kyllä vähän aikaa että sain mun vanhemmat suostumaan tähän...

      Mun mielestä on outoa, jos ei saa yhtään mistään rahaa. Kannattaa sanoo sun vanhemmille, että miten sä voit oppia käyttämään rahaa oikein jos sinulla ei ole sitä? Ja voisithan ehdottaa että teet jotain vähän erikoisempia kotitöitä jos saisit niistä palkkaa tai jotain..

    • apilas

      Fiksu 14-vuotias olet The Offspring, jos ihan oikeesti olet noin nuori. Oon oikeestaan täysin samaa mieltä sun kanssa tosta rahankäyttökäytännöstä! Noin käyttäytyy järkevä nuori: säästää, opettelee jo nuoresta pitäen hoitamaan omat asiansa, tottuu laskujen yms. maksamiseen ja lopun voi käyttää sitten mihin tahtoo, vähän niinku palkkana omien asioidensa hoidosta :)

      Itse olen 19-vuotias, sain lapsena 5 markkaa viikkorahaa ja eurojen tulon jälkeen 2€ viikossa, mikä riitti mulle oikein hyvin (vaikka muut lapset vähän ihmettelivätkin). Olen kasvanut 6 hengen perheessä, joten sitä rahaa ei todellakaan ole ( vanhempien tajuttomat velat yrityksestä) mutta kyllä mun äitini piti huolen siitä että rahaa on edes välillä lapsienkin käytettäväksi. Mä oon aina ollut niin kiltti lapsi, etten ole valittanut vaikka jotain puuttuisikin, kun kuitenkin perustarpeet täytettiin kodin puolesta aina.

      Kuitenkin, keskustelun aloittajan kannattais varmaan mainita vanhemmilleen just tämä rahan käytön opettelemiseen liittyvä pontti. Istutte alas, sanot vanhemmillesi vaikka että sä haluat keskustella ja perustelet sitten mahdollisimman hyvin, minkä takia teidän perheen rahankäyttökuvioita ainakin sun suhteen täytyis muuttaa. Koskaan ei saa olla kiittämätön, mut asioista kuuluu puhua jos niistä on erimielisyyksiä. Jos jokatapauksessa teet kotitöitä, mun mielestäni sun kuuluis saada siitä palkaksi jotain muutakin kun lämmintä suihkuvettä tai muita perustarpeita. Hyviin kasvatusmetodeihin ei kuulu perustoimeentulolla kiristäminen. :/

      Tsemppiä sulle kotiin ja toivottavasti saat asian selvitettyä kaikessa sovussa :)

    • elä valita

      olen 10v en ehdi kotitöiltäni koskaan kouluun ja saan viikko rahaa 0.00eur

    • eräs tyyppi

      Mun kaveri saa viikkorahaa 100e älytön homma ja se osti heti niillä rahoillla jotaki monsteri(vittu)nukkeja!
      Ei järkevästi sijoitettu....
      Mä en saa ollenkaan viikkorahaa...
      Oikeesti se...sijoitti sen (vitun)väärin mä oisin ostanu vaatteita tamponeita,siteitä,rintsikat ynnä muuta naisten juttui...
      Ja sil näkyy koulus rintsikat paidan läpi hyi vittu se näyttäää kamalalta ja.....PLÄÄÄH!
      Oon tyttö!

      • toine tyyppi

        eiku oon poika ja käytän tamppooneja


      • Voi luoja

        Peppukipeys paistaa ja kovaa. Kannattais käyttää seuraavalla kerralla liukastetta


    • viikkorahaton

      En voi tietenkään täysin varma olla, mutta ei nykyään saa edes monikaan nuori viikkorahaa. Minä tunnen hyvin kymmeniä nuoria, eikä niistä kukaan saa viikkorahaa. Vanhempasi maksavat niin paljon sinusta ja elättämisestäsi muutenkin, että ole onnellinen vaikket saisikaan viikkorahaa!

    • onlyoneadsh

      Muuttajkaa..mummolouiin.....:Dmummit..on..kilttejkä


      > en ole aloittaja, mutta itsekkään en saa viikkorahaa, ja minulla ei ole mummeja tai vaareja. mitäs sitten?

    • Säästöä!!!

      Oon 13v, en oo ikinä saanu viikkorahaa, muttamitä valittamista siinä nyt on? Miten nuoret oppii rahan arvon jos ne saa sitä mitään tekemättä (jotkut nyt tekee edes kotitöitä, mut se on mun mielestä perusoletus että pidetään koti siistinä)? Nehän vaan syytää rahansa vittu energiajuomiin ja karkkiin, ja kun raha loppuu niin heti ruinataan lisää. Mun sisko on samanlainen. Mut onneks mää opin säästämään jo nuorempana (5-6v) eikä oo kyllä ikinä tarvinu viikkorahaa eikä ruinata rahaa vanhemmilta kun omia säästöjä on vajaa 1,5 tonnii =) Synttäri- ja joulurrahoilla mennään, ei siinä mitää =) Sen rahan arvon just oppii sillon kun rahaa ei syydetä sulle tyhjän panttina olemisesta vaan annetaan syy SÄÄSTÄÄ rahaa =)

    • Rahaton

      En määkään saa viikkorahaa. Ollaan vain sovittu, että mikäli saan kokeista yli 8- niin saan 10e. Ja minusta se on oikein, koska olen huono koulussa. Kysy jos voisit itsekkin saada rahaa koenumeroista toi todistus numeroista :)

    • Bisnes nainen

      En mäkää saa rahaa paitsi sillo kun tarvin sitä. Ja itsekki voi tienata ja säästää sitä. Lapset keille vanhemmat ostaa kaiken ja lapset joiden ei tarvitse tehdä mitään jonkin asian eteen eivät pärjäisi kovanluokan bisneksessä koska ovat tottuneet saamaan kaiken nenän eteensä?!

    • Gorianderi

      Pyydä poliisi setä hakkaan isäs :-DD

      • se hedelmä

        Ei viddu goriander doi oli bäivän ebinein laukesin essää nabbaimisdolle


    • karvagassi 18v

      Moi!

      Ite kyllä ymmärrän täysin sun vanhempia, kuitenkin ne mitä ilmeimmin ostaa ruokaa ja vaatteet ja kaikki ja jos pitäis äitinä tai iskänä antaa vielä lisää esim. 20e viikossa ja jos on vielä veljiä tai siskoja nii siitähän tulee melkonen nippu rahaa mikä annetaan ja taas äitille ja iskälle ei jää itelle paljon käyttörahaa. ite vielä kotona asuessa teen kotitöitä ihan ilman pyytämättäkin , kun viikonloppu koittaa ja perjantai illan riennot alkaa "ÄITIIIII anna parikymppii" sitten sitä jopa kehtaa pyytää tai saakin ilman pyytämättä. tuleehan opintotuki silläkin pärjää jonkun verran kun jättää vähemmän tarvittavat jutut kauppaan.

    • EI OLE REILUASILULLE

      Itse en saa viikkorahaa, mutta siihen on syytkin. Vanhempani maksavat minun ostokset kaupungissa, he maksavat minun ratsastustunnit kerran viikossa mikä on 20 euroa, he maksavat pennygirl paketin kerran kuussa mikä on yli 20 euroa, he maksavat hevostarvikkeeni, mikä maksavat parhaillaan yli 100 euroa kuussa, he maksavat ponini madotukset, ruuat ja varusteet, he maksavat melkein kaiken, joten en saa mitään viikkorahaa.
      Sitä vastaan, siivoan karsinoita, vien heposille ruuat, teen navettatöitä, pyykkitöitä, tiskaan, haen postin, lämmitän saunaa, ruokin koirat yms.


      Mutta sinun kohdallasi tuo ei ole reilua. Lopeta esimerkiksi kotitöiden tekeminen, jos he eivät maksa sinulle Niin minä ainakin tekisin!

    • Sanot porukkoiles että rypeet myymään ittees! löytyy ainaki yks asiakas..

    • fdsgvdsf
    • poitsu111

      ite en oo saanu viikkorahaa lähes koskaan joskus 10-13 vuoden iän aikana (iskän työpaikka lopetti kokonaan sentakia loppu myös rahan saaminen) sen viis euroa jota en todellakaa tuhlannu heti. Nyt olen 16v ja olen tienannu ite omat rahani tekemällä töitä ja siinä sen huomaa niinku aikasemminki että oppii säästämään ku rahaa ei tuu joka kerta ovista ja ikkunoista. Mutta kait isä tai äitis maksaa tai ainakin yleensä sulle sen mitä haluat... tosin riippuu et mitkä ovat vanhempiesi palkat jos eläminenki tekee tiukkaa niin sun täytyy ymmärtää :)

    • tauuuuuu

      Mun idea kotitöiden teosta:
      Kotityöt on kuin työ, jota tehdään jos saadaan rahaa. eli älä tee töitä jos ei rahaa tule. Se, että teet kotitöitä talossa, jossa on katto,lämmitys,vesi jne. ja et saa rahaa ei ole reilua. Ainoa asia tekee tuosta reilua että ei saa viikko/kuukausirahaa on se, että maksaako sun vanhemmat KAIKKI sun vaatteet,menot,tarpeet. Jos maksaa sitten en valittais, jos ei. Ryhdy kapinaan.

    • Näin

      Se, että viikkoraha opettaa nuorelle/lapselle rahan käyttöä, on toki hyvä pointti ja varsin suotavaa, mutta täytyy muistaa, ettei vanhemmilla ole mitään velvollisuutta antaa lapsilleen viikkorahaa kunhan perustarpeet täyttyvät.

    • Non-Materialist

      Mulla on ollut viikkoraha, joka nousee joka vuosi ja samalla kotityötkin lisääntyvät ja palkan saaminen oli täysin kiinni kotitöiden tekemisestä (ei kotitöitä, ei viikkorahaa). En kuitenkaan välittänyt, vaikka olisikin jäänyt viikko (yleensä monta) välistä ilman viikkorahaa VAIKKA olin tehnyt kotitöitä (en ole materialisti ja käytän muutenkin rahaa säästeliäästi), mutta nyt kun pitäisi mopo hankkia, niin on otettu käyttöön kuukausiraha, jotta voisin maksaa bensakulut yms. ja nyt kun on uusi käyttötili perustettu, niin ne kuukausirahat menisivät sinne.

      Tosiaan et ole ainoa, jolla ei ole viikkorahaa (kuten varmaankin huomasit). Vanhempien ei tosiaan ole pakko maksaa viikkorahaa, vaikka eihän se paljoa haittaisi, vaikka menisi euro, pari sun lompsaan kerran viikossa. Oppis säästämään (muistan ensimmäiset viikkorahani: Sanoin heti, että aion säästää ja niin tein ja siinä opin rahan arvon ja että rahaa ei voi saada ilmaiseksi).

      On aivan sama, saako vai eikö saa viikkorahaa. Voisin vaikka lyödä vetoa, että pärjäisin [lähes mikä tahansa aikamäärä tähän] ilman rahaa.

      • #70

        tervettuloa joukkoon raha-asioissa/ajattelutavassa!


      • Bravoz!

        Sinä se osaat ajatella järkevästi =) Mutta jos nykyään antaa kerran viikossa jonkun summan rahaa lapsellensa niin ei mee kun viitisen minuuttia ja sillä tyypillä on es kädessä... Tyypit on nykyään tuhlareita, ja pummejakin, koulussa vaan pummaavat rahaa toisilta... Masentavaa =/ Ite oon ikäni säästäny rahani =) Nyt oon 14v


    • josjosjsojs

      En mäkään saa viikkorahaa, mutta oon joskus ala-asteella saanut! :D En mä kyllä kaipaakkaan viikkorahaa... Mitä mä sillä teen, että saan joka viikko pari euroo?? En mitään. Mielummin mä otan rahaa silloin, kun mä sitä tarvin ja niin mä teenki eli saan rahaa, kun tarvitsen. :) Hyvä niin. Joskus tosin koulunumeroista on maksettu myös ja se on hyvä juttu se, jos tulee hyviä numeroita... Huom jos :D

      • Joojojokjijio

        Mielestäni rahan arvon oppii tuntemaan juuri parhaiten säännölliseb rahansaannin kautta. Eikö töistäkin tule säännöllisesti rahaa? Ja tarviiko vielä 13-vuotiaana tehdä niska limassa töitä, että saisi pari euroa? Itselläni on ollut joskus miljoona vuotta sitten viikkoraha, sitä ei maksettu kuin todella harvoin, sitten kuukausiraha, sen sain muistaakseni tasan kaksi kertaa kolmen vuoden aikana. Koulunumeroista pitäisi saada rahaa (10=10e, 9=5e), mutta tuota sopimusta ei ole noudatettu. Iskä alkaa vain puhumaan että "Eikö se riitä että joka viikko karkit ostan?" No ei todellakaan, nimenomaan tällainen satunnainen rahansaanti ei ole mielestäni hyvästä. Ottaen aloittajan tilanteen huomioon, lopeta kotityöt. Ei rahaa, ei myöskään työtä. Itselläni on ollut tyhjä lompakko yhteen aikaan monta kuukautta. Mukava kuunnella kavereiden "mullapa on 300 euroa ja saan joka kuukausi 10 euroa." Sitten vielä isovanhemmista. Jos heille tekee kotitöitä, (puhun omista isovanhemmistani) saa joko lämmintä kättä tai parhaassa tapauksessa euron. He elävät noin 60 vuotta menneisyydessä.


      • cvgfjxdsrfhx
        Joojojokjijio kirjoitti:

        Mielestäni rahan arvon oppii tuntemaan juuri parhaiten säännölliseb rahansaannin kautta. Eikö töistäkin tule säännöllisesti rahaa? Ja tarviiko vielä 13-vuotiaana tehdä niska limassa töitä, että saisi pari euroa? Itselläni on ollut joskus miljoona vuotta sitten viikkoraha, sitä ei maksettu kuin todella harvoin, sitten kuukausiraha, sen sain muistaakseni tasan kaksi kertaa kolmen vuoden aikana. Koulunumeroista pitäisi saada rahaa (10=10e, 9=5e), mutta tuota sopimusta ei ole noudatettu. Iskä alkaa vain puhumaan että "Eikö se riitä että joka viikko karkit ostan?" No ei todellakaan, nimenomaan tällainen satunnainen rahansaanti ei ole mielestäni hyvästä. Ottaen aloittajan tilanteen huomioon, lopeta kotityöt. Ei rahaa, ei myöskään työtä. Itselläni on ollut tyhjä lompakko yhteen aikaan monta kuukautta. Mukava kuunnella kavereiden "mullapa on 300 euroa ja saan joka kuukausi 10 euroa." Sitten vielä isovanhemmista. Jos heille tekee kotitöitä, (puhun omista isovanhemmistani) saa joko lämmintä kättä tai parhaassa tapauksessa euron. He elävät noin 60 vuotta menneisyydessä.

        Mul on puolitoistatonnia säästettyä rahaa =) Viikkorahaa ei tipu penniäkään, ainoot rahat jotka saan on jouluna ja syntymäpäivänä =) Ja nykyään tyypit ei todellakaan säästä rahojaan eikä sitä myöskään opi, teineiltä menee rahat es:ään ja karkkiin eikä niillä koskaan edes oo rahaa kun ne on tuhlannu ne joten ne pummaa sitä koulussa... -.-


      • Ihme touhua...
        Joojojokjijio kirjoitti:

        Mielestäni rahan arvon oppii tuntemaan juuri parhaiten säännölliseb rahansaannin kautta. Eikö töistäkin tule säännöllisesti rahaa? Ja tarviiko vielä 13-vuotiaana tehdä niska limassa töitä, että saisi pari euroa? Itselläni on ollut joskus miljoona vuotta sitten viikkoraha, sitä ei maksettu kuin todella harvoin, sitten kuukausiraha, sen sain muistaakseni tasan kaksi kertaa kolmen vuoden aikana. Koulunumeroista pitäisi saada rahaa (10=10e, 9=5e), mutta tuota sopimusta ei ole noudatettu. Iskä alkaa vain puhumaan että "Eikö se riitä että joka viikko karkit ostan?" No ei todellakaan, nimenomaan tällainen satunnainen rahansaanti ei ole mielestäni hyvästä. Ottaen aloittajan tilanteen huomioon, lopeta kotityöt. Ei rahaa, ei myöskään työtä. Itselläni on ollut tyhjä lompakko yhteen aikaan monta kuukautta. Mukava kuunnella kavereiden "mullapa on 300 euroa ja saan joka kuukausi 10 euroa." Sitten vielä isovanhemmista. Jos heille tekee kotitöitä, (puhun omista isovanhemmistani) saa joko lämmintä kättä tai parhaassa tapauksessa euron. He elävät noin 60 vuotta menneisyydessä.

        Mites ku yks kaverini on saanu 12v lähtien rahaa seuraavasti:
        - säännöllinen 10€ vkraha, tekemättä mitään
        - toinen 10€ lisäks, jos kerran viikossa tyhjää astianpesukoneen ja vie roskat
        - 20€ edellisten lisäksi kesällä satunnaisesta nurmenleikkuusta ja talvella kerran viikossa lumitöiden teosta.
        - näiden lisäksi hänen ei tarvitse maksaa mitään menojaan itse, ei myöskään moponsa bensoja tai muuta. Isänsä ostaa hänelle kaikki vaatteet, karkit, limsat, energiajuomat, ruuat, pyörät ym. Jos kaveri vaik haluaa jonku stanan pleikkaripelin ni isi ostaa.

        Elikkäs hanellä on tuo 40€ periaatteessa täysin tupakan ostoon tarkoitettu, kun mitään muuta ei tarvitse ostaa.

        Minusta hieman älytöntä. Kun saa 40€ viikossa (160€/kk) niin kyllä sellaisista rahoista pitäisi jo itse maksaa osa tekemisistään?


    • Alexandramichael

      Joo, kyllä vaikuttaa tuo sun vanhempien menetelmä iha hyvältä, jos maksavat kuitenkin vaatteesi jnejnejne.
      Toisaalta taas, tulevaisuuttasi ajatellen, huono homma, sillä jos nuorella on rahaa,
      sen arvon tajuaa paremmin...

      Huomasin tuon rahanarvo-ongelman vasta kun muutin yläasteen lopulla kotoa pois, porukat maksoi puolet vuokrasta, mutta itse piti maksaa ruoat ja kaikki hyödykkeet. 100e lapsilisä paloi aivan älyttömän nopeaa, Kelalta haetut tuet nyt jättivät kouraan vain pari euroa. Ruokavalio oli niinkin paskaa kuin makaroonia ja ketsuppia, jos tahtoi ostaa esim. farkut.

      Että kyllä suosittelen juttelemaan vanhempiesi kanssa.

    • Tyttö15

      15-vuotta, en oo koskaan saanut viikkorahaa, eikä haittaa, koska vanhemmat antaa rahaa sillon kun tarviin tai pyydän sitä :) Koska ollaan niin köyhii niin en saa viikkorahaa.......

    • Trollipop

      Ite saan viikko rahan sijaan kuukausi rahaa 70€ yleensä se khyl menee Kawasakin osii...:P

    • 80x80=?
      • njknjkm

        ja sä saat rahaa ku me klikataan tota linkkii eikö? siinä on hienosti referrer joka tarkoittaa rahaa sun käyttäjälle. oikee osoite ois ilman tota referrer osaa.


    • Itselläni koulu menee hyvin ja teen koti töitä, mutta minulla ei ole viikko, kuukausi tai vuosi rahaa):

    • jsssskkk

      Varastelin koko ala asteen ajan, meikkejä, vaatteita, kyniä yms tarvikkeita mitä ikinä tarvitsinkaan. Yläkoulun yhdeksännellä luokalla, rupesin saamaan jonkunmoista vk rahaa...

      • juhani1988

        Mihin on jäänyt vanha kunnon pullojenkeräys? Ekologista ja saa siitäki rahaa.. Täällä 10-14vuotiaat valittavat että saavat "vain" 5euroa viikkorahaa,noh minä sain 11vuotiaana sen 3markkaa viikkorahaa joka on n. 50snt ja se riitti aivan hyvin. Ihme hemmoteltuja kakaroita täälläkin pyörii


      • MrJekse
        juhani1988 kirjoitti:

        Mihin on jäänyt vanha kunnon pullojenkeräys? Ekologista ja saa siitäki rahaa.. Täällä 10-14vuotiaat valittavat että saavat "vain" 5euroa viikkorahaa,noh minä sain 11vuotiaana sen 3markkaa viikkorahaa joka on n. 50snt ja se riitti aivan hyvin. Ihme hemmoteltuja kakaroita täälläkin pyörii

        markan arvo oli suurempi tuolloin... kuin euro nykyään.


    • ei haittaa

      En saa viikkorahaa myöskään, eikä se minua haita

    • abcabc

      ite saan kuukausrahaa 20e mutta jos haluan ostaa vaatteita tai sellaista muuta kivaa, niin se menee omasta rahasta, ja mun isä ei maksa mu vaatteita jos haluun ostaa enemmänki vaaatteit soitan aina mun vaarille ku se suostuu maksaa mun vaatteet..

    • error

      ÄLKÄÄ lellipennut valittako! Olkaa onnellisii että saatte ruokaa ja vaatteitaki joskus. Meitsin mutsi on työtön, eikä varaa joka päivä ruokaan. Vaatteet kavereiden vanhoi/kirpparilta. Olkaa onnellisii siit mitä teil on. Mäki oon täst mitä mul on. Haloo, jotkut asuu kadulla ja te itkette viikkorahojen perää.

      Eikä ollu mikään vitun trolli.

      Myykää koneenne ni saatte massii.

    • tällai perus....

      sä missää kadulla asu ku sulla on konekki,mee töihin jos oot noin köyhä -.-

      ite saan hyvänumeroisista kokeista rahaa silloin tällöin ja joskus satunnaisesti kotitöistä.vaatteet ja muut perusasiat mulle maksetaan,mut esim.jos on omaa rahaa ni sitte mun pitää ostaa itte.ja ei me kyl paljoo vaatteita osteta,yleensä mennää tyylii kerran kuussa ostaa uusii ja sit me ostetaaki niitä :D

      mut aika vähän meilki on sillee rahaa,muutama päivä ennenku porukoille tulee tili ni on aika niukkaa...

      • Heka888

        Mainitsiko hän asuvansa kadulla? Ei,vaan sanoin joidenkin ihmisten asuvan kadulla ja hänellä omasta mielestäni hyvä pointti : älkää lellipennut valittako vaan tehkää asialle jotakin tai olkaa tyytyväisiä siihen mitä teillä on.


    • juujuujuujuuu

      en oo minäkää koskaan saanu viikkorahaa. mutta menin töihin 12-vuotiaana ja tienasin itse viikkorahani. ja sain muuten paljon enemmän sitä kuin kaverini. nykyajan nuoret on kyl sit ihmeellisii. kaikki notkuu paikallisen kaupan vieressä ja litkii energiajuomaa. menis töihin.

      • MrJekse

        ite olen 13v....tein parhaan kaverini kannssa sopimuksen että emme juo enää juuri yhtään energiajuomia ku alko pursuaa korvista ja makukin alkoi mennä juomista ....


      • P*Skkaaa

        v*tut sä mihinkää töihin menny 12vuotiaana, ei kukaan ota sen ikäsiä...

        Niihä yks tuttuki kuulemma 8v kaato puita, ni sen takia saa h*lvetisti rahaa nykyään, ihan varmasti 8vuotiaat kaupungissa kaataaki jotain puita. P*skapuhetta oli, niinkuin on tuo sinunkin kommentti


    • catpsyco

      En ole itsekkään saanut ikinä mutten ole siitä ruikuttanutkaan. Viikkorahaa saa rikkaiden pennut jotka ovat hierarkiassa koulussa ihq daa tyttöjen keskuudessa.

    • ...

      Niin? Teillä ei ole tarpeeksi rahaa sulle jaettavaksi. Sillä selvä. Hanki töitä. Leikkaa jonkun mummon nurmikko, tms.

    • Aikoinaan Mellunmäessä (Myllypurossa?) oli MicMacin poistomyymälä ja sieltä sai farkkuja, ja me tykättiin. Ja silloin Puottarin Rollsi oli toinen koko Helsingissä, ja me tykättiin, ku mentiin sinne kerran vuodessa tokkarien kunniaks. Ja sit me kasvettiin.

      Häädyin myöhemmin ala-asteelle muutaman luokan sijaiseksi ja jouduin toteamaan, onneks nää on paljon fiksumpia kun me oltiin.

      Nyt en oo ihan varma miten tää liittyi keskusteluun mutta ns. enivei

    • Hhyuildh

      Itse sai aikanaan kympin kuussa rahaa mikä tekee 2,5 €/viikko. Eihän se paljoon riittänyt, mutta nykyään en saa mitään, koska vanhempani eivät yksinkertaisesti enää välitä asiasta ja olen täysin kyllästynyt heitä siitä muistuttelemaan. Kesätöissä olen kuitenkin ollut ja tehnyt jotain oheisduunia nyt keväälläkin, joten rahaa olen ainakin jonkun verran saanut muilla konsteilla. Kaikki eivät saa valmiiksi suuria määriä rahaa, en minäkään vaikka ihan keskituloisesta perheestä olen, mutta aina kannattaa hakea töitä, sillä siitä nyt ainakin saa palkkaa.Lisäksi omaa elämistäni on helpottanut se, että vanhempani kyllä kustantavat esim salilla käynnit yms liikuntaharrastukset.

    • depitsu

      wittu lellikit viikkorahaa saa eikä ikinä opi tekee työtä sen eteen eikä hakeen töitä. ite menin töihin jo 12 vuotiaana. enkä ikinä oo kehdannu ees kysyä viikko rahaa!

    • hohohooho

      Sitten kun vanhempasi ovat kahdeksankymppisiä ja pyytävät sinulta, että "voisitko viedä meitä sinne tai tuonne" tai "voisitko auttaa tässä ja tuossa", niin sanot että joo ostakaa se palvelu joltain ulkopuoliselta niillä säästetyillä viikkorahoilla.

    • MrJekse

      vanhempasi saavata noin 100 € lapsilisää per kuukausi sinusta huolehtimiseen jolla maksetaan asuminen, ruoka, lämmin vesi ym. oikeudet joten sinulla on oikeus viikkorahaan.....joka on oikeastaan pakollinen....

      • lkskgkskgkggsk

        100e/kk ei todellakaan maksa asumista, ruokaa, vettä, sähköä ja kaikkia muita pakollisia kuluja.
        Joskus kasvat vanhemmaksi, muutat omilles ja huomaat että 100e ei riitä vielä mihinkään.
        Pelkkään vuokraan menee asukasta kohden huomattavasti enemmän kuin 100e/kk.
        Kellään ei ole oikeutta viikkorahaan eikä se ole pakollinen. Se on vanhempien päätettävissä antavatko rahaa vai ei


    • homo-kersa

      niinpä munkin homoiskä ei anna kun vittu kaks euroo viikkorahaa eikä saa ostettua ees röökiä. vittu mitä paskaa

      • 66969696969969

        Tarvitseeko vanhempien kustantaa teinijonnejensa röökit? Enpä usko.

        Ihan oikein ettet saa enempää, itellä jos olis tollanen kersa, ni en antais mitään


    • Hieno Leidi

      En mä saa viikkorahaa, mutta en mä valita yhtä lapsellisesti kuin te! Jos on vanhemmilla rahaongelmia, tai on muuten vain roope ankka, niin ei tarvitse valittaa!!! Ootte ärsyttäviä pikku kakaroita...
      Itse käyn töissä ja pyrin maksamaan omat asiani. Lisäksi säästän rahaa vaihto-oppilaisuuteen, joten eipä jää paljoa rahaa tuhlattavaksi...
      Tosin, aina kun oikeasti tarvitsen rahaa, enkä haluaisi käyttää omaa rahaani siihen, saan kyllä vanhemmilta.

    • Mira98

      Mä sain aluks 2 euroo viikkorahaa sit 5 ja nyt 7. Oikeastaan saan nyt 8 euroa,koska saan vähän ylimäärästä kun en kulje bussilla. Asun noin 3 km päässä koulusta. Teen viikkorahani eteen paljon töitä esim. tyhjennän tiskikkoneen,käytän koiraa ulkona,imuroin,siivoan oman huoneen,autan ruuanlaitossa,haen postit,siivoan vessan,autan autonpesussa jne..
      Jos saan kokeista 9 tai 10 saan rahaa riippuen mistä aineesta koe on ollut. Sain tänään 3 euroa -10. Jos saan hyvän todistuksen saan myös rahaa. Kun olin pienempi oli vähemmän töitä ja palkkaa.
      Olen ainoa lapsi perheessä joudun siis tekemään eniten töitä ja saamaan enemmän palkkaa. Minun ei tarvitse maksaa itse vaatteitani,puhelinlaskujani (elleivät ne ole yli 20 euroa),harrastuksiani jne.. Joten minusta minulla menee hyvin.

      • niinii+09876543212

        Aaaijaaaa, teet aivan helvetin paljon muuten noita kotitöitä. ihan btw, monet tekee tollasta ilman rahaa, älä ruikuta. Perus hommia eikä niistä mitään vitun 5euroo tarvita. hanki oikeita töitä, noi on ihan tavallisia kotijuttui eikä mtn mistä kuuluis saada liksaa


      • Maniiinooooo

        sama tilanne muuten paitsi itse ens saa kokeist/todistuksist ees parii euroo vaik pyytäisin.
        ja ssaman ikäinen

        Onneks joudun itse kärsii oman rahan eteen mihin vittu mun vanhemmat ei koske koska täl hetkel ku on kesäloma kesäkuun työt tässä

        Lehdenjako,Puhelinmyynti,Kaupanhyllyjen lajittelia ja pullohuoneen tyhjennys,Pitopalvelun mainostus kylttipidike ja muuta mukavaa mut siit tulee kesäkuust joku 3donaaa :)


      • HEHHEE
        Maniiinooooo kirjoitti:

        sama tilanne muuten paitsi itse ens saa kokeist/todistuksist ees parii euroo vaik pyytäisin.
        ja ssaman ikäinen

        Onneks joudun itse kärsii oman rahan eteen mihin vittu mun vanhemmat ei koske koska täl hetkel ku on kesäloma kesäkuun työt tässä

        Lehdenjako,Puhelinmyynti,Kaupanhyllyjen lajittelia ja pullohuoneen tyhjennys,Pitopalvelun mainostus kylttipidike ja muuta mukavaa mut siit tulee kesäkuust joku 3donaaa :)

        3 donaa? Et oo tainnu ikinä nähäkkään sellasia rahoja? Varmaan saat yheltä kuukaudelta tollaset rahat....:D Saat ehkä 3 sataa


    • Hohohoo :D

      Aivan vvitun hyvä läppä :D Täytyypä soveltaa tuota samaa täälläkin :D

      Niin ja et sinä mitään rahaa tarvitse. Mene töihin äläkä ruikuta.

    • minäääää

      En saa viikkorahaa, mutta vanhemmat maksavat kaikki tarvitsemani asiat (vaatteet, leffat yms.) vaikkakin hankintoja harkitaan tarkasti. Koulussa kun tulee kymppiarvosanoja niin niistä pientä rahallista palkkiota :)

    • minäpäminä

      joskus sain, en enään kehtaa pyytäkkään, koska en tartte rahaa..

    • nappinenä

      typerää :(

    • Käse

      hahahaha lol :D köyhä
      ite saan tonnin päivärahaa lol t käse

    • nyt ku otit asian puheeks, en määkää oo ikinä saanu mitää rahaa. tiedän kyllä että meidän rahatilanne ei oo ikinä ollu mikää paras mahdollinen, mut kai munkin nyt jotain pientä palkkaa pitäis saada siitä et pidän täällä kotia pystyssä. vanhemmat tekee montaa eri työtä, niin en oo ikinä ees aatellu et saisin jostain muustakin kun kunnon hommista rahaa... on vaa nyt ruvennu mietityttää et olis iha kiva saada kans jtn rahaa ku itte mää kaikki vaatteeni ja tavari ostan omilla rahoillani mitä saan ku oon töissä kaiket kesät, eli en sitä kutuis kesälomaks kyllä omalta osaltani :D

    • piste iin päälle

      Että mitä vittua, kuulkaahan, luuletteko todella että kaikilla on varaa maksaa jotain viikkorahaa? En itsekään saa mitään viikkorahnaa vaan joudun hakemaan töitä vittu. Naamat kiinni ja lopettakaa ruinaaminen.

    • Kouluu meni neki

      Ite oon 12 ja saan 5e kusa mut ne menee meijän luokalle, luokkaretkee varte, ja ne ansaitaan kotitöillä.
      Talvella teen lumitöitä, keväälä oon siivoo mökkii, kesäl kerään marjoja, sieniä, kitken kukkapenkkii, kannan puita saunalle ja mökillä ja vahdin välil mun kaverin koiraa, syksyl haravoin.
      Ja ympäri vuoden teen ruokaa, siivoon keittiöö, vahdin pikkusisaruksii...
      Vähänkö ärsyttää ku isoveli saa sängyn pettauksesta 50 senttii, ja vaik pettaan sängyn vapaa ehtoset en saa mitää.
      Eikä mun veljen oo kotitöitä.
      Osan aika paljo ite vaatteit.
      Et mummon antamil synttäri lahja rahoil mennää, no mitä todistuksest saa parikymppii.

      No on näitä menoiki aika paljo mitä mun vanhemmat maksaa esim. herrastukset : kanteleensoitto on noin 800e plus soitin noin 800e, pianon soitto on 100e kuussa, partio, suunnistus, asuminen, tulee noita matkoi isosisaruksille joskus Lahtee.

    • destiny__

      ei oo oikee, pölläse niilt rahaa jos ei muu auta

    • Johtuu vähä

      No jos teet viikkorahan eteen jotakin nii kyllä kuuluis sitten antaa. Ite oon 12v ja jos teen töitä rahan eteen kyllä mä saan. Ja kyllä mä välillä pyydänki pari euroo tai jotain mutta aika harvoin ja jos ei oo tulos viikkorahaa sulle ni älä tee mitää kotitöitä, niin yksinkertaista.

      • Johtuu vähä

        Mut ne kyl on aika perus asioita mitä pitää tehä ja silleen kyl mäki teen ilman viikkorahaa ja joskus sit pyydän rahaa siis ihan vähän pyydän vaan :D


    • rahaa palkaksi

      Mun mielestä meille nuorille vois antaa rahaa palkaks vaikkapa just niistä kotitöistä, esim: ruohonleikkuu, imurointi, ikkunoiden pesu, tiskaus/tiskikoneen tyhjennys ja täyttö sekä myös nää pyykkihommat... Mut se on musta väärin ku mun kaveri saa viikkorahaa siitä et se petaa sänkynsä joka päivä, vaikka mun mielestä se ei kyl siitä mitää ansaitsis, koska luulis sen nyt olevan vähä niinku itsestään selvyys tommonen.

    • hellpmej

      Osaisko joku auttaa: En saa viikkorahaa ja nyt pitäis saada n. 400€ kerättyä et sasi iskältä mopoa varten lainatut rahat maksettua takasin. Kesätöitä hain ja yritin saada mutta en saanut :( Voiko vielä tähän aikaan saada töitä mistään, tai onko mitään muita keinoja tienata rahaa. Oon siis 15v

      • hellpmej

        ja siis lahdesta olen, jos joku tietää täältä jotain ni ilmottakaa


    • 131313131313

      En ole koskaan saanut viikkorahaa.
      Ansaitkaa rahanne muuten kuin loisimalla vanhemmiltanne. Saatanan kakarat.

      • Poika -97

        ^Miksi ihmiset vihaa tota kommenttia? Tosta huomaa että nykynuoret ei halua tehdä mitään, mutta haluaa rahaa. MENKÄÄ TÖIHIN!


    • adggfh

      täällähän kyseltiin juuri sitä, miten sitä rahaa voii saada. Saatanan kusipää.

    • Natuneitonen

      Olen 22v nainen, enkä koskaan ole saanut viikkorahaa, enkä tunne tulleeni väärin kohdelluksi.

      Olen perheestä jossa molemmat vanhemmat tekivät täyspäiväisesti keskipalkkaista ja 'huonopalkkaista' työtä.
      Tein oman osuuteni kotitöistä, koska kaikki muutkin perheenjäsenet tekivät, ja meille opetettiin pienestä asti että kotitöillä pidetään yllä kotia ja perhettä, eli että kotityöt kuuluvat normaaliin elämään.

      Jos halusin ostaa jotain, kerroin asiasta vanhemmilleni ja keskustelimme tarvitsenko rahaa... ja jos perustelin haluamiseni hyvin, sain rahaa, tai asia ostettiin minulle. Karkkiin ei koskaan tullut kerjättyä rahaa, koska karkkipäivä oli perjantaina ja sillä selvä.
      Näillä opeilla opin jo varsin nuorena, että raha ei kasva puissa, ja että ei aikuisenakaan kukaan anna rahaa siitä että pitää normaalisti kotia yllä. Opin myös että kannattaa miettiä mitä oikeasti haluaa ja tarvitsee.

    • 1+4

      Oon 15v ja saan rahaa sillon kun haluan rahaa mut harvemmin haluan kun vanhemmat ostaa kaiken mitä keksin pyytää :D

    • Kyrvän nuolia

      Anna isällesi persettä!

    • Pärjänny

      Ihme touhua, paljo alle 15v mukulat ei rahaa tartte, ja kun se 15v tulee täyteen niin sitten mennään KESÄtöihin. Ei aina tartte olla ruinaamas rahaa

      Viikkorahaa en ole ikinä saanut, eikä sen puoliin ole ollut tarvestakaan. Kotona olen töissä ollut pienestä asti, maatila kun on, niin joistakin hommista on joskus jotain maksettu. Vähän.
      Kukaa mukula opi käyttämään rahaa jos sen eteen ei tarvitse nähdä mitää vaivaa? Jos nyt joskus sitte vie roskapussit niin siitäkö sitten pitä maksaa ? :D

    • annnooonyymi

      Oon 13v, ja en ole saanut viikkorahaa ikinä, mutta ei se mitään kun vanhemmat antaa välillä rahaa, jos tarviin johonki tärkeään esim. vaatteisiin. Saan rahaa tekemällä kotitöitä esim. leikkaan nurmen.

    • hemu123(:

      mun mielestä lapsille/nuorille kuuluu antaa viikkorahaa, koska se opettaa rahan käyttöä ja sitä, miten rahaa voi ansaita. jokainen vanhempi voi kuitenkin itse päättää antaako viikkorahaa vai eikö anna. ite saan ihan vaan pari euroa, vanhemmat maksaa vaatteet yms. (:

    • jekkulanjekku7775433

      Tämä pullamössösukupolvi ansaitsisi ainostaan selkäsaunan vanhemmiltaan luoja heitä armahtakoon ketkä antavat koirillensa viikkorahaa olette kaikki vääräuskoisia!

    • Oma kulmani asiaan

      Itse en saa kummemmin enää viikkorahaa, sisäoppilaitoksessa asuminen ja matkustelu kun syövät meidän perheen rahatilanteeseen nähden aika paljon (päivä asuntolassa 5e, sisältää tosin ruuat yms, ettei tarvitse hankkia, matkustus joka viikko 2 x 16 7e).
      Näin kesälomalla tosin saan rahaa, jos joka päivä tyhjennän ja täytän tiskikoneen, siivoan (pyyhin pölyt, imuroin), laitan pyykit ja leikkaan nurmikon pari kertaa viikossa. Viikon aikana kertyy 20e, jonka saan viikonloppuna, jos vanhemmat katsovat kaikkien työtehtävien täyttyneen. Jos olen ollut jonkun päivän kaupungilla, enkä ole siis ehtinyt ehkä tehdä lainkaan kotitöitä, vähennetään 4e. Jos hommista n. puolet on tehnty, -2e.
      Olen iloinen, että perheessämme on tälläinen käytäntö. Tietysti välillä harmittaa, että kaverit saavat järkkäreitä etc tuosta vaan pyytämällä, mutta jos minullekin tehtäisiin niin, en näkisi niissä arvoa, koska en olisi hankkinut rahoja itse. En olisi ansainnut vaikkapa juuri järkkäriä. Samalla oppii myös säästämään, ja karsimaan turhat ostokset ja suosimaan esim. kirpputoreja ja kierrätystä.

    • Ei kai ny kotitöiden tekemisestä mitään kuulukaan maksaa

    • La AnnLep13 Trololol

      TEEN SIIS PERHEEN KOTITYÖT JA MAKSAN 1000 EUROA VANHEMMILLE JA SISKOILLE TOKAN MOKOMAN. SYÖN VANHEMPIEN KAKKAA JA PAHAA ON !
      PISSIN SAMAAN KAKKAVAIPPAAN LAPSUUTENI AJAN. HAJOSI TAI HJSDUSIOKFJUDISAOKFUG8EWIOQKIJRUHTEI. SITTENRIFEOSOJFIGTJRKOLPUGJTJIFKSODIPG8U9KDESRJSFRVJFRVHFSEFWUIFWEFWEUHWEFUHWEFUHFAOIJDAJADIOASHNIUOSVCHNUIADHNMOIGVSAUNHD
      MÖSSÖ LAITETAAN PUSSIIN JA PISSAAN. EN SAA JUODA KUIN VIEUIOSJFMÄRIVETTÄ JA MINÄ ASUN LEIKKIMÖKISSÄ. EN SAA NUKKUA KUIN TUNNIN JA MUU ON TYÖTÄ.
      MUUT PÄÄSEE PUUHAMAAHAN KUN MINÄ RAADAN KOTONA KOIRANRUOKA KÄDESSÄ !


      HÄLYTYS ! APUA !DOJBAJRWIOSPGBJKVDJKUISDKFJKZNJOPFSEHDISJUHIJUHTGOKJIDHJFSIIDSOFKJHUIIOSPFJDJGBPUI90FIOGDSIGSOEPHOPIREJPGOJKPOFHIOPÅFCJGOJIFDSOBHIOGSDPGKOPOSAÄJKGOPHBIÅKÄSPBDJIOPFTKJFZVPBGDOJOFSKJHGÅHJEFINGKJHG

    • Mies 20v

      On sitten ja aivan helvetin reilua. Opit paljon paremmin heiman vanhempana ymmärtämään, että rahaa pitää hankkia itse ja sillä on arvo. Raha ei vain tipu vanhempien taskuista sinulle. Tästä opetuksesta olen todella todella kiitollinen omille vanhemmilleni.

    • temmeeeee

      Hei lapsukaiset, Kandee tsekkaa tää mun blogi. Muutin nimettäin 16-vuotiaana himasta veke ku tuli vähän ongelmii mutsin kanssa. Tuol on asiaa siitä miten massii saa ja miten nuoret hoitaa asiansa niin päin vittua et kaikki kusee. Ihan mielenkiinnosta suosittelen. =) Päivittelen lähes viikottain ja tuol on elämisestä aika paljon kaikkee ja sielt voi löytää tiedon ihan siitäki kui saatanan vaikeeta se oli ilman rahaa.

      http://mi-vida-en-espanja.blogspot.fi/

    • syyton kukaan ei oo

      kumpi oli ensin, muna vai kana

    • :D:DDDD:DD:DD:D:D:DD

      kill your fucking parents. Ainaki sit ne varmaa suostuu antaa ! (:

    • Vaikka vanhemmil ei mtn velvollisuutta ookkaan maksaa viikkorahaa ni on se aika vituttavaa ettei mtn rahaa tipu. en mäkään tosin viikkorahaa saa. Menin 14v.nä töihin ja maksoin niillä rahoilla kaiken oman mitä ostin, paitsi tietty ne perustarpeet mitä himasta sain eli ruoka vesi ym.. niillä rahoilla matkustin ulkomaille ja senkin jälkeen kun nyt hiljattain lopetin ni jäi kesäksikin rahaa. syksylla kun on jo 15v. ni vois kattella taas jotain muita töitä :)

    • no kaikki ajallaan

      Vastaan hellästi, ajat muuttuu, kysyin aikoinaan mikä on viikko raha turpaan tulee, jääkappi, turpaan tulee, löydä lantti osta karkkia kärähdä , turpaan tulee, syö näkkileipää ilman lupaa turpaan tulee, no ajat muuttuu.Minä moisista koiruuksista en nykyään anna turpaan:D

    • Harvoin rahaa

      Moi! Äitini ja isäni ei anna minulle rahaa kuin kahdessa viikossa tai sen rahan pitää kestää kaksi viikkoa se summa on 5e ja jos sanon että haluun uusii vaatteita ne vaan sanoo että ostettiin juuri Vitut sanoin minä ja ne mun vaatteet mitlä sain oli pieniä nii mun äiti hävitti kuitin mitäs pitäisi tehä?

    • yrittäjä

      Minun nuoruudessa jaetiin lehtiä,käytiin siivoomassa,kerättiin ja myytiin romumetallia,tehtiin lumitöitä vanhuksille.oltiin maatilalla avustamassa,kerhossa rakennettiin käsitöitä joita myytiin myös jne..
      Siitä sai rahaa..ihan omasta saamattomuudesta kiinni...nykynuorisolla. kun ei ehdi fasepuukkaan ja roplaan tietokonetta jossa nuoruus menee hukkaan ja oikea sosiaalinen kanssakäyminen jää unholaan.

      • Poika -97

        Olen 15v. ja ei minua haittaa vaikka en saa viikkorahaa... Minä saan omat rahat juhlista...

        P.S Maksan myös omat kännykät, kännykkälaskut, konsolit, pelit...


    • silmänlumustana

      mä en eka saanu mut sit aloin varastaan ja vetään lirpakkaa nii heti alko tuleee et lopetan varastelun ja kaman käytön

    • Väärin se on..

      Tuo ei todellakaan ole reilua. Puhu vanhemmillesi ja keskustele asioista. Joka tapauksessa vanhempien tehtäväksi kuuluu maksaa lapselleen perustarpeet, kuten lämmin vesi ja ruoka sekä vaatteet, ja kaikki muu. Se kuuluu niiden velvollisuuteen.

      Tuo on väärin kiristää perustarpeilla. Tietenkin se on vanhempien oma asia antaako viikkorahaa vai ei. Mutta jos teet kotitöitä ahkerasti niin täytyy sinun siitä jotain palkkaakin saada kun vain lämmin suihkuvesi ja ruoka.

      Näin minä ajattelen asian.

    • Väärin se on..

      Tuo ei todellakaan ole reilua. Puhu vanhemmillesi ja keskustele asioista. Joka tapauksessa vanhempien tehtäväksi kuuluu maksaa lapselleen perustarpeet, kuten lämmin vesi ja ruoka sekä vaatteet, ja kaikki muu. Se kuuluu niiden velvollisuuteen.

      Tuo on väärin kiristää perustarpeilla. Tietenkin se on vanhempien oma asia antaako viikkorahaa vai ei. Mutta jos teet kotitöitä ahkerasti niin täytyy sinun siitä jotain palkkaakin saada kun vain lämmin suihkuvesi ja ruoka.

      Näin minä ajattelen asian.

    • blogifani

      EN mäkään saa viikkorahaa!! mistä saan rahaa muutenkaan ei anneta ollenkaan rahaa!!! :(( Sitten vasta kun kotityöt sujuu....

    • snadi__mutsi

      Meidän lapset eivät saa viikkorahaa, käyttävät sen kuitenkin turhuuksiin. Yksinkin päivä oli tilattu kännykänkuoret ilman lupaa ja mennyt melkein 20e pelkästään siihen.

      • toinenmude74

        Näinpä. Meilläkin tytär tilas jostain www.designskins.fi jotain paskaa ja saa ite kyllä maksaa omasta pussistaan tuollaiset.

        Annan kyllä viikkorahaa, mutta säälittää kun se käytetään noin huonosti.


      • sama_hommaliini
        toinenmude74 kirjoitti:

        Näinpä. Meilläkin tytär tilas jostain www.designskins.fi jotain paskaa ja saa ite kyllä maksaa omasta pussistaan tuollaiset.

        Annan kyllä viikkorahaa, mutta säälittää kun se käytetään noin huonosti.

        Meidänki lapsi! : D


    • Eih helvetti mitä valitusta -.-'
      Minä en ole ikinä saanut viikkorahaa... Olen tehnyt töitä rahani eteen. Mutta en minä valita tai ole ikinä valittanu... Olette te kyllä aika uunoja.

    • jou82

      ihan pakko ...

      Mun lapset ei tuu ikinä saamaan viikko rahaa. Johtuen siitä ettei ne tarvi sellasta ja toisekseen olen pienituloinen.

    • Einoold

      Kakarat peruna peloille töihin!!! Meillä setä raiskasi minut kun olin 17 v eikä edes pusua antanut. Enkä helvetti käyttäny mitään äly puhelimia semmoset on turhia. Mun mukuloilla ei ole mitään harrastuksia menkööt huoramaan vaikka jos haluaa sitä seuraa.
      Nyky nuoret luule et rahaa tippuu puusta minä tienaan kuukaudessa 11000 euroa mutta ne paska kasat saavat itse rahansa tienata. Vaatet annan ja ehkä ruokaakin jos sitä tarvitsevat. Minulla ei edes ollu sänkyä ja nyky penskoilla pitäs olla kaikki mailman vehket .Saavat itse ostaa semmoset kun alkaa ikää riittää!

    • Anonyymi

      Itse olen 12v ja saan 60e kuussa.
      Itsestäni tuntuu pahalta tuollainen "Kyllähän sä saat, mutta siitä on vähennetty asuminen, ruoka, lämmin vesi ym. oikeudet, eli loppusumma on 0€" ei vittu mikä kasa paskaa vaikka viikkoraha ei ole laissa mutta tuo nyt on aivan kusista vaikkei vanhemmat haluaisikaan maksaa ruokaa yms heidän on pakko halusivat tai eivät.

    • 13 Y.OLD

      Mun rahatuotanto on -200%. Eli jos saan rahaa, se vain 'katoaa.' Tiiän et mun vanhemmat voi saada about 600e per päivä jos hyvin käy. (autonpesiöitä) eli jos saisin 1%, keskiraha mitä ne saa viikos on 565e, nii saisin jo nii saisin jo about 200e per kuukausi.

      en oo pahana tästä.

      en saa itse ostaa mitään, eli rahalla en yksin tee vielää mitään. (asun maalla)

      ja mitä v*t*ua ostaisin? karkkia? blaah hetken riemu. Pelejä? mul on jo semmosia mitkä kiinnostaa seuraava joka kiinnostaa tulee arviolta 3 vuoden päästä. Elokuva? haistakaa >piip< ketä edes ehdottaa sitä.

      niin että mitä?

      • 13 Y.OLD

        niin joo ja mun kaveri mikä on 11 saa 100e synttäreillä, 200e jouluna ja 50 nimppareilla viikkoraha.


        ÄRSYTTÄVÄ ***** JA ***** ***RA!


    • Rikkamukka

      Saan viikkorahaa lauantaisin 3,50e. Viimevuonna oli vielä 3.00€. Aika hyvin, eikö?

    • vm24

      olen samaa mieltä juujuujuujuuun ansa mee toihin ja säästä rahaa ja älä tuhlaa sitä turhuuksiin ei se säästäminen vaikeetaoo

    • äiti ja mummo

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301208100446HL?OpenDocument
      Elatustuki = Kelan maksama tuki, jolla turvataan lapsen elatus, jos lapsi ei saa elatusapua elatusvelvolliselta vanhemmalta.
      Elatustuki maksetaan joko täysimääräisenä tai vähennettynä.
      Täysi elatustuki vuonna 2012 on 147,96 e/kk.

      Lapsilisä ensimmäisestä lapsesta on 104,19 €/kk

      Suomalaisella lapsella elämiskulut katsotaan peittyvän summalla 2 x 147,96 € 104,19 € = 400, 11 € / kk.

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/050901130444HV?OpenDocument Asumisesi maksaa neliötä kohden ihan saman kuin vanhempiesi ja siihen kuuluvat vesimaksu ja sähkölasku.

      Omahuone? se on henkilökohtaista menoasi yhteiset tilat, eivät ole ilmaisia.
      Jos laskisit ihan itse asumismenosi?
      Vesimaksu on henkilöä kohden nykyään 20–25 €/kk
      Sähkölasku maksetaan joka toinen kuukausi, osasi on siitä kokonaissumma jaettuna henkilöluvulla. ( 1/3) jos ainoa lapsi.
      Asunto omanhuoneesi neliömäärä yhteisten tilojen = olohuone keittiö vaatehuone eteistila WC suihkutila sauna

      Esim. huoneisto 3h k wc/suihkuhuone vaatehuone 74 neliötä
      Sinun huoneesi on 14 neliötä vanhempien 16 neliötä
      Osuutesi asumisesta on 1/1 kokonaan 14 neliötä, 1/3 44 neliöstä = 28, 6 neliötä
      Vuokra asunnossa vuokra on n. 12 €/ neliö,
      omistus asumisessa n. 4 €/neliö.
      vesimaksu ja sähkölaskun 1/3 on
      Osuutesi vuokra asunnossa n. 381€/kk ja
      Omistus asunnossa n. 152,4€/kk.
      Sähkö 20 e/kk
      TV-lupa 252,25 € /3 =84 € vuosi =7 €/kk.

      Ruoka menoksi laskee sosiaaliturva lapselle alle 18v. 5,06 €/ 21,5 päivää/kk. On 108 €/kk.
      Vaatekulusi kait tiedät? entäs vaatehuolto ja henkilöhygienia hiusten leikkaus = parturi-kampaamo kulut, matkakulut kouluun vapaa aika? Harrastus maksu? Tarvike ja jäsen maksut?
      Ilmeisemmin kuluja on asumismuodosta riippuen 204 - 433 €/kk
      Ruoka n. 110 e/kk puhtaus ja hiusten leikuu n. 0,5 kertaa kuukaudessa n. 50€
      Näin puhutaan summasta 364 - 593 €/kk.
      Vaatekulut nuorilla ne pyörivät pyörii siinä 120 - 200 € / kk = 484 €- 793 €/kk Ja yhä puuttuu harrastus ja matkakulut? n. 67 €/kk lisää
      Vuotuinen jäsenmaku? (24 €/ vuosi? )
      Matkat alle 10 km yhtyeensuuntaan 1-2,5 € (64,5€/kk) 2 € yhden seuran kk jäsenmaksu

      Liikumme kulu kustannuksessa 551 € - 860 €/kk.
      Suomalaisella lapsella siis elämiskulut katsotaan peittyvän summalla 2 x 147,96 € 104,19 € = 400, 11 € / kk.
      Vanhempien varakkuus auttaa vähän n. 309 €/kk…

      • shinalainen

        Shetään ei shiinnosta shinä shenkin shapsi!


      • paku

        On se kumma miten ne sikiääkin niin helpolla,jotka unohtavat että kun lapsia tehdään niin on elatus velvollisuus 18v ikään saakka ja viel opiskellessa olisko se nykyisin 22v ikään saakka...minkä ihmeen vuoksi te niitä lapsia teitte.. ..muistuuko ollenkaan mieleen.. ..vanhempien velvollisuus on elättää alaikäiset ja hui kauhistus lapsille kuuluu vielä perimis oikeuskin sen jälkeen kun aika taakseen jättää... ...mutta ei ne haluaa,että lapset jää hautakivensäkin maksamaan... ..täällä on ihmisiä,jotka eivät saa omia lapsiaan vaikka kuinka rukoilis ja sit tollaset itsekkäät vanhemmat tekevät niitä muksuja kuusin kappalein.. ..niin että isit juoksee karkuun kauhusta kun laskevat elatukseen riittävää raha määrää... ...jos minä olisin hyvä tuloinen niin huit välittäsin lapsesta koituvista kustannuksista ja onneksi vielä on lapsilisät niin että lapsia voi vielä köyhätkin tehdä.. ...


    • Poika -97

      Täällä väitetään että jokaiselle lapselle pitää antaa viikkorahaa...
      Missä läissa lukee silleen. Kertokaa nii uskotaan.

      P.S Ja eihän Afrikassa edes tiedetä mikä on viikkoraha.

    • Joonas...

      Se rahaliikennekkin toimisi mikäli Suomen oikeuslaitos, sossu ja ex puoliso ei estäisi lapsen laillisia oikeuksia isäänsä!!!

    • asdfgh123moiderp45

      Rahaa tulee 40-20 euroa kuussa. Riippuu paljon teen töitä. Mut mitään partureita, vaatteita, harrastuksia, kalliimpia ostoksia kuten läppäreitä ja omia lemmikkejä ei maksa kukaan muu ku minä ite. :x

      Vanhemmat maksaa puhelinlaskun ja ruuat. ainoot.

      • minä taas ^^

        Ja joku sano et kotityöt ei oo töitä. AGREED WHIT YOU! Ne pitää osata tehä omaaloitteisesti. Ite saan rahat lapsenvahti hommista. (:


    • Sanonvaan_

      Meillä on semmonen käytäntö, että jääkääpin ovessa on lista johon merkkaan kaikki kotityöt tai muut hommat joita teen ja joka kuukauden lopussa saan niistä rahaa sen mukaan kun olen tehnyt hommia. Tämä on toiminu aika hyvin. Saan tarpeeksi rahaa omiin juttuihini. Tietty jos on tiedossa esim. huvipuistoreissu tai isompi menoerä saan rahaa hieman niihin... :--D

    • Parempi se on olla ilman viikkorahaa ja oppia että aina ei saa mitä haluaa, kun saada satanen käteen aina kun tahtoo ja luulla että se toimii sitten loppuelämässä myös.

    • Tukdurozheof

      Vitun keharit mikä ongelma On antaa lapselle viikko rahaa kun saa lapsilisät sun muut ja palkkaa se se että antaa ruokaa ja vaatteita ja maksaa harrastukset kuuluu velvollisuuksiin onks se ny liikaa et voitte juoda yhen kaljan vähemmä viikossa tai nuolla minuutin vähemmän pillua meillä yksinhuoltaja saa 1200 kuukaudes ja ostaa meille silti aika kalliit vaatteet maksaa harrastukset ja ruoat ja antaa vittu silti viikkorahaa 10 et turha vittu selittää et ei oo rahaa sovitte vaa et jos tekee jotai töitä nii sit saa viikkorahaa turha vittu vikistä et saa tehä töitä on se ny vittu ihan kiva saada joskus rahaa et voi ostaa jotain ja kuitenki kun ootte ite vanhoi nii teiän lapset hoitaa teitä er miettikää ny vittu ite turha valittaa ettei itekää saanu nuorena saanu se oli jotai 60 lukuu ny o 2012 ja minimimax jos ne vittu tekee töitä sen rahan etee ni mikä on ongelma ETTÄ HERÄKKÄÄ NY VANHEMMAT!!!!!!!!!!!

      • täti 30veeeeee


    • COUNTER///STRIKE

      Perhanan rikkaaat! En saa viikkorahaa en lapsilisää eikä minulle kustanneta kuin ruoka ja koti puhelinlasku. Olen tyytyväinen jo siihen. Omat rahat joita saaan merkkipäivistä käytän vaatteisiin, juomiin sun muuhun mässättävään! Koti työt teen eikä siitä minulle makseta koska minut elätetään. Äskettäin tein kesätöitä joista sain 320 euroo! Aion sijoittaa ne hyvin! :)


      ON SE NIIN VÄÄRIN SAADA YLIMÄÄRÄISTÄ RAHAA!!!
      ----------------------------------------------------------------------------
      viikkorahat pois!
      Lapsilisät vanhemmille!
      Ei palkkaa kotitöistä!

    • en ole kanskaan koskaan saanut enkä tarvi koska olen alle 18v ja vanhemmat maksavat ruuat kämpän laitteet pelit vehkeet ym ei siinä enään tarvi mitään viikko rahoja tai mitään yli arvostettua :D

    • Vastuuntunnollinen

      Ei lapsille pidä maksaa siitä että ne menee ulos tai tiskaa kerran astiat...
      Vanhemmat maksavat vuokrat,autot,lämmitykset,vedet,sähkön,vaatteet,lelut,pelit,netin,ruoan,elektroniikan ja
      puhelinlaskut ja yms...
      *************************************************************************************************Aikuiset!
      Hoitakaa lapsianne hyvin ja huolella.
      Lapsenne kuluttavat viikkorahat ES:sään ja muiden limujen ostoon ja jopa tupakoihin
      ja jopa huumeisiin!
      Ostakaa lapsille paljon viihdykkeitä opiskeluun,että lapsi unohtaa nuo myrkyt.
      Kehottakaa lapsianne lukemaan tai keskittymään opiskeluun,kuin päihteisiin,
      energiajuomiin,karkkeihin,konsolipeleihin tai roskaruokaan.
      Jutelkaa lapsienne kanssa siitä,mihin he rahat hassaavat.
      Kertokaa siitä miten hyvä tulevaisuus heillä on,kuten minäkin tein näin omille
      lapsilleni.Yksi lapseni on insinööri ja toinen kirurgi ja kolmas poliisi.
      Ja minun lapsenlapseni varmasti ovat hyviä eikä ES-Jonneja!
      *********************************************************************************************
      Jos olet lapsi ja luet tämän,niin kerro vanhemmille tästä tai tottele näitä esim:
      pyytämällä paljon kirjoja kotiin kuten kirjastosta tai älä syö paljoja kaloreita tai sinusta tulee läski.
      Tuo valmet.602 on kuin oma lapseni joka ei pyydä rahaa ja kinua karkkeja ja litkuja.

      • jaahasssss

        meillä onkin eri käytäntö pelit ja lelut maksetaan itse säästetyillä rahoilla nettiä ei käytetä ja puhelimia ei kellään lapsella ole että nii ja ei kaikki lapset tuhlaa viikko rahoja es:ään taitaan olla sinun lapsita kyse?


      • Meillä vanhemmat osaa kirjoittaa selvää suomea.


      • 32 vuotias mies

        PROVO !!


      • 32 vuotias mies

        kuules ny.. silloin kun mä olin muksu ei mulle porukat mitään ostanu joululahjaksi tuli videokasetteja ja suklaata joka prkl joulu !! EIkä ollu paljon lautapelejä ainakaan, legoja saatto olla.. ei mitään mielikuvitusta mitä lapsi tarvitsee tosissaa, vaatteita ei juurikaan koskaan lenkkarit oli mummolenkkareita.. vituttaa vieläkin vaikka ikää 32 vuotta.. :(

        Konsoli 8 bit nintendo tuli kauheen kinuamisen jälkeen, en mä mitään saanutkaan sitte pariin vuoteen. Jos olis ollu edes joku merkkivaate joskus.. vaikka yks ainoo, siihen aikaan ei ollu mitään nettejä ja muuta et olis voinu hommata käytettynä.. Toiset ei tarvis lapsia ollenkaan !! Missään ei ikinä käyty kesäsin, toiset pennut kertoili koko ajan missä ne oli ollu, lapset osaa joskus olla tosi ilkeitä.. vieläkin nää asiat nousee joskus pintaan.. :(


    • ei rahaa

      Mä ei saa viikoraha koska mun äiti hoitaa kotii hyvin tavalisilla palkalla.
      Se ei tieta mikä olla viikkoraha ja kun se oli pieni niin sille ei maksetu viikkoraha ehkä siks et sen äiti ja iskä asu kongossa.
      Minä asu Helsingisssä ja on 12 voutias.
      Mä opiskelen hyvin enka tarvi paljon rahaa.
      Mun kamut saa paljon viikkoraha mutta se ei haita.

    • Sellanen vaan

      Mun mielestä ei tarvi viikkorahaa koska kaikkien täytyis tehä kotitöitä! (sileen ettei siitä makseta koska se on toisaalta teijän hommaa) HUOM! se oli mun mielipide!
      ja sitte ku saisit sitä viikko rahaa kaikki menis karkkiiin yms.

    • pikku psykopaatti

      Lapselle pitää maksaa viikkoraha jos kotona harrastetaan lapsityövoimaa.
      Mihin lapsenne tuhlaa rahan.
      Lapsenne on pian pikku:narkkari,varas,
      huora,alkoholisti,murhaaja,vanki,homo,kerjäläinen,kulkuri,pedofiili ja psykopaatti
      ja kaiken päälle lapsenne tuskin auttaa teitä vanhana ja millä lapsukaisenne maksaa opiskelun?

      isoäidin hampaillako? kivillä? paskalla...? ----> ei vaan sinun rahoillasi!

    • sw4defrghnimjhdeaq

      wsderftghyujkiloijuhyt5r4e3w2qe3drfgthyjukiloöopkijuhygtfredfrtghyujkiloöpåöplokijuhygtfrdefrgthyjukiolöpäåöplokijuhygt5rf4ed3frgthyjukilopkijuhygtrfedfrgthyjukiolöpålokijuyhgtr

    • !¡¡1¡¡¡1¡

      Mun mielestä lapselle pitää antaa viikkorahaa, jos vanhemmat ei sitten maksa menoja ja vaatteita yms. Ite saan 20e viikossa, eikä sekäään tunnu riittävän..

    • 1323

      itsekään en saa kun joskus viikonloppusin parieuroo jos pummin tai ehk kerran kuukaudes kebab rahaa mut en säännöllisesti. sillon vaa ku pummin tai 1 kymmenestä kerrasta kun pummin

    • watermelon-

      se on elämää.. itsekkään en saanut koska kodin askareet yms. ovat vain semmoisia välttämättömiä hoidettavia asioita :)

    • hhhhygtggg

      watwrmelon xD

    • Viikkorahaton12v

      Olen 12 v poika, enkä todellakaan saa viikorahaa, enkä koskaan ole saanutkaan. Asia ei kuitenkaan minua haittaa. Vanhemmat maksavat vaatteet, ruuan ja asumisen. Esim. oman tietokoneen ostan syntymäpäivälahjarahoilla ja se sopii minulle hyvin, vaikken paljoa lahjaksi yleensä saakkaan. Joten te, jotka mietitte viikkorahan maksua, se on turhaa.

    • soriolenpahoilllani
    • MelonSwinger

      Ei tuossa mitään ihmeellistä ole, kohta 17v ikää ja hyvin tulen toimeen ilman viikko/kuukausirahoja. Rahaa saan vanhemmilta silloin kun sitä tarvitsen/pyydän. Se on mun mielestä parempi käytäntö kuin esim. 5e viikossa.

    • 1132

      Itse en ole koskaan saanut säännöllistä ¨viikkorahaa¨ KOSKA saan rahaa jos tarvitsen sitä johonkin. En tietenkään mitään mahdottomia summia saa korkeintaa 30e. Mutta ei sitä rahaakaan saa mihinkään turhaan itse pitää rahaa säästää

    • adsdasdas

      Lapsilisät tilille eli 100 € /kk

      ei menoja

      • paku

        ..muistahan että kolme henkisel perheel menee ainaskin 300 euroa pelkästään ruokaan eli lapsi lisäl katetaan lapsesta koituvat ruoka kulut ei muuta.. ..loput kulut kuten vaate ja harraste menot menevät isukin tililtä.Juuri niin pieni tuloisel perheellä ei ole varaa usein jopa melko kalliisiin harrastekuluihinkaan.Mutta hiukan isommmalle lapselle oma tili ja valinnan vapaus ostaako vaatteensa kirpputorilta vai halpa kaupoista.Lapsi lisää ei pitäisi antaa tuhlata kalliisiin puhelimiin tai peleihin.. ..oma käyttö tili nuorel ni voi vaikka kirpputori harrastamisen vuoksi saada jopa vähän rahaa säästöönkin..


    • LUE TÄÄ

      Minusta tuo kuulostaa epäreilulta mutta itse en saa kuin 1.5 euroo jos imuroin koko känpän (3 kerrosta :P) Joten ei ole mukavaa että vanhemmat aina sen asumisen ja ruuan kanssa sählää ne sentää käy töissä ja vaikka me tehtäs kotitöitä niin ei vittu saaha mitää ja mie oon ainut lapsi perheessä :P

    • Minulla ei ole ongelmia viikkorahan kanssa vaikka se onkin n.2 euroo viikos mut se tuntuu aika vähältä kun melkeen kaikki raha menee tyttöihin ja niitten miellyttämiseen joten minä olen alkanu tekee paljon kotitöitä (tyhjennän/täytän tiskikoneen ja pyykkään ja imuroin) Ja viikkorahani on pompahtanu jo 10 euroo viikossa ja sillä pärjää tosi hyvin :)

    • Tyttö

      Oon 11w ja mun vanhemmat on eronnu. Aina kun saan kokeest tai todistukseen kympin saan isän luona 10e ja äidin luona on semmonen kotityölista et jos tekee jtn esim tyhjentää tiskikoneen saa 0,50 ja sit viikon päätteeks saa ne rahag

    • dj

      minä en oo saanu enkä tuu saamaankaa ikinä saatana teen iha helvetisti hommia saatana siivoon vintin ja imuroin auto nii mitä saan 2e vitun hieno homma faija että imeppä vaan kyrpää

      • aikuinen mies 32v

        joo ymmärtäisin 10-20 euroo


    • -99

      Mä en saa viikkorahaa... Mul sanotaa aina et sun pitää tehä töitä rahan etee! Niihä mä tekisin jos siit sais jtn! joskus tein töitä ja sain viikkorahaa... sit jäi viikkoraha ku se vaa lykkääntys koko aja... sit mä jätin ne työtki...

    • rich shiinalainen

      voi shinua shiinalaista

      • other rich shiinalai

        oi shinua shiinalaista


      • 3. rich shiinalainen
        other rich shiinalai kirjoitti:

        oi shinua shiinalaista

        i sheitä oikiaaa..u hear meij?


    • -cahu-

      mun mielest toi on tyhmää että vanhemmat ei voi ollenkaa rahaa lapselleen antaa vaikka tekee koti-töitä !! mu äiti on yksinhuoltaja mutta saan silti KUUKAUSRAHAA noin 20e per kuukaus. :) ootko koskaan ehdottanu kuukausrahaa vanhemmilles ? se vois toimiikki :)

    • thetruth3

      * arvaa kiinnostiko

    • Typy

      Minulla ei ole ongelmaa viikkorahankanssa vaikka saanrahan silloin, kun pyydän tai tarvitsen on kuitenki epä reilua,että vanhemmat vähentää asumis ja ym kulut viikkorahasta. Minusta jokasen lapsen/nuoren kuuluu saada edes vähän viikkorahaa.

    • RIKASPENIKKA

      juu ei käy kateeks.. itehän tosiaan saaan 100 euroa viikos sit jos shoppaan niin ei tietenkää tarvi maksaa omia kuteit! ;) Sen saamiseks mun pitää pettaa mun sänky joka aamu ennen ku taloudenhoitaja tulee ja kerää kuteet lattialta enne ku siivooja tulee hovimestarin kuljettamana toisesta siivestä ;) ärsyttääkö?

      • sasfe

        Joku kaipaa huomiota..


    • kyllä nykynuoriso on yhtä pullamössöä kaikki!! kaikki pitäisi saada ilmaiteksi ja vielä rahaakin turhuuksiin. lapsuudessani meitä oli yhdeksän sisarusta. nyt meitä on kolme. silloin täytyi tosissaan uurastaa pellolla että sai edes voita leivän päälle. ei silloin tuollaista käytöstä pitkään katseltu!!!!

      • paku

        ..te vanhukset elätte menneisyyttänne..olette kateellisia nyky nuorille joka asiasta vaikka tiliillenne tulisi perheenä lähes 5000 euroa/kk.. ..niin ei kaikkien lapsosten pitää kokea kaikki sama kuin teidän lapsuudessanne.. ..ehkäisy on keksitty ja sterilisaation voi ottaa vaikka mieskin jos on pelkoa että nainen ei käytä ehkäisyä.. --ette te todellisesti ole lapsianne halunneet.. ..teitä ottaa jo nyt päähän se,että joudutte kotinne itse siivoamaan kun lapset muuttavat pois.. ..jatäällä on vähän tietoa siitä että puutteellinen ravitsemus on lihottanut tietämätöntä nyky nuorisoa.kyllä juuri vanhusten käytöstä juuri enää pitkään katsella..


    • öttyt .v 41

      Täällä kans yks joka ei saa viikkorahaa. Oon 14 vuotias enkä saa viikkorahaa tai muutenkaan rahaa vanhemmiltani.
      Kerran isäpuoleltani asiasta kysyin ja se vastas: "Saat lämpimän ruuan ja nukkumapaikan, eikö riitä!?" :O

    • ja salli mun nauraa

      Hyvä.
      Miksi lapselle pitäisi maksaa normaaleista arkiasioista, kuten kotitöistä tai vaikkapa koulumenestyksestä.
      Rahan käyttöä voi harjoitella vaikkapa käymällä vanhempien puolesta ostoksilla.

      Turhaa vinkumista, todennäköisesti vanhempasi rahoittavat peruselämisesi lisäksi harrastuksiasi ja muita hupikustannuksiasi. Alaikäisellä, kotona asuvalla lapsella ei "todellista" rahan tarvetta ole.

      Jos sinulla ikää riittää, hanki vaikkapa pieni työ.

    • yritä ny ees

      kuinka vanha oot jos vastaus on alle 12 voi unohtaa viikkorahat 12 ikä vuotee asti. jos on yli nii sovi että saat viikkorahaa jos ei synny sopimusta älä tee niille mitää duunii.

    • En oo ikinä saanu viikkoraa!!! jos oon tehny jotain töitä porukoille niin sit saan jotai massii :DD

    • Tyttö111111555555

      En itsekkään saa viikkorahaa, eikä se minua haittaa, koska saan aina synttäreilläni rahaa ja aina kun käyn mommin ja ukin luona kylässä? Niiltä ssaan jotain 5€..Mut onhan se epäreiluu, koska mun pikkubroidille annetaan rahaa aina kun se pyytää. Mä oon niiden mielestä jo aikuinen, vaikka oon 15 ja et mä hankin rahat ite.:-/((

    • dineroooo

      ^15-vuotias ei ole todellakaan aikuinen, eihän sen ikäistä oteta edes töihin! (Paitsi kesällä)
      Kun asuin kotona ja olin nuori (tai nuori olen vieläkin, mutta ymmärsitte varmaan :D) en saanut viikkorahaa, mutta pyytämällä muutamia euroja. Jos lähdin ostoksille, niin vähän enemmän. Aina ei rahaa herunut, eikä todellakaan silloinkaan mitään satasia. 100e kuukausiraha jollekin 12-vuotiaalle on ihan liikaa.Mutta kyllä nyt vähän pitäisi viikossa antaa, edes 5e :D Riippuu lapsen iästä. 12-vuotiaalle 5e viikossa ok, 15-vuotiaalle sitten vähän enemmän. Tosin vanhemmilla saattaa olla rahahuolia, vaikkei sitä lapsille aina kerrota. (Heillä kun on tapana juoruta asiasta pitkin kyliä) Joten kaikki ei ilkeyttään jätä rahaa antamatta :)

    • Onkohan autossasi 80 - sarjalaiset renkaat?

    • 12vee tyttö(:

      Ite oon aina saanu 5€ viikkorahaa jotaki 2-3 vuotta oon nyt 12vee. Ku olin pienempi nii äitini osti minulle "karkkipäivänä" sitä mitä halusin, en saanut paljon mutta en vähänkään(: En tee kotitöitä tai mitää sen etee, et saan rahaa, koulu ei menesty hyvin mutta ei huonostikkaan(: Ja jos lähden kavereiden kanssa kaupungille saan rahaa äitiltä tarpeideni mukaan(: MINUSTA kaikkien pitäisi saada edes vähän viikkorahaa..

    • fhfjyjkk

      me ollaa köyhiä. yyyyyy

    • apuaaaaaaaaaaaaaaa!

      Moips!!Oon 14v enkä saa viikkorahaa siksi en enää tee kotitöitä mutta kyllä mä saan aina jostain rahaa,Hyvää elokuuta teille!!




      t:viikorahaton tyttö!

    • Kuukausi rahaa

      Mä saan 80€ kuukauden ekana päivänä. Mulle maksetaa vaatteet, ruoka, puhelinlaskut ja kaikki, paitsi jos haluun esim. uuden koneen tai puhelimen tai pelin tai mässyy.

      Kaikki tämä edellyttää sen, että jos käsketään imuroimaan kokotalon, niin sitten imuroidaan. Tai jos pitää leikata nurmikot niin sitten ne myös leikataa. En saa rahaa jos pyydän edes 2€. Tuo 80€ on ainoa raha kuukaudessa ja sillä on selvittävä. En oikeesta ostele mitään niin rahaa kertyy tilille pikkuhiljaa ja kohta on 1000€ kasassa, vaikka ostin juuri 875€ skoban.

    • paku

      ...haloo vanhemmmat nyt kuulostaa siltä,että ootte lapsenne tehnyt vain hyötymis tarkoituksess.. ...ompahan siivooja ilmanen noin 15 vuoden ajan ja sit ilmanen hoitaja vanhuus päiville.. ..suosittelen,että jos vielä mukuloita siunaantuu,että annatte omanne pois adoptoitavaksi sellaisille vanhemmille ,jotka ovat lasta halunneet oikeista syistä.. ..ei vaan itsekkäiden omien tarpeidensa vuoksi...kuten turvaksi vanhuuden päiviä varten.. ..sillonkin vaan lasten pitäisi käydä kiltisti teitä hoitamassa ja asuntoanne siivoamassa.. ..maksakaa itse siivous firmalle niin tiedätte miten arvokasta työtä lapsi raukkanne tekevät ilmaiseksi.. ..ilman toivoakaan nykyaikaan kuuluvista iloista..

    • rokkurrukki

      En ole koskaan saanut viikkorahaa, enkä nää sitä ongelmana. Saan rahaa kun sitä tarvitsen. Olen itse asiassa harvinaisen tyytyväinen. En pariin kuukauteen tarvii mitään, ja sitten jos esimerkiksi kamera hajoaa, saan rahaa uuteen ja pärjään taas.

      Viikkorahan todennäköisesti tuhlaisin heti ja vanhemmat ei uutta kameraa maksaisi. Lisäksi on mukavaa kuunnella muiden ininää viikkorahasta ja sen mahd. pienuudesta, kun itsellä ei ole stressiä aiheesta.

      Niin ja tiedoksi, en ole pilalle lellitty. Jos minulle sanotaan että nyt ei ole varaa, asia on niin. Sitten odotellaan ehkä seuraavaa tai sitä seuraavaa tilipäivää

    • rokkurrukki

      olen muuten homoseksuaali

    • sophia95

      ihan hyvä että nykyajan kakarat oppii vaan tavoille! esim. mä tein jo 12v saakka kesäisin mansikkamaalla ja viikonloppuisin lehdenjakajana duunia, mikä opetti mut arvostaa rahaa! aloittaja on luuseri

      • sellanen sä olet itekki.


    • faija kouvolasta.

      Hep hep. Kerron tilanteen meiltä kotoa.. Varmaan sinun vanhemmillasi voi olla samanlainen tilanne..

      Tulot yhteensä: n 2900 e/kk.
      Menot/ 5henkeä
      -asuntolaina, lyhennys 1300e/kk. perheasunnosta joutuu maksamaan vuokraa varmasti saman verran.
      -ruoka, vc paperit,pesuaineet,ihmistarvikkeet/vaatteetym. 600e/kk.
      -auto/harrasteet (jumpat/taitolustelut,yms) (autosta on velkaa) 400e/kk
      -sähkö/vesi/lämmitys/300e/kk.
      -puhelimet/tv luvat/ netti yms 30-100e/kk.
      muut kuluvat jutut: esim: pyykkikone hajosi (500e) lomareissu vaasalandiaan 700e, yms yms.

      vanhemmat joutuu pitämään yllä "puskurirahastoa" esim kodinkoneitapolkupyörähankintoja/ vaatehankintoja/muita katastrofeja varten.. näin se vaan on.

      -lapset saisivat enemmän kuin 2e/vko viikkorahaa, jos olisi antaa.
      -tämä ei ole tarkka selonteko, eikä meidän perheen talous ole kaikkein heikoin.
      -joissain perheissä voi olla huonompikin tilanne, esim työttömyyden tiimoilta, jolloin vanhemmalla/ vanhemmilla on tosiaankin tiukka tilanne.. Vanhemmillakaan ei ole aina helppoa, eivätkä ilkeile tahallaan esim viikkorahan panttauksella tai sillä ettei aina voi mennä mäkkäriin/ hoploppiin/ elokuviin/ vaatekaupoille..

    • äöäöäöäöäöäöäöäöä

      meijän porukat sanoo et ei anna kotitöistä rahaa,ku ei nekää saa siitä rahaa,mut alan varmaa saamaa elokuun aikana jtn lapsilisiä (100e/kk),mut vaa jos teen jtn kotitöitä. :)

    • Viikkorahaton:/

      Aijai, en saa viikkorahaa joten kirjoitan siitä tässä juttua vanhempien maksamalla 2000 euron Macbookillani samalla kun tekstailen kavereideni kanssa vanhempien maksamalla iPuhelimellani ja nyt lähden tankkaamaan 15000€ mopoautoani. Heippa!

      • Jompze

        Kaverini saa viikkorahaa 20€ ja se saa tehä joka päivä töitä mistä se saa 50€/5h sen työ on sitä että se pelaa minecraftiä ja ainakun ravintolaan tilataan ruokaa netistä hän sanoo sen tilauksen


      • ai invamopoa?


    • jokurandom3

      Itse olen 14 vuotta ja saan tasan 0 euroa viikkorahaa. Kaiken rahan hankin itse omalla työllä ilman vanhempien apua ja sitä tulee noin 400 euroa kuukaudessa. Rahaa saa jos tekee työtä ja yrittää, ei vanhemmilta!

    • Tietäjä

      Mä en saa viikko rahaa mut karkkii saan :P Jos teen ylimääräisiä kotitöitä niin saan rahaa ja ylimääräset koti työt on rankkoja. Eikä viikkorahaa tarvii välttämättä saada! Jos tekee vaik kesä töitä nii saa sitä rahaa mut jos loikoilee sohvalla läppäri sylissä ja mussuttaa mässyy.... Siitäkö sitä raahaa saa???

    • 14,8v

      En minäkään ole koskaan saanut viikkorahaa :(

    • 15v ESJONNE

      en oo koskaa saanu viikkorahaa, mutta saan kaiken mitä pyydän kuhan ei maksa yli 600e, lukuun ottamatta syntymäpäivälahjoja tänä vuona sain 1300e tietokoneen ja mopokortin (550e). Ensvuona KEVARI :D:D:D:D:D:D:D

      • et sä sillä keharilla tee mitään.


    • 13+8=336996

      Saan 5e viikossa, teen kotitöitä. (Pyykit, tiskit, roskat, postit, koiran ruokinta, nurmikon leikkuu) Sitten joskus teen jotain isompia töitä jos haluan esim 20e. Joululahjoja en saa ollenkaan, synttärilahja 50-100e tavara. Mopokortista en tiiä, rippilahjaksi vaan se risti. Näin meillä

      • 13 vuotias

        En ole koskaan saanut viikkorahaa enkä haluisikaan. Niin paljon saan palkkaa touko ja puinneista;) Ja pitää oppia arvostamaan ´rahaa eikä tuhlata sitä heti.


      • voi lasta

        Hoi siellä lapsonen! Kotityöt kuuluu jokaiselle.Ei sun vanhemmilleskaan makseta siitä et ne tekee sulle ruuan ja pesee sun vaattees.Saako ne palkkaa ku esim.vaihtaa sun petivaatteet?Koiran ruokinta ehdottomasti kuuluu jokaiselle perheessä.Ei mullekaan kukaan maksa koirani ruokinnasta ja lenkkeilyttämisestä.Ja ite joudun niitä 10kg:n säkkejä kaupasta kantaan.Kysypäs vanhemmiltasi paljonko he saivat lapsena rahaa kun esim tiskasivat??


    • ei viikko rahaa

      No hei en oo saanu koskaa viikko rahaa ja olen saanut euron purkin missä on marjoja. lehtien haravoinnista 2 euroa. eli pieni on summa se.ps:taytän kohta 10

    • tällä saa rahaa

      Kannattaa tehä vaikka naapureille jotaki töitä esim. niittää nurmikon, saan joka kerta 10e palkkaa!!!! Tosi hyvää hommaa jos ei viikkorahaa saa.

    • ei vit

      "en saa viikkorahaa" muaki vituttais

    • ei viikkorahaa

      Minu viikorahani menevät äidille.

    • hena on homo

      hena on homo

    • Omg hello

      Mä saan viikkorahaa 5 euroo ja kuukaus rahaa 20euroo

    • ok kasvatus

      En saanut viikkorahaa lapsena.Sain aina hyvää ruokaa,puhtaat vaatteet ja tarvittaessa uusia.Sain rahaa jos menin leffaan ja sen verta et sain leffakarkitkin.Sai likkakaverin mökille lähtiessä hänen vanhempien kaa rahaa just karkkiin ym.Jos toin koulukokeesta ok numeron sain pikkusen rahaa.Ikinä ei mitään puuttunut,koskaan en varastanut mutta aina en saanut mitä sormella osoitin.Ja kun menin ekaan työpaikkaan n 16v maksoin perheen puh.laskun(lankapuh).Koska minä siinä puhelimessa aina olin.Ja kun täytin 18v ehdotin ite isälle (äitiä ei ollut)että jos alkaisin sulle antaan pikkuisen ruokarahaa kk.Ja joskus aina ostinkin kotiin ruuat koska isällä oli hyvin tiukkaa.Ikinä en jäänyt paitsi mistään.Eli tuntuu kamalalta kuunnella kun nykyajan lapsille ei mikään riitä.Raha ei kasva puussa.Ehkä siksi osaan nyt aikuisena arvostaa sitä että vähälläkin tulee toimeen ja vaik oon työtön niin mulla aina jää pikkuisen tilille ennen seuraavaa päivärahaa,jotka sit ehkä tuhlaan tai säästän.

    • KAoNa

      En minäkään ole viikkorahaa ole koskaan säännöllisesti saanut, mutta uskon ett' sinä kyllä saat vaatteita, ruokaa, tavaroita sillon kun pyydät/tarvitset niitä! Kannattaa arvostaa sitä mitä on, eikä valittaa koko ajan!(: Mä ainakin oon ihan tyytyväinen näin, oon pärjänny melkein jo 17 vuotta näin:P
      Pakko kyll' vielä sanoo ett' taskurahaa pitäs sillon tällön edes löytyä ett' saa hieman ostettua jotakin ihan pientä.

    • pornokulli
    • oikeudet kunniaan

      Ei kaikki vanhemmat anna viikkorahaa, mutta sun vanhemmat kyllä vois antaa edes vähän viikkorahaa. Yleensä lapsen asuminen, ruoka ja lämmin vesi ei pitäisi maksaa omia viikkorahoja.jos teet saman verran kotitöitä kuin muutkin niin eikö sinunkin pitäisi saada viikkorahaa.

    • Ei ole iso menetys

      Ei minun vanhempani antaneet viikkorahaa, eivätkä kuukausirahaa. Enkä edes saanut rahaa hyvistä numeroista. Isommista hommista jotka vaativat oikeasti aikaa ja vaivaa sain palkan.

      Toki se yhdessä vaiheessa ärsyttää mutta eipä se sitten elämää liiemmin haittaa.
      Nyt olen pihi nuori aikuinen, eli en oppinut käyttämään rahaa holtittomasti vaikka sainkin vanhemmilta rahaa kun tarvitsin sitä.

      Normaaliarkeen kuuluivat normaalit kodinhoitohommat ja koska meillä on tila niin sitä kautta tuli vielä enemmän hommia tehtyä palkatta.

    • jrehtwerh
    • Jare

      Itse olen 17 vuotta.

      Saan vanhemmilta rahaa 200 euroa kuukaudessa, jonka lisäksi saan opintotuen eli yhteensä saan kuukaudessa 400 euroa.

      Tuolla rahalla kustannan itselleni vaatteet, puhelinlaskun, bussikortti, ulkonasyömiset ja periaatteessa kaikki. Ruoka ja asuminen on mulle ilmaista.

    • Vaikka kaks

      Kyllä vois antaa vaikka 20e kuussa, et sais ostettua karkkia tm tai säästettyä sit johonkin isompaan mitä haluaa. Törkeetä, jos ei YHTÄÄN IKINÄ anna rahaa?! EI tarvii hirveesti, mutta vaikka toi mainitsemani 20e kuussa.

      P.S. en jaksanu lukea aiempia kommentteja.

    • en kyllä lukenut kui

      n pari kommenttia alusta.
      no herran jestas ei tartte antaa viikkorahaa jos eivät anna. kai sitä rahaa saa pyytämällä jonkun verran jos osaa sanoa mihin sitä käyttää. ja varsinkin alakouluikäiselle. ylä asteelaiselle ei välttämättä noin vaan kannatakkaan hirveenpiä summia kovin usein. menee ihan johonkin muuhun kuin mihin sanoo menevän..

    • mää saaan 15e kuukaudessa & ku käyn isällä sillon tällön nii saan jotaki 20-40..

    • paskapaavo

      Ihan hyvä etten ole saanut viikorahaa, koska jokainen ostamani juttu ei ole ollut turha, tarkan mietinnän takia. Ja sitä oppii tekemään töitä jo nuorena, kun äiti ja isi ei anna rahaa kaiken maailman turhuuksiin.

    • miks et sano vanhemmilles että miks mä en saa viikko rahaa kun mä haluaisin

    • KUSIMUTSIPÄÄ

      Mä saan joku 50-80e kuukaudes....mut sit mun äiti ei osta vaatteita tai mitään.Ei oo ikinä ostanu,isä ja äiti on eronnu ;(Mut kyy isä ostaa vaatteit joskus.Sit ku ostan itelleni jotai karkkii tai paketin jäätelöö,ni se syö ne...eikä maksa takas.Viime viikollaki ostin jäätelöö(iso paketti,jätskiautolt :D)semmosii sandwichei ja makso 17e....ehin syödä niistä 2kpl ja mutsi söi 10kpl...huoh.Mut mää muutan pois täält tonne isälle :) JA MÄ SAAN XBOX360 JOULUNAAAA....plus jotai settii siihen päälle....MUTSI ON KUSIPÄÄÄÄ!

      PS:Eikä tuo 50e kuukaudessa mulle mitään liikaa ole(sanoin vaan ku joku siel kummiski huutelee "saatanan hemmoteltu lapsiiii! >:((( " en ole hemmoteltu...ja mut on opetettu käyttämään raha viisaasti joten....TURPA KIII >;( lol ok sri :)

    • EnArvostele-AnnanNeuvoja

      No, usko pois, kyl sa sita saat.

      Ite saan nyt lukios kympi ja kokeist jtn extraa.

      Sit ku su vanhemmat alyy, et sa todellaki tarviit rahaa, nii vetoot vaik siihe et sun kaverit saa viikkorahaa, ja se ei oo pois siita miten ruokaa ja vetta kayttaa. Se on kasvattamista. Ite en ny lahe muiden vanhempia arvostelemaan, jokaisella on OMAT mielipiteet. Sitte muute voit vedota siihe sillee vihjailevasti:- Hei ma tein aik paljo kotitoita, ex ma sais vaha jotai kivaa.. Niiku extraa??

      • Ville väiaänen

        PALKKA 1000€/kk. VUOKRA 800€/kk. REPIKÄÄ SIITÄ! SEN 200€ PITÄIS SIIS RIITTÄÄ RUOKAAN, VAATTEISIIN JNE!!! ETTÄ MENKÄÄ VITTUUN RÄKÄNOKAT KINUAJAT!!


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe