Näpistyksistä

Virheistä viisastunu

Olen jäänyt 2 kertaa kiinni näpistyksestä. Ensimmäisen kerran 14 vuotiaana ja toisen kerran kaverini varasti ja olin poliisin mukaan osallinen asiaan, tämä tapahtui viime vuoden puolella olin silloin ja olen vieläkin 17 vuotias.  Jälkimmäisestä sain sakot. Haluaisin nyt tietää fakta tietoa siitä, että milloin merkintä(/merkinnät),  poliisin ottamat kuvat ja sormenjäljet häviää  poliisin tiedoista. Olen yrittänyt netis asiaa etsiä, mutta en kunnon tietoa ole läytänyt kun jotkut on sitä mieltä että lähtee kun täyttää 18, toiset sitä mieltä, että lähtee 2 vuoden päästä ja jonkun mielestä taas 5 vuotta tapahtuneen jälkeen. Miten asia oikeasti on?

Olen myös miettinyt sitä, että onko minun mahdollista saada järjestyksenvalvoja kortti näpistyksistä huolimatta? Olen nimittäin menossa kevät-kesän aikana jv-kurssille. Olen ruvennut kiinnostumaan poliisin ammatista, onko näpistykset este poliisikouluun pääsyyn? 

Toivoisin pikaista vatausta ja kiitän jo etukäteen :)

19

3121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6

      Joo

      Olen tähän asiaan vastannut jo monta kertaa, mutta kerrattakoon, koska asia on monimutkainen.

      Rikostiedot poistuvat ns. aktiivirekistereistä aina rikoksen törkeyden mukaan, mutta siirtyvät sen jälkeen arkistotietorekisteriin, missä ne säilyvät 50 vuotta. Alle 15-vuotiaana tehdyt rikokset poistuvat aktiivitiedoista, kun tekijä täyttää 18 vuotta rikoksen törkeydestä riippumatta.

      JOS rikoksesta epäilty rekisteröidään, eli valokuvataan, otetaan DNA, tai sormenjäljet, niin tällöin rekisteröinti on poistettava vuoden kuluttua siitä, kun syyte hylätää, syyttäjä on tehnyt sjp:n, tai poliisi todennut, ettei kyse ole rikoksesta.

      JOS TAAS teosta on tullut lainvoimainen tuomio, niin vuoden kuluttua henkilön kuolemasta.

      5 luku
      Tietojen poistaminen ja arkistointi
      22 §

      Tietojen poistaminen poliisiasiain tietojärjestelmästä
      1. mom....
      3. mom....

      Sen estämättä, mitä 1 ja 3 momentissa säädetään, kaikki henkilöä koskevat tiedot poistetaan järjestelmästä viimeistään yhden vuoden kuluttua rekisteröidyn kuolemasta.

      Ken haluaa lukea lisää, niin täältä löytyy

      Laki henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa 22.8.2003/761

      • 6

        Joo, jatkoa

        Lisää tuohon haaveeseen. Kaikkialla, missä tehdään turvallisuusselvitys nuorena tehdyt rötökset VOIVAT vaikuttaa ainakin kymmenen vuoden ajan, sillä nehän näkyvät poliisin rekistereissä. Esim. poliisin ammattiin ei kannata edes yrittää, sillä sellaisiakin hakijoita, jotka eivät ole rötöstelleet, on kyllä riittävästi.


    • Virheistä viisastunu

      Mites on asian laita kun poliisi silloin kun kiinni jäin sanoi että kuvat ja sormen jäljet ja muistelisin, että merkintäkin häviää 18 vuotta täytettyä jos ei uusia juttuja tule? Mikä on todennäköisyys että minulle ei järjestyksenvalvoja korttia myönnetä näpistysten takia? Anteeksi, minulle pitää vääntää asiat ratakiskosta. En ole teoistani saanut mitään muuta kuin sakkoja, ensimmäisestä en iän vuoksi niitäkään

    • Kiinnijäänyt

      Hei! Minä sain sakot, kun vein tuotteen VAHINGOSSA kassalinjan yli. Se oli jäänyt pipon ja lapasten sekaan, en huomannut. En tiedä miten vartijat huomasi. Poliisit kuitenkin haki kaupasta ja sakot tuli. Tämä sakko ei ole vanhentunut, koska tuli vähän aikaa sitten.

      Nyt on työnhaku menossa ja jos paikan saan, tehdän mahdollisesti turvallisuusselvitys (IT ala). Voiko tämä vahingossa tehty näpistys nyt pilata työnsaannin? Kannattaako kertoa työnatajalle hakutilanteessa totuus asiasta, että löytyy merkintä näpistyksestä, mutta näpistys oli vahinko? Mitä jos minua ei uskota, ei uskonut vartijatkaan. Vai kannattaako vain pitää sormet ristissä ja toivoa, että menee selvitys läpi? Mitään muita sakkoja yms en ikinä ole saanut. Voiko tämä vahinko, yksi näpistyssakko, nyt oikeasti pilata koko elämän? Vartijat sanoi kaupassa, etten ikinä töitä saa...Ahdistus on valtava, kun kyseessä oli inhimillinen erehdys.

      Olen yrittänyt etsiä tietoa näpistysten vaikutuksestä työnsaantiin, mutta vastaukset on niin ristiriitaisia, etten tiedä mitä uskoa. Jos joku voi auttaa ja neuvoa niin arvostan valtavasti!

      • dsfe3

        Voi vaikuttaa tai olla vaikuttamatta. Mahdotonta sanoa, täysin työnantajasta kiinni kuinka asiaan suhtautuu. Jos muuten yhtä päteviä hakijoita paikkaan on, todennäköisesti valinta kääntyy niiden puoleen joilla rötöksiä, edes vähäpätöisiä sellaisia, ei ole.

        Tuskinpa tämä nyt kuitenkaan kaikkea työnsaatia estää, on sitä suurempiakin rötöstelijöitä töissä paikoissa jotka turvaselvityksiä tekevät. Ja miinus pisteet vartijalle käytöksestään.


    • Miten on?

      Vaikuttaako näpitys nuhteettomuuteen? Onko täysin mahdotonta päästä turvallisuus alalle edes vartijaksi jos olen ala ikäisenä jäänyt näpistyksestä kiinni.

    • Kiinnijäänyt

      Eli minä en nyt sitten tosiaankaan ehkä ikinä saa töitä. Järkyttävät seuraukset inhimillisellä erehdyksellä. Turha varmaan enää töitä hakea, oon yhteiskunnan elätti lopun elämää.

      Saavatko vartijat muuten haukkua kiinniotettuja? Voiko vartijoiden törkeästä käytöksestä ja haukkumisesta tehdä valituksen ja mihin sen voi tehdä? Tästä mun "näpistyksestä" on nyt jo aikaa yli kuukausi, mutta kun alan nyt vasta toipumaan järkytyksestä, niin olen vasta nyt sitä valitusta harkinnut. Mun käskettiin mennä tutkituttamaan pää. En voi kuulemma olla terve, kun mulle se unohdus sattui. Ja meni sitten sen myötä työmahdollisuudet...

      • ew3trf

        Suurin osa työpaikoista on sellaisia, ettei niihin turvaselvitystä tehdä. Jos nyt kuitenkin ehdottomasti haluat sellaiselle alalle jossa niitä pääsäntöisesti tehdään, riippuu sielläkin millaiseen paikkaan ja mihin rooliin haet. Vartijan, järjestyksenvalvojan ja poliisin hommiin ovat ovet todennäköisesti kylläkin kiinni. Tosin näistäkin tiedän muutamia vartijoita ja järjestyksenvalvojia joilla pienempiä rötöksiä on tilillä, tosin heillä niistä on kerennyt jo kulumaan pitkä aika.


      • reg4yt

        Ja kysymykseen saavatko vartijat haukkua kiinniotettuja. No, hyvää käytöstä tai suotavaa se ei tietenkään ole, ja osoittaa huonoa ammattitaitoa. Onko se sitten rikos? Laki sanoo kunnianloukkauksesta seuraavaa:
        1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
        2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,

        Käytännössä kuvaamasi kaltaisista asioiden sanominen kahdenkesken ei tuomioon johtaisi.

        Voit tietysti valittaa vartijan työnantajalle, mutta pidän hieman epätodennäköisenä että he asialle mitään tekevät, jollei kyseisestä henkilöstä näitä ilmoituksia ala kasapäin kerääntymään. Noissa piireissä ns. asiakkaiden valituksia ei oteta kovinkaan vakavasti. Niin pahalta kuin se kuulostaakin, mutta valitettavan monet noista asiakkaista myös ovat aikasta turhia tapauksia.


      • kkk

        Aina voi valittaa.. mene vaikka poliisilaitokselle tekemään r-ilmoitus asiasta. Vartija ei saa käyttäytyä asiattomasti, mutta se että olipa tuote/tuotteet jääneet maksamatta vahingossa niin kiinniotto-oikeus säilyy vartijalla eikä vartijan tarvi miettiä onko kyseessä vahinko tai tahallinen teko, sen asian tutkii poliisi ei vartija. Ja se että 90% näpistelijöistä sanoo aina, että se oli "vahinko"!


      • 6+1500
        kkk kirjoitti:

        Aina voi valittaa.. mene vaikka poliisilaitokselle tekemään r-ilmoitus asiasta. Vartija ei saa käyttäytyä asiattomasti, mutta se että olipa tuote/tuotteet jääneet maksamatta vahingossa niin kiinniotto-oikeus säilyy vartijalla eikä vartijan tarvi miettiä onko kyseessä vahinko tai tahallinen teko, sen asian tutkii poliisi ei vartija. Ja se että 90% näpistelijöistä sanoo aina, että se oli "vahinko"!

        ****Aina voi valittaa.. mene vaikka poliisilaitokselle tekemään r-ilmoitus asiasta.***

        Taas väärin, kuten tavallista. Vartijan epäasiallinen käytös ei ole rikos, joten poliisi tekee siitä vain S-ilmoituksen. Sillä saattaa kuitenkin olla myöhemmin vaikutusta, kun vartijakorttia uusitaan.


    • Kiinnijäänyt

      Mulla oli siis jäänyt yksi tuote pipon ja lapasten sekaan, enkä sitä huomannu. Ylitin kassalinjan. Vartijoiden mielestä en tämän vuoksi voi olla terve.

      • procureur

        Näitä vahinkoja sattuu jatkuvasti rehellisillekin ihmisille. Vartijoilta eikä poliiseiltakaan voi juurikaan odottaa rikoslain tuntemusta tahallisuuden suhteen. Tämän vuoksi tällaisia sakkoja pitäisi aina vastustaa käräjäoikeuteen. Se pitäisi tehdä viikon kuluessa. Koska syyttäjän pitäisi aina näyttää tahallisuus toteen, tehdään näissä usein syyttämättäjättämispäätös eikä asiaa edes viedä oikeuteen. Syyttäjiä tällaiset pikkurikkeet ei kiinnosta. Eri asia on jos esim. vartijan kertomukselle voidaa osoittaa että asiakas selkeästi piilottaa tavaran jonnekin.


      • procureur
        procureur kirjoitti:

        Näitä vahinkoja sattuu jatkuvasti rehellisillekin ihmisille. Vartijoilta eikä poliiseiltakaan voi juurikaan odottaa rikoslain tuntemusta tahallisuuden suhteen. Tämän vuoksi tällaisia sakkoja pitäisi aina vastustaa käräjäoikeuteen. Se pitäisi tehdä viikon kuluessa. Koska syyttäjän pitäisi aina näyttää tahallisuus toteen, tehdään näissä usein syyttämättäjättämispäätös eikä asiaa edes viedä oikeuteen. Syyttäjiä tällaiset pikkurikkeet ei kiinnosta. Eri asia on jos esim. vartijan kertomukselle voidaa osoittaa että asiakas selkeästi piilottaa tavaran jonnekin.

        vastustus siis syyttäjänvirastoo eikä KO:een


    • jleijamaa

      Hei olen hakemassa jv kurssille mulla on yks näpistys alla ei ole ollut oikeuden käyntiä vaan sakko tuli käteen onko se rikos.

      • gggrett

        On.


      • jleijamaa
        gggrett kirjoitti:

        On.

        Tota haittaako se jos hakee kurssille


      • yhugn
        jleijamaa kirjoitti:

        Tota haittaako se jos hakee kurssille

        Ei, mutta kortin saamista voi haitata. Aivan kuten tuolla yllä on kerrottu pariinkin kertaan.


      • 2446565565566
        yhugn kirjoitti:

        Ei, mutta kortin saamista voi haitata. Aivan kuten tuolla yllä on kerrottu pariinkin kertaan.

        Päinvastoin kaikki tällainen on vain eduksi sillä muutekin lähes kaikki jotka toimivat jv ovat rikollisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1173
    Aihe