Älä tee kuvaa, äläkä lausu nimeä

2. Moos. 20:4: "Älä tee itsellesi kuvaa eikä jonkun muotoa (patsas), ei niitten, jotka ylhäällä taivaassa ovat....jne."
2. Moos. 20: 7: "Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä; sillä ei Herra jätä rankaisematta, joka hänen nimensä turhaan lausuu."

Siteeraukset ovat ovat kymmenestä käskystä ja joita kaikki kristillisen suuntaukset pitävät ehdottomana lakina. Muilta osin Mooseksen lakikokoelma lienee hylätty.

Helluntailaiset ja suuri osa kristillisistä virtauksista pitää Jeesusta Jumalana (kolminaisoppi).
Jeesuksen kuvia ja patsaita ovat ensinnäkin kirkot ja rukoushuoneet pullollaan. Myös uskovien kodeissa on kotipatsaita ja tauluja.
Jeesuksen nimeä Jumalan nimenä lausutaan, kirjoitetaan ja lauletaan ylt'ympäriinsä.

Helluntailaiset rikkovat jumalansa tärkeintä lakia joka suhteessa. He eivät voi päästä taivaaseen. Lienee selvä juttu!

64

487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerro, pursukka

Minun kodissani ei ole uskonnollista rekvisiittaa. En pidä krusifikseistä enkä uskonnollisesta "toritaidetauluista", jotka esittävät Raamatun henkilöitä, myös Jeesusta. Hänen kuvansa on sisimmässäni, ei seinälläni.
      Lausun kyllä Isän, Herran, Jumalani, nimeä, mutta en turhaan.

Pääsenkö nyt taivaaseen?
      Olen tosin helluntailainen, mutta ei kai se ole voittamaton este.
      Lukeeko Taivaan portilla, että "Helluntailaisilta pääsy kielletty"?

• Älähän huoli

Kyllä sinäkin siitä portista pääset vaikka oletkin helluntailainen. Eihän teillä
        helluntailaisilla ole huolen häivää tuossa Jumalan nimen turhaan lausumisessa
        ( väärin käyttämisessä, esim, pilkaten), kun te ette käytä sitä nimeä muutenkaan.

• sulasopu
        Älähän huoli kirjoitti:

Kyllä sinäkin siitä portista pääset vaikka oletkin helluntailainen. Eihän teillä
        helluntailaisilla ole huolen häivää tuossa Jumalan nimen turhaan lausumisessa
        ( väärin käyttämisessä, esim, pilkaten), kun te ette käytä sitä nimeä muutenkaan.

En huolehdi. Isä Jumala on jo Jeesuksessa Kristuksessa huolehtinut asiasta puolestani. Esitin sanottavani lievästi sarkastisesti ja uskon suopursukan ja muidenkin ymmärtäneen sen. En käytä Jumalan nimeä pilkaten, vaan kiittäen ja rukoillen. En käytä myöskään suuntasarvia eri tavoin ajattelevia kohtaan.

Muistuikin mieleeni vapaakirkollisen Vilho Rantasen vanha runo Viisi pappia taivaan portilla ( kokoelma on samanniminen vuodelta -52). Runossa on mm. tälläinen lause "ei suuntasarvet päässä päästä Saalemin porttien taa". Saalem tarkoittaa tietenkin taivaallista Jerusalemia, minkä ymmärtävä lukija tietää ilman selityksiä.

nimimerkki "kerro, pursukka"

• Jeesus esimerkki

Hienoa helluntalainen... ettet kantele kourassasi epäjumalan kuvia, vaan kourasi on uskossa näkymättömän Jumalan kourassa, jota myös kädeksi sanotaan!!

Jeesus sanoi: " Jos tahdot päästä elämään sisälle, niin , pidä käskyt"

Käskyjen pitäminen osoittaa että rakastat Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi!!
        Älä luota yhteenkään helluntalaiseen, vaan luota Elävään Jumalaan.

Yksi sinulta kuitenkin puuttuu, mene ja seuraa Jeesuksen askeleissa Luuk 4: 16...ja nouse ylös lukemaan.

Ja seuraavana sabattina lue seurakunnassasi 1 Piet 2: 21...Käsititkö?

• Mistähän käännöksestä on tuo kohta 2.Moos.20:4?

Joka tapauksessa kohdan idea on että ei palvella epäjumalia, niistä ei tehdä kuvaa eikä patsaita. Juontanee siihen kun Israelin naapuruskansoilla oli pieniä eri jumalien jumalapatsaita, joita he palvoivat.

Kohdassa 2.moos.20:7 sanotaan "turhaan" kaksikin kertaa. Se että ylistetettäessä,saarnassa tai rukoltaessa käytetään Jumalan nimeä ei ole turhaan lausumista.

• uskon Jumala

Juhani-65..kerrohan sedälle , että kun jeesus kuva, joka putoaa seurakuntanne kirkon seinältä alas, niin tiedätkö sen palvelijan nimen, joka menee nostamaan sen takaisin seinälle katseltavaksi?

" Katselemalla te muututte, sen kuvan kaltaiseksi, jota katselette" ..Jospa katselisitte uskon silmin , todelliseen Jumalaan, Jeesuksen Kristukseen!

• -.AB-

Miksi se sinua vaivaa? Jeesus-nimi?

Minua ei vaivaa pätkääkään se.

Sinun ei kannattaisi tulla ollenkaan tälle palstalle, jos koet että se on väärin että hellarit uskovat Jeesukseensa.

Sinä .. SINÄ olet mies, joka kirjoittaa nimellä "suopursukka". Oletko ehkä transu? Suopursukka on tietääkseni kukka.

Kukka joka kukkii suolla.

Minä olen entinen auroraboreallis. Olen varma että osallistuit ketjuihini kun sillä rekatulla kirjoitin.

Sinä olit silloin toisella nikillä. Mikä se nikki oli, sitä en tähän hätään muista. Yhtä kummallinen kuin nykyinen nikkisi...

Minua haukuttiin mielisairaaksi, uskovaiset kiusasivat. Sinä et puuttunut siihen mitenkään. Sinä halusit ymmärtää. Olit toisenlainen kuin muut. Sinä kirjoitit Minulle. Toisin kuin muut. He kirjoittivat ainoana tavoitteenaan saada minut näyttämään jonain hullulta KUN KYSEENALAISTIN HELLARIEN OPIT.

• oletko masokisti

Ketkä sinua täällä oikein kiusasivat ja miksi tulit takaisin.

• -ab-
        oletko masokisti kirjoitti:

Ketkä sinua täällä oikein kiusasivat ja miksi tulit takaisin.

Nimmari"oletko masokisti", tulin takaisin koska haluan kostaa. Nuo on itse sekopäitä, kun pohtivat jotain jonka pohtimisesta ei ole heille itselleen kuin haittaa...

Rekkautuminen ei onnistu. Olen unohtanut salasanan.. vittu. Siitä on kuitenkin jo yli vuosi kun viimeksi kirjoitin.

• oletko masokisti
        -ab- kirjoitti:

Nimmari"oletko masokisti", tulin takaisin koska haluan kostaa. Nuo on itse sekopäitä, kun pohtivat jotain jonka pohtimisesta ei ole heille itselleen kuin haittaa...

Rekkautuminen ei onnistu. Olen unohtanut salasanan.. vittu. Siitä on kuitenkin jo yli vuosi kun viimeksi kirjoitin.

Haluat kostaa???? Oletko aivan tosissasi. Sinähän siinä vain haavoitut.
        Nämä sadistithan vain nauttii siitä kun onnistuvat pilaamaan jonkun muunkin kuin oman elämänsä.
        Olen seurannut jo jonkin aikaa tätä foorumia ja täytyy sanoa että täällä olisi psykiatrille töitä. En tarkoita sinua tietystikään koska en ole lukenut kirjoituksiasi,
        vaan muutamaa helluntailaista.

• -ab- kirjoitti:

PS. Koneessani oli jokin vika . Nyt se on korjautunut itsestään.. Ihme, en ollut unohtanutkaan salasanaani, vaikka hetken niin luulin.

Koneessani oli vain jokin vika.

• oletko masokisti kirjoitti:

Haluat kostaa???? Oletko aivan tosissasi. Sinähän siinä vain haavoitut.
        Nämä sadistithan vain nauttii siitä kun onnistuvat pilaamaan jonkun muunkin kuin oman elämänsä.
        Olen seurannut jo jonkin aikaa tätä foorumia ja täytyy sanoa että täällä olisi psykiatrille töitä. En tarkoita sinua tietystikään koska en ole lukenut kirjoituksiasi,
        vaan muutamaa helluntailaista.

Please, dont leave me.

Olet oikeassa, minähän siinä vain haavoitun...

• Rapanhapakko

2. Moos 20
      "4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla."

2.Moos 25.
      "16. Ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.
      17. Tee myös armoistuin puhtaasta kullasta, puolenkolmatta kyynärän pituinen ja puolentoista kyynärän levyinen.
      18. Ja tee kaksi kultakerubia, tee ne kohotakoista tekoa, armoistuimen molempiin päihin.
      19. Tee toinen kerubi toiseen päähän ja toinen kerubi toiseen päähän. Tehkää kerubit armoistuimesta kohoaviksi, sen kumpaankin päähän.
      20. Ja kerubit levittäkööt siipensä ylöspäin, niin että ne peittävät siivillänsä armoistuimen, ja niiden kasvot olkoot vastakkain; armoistuinta kohti olkoot kerubien kasvot käännetyt."

hahahaha!

• Rapanhapakko

Niin siis tajusitteko?
        Liitonarkki koristeltiin henkiolentojen patsailla vaikka siinä kannettiin lakia joka nimenomaan kieltää moisten kuvien tekemisen.

No oikeastaan, VT:n tekstit ovat monien editorien yhteenliimaamaa juttua monesta perinteestä, ja aina joskus heillä lipsui eri perinteet sekaisin.

• laki ja Jumala
        Rapanhapakko kirjoitti:

Niin siis tajusitteko?
        Liitonarkki koristeltiin henkiolentojen patsailla vaikka siinä kannettiin lakia joka nimenomaan kieltää moisten kuvien tekemisen.

No oikeastaan, VT:n tekstit ovat monien editorien yhteenliimaamaa juttua monesta perinteestä, ja aina joskus heillä lipsui eri perinteet sekaisin.

Se, että lain arkun yläpuolella oli kaksi kerubia johtuu pelkästään siitä että enkelit
        ovat meidän palvelijoitamme Heb 1; 14

Mutta Jeesus on Jumalan kuva.. " Hän on sen näkymättömän Jumalan kuva"..sen vuoksi jeesuksesta tehdyt kuvat aikaansaavat kadotuksen kerran tulijärvessä...mutta enkelit ovat palvelijoitamme...joita me emme kumarra.

" Kumartakaa Häntä joka on tehnyt taivaan ja maan, ja mitä siinä on" ...eli Jeesus on Luoja..eivät enkelit.

Taivaassa kerubit vartioivat Jumalan Pyhällä vuorellaJumalan lakia... siksikin ne ovat Jumalan lain arkun kannenpäällä.

• Raamatunkäännös oli 1861 kännöksestä raamatusta, joka on painettu 1931.

Mutta asiaan.
      Kristityllä saa siis olla, vaikka raamattu kieltää, koti- ja kirkkojumalapatsaat ja kuvat.
      Sitäkö nyt ei ollakaan raamattu-uskovaisia? Milloin säännöt ovat muuttuneet?
      Jos ei ole muuttuneet, eikö kuuma paikka pelota!

Eikös taivaan olioita ole myös enkelit, Mikael, Gabriel ym. Enkelien patsaita ja kuvatauluja myydään ympäri kristillistä maailmaa ja kristityt niitä hamuavat.

• Voi Herran jestas, suopursukkka...

Sinä olet toisaalla palstaalla teilannut koko Raamatun.. ja NYT yllättäen haluat samoihin teksteihin selvyyden.

• Rahkasammal soi
        auroraboreallis kirjoitti:

Voi Herran jestas, suopursukkka...

Sinä olet toisaalla palstaalla teilannut koko Raamatun.. ja NYT yllättäen haluat samoihin teksteihin selvyyden.

Suopursukka on juutalainen, elää vielä vanhaa liittoa. Kyllä se siitä, AB.

• Rahkasammal soi kirjoitti:

Suopursukka on juutalainen, elää vielä vanhaa liittoa. Kyllä se siitä, AB.

Mä aion hakea sairaslomaa, näistä mt-hommista.

Liian rankkaa. Omat asiat jää hoitamatta.

Suopursukka on arvioitu ateististiksi. Hän ei kuitenkaan kirjoita kuin oisi ateisti. Hän ei tiedä. Agnostikko.

Mikä on se syy joka saa hänet kirjoittamaan tälle palstalle?

Aloitusviestinsä on kuin teistin kirjoittama. Vielä pahempaa: kuin hän olisi jo uskossa, fundis.

Hän tuomitsee muiden uskovien käytöksen... miksi?

• Niko.
        auroraboreallis kirjoitti:

Mä aion hakea sairaslomaa, näistä mt-hommista.

Liian rankkaa. Omat asiat jää hoitamatta.

Suopursukka on arvioitu ateististiksi. Hän ei kuitenkaan kirjoita kuin oisi ateisti. Hän ei tiedä. Agnostikko.

Mikä on se syy joka saa hänet kirjoittamaan tälle palstalle?

Aloitusviestinsä on kuin teistin kirjoittama. Vielä pahempaa: kuin hän olisi jo uskossa, fundis.

Hän tuomitsee muiden uskovien käytöksen... miksi?

auroraboreallis kirjoitti: "Mikä on se syy joka saa hänet kirjoittamaan tälle palstalle? "

Jeesus.

• Niko. kirjoitti:

auroraboreallis kirjoitti: "Mikä on se syy joka saa hänet kirjoittamaan tälle palstalle? "

Jeesus.

No, joo.....

Supursukka voisi olla, ikänsä puolesta, isäni. Olen käynyt hänen profiilin tutkimassa...

Meillä ON yhteinen kiinnostuksen kohde: teidän Jeesuksenne ...

• saab nähä

Enkeli Mikael on Jeesuksen yksi nimistä. Enkeli oli palavassa pensaassa 2 Moos 3: 2... " Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä...

...huusi hän, Jumala hänelle ( Moosekselle) pensaasta jae 4...Mutta Jeesus on sen näkymättömän Jumalan kuva (Käsky)...joten hänestä älä kuvaa tee.

Me kumarramme Herra Jeesusta, emme enkeleitä

• Odottelen palstan tosiuskovateologien lausuntoja.

Jos Jeesus on Jumala, sen nimeä ei saa lausua eikä siitä tehdä patsaita tai kuvia.

Juutalaisten jumalan nimi on suomeksi "Olen mikä olen" ja hepreaksi JHWHV eli Jahve tai Jehova. Juutalaiset keksivät antaa sille nimeksi Adonis, syyrialaisen pääjumalan mukaan. Adonis tarkoittaa herrojen herraa eli jumalien päämiestä ja suomennettuna se on HERRA.
      HERRA:sta tuli kuitenkin juutalaisen jumalan nimi ja sitä kristitytkin hokevat toisena jumalansa nimenä Jeesuksen lisäksi.

Kolminaisoppineet ovat selityksen velkaa. Vaikenemista ei hyväksytä. Se tulkitaan siten että olisitte äimänkäkenä.

Lausuin tässä kaksi kertaa Jeesus. No tämä oli sitten kolmas. Meitsi nyt ei muutenkaan pääse taivaaseen että olkoon.

• SINÄ et pääse taivaaseen. Valitettavasti.

Olet sekaisin kuin seinäkello.... olet lukenut liikaa Raamattua.

• Liikaa lukenut ?

Raamattua ei voi koskaan lukea liikaa.

On hyvä, että Raamattua lukee paljon ja
      koska se jää muistiin ja Jumalan Henki
      nostaa sieltä mieleen tiettyjä asioita
      silloin, kun niitä eri elämäntilanteissa
      tarvitaan.

Jumalan Sana vahvistaa uskoa ja on
      uskovalle ravintoa, jota hän tarvitsee
      hengellisessä elämässään.

• Arvoisat helluntailaiset. Pidätte Jeesusta Jumalana. Pidätte Jeesuksen kuvia pyhäköissänne näkösällä. Pidätte Jeesuksen patsaita ja kuvia kotijumalina.
      Kotijumalapatsaiden hallussapito johtaa kadotukseen

Onko oppinne ja käytäntönne sopusoinnussa? Entäpä luterilaiset oletteko parempia!

Jumalankuvien palvonta lienee paha synti.

• tode*

mihinkäs ne ukkelit ovat häipyneet... peltotöissä?

Onkohan tuo keittiöni seinällä oleva Jeesuksen kuva palvonnan kohteeni? En ole koskaan pitänyt sitä kotijumalana, enkä niin ollen ole palvonut sitä. Ymmärtääkseni minulla ei ole samaa ongelmaa, kuin oli VT:n seurakuntailaisilla.
        Olen ymmärtävinäni, ettei minun jumalasuhteeni, toisin kuin heillä, ole sidottu kulttiin eli jumalanplavelusmenoon.
        Uuden liiton uskovana minun yhteyteni Jumalan ei toimi jumalanpalveluksen välityksellä, vaan ensisijaisesti yhteyteni on henkilökohtaista laatua, kahdenvälistä kontaktia. "Ilmestysmajani" voi siis olla missä vain, enkä tarvitse siinä näkyvää alttaria, kuten VT:ssa oli tapana.

Tuota taustaa vasten sinun on mahdollista ymmärtää, miksi minä Uuden liiton uskovana en koe tarvitsevani ukaasia kuvanpalvonnasta. Jeesuksen kuva seinälläni on siinä samalla logiikalla, kuin on Herran ehtoollinen, muistutuksena Hänestä, joka nyt, uhrattuaan itsensä minun edestäni, on itse Kaikkeinpyhimmässä. Minä jopa uskon, että Hän on itse Kaikkeinpyhin, Jumala, joka on Pyhä.

En siis koe, että teen syntiä, kun pyyhin pölyä Jeesuksen kuvasta, enkä silloin, kun pyyhin toisesta Jeesus-kuvasta, jossa Hän on visiitillä kavereidensa, Martan ja Marian kodissa.

• Niko.

Miksi olet niin äärettömän kiinnostunut lähimmäisesi vaelluksesta?
        Onko oma vaelluksesi nuhteetonta, eikö siinä enään riitä tarkattavaa?

Ja jos Jumalaan et usko, miksi olet niin äärettömän kiinnostunut heidän tekemisistään jotka Häneen sanovat uskovansa?

Eikö niiden pitäisi "ei uskovan" silmissä olla täysin tyhjänpäiväisiä asioita, mutta ei sinulle? Minkä ihmeen vuoksi?
        Etkö koskaan ole pysähtynyt sitä pohtimaan...mikä sinua nimenoaan kristinuskossa vetää noin puoleensa?

• tode* kirjoitti:

mihinkäs ne ukkelit ovat häipyneet... peltotöissä?

Onkohan tuo keittiöni seinällä oleva Jeesuksen kuva palvonnan kohteeni? En ole koskaan pitänyt sitä kotijumalana, enkä niin ollen ole palvonut sitä. Ymmärtääkseni minulla ei ole samaa ongelmaa, kuin oli VT:n seurakuntailaisilla.
        Olen ymmärtävinäni, ettei minun jumalasuhteeni, toisin kuin heillä, ole sidottu kulttiin eli jumalanplavelusmenoon.
        Uuden liiton uskovana minun yhteyteni Jumalan ei toimi jumalanpalveluksen välityksellä, vaan ensisijaisesti yhteyteni on henkilökohtaista laatua, kahdenvälistä kontaktia. "Ilmestysmajani" voi siis olla missä vain, enkä tarvitse siinä näkyvää alttaria, kuten VT:ssa oli tapana.

Tuota taustaa vasten sinun on mahdollista ymmärtää, miksi minä Uuden liiton uskovana en koe tarvitsevani ukaasia kuvanpalvonnasta. Jeesuksen kuva seinälläni on siinä samalla logiikalla, kuin on Herran ehtoollinen, muistutuksena Hänestä, joka nyt, uhrattuaan itsensä minun edestäni, on itse Kaikkeinpyhimmässä. Minä jopa uskon, että Hän on itse Kaikkeinpyhin, Jumala, joka on Pyhä.

En siis koe, että teen syntiä, kun pyyhin pölyä Jeesuksen kuvasta, enkä silloin, kun pyyhin toisesta Jeesus-kuvasta, jossa Hän on visiitillä kavereidensa, Martan ja Marian kodissa.

Todelle..siulla on jeesus taulu seinällä,etkä palvo sitä.
        Minulla on monta ikonia,enkä minäkään palvo niitä.

Meidän uskossamme siis ei ole mitään eroa?

• tode*
        leahimn kirjoitti:

uskomme eroavaisuuksista en tiedä, mutta aika tavalla erilainen on teologia, jotka kirkkojemme elämää ohjailevat. Jumalan kolminaisuus sentään on jäänyt jäljelle, ja sepä kaiketikseen yhdistää ainakin minun kokemukseni mukaan uskovia myös tässä.

Minun mielestäni ortodoksit ovat jääneet aivan turhaan jumiin vanhan liiton traditioihin, mutkistavat suoraa tietä. Uusi liitto kun teki tien Jumalan luo mahdollisimman suoraviivaiseksi.
        Mihin niitä monia armonvälineitä (teillä ortodokseilla peräti 7 sakramenttia) tarvitaan, kun katuvainen syntinen voi astua Jumalan eteen missä ja milloin vain?

• Herran käsi

Totta, niin monta kuin helluntalaisilla on kirkkoja, niin monta on heillä käsintehtyä jumalaa. ..Elleivät ole sitten keskenään sopineet, että ostakaamme aina saman taiteilijan tekemä kuva, tällä tavoin vastustajamme eivät pääse sanomaan,
        että kultturiimme on monijumalainen.

Helluntai kirkossa on aina epäjumalille palvelijat...kun heitin roskikseen yhden ja revin sen, niin palvelija riensi tiedustelemaan : " Voi sinua! Mitäs olet tehnyt"!

Kun kerroin että poistin vieraan jumalan joita teillä on keskuudessa, ja tallasin sen roskikseen...niin hän huusi epäjumalanpalvelijoita luokseen.. jolloin jouduin todistamaan raamatulla: " Älä tee itsellesi Jumalan kuvaa"...se on " Sen näkymättömän Jumalan, Jeesuksen kuvaa"!!

• benkku venkku
        leahimn kirjoitti:

leahim...miksi sitten ryhdyt palvelemaan jumalaasi, jos toinen uskova heittää ne saunanuuniin..niin rähjäät jumalasi puolesta sen polttamisesta? Anna jumalasi rähjätä ja huutaa polttajalle, ja ole sinä hiljaa.

• tode:
      "Onkohan tuo keittiöni seinällä oleva Jeesuksen kuva palvonnan kohteeni? En ole koskaan pitänyt sitä kotijumalana, enkä niin ollen ole palvonut sitä. "

Mainiota tode. En minäkään pidä mitään kuvaa tai patsasta, olipa ne kuvia jumalista saatanoista tai ihmisistä, ihmiselle vaarallisena.

Olemme siis samaa mieltä, että 10 käskyä tältä osin eivät ole voimassa.

"Älä tee jumalan kuvaa äläkä pidä sitä pyhäkössäsi tai kodissasi". Toden totta. Houretta käsky tykkänään.

Katsoin luterilaisten katekismusta. Siellä ei mainita mitään kuvien teon kiellosta.
      Luther vissiin hylkäsi raamatun houreen ja jatkoi katolisen (myös ortodoksisen) kirkon perinnettä ripustaa Jeesuksen (Jumalan) patsaita joka paikkaan.

Voimmeko ehkä tarkastella muitakin raamatun kohtia ja jotka eivät ole olleet alun perinkään järjellisiä!
      Minulla on kirjahyllyssä kuvitettu Kalevala. Siellä on useita esi-isiemme jumalien kuvia. Toistaiseksi ne eivät ole käyneet kimppuuni. Ahti päinvastoin on usein tuonut kalaonnea. Jeesus ei kertaakaan.

• tode*

jos jatketaan vielä käskyjen parissa...Kyllä nämä 10 käskyä ovat minun näkökulmastani katsoen hyvinkin järjellisiä.
        Jos kolme ensimmäistä eivät käy sinun pirtaasi, niin loppujen sietsemän uskoisin olevan sellaisia, jotka ainakin jollakin tavalla liikuttavat sinunkin elämääsi?

• Hävitä ne taulut
        tode* kirjoitti:

jos jatketaan vielä käskyjen parissa...Kyllä nämä 10 käskyä ovat minun näkökulmastani katsoen hyvinkin järjellisiä.
        Jos kolme ensimmäistä eivät käy sinun pirtaasi, niin loppujen sietsemän uskoisin olevan sellaisia, jotka ainakin jollakin tavalla liikuttavat sinunkin elämääsi?

Kuka oli mallina Jeesus taulussasi. Sehän on vielä suurempaa pilkkaa jos malli ei ole itse Jeesus vaan mikä hamppari.

• polta ne taulut
        Hävitä ne taulut kirjoitti:

Kuka oli mallina Jeesus taulussasi. Sehän on vielä suurempaa pilkkaa jos malli ei ole itse Jeesus vaan mikä hamppari.

Jeesus tulee pian, te kerrotte.. ja silti kannatte kourassanne epäjumalien kuvia!!

Eivät ne ole kantamatta seinille tulleet, kyllä epäjumalilla on aina palvelijat, jotka ripustavat jumalankuvia lujasti seinään kiinni.

Ja jos kiinnitys ei onnistu, niin epäjumalan palvelija rientää paikalle, ja korkaa mitä korjattavissa on! ...terv. benkku

• kandelin erkka
      • tode*

kannatti katsoa. Siellähän suositeltiin eloKUVAA, jossa Jeesus oli oikein pääroolissa. Elokuvako ei kuulu 10 käskyn piiriin?

• theologikus
        tode* kirjoitti:

kannatti katsoa. Siellähän suositeltiin eloKUVAA, jossa Jeesus oli oikein pääroolissa. Elokuvako ei kuulu 10 käskyn piiriin?

tode miksi sä valehtelet. Ei siellä mainostettu mitää elokuvaa vaa puhuttiin koko ajan raamatun totuutta.

• Muuten hyvä, mutta apastolit eivät sanoneet Jeesusta Kristusta Jumalaksi, vaan Jumalan kuvaksi, jota ei saa asettaa Jumalaksi, [2.Kor.4:4; Kol.1:15]

Paavola: Uusi Liitto ja Jumalan kuvan kielto
        "Jotkut ajattelevat ja opettavat, että koska olemme Uudessa Liitossa ja ihmiset näkivät Jeesuksen, niin siksi Jeesuksesta saa tehdä kuvan. Mutta meidän täytyisi ymmärtää, että Toinen Käsky kuului ja kuuluu Kymmeneen Käskyyn, joka on laki jota Herra Jeesus ei kumonnut. Kymmenen Käskyä on Uuden Liiton opetus! Herra Jeesus vaelsi maan päällä ei pelkkänä ihmisenä, vaan myös Jumalana, Luojana, sillä Hän loi Isänsä kanssa taivaat ja maat. Herra Jeesus on tietenkin myös vanhan liiton Jumala, joka oli Israelin kansan kanssa erämaassa"

Raamattu kutsuu tätä Paavolan "vanhan liiton Jumalaa, joka oli Israelin kansan kanssa erämaassa", enkeliksi:[2.Moos.33:2; Ap.t.7:38]

• tode*
        theologikus kirjoitti:

tode miksi sä valehtelet. Ei siellä mainostettu mitää elokuvaa vaa puhuttiin koko ajan raamatun totuutta.

no ei varsinaisesti mainostettu, kun arvosteltiin Jeesus-elokuvaa (joka ei saa minultakaan kummoisia bointseja).
        Linkkien kätköistä sen sijaan löytyy ihan varmasti kuvia Jeesuksesta.

Jeesus eli ihmisen elämän, ja voi olla kuvattavana siinä muodossa. Esim. kuva ristillä riippuvasta Vapahtajasta on aivan muuta,kuin epäjumalanpalvontaa. Siitähän käskyt meitä varottavat, epäjumalien palvomisesta.

• KTS (Ei kirj.)

Jos haluaa pelata varman päälle niin suosii vaikka sitten abstraktia taidetta. Jeesus vaikka Kosmisena Pallona tai jotakin.

• 2. Mooseksen kirja 20
      1 'Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
      2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
      3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.'
      4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.'

Jumala kieltää asettamasta Jumalaksi tai Jumalan rinnalle mitään Jumalan kuvaa. Koska Jeesus Kristus on Jumalan kuva, ei sitä saa asettaa Jumalan rinnalle Jumalaksi, vaan ainoastaan välimieheksi ja ylipapiksi: [2.Kor.4:4: Kol.1:15; Hepr.5:5,6; 8:1]

• Usko Toivonen

Jumala ei anna ylistystään epäjumalille.

8 Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.( Jes. 42. )

12. ja he sanoivat suurella äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen".
        13. Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!"
        Ilm. 5.

Jeesus ei siis ole epäjumala.

• * Suopursukka, nämä Raamatusta lainaamasi sitaatit, on ajalta, jolloin Israel palveli Jumalaa lainalaisuudessa. Tämä ei koske pakanoita lainkaan, eikä juutalaisiakaan enää. Lakia ei ole koskaan annettu pKnoille, koko laki kuului ainoastaan Jumalan valitulle kansalle, eli Israelille.

* Eikä varsinkaan nyt, kun Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo, niin juutalaiselle, kuin kreikkalaiselle= pakanoille.

* Minä en tiedä ketään helluntailaista, jolla olisi tässä tarkoitettua kuva tai muuta reksvisiittaa Jumalasta. Jos nyt jokin kaunis kuva, missä enkelit suojaa lapsia huteralla sillalla, on aivan viaton ja syytön kuva, mutta sanoo paljon Jumalan huolen pidosta. Samoin taiteilijan näkemys Kristuksesta ja Hänen kärsimys tiestään, puhuu kuvien kautta monasti enemmän kuin tyhjät ja ontot sanat. Eikä , jos niitä omistaa, kukaan suinkaan palvo mitenkään, ei millään tavalla. Ne on vain kuvakieltä Jeesuksen ja Jumalan maailmasta, ja evankeliumin totuudesta Jeesuksessa.

* Mutta juutalaiset joskus lankes pois Jumalasta palvelemaan pakanakansojen epäjumalia, molokia, artastea, kuun ja auringon jumalaia, ja muita aserakarsikoita. Heidän sydämensä luopui elävästä Jumalasta palvelaamaan turhia kuolleita pakanain jumalaia, ja se oli kauhistus Jumalalle, ja yleensä siitä seurasi ankarat rangaistukset, ja koski aina koko kansaa, vaikka vain ehkä yksi tai pari sukukuntaa, taikka vain vallassa oleva kuningas, teki syntiä, hairahtui pois Jumalasta, se oli pahasta, eikä se kuningas enää kauaa ollut valtaistuimellaan.

* Suopursukka, lue edes kerran Raamattu läpi, niin saat jonkinlaisen kuvan mitä siellä mistäkin sanotaan ja pääset tuntemaan Raamatun sisältöä oikein ja voisit jopa oppia jotain ! Ja uskokin voi syntyä, koska usko tulee Kristuksen sanan kuulemisesta.

• Joka tapauksessa UT sanoo Kristuksen olevan Jumalan olemuksen
        k u v a, - ei itse Jumala:

2. Korinttolaiskirje 4
        4 "niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on - J u m a l a n - k u v a.

Kolossalaiskirje 1
        15 "ja - h ä n - on - n ä k y m ä t t ö m ä n - J u m a l a n - k u v a, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa."

Heprealaiskirje 1
        3 "ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja - h ä n e n
        o l e m u k s e n s a - k u v a - ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,"

Minkään Jumalan kuvaa ei saa asettaa jumalaksi Jumalan rinnalle.

• Miss666
        ekivaari kirjoitti:

Joka tapauksessa UT sanoo Kristuksen olevan Jumalan olemuksen
        k u v a, - ei itse Jumala:

2. Korinttolaiskirje 4
        4 "niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on - J u m a l a n - k u v a.

Kolossalaiskirje 1
        15 "ja - h ä n - on - n ä k y m ä t t ö m ä n - J u m a l a n - k u v a, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa."

Heprealaiskirje 1
        3 "ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja - h ä n e n
        o l e m u k s e n s a - k u v a - ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,"

Minkään Jumalan kuvaa ei saa asettaa jumalaksi Jumalan rinnalle.

aikamoista shittiä,pakko sanoa..:((

• "Tode" on käsittääkseni viestinyt, että Jeesus oli ja on Jumala, kristittyjen jumala.
      "Usko Toivonen" uskoo myös Jeesuksesta Jumalana.
      "Mohikaani" toimittaa ne helvettiin, jotka eivät usko Jeesusta Jumalaksi.

Okei. Helluntailaiset nimimerkit kumoavat kuin kumoavatkin 10 käskyn toisen käskyn. Siinä kumoutuu silloin koko käskykokoelma.

UT: "Jeesus ei siis ole epäjumala.".
      Käskyt puhuu sekä epäjumalista että Herrasta. Niille ei saa tehdä kuvaa tai patsasta. Käskyt myös kieltävät lausumasta jumalan oikeaa nimeä.

Mohikaani: Mitä vikaa olisi kuvata enkeleitä lasten kanssa (tehdä patsaita)!
      Käskyjen kuvakielto on ehdoton, ei epäjumalista eikä muistakaan taivaan hengistä tule tehdä kuvia.

Tode: "Esim. kuva ristillä riippuvasta Vapahtajasta on aivan muuta,kuin epäjumalanpalvontaa. "
      Todella meni vellit väärään kattilaan. Kuvakielto on. Sillä ei ole mitään tekemistä palvonnan kanssa.

Kolme hellaria missasi pahasti. Missasivat yhtä tärkeimmästä opillisesta kysymyksestä. Kun heidän mielestään Jeesus on Jumala, kuvakielto pysyy tai käskyt on ajettu kaatopaikalle. VT on myös juutalaisten kirja. Juutalaisuudessa ei saa piirtää Herran kuvaa tai tehdä patsasta.

Tämä oli väliarvio. Lopullinen arvio luonnollisesti muuttuu, jos uusia todisteita ilmaantuu.

• Linkin kuvassa on kuvattu maallinen nainen lähinnä joutsenen siipien kera, mutta kristillisyydessä se olisi taivaallinen henki.

Tuon näköinenkö taivaallinen henki on?

• paletti&pensseli

Kuvan Jumalasta voi hyvin tehdä, palvomaan sitä ei pidä ruveta, niinkuin ei mitään muutakaan Jumalan sijaan, ei puolisoa, ei kunniaa, ei omaisuutta, ei lapsia, ei luontoa, Jumala sanoo: Minä olen se, joka minä olen. Kaikki muu on luotua, mutta Jumala on. Taiteilijana täytyy sanoa, että Jumalan kuvaaminen muodostuu kriittisesti ajateltuna aika latteaksi aina.Jeesuksen maanpäällistä ruumistahan voi tietysti mielikuvituksen keinoin kuvata, mutta mitä se sitten kertoo itse Jumalasta, eipä juuri mitään.

• Kun käskyt sanovat selkeästi, että älä tee jumalasi kuvaa, niin palstan uskovat muuntavat sen että kuvan saa tehdä mutta sitä ei saisi palvoa.

Logiikka ei tunnu olevan kovinkaan vahvoilla.

• tode*

sanovatko käskyt selkeästi, että älä tee kuvaa Jumalastasi? Ei,vaan ne sanovat, että Älä tee itsellesi jumalankuvaa.

• tode* kirjoitti:

sanovatko käskyt selkeästi, että älä tee kuvaa Jumalastasi? Ei,vaan ne sanovat, että Älä tee itsellesi jumalankuvaa.

tode*. Jos seinälläsi on jonkun tekemä Jeesuksen kuva, niin onko se silloin oppinne mukaan jumalankuva?

• benkku
        lappix kirjoitti:

tode*. Jos seinälläsi on jonkun tekemä Jeesuksen kuva, niin onko se silloin oppinne mukaan jumalankuva?

...kuinka kukaan voi tehdä Jeesuksen kuvan, kun Jeesus on taivaassa, eikä kukaan tiedä millainen hän on!!

jeesus kuvat ovat epäjumalia, joita palvelijat sitten hyysäävät ja vartioivat...siksi alkaa heti huuto, kun niihin kohdistetaan pilkkaa!

• "sanovatko käskyt selkeästi, että älä tee kuvaa Jumalastasi? Ei,vaan ne sanovat, että Älä tee itsellesi jumalankuvaa."

Eikös se ole sama asia?
      Uskonnossa kuvat, tekstit, riitit ym. ovat tai edistävät palvontakulttuurin säilymistä.

Omien jumalankuvien ja vieraiden jumalien kuvien teko näyttäisi olevan raamatussa kiellettyä puuhaa ja josta seuraisi ankara rangaistus.
      Kaikki kristilliset suunnat syyllistyvät palvontapaikoissaan kuvien tekoon sekä sadat miljoonat kristityt pitävät kotijumalakuvia tai kantavat niitä mukanaan.

Pulma on valtaisa. Miten käy pelastuksen?

• tode*

noh, Suopursukka, joko olet päässyt selvyyteen siitä, että Jumalan kuva ja jumalankuva ovat eri asioita? Ja että lain taulussa puhutaan juuri tuosta jälkimmäisestä, ja samasta myös VT:ssa myöhemmin montakin kertaa.

Miten käy pelastuksen? Hyvin käy, jos ei tehdä jälkimmäistä eritoten palvontamielessä.

• Bastetar

Pääsenköhän minä niistä porteista sitten sisään,kun minullakin noita jumalia sattuu aika monta olemaan,enkä kuulu kirkkoon.Lisäksi olen bi-seksuaali.
      Uskon kuitenkin,ettei mitään taivasta ole olemassa,eikä myöskään ikuista kadotusta,vaan ikuinen paratiisi,jossa ei ole kipua,vihaa,surua,kateutta eikä syrjimistä.

• Niko.

Millainen paratiisi on se minne samat "vanhat" ihmiset tulisivat samoinen vanhoinen vikoineen ja synteineen.
        Katso ympärillesi, tällainen se olisi! Sotia, nälänhätää, syrjintää, pilkkaa, pahaa oloa, kiskontaa,rahanhimoa, kateutta, juoppoutta,vihaa,kostoa ja kaikkea sitä mitä näemme ympärillämme tässä maailmassa jokaikinen päivä.

Siksi jotain on tehtävä ennen kuvaamaasi paratiisia, jotain on tehtävä ongelmalle nimeltä synti.

• Älä tee itsellesi

Bastetar! Unohdat että Jeesus sanoi: " Minä olen OVI"...ja jatkoi: " Se, kenelle portinvartija avaa , hän saa käydä sisälle!!

Kuka on vartiana Jeesuksen oven edessä??? No, koska et tiedä, niin kerron " Ovenvartijana on Jumalan 10- käskyä!

Kehoitus kuuluu: " Poistakaa vieraat jumalat joita teillä on keskuudessanne" Israel, eli Jaakob sanoi näin

• todelle:

Jos Jeesuksenne ei ole Jumala, eihän siinä sitten mitään. Kuvat ja patsaat ovat ok. Jeesus olisi ainoastaan profeetta.
      Islamissa ei saa edes profeetta Muhammedin kuvaa tehdä.

Useimpin kristittyjen oppi on, että Jeesus = Jumala. Kristittyjen hyväksymissä käskyissä ei saa tehdä kuvia eikä sanoa ääneen nimeä.

Jos kuoleman jälkeinen elämä olisi, en todellakaan haluaisi taivaaseen. Ryöväreistä, konnista, ilkeistä ihmisistä on riittävästi riesaa täälläkin. Mieluummin nauttisin hieman alkoholia (kohtuullisesti) ja pelaisin pirun ja muiden kanssa korttia. Pirun kanssa olisi siitä mkavaa, ettei sen hoteissa palelisi.

• tode*

noinkohan ihan kaikki ilkeät ihmiset, ryövärit ja konnat päätyvät taivaaseen. Pahoin pelkään, että heitä ilmaantuu sankoin joukoin kanssanne korttia pelaamaan.

Ikuisuus kohtuullisesti alkoholia? Vaikka itsekin saatan ottaa lasillisen ruoan kyytipoikana, ajatus ikuisesta viinin latkimisesta meinaa jo nyt poksauttaa maksani hajalle.

• Onko ikuinen kohtuullinen viinin napsaisu sen kehnompaa kuin ikuinen vasalliuden hokeminen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3115
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2885
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1280
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe