Terve!
Onkos kokemuksia ja ohjeita antaa miten pitäis toimia, kun aion laittaa talomme kellarihuoneeseen, jossa on betonilattia, ponttilautaa lattiaksi. Pitäiskö jättää ilmarako vai voiko laudat latoa suoraan esim. liiman kanssa betonin päälle? Lattia on 60 luvulla rakennettu siten, että ensin on noin 15 cm valu, jonka päälle on laitettu piki kerros ja sitten vielä 5 cm valu. Kosteus on pysynyt hienosti poissa, eikä hajuhaittojakaan ole. Aion lakata puulattian venelakalla, koska huone tulee olemaan myös saunan pukuhuone.
Betonilaatta->ponttilauta
3
2765
Vastaukset
- Betonilattia työnjohtaja
Jos sulla ei ole ollut ongelmia kosteuden kanssa niin en näe mitään tarvetta lattian koolaamiselle.
Paras vaihtoehto on tehdä lautalattia samaan tyyliin kuin parketti lattiat eli ohut solumuovi betonin ja lautojen väliin ja laudat liimataan ponteista yhteen. Seinän laitoihin jätetään reilut liikkumavarat. Tämä mahdollistaa lattian liikkumisen vapaasti esim. ilmankosteuden aiheuttaman puun turpoamisen ja kutistumisen. Tällä tavalla tehtynä puulattia liikkuu kokonaisuudessaan. Jos liimaat laudat betoniin niin joka lauta elää itsenäisesti aiheyttaen halkeamia.- Eero
Tee näin, tälläinen on meillä ollut n. 10 vuotta ja toimii hyvin. Parkettihuopa betonin ja lattian välissä. Tosin kannattaa muistaa, että puulattia turpoaa talvesta kesään poikkisyysuunnassa noin 1% joka esim 3m lattian matkalla tarkoittaa 3cm!!! Eli rakoa saattaa tulla seinän viereen...
- pascat
Eero kirjoitti:
Tee näin, tälläinen on meillä ollut n. 10 vuotta ja toimii hyvin. Parkettihuopa betonin ja lattian välissä. Tosin kannattaa muistaa, että puulattia turpoaa talvesta kesään poikkisyysuunnassa noin 1% joka esim 3m lattian matkalla tarkoittaa 3cm!!! Eli rakoa saattaa tulla seinän viereen...
Onko lattia kestänyt hyvin eli ei ole tullut rakoja lautojen väliin? Itsellä on tulossa juuri samanlainen rakenne ja jokuset ovat peloitelleet että lattia ei pysy "laattana" vaan aukeaa saumoista kun esim. jonkun kohdan päällä on painavia huonekaluja estäen laatan vapaan liikkumisen.
Mielestäni nuo nykyiset liimat ovat sen verran kovia että jos liimauksen tekee huolella niin kyllä sen nipussa pitäisi pysyä.
Millaista liimaa käytit liimaukseen? Onko lattia narissut vanhemmiten? Tämä narina on toinen juttu mistä on peloteltu kun lautoja ei ruuvata mihinkään kunnolla kiinni. Toisaalta jos ei ruuvata mihinkään koolinkiin kiinni niin silloinhan tuo liike tapahtuu laudan ja alushuovan/muovin välillä ja siinä ei ole mitään kovaa kitkaa joten luulisi narinan olevan vähäisempää.
Kiitokset vastauksesta jo etukäteen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901925
- 1131033
- 100957
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20727- 52694
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42588Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä28564Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174546Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;203481