Paljon täytyy imettää?

Apuva111

Kuinka monta kertaa päivässä vastasyntynyttä vauvaa täytyy imettää?

5

269

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usein

itse imetin aina kun vauva itki, alussa noin kahden tunnin välein, ja joka kerta kesti kauan...
      Ekat 3kk vauva kyllä enemmän tai vähemmän asui rinnalla, mutta eipä minua haitannut.
      Ei minulla tärkeämpää/parempaakaan tekemistä ollut =D

• ((()))

Mä imetin n. kahden tunnin välein, mut välillä meni 1,5 tunnin väleinkin. Yöllä 3-4 tunnin välein. Alussa esikoinen söi kerrallaan n. puoli tuntia, mut pikkuhiljaa syöntikerrat lyhenivät. Kuopus on ollut alusta asti semmonen pikasyömäri, ei varmaan viittä minuuttia kauempaa ole montaa kertaa mennyt, ja silti on maha ollut täynnä ja pulautellut. :D

• rintaaaa

Vähintään 8-12 kertaa vuorokaudessa, ylärajaa ei ole. Kannattaa tarkkailla vauvan hamuilun merkkejä: kääntelee päätään, vie sormia suuhun, lipoo kielellään ja reagoida niihin tarjoamalla rintaa. Jo itkevää lasta saattaa olla vaikeaa rauhoitella syömään.

Itse tein alussa sen virheen, että annoin vauvan nukkua 4-5 tunninkin jaksoja ja rinnalla ollessankin pieni helposti nukahti pian, kesken syömisen. Paino meinasi lähteä laskuun, mutta tilanne korjaantui, kun aloin imettää tiheämmin ja sain apua huonon imemisotteen aiheuttamaan kipuun.

Ja illalla vauva söi tosi tiheäänkin, joskus vartinkin välein, mutta yöllä oli sitten parin tunnin taukoja.

• äitix

Imetysvälejä ei katsota kellosta vaan vauvasta, ja jokainen vauva on erilainen. Monet vastasyntyneet kyllä tykkäävät asua tissillä, mikä on hyvä, koska näin maidontuotanto lähtee hyvin käyntiin. Joitakin vauvoja pitää herätellä syömään, jottei maidontulo ehtyisi ja/tai rinnat pakkautuisi. Usein vastasyntyneen rytmi on vakiintumaton. Voi olla, että vartin päästä haluaa joskus lisää ja välillä menee tuntejakin ilman. Tiheämmän syömisen vaiheet ovat normaaleja.

Älä usko mitään ohjeita, jotka eivät tunnu oikeilta, usko vauvaasi ja omaa kehoasi! Monilla on aika ihmeellisiä käsityksiä syöttöväleistä ynnä muusta.

• vo2max

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      181
      1485
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      83
      1306
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      104
      1048
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      869
    5. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      763
    6. Leski ja Volvomies

Mitä se Volvomies kulkee sen nuoren lesken luona.. joko leski surunsa surrut ja uusi jo katottu..
      Kuhmo
      7
      676
    7. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
      Ikävä
      83
      636
    8. Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin

Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.
      Maailman menoa
      101
      594
    9. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
      Ikävä
      30
      576
    10. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      45
      557
    Aihe