Sukunimen vaihdosta

Kuka tietää?

Minulla on 7-vuotias tyttö. Olen yksinhuoltaja eikä lapseni käy isänsä luona ollenkaan Lapsellani on isänsä sukunimi. Lapsi haluaisi itse vaihtaa sukunimen, sanoi itse että haluaisi saman nimen kuin minulla kun ei edes käy isänsä luona. Tiedän että nimenmuutoksen voi hakea maistraatista mutta maksaako ensimmäinen kerta? Pitääkö minun jotenkin todistaa verisukulaisuuteni lapseen kun itselläni on sukunimi jonka voi saada vain olemassa verisukua tai menemällä naimisiin? (kuulostaapas tyhmältä kysymykseltä mutta kysympäs silti)

18

5242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihtanut aikoinaan

Ei tarvitse muuta todistaa, kuin se, että olet yksinhuoltaja! Katso maksusta maistraatin sivuilta :)

• 16+15

Ei maksa lapsen nimen vaihto toisen vanhemman nimeen. Ja maistraatilla on tiedot kyllä että kuka on lapsen äiti/isä. Myös huoltajuusmuoto heillä selvillä.

• ota asiasta selvää!

• 16+15
        ota asiasta selvää! kirjoitti:

Maksaa,noin 90 euroa. Kysyin juuri maistraatista kun asia tulee ehkä ajankohtaiseksi.

http://www.maistraatti.fi/fi/hinnasto/

Viimeisessä lauseessa koko homman pointti

"Milloin pelkkä ilmoitus riittää?

Alaikäisen lapsen sukunimen muuttamiseen riittää ilmoitus, jos vanhemmat haluavat muuttaa lapsen sukunimen isän sukunimeksi siinä tapauksessa, että vanhemmilla ei lapsen syntyessä ollut yhteistä sukunimeä ja isyyttä ei ollut vahvistettu ja merkitty väestötietojärjestelmään lasta rekisteröitäessä.

Alaikäisen lapsen sukunimen voi muuttaa ilmoituksella vanhempien yhteiseksi sukunimeksi, jos vanhemmat solmivat keskenään avioliiton ja ottavat yhteisen sukunimen. Aviopuolisoilla on myös mahdollisuus antaa yhteinen sukunimensä toisen puolison alaikäiselle lapselle.

Lapsen huoltajien on oltava lapsen nimenmuutoksesta yksimielisiä. Kaksitoista vuotta täyttäneen lapsen sukunimeä ei voi muuttaa ilman hänen omaa suostumustaan.

Puolison nimenmuutos

Myös puoliso voi tietyissä tapauksissa muuttaa sukunimensä ilmoitusteitse. Puoliso voi avioliiton aikana kerran joko ottaa aikaisemman sukunimensä henkilökohtaiseen käyttöön puolisoiden yhteisen sukunimen edelle (kaksoisnimi) tai luopua siitä.

Jos puolisot ovat solmineet avioliiton ennen 1.1.1986, vaimolla on oikeus avioliiton aikana ottaa sukunimekseen se nimi, joka hänellä oli naimattomana ollessaan.

Mikäli avioliitto on purkautunut puolison kuoleman tai avioeron vuoksi, voi puoliso ottaa takaisin sen sukunimen, joka hänellä oli viimeksi naimattomana ollessaan.

Ilmoituslomakkeita saat sivujemme Lomakkeet-osiosta tai maistraatista.

Ilmoitus on maksuton."

• Identiteetti ja isä

Vaikka yksinhuoltajana sinulla on oikeus vaihtaa lapsesi nimi,niin harkitsisin vielä toisenn jos kolmannenkin kerran. Sinun mielestä siis lapsesellesi asia on ok ja haluaa asiaa? Lapsesi on kuitekin vasta 7-vuotias, päättääkö hän itse asioistaan? Ei, vaan sinä huoltajana ja sinun tulee toimia lapsen edun mukaisesti.

Kuitenkin, lapsella on isä ja elossa oleva isä. Vaikka isä ei tapaa lastaan (nyt) et voi tietää tulevaisuutta. Lapsella on oikeus isään ja isän sukuun.

Vaihtamalla lapsen sukunimen, et "pese" isää lapsesta pois. Nyt kannattaisi ehkä pysähtyä ja keskustella vaikka lastenpsykiatrin kanssa ennen noin radikaalia toimenpidettä. Olisi mietittävä perusteelisesti, että ketä varten nimen vaihto oikeasti tehtäsiin? Palveleeko se enemmän lasta vai sinua? Useassa maassa äidillä on eri sukunimi kuin lapsella, jolla isän nimi.

Mielestäni lapsi on kypsä päättämään tällaisista asioista aikasintaa 16-17-vuotiaana. Eikö asiassa voi si odottaa siihen saakka?

• 7+10

Mitenköhän se oikeus sukuun ja isään katoaa sukunimen muutolla.. Aika heikossa isyys silloin jos pelkkä eri sukunimi sen vie..

• 4+8

Vaihda vaan se nimi. Jos lapsi sitten myöhemmin haluaa isänsä nimen, niin helppohan se on ottaa. Mitä lastenpsykiatri tähän kuuluu, lapsihan on ihan normaali, vai ?

• tässä faktaa.....

Sukunimen saa vaihdettua yhden kerran maksutta. Jos sinulla on yksinhuolto saat nimen vaihdettua ilman isän suostumusta, mutta yhteishuollossa nimen muutokseen tarvitaan molempien vanhempien kirjallinen suostumus!!

• Einimimiestäjoseimie

Eipä ole maksutonta se vaihtaminen. Jos lapsi olisi kastettu äitinsä nimelle syystä että isyyttä ei ollut vielä tunnustettu kastamisen aikaan ja haluaisi myöhemmin vaihtaa isän nimeen, se olisi maksutonta. Samoin silloin jos äiti olisi mennyt naimisiin ja lapselle haluttaisi myös uuden miehen nimi.

Tällaisessa tapauksessa jossa lapselle on valittu aikanaan isän sukunimi ja se tahdotaan myöhemmin muuttaa, lätkäisee maistraatti siitä 90euron laskun käteen. Ja tämän tiedän kokemuksesta. Perustelivat sitä sillä että jos silloin aikanaan on ollut mahdollisuus valita joko isän tai äidin nimi ja se tahdotaan myöhemmin vaihtaa, se maksaa. Jos taas ei olisi ollut mahdollista valita (esim. jos isyyttä ei vielä tunnustettu), nimen myöhempi muutos ei maksa. Tämä oli nyt hankalasti selitetty, mutta näin se menee.

• 5+18
        Einimimiestäjoseimie kirjoitti:

Eipä ole maksutonta se vaihtaminen. Jos lapsi olisi kastettu äitinsä nimelle syystä että isyyttä ei ollut vielä tunnustettu kastamisen aikaan ja haluaisi myöhemmin vaihtaa isän nimeen, se olisi maksutonta. Samoin silloin jos äiti olisi mennyt naimisiin ja lapselle haluttaisi myös uuden miehen nimi.

Tällaisessa tapauksessa jossa lapselle on valittu aikanaan isän sukunimi ja se tahdotaan myöhemmin muuttaa, lätkäisee maistraatti siitä 90euron laskun käteen. Ja tämän tiedän kokemuksesta. Perustelivat sitä sillä että jos silloin aikanaan on ollut mahdollisuus valita joko isän tai äidin nimi ja se tahdotaan myöhemmin vaihtaa, se maksaa. Jos taas ei olisi ollut mahdollista valita (esim. jos isyyttä ei vielä tunnustettu), nimen myöhempi muutos ei maksa. Tämä oli nyt hankalasti selitetty, mutta näin se menee.

Ilmaiseksi saa jopa lapselleen uuden puolison sukunimen.. Aika tyhmää selittää faktana asioita jotka eivät ole totta.

"Alaikäisen lapsen sukunimen muuttamiseen riittää ilmoitus, jos vanhemmat haluavat muuttaa lapsen sukunimen isän sukunimeksi siinä tapauksessa, että vanhemmilla ei lapsen syntyessä ollut yhteistä sukunimeä ja isyyttä ei ollut vahvistettu ja merkitty väestötietojärjestelmään lasta rekisteröitäessä.

Alaikäisen lapsen sukunimen voi muuttaa ilmoituksella vanhempien yhteiseksi sukunimeksi, jos vanhemmat solmivat keskenään avioliiton ja ottavat yhteisen sukunimen. Aviopuolisoilla on myös mahdollisuus antaa yhteinen sukunimensä toisen puolison alaikäiselle lapselle.

Lapsen huoltajien on oltava lapsen nimenmuutoksesta yksimielisiä. Kaksitoista vuotta täyttäneen lapsen sukunimeä ei voi muuttaa ilman hänen omaa suostumustaan."

Hakemuksella vaihtamalla taas menee maksu, ja tulee muitakin ehtoja kasa täytettäväksi.

• ytsiyudiopfui
        5+18 kirjoitti:

Ilmaiseksi saa jopa lapselleen uuden puolison sukunimen.. Aika tyhmää selittää faktana asioita jotka eivät ole totta.

"Alaikäisen lapsen sukunimen muuttamiseen riittää ilmoitus, jos vanhemmat haluavat muuttaa lapsen sukunimen isän sukunimeksi siinä tapauksessa, että vanhemmilla ei lapsen syntyessä ollut yhteistä sukunimeä ja isyyttä ei ollut vahvistettu ja merkitty väestötietojärjestelmään lasta rekisteröitäessä.

Lapsen huoltajien on oltava lapsen nimenmuutoksesta yksimielisiä. Kaksitoista vuotta täyttäneen lapsen sukunimeä ei voi muuttaa ilman hänen omaa suostumustaan."

Hakemuksella vaihtamalla taas menee maksu, ja tulee muitakin ehtoja kasa täytettäväksi.

Se on totta, mene vaikka itse kysymään maistraatista.

"Aviopuolisoilla on myös mahdollisuus antaa yhteinen sukunimensä toisen puolison alaikäiselle lapselle.2

On kuin onkin, eikä se maksa mitään.

• justme13486746

hei! meillä on tehty tämä vaihdos niin että yksi eri sukuniminen tuli myös minun sukunimelle ettei perheessä ole yksi eri sukuniminen. kai me kumpikin vanhempi jouduttii allekirjottaa hakemus mutta kyllä se maksoi jotain 100.e.kyselin että eikö saa ilmaseks niin ei saa kuin siinä isyys tunnustus tapauksessa tai jos äiti/vanhemmat menee naimisiin. ja kyllä minun mielestä lapsikin osaa ajatella omaa sukunimen vaihdosta.isompana vaihtakoon takaisin jos taas haluaa.

• Miksi vaihtaa nimeä?

Eikö olisi helpompaa vaan antaa asian olla...Eikös lapsi voi sitten kun kasvaa isoksi itte vaihtaa...taitaa äitylin omaa mielenrauhaa palvella nimenvaihto. Eiköhän tänän päivänä ole aika yleistä että lapsella ja äidillä eri sukunimi...ei se kerro ulkopuolisile enää onko eronnut tai muuta. Esim. akateemisia julkaisuja tyttönimellään julkaissut nainen menee naimisiin, uran kannalta uusi sukunii hankaloittaisi asioita. Syntyy lapsia, jotka saavat luonnollisesti isänsä nimen.

• hudriy

"Syntyy lapsia, jotka saavat luonnollisesti isänsä nimen. "

Miksi ajatellaan että luonnollisesti pitää lapsella olla isänsä nimi? Miksi niin, miksei äidin nimi`?

Minä ajattelin sen niin, että kun minä ja lapsi olemme perhe, minä pidän hänestä huolen, niin kyllä minä haluan että hänellä on minun nimenikin. Toki asia voisi olla toisin jos isukkia vähääkään olisi lapsi kiinnostanut eron jälkeen, mutta kun ei, niin ei. Tuttavani sanoi omasta kokemuksestaan, että hän ei lapsena tahtonut isän nimeä pitää, koska koko isän suku oli hänet hylännyt isän mukana. Miksi sellaisten ihmisten nimeä tahtoisi kantaa?

• 10 prosenttia

On järkevää muutenkin antaa lapselle äidin sukunimi. Äidistä on nimittäin varmuus, toisin ku isästä ;). Olen lukenut, että peräti 10 prosenttia avioliittoon syntyvistä lapsista on jonkun muun kuin aviomiehen lapsia. Avoliitoista en sitten tiedä, puhumattakaan "yksin synnyttävistä".

• kokemusta on

Maksaa se 90e

• Jurputijurputi

Maksoi tai ei, niin vaihtaisin itsekin ja olen vaihtanut lapset omalle sukunimelleni. Paras ratkaisu ikinä! Millä helvetin vuosituhannella tuo yksi kommentoija elää??? Lapsi nimenomaan ITSE halusi vaihtaa, vaikka onkin vasta 7v. Tuo kommentoija ei ole näköjään päässyt irti exästään hehe.

• Kaali hajos

Vaihdoin ex. anopin sukunimen valtakirjalla, vähänkö riemastui :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3754
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe