Alaikäisena matkustaminen

maailmanmatkaaja15

Saattaa olla että aiheita on jo, mutta haluan nyt kysyä suoraan itse ongelmaani ratkaisua..
Olen siis lähdössä ulkomaille sukulaisteni luokse kesällä käyttäen rayanairia mutta olen alaikäinen ja matkustan yksin. Täytän 16 vasta syksyllä, joten olen vielä 15 lähtiessäni matkalle (katsovatko vain vuoden vai tarkallee koska täyttää?) tarvitsenko siis huoltajan kirjallisen suostumisen ja miten tämä käytännössä toimii? Ja tarvitseeko molempien vai riittääkö toisen lupa?
Miten ylipäätään siis alaikäisenä matkustaminen onnistuu?

Kiitoksia vastanneille!

3

505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RYR

      16-vuotiaana pääset (yksin) matkalle, 15½-vuotiaana et, valitettavasti.

    • maailmanmatkaaja15

      Hmm, entä muilla lentoyhtiöillä kuten Finnair? Tai onko mitenkään mahdollista päästä esim. saattajan avulla?

      • RYR

        Kyllä, monen muun yhtiön kanssa pystyt jo matkustamaan yksin.
        Tässä esimerkiksi Wizzarin säännöt (tämäkin on ns. halpalentoyhtiö, mutta heidän säännöt ovat erilaisia). Englanniksi

        children (Wizz Air)

        Children between the age of 2 years and 14 years old inclusive are booked as children but must occupy their own seat and pay the adult fare.
        Wizz Air accepts children travelling together on the condition that there is a minimum of one accompanying adult (aged 16 years or above) per 10 children.
        Children under 14 can only fly if they are accompanied by an adult who is at least 16 years old who will take full responsibility for the child.
        Passengers of 14 and 15 years of age may travel unaccompanied but cannot be responsible for any passenger under 14 years old.
        The accompanying adult must be booked under the same reservation as the child. If the child's seat on the flight is reserved separately from the accompanying adult the two reservations must contain the same customer name and address.
        Children older than 14 years can travel on Wizz Air flights on their own.

        Siis 14- ja 15-vuotiaat saavat matkustaa yksin, mutteivät nuorempien kanssa (eivät siis voi huolehtia esim. pikkusiskosta).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe