Mielellään sitä vuokraisi auton päiväksi tai pariksi, että pääsisi kaukaisempiinkin luontokohteisiin, mutta ajatus kapeista vuoristoteistä hirvittää, siitä puhumattakaan että joutuisi peruuttelemaan turistibussin tieltä.
Voiko 90% keskivertoa parempiin autoilijoihin kuulumaton autoilija ajaa turvallisesti vuokra-autolla noilla vuoristoteillä, vai pitääkö olla hyvä rattimies?
"Kokematon" autoilija Sao Miguelilla
12
739
Vastaukset
Kirjoittajan kysymykseen vastaa todennäköisesti joku innokas automies. Kun en täällä São Miguelilla tarvitse autoa en niin mihinkään, niin en voi kertoa omista kokemuksista ratin takaa. Niiden sijasta kerron hieman saaren pinnanmuodoista.
São Miguelin saaren vuoristot ovat varsin vaatimattomia, korkein huippu, Pico da Vara, kohoaa noin 1100 m:n korkeuteen. Päänähtävyyksien kannalta tärkeimmät vuoristoalueet ovat Sete Cidades saaren luoteiskolkassa ja Serra de Água de Pau etelärannikon tuntumassa. Viimeksi mainitulla vuorella sijaitsee Lagoa do Fogon kraatterijärvi. Sete Cidades puolestaan on tunnettu kaksoiskraatterijärvistään. Saaren kolmas kraatterijärvinähtävyys, Furnasin järvi, sijaitsee samannimisessä kraatterilaaksossa. Maksimikorkeudet kaikilla näillä alueilla ovat luokkaa 700 m
Água da Serra de Paun vuorta lukuunottamatta, jonka korkein huippu on noin 950 m:n korkeudessa. Autotiet eivät kuitenkaan yllä mainittuihin metrimääriin. Puhtaasti serpentiiniteitä ei ole millään näistä vuoristoalueista. Serra da Tronqueiran läpi (vuoristo, jossa sijaitsee Pico da Varan vuori) kulkee hiekkatie, joka ainakin kesäaikaan on ollut henkilöautolla liikennöitävässä. Kapean tien varrella on jyrkänteitä ja jylhiä maisemia. Harvat matkailijat valitsevat tämän reitin, vaan ajavat Nordesteen pitkin rannikkoa, jolla on komeita näköalapaikkoja hyvin varustettuine (mm. grillausmahdollisuus) kauniine lepopaikkoineen.
Liikenne São Miguelilla Ponta Delgadan kaupunkikeskuksen ulkopuolella on melko vähäistä parhaimpana turistikautenakin. On luonnollisesti mahdollista, että joillakin edellämainituista päänähtvyyksistä, mukaanlukien Caldeiran Velhan lähde, on aika ajoin lyhytaikaisesti ruuhkaa, sillä niitä ympöivät alueet ovat varsin pienet. Huhti-toukokuussa ja loka-marraskuussa Ponta Delgadassa pysähtyy useita risteilyaluksia, mikä saattaa aiheuttaa "bussiruuhkaa" päänähtävyyksissä.
Matkailu ei ole Azoreiden pääelinkeino, vaan se on maidontuotanto, josta kertovat saaren kumpuilevilla ikivihreillä laidunmailla ruohoa syövät kymmenet tuhannet lehmät. Niille, jotka ovat käyneet Madeiralla, kerrottakoon, että São MIguel ja Madeira ovat pinnanmuodoiltaan hyvin erilaisia: Madeira on jylhää ja jyrkkää, São Miguel kumpuilevaa, vihreää ympäri vuoden. Myös matkailijamäärät ovat täysin toista luokkaa. São Miguelilla turisteja käy noin 240 000 vuodessa, Madeiralla nelisen kertaa enemmän.
Mielestäni São Miguelilla autoiluun ei vaadita erikoisia vuoristoajotaitoja. Auton vuokrauksesta São Miguelilla on tällä palstalla keskustelu useasti, seuraavassa yksi sellaisista ketjuista: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9899071, tässä toinen: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9591418.
Kun minä ja perheeni haluamme joskus käydä joissakin saaren nähtävyyksistä tai ylipäätään liikkua Ponta Delgadan kaupunkikeskustan ulkopuolella, vuokraamme taksin tai menemme bussilla tai käytämme molempien yhdistelmää. Taksi on vaivaton tapa liikkua omaan tahtiin. Hinnat ovat täysin toista luokkaa kuin Suomessa. Neljän hengen taksin tuntiveloitus retkiajosta on runsaat 16 e/t. Kotisivuillani on muutamien retkiajoihin panostavien kuljettajien yhteystietoja.- Miedot haasteet
Vuoristoteistä ei ole erityisiä haasteita Sao Migeuelilla. (esim. jos vrt. Madeiraan).
Kiemuraisin ajamani tie taisi olla Ponta da Ferrarian (kuuma lähde ja kylpylä) rantaan menevä tie. Aamu 8lta ja iltap. klo 16 tienoilla on vilkkaampi liikenne kaupungeissa, jolloin eteneminen vaikeampaa, muutoin ok.
Kaupungien vanhojen osien kadut saattaa olla paikoin kaposia ja yksisuuntaisia yms. tässä auttaa ennakkoperehtyminen karttoihin, navigaattori (esim. Nokian kännykän) ja uudet tiet, jolloin ei aina ole pakko mennä vanhaa reittiä keskustaan.
Ahtaita katuja on mm. Ribeira Grandessa ja Vila Franca do Campossa sekä jollain reiteillä ainakin Nordestessä ja Sao Vicente Ferreirassa, mutta muualtakin varmaan löytyy.
Ajamiseen pitää kuitenkin keskittyä, ettei vesirännit ja tiellä kulkevat lehmälaumat tai yksittäiset mullikat pääse yllättämään. Jollain reiteillä voi onnistua rappaamaan auton helmat lehmänlannalla...Keskivertomatkailijan tarpeet ajaa São Miguelin asustuskeskuksissa (kaupunkikuntia on kolme, Ponta Delgada, Ribeira Grande, Lagoa) ovat vähäiset. Taajamat ovat kaikki pieniä. Niiden rakentamineen alkoi 1500-luvulla, jolloin liikenteen tarpeet olivat vaatimattomat. Autoistuminen Azoreilla on lisääntynyt reippaaseen tahtiin viimeisen 20 vuoden aikana. São Miguelilla rekisteröityjen ajoneuvojen määrä on 58,000, asukkaita saarella on 140 000.
Keskivertomatkailija lähtee Ponta Delgadan kaupunkikeskustasta tavallisimmin joko itään kohti Lagoaa, Vila Franca do Campoa ja Povoaçãota (jossa Furnasin kraatterilaakso sijaitsee) tai pohjoisrannikon suuntaan, mm. Ribeira Grandeen. Nordesteen pääsee joko etelärannikon kautta tai pohjoisen osittain uusittua ja osittain kokonaan uutta tietä pitkin, mikä on sitä kautta lyhentänyt matka-aikaa 1,5 t:sta 45 minuuttiin. Matka Vila Franca do Campoon uutta moottoriteitä pitkin sujuu 15 minuutissa entisen vähintään puolen tunnin sijasta.
Vanhat tiet noudattavat pinnanmuotoja. Ferrariaan pääsee myös Sete Cidadesin kautta. Sinnen Pico do Carvãon näköalapaikan kautta johtava tie on varsin suora. Kirjoittajan mainitsema rantatie on kaunis ja antaa mm. mahdollisuuden nähdä muutamia perinteisiä basaltista rakennettuja asuntoja tien varrella.
Vakavia onnettomuuksia São Miguelilla sattuu eniten isoilla, nopeilla teillä. Onnettomuudet ovat harvinaisia kapeilla kaduilla. Azorilaiset itse ovat luonnollisesti tottuneet niillä ajamaan.
Karjaa siirretään silloin täältä laitumelta toiselle pienempiä teitä pitkin. Nämä siirtomatkat eivät ole kovin pitkiä. Joskus voi karjaa karata laitumelta. Vaaratilanteita saattaa luonnolllisesti sattua, mutta kovin tavallisia onnettmuudet eivät ole. Karanneista eläimistä tiellä azorilaiset autoilijat yleensä tiedottavat kohtaamalleen liikenteelle valoja vilkuttamalla. Autoileva matkailija ei välttämättä kuitekaan viikon aikana näe enempää tietä pitkin siirrettäviä kuin laitumelta karanneita nautojakaan. Pieneillä, syrjäisillä teillä todennäköisyys tähän on suurempi, samoin todennäköisyys törmätä liukumiinoihin.
Kaikki taloudellinen toiminta vaikuttaa jotenkin ympäristöön, niin myös lypsykarjan pito. Azoreilla tuotetaan maitoa runsaat 500 milj. litraa vuodessa, mikä on vajaa kolmannes koko Portugalin maitokiintiöstä.- Maassamaantavalla
masseur kirjoitti:
Keskivertomatkailijan tarpeet ajaa São Miguelin asustuskeskuksissa (kaupunkikuntia on kolme, Ponta Delgada, Ribeira Grande, Lagoa) ovat vähäiset. Taajamat ovat kaikki pieniä. Niiden rakentamineen alkoi 1500-luvulla, jolloin liikenteen tarpeet olivat vaatimattomat. Autoistuminen Azoreilla on lisääntynyt reippaaseen tahtiin viimeisen 20 vuoden aikana. São Miguelilla rekisteröityjen ajoneuvojen määrä on 58,000, asukkaita saarella on 140 000.
Keskivertomatkailija lähtee Ponta Delgadan kaupunkikeskustasta tavallisimmin joko itään kohti Lagoaa, Vila Franca do Campoa ja Povoaçãota (jossa Furnasin kraatterilaakso sijaitsee) tai pohjoisrannikon suuntaan, mm. Ribeira Grandeen. Nordesteen pääsee joko etelärannikon kautta tai pohjoisen osittain uusittua ja osittain kokonaan uutta tietä pitkin, mikä on sitä kautta lyhentänyt matka-aikaa 1,5 t:sta 45 minuuttiin. Matka Vila Franca do Campoon uutta moottoriteitä pitkin sujuu 15 minuutissa entisen vähintään puolen tunnin sijasta.
Vanhat tiet noudattavat pinnanmuotoja. Ferrariaan pääsee myös Sete Cidadesin kautta. Sinnen Pico do Carvãon näköalapaikan kautta johtava tie on varsin suora. Kirjoittajan mainitsema rantatie on kaunis ja antaa mm. mahdollisuuden nähdä muutamia perinteisiä basaltista rakennettuja asuntoja tien varrella.
Vakavia onnettomuuksia São Miguelilla sattuu eniten isoilla, nopeilla teillä. Onnettomuudet ovat harvinaisia kapeilla kaduilla. Azorilaiset itse ovat luonnollisesti tottuneet niillä ajamaan.
Karjaa siirretään silloin täältä laitumelta toiselle pienempiä teitä pitkin. Nämä siirtomatkat eivät ole kovin pitkiä. Joskus voi karjaa karata laitumelta. Vaaratilanteita saattaa luonnolllisesti sattua, mutta kovin tavallisia onnettmuudet eivät ole. Karanneista eläimistä tiellä azorilaiset autoilijat yleensä tiedottavat kohtaamalleen liikenteelle valoja vilkuttamalla. Autoileva matkailija ei välttämättä kuitekaan viikon aikana näe enempää tietä pitkin siirrettäviä kuin laitumelta karanneita nautojakaan. Pieneillä, syrjäisillä teillä todennäköisyys tähän on suurempi, samoin todennäköisyys törmätä liukumiinoihin.
Kaikki taloudellinen toiminta vaikuttaa jotenkin ympäristöön, niin myös lypsykarjan pito. Azoreilla tuotetaan maitoa runsaat 500 milj. litraa vuodessa, mikä on vajaa kolmannes koko Portugalin maitokiintiöstä.Karjaa voidaan siirtää myös isommilla teillä..., itselle sellainen sattui 1-1 tien uudistetulla osalla jossain Porto Formosa - Sao Bras tienoilla.
- Mäkistä on
Kumpulevista pinnanmuodoista seuraa, että etenkin pienet tiet saattavat olla paikoitellen erittäin jyrkkiä kun ei ole ollut pakko tehdä serpentiinitietä vaan suoraankin pääsee... Tämä ei ole ongelma pääteillä mutta kun poikkeaa paikallisteille, voi tulla vastaan melkoisia mäkiä (pakko kiivetä 1-vaihteella).
Fogon rinteiltä M. Escuron ja Lombadas:n tienoilla löytyy kyllä aika mielenkiintoisia teitä pienten vuoristoteiden ystävillekin...
- Tykästynyt
Hei, tämä kysymys lähinnä Masseurille, että mahtaakohan jostain kohtaa Ponta Delgadan ulkopuolelta alkava Furnasin lähelle johtava moottoritie olla jo valmis? Edelliskesänä tietyötä oltiin muistaakseni aloittelemassa ja viime kesänä se näytti valmiihkolta, mutta oli kuitenkin vielä suljettu liikenteeltä. En muista tarkalleen, miten pitkälle tie johtaa, ei toki ihan Furnasiin saakka, mutta ohittaa kuitenkin joitakin rannikolla sijaitsevia kyliä. Kierrämme kyllä mielellämme kiertoteitä, niin rannikolla kuin vuorillakin, mutta nyt meno- ja paluumatkalla olisi eduksi, jos pääsisi nopeasti lentoaseman ja hotellin välin.
Mainittu tierakennusprojekti, kilometrimäärältään runsaat 90, joka käsitti uusia teitä ja vanhojen tieosuuksien parantamsia, saatiin päätökseen viime vuoden lopulla, jolloin viimeinenkin tieosuus avattiin liikenteelle. Ponta Delgadasta pääsee moottoritietä pitkin Vila Franca do Campoon, jossa tie päättyy hieman kunnnan keskustan itäpuolella. Parrannuksia on tehty pohjoisrannikolla tieosuudella Santa Irian näköalapaikasta eteeenpäin. Nordestessa on tehty kokonaan uutta tietä, jonka silloista jotkut ovat huomattavia. Lehtietojen mukaan yksi niistä kohoaa yli 170 m:n korkeuteen. Ajo moottoritietä pitkin Ponta Delgadasta Vila Franca do Campoon kestää 15-20 min, Nordesteeen entisen 1,5 tunnin sijasta 45 min.
- Tykästynyt
masseur kirjoitti:
Mainittu tierakennusprojekti, kilometrimäärältään runsaat 90, joka käsitti uusia teitä ja vanhojen tieosuuksien parantamsia, saatiin päätökseen viime vuoden lopulla, jolloin viimeinenkin tieosuus avattiin liikenteelle. Ponta Delgadasta pääsee moottoritietä pitkin Vila Franca do Campoon, jossa tie päättyy hieman kunnnan keskustan itäpuolella. Parrannuksia on tehty pohjoisrannikolla tieosuudella Santa Irian näköalapaikasta eteeenpäin. Nordestessa on tehty kokonaan uutta tietä, jonka silloista jotkut ovat huomattavia. Lehtietojen mukaan yksi niistä kohoaa yli 170 m:n korkeuteen. Ajo moottoritietä pitkin Ponta Delgadasta Vila Franca do Campoon kestää 15-20 min, Nordesteeen entisen 1,5 tunnin sijasta 45 min.
Hienoa, kiitos tiedosta! Pitää vilkaista noita Nordesten siltoja, nimittäin viime vuonna näimme, kun ne olivat vielä työn alla. Näyttivät vaikuttavilta. Toivottavasti Furnasissa on kaikki ennallaan, se on tänäkin vuonna tukikohtamme. Harmiksemme kantaruokapaikkamme "O Padrinho" oli tosin syystä tai toisesta suljettu viime kesän, toivottavasti se ei vain ole lopettanut toimintaansa...
Millainen sää muuten saarella on vallinnut tänä keväänä? Ovatkohan vaellusreitit käytössä? Viime kesänä oli aika moni rannikon reiteistä suljettu maanvyöryminen vuoksi. Vaellusreittien nettisivuilta olen kyllä yrittänyt seurata tilannetta. Joka tapauksessa mahtavaa palata saarelle taas tänäkin kesänä! Toivottavasti edellisistä vuosista poikkeava reititys Köpiksen kautta vain toimii.
- Autoillut
Kyllä siellä kannattaa henkilöautoa käyttää ainakin pari päivää, jos ei enemmänkin.
Kadut ovat Ponta Delgadassa myös itsessään aika haasteellisia ollen yksisuuntaisia usein sivukatuina. Paikoin kadut oli reunustettu varsin korkeilla reunakivillä.. ainakin pääkirkon luona.. ja kapeata on ajaa..Mielestäni liikennevaloja kannatti seurata tarkoin, jotta tiesi, että ne myös paloivat itselle!
Mielestäni päätiet ovat silti ihan ajettavia.. ja niillä kiertää saaren helposti vaikkapa kahdessa päivässä, jos haluaa varata aikaa tutustua nähtävyyksiinkin!
Päätiet olivat ihan helppoja ja niillä sai ajaa normaalia nopeutta. Jopa moottoritie löytyi ja sitä rakennettiin lisää.
Mielestäni ainakin ns. vuoristotiet saaren pohjoisosissa.. eivät olleet niin haasteellisia
enää kun ymmärsi ajaa taajamanopeutta.. mitä täälläkin. Tällöin sivuutti vielä bussinkin ihan mallikkaasti, kun ei leikannut vauhdilla vastaantulevan kaistalta, koska tietä voi hyvin tulla linja-auto tai kuorma-auto.
Ajelin usein kurviteillä vain noin 40- 60 kmh.. mutta hyvää oli, että taukopaikkoja ja hienoja maisemia oli liki joka kurvissa. Ja pientä vaihdetta sai käyttää nousuissa paikoin.
Sanoisin, että turistibussin tieltä ei joudu peruttamaan missään vaiheessa on siellä sen verran tilaa. toki monet kylät on suunniteltu alunperin vain hevosille enintään..
itse jätin auton välillä suosiolla löytäessäni parkkipaikan.. ja kävelin ne kapeimmat kadut.. Tiet olivat mielestäni kyllä ihan kaksi suuntaisia..
Ei autoilu Sao Miguelilla mahdotonta ole.. ja hintataso on kohtuullinen mielestäni..
ja autot ihan nykyaikaisia ilmastoinnilla.
Kannattaa olla jonkinlainen kartta vähintään mukana! Itse käytin Ilha Verdeä joka toimitti auton hotelliin ja nouti sen myös pois vuokrauksen päätyttyä. Sitä suositteli
Aurinkomatkat, kun sinne vielä sai matkoja järjestettyä.- Navilla selviää
Nokian kännykkään löytyy Azorien kartta ja kohteet voi naputella vaikka kotona etukäteen, jos viitsii etsiä ne etukäteen.
- Kazur
Autoilu Azoreilla on vaivattomampaa ja huolettomampaa kuin esim,
Suomessa, suosittelen lämpimästi.- Ei liukasta, ellei
On sielläkin omat riskinsä ja juttunsa... joten tarkkana saa olla aina, eikä sekään aina estä ylläreitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063