elintarvike-ekonomiaa opiskelemaan ?

¤maria¤

Onko kukaan muu hakemassa nyt keväällä elintarvike-ekonomiaa opiskelemaan Helsingin yliopistoon? Olisi kiva tietää muidenkin sinne hakevien tunnelmista. Miten on valmistautuminen sujunut ja kuinka paljon meinaatte lukea pääsykokeisiin ? Itsellä on menossa pieni paniikki, jos en tälläkään kertaa pääse sinne, sillä haen jo toista kertaa. Olen nyt lukenut kerran kirjat läpi, mutta tuntuu että pitäs lukee vielä hirveesti että asiat ois hallussa. Toisaalta edellis vuosien monivalintakysymykset on ollut aika helppoja, jos on katsonut aikaisempien vuosien kysymyksiä. Essee kysymykset pelottaa eniten, koska niitten perusteella varmaan ratkaistaan opiskelijapaikat ja kysymykset voi olla mistä vaan.

21

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makke000

      Moikka! ite haen nyt ekaa kertaa tonne, meinasinkin laittaa samat kysymykset tänne palstalle mutta kerkesit ensin. :D kun ei kukaan kavereista/tutuista tonne hae niin paha keskustullakkaan. Ite oon kans lukenu kertaalleen läpi ja tuntuu että asiaa on ihan hirveesti, pala palalta lähen purkamaan. iteenni toi "matikka" puoli jännää, eli kaavat ja laskut yms. toi liiketoimintaosaamisen kirja vissiin vaan pitää takoo päähän,kuivaa on... mistä sulla viime vuonna jäi kiinni pääseminen?

      • ¤maria¤

        Joo, ei paljo mistään löydy mitään keskusteluja tuosta koulutuksesta, ni pakko oli laittaa tänne sit :D Ainakin viime vuosien kokeissa on ollu ne laskus tosi yksinkertasii ja samanlaisii mitä edellisinä vuosina, ei mitään sellasia hulluja kaavoja oo pitäny osata mitä siinä kansantalous kirjassa on.
        Viime vuonna vaan en kerenny ees kertaalleen lukea sitä liiketoimintakirjaa, enkä sit tajunnu puoliikaa niistä asioista, ni en ollu lähelläkään et oisin päässy sinne ku ne rajatki nousi nii paljo :) Ootko harjotellu millään muulla tavalla ku lukemalla niitä kirjoja ? Mulla käytiin läpi noi kummatkin kirjat amk:ssa, minne sit pääsin onneksi viime vuonna, ni nyt ei oo onneksi ihan niin pihalla nuista asioista. Enää tasan kaksi viikkoo pääsykokeisiin, huii :/


      • Makke000
        ¤maria¤ kirjoitti:

        Joo, ei paljo mistään löydy mitään keskusteluja tuosta koulutuksesta, ni pakko oli laittaa tänne sit :D Ainakin viime vuosien kokeissa on ollu ne laskus tosi yksinkertasii ja samanlaisii mitä edellisinä vuosina, ei mitään sellasia hulluja kaavoja oo pitäny osata mitä siinä kansantalous kirjassa on.
        Viime vuonna vaan en kerenny ees kertaalleen lukea sitä liiketoimintakirjaa, enkä sit tajunnu puoliikaa niistä asioista, ni en ollu lähelläkään et oisin päässy sinne ku ne rajatki nousi nii paljo :) Ootko harjotellu millään muulla tavalla ku lukemalla niitä kirjoja ? Mulla käytiin läpi noi kummatkin kirjat amk:ssa, minne sit pääsin onneksi viime vuonna, ni nyt ei oo onneksi ihan niin pihalla nuista asioista. Enää tasan kaksi viikkoo pääsykokeisiin, huii :/

        joo niissä pyörii kyllä samanlaiset kysymykset...ittel noi joustot hakuses... no enpä oikeestaan oo muutaku lukenu kirjoja vaan.. aa no toi on kyllä hyvä että jos oot päässy jo opiskeleen noita jossain. :P joo jännäks menee, ei jaksis lukee enää, mut pakko vaan vääntää ....


    • ¤maria¤

      Noo miltä vaikutti koe ? :) Oli kyl paljo vaikeempi mitä edellisvuosien ja ihan eri kysymyksillä :/ Ei kyl yhtään tiiä nyt miten meni, ku kattoo oikeita vastauksii kirjasta ni alkaa vaan enemmän jännittää, ku on taas vastaillu ihan omia. Nyt ei kyl ois pärjänny millään jos ois vaan selaillu edellis vuosien kysymyksiä.

      • Makke000

        No aika ristiriitaset fiilikset.. kyl kaikkiin jotai osasisn ja oli joku haju,mut ei varmaan riitä kyllä.mäkin katoin kirjasta vastauksii ja örh.,ja oli kyllä aukkoja. kohta tulee ne monivalintojen vastaukset niin näkee vähän... oli kyllä ihan erilainen ku viime vuosina. Jännittää kyllä odottaa tuloksia. :)


    • 'janetarzan'

      Jos joku vaikka osais auttaa. voiko hakee opsieklemaan elintarvike-ekonomiaa amk:n jälkeen? Eli jos hakisi pelkästään siihen maisterivaiheeseen, osaako joku vastata että miten se haku onnistuu vai onnistuuko ollenkaan?

      • tyyppi

        tuolla tiedekunnan sivuilla lukee siitä jotain! oisko se toi "erillisvalinta" kohta.. siis opiskelijaksi välilehdellä. en oo kyllä varma :D


    • kärrrsimätön

      siis missä ne monivalintojen vastaukset viipyy???

    • iinu

      On tullu, oli jo ennen 12 ne monivalintojen vastaukset. http://www.helsinki.fi/mmtdk/opiskelijaksi/valintakoekysymykset.html

      Mutta hei, miten teiän mielestä, mun mielestä 24 kohdan vastaus on laitettu väärin. Eikä myös a ole siinä kohdassa oikein? Jos hyperinflaation oloissa raha ei menetä nopeasti arvoaan niin mitä siinä sitten tapahtuu :D Joko oon ihan pihalla, tai sitten niillä on virhe :P Miten muilla on menny, mulla olis joku 22-23/30 oikein.. En tiiä onko toi kauhen hyvin? Muutamia ihan tyhmiä mokia, pari huolimattomuutta ja muutama väärin mennyt pitkän pohdinnan tuloksena.

      • mietin samaa

        Joo mietin kans, ett onks toi 24 kohta laitettu väärin!


    • 9ansjd

      sain 26... menee jännäks mitä esseist tulee. ärsyttäää noi virheet

    • hyperinflaatio

      No munki mielestä sen kohan 24. a kohta on oikein? Okei, hyperinflaatiossa hinnat nousee ihan jäätävää vauhtii, mutta siitä seuraa, että raha menettää erittäin nopeesti arvonsa. Kyllä se on mun mielestä ainaki ihan täyttä totta.

    • iinu

      Jännittää tosi paljon et miten noi pisterajat ym. muuttuu nyt kun maksimipistemäärä nous 60p.
      Ja toivottavasti se 24 on nyt laitettu nettiin väärin, mut tajutaan korjata kuitenkin oikeeks. Muuten on kyl epäreiluu. Ja JOS se jostain syystä on väärin niin en kyl tajuu :D
      Eli sitte mulla tosiaa se 23/30. Saa nähä onko riittävästi, glunks :D Iha ok fiilis, vähä ärsyttää.
      Avot oli kyl mun mielestä vaikeemmat ku mitä aikasempina vuosina. Yleensä on kysytty isoja teemoja ja perusteorioita, nyt oli kyllä osa ihan randomilla, mm. innovaatiot.. saa nähä mitä tulee :P Toivottavasti tuloksia tulis jo ennen sitä heinäkuun 17..

    • ¤maria¤

      Joo pakko sen 24 kohdan olla laitettu väärin, ku viime vuoden kokeessa oli ihan sama väittämä ja sen on siellä merkitty oikeeksi. :D Mullaki max 24 oikein, ärsyttää kyllä ku oon tehny jotain ihan tyhmii virheitä ja ku esseet ei oo mitään vahvinta alaa, ja innovaatiojuttuun en saanu mitään järkevää.
      Nyt pitäs sit jännittää viel yli kuukaus :/

    • 82947

      pakko kysyy, mä hain kyl tonne maatalousekonomiaan, mut sama koe oli ku tänneki. nii oliko teil jaettu kokeeseen laskin? viittisköhän tost 24 kohast laittaa yliopistolle jotai viestii?

    • ei laskimia

      ei jaettu laskimii. Päässä piti laskee, mut meni sen verran luvut tasan, ettei ollu haittaa :)

      Mietin kans et pitäskö yliopistolle viestitellä, mut en sit tiiä kenelle viestittelis, varmaa ihan sama, jollekki proffalle vaa ni viehän ne viestii eteenpäin. Luulis kyl et ne itekki huomaa, mut sit jos ei ni menettää oikeesta vastauksesta pisteen turhaan..

    • 24 kohta on korjattu

      eli siinä oli ollu joku virhe vaan onneksi :)

    • 82947

      joo, on kyl totta et laskut oli helppoi, mut hakuoppaas sanotaan selvästi et laskimet jaetaan, ni siks vähä epäreiluu mun meilestä. okei no hyvä juttu, yks piste lisää jipii :D

    • Opiskelija

      'janetarzan', itse haen amk:n jälkeen lukemaan kuluttajaekonomiaa ykkösenä ja elintarvike-ekonomiaa toisena vaihtoehtona. Soittelin aikoinaan tuonne yliopistoon ja kyselin erillisvalinnasta. Itselläni ravintola-alan restonomin paperit plakkarissa ja se ei kuulemma riitä erillishakua varten. Mutta jos pääsee kouluun sisään, voi olla, että saa jotain hyväksluettua.

      Itelläni näyttäisi olevan 28/30 A-osiosta, jos muistan oikein, mitä tulikaan kokeessa vastattua. Jännityksessä on hyvä elää, mutta onneksi koetus on ohi! :D

    • ¤maria¤

      Tuliko kenellekään postia tänään? :)

    • heh ja höh

      ei tainnu tulla :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe