Alastair Reynolds : Ilmestysten avaruus
Kirja-arvostelu
Reynolds kuuluu siihen alati kasvavaan joukkoon johonka lukeutuvat tunnetut scifikirjailijat Fred Hoyle ja Carl Sagan. Näitä kaikkia kirjailijoita yhdistää kiintoisa piirre, todellisessa elämässä he ovat kaikki menestyviä ja jotkut tunnettujakin tiedemiehiä, jotka ovat kuitenkin ajautuneet kirjoittamaan scifiä.
Reynolds'n kirja Ilmestysten avaruus (ISBN: 952-471-113-3) osui käteeni Keski-Suomen maakuntakirjastossa sattumalta, en ollut varsinaisesti etsimässä mitään scifiromaania luettavakseni, vaan katselemassa lähinnä mitä siitä hyllystä tällä kertaa löytyy. Kuitenkin saatuani kirjan käsiini en voinut enää pistää sitä takaisin hyllyyn sillä jo kirjan ulkoasu (13cm x 20cm x 4,5cm, eli 702 sivua) oli niin puoleensavetävä ja luettuani takakansi teksin tiesin ettei kyseinen opus olisi mikään tusinatuote – eikä ennakko aavistukseni pettänyt jälleenkään.
Huolimatta kirjan pituudesta on se hyvin nopealukuista ja itse sain kahlattua kirjan läpi kolmessa illassa, mutta se tietenkin edellyttää ettei illalla ole mitään elämää. Reynolds'n käyttämä kieli on hyvin selkeää ja informatiivista, eikä se sisällä suuria mysteerioita joita täytyisi ratkoa rivienvälistä lukemalla – siis erinomainen teos, kun haluaa rentoutua myös aivojen tasolla sen sijaan että harrastaisi aivovoimistelua dame Agathan erinomaisesten dekkarien parissa.
Ilmestysten avaruus kertoo tulevaisuuteen 2500-luvun puoliväliin sijoittuvan tarinan arkeologista ja tämän vaimosta, mutta samalla myös tarinan ongelmista joita pitkän avaruusmatkan aikana voi syntyä niin ihmisten mielissä kuin uuden teknologian haavoittuvuuksissakin. Viimekädessä kuitenkin tärkein kysymys romaani käsittelee on ihmisen taipumista lähes sairaalloiseen uteliaisuuteen.
Reynolds'n muuta tuotantoa ovat Chasm City (2001), Diamond Dogs, Turquoise Days (2002), Redemption Ark (2002) ja Absolution Gap (2003). Suluissa oleva vuosiluku on englanninkielisen alkuteoksen ilmestymisvuosi. Toistaikseksi Reynolds'n tuotantoa ei ole vielä ennätetty kääntää suomeksi, mutta näitä edellämainittuja kirjoja kannattaa odottaa (ainakin veikkaan niin). Likekustannuksen sivujen mukaan Chasm City julkaistaan suomeksi Kuilukaupunki nimisenä syksyllä 2004.
Likekustannuksen kirjahaku: http://www.likekustannus.fi/kirjakeko/index.htm
Alastair Reynolds : Ilmestysten avaruus
-RK-
1
516
Vastaukset
- tommij
Itse koin että tuo Ilmestysten avaruus oli vähän sellaista kevytlukemistoa. Tyylillisesti aika lähellä Banksia (varhaistuotantoa), mutta jotain jäi puuttumaan.
Osin vähän sekava, tarina ei lähtenyt missään vaiheessa oikein "jyräämään", vaikka paikat vaihtuivatkin.
Ihan OK, muttei lähelläkään klassikkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645160Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191574Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927