Nyt olisi tarkoitus vihdoin hankkia iso a kortti, alla on b kortti..
Olen 160cm lyhyehkö naikkonen, jolla ei aijempaa ajokokemusta mopoilla/ moottoripyörillä.. Eli aika nollista lähden..
Joten nyt mietityttää mun pituus, jos koulussa ei ole sopivan kokoista pyörää (jalat ylettäisi kunnolla maahan), pitääkö mun yrittää vaan yrittää pärjätä vai pitäiskö koulusta löytyä mullekkin sopivan korkunen pyörä?
Olis mukava myös kuulla muiltakin lyhyiltä ihmisiltä kokemuksia a kortin hankinnasta.. Miten käsittelykokeet meni?
Lyhyt tyttönen ja iso a kortin hankkiminen
8
1616
Vastaukset
- TheIrön
Tutustu eri koulujen kalustotarjontaan. Kyl jostain löytyy sopiva. Ja on pienemmätkin tyttöset sen kortin saanut ajettua.
- -
Kyllä kalustotarjontaa löytyy aina !
- Maikki85
Koulu missä nyt teoriat aloitin on vain yks motskari, ja satula on 80cm maasta., eli voipi olla et tää naikkonen joutuu piruvie varpistamaan jotta jalat maahan yltää.. Ei kai se ajoa haittaa.. Huoh..
- peppi pätkätossu
Eihän se ajoa haittaa, pysäköintiä ja mahdollista jonoissa seisomistä haittaa jonkinverran.
- Liian korkea
Maikki85 - olen itse suunnilleen pituisesi ja yritän ajaa A-korttia, olen siis autokoulussa, pari ajotuntia takana ja kyllä, se pyörä on aivan liian korkea minulle. Jostain autokoulusta kai voi löytyä matalampi, mutta itse yltän juuri ja juuri aivan varpailla maahan. Iso ja painava... Jos ja kun pyörä lähtee kaatumaan, siis ihan paikallaan ollessa, minulla ei ole mitään mahdollisuutta sitä pysäyttää.
Mikä pakko noiden autokoulujen on hankkia kaikista korkein ja suurin pyörä harjoitusajoon? Ja rumakin se on kuin mikä.
Käyn tässä keskustelua itseni kanssa, jotta onko järkeä jatkaa juuri tuon vuoksi. =(- Minimotoristi
Ja Liian korkealle vinkiksi, että jos nykyisessä koulussasi ei ole sopivaa pyörää, niin koulun vaihto kesken kaiken onnistuu ilmeisen helposti, maksat vain käydyistä tunneista entiseen ja saat todistuksen suoritetuista teorioista ja ajotunneista ja uudessa koulussa suoritat ja maksat loput. Siihen kouluun missä itse ajoin kortin, vaihtoi lyhyt poika toisesta koulusta, koska hänen alkuperäinen koulunsa vaihtoi opetuspyörän isompaan kesken ajoharjoittelun.
- tytöille.
Jos nyt saatte sen kortin jotenkin ajettua, niin hankkikaa sen jälkeen matala pyörä. Ajosta on nautinto kaukana, jos aina on epävarmuutta, miten käy kun pysähtyy. Matalia, kevyitä ja edullisia pyöriä on ainakin Yamahan Virago ja Suzukin Savage. Silti eivät ole mitään mopoja vaan 550-750-kuutioisia..
- Minimotoristi
Itse ajoin juuri B-kortin täydennykseksi ison A:n, kortti on ollut taskussa 3 päivää :-) Pituutta minulla on vajaat 160 cm, joten jouduin etsimään autokoulun kaluston perusteella. Löysin onneksi koulun, jossa oli Honda CB (500 cc) ja siihen oli vielä olemassa madallettu satula, joten ajotunnit sujuivat turvallisesti. Kävin keväällä parissakin koulussa testi-istumassa mopoja, mutta useimmissa oli ER5 tai ER6, jotka olivat aivan liian korkeita itselleni.
Itselläni ei ollut ennestään ajokokemusta kaksipyöräisistä juuri ollenkaan, teininä hiukan kaverin mopolla olin kokeillut ja yhdellä Thaimaan reissulla vuokrasin muutamaksi päiväksi automaattivaihteisen 125 cc skootterin. Ja ikää on kuitenkin jo lähemmäs 40, joten kynnys aloittaa autokoulu oli melko korkea...
Tältä pohjalta yllätyin itsekin, että lisäajokertoja (perushintaan sisältyvän 12*25 min) lisäksi en tarvinnut kuin yhden, "varmuuden vuoksi harjoittelua" ennen käsittely- ja ajokoetta. Käsittelykokeen tehtäviä harjoitellessa oli mielenkiintoista se että ensimmäisillä kerroilla tehtävät tuntuivat helpohkoilta, mutta muutaman ajokerran jälkeen tuli vaikeuksia vaihteiden vaihtamisen ja kytkimen käytön kanssa. Alussa liikenteessä ajo tuntuikin helpommalta kuin käsittelytehtävät.
Käsittelykoetta jännitin todella paljon, mutta se meni yllätyksekseni ihan hyvin, tosin jouduin tekemään toisen väistöistä uudelleen, koska nopeus ei pysynyt vakiona koko väistön ajan ensimmäisellä kerralla.
Ajokoe sujui oikein helposti, luulen että omalla kohdallani asiaa helpotti kummasti se, että on niin paljon vuosia alla auton ratissa, että liikennesääntöihin, ryhmittymisiin yms. juttuihin ei tarvinnut erikseen kiinnittää huomiota eli sain keskittyä itse moottoripyörän hallintaan liikennetilanteissa. Voisin kuvitella, että 18 v joka ajaa sekä auto- että moottoripyöräkorttia samaan aikaan on vaikeamman paikan edessä, koska liikenteessä ajaminen on kaikin puolin uusi asia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482879Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672037- 401767
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371722Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321411Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328955Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782