Olen 30-vuotias nainen, eikä mua ole vaivannut minkään tason allergia eläinten, kasvien tai ruokien suhteen koskaan. Nyt on muutaman päivän kuitenkin ollut todella tukkoinen ja aivasteleva olo. Aluksi tietysti luulin kyseessä olevan tavallinen flunssa, mutta parilla allergialääkkeellä oireet helpottuivat huomattavasti. Jälkikäteen ajateltuna olen sairastellut vastaava "flunssaa" ainakin viime keväänä.
Yritin selailla aiheesta netistä tuloksetta, joten kyselisinkin kokeneemmilta kehittyykö mm. koivuallergia (mikä varmaan olisi todennäköisin) vielä aikuisiällä, kun aiemmin ei ole ollut mitään oireita?
Kiitoksia vastauksista, edes lyhyistä, ja tukottomampaa kevättä kaikille!! :)
Allergian kehittyminen aikuisiällä?
4
335
Vastaukset
- allergikkoinen
Hei! Minulle puhkesti siitepölyallergia pari vuotta sitten ollessani 22-vuotias. Koivu aiheuttaa mullakin eniten oireita. Nuorempana ei ollut mitään oireita ja lapsena tehdyt allergiatestitkin näyttivät negatiivista kaikkien allergioiden suhteen.
- allergikko82761
Mulla kehittyi nuorena (14-15v) juuri tuo koivuallergia ja sen jälkeen siitä on kärsitty. Tosin vähän tuntuu, että kaikki valittaa tänä vuonna siitepölystä kun sitä on niin paljon.
- korvavaivainen
Heippa,
30 ikävuotta lähestyy täälläkin. Pari vuotta sitten, keväällä palasivat yllättäen lapsuudesta tutut korvatulhedukset ja kun äitini oli vahvasti sitä mieltä, että lapsuuden vaivani johtui (ruoka-aine)allergioista, pyysin työterveyslääkäriltä lähetettä allergiatesteihin, kun niitä ei koskaan ennen ole tehty. Testit tehtiin verinäytteestä ja tulokset olivat negatiiviset.
Trimmaan nyppimällä muutamaa terrieriä ja olen tuloksista huolimatta huomannut oireilevani jokaisen trimmin jälkeen - varsinkin pentujen kohdalla. Tänä keväänä olen huomannut oireilevani muulloinin; nenä vuotaa, silmiä kutittaa, väsyttää ja nyt jo päätäkin särkee... Jotain lievempää oli havaittavissa myös viime keväänä, mutta korvat ei kylläkään ole tulehtuneet. Lukkiutuu ja särkee vain (lääkärillä käyty näyttämässä - ei tulehdusta).
Korvia näyttäessä lääkäri määräsi Duactia jota olen käyttänyt lyhyissä jaksoissa tuohon korvien lukkiutumiseen, muttan vielä varsinaisesti muiden oireiden vuoksi. Pitää varmaan kaivaa kaapista ja kokeilla taas. Liekö sitten allergiaa, vai vain lievää yliherkkyyttä, joka laukaisee oireet näin voimakkaana siitepölykeväänä...
Eli miksipä ei voisi puhjeta allergia vielä aikuisuudessakin, ja jos on stressiä, se varmasti herkistää myös osaltaan, kun vastustuskyky on muutenkin vähän alhainen. Tsemppiä! - Ennätys kesä
Oireeesi saattavat johtua siitepölyn ennätysmääräisestä kasvusta tänä kesänä. Jopa niillä kellä ei ole oireita voivat kärsiä. Itsellänihän on paha koivun siitepölyallergia ja nyt elämä on tämän kesän yhtä helvettiä kun lääkkeetkään eivät auta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328527Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4366224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72193Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571163Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17806Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.37736Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57732Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68706- 42686
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36637