Allergian kehittyminen aikuisiällä?

jenney82

Olen 30-vuotias nainen, eikä mua ole vaivannut minkään tason allergia eläinten, kasvien tai ruokien suhteen koskaan. Nyt on muutaman päivän kuitenkin ollut todella tukkoinen ja aivasteleva olo. Aluksi tietysti luulin kyseessä olevan tavallinen flunssa, mutta parilla allergialääkkeellä oireet helpottuivat huomattavasti. Jälkikäteen ajateltuna olen sairastellut vastaava "flunssaa" ainakin viime keväänä.

Yritin selailla aiheesta netistä tuloksetta, joten kyselisinkin kokeneemmilta kehittyykö mm. koivuallergia (mikä varmaan olisi todennäköisin) vielä aikuisiällä, kun aiemmin ei ole ollut mitään oireita?

Kiitoksia vastauksista, edes lyhyistä, ja tukottomampaa kevättä kaikille!! :)

4

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergikkoinen

      Hei! Minulle puhkesti siitepölyallergia pari vuotta sitten ollessani 22-vuotias. Koivu aiheuttaa mullakin eniten oireita. Nuorempana ei ollut mitään oireita ja lapsena tehdyt allergiatestitkin näyttivät negatiivista kaikkien allergioiden suhteen.

    • allergikko82761

      Mulla kehittyi nuorena (14-15v) juuri tuo koivuallergia ja sen jälkeen siitä on kärsitty. Tosin vähän tuntuu, että kaikki valittaa tänä vuonna siitepölystä kun sitä on niin paljon.

    • korvavaivainen

      Heippa,

      30 ikävuotta lähestyy täälläkin. Pari vuotta sitten, keväällä palasivat yllättäen lapsuudesta tutut korvatulhedukset ja kun äitini oli vahvasti sitä mieltä, että lapsuuden vaivani johtui (ruoka-aine)allergioista, pyysin työterveyslääkäriltä lähetettä allergiatesteihin, kun niitä ei koskaan ennen ole tehty. Testit tehtiin verinäytteestä ja tulokset olivat negatiiviset.

      Trimmaan nyppimällä muutamaa terrieriä ja olen tuloksista huolimatta huomannut oireilevani jokaisen trimmin jälkeen - varsinkin pentujen kohdalla. Tänä keväänä olen huomannut oireilevani muulloinin; nenä vuotaa, silmiä kutittaa, väsyttää ja nyt jo päätäkin särkee... Jotain lievempää oli havaittavissa myös viime keväänä, mutta korvat ei kylläkään ole tulehtuneet. Lukkiutuu ja särkee vain (lääkärillä käyty näyttämässä - ei tulehdusta).

      Korvia näyttäessä lääkäri määräsi Duactia jota olen käyttänyt lyhyissä jaksoissa tuohon korvien lukkiutumiseen, muttan vielä varsinaisesti muiden oireiden vuoksi. Pitää varmaan kaivaa kaapista ja kokeilla taas. Liekö sitten allergiaa, vai vain lievää yliherkkyyttä, joka laukaisee oireet näin voimakkaana siitepölykeväänä...

      Eli miksipä ei voisi puhjeta allergia vielä aikuisuudessakin, ja jos on stressiä, se varmasti herkistää myös osaltaan, kun vastustuskyky on muutenkin vähän alhainen. Tsemppiä!

    • Ennätys kesä

      Oireeesi saattavat johtua siitepölyn ennätysmääräisestä kasvusta tänä kesänä. Jopa niillä kellä ei ole oireita voivat kärsiä. Itsellänihän on paha koivun siitepölyallergia ja nyt elämä on tämän kesän yhtä helvettiä kun lääkkeetkään eivät auta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8009
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4552
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe