Allergian kehittyminen aikuisiällä?

jenney82

Olen 30-vuotias nainen, eikä mua ole vaivannut minkään tason allergia eläinten, kasvien tai ruokien suhteen koskaan. Nyt on muutaman päivän kuitenkin ollut todella tukkoinen ja aivasteleva olo. Aluksi tietysti luulin kyseessä olevan tavallinen flunssa, mutta parilla allergialääkkeellä oireet helpottuivat huomattavasti. Jälkikäteen ajateltuna olen sairastellut vastaava "flunssaa" ainakin viime keväänä.

Yritin selailla aiheesta netistä tuloksetta, joten kyselisinkin kokeneemmilta kehittyykö mm. koivuallergia (mikä varmaan olisi todennäköisin) vielä aikuisiällä, kun aiemmin ei ole ollut mitään oireita?

Kiitoksia vastauksista, edes lyhyistä, ja tukottomampaa kevättä kaikille!! :)

4

367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergikkoinen

Hei! Minulle puhkesti siitepölyallergia pari vuotta sitten ollessani 22-vuotias. Koivu aiheuttaa mullakin eniten oireita. Nuorempana ei ollut mitään oireita ja lapsena tehdyt allergiatestitkin näyttivät negatiivista kaikkien allergioiden suhteen.

• allergikko82761

Mulla kehittyi nuorena (14-15v) juuri tuo koivuallergia ja sen jälkeen siitä on kärsitty. Tosin vähän tuntuu, että kaikki valittaa tänä vuonna siitepölystä kun sitä on niin paljon.

• korvavaivainen

Heippa,

30 ikävuotta lähestyy täälläkin. Pari vuotta sitten, keväällä palasivat yllättäen lapsuudesta tutut korvatulhedukset ja kun äitini oli vahvasti sitä mieltä, että lapsuuden vaivani johtui (ruoka-aine)allergioista, pyysin työterveyslääkäriltä lähetettä allergiatesteihin, kun niitä ei koskaan ennen ole tehty. Testit tehtiin verinäytteestä ja tulokset olivat negatiiviset.

Trimmaan nyppimällä muutamaa terrieriä ja olen tuloksista huolimatta huomannut oireilevani jokaisen trimmin jälkeen - varsinkin pentujen kohdalla. Tänä keväänä olen huomannut oireilevani muulloinin; nenä vuotaa, silmiä kutittaa, väsyttää ja nyt jo päätäkin särkee... Jotain lievempää oli havaittavissa myös viime keväänä, mutta korvat ei kylläkään ole tulehtuneet. Lukkiutuu ja särkee vain (lääkärillä käyty näyttämässä - ei tulehdusta).

Korvia näyttäessä lääkäri määräsi Duactia jota olen käyttänyt lyhyissä jaksoissa tuohon korvien lukkiutumiseen, muttan vielä varsinaisesti muiden oireiden vuoksi. Pitää varmaan kaivaa kaapista ja kokeilla taas. Liekö sitten allergiaa, vai vain lievää yliherkkyyttä, joka laukaisee oireet näin voimakkaana siitepölykeväänä...

Eli miksipä ei voisi puhjeta allergia vielä aikuisuudessakin, ja jos on stressiä, se varmasti herkistää myös osaltaan, kun vastustuskyky on muutenkin vähän alhainen. Tsemppiä!

• Ennätys kesä

Oireeesi saattavat johtua siitepölyn ennätysmääräisestä kasvusta tänä kesänä. Jopa niillä kellä ei ole oireita voivat kärsiä. Itsellänihän on paha koivun siitepölyallergia ja nyt elämä on tämän kesän yhtä helvettiä kun lääkkeetkään eivät auta..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      87
      3428
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2847
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2356
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2308
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2261
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2236
    7. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2123
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2067
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1964
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      114
      1936
    Aihe