Suunnitteilla on remontti jossa, osan huoneistoista, viemäri kulkisi naapurihuoneiston tilassa. Minulle on jostain jäänyt mieleen, että vesi- eikä viemäriputkia saisi viedä kulkemaan toisen huoneiston tiloissa. Onko muistikuvani oikea? Jos on, niin mihin rakennusmääräyksiin se perustuu?
LVI remontti kierrostalossa
4
66
Vastaukset
- ....................
Tämä on ihan normaali käytäntö. Pystyputkiin liittyy vaakaputkia myös naapuripuolelta. Ne jäävät kuitenkin äänieristetyn kotelon taakse joten on ihan sama kenen vedet siellä liikkuvat.
- joukonjatke
No joo, mikäli minun huoneistosta tulevaan vaakaputkeen tulee jotain korjattavaa, pitää myöskin tuolloin naapurihuoneiston lattiaa/kattoa repiä auki. Ei vaikuta kovinkaan loogiselta.
- kyllä vaan passaa
Ei ole kiellettyä. Esim. putkiremonteissa laitetaan hyvin usein uudet viemärit alemman kerroksen kylpyhuoneen kattoon. Toki alaslaskun päälle piiloon. Palo-osastointia ei saa heikentää, mutta sehän hoituu valurautaputkia käyttämällä.
Asuinhuoneen (=olohuone ja makuuhuoneet) kattoon viemäreitä ei tule ääniteknisistä syistä laittaa. Ei mielellään muihinkaan tiloihin (keittiö, eteinen jne.), mutta vanhaa korjatessa ei aina ole paljoa vaihtoehtoja. Tällöin pitää tarpeen mukaan vielä lisätä äänieritys viemärin pintaan ja/tai ääntä eristävä alakattorakenne.
Sekin on mahdollista, että vedetään huoneiston A keittiön pesualtaan viemäri vedetään väliseinän läpi ja liitetään huoneiston B keittiön tai KPH viemäriin (kumpi nyt siellä väliseinän takana sattuukaan olemaan).- joukonjatke
Ei ole kiellettyä. Esim. putkiremonteissa laitetaan hyvin usein uudet viemärit alemman kerroksen kylpyhuoneen kattoon. Toki alaslaskun päälle piiloon. Palo-osastointia ei saa heikentää, mutta sehän hoituu valurautaputkia käyttämällä.
"Asuinhuoneen (=olohuone ja makuuhuoneet) kattoon viemäreitä ei tule ääniteknisistä syistä laittaa. Ei mielellään muihinkaan tiloihin (keittiö, eteinen jne.), mutta vanhaa korjatessa ei aina ole paljoa vaihtoehtoja. Tällöin pitää tarpeen mukaan vielä lisätä äänieritys viemärin pintaan ja/tai ääntä eristävä alakattorakenne.
Sekin on mahdollista, että vedetään huoneiston A keittiön pesualtaan viemäri vedetään väliseinän läpi ja liitetään huoneiston B keittiön tai KPH viemäriin (kumpi nyt siellä väliseinän takana sattuukaan olemaan). "
Löytyisikö tuosta jotain kirjallisia ohjeita, määräyksiä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1491461
- 104911
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15563ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40504Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..37453- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402