one f*cking big problem

I can't smiling

Tein toisen kerran jo raskaustestin, ja ikäväkyllä olen paksuna. Tässä ekana tuli vaan mieleen, että mulla oli antibioottikuuri just ennen viime menkkojen laskettua alkamispäivää. Sillai et se loppu päivää ennen ku kuukautiset ois pitäny alkaa. Valmisteina oli Ditrium duplo ja Aerinaze. Tästä tekstistä saattaa nyt tulla aika sekava ku ajatukset seikkailee välillä missä sattuun. Mutta jos alottaisin vaikka sillä et oon just täyttäny 16 vuotta, lapsen isä asuu 300 kilometrin päässä ja on varattu. En oo kertonu sille vielä mitään. Mut se kyl tietää raskauden mahdollisuudesta mut ei siitä et olisin paksuna. En tiiä yhtään mitä teen tän asian kanssa. Mulla on tällä hetkellä muutenkin aika raskasta. Mun veli makaa koomassa ja koko perhe on tosi stressaantunut. Kerroin jo äidille ja se sano et mä voin jäädä kotiin ja pitää lapsen ja kantaa siitä vastuun tai sit tehä abortin. Tällä hetkellä loogisesti ajateltuna abortti olis varmaan oikeesti parempi vaihtoehto(rahatilanne, lapsen isän takia..?, ikä, koulutus jne.) kun alotan todennäkösesti ens syksynä uudessa koulussa ja alotan toisen asteen opinnot. Eikä tähän tilanteeseen oikeestaan toisaalta oo hyvä pöyräyttää mitään muksua. Mutta, itse oon aina ollu aborttia vastaan ja mun mielestä se on väärin. En tiiä mitä oikeesti teen, ja onko kellään tietoa et vaikuttaako noi lääkkeet mitenkään jos on niitä just ensimmäisellä raskausviikolla popsinu? nii ja voisko joku kertoa mulle mitä tukia saisin jos pitäisin sen kun asun kotona. Ja en jaksais tällä hetkellä mitään "vitun teiniäiti" kommentteja. Ne ei paranna tätä tilannetta yhtään. Ja jos joku nyt kyselee että "mihin ehkäisy jäi?" , mulla on pillerit, aina olen ne ottanut ja tää rakaus ei todellakaan ollu suunniteltu. Ja lapsen isästä vielä. Ollaan tunnettu 2 vuotta ja meillä on aina ollut säätöä. Se on ollu joku 2 kuukautta parisuhteessa ja uskoisin että jättää sen muijjan näil näppäimillä, ku ei niillä kauheen hyvin mene. Mut toivottavasti sait jotai selkoo, kiitän jo etukäteen vastauksista!: )

36

432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teinimama

      Minä itse sain lapseni päivää vaille 17-vuotiaana, koulut jäi kesken mutta kerkiää sitä myöhemminkin opiskella. Nyt lapsoseni on 8kk, ja hyvin on mennyt tähän saakka. On ollut melko helppo vauva (ei itkeskele turhia,nukkunut yöt ihan hyvin), mikä on varmasti sitten myös helpottanut tätä arkea. Nyt lapsoseni jo konttaa kamalaa vauhtia ja nousee tukea vasten seisomaankin eli perässä saa olla koko ajan :D
      Mutta mutta, kysyit siis niistä tuista.. Itsekin asuin aluksi vanhemmillani, ja silloin sain vanhempainpäivärahaa sen 550e/kk (laski 450e kun alkoi mennä enemmän veroja) ja sitten lapsilisän n.150e/kk. Toki elatusmaksutkin olisi kuulunut saada kun lapsen isän kanssa ei olla yhdessä mutta se asia on vielä kesken kun ei ole niitä käynyt allekirjoittamassa.. Sitten taas jos isä ei ole selvillä tai ei tunnusta isyyttään niin Kelalta on mahdollista saada elatustukea n.150e/kk.
      Tuosta en ole varma vaikuttaako tuo lääke mitään,en usko koska niin alussa raskaus kait sinulla?
      Voimia sinulle päätöksen tekoon! :)

      • I can't smiling

        Kiitos!:) Tästä vastauksesta oli tosi paljon apua. Sulla varmaan aika tuoreeltaan nää asiat muistissa niin vielä sitä kysyisin et mitä kaikkee lippu lappusia pitää täyttää ja millon tarviis käydä ekan kerran ultrassa tai edes lääkärissä.. Mulla ei tosiaankaan oo mitään tietoo näistä.


      • teinimama
        I can't smiling kirjoitti:

        Kiitos!:) Tästä vastauksesta oli tosi paljon apua. Sulla varmaan aika tuoreeltaan nää asiat muistissa niin vielä sitä kysyisin et mitä kaikkee lippu lappusia pitää täyttää ja millon tarviis käydä ekan kerran ultrassa tai edes lääkärissä.. Mulla ei tosiaankaan oo mitään tietoo näistä.

        Hyvä että auttoi :)
        Näin aluksi kun soitat neuvolaan niin he varaavat sinulle ekan neuvola-ajan, jossa sitten saat sen neuvolakortin ja otetaan tietoja ylös,esim. milloin oli viimeiset kuukautiset,polttaako/juoko, lasketaan laskettu aika..
        Sieltä sitten varaavat ajat ultriin kun tarvis ja näin, niistä ei tarvitse itse huolehtia :)
        Eli ota aluksi yhteys neuvolaan, siellä neuvovat eteenpäin :) Ja vasta kun raskaus on pidemmällä aletaan hakemaan niitä äitiysrahoja jne.. Mutta niistäkin kerrotaan neuvolassa :)


    • farm.33

      Tuon antihistamiinin käyttö ei ole suositeltavaa raskausaikana, kuin ei myöskään tuon sulfan (antibioottisi)

      Soita tänne:

      http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

      Siellä on se paras tieto!

      Antibioottihoidon aikana tulee käyttää lisäehkäisyä, se kun heikentää e-pillereiden tehoa....

      • ed.

        Soita itsellesi neuvola-aika, siitä se lähtee....


      • I can't smiling
        ed. kirjoitti:

        Soita itsellesi neuvola-aika, siitä se lähtee....

        Ahaa..no mä en tiennykään tosta pillereiden heikkenemisestä kun ei siitä kukaan oo mulle mitään sanonut..:o pitänee siis varata se aika sinne neuvolaan. Kiitos vastauksesta:)


      • sfdwfaefd
        I can't smiling kirjoitti:

        Ahaa..no mä en tiennykään tosta pillereiden heikkenemisestä kun ei siitä kukaan oo mulle mitään sanonut..:o pitänee siis varata se aika sinne neuvolaan. Kiitos vastauksesta:)

        kannattaa lukea ehkäisypillereiden paketissa mukana tulevasta "käyttöohjeesta" kohta "e-pillerit ja lääkitys"...
        tosin jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia...


    • mielipide..

      "Tällä hetkellä loogisesti ajateltuna abortti olis varmaan oikeesti parempi vaihtoehto(rahatilanne, lapsen isän takia..?, ikä, koulutus jne.) kun alotan todennäkösesti ens syksynä uudessa koulussa ja alotan toisen asteen opinnot. Eikä tähän tilanteeseen oikeestaan toisaalta oo hyvä pöyräyttää mitään muksua. Mutta, itse oon aina ollu aborttia vastaan ja mun mielestä se on väärin."

      - Olet siis nyt tänä keväänä valmistumassa peruskoulusta? Monella teiniäidillä tuossa tilanteessa, jää siihen se opiskelu, että nipinnapin peruskoulu saadaan valmiiksi, ja sitä myöhempää opiskelua saa sitten odottaa vuosikausia, jos nyt sitä edes ikinä aloitetaankaan.
      Abortti voi tuntua todella pahalta, ja väärältä. Mutta toisaalta, mieti onko oikein synnyttää lapsi tuohon elämäntilanteeseen, mikä sinulla on. Olet vielä itsekin lapsi, kasvat ja muutut, olet keskellä murrosikää ja kehitys on kaikilta osin kesken, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Asut vanhempiesi luona - sinulla ei siis ole kokemusta yksin asumisesta, ja siitä vastuusta mitä siitä tulee mukanaan.
      Jos nyt päätät pitää lapsen, siitä tulee 18 vuoden vastuu huoltajana, ja muutenkin vaikuttaa koko loppuelämään. Voin kyllä sanoa varmuudella että on turha olettaa niiden nykyisten kavereiden pitävän yhteyttä ainakaan sitten enää kun vauva syntyy - kysy asiaa keneltä tahansa teiniäidiltä. Samoin luovut myös omasta vapaudestasi aika pitkälle. Ei voi mennä yökylään kaverille, harrastuksiin, kaupungille kahville tuosta vain, koska sinulla on vastuu lapsestasi ja lastakaan ei voi joka paikkaan raahata mukaan. Sitten kun lapsi syntyy, lapsi on oltava aina etusijalla - et enää vain sinä.

      En itse lähtisi tuohon rumbaan, noin nuorena. Pelkillä tukirahoilla eläminen on hankalaa kituuttamista, ja pikahyppy lapsuudesta aikuisuuden rajoille on rankkaa, etenkin kun olet tähän asti saanut elää varsin huolettomasti - vanhemmat ovat maksaneet ruoan, elämisen yleensäkin yms, kuten tuon ikäiselle kuuluukin. Ja sitten yhtäkkiä sulla olisi vastuu kokonaisesta pienestä ihmisestä, vaikka et ole päässyt itsekään aloittamaan kunnolla elämääsi.

      Tosiasiahan se on, että tuossa jää nuoruus kokematta. En tarkoita mitään kännirellestämisiä, mutta normaalia nuoruutta - sitä että saa vain olla rennosti ja vapaasti, kasvaa rauhassa kaikilta osin, olla kavereiden kanssa, opiskella, nukkua yöt kunnolla, matkustella, käydä kielikurssilla, kaikkia mitä noita nyt on.

      Vielä lisäseikkana, teiniäidin lapselle voi myös olla melko iso riski se, että äiti itsekin on vielä kasvuiässä ja keho kuluttaa ja vaatii paljon energiaa yms, ja on tutkittu että äidin keho vie sitten näitä ravinteita, mitkä normaalisti menisivät vauvalle. Ja tästä voi johtua että lapsi esim syntyy pienikokoisempana tms.. Googlettamalla löytyy asiasta lisää.

      • teinimama

        Kröhöm, minulla itselläni ainakin on kaveripiiri pysynyt prikulleen samana kuin ennen raskauttakin, paras kaverini on lapseni kummi ja sitä rataa.. Että eipä ne kaverit välttämättä lähde lätkimään,ainakaan jos ovat todellisia ystäviä :)


      • teinimama

        Ja vaikka itse sain lapseni päivää vaille 17-vuotiaana, syntyi lapsi ihan normaalikokoisena, 4220g ja 53cm. Tämä tässä vain ohi mennen, että ei se nuori ikä välttämättä siihen lapsen kokoon vaikuta.


      • I can't smiling

        Oon miettiny noita asioita,joo. I agree. Mut itteni mielestä mulla on taloudellista ajattelu kykyä ja oon myös joutunu tavallaan jo elämään yksin. Tiedän siis mitä saan esim.10 eurolla kaupasta ja osaan pestä pyykkiä, tehdä ruokaa ja leipoa. Ja mitä oon mun kavereiden kanssa jutellu ne on mun tukena tässä sataprosenttisesti. Mutta tää on niin suuri päätös multa ja lapsen isältä et tätä tarvii viel miettiä vähän aikaa ja hartaasti. Kiitos mielipiteestäsi! :)


      • I can't smiling

        "- Olet siis nyt tänä keväänä valmistumassa peruskoulusta? Monella teiniäidillä tuossa tilanteessa, jää siihen se opiskelu, että nipinnapin peruskoulu saadaan valmiiksi, ja sitä myöhempää opiskelua saa sitten odottaa vuosikausia, jos nyt sitä edes ikinä aloitetaankaan."
        -Olen joo, ja "nipinnapin", siitä ei oo pelkoa. Oon tod.näkösesti saamassa tällä hetkellä päättötodistuksen ka. n.8.5. Ja suunnitelmissa ois tulevaisuudessa käydä koulua. Mä en aio jäädä tukien varaan ja sossun pummiks koko iäkseni. Mulla on elämässä tavoitteita ja haluan pitää niistä kiinni, tuli sitten väliin lapsi tai ei. On väärin olettaa, että teiniäidit elää kelan rahoilla.


      • ????????????????????
        I can't smiling kirjoitti:

        "- Olet siis nyt tänä keväänä valmistumassa peruskoulusta? Monella teiniäidillä tuossa tilanteessa, jää siihen se opiskelu, että nipinnapin peruskoulu saadaan valmiiksi, ja sitä myöhempää opiskelua saa sitten odottaa vuosikausia, jos nyt sitä edes ikinä aloitetaankaan."
        -Olen joo, ja "nipinnapin", siitä ei oo pelkoa. Oon tod.näkösesti saamassa tällä hetkellä päättötodistuksen ka. n.8.5. Ja suunnitelmissa ois tulevaisuudessa käydä koulua. Mä en aio jäädä tukien varaan ja sossun pummiks koko iäkseni. Mulla on elämässä tavoitteita ja haluan pitää niistä kiinni, tuli sitten väliin lapsi tai ei. On väärin olettaa, että teiniäidit elää kelan rahoilla.

        Huomasin tuon saman kuin Miesope, että englannissa olet ollut mukautetussa opetuksessa?


      • I can't SMILE
        ???????????????????? kirjoitti:

        Huomasin tuon saman kuin Miesope, että englannissa olet ollut mukautetussa opetuksessa?

        Ihan normi tunneil käyn. Kaikkee ei voi aina osata, vaikka todistukses oiski kasi:)


      • grow the heck up
        I can't SMILE kirjoitti:

        Ihan normi tunneil käyn. Kaikkee ei voi aina osata, vaikka todistukses oiski kasi:)

        Ja missähän koulussa voi englannin kielestä (A-kielenä opiskellusta) saada arvosanan 8, jos ei edes osaa perusasioita?


        Terveisin laudaturin englannista kirjoittanut.


    • Miesope

      I can't smiling.

      Hupaisa trolli.

      Etkö ymmärrä, että verbi tuossa lausesssa, jota nimimerkkinäsi käytät, jää perusmuotoon: I can´t smile?

      8.5 keskiarvo?

      Lähtökohdat todella heikot. Ei edes kunnon parisuhdetta?

      Tämäkin avaus kuuluu sarjaan, jonka toivoisi olevan vain trollia. Ikävä kyllä kaikki nämä jutut eivät ole sitä...

      • I can't SMILE

        No tää on taas tätä, kun joku vitun pilkun nussija haluaa pilata koko keskustelun aiheen. Yks pieni kirjotus virhe, mitä sitte? Tekeeks se must nyt huonon koulussa?
        Kiitos, meni vikatki fiilikset täst.


      • Miesope
        I can't SMILE kirjoitti:

        No tää on taas tätä, kun joku vitun pilkun nussija haluaa pilata koko keskustelun aiheen. Yks pieni kirjotus virhe, mitä sitte? Tekeeks se must nyt huonon koulussa?
        Kiitos, meni vikatki fiilikset täst.

        Aika helpostipa ne fiilikset katosivat...


    • Ite oon 20 vuotias ja viimeisilläni, itekkään en todellakaan kannata aborttia mutta oot vasta 16 ja sulla on elämä vasta alkanu. Kannattaa kertoo lapsen isälle ja mietitte yhessä mitä teette, koska se ei oo yksin vain sun kontillas vaan myös sen lapsen isän. Ite suosittelisin aborttia vaikka ite en hyväksy sitä, mutta oikeesti älä pilaa elämääs vielä. Lapsii voi tehä sitku on eläny elämän kunnolla, tuskin haluut vielä jäädä paikoilles ja kattoo ku muut kaveris vetelee pitkin kyliä, ite oot himassa pienen vauvan kanssa. :) mut oikeesti kannattaa "kattoo" tulevaisuutta ja miettii mitä haluut vielä tehä, koska sit jos päätät pitää sen nii et sitä pääse tekee kaikkee mitä ennen olis päässy. Juttele sen isä kanssa ja mieti myös ittees. :D Kokemuksesta alkuraskaus EI ollut mitään mahtavaa, oksenteluu ja kaikki hajut HYI! Ei se raskaus niiiiiiin hehkeetä on, mitä kaikki mainostaa. :) Lapsessa on iso vastuu

    • nklhjökkl

      kannattaa miettiä että oletko valmis äidiksi. oletko valmis siihen että olet vastuussa lapsesta seuraavat 18vuotta. oletko valmis siihen että ettet pääse ns.teinimenoon enää mukaan(mm viikonloput kavereiden kanssa ulkona). oletko todella valmis ottamaan vastuun pienestä vauvasta, sinun pitää hankkia tarvikkeet(mm sänky, vaatteet, vaipat, lelut, ruoka, vaunut...) lapselle.

      jos pidät lapsen, sinun pitää olla valmis 100% ottamaan vastuu hänestä. sinulla ei enää juurikaan ole sitä ns omaa aikaa. vauvan kanssa on raskasta. vaikka äitisi sanoi että voit jäädä lapsen kanssa kotiin, niin se ei silti tarkoita sitä että hän kasvattaa lapsesi, eikä sitä että hän olisi viikonloput/illat lapsen kanssa kotona kun sinä menet teinimenojasi. sinä olet lapselle se äiti, joka uhrautuu omien menojensa kustannuksella, ei sinun äitisi. sinun ei kannata myöskään luottaa siihen että lapsen isä ottaisi vastuuta lapsesta, toki voi ottaakin, mutta ei välttämättä. siihen ei kannata turvautua. ajattele että olet yksin vastuussa lapsesta, koska silloin et ainakaan pety jos lapsen isä ei halua olla yhteydessä lapseen tai sinuun.

      no, tuossa oli ensin hieman sitä todellisuutta mikä kohtaa, mutta koska tunnen teiniäitejä, tiedän myös että teiniäiti voi olla yhtä hyvä äiti kuin kuka tahansa muukin :) tottakai, sinäkin voit saada joskus omaa aikaa ja mennä kavereiden kanssa mutta ei kannata olettaa että esim äitisi hoitaa lastasi joka viikonloppu. lasten tarvikkeeet joista aiemmin mainitsin, nekin saa halvalla. kaiken ei tarvitse olla uutta eikä vaatteiden merkkivaatteita. kirppareilta minäkin olen lapselleni suurimman osan hankkinut. vaunut saimme tutuilta, ja niitäkin kirppareilla myydään. lelutkin saa kirpparilta. kun lapseni kasvoi isommaksi, ja oli tarvetta isompaan sänkyyn, pois pinniksestä, niin osamaksulla(sinäkin voit sitten esim pyytää äitiäsi tilaamaan osamaksulla, koska en tiedä voiko alaikäinen osalla ostaa esim netanttilasta, ja sitten sinä maksat ne laskut vaikka äitisi olisikin tilaaja)

      vaikka pitäisit lapsen, se ei estä kouluttautumista. moni on kouluttautunut vaikka onkin lapsia. ehkä se jää pari-kolme vuotta myöhemmäksi se koulutuksen aloitus, mutta mitä sitten? sinulla on kyllä aikaa kouluttautua koko loppu ikäsi. ihan samalla tavalla voit kaiken hoitaa kuin täysi-ikäinenkin, lapsen voi laittaa pväkotiin jotta voit opiskella sitten myöhemmin, ihan samalla tavoin kuin muut laitta lapsen pväkotiin jotta voi mennä töihin.

      se että olet vielä teini, ei tarkoita kuitenkaan sitä ettet pärjäisi lapsen kanssa. mutta muista miettiä tarkasti, oletko valmis ns uhraamaan nuoruutesi/teini-ikäsi lapsen hoidolle? kuitenkin, ehdit tehdä kaiken myöhemminkin(koulutukset yms).

      koska en tunne sinua, en voi sanoa kumpi on parempi, abortti vai lapsen pitäminen, vain sinä tiedät sen. periaatteen takia ei kannata pitää lasta, kun puhuit tuosta aborttivastaisuudestasi, nyt sinun pitää unohtaa tuollaiset periaatteet ja ajatella itsesi ja lapsen parasta, onko nyt hyvä aika saada lapsi, vai pitäisikö tehdä abortti ja sitten kun olet valmis, niin sitten vasta lapsia.

      loppuun vielä, jos pidät lapsen, muista että voit olla yhtä hyvä äiti kuin kuka tahansa täysi-ikäinenkin, se on itsestäsi kiinni :)

      • I can't SMILE

        "vaikka äitisi sanoi että voit jäädä lapsen kanssa kotiin, niin se ei silti tarkoita sitä että hän kasvattaa lapsesi, eikä sitä että hän olisi viikonloput/illat lapsen kanssa kotona kun sinä menet teinimenojasi."
        -Joo..Mutsi sano et voin jäädä kotiin _asumaan_. Mutsil on vakituinen työ ja on muutenki kiireinen. Mulle ei tulis missään vaihees mieleen jättää lasta viikonloppusin mutsin hoivaan kun meen "teini menoilleni". Itteni mielestä oon kokenu jo ihan liikaa teini elämää ja oon joutunu elää semmost elämää mis oon kasvanu ehkä henkisesti enemmän ku jotkut muut. Ja joo, tiedän mitä kirpparit on ja ei oo mikää uus paikka mulle. Et jos lapsen pidän, hankin suurimman osan käytettynä, koska ne säästää luontoo ja rahaa. Ja sänkyjäkin saa ihan edullisesti monestakin paikasta, että en ihan osamaksulla meinannu mitää sänkyä ostaa. Mut kiitos vastauksesta.:)


      • Miesope
        I can't SMILE kirjoitti:

        "vaikka äitisi sanoi että voit jäädä lapsen kanssa kotiin, niin se ei silti tarkoita sitä että hän kasvattaa lapsesi, eikä sitä että hän olisi viikonloput/illat lapsen kanssa kotona kun sinä menet teinimenojasi."
        -Joo..Mutsi sano et voin jäädä kotiin _asumaan_. Mutsil on vakituinen työ ja on muutenki kiireinen. Mulle ei tulis missään vaihees mieleen jättää lasta viikonloppusin mutsin hoivaan kun meen "teini menoilleni". Itteni mielestä oon kokenu jo ihan liikaa teini elämää ja oon joutunu elää semmost elämää mis oon kasvanu ehkä henkisesti enemmän ku jotkut muut. Ja joo, tiedän mitä kirpparit on ja ei oo mikää uus paikka mulle. Et jos lapsen pidän, hankin suurimman osan käytettynä, koska ne säästää luontoo ja rahaa. Ja sänkyjäkin saa ihan edullisesti monestakin paikasta, että en ihan osamaksulla meinannu mitää sänkyä ostaa. Mut kiitos vastauksesta.:)

        Lopeta jo tuo trollaus.

        "Ollaan tunnettu 2 vuotta ja meillä on aina ollut säätöä. Se on ollu joku 2 kuukautta parisuhteessa ja uskoisin että jättää sen muijjan näil näppäimillä, ku ei niillä kauheen hyvin mene."

        YMMÄRRÄTKÖ edes ollenkaan, mikä on PARISUHDE?

        KÄSITÄTKÖ ollenkaan, että lapsi on jotakin muutakin kuin vain vauva?

        Nämä trollit muuttuvat aina vain typerämmiksi.


      • I can't SMILE
        Miesope kirjoitti:

        Lopeta jo tuo trollaus.

        "Ollaan tunnettu 2 vuotta ja meillä on aina ollut säätöä. Se on ollu joku 2 kuukautta parisuhteessa ja uskoisin että jättää sen muijjan näil näppäimillä, ku ei niillä kauheen hyvin mene."

        YMMÄRRÄTKÖ edes ollenkaan, mikä on PARISUHDE?

        KÄSITÄTKÖ ollenkaan, että lapsi on jotakin muutakin kuin vain vauva?

        Nämä trollit muuttuvat aina vain typerämmiksi.

        Oon pahoillani et mun elämä kuulostaa trollilta. Mut tää on mun elämää ja tää on annettu mulle elettäväks. Ja joo, en oo ehkä kokenu niin paljoo elämäni aika et ymmärtäisin täysin kaikkee parisuhteista, tuskin kukaan niitä koskaan kokonaan ymmärtää. Ja mä tiedän kyllä et lapsi on mun elämässä ikuisesti, kasvaa joskus aikuiseks, mut on silti mun lapsi, ja mä pidän siitä huolta niin kauan ku mussa henki pihisee. En mä ihan tyhmä ole.


      • nklhjökkl
        I can't SMILE kirjoitti:

        "vaikka äitisi sanoi että voit jäädä lapsen kanssa kotiin, niin se ei silti tarkoita sitä että hän kasvattaa lapsesi, eikä sitä että hän olisi viikonloput/illat lapsen kanssa kotona kun sinä menet teinimenojasi."
        -Joo..Mutsi sano et voin jäädä kotiin _asumaan_. Mutsil on vakituinen työ ja on muutenki kiireinen. Mulle ei tulis missään vaihees mieleen jättää lasta viikonloppusin mutsin hoivaan kun meen "teini menoilleni". Itteni mielestä oon kokenu jo ihan liikaa teini elämää ja oon joutunu elää semmost elämää mis oon kasvanu ehkä henkisesti enemmän ku jotkut muut. Ja joo, tiedän mitä kirpparit on ja ei oo mikää uus paikka mulle. Et jos lapsen pidän, hankin suurimman osan käytettynä, koska ne säästää luontoo ja rahaa. Ja sänkyjäkin saa ihan edullisesti monestakin paikasta, että en ihan osamaksulla meinannu mitää sänkyä ostaa. Mut kiitos vastauksesta.:)

        pikkasen taisit jostain syystä vetää palkokasvia nenään vastauksestani, näin ymmärsin vastauksestasi. missään vaiheessa en kirjoittanut että et tietäisi mikä paikka on kirppari. ja yleensä, oliko nyt ihan kauheeta kun kerroin että esim sängyn voi ostaa osamaksulla, eli eri vaihtoehtoja mistä voi tavaraa hankkia jos ei ole varaa heti maksaa 200e?

        taisit vetää johtopäätöksen että ajattelen ettet tiedä mistään mitään, näin päättelisin kirjoituksestasi? vastaukseni oli siksi pitkä ja kerroin monesta eri asiasta, kuten että vaunuja saa kirppariltakin, koska en nimenomaan tunne sinua, en tiedä missä asut ,en tiedä sinusta mitään muuta kuin sen mitä kirjoitit, joten siksi kirjoitin vastaukseni pitkän kaavan mukaan ja kaiken oleellisen. se että missä asuu, vaikuttaa paljonkin siihen mitä ihminen tietää. itse olen pienen pieneltä paikkakunnalta kotoisin, eikä minulle tullut silloin mieleenkään että vaunuja voi löytyä kirppiksiltäkin, koska kylässäni oli vain yksi pieni kirppis ja siellä vain vaatteita. ja koska köyhästä perheestä olen, ei meillä ollut varaa lähteä kaupunkiin shoppaileen.

        mutta, kuten jo sanoin, jos lapsen pidät, voit olla ihan yhtä hyvä äiti kuin kuka tahansa. kannattaa muistaa näitä vastauksia lukiessasi että me vastaajat emme tunne sinua, joten siksi saatamme kirjoittaa sellaisiakin asioita mitä tiedät jo, mehän emme tiedä mitä sinä tiedät, meillä ei ole kristallipalloa :)


    • Oot aika sydämetön ihminen Miesope. Luulet tosissaan tietäväs paremmin nää asiat? Et! Sulla ei varmaankaan ole lasta taikka sitten kumppania, koska puhut tollasta paskaa. Sun kannattais hankkii elämä, ei kukaan täysjärkinen IHMINEN ole niin pakkomielteinen haukkumaan ja antamaan "saarnaa" täys tuntemattomille asioista mistä ite TUSKIN tietää. :)

    • Miesope

      Kas, uusi asiantuntija kehissä...

      Mitähän SINÄ sitten tiedät minun taustoistani?

      Missä määrin avaaja on SINUSTA osoittanut jonkinlaista kypsyyttä ja aikuismaisuutta toimissaan?

      Kyllä. Tiedän asioista enemmän kiuin teinityttöset. Olen aikuinen ihminen, jolla on takana yli 20 vuoden parisuhde ja jälkikasvua. Teen työtä lasten ja nuorten parissa ja närn työssäni sen, millaisia seutrauksia teiniäitiydestä ton siinä vaiheessa, kun ne lapset ovat kouluikäisiä.

      Millainen on SINUN asiantuntemuksesi, noorrah_? Onko sinulla laajakin työkokemus asian tiimoilta?

      • I can't SMILE

        Nähtävästi sulla on jokin tunnevamma tai haluut tahalleen satuttaa ihmisiä omilla mielipiteilläs. Löysää venttiileitäs ja liruta se kusi pois siel pienest pää kopasta. Suosittelen sulle kyllä lämpimästi alanvaihdosta:) Tommosella asenteella et saa kun vahinkoa aikaan.


      • Miesope
        I can't SMILE kirjoitti:

        Nähtävästi sulla on jokin tunnevamma tai haluut tahalleen satuttaa ihmisiä omilla mielipiteilläs. Löysää venttiileitäs ja liruta se kusi pois siel pienest pää kopasta. Suosittelen sulle kyllä lämpimästi alanvaihdosta:) Tommosella asenteella et saa kun vahinkoa aikaan.

        Tyypillinen teinityttösen "kannaotto" asiaan, kun joku rohkenee kysyä ikäviä asioita.

        Jos oletat saavasi tämän tyyppisissä keskusteluissa vain kehuja ja kannustuksia, olet väärässä paikassa.

        Hyvin todennäköisesti olet kuitenkin vain trolli, joten hermoilet turhaan.

        Jos et ole trolli, olet toiminut vastuuttomasti ja ansaitset myös kritiikin. Olipa sinulla "säätöä" tai ei jonkun kanssa, sinun olisi pitänyt ymmärtää vehtaavasi VARATUN tyypin kanssa. Siinä ei ole mitään epäselvää.

        Jos olet joutunut elämään "tavallaan yksin" - kuten sanoit - olet esimerkki siitä, miten ongelmat näyttävät siirtyvän nykyisin sukupolvelta seuraavalle. Olettaisin sinun haluavan mahdolliselle seuraavalle sukupolvelle parempaa kuin itsellesi?

        Olen itsekin vaatimattomista oloista ja kun kuuntelee teidän tyttösten trollailua, alkaa suoraan sanoen suututtaa. Mihin ovat kadonneet maalaisjärki ja vastuuntunto?

        Tokihan se on "tunnevamma", mikäli sanoo jotakin suoraan teille prinsessoille, jotka kuvittelette jotakin elämästä tietävänne. Kukaan ei kestä kritiikkiä huonommin kuin teini-ikäinen, joka on mielestään ihan kaiken nähnyt ja kokenut...

        Toivon, että tytöillä, jotka OIKEASTI ovat avauksen tyyppisessä tilanteessa, on MUITA neuvojen lähteitä kuin tämän tyyppiset trollaajien temmellyskentät. On järkyttävää, mikäli joku jotakin näiden neuvojen mukaan tekee.


      • Ite en oo mikään avuton teinityttö. Oon kuule jo 7 vuotta tehny töitä ja joutunu kasvaa aikuiseksi helvetin nuorena(6-v). Oon joutunu kattomaan vierestä kun mun oma veljeni kärsii lastenkodissa. Olen päiväkodissa töissä ja tiedän millasta on olla ns "teiniäiti". Se ei oo mitään neuvonantamista että haukutaan toisia ja mollataan kun on nuori. Sä et tunne henkilökohtaisesti avaajaa, joten et voi sanoa minkälainen hänest tulis äitinä. Maalaisjärki ja vastuuntunto puuttu sulta, sä kehtaat tulla ns. parempana ihmisenä tulla sanomaan mikä on oikein ja mikä ei.
        Sanoppa sä kun tiedät millasia seurauksia on teiniäitiydestä niin millanen äiti musta tulee 3 ½ kuukauden päästä? Olen asunu jo kolme vuotta omillani, vakioduuni ja parisuhde lapseni ISÄN kanssa. En todellakaan tule mistään rikkaasta perheestä vaan kaiken on joutunu ite kustantaa jo nuorena.

        Se että hän kirjoittaa "Tällä hetkellä loogisesti ajateltuna abortti olis varmaan oikeesti parempi vaihtoehto(rahatilanne, lapsen isän takia..?, ikä, koulutus jne.) kun alotan todennäkösesti ens syksynä uudessa koulussa ja alotan toisen asteen opinnot. Eikä tähän tilanteeseen oikeestaan toisaalta oo hyvä pöyräyttää mitään muksua" niin kertoo siitä aikuismaisuudesta ja kypsyydestä. Et kuule voi tietää minkälaisiin perheisiin on lapsia syntyny ja äidit on ikäluokkaa 16-18-vuotiaita. Puhun nyt MINUN ystävistä jotka on tullu paksuksi yhdenillan säädön takia.

        Mulla ei ollut mahdollisuutta tehdä aborttia ja olen tällä hetkellä hemmetin tyytyväinen siihen, koska mun lapsi syntyy hyvään ja tasapainoiseen perheeseen.


      • Miesope
        noorrah_ kirjoitti:

        Ite en oo mikään avuton teinityttö. Oon kuule jo 7 vuotta tehny töitä ja joutunu kasvaa aikuiseksi helvetin nuorena(6-v). Oon joutunu kattomaan vierestä kun mun oma veljeni kärsii lastenkodissa. Olen päiväkodissa töissä ja tiedän millasta on olla ns "teiniäiti". Se ei oo mitään neuvonantamista että haukutaan toisia ja mollataan kun on nuori. Sä et tunne henkilökohtaisesti avaajaa, joten et voi sanoa minkälainen hänest tulis äitinä. Maalaisjärki ja vastuuntunto puuttu sulta, sä kehtaat tulla ns. parempana ihmisenä tulla sanomaan mikä on oikein ja mikä ei.
        Sanoppa sä kun tiedät millasia seurauksia on teiniäitiydestä niin millanen äiti musta tulee 3 ½ kuukauden päästä? Olen asunu jo kolme vuotta omillani, vakioduuni ja parisuhde lapseni ISÄN kanssa. En todellakaan tule mistään rikkaasta perheestä vaan kaiken on joutunu ite kustantaa jo nuorena.

        Se että hän kirjoittaa "Tällä hetkellä loogisesti ajateltuna abortti olis varmaan oikeesti parempi vaihtoehto(rahatilanne, lapsen isän takia..?, ikä, koulutus jne.) kun alotan todennäkösesti ens syksynä uudessa koulussa ja alotan toisen asteen opinnot. Eikä tähän tilanteeseen oikeestaan toisaalta oo hyvä pöyräyttää mitään muksua" niin kertoo siitä aikuismaisuudesta ja kypsyydestä. Et kuule voi tietää minkälaisiin perheisiin on lapsia syntyny ja äidit on ikäluokkaa 16-18-vuotiaita. Puhun nyt MINUN ystävistä jotka on tullu paksuksi yhdenillan säädön takia.

        Mulla ei ollut mahdollisuutta tehdä aborttia ja olen tällä hetkellä hemmetin tyytyväinen siihen, koska mun lapsi syntyy hyvään ja tasapainoiseen perheeseen.

        "Sanoppa sä kun tiedät millasia seurauksia on teiniäitiydestä niin millanen äiti musta tulee 3 ½ kuukauden päästä?"

        Sitähän meistä kumpikaan EI tiedä.

        Perustan näkemykseni niille kokemuksille, joita työssäni olen saanut kokea.

        "Et kuule voi tietää minkälaisiin perheisiin on lapsia syntyny ja äidit on ikäluokkaa 16-18-vuotiaita. Puhun nyt MINUN ystävistä jotka on tullu paksuksi yhdenillan säädön takia."

        Ymmärrätkö, miten hölmöltä tekstisi näyttää?

        EDELLEENKIN totean puhuvani omista kokemuksista. Ne teinivanhemmuuden todelliset seuraukset näkyvät usein viiveellä.

        Sinun vaikea lapsuutesi todistaa vain sitä, miten ongelmat siirtyvät sukupolvelta toiselle.


      • tantta
        Miesope kirjoitti:

        "Sanoppa sä kun tiedät millasia seurauksia on teiniäitiydestä niin millanen äiti musta tulee 3 ½ kuukauden päästä?"

        Sitähän meistä kumpikaan EI tiedä.

        Perustan näkemykseni niille kokemuksille, joita työssäni olen saanut kokea.

        "Et kuule voi tietää minkälaisiin perheisiin on lapsia syntyny ja äidit on ikäluokkaa 16-18-vuotiaita. Puhun nyt MINUN ystävistä jotka on tullu paksuksi yhdenillan säädön takia."

        Ymmärrätkö, miten hölmöltä tekstisi näyttää?

        EDELLEENKIN totean puhuvani omista kokemuksista. Ne teinivanhemmuuden todelliset seuraukset näkyvät usein viiveellä.

        Sinun vaikea lapsuutesi todistaa vain sitä, miten ongelmat siirtyvät sukupolvelta toiselle.

        ... ja minä kun olen kokemuksen ja näkemyksen osalta saanut laajan käsitteen tästä asiasta,että tässä ammatissa ei jokaista voi kohdella samalla tavoin.

        jokainen ihminenhän oli ja on edelleen yksilöllinen,eikä sosiaalialalla,lastensuojelussa sun muussakaan kohdella jokaista epäonnistunutta samalla kaavalla,eikä syyllistetä heti ovesta sisään astuessaan. Olen matkani varrella nähnyt,oppinut,tullut huomaamaan ja koulutettu siihen, että jokainen ihminen arvioidaan tällä alalla ajan saatossa eikä muiden yksittäistapausten myötä,ja vielä ammattikokemuksella toisesta ihmisestä..

        kuulutkohan sä nyt taas niihin työntekijöiohin sosiaali-ja terveysalalla, tutkintona sosionomi,jotka on erotettu tai vähintään varoituksen/varoituksia saanut turhista huostaanotoista ?? ihmettelen vaan.


      • Miesope
        tantta kirjoitti:

        ... ja minä kun olen kokemuksen ja näkemyksen osalta saanut laajan käsitteen tästä asiasta,että tässä ammatissa ei jokaista voi kohdella samalla tavoin.

        jokainen ihminenhän oli ja on edelleen yksilöllinen,eikä sosiaalialalla,lastensuojelussa sun muussakaan kohdella jokaista epäonnistunutta samalla kaavalla,eikä syyllistetä heti ovesta sisään astuessaan. Olen matkani varrella nähnyt,oppinut,tullut huomaamaan ja koulutettu siihen, että jokainen ihminen arvioidaan tällä alalla ajan saatossa eikä muiden yksittäistapausten myötä,ja vielä ammattikokemuksella toisesta ihmisestä..

        kuulutkohan sä nyt taas niihin työntekijöiohin sosiaali-ja terveysalalla, tutkintona sosionomi,jotka on erotettu tai vähintään varoituksen/varoituksia saanut turhista huostaanotoista ?? ihmettelen vaan.

        tantta"?

        Olet siis sosiaalipuolen ihminen? Älä viitsi.

        Tuntemani alan ihmiset osaavat käyttää isoa alkukirjainta lauseen alussa ja he EIVÄT lepertele turhista huostaanotoista.

        Tutulta näyttää - taas.


    • joku tyyppi

      On olemassa myös sellainen vaihtoehto että tekee lapsen ja antaa sen adoptoitavaksi! On olemassa paljonkin ihmisiä, jotka eivät voi saada omaa lasta syystä tai toisesta... Myönnän kyllä että se ei välttämättä ole ihan helppo ratkaisu, vaan vaatii tietynlaista luonnetta...

      • I can't SMILE

        Niin,mutta ei oo ehkä se mun juttu. En vois elää lopun elämääni ajatuksessa, että jossain päin maailmaa on biologinen lapseni jota todennäköisesti en tuu koskaan näkemään. Tai edes tuntemaan. Oon miettiny, ja ehkä tää raskaus ei enää jatku paria viikkoa pidemälle..


    • äiti84

      Itse sain esikoispoikani 10v sitten, 17-vuotiaana. Opiskelut tyssäsivät siihen hetkeksi. Kyllä, vauva sitoo mutta niin se sitoo kenet tahansa äidiksi/isäksi tulevan. En koe jääneeni paitsi mistään. Vauvan kanssa voi liikkua aivan normaalisti. Toki "baarikierrot" jäävät, mutta itse en sitä kaivannutkaan. POika oli ns helppo vauva. Nukkui ja söi, eikä edes sairastellut ennen 2v:n ikää. Menin minne tahansa, kulki vauva mukana. Töihin menin pojan ollessa 1v3kk. Toisen poikani sain 2,5v myöhemmin, siis esikoiseni oli 2,5v kun nuorempi syntyi. Töissä kävin äitiysloman alkuun saakka. Toinen poika olikin sitten korvatulehduskierrelapsi. Molemmat meinasimme kuolla synnytykseen. Arvostus elämää kohtaan nousi ja sen voimalla jaksoi 10-30krt/yö heräilyt. Korvat putkitettiin kun poika oli 1v3kk.
      OPiskelut aloitin nuoremman pojan ollessa 10kk. MOlemmat pojat olivat perhetutullamme perhepäivähoidossa. Valmistuin ja olen alallani edelleen. Pojat ovat 7,5v ja 10v. Itse siis olen 27v kohta 28v. MOlempien poikien koulut menevät hienosti (miesopelle huom!), matematiikka varsinkin on molemmille "lasten leikkiä." Lasten isästä olen eronnut, mutta elän uudessa suhteessa ja tarkoitus on mennä nyt naimisiin. Kolmas lapsi on toiveissa, ensimmäinen yhteinen nykyisen kanssa, mutta valitettavasti se päätyi juuri keskenmenoon.

      Jos olet valmis lapseen, elämään lastasi varten, tee päätös sen perusteella. Opiskelut odottavat, työelämään ehdit. Mieti tarkkaan, koska kaikilla päätöksillä on seurauksensa. Muiden katseista tai sanoista ei kannata välittää- itsekin niitä sain osakseni, mutta en rasittanut niillä päätäni.

      • Miesope

        äiti84.

        On ERITTÄIN hienoa, mikäli elämäsi sujuu. Tiedän surullisen monta tapausta, joissa EI suju.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe