Neuvookaapas viisaampana,mitä tehdä?Eläke hakemukseni on hylätty pari kertaa ja nyt se on menossa vakuutusoikeuteen.Olen kirjoilla työkkärissä ja tähän asti olen saanut liitosta päivärahan,nyt ne loppuu ja sairauspäivätkin on täynnä.Vaikuttaako puolison tulot siihen,että saanko kelasta mitään työmarkkinatukea?
Neuvoja pyytäisin!
10
351
Vastaukset
- kelansivut
Kysy kelalta. En tiedä onko jo uusi laki astunut voimaan että puolison tulot eivät vaikuttaisi.
Mä olin joskus vuosia sitten työttömänä ja silloin puolison tulot vaikuttivat 180 pv. jälkeen. Sain 2 e päivälle joten sillä ei paljon hurviteltu.
Kelan sivuiltakin voi löytyä vastauksia. - lue lisää
kelan sivuilta kopioitu.
Puolison tulot vaikuttavat työmarkkinatuen määrään
Työmarkkinatuessa otetaan huomioon avio- ja avopuolison tulot. Avopariksi katsotaan mies ja nainen, jotka elävät jatkuvasti avoliitossa eli yhteisessä taloudessa ja muutenkin avioliitonomaisissa olosuhteissa. Rekisteröity parisuhde rinnastetaan avioliittoon.
Jos aviopuolisot asuvat välien rikkoutumisen vuoksi jatkuvasti erillään eikä heillä ole yhteistä taloutta, heihin ei sovelleta puolisoita koskevia säännöksiä.
Tietyissä tilanteissa tarveharkintaa puolison tulojen perusteella ei sovelleta.
Miten puolison tulot vaikuttavat?
Puolison tuloista otetaan huomion bruttotulot, joista on ensin tehty tulojen hankkimiseen liittyvät vähennykset, esim. työttömyyskassan jäsenmaksut ja verottajan omavastuuosuuden ylittävät työmatkakulut.
Puolison tuloista ei oteta huomioon seuraavia tuloja:
lapsilisää
lasten kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää (ks. lisätiedot)
asumistukea
sotilasavustusta
sotilasvammalain mukaista elinkorkoa ja täydennyskorkoa
leskeneläkkeen täydennysmäärää
toimeentulotukea
vian, vamman tai haitan perusteella maksettavia erityisten kustannusten korvauksia.
Voit arvioida puolison tulojen vaikutuksen oman työmarkkinatukesi määrään laskurilla.
Käytännössä lapsettomalla hakijalla työmarkkinatuki alkaa pienentyä, jos puolison tulot ovat yli 1 704 e/kk. Tarveharkinnan takia työmarkkinatukea ei makseta lainkaan, jos puolison kuukausitulot ylittävät 3 022 e/kk.
Perhesuhteet Puolison tulot (e/kk), joilla saa täyden työmarkkinatuen Puolison tulot (e/kk), joilla ei saa työmarkkinatukea
Ei lapsia 1 704 3 022
1 lapsi 1 834 3 369
2 lasta 1 964 3 601
3 lasta 2 094 3 824
4 lasta 2 224 3 954
5 lasta jne. 2 354 4 084
Tarveharkinnan laskukaava puolison tuloille
Avio- tai avoliitossa asuvan työmarkkinatukea vähentävät tulot, jotka ylittävät 1 044 e/kk.Tulorajaa korotetaan 130 eurolla jokaista huollettavaa lasta kohden. Lisäksi puolison tulolle on asetettu 660 euron suojaosuus, joka on suojattu tarveharkinnalta. Kun tuloraja ylittyy, tuki pienenee siten, että täydestä työmarkkinatuesta vähennetään 50 % tulorajan ylittävistä tuloista. Vähennys lasketaan kuukausitasolla.
Esimerkki tarveharkinnasta puolison tulojen perusteella
Työmarkkinatuen hakijan puolison palkkatulot ovat tulonhankkimiskustannusten vähentämisen jälkeen bruttona 2 200 e/kk. Perheessä on kaksi alle 18-vuotiasta lasta.
Puolison tuloista otetaan huomioon 2 200 e – 660 e = 1 540 e
Tarveharkinnan tuloraja: 1044 e 2 x 130 e = 1 304 e
Tulorajan ylittävä osa: 1 540 e – 1 304 e = 236 e
Täysimääräinen työmarkkinatuki työttömälle olisi 38,79 e/pv.
Tarveharkinnan perusteella laskettu työmarkkinatuki on
38,79 e – 0,5 x 236:21,5= 33,30 e/pv eli noin 716 e/kk.
Päivitetty 01.01.2012
Sivun alkuun
More Sharing ServicesKerro kaverille
Tulosta
Verkkotoimitus | Käyttöehdot ja -ohjeet
© Kansaneläkelaitos 2012 - toivoton
Huomasin itsekin tuon kelan sivuilla,siis oonko mä nyt sitten ihan isännän lompsan armoilla siihen asti,kun päätös tulee,jos tulee?
- ?????????...
Niinpä, vaikea sanoa. Viisainta olisi käydä kelalla, jos he alkaisi kertoo miten menetellä. Eihän sitä tiedä jos vaikka jotain porsaanreikiä löytyisi.
Ihan älytöntä tuo aviopuolison tulojen huomioonottaminen. Mä koin ainakin että kuin olisi heitteile jätetty. Ei minkäänlaisia tuloja. Tuntui siltä että miestä rangaistiin töissä käymisestä ja velvoitettiin elättämään aikuista ihmistä .Ei sillä miehellä mitkään isot tulot olleet. Asuntovelat niskassa ja tottakai muutkin laskut.
Toivottavasti saat sen eläkkeen. Miten muuten jos lääkäri on todennut sinut työkyvyttömäksi niin joku katsoo sinut työkykyiseksi ja jätetään kaiken ulkopuolelle. Eikö ne työkkärissä ole laittaneet sinua vaikka työkokeiluun tai vajaakuntoisten tuella töihin ? Eiköhän ne tuolla kelalla tiedä näistäkin asioista.- toivoton
sama täällä,en periaatteestakaan haluaisi pyytää toiselta rahaa tällaiseen.Olen ollut työkokeiluissa ja tehnyt kaiken voitavan.Kaikki mahdolliset instanssit mennyt läpi.Sen verran luin noita kelan sivuja,että saisinko peruspäivärahaa,siihen ei puolison tulot vaikuta ja paljonkohan sekin sitten on.Täytyy mennä käymään paikan päällä ja kysellä.
- lkjkljöjlö
toivoton kirjoitti:
sama täällä,en periaatteestakaan haluaisi pyytää toiselta rahaa tällaiseen.Olen ollut työkokeiluissa ja tehnyt kaiken voitavan.Kaikki mahdolliset instanssit mennyt läpi.Sen verran luin noita kelan sivuja,että saisinko peruspäivärahaa,siihen ei puolison tulot vaikuta ja paljonkohan sekin sitten on.Täytyy mennä käymään paikan päällä ja kysellä.
Saat työmarkkinatukea 180 päivältä ilman tarveharkintaa. Täällä se on sanottu:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301210124937ML?OpenDocument - toivoton
lkjkljöjlö kirjoitti:
Saat työmarkkinatukea 180 päivältä ilman tarveharkintaa. Täällä se on sanottu:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301210124937ML?OpenDocumentOnko tämä sitten sellaista tukea, ,jota peritään takaisin jos eläke myönnetään takautuvasti?
- lkjkljöjlö
toivoton kirjoitti:
Onko tämä sitten sellaista tukea, ,jota peritään takaisin jos eläke myönnetään takautuvasti?
Olen itse samassa tilanteessa kuin sinä, eli määräaikainen eläke on hylätty, ja nyt asiani on vakuutusoikeudessa (ollut jo puoli vuotta). Nyt elelen työmarkkinatuella, tosin ilman puolisoa, joten tuo 180 päivää ei koske minua.
Jos tulisin sittenkin saamaan takautuvasti määräaikaisen eläkkeen, niin en suoraan sanottuna tiedä, miten tämä kuvio omalla kohdallani menisi. Eli jos vakuutusoikeuden mielestä olisin ollut oikeutettu määräaikaiseen eläkkeeseen, niin miten nämä väärät tuet sumplitaan? Ilmeisesti Kela, työttömyyskassa ja vakuutusyhtiö keskenään???
Enhän voi saada kuin yhtä tukea kerrallaan, mutta jos ansiosidonnaisen tilalle olisi kuulunut eläke, niin päiväthän pitäisi nollata työttömyyskassassa ja verotus menisi uusiksi....
Jos jollain on omakohtaista kokemusta, niin olisi ihan kiva tietää. - toivoton
lkjkljöjlö kirjoitti:
Olen itse samassa tilanteessa kuin sinä, eli määräaikainen eläke on hylätty, ja nyt asiani on vakuutusoikeudessa (ollut jo puoli vuotta). Nyt elelen työmarkkinatuella, tosin ilman puolisoa, joten tuo 180 päivää ei koske minua.
Jos tulisin sittenkin saamaan takautuvasti määräaikaisen eläkkeen, niin en suoraan sanottuna tiedä, miten tämä kuvio omalla kohdallani menisi. Eli jos vakuutusoikeuden mielestä olisin ollut oikeutettu määräaikaiseen eläkkeeseen, niin miten nämä väärät tuet sumplitaan? Ilmeisesti Kela, työttömyyskassa ja vakuutusyhtiö keskenään???
Enhän voi saada kuin yhtä tukea kerrallaan, mutta jos ansiosidonnaisen tilalle olisi kuulunut eläke, niin päiväthän pitäisi nollata työttömyyskassassa ja verotus menisi uusiksi....
Jos jollain on omakohtaista kokemusta, niin olisi ihan kiva tietää.On nämä kuviot niin koukeroisia,että tähän tietämättömyyteen ja odotteluun alkaa mennä hermot piukalle.Sitten ,jos eläke myönnetään ,niin olet monta kuukautta rahattomana,kun ne perii niitä maksettuja tukia pois,jos eläke myönnetään takautuvasti.Voi elämän kevät,kyllä paljon paljon mieluummin olisin terve ja työkykyinen.
- uutisvuoto-osuuskunt
Ensi vuoden alusta eli 1.1.2013 pitäisi poistua puolison tulojen vaikutus työmarkkinatuen saajilta eli työmarkkinatuen tarveharkintaisuus poistua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292350- 1282293
- 1582054
- 351650
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201648- 511037
- 86995
- 18939
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24932- 114904