Zarahustralaisuus suomessa?

Zarahust

Törmäsin tähän uskontoon pitkästä aikaa ja kun paremmin siitä luin, alkoi se kiinnostaa enemmänkin. Yritin googlettaa lisää mutta en oikein mitään löytänyt.. :/
Onko suomessa tätä uskontoa "harrastavia" ihmisiä ollenkaan?

68

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • f

      Ahura Mazda, tuttu nimitys , harrastajista en tiedä mitään.

    • Varmaankin Iranin suunnalta maahan muuttaneiden keskuudessa voi olla zarathustralaisiakin. Ihan ikivanha uskontohan tämä on. Ymmärtääkseni juutalaisuuttakin vanhempi. Mulla on yksi kirja englanniksi tästä, mutten ole vielä löytänyt aikaa siihen tarkemmin syventyä.

      Opetukset hyvin samansuuntaisia, otaksun kuin muissakin suurissa uskonnoissa. Ainakin sama kultainen sääntö löytyy täältä kuin muistakin uskonnoista.

    • Ei taida olla

      Ikävä sinänsä koska näyttää olevan fiksumpi versio näistä nykyisin vallalla olevista monoteistisista uskonnoista.

      • En usko, että nykyäänkään laajemmin tunnetuissa uskonnoissa itsessään on vikaa. Kyse on enemmän tulkintavirheistä ja toisaalta myös siitä, että uskonnot ovat tulleet tiettyyn aikakauteen ja siten myös vastanneet kyseisen aikakauden tarpeisiin.

        Mahdollisesti zarathustralaisuudessakin on jokin piirre, mikä on sopinut erityisen hyvin siihen aikaan, mutta voisi tänä päivänä - tai aikakausina tässä välissä - olla herättämässä ristiriitaisia kysymyksiä. Hankala arvuutella, kun ei nyt tosiaan ole kovin paljon tietoa tuosta saatavilla.


      • edellinen
        apukapu kirjoitti:

        En usko, että nykyäänkään laajemmin tunnetuissa uskonnoissa itsessään on vikaa. Kyse on enemmän tulkintavirheistä ja toisaalta myös siitä, että uskonnot ovat tulleet tiettyyn aikakauteen ja siten myös vastanneet kyseisen aikakauden tarpeisiin.

        Mahdollisesti zarathustralaisuudessakin on jokin piirre, mikä on sopinut erityisen hyvin siihen aikaan, mutta voisi tänä päivänä - tai aikakausina tässä välissä - olla herättämässä ristiriitaisia kysymyksiä. Hankala arvuutella, kun ei nyt tosiaan ole kovin paljon tietoa tuosta saatavilla.

        Moderniin aikakauteen sopivammat arvot heillä on kuin muilla monoteisteilla. Tietoa on paljonkin saatavilla, joskin se on lähinnä alkuperäiskielten lisäksi englanniksi ja muilla euroopan valtakielillä.

        Freddie Mercury oli muuten yksi heistä.


      • edellinen kirjoitti:

        Moderniin aikakauteen sopivammat arvot heillä on kuin muilla monoteisteilla. Tietoa on paljonkin saatavilla, joskin se on lähinnä alkuperäiskielten lisäksi englanniksi ja muilla euroopan valtakielillä.

        Freddie Mercury oli muuten yksi heistä.

        Niin muuten olikin Mercury. Enpä olisi muistanut. Nyt siis viimeistään käy selväksi, etten ole tällä haavaa hakenut tietoa aiheesta :B Siitä on jonkun aikaa, kun tätä koetin tavoittaa.

        Se voi olla, että heillä on sitten säilyneet hyvin alkuperäisessä muodossaan uskontonsa kirjoitukset. Tuppaa vaikuttamaan siltä, että kun puolueellinen politiikka ja uskonto kytkeytyvät toisiinsa, tulee huonoa jälkeä. Tarkoitus alkaa pyhittämään keinoja ja ihmisiä on helppo hallita vetoamalla jumalalliseen valtuutukseen.


    • DPT:Sindevm-82

      Haluat auttaa muita? Zarathustralaisuus, se kertoo mielestäni väestönsuojelun kannalta ajateltuna, sinusta itsestäsi yhteisössä, ja muista ihmisistä. Se on kaunis ajatus hyvinvoinnista, ja sinusta itsestäsi sen keskiönä. Ylläpitävänä voimana se käyttäisi siten kehää, joka on tuttu meille magiikasta, ja anti-kristuksesta. Ammentaen voimansa magiasta sekä yleiskunnosta, loi se pilkan hienovaraisesta ihmisestä, varattomasta. Moderni oli niin voimakasta, että se ei piinkoven pilkalta, enää ollut kosketeltavaa, jäytävää kaaren pimeää, saatanallista ja esitävää; voimaa.

      • HÄH??

        Oletpas harvinaisen sekaisin. Zarathustralaisuus on paljon vanhempaa kuin kristinusko eikä sillä muutenkaan ole pahuuden kanssa mitään tekemistä.


    • Anonyymi

      zarathustarailuus tavoittelee hyveitä, muttei voi täysin ymmärtää
      kärsimystä ja Jumalan sitoutumista heikkoon ja kärsimykseen

      Hustralaiset muuten jättävät ruumiinsa taivaan lintujen syötäväksi...
      tekevätköhän enää.. vai miten kävi Freddie Mercurylle?

      ei taida moderni versio pysyä uskollisena alkuperäiselle
      tähtien pojiksi julistavat itsensä..... tulkoon kuitenkin ensin ihmisiksi

      • Elohopea oli biovaarallista jätettä, kuoli adidakseen. Ei hyvä taivashautauskandidaatti.


      • Anonyymi

        Kreikkalaiset luulivat Zarathustran nimen tarkoittavat jotain tähtiin liittyvää zoro-aster, vaikka nimi ilmeisesti viittasi kamelikuskiin.


    • Anonyymi

      Suomentaisin nuo ? Sanskriitin? 2 perusvoimaa ; yhteistyö vs. miinoitus.. jumalallisenviisauden avullahan ikivanhat kansat kaupunkejaan/temppeleitään rakensivat. Miinoittajalle/oppositiolle ei ollut sijaa. Uskonto ajalta ennen demokratiaa ei meille oikein istu, minun maailmankuvaani kylläkin.. abstrakti kolminaisuus ei mene mulle jakeluun eikä tämä meidän sellout- uuskristillisyytemme varsinkaan.
      LoPro Ahura Mazda

      • Anonyymi

        "Onko suomessa tätä uskontoa "harrastavia" ihmisiä ollenkaan?"


        Uskallan epäillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko suomessa tätä uskontoa "harrastavia" ihmisiä ollenkaan?"


        Uskallan epäillä.

        Zarathustran käsite

        Pahuuden ongelma oli suuri huolenaihe Zarathustran kaltaisille ihmisille. Zarathustra aloitti saarnaamisensa Intiassa, ja hänellä, kuten monilla karismaattisilla, nykyajan ajattelijoilla, oli kysymys: "Jos Jumala on olemassa, hänen pitäisi olla hyvän lähde, mutta näen, että maailmassa on niin paljon epätäydellisyyttä ja pahaa". Sitten Zarathustra päätteli, että jumalia on itse asiassa kaksi. Ne ovat hyvän jumala ja pahan jumala, ja pahan jumalaa kutsuttiin paholaiseksi. Ja kävi ilmi, että Zarathustralaisen näkökulmasta oli toinenkin ongelma - hyvän jumala taisteli jatkuvasti pahan jumalaa vastaan.



        Myöhemmin kristityt filosofit ottivat tämän ajatuksen omakseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustran käsite

        Pahuuden ongelma oli suuri huolenaihe Zarathustran kaltaisille ihmisille. Zarathustra aloitti saarnaamisensa Intiassa, ja hänellä, kuten monilla karismaattisilla, nykyajan ajattelijoilla, oli kysymys: "Jos Jumala on olemassa, hänen pitäisi olla hyvän lähde, mutta näen, että maailmassa on niin paljon epätäydellisyyttä ja pahaa". Sitten Zarathustra päätteli, että jumalia on itse asiassa kaksi. Ne ovat hyvän jumala ja pahan jumala, ja pahan jumalaa kutsuttiin paholaiseksi. Ja kävi ilmi, että Zarathustralaisen näkökulmasta oli toinenkin ongelma - hyvän jumala taisteli jatkuvasti pahan jumalaa vastaan.



        Myöhemmin kristityt filosofit ottivat tämän ajatuksen omakseen.

        Zarathustralaisuus sai alkunsa Zarathushtran, ainoan seuraajiensa tunnustaman profeetan, ilmestyksistä. Hänen ontologisen etsintänsä hedelmä oli se, että zarathustralaisen ylimmän jumaluuden Ahura-Mazdan ominaisuudeksi annettiin puhtaan olemassaolon ja moraalisen hyvyyden predikaatit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustralaisuus sai alkunsa Zarathushtran, ainoan seuraajiensa tunnustaman profeetan, ilmestyksistä. Hänen ontologisen etsintänsä hedelmä oli se, että zarathustralaisen ylimmän jumaluuden Ahura-Mazdan ominaisuudeksi annettiin puhtaan olemassaolon ja moraalisen hyvyyden predikaatit.

        Uskonnollisen maailmankuvan ydin on sellainen, että luonnonuskontoja tai luonnonuskontoja ei kunnioiteta niiden itsensä vuoksi, vaan sen aseman vuoksi, joka niillä on suuressa eettis-uskonnollisessa kiistassa hyvän ja pahan voimien välisessä taistelussa. Zarathustralaisuudessa paha vastustaa hyvää absoluuttisena periaatteena. Sen kaanonien mukaan se on voitettava, se on eliminoitava, mutta se, minkä on oltava, ei ole vielä olemassa; se, minkä on oltava, on voima, joka ei kykene toteuttamaan itseään, jotain heikkoa, voimatonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskonnollisen maailmankuvan ydin on sellainen, että luonnonuskontoja tai luonnonuskontoja ei kunnioiteta niiden itsensä vuoksi, vaan sen aseman vuoksi, joka niillä on suuressa eettis-uskonnollisessa kiistassa hyvän ja pahan voimien välisessä taistelussa. Zarathustralaisuudessa paha vastustaa hyvää absoluuttisena periaatteena. Sen kaanonien mukaan se on voitettava, se on eliminoitava, mutta se, minkä on oltava, ei ole vielä olemassa; se, minkä on oltava, on voima, joka ei kykene toteuttamaan itseään, jotain heikkoa, voimatonta.

        Kehittyneenä teologisena järjestelmänä Zarathushtran uskonto pyrkii poistamaan luonnonvoimien välinpitämättömyyden hyvää ja pahaa kohtaan ja tekee niistä välittömiä osallistujia taistelun ja pahan areenalla. Zarathustralaisten huolenpito tulta ja vettä kohtaan, se kunnioitus, jolla niitä suojellaan saastumiselta, ja se ankaruus, jolla tällaisesta saastumisesta rangaistaan kuin vakavimmista moraalisista teoista, todistavat, että siteet, jotka sitovat uskonnon luontoon, ovat edelleen katkeamattomat. Hyvän maailmaa vastustaa pahan ruumiillistuma - jumaluus Anhra-Manyu petoksen, "vääryyden" ja epätodellisuuden maailmoineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehittyneenä teologisena järjestelmänä Zarathushtran uskonto pyrkii poistamaan luonnonvoimien välinpitämättömyyden hyvää ja pahaa kohtaan ja tekee niistä välittömiä osallistujia taistelun ja pahan areenalla. Zarathustralaisten huolenpito tulta ja vettä kohtaan, se kunnioitus, jolla niitä suojellaan saastumiselta, ja se ankaruus, jolla tällaisesta saastumisesta rangaistaan kuin vakavimmista moraalisista teoista, todistavat, että siteet, jotka sitovat uskonnon luontoon, ovat edelleen katkeamattomat. Hyvän maailmaa vastustaa pahan ruumiillistuma - jumaluus Anhra-Manyu petoksen, "vääryyden" ja epätodellisuuden maailmoineen.

        Korkeimpana jumaluutena Ahura-Mazdalla ei ole vertaistaan, ja hän esiintyy hierarkkisen pyramidin huipulla, johon kuuluvat molemmat luonnolliset henkiset voimat - Amesha Spentat eli kuolemattomat pyhimykset, jotka hän loi ensimmäisenä kaikista luoduista Pyhän Hengen (Spanta-Manyu) avulla: Hyvän Ajatuksen (Vohu-Manah), Parhaan Totuuden (Asha Vahishta), Pyhän Hurskauden (Spenta Armaiti), Halutun Voiman ( Hshastra Varya), Rehellisyyden (Haurvatat) ja Kuolemattomuuden (Ameratat ). Yhdessä Ahura-Mazdan kanssa he muodostavat "Seitsemän konsubstantiivista olentoa", jotka suojelevat kaikkia seitsemää hyvää olentoa: ihmistä, karjaa, tulta, maata, taivasta, vettä ja kasveja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkeimpana jumaluutena Ahura-Mazdalla ei ole vertaistaan, ja hän esiintyy hierarkkisen pyramidin huipulla, johon kuuluvat molemmat luonnolliset henkiset voimat - Amesha Spentat eli kuolemattomat pyhimykset, jotka hän loi ensimmäisenä kaikista luoduista Pyhän Hengen (Spanta-Manyu) avulla: Hyvän Ajatuksen (Vohu-Manah), Parhaan Totuuden (Asha Vahishta), Pyhän Hurskauden (Spenta Armaiti), Halutun Voiman ( Hshastra Varya), Rehellisyyden (Haurvatat) ja Kuolemattomuuden (Ameratat ). Yhdessä Ahura-Mazdan kanssa he muodostavat "Seitsemän konsubstantiivista olentoa", jotka suojelevat kaikkia seitsemää hyvää olentoa: ihmistä, karjaa, tulta, maata, taivasta, vettä ja kasveja.

        Nämä kuusi emanaatiota, kuusi suurta jumaluutta, kuten Zarathushtra opettaa, synnyttivät muita hyviä jumaluuksia, joita kunnioitettiin muinaisessa iranilaisessa panteonissa. Niiden joukossa ovat Mitra, Apam-Napat, Sraosha, Asha ja Geush-Urvan. Ne ovat säilyneet zarathustralaisuudessa, ja Zarathushtra kehottaa kunnioittamaan niitä. Erityisen tärkeä Zarathushtran seuraajalle on Ashan käsite. On syytä huomata, että avestanilaisessa kielessä sana "Asha" tarkoittaa merkitysten "totuus" ja "järjestys" lisäksi varsinaisena nimenä jumaluuden eli Ahura-Mazdan nimeä. Ja nykyaikaisessa talysh-kielessä sana "Asha", joka mielletään totuuden, totuuden synonyymiksi, on säilynyt ilmaisussa "ba khasha zhe" ("ei kertoa totuutta").


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kuusi emanaatiota, kuusi suurta jumaluutta, kuten Zarathushtra opettaa, synnyttivät muita hyviä jumaluuksia, joita kunnioitettiin muinaisessa iranilaisessa panteonissa. Niiden joukossa ovat Mitra, Apam-Napat, Sraosha, Asha ja Geush-Urvan. Ne ovat säilyneet zarathustralaisuudessa, ja Zarathushtra kehottaa kunnioittamaan niitä. Erityisen tärkeä Zarathushtran seuraajalle on Ashan käsite. On syytä huomata, että avestanilaisessa kielessä sana "Asha" tarkoittaa merkitysten "totuus" ja "järjestys" lisäksi varsinaisena nimenä jumaluuden eli Ahura-Mazdan nimeä. Ja nykyaikaisessa talysh-kielessä sana "Asha", joka mielletään totuuden, totuuden synonyymiksi, on säilynyt ilmaisussa "ba khasha zhe" ("ei kertoa totuutta").

        Aredvi Sura Anahita mainitaan taivaallisten vesien jumalattarena, hedelmällisyyden jumalattarena ja karjan suojelijattarena. Avesta määrittelee varjelemaan huolellisesti naisen terveyttä ja miehen siementä parempien jälkeläisten saamiseksi. .... Zarathustralaisuudessa kiinnitetään erityistä huomiota miesten ja naisten kehojen fyysisiin parametreihin. Ensinnäkin vain terve ihminen voi ja hänen tulisi noudattaa Ahura-Mazdan opetuksia. Toiseksi tämä periaate vastasi avestalaisen yhteiskunnan ohjelmallisia tavoitteita: kaikin puolin täydellisen sukupolven kasvattaminen vain sellaisten miesten ja naisten avioliiton kautta, joilla on erinomaiset fyysiset tiedot. Tämä on vahvistettu avestalaisen lakikoodin Videvdat (Vendidad) toisessa luvussa (fargard), jossa kuvataan ihmiskunnan historiaa ja esitetään myytti ensimmäisestä ihmisestä Yimasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aredvi Sura Anahita mainitaan taivaallisten vesien jumalattarena, hedelmällisyyden jumalattarena ja karjan suojelijattarena. Avesta määrittelee varjelemaan huolellisesti naisen terveyttä ja miehen siementä parempien jälkeläisten saamiseksi. .... Zarathustralaisuudessa kiinnitetään erityistä huomiota miesten ja naisten kehojen fyysisiin parametreihin. Ensinnäkin vain terve ihminen voi ja hänen tulisi noudattaa Ahura-Mazdan opetuksia. Toiseksi tämä periaate vastasi avestalaisen yhteiskunnan ohjelmallisia tavoitteita: kaikin puolin täydellisen sukupolven kasvattaminen vain sellaisten miesten ja naisten avioliiton kautta, joilla on erinomaiset fyysiset tiedot. Tämä on vahvistettu avestalaisen lakikoodin Videvdat (Vendidad) toisessa luvussa (fargard), jossa kuvataan ihmiskunnan historiaa ja esitetään myytti ensimmäisestä ihmisestä Yimasta.

        TÄRKEÄÄ!

        Avestan mytologia rakenteineen ja hahmoineen löytää vastineensa myöhemmissä uskonnoissa, joista on tullut maailmanuskontoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TÄRKEÄÄ!

        Avestan mytologia rakenteineen ja hahmoineen löytää vastineensa myöhemmissä uskonnoissa, joista on tullut maailmanuskontoja.

        Tietenkin on vaikeampaa tasoittaa tietä kuin kulkea sitä. Jo pelkästään se, että saa enkelin kautta profetian Ahura-Mazdalta, on sen arvoista! Kuten tiedämme, ajatus ilmestyksen vastaanottamisesta rituaalisen puhtauden tilassa on tämän aikakauden uskonnollisen ajattelun huippu.



        Kristinusko ja islam ovat syntyneet juuri tällä tavoin. Myytit ensimmäisestä ihmisestä ja perisynnistä, kuolemanjälkeisestä kostosta, taivaasta ja helvetistä ja monista muista asioista toistuvat näissä kahdessa uskonnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin on vaikeampaa tasoittaa tietä kuin kulkea sitä. Jo pelkästään se, että saa enkelin kautta profetian Ahura-Mazdalta, on sen arvoista! Kuten tiedämme, ajatus ilmestyksen vastaanottamisesta rituaalisen puhtauden tilassa on tämän aikakauden uskonnollisen ajattelun huippu.



        Kristinusko ja islam ovat syntyneet juuri tällä tavoin. Myytit ensimmäisestä ihmisestä ja perisynnistä, kuolemanjälkeisestä kostosta, taivaasta ja helvetistä ja monista muista asioista toistuvat näissä kahdessa uskonnossa.

        On vaikea yliarvioida sitä suurta vaikutusta, joka zarathustralaisuudella on ollut ihmiskunnan uskonnollisen ajattelun kehitykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On vaikea yliarvioida sitä suurta vaikutusta, joka zarathustralaisuudella on ollut ihmiskunnan uskonnollisen ajattelun kehitykseen.

        Voidaan kiistellä paljon siitä, miksi zarathustralaisuudesta itsestään ei tullut maailmanuskontoa. Siihen on olemassa syitä. Ensinnäkin zarathustralaisuus ei levinnyt eikä sitä ollut pakotettu väkisin kuten kristinuskoa ja islamia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voidaan kiistellä paljon siitä, miksi zarathustralaisuudesta itsestään ei tullut maailmanuskontoa. Siihen on olemassa syitä. Ensinnäkin zarathustralaisuus ei levinnyt eikä sitä ollut pakotettu väkisin kuten kristinuskoa ja islamia.

        TÄRKEÄÄ!

        Ensinnäkin zarathustralaisuus ei levinnyt eikä sitä ollut pakotettu väkisin kuten kristinuskoa ja islamia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TÄRKEÄÄ!

        Ensinnäkin zarathustralaisuus ei levinnyt eikä sitä ollut pakotettu väkisin kuten kristinuskoa ja islamia.

        Koska se oli puhtaasti "rauhanomainen" uskonto, se kiinnitti huomiota lähinnä yhteiskunnan moraaliseen puhdistamiseen ja terveeseen elämäntapaan asettamatta poliittisia tai muita tavoitteita. Toiseksi iranilaiset itse pitivät zarathustralaisuutta "sisäisenä, arjalaisena uskontonaan" eivätkä pyrkineet levittämään sitä muiden kansojen keskuudessa. Teheranin yliopiston kirjallisuustieteellisessä tiedekunnassa otettiin 1930-luvulla käyttöön Avestan opetus ja zarathustralaisen filosofian ja etiikan opiskelu, pahlavi ja dari-kieliset tekstit. Nuoret iranilaiset alkoivat osoittaa kiinnostusta muinaisen historiansa ja aineellisen kulttuurin muistomerkkien sekä muinaisten iranilaisten kielten tutkimiseen. Saksalaiset professorit edistivät tätä suuresti. Kahdeksan saksalaista professoria on työskennellyt Teheranin yliopistossa sen perustamisesta lähtien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska se oli puhtaasti "rauhanomainen" uskonto, se kiinnitti huomiota lähinnä yhteiskunnan moraaliseen puhdistamiseen ja terveeseen elämäntapaan asettamatta poliittisia tai muita tavoitteita. Toiseksi iranilaiset itse pitivät zarathustralaisuutta "sisäisenä, arjalaisena uskontonaan" eivätkä pyrkineet levittämään sitä muiden kansojen keskuudessa. Teheranin yliopiston kirjallisuustieteellisessä tiedekunnassa otettiin 1930-luvulla käyttöön Avestan opetus ja zarathustralaisen filosofian ja etiikan opiskelu, pahlavi ja dari-kieliset tekstit. Nuoret iranilaiset alkoivat osoittaa kiinnostusta muinaisen historiansa ja aineellisen kulttuurin muistomerkkien sekä muinaisten iranilaisten kielten tutkimiseen. Saksalaiset professorit edistivät tätä suuresti. Kahdeksan saksalaista professoria on työskennellyt Teheranin yliopistossa sen perustamisesta lähtien.

        Myös muut syyt ovat mahdollisia, ja ne liittyvät joihinkin riitteihin. Mielenkiintoinen seikka: Hitler oli kiinnostunut zarathustralaisuudesta. Natsipropagandassa yritettiin jopa vetää joitakin rinnastuksia saksalaisten - "pohjoisen arjalaiset" ja "Zarathustralaisen kansan" välille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös muut syyt ovat mahdollisia, ja ne liittyvät joihinkin riitteihin. Mielenkiintoinen seikka: Hitler oli kiinnostunut zarathustralaisuudesta. Natsipropagandassa yritettiin jopa vetää joitakin rinnastuksia saksalaisten - "pohjoisen arjalaiset" ja "Zarathustralaisen kansan" välille.

        Avestan näkökulmasta elämä on suurin hyvä. Zarathustralaisuus kehottaa palvomaan taivasta, maata, tulta ja vettä, koska ne ovat elämän energiaa ja voimaa. Siksi Avesta tukee miehen ja naisen välisiä avioliittosuhteita ja sen seurauksena lasten syntymistä. Avioliiton ulkopuolista rakkautta vainotaan ankarasti. Avioelämää ylistetään yhtenä Ahura-Mazdaa miellyttävimmistä teoista. Jokaisella miehellä pitäisi olla vaimo ja lapsia. Aviomiehen on huolehdittava omasta ja perheen terveydestä, suojeltava sitä, oltava ahkera ja kykenevä antamaan perheelle tarvittavat elatusvarat. Vaimon puolestaan on oltava miehelleen kuuliainen, siveä, uskollinen ja rakastava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avestan näkökulmasta elämä on suurin hyvä. Zarathustralaisuus kehottaa palvomaan taivasta, maata, tulta ja vettä, koska ne ovat elämän energiaa ja voimaa. Siksi Avesta tukee miehen ja naisen välisiä avioliittosuhteita ja sen seurauksena lasten syntymistä. Avioliiton ulkopuolista rakkautta vainotaan ankarasti. Avioelämää ylistetään yhtenä Ahura-Mazdaa miellyttävimmistä teoista. Jokaisella miehellä pitäisi olla vaimo ja lapsia. Aviomiehen on huolehdittava omasta ja perheen terveydestä, suojeltava sitä, oltava ahkera ja kykenevä antamaan perheelle tarvittavat elatusvarat. Vaimon puolestaan on oltava miehelleen kuuliainen, siveä, uskollinen ja rakastava.

        Ahura-Mazda on totuuden, vanhurskauden, järjestyksen, hyvyyden, elämän, valon ja kaikkien hyvien tekojen ja aikomusten ruumiillistuma. Sitä vastoin Anhra-Manyu tuo tuhoa, kuolemaa, valheellisuutta, pimeyttä, pahuutta ja epäjärjestystä. Videvdatan ensimmäisessä luvussa, niin sanotussa maantieteellisessä runossa, puhutaan Ahura-Mazdan luomista 16 maasta ja Anhra-Manyun näille maille aiheuttamista onnettomuuksista. Ahura-Mazda antoi näille maille hyvän ilmaston, kasviston ja eläimistön, mineraaleja ja monia muita etuja. Päinvastoin, Angra Mainyu "palkitsi" jokaisen niistä tietyllä "sairaudella" - kovalla pakkasella, liiallisella kuumuudella, peltojen tuholaisilla, epäuskolla ja ateismilla, noituudella, tyrannialla ja anarkialla jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahura-Mazda on totuuden, vanhurskauden, järjestyksen, hyvyyden, elämän, valon ja kaikkien hyvien tekojen ja aikomusten ruumiillistuma. Sitä vastoin Anhra-Manyu tuo tuhoa, kuolemaa, valheellisuutta, pimeyttä, pahuutta ja epäjärjestystä. Videvdatan ensimmäisessä luvussa, niin sanotussa maantieteellisessä runossa, puhutaan Ahura-Mazdan luomista 16 maasta ja Anhra-Manyun näille maille aiheuttamista onnettomuuksista. Ahura-Mazda antoi näille maille hyvän ilmaston, kasviston ja eläimistön, mineraaleja ja monia muita etuja. Päinvastoin, Angra Mainyu "palkitsi" jokaisen niistä tietyllä "sairaudella" - kovalla pakkasella, liiallisella kuumuudella, peltojen tuholaisilla, epäuskolla ja ateismilla, noituudella, tyrannialla ja anarkialla jne.

        Yksi Zarathushtran tärkeimmistä saarnoista on työn rakkaus. Ihmisen on tehtävä työtä elämän vuoksi. Mutta sitä varten ihmisen on oltava hyvin ravittu. Siksi ravitsemus on Avestassa ensiarvoisen tärkeää. Kansalla, joka on huonosti ravittu, ei ole hyviä, vahvoja työntekijöitä eikä terveitä, vahvoja lapsia. Huono ravitsemus estää sekä menestyksekkään fyysisen työn että korkean henkisen aktiivisuuden. Myös moraali kärsii huonosta ravinnosta: "Sillä, joka ei syö, ei ole voimaa tehdä hurskauden tekoja eikä voimaa suorittaa avioliittovelvollisuuksia eikä voimaa tuottaa lapsia. Jokainen aineellinen olento elää ravinnosta; ilman ruokaa se kuolee." Tässä yhteydessä Zarathushtra tuomitsee paaston. Ruoasta pidättäytyminen, Zarathushtra opettaa, heikentää kehoa. Mutta kun ruokaa on runsaasti, pyhä sana hahmottuu paremmin, ja ihminen on täynnä halua työskennellä ja tehdä hyviä tekoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi Zarathushtran tärkeimmistä saarnoista on työn rakkaus. Ihmisen on tehtävä työtä elämän vuoksi. Mutta sitä varten ihmisen on oltava hyvin ravittu. Siksi ravitsemus on Avestassa ensiarvoisen tärkeää. Kansalla, joka on huonosti ravittu, ei ole hyviä, vahvoja työntekijöitä eikä terveitä, vahvoja lapsia. Huono ravitsemus estää sekä menestyksekkään fyysisen työn että korkean henkisen aktiivisuuden. Myös moraali kärsii huonosta ravinnosta: "Sillä, joka ei syö, ei ole voimaa tehdä hurskauden tekoja eikä voimaa suorittaa avioliittovelvollisuuksia eikä voimaa tuottaa lapsia. Jokainen aineellinen olento elää ravinnosta; ilman ruokaa se kuolee." Tässä yhteydessä Zarathushtra tuomitsee paaston. Ruoasta pidättäytyminen, Zarathushtra opettaa, heikentää kehoa. Mutta kun ruokaa on runsaasti, pyhä sana hahmottuu paremmin, ja ihminen on täynnä halua työskennellä ja tehdä hyviä tekoja.

        Avestassa kiinnitetään erityistä huomiota maatalouteen. Siinä määrätään rakastamaan maata kuin tyttöä, lannoittamaan sitä siemenillä ja tekemään siitä rikkaan sadon tuova äiti. Ihminen on onnellinen, kun hän nauttii työnsä tuloksista. Siksi ihmisen pitäisi yrittää tehdä maa hedelmälliseksi huolehtivalla työllään. Kun Zarathushtra kysyy Ahura-Mazdalta tärkeimpiä lakeja, Ahura-Mazda mainitsee muun muassa maan huolellisen hoidon, hyvien ja vahvojen siementen viljelyn.

        Zarathushtran uskonto toi maailmaan ensimmäistä kertaa eettisen voiman; aiemmin mytologinen maailma oli ollut vailla sitä. Kylväminen on nimittäin pahuuden tuhoamista maasta. Se, joka kylvää siemenen maahan, murskaa demonit. Maan suhdetta sitä viljelevään verrataan rakkauteen. Aivan kuten rakastava vastanaine annetaan aviomiehelleen, niin myös maa annetaan sille, joka sitä viljelee. Vastanaine tuo lapsen miehelleen, maa tuo runsaan sadon sille, joka sitä viljelee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avestassa kiinnitetään erityistä huomiota maatalouteen. Siinä määrätään rakastamaan maata kuin tyttöä, lannoittamaan sitä siemenillä ja tekemään siitä rikkaan sadon tuova äiti. Ihminen on onnellinen, kun hän nauttii työnsä tuloksista. Siksi ihmisen pitäisi yrittää tehdä maa hedelmälliseksi huolehtivalla työllään. Kun Zarathushtra kysyy Ahura-Mazdalta tärkeimpiä lakeja, Ahura-Mazda mainitsee muun muassa maan huolellisen hoidon, hyvien ja vahvojen siementen viljelyn.

        Zarathushtran uskonto toi maailmaan ensimmäistä kertaa eettisen voiman; aiemmin mytologinen maailma oli ollut vailla sitä. Kylväminen on nimittäin pahuuden tuhoamista maasta. Se, joka kylvää siemenen maahan, murskaa demonit. Maan suhdetta sitä viljelevään verrataan rakkauteen. Aivan kuten rakastava vastanaine annetaan aviomiehelleen, niin myös maa annetaan sille, joka sitä viljelee. Vastanaine tuo lapsen miehelleen, maa tuo runsaan sadon sille, joka sitä viljelee...

        Onneton on maa, joka pysyy pitkään viljelemättömänä ja kylvämättä, kuten kypsä tyttö, joka pysyy naimattomana ja lapsettomana. Niin kuin jälkimmäinen kaipaa kiihkeästi hyvää aviomiestä, niin maa kaipaa kyntömiestä: "Sillä maa, jonka kyntäjän on kynnettävä, ei tyydy, vaan se kaipaa itselleen hyvää asuttajaa, aivan kuten nuori, hyväkuntoinen nainen, joka jää lapsettomaksi pitkäksi aikaa, kaipaa itselleen hyvää aviomiestä". Avestan näkökulmasta korkein hyve on siis maataloustyö. Jokainen, joka raataa, viljelee satoa, tekee Ahura-Mazdaa miellyttävän teon. Laiskuus ja joutilaisuus tuomitaan jyrkästi.

        Kehottaessaan noudattamaan lakiaan Zarathushtra puhuu eduista, joita hänen opetustensa noudattaja saa: tontti, jonka läpi "kaksi kertaa päivässä vesi virtaa runsaasti kanavien kautta", laidun karjalle, korkea talo terasseineen. Mies, jolla on asunto, jossa pidetään tulta, mies, jolla on vaimo, jolla on monta lasta, joka elättää perheensä työllään, joka viljelee maata hyvin, pitää hyvää karjaa ja huolehtii siitä hyvin, on nuhteeton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneton on maa, joka pysyy pitkään viljelemättömänä ja kylvämättä, kuten kypsä tyttö, joka pysyy naimattomana ja lapsettomana. Niin kuin jälkimmäinen kaipaa kiihkeästi hyvää aviomiestä, niin maa kaipaa kyntömiestä: "Sillä maa, jonka kyntäjän on kynnettävä, ei tyydy, vaan se kaipaa itselleen hyvää asuttajaa, aivan kuten nuori, hyväkuntoinen nainen, joka jää lapsettomaksi pitkäksi aikaa, kaipaa itselleen hyvää aviomiestä". Avestan näkökulmasta korkein hyve on siis maataloustyö. Jokainen, joka raataa, viljelee satoa, tekee Ahura-Mazdaa miellyttävän teon. Laiskuus ja joutilaisuus tuomitaan jyrkästi.

        Kehottaessaan noudattamaan lakiaan Zarathushtra puhuu eduista, joita hänen opetustensa noudattaja saa: tontti, jonka läpi "kaksi kertaa päivässä vesi virtaa runsaasti kanavien kautta", laidun karjalle, korkea talo terasseineen. Mies, jolla on asunto, jossa pidetään tulta, mies, jolla on vaimo, jolla on monta lasta, joka elättää perheensä työllään, joka viljelee maata hyvin, pitää hyvää karjaa ja huolehtii siitä hyvin, on nuhteeton.

        Maanviljelyn ohella Zarathushtran erityisenä huolenaiheena on karjankasvatus. Hän kiinnittää huomiota ennen kaikkea suur- ja pienkarjan kasvatukseen. Ajatus fyysisestä täydellisyydestä ulottuu myös kotieläimiin. Naudanjalostuksessa vaaditaan, että valitaan parhaat yksilöt ja että paritusta varten nimettyjä pareja ympäröi huolenpito. Parittelu on suoritettava siten, että paritettavia eläimiä ei ahdisteta eikä häiritä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maanviljelyn ohella Zarathushtran erityisenä huolenaiheena on karjankasvatus. Hän kiinnittää huomiota ennen kaikkea suur- ja pienkarjan kasvatukseen. Ajatus fyysisestä täydellisyydestä ulottuu myös kotieläimiin. Naudanjalostuksessa vaaditaan, että valitaan parhaat yksilöt ja että paritusta varten nimettyjä pareja ympäröi huolenpito. Parittelu on suoritettava siten, että paritettavia eläimiä ei ahdisteta eikä häiritä.

        Avesta suosii sellaisia kotieläimiä kuin koira, kukko, hevonen, kameli ja lehmä. Voidaan puhua myös vesieläinten kultista zarathustralaisuudessa. Koira on avestalaisessa yhteiskunnassa kaikkein kunnioitetuin. Todennäköisesti tämä suhtautuminen koiraan ei ollut vain Zarathushtran määräys; muinaiset iranilaiset rakastivat koiraa perheen ja hovin suojelijana jo ennen Zarathushtraa, luultavasti indoeurooppalaisen yhteisön ajoista lähtien. Koiran tarkoitus on suojella kotia. Avestassa mainitaan koiria lähinnä vartijaluonteisina: lammaskoira; vartijakoira; lauman vartija susilta; talon vartija; kulkukoira. Vasta islamin hyväksymisen myötä suhtautuminen koiraan muuttui Iranissa. Islamin hyväksyneet iranilaiset alkoivat pitää sitä sian ohella likaisena eläimenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avesta suosii sellaisia kotieläimiä kuin koira, kukko, hevonen, kameli ja lehmä. Voidaan puhua myös vesieläinten kultista zarathustralaisuudessa. Koira on avestalaisessa yhteiskunnassa kaikkein kunnioitetuin. Todennäköisesti tämä suhtautuminen koiraan ei ollut vain Zarathushtran määräys; muinaiset iranilaiset rakastivat koiraa perheen ja hovin suojelijana jo ennen Zarathushtraa, luultavasti indoeurooppalaisen yhteisön ajoista lähtien. Koiran tarkoitus on suojella kotia. Avestassa mainitaan koiria lähinnä vartijaluonteisina: lammaskoira; vartijakoira; lauman vartija susilta; talon vartija; kulkukoira. Vasta islamin hyväksymisen myötä suhtautuminen koiraan muuttui Iranissa. Islamin hyväksyneet iranilaiset alkoivat pitää sitä sian ohella likaisena eläimenä.

        Zarathustralaisuudessa eläimet jaettiin yleisesti hyödyllisiin (Ahura-Mazdan luodut) ja haitallisiin (Angra Mainyun luodut). Ne jaettiin myös niihin, joita sai syödä ja niihin, joita ei saanut syödä - se riippui niiden hampaiden muodosta. Matelijoita pidettiin inhottavina ja haitallisina. Tämän "hiipivän hiipivän" käsitteen alle kuuluivat käärmeet ja madot. Herodotos kertoo, että taikurit tappoivat muurahaisia, käärmeitä ja muita eläimiä, joiden liikkumistapa oli ryömiminen. Matoihin suhtauduttiin peltojen tuholaisina, jotka tuhosivat kasveja ja viljaa. Zarathushtran kiroamiin haitallisiin eläimiin kuuluivat myös sudet ja hiiret. Avestassa on varsin mielenkiintoinen eläinten luokittelu, jossa ne jaetaan viiteen luokkaan:


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustralaisuudessa eläimet jaettiin yleisesti hyödyllisiin (Ahura-Mazdan luodut) ja haitallisiin (Angra Mainyun luodut). Ne jaettiin myös niihin, joita sai syödä ja niihin, joita ei saanut syödä - se riippui niiden hampaiden muodosta. Matelijoita pidettiin inhottavina ja haitallisina. Tämän "hiipivän hiipivän" käsitteen alle kuuluivat käärmeet ja madot. Herodotos kertoo, että taikurit tappoivat muurahaisia, käärmeitä ja muita eläimiä, joiden liikkumistapa oli ryömiminen. Matoihin suhtauduttiin peltojen tuholaisina, jotka tuhosivat kasveja ja viljaa. Zarathushtran kiroamiin haitallisiin eläimiin kuuluivat myös sudet ja hiiret. Avestassa on varsin mielenkiintoinen eläinten luokittelu, jossa ne jaetaan viiteen luokkaan:

        Avestassa on varsin mielenkiintoinen eläinten luokittelu, jossa ne jaetaan viiteen luokkaan:

        1) vedessä elävät eläimet;

        2) maan alla elävät;

        3) ilmassa lentävät;

        4) vapaana maassa juoksevat;

        5) sorkilla kävelevät (lehmät ja muu karja).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avestassa on varsin mielenkiintoinen eläinten luokittelu, jossa ne jaetaan viiteen luokkaan:

        1) vedessä elävät eläimet;

        2) maan alla elävät;

        3) ilmassa lentävät;

        4) vapaana maassa juoksevat;

        5) sorkilla kävelevät (lehmät ja muu karja).

        Avesta jakaa myös eläimet villieläimiin ja kotieläimiin. Susi ja sakaali mainitaan usein villieläimistä. Ahura-Mazdalle omistetuissa hymneissä muinaisimmat jumalat esiintyvät myös villieläinten muodossa. Niinpä Vertragna (sodan ja voiton jumaluus) esiintyy villin pässin ja teräväpäisen vuohen muodossa.

        Lääketiede ei ole Avestassa viimeistä sijaa. Se ymmärretään taidoksi pitää keho terveenä. Avestassa puhutaan kolmesta hoitomuodosta: veitsestä, yrteistä ja pyhästä sanasta. Avesta kutsuu pyhän sanan hoitoa tehokkaimmaksi hoitomuodoksi. Sillä on maaginen voima, varsinkin jos se liittyy Ahura-Mazdan tai hänen emanationsa nimiin. Kansanelämässä uskovaiset vetoavat myös luonnonelementteihin sekä tiettyjen toiveiden täyttämiseksi että "kotisairauksien" hoitamiseksi.

        Näin ollen zarathustralaisella uskonnollisella tietoisuudella, joka on muodostunut ihmiskunnan historian ensimmäisen "ilmestysuskonnon" ajatusten vaikutuksesta, on ollut ja on edelleen valtava merkitys Lähi- ja Lähi-idän kansojen taloudellisessa ja henkis-henkisessä elämässä, ja se on vaikuttanut merkittävästi suvaitsevaisuuden ja hyvien naapuruussuhteiden vahvistamiseen kansojen välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avesta jakaa myös eläimet villieläimiin ja kotieläimiin. Susi ja sakaali mainitaan usein villieläimistä. Ahura-Mazdalle omistetuissa hymneissä muinaisimmat jumalat esiintyvät myös villieläinten muodossa. Niinpä Vertragna (sodan ja voiton jumaluus) esiintyy villin pässin ja teräväpäisen vuohen muodossa.

        Lääketiede ei ole Avestassa viimeistä sijaa. Se ymmärretään taidoksi pitää keho terveenä. Avestassa puhutaan kolmesta hoitomuodosta: veitsestä, yrteistä ja pyhästä sanasta. Avesta kutsuu pyhän sanan hoitoa tehokkaimmaksi hoitomuodoksi. Sillä on maaginen voima, varsinkin jos se liittyy Ahura-Mazdan tai hänen emanationsa nimiin. Kansanelämässä uskovaiset vetoavat myös luonnonelementteihin sekä tiettyjen toiveiden täyttämiseksi että "kotisairauksien" hoitamiseksi.

        Näin ollen zarathustralaisella uskonnollisella tietoisuudella, joka on muodostunut ihmiskunnan historian ensimmäisen "ilmestysuskonnon" ajatusten vaikutuksesta, on ollut ja on edelleen valtava merkitys Lähi- ja Lähi-idän kansojen taloudellisessa ja henkis-henkisessä elämässä, ja se on vaikuttanut merkittävästi suvaitsevaisuuden ja hyvien naapuruussuhteiden vahvistamiseen kansojen välillä.

        "Onko suomessa tätä uskontoa "harrastavia" ihmisiä ollenkaan?"


        Maailmalla:

        Zarathustralaisuus on hyvin vanha uskonto, joka sai alkunsa kauan ennen persialaisten tuloa Iraniin. Tälle uskolle ovat ominaisia monimutkaiset teologiset ajatukset ja epätavalliset rituaalit, jotka ovat jääneet jäljelle vielä vanhemmista iranilaisten uskonnoista.

        Sassanidien Iranissa zarathustralaisuus oli valtionuskonto, joten tämän opin kannattajia oli melko paljon, vaikka zarathustralaiset olivatkin suvaitsevaisia muiden uskontojen edustajia kohtaan eivätkä pyrkineet käännyttämään kaikkia uskontoonsa. Mutta sen jälkeen kun muslimit olivat valloittaneet Iranin, muut uskomukset alkoivat syrjäyttää, ja lopulta alkoi kaikkien zarathustralaisuuden kannattajien raaka vainoaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko suomessa tätä uskontoa "harrastavia" ihmisiä ollenkaan?"


        Maailmalla:

        Zarathustralaisuus on hyvin vanha uskonto, joka sai alkunsa kauan ennen persialaisten tuloa Iraniin. Tälle uskolle ovat ominaisia monimutkaiset teologiset ajatukset ja epätavalliset rituaalit, jotka ovat jääneet jäljelle vielä vanhemmista iranilaisten uskonnoista.

        Sassanidien Iranissa zarathustralaisuus oli valtionuskonto, joten tämän opin kannattajia oli melko paljon, vaikka zarathustralaiset olivatkin suvaitsevaisia muiden uskontojen edustajia kohtaan eivätkä pyrkineet käännyttämään kaikkia uskontoonsa. Mutta sen jälkeen kun muslimit olivat valloittaneet Iranin, muut uskomukset alkoivat syrjäyttää, ja lopulta alkoi kaikkien zarathustralaisuuden kannattajien raaka vainoaminen.

        Muslimien vainoa paetessaan zarathustralaiset alkoivat asettua muihin maihin. Suurin osa ihmisistä lähti Intiaan, jossa heidät hyväksyttiin kolmella ehdolla: naisten on käytettävä sareita, miesten on kuljettava ilman aseita, ja kaikkien on puhuttava gujaratin kieltä. Intiassa zarathustralaisia alettiin kutsua parseiksi (Persiasta kotoisin olevat ihmiset). Siellä muinaisen uskonnon kannattajat perustivat siirtokuntansa ja sytyttivät sen jälkeen pyhän tulen Atash Bahramin.


        Nykyaikaisessa Intiassa on maailman suurin zarathustralaisyhteisö. Vuonna 2011 maassa oli rekisteröity 57264 zarathustralaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muslimien vainoa paetessaan zarathustralaiset alkoivat asettua muihin maihin. Suurin osa ihmisistä lähti Intiaan, jossa heidät hyväksyttiin kolmella ehdolla: naisten on käytettävä sareita, miesten on kuljettava ilman aseita, ja kaikkien on puhuttava gujaratin kieltä. Intiassa zarathustralaisia alettiin kutsua parseiksi (Persiasta kotoisin olevat ihmiset). Siellä muinaisen uskonnon kannattajat perustivat siirtokuntansa ja sytyttivät sen jälkeen pyhän tulen Atash Bahramin.


        Nykyaikaisessa Intiassa on maailman suurin zarathustralaisyhteisö. Vuonna 2011 maassa oli rekisteröity 57264 zarathustralaista.

        Iraniin jääneitä uskonnon seuraajia syrjittiin ja käännytettiin väkisin islamiin yli vuosituhannen ajan. Jos ihmiset eivät halunneet muuttaa uskontoaan, tehtiin joukkomurhia. Nykyaikana zarathustralaiset vapautettiin vihdoin jizya-maksusta (ulkomaalaisille muslimimaissa määrätty asukaskohtainen vero) ja heille annettiin jonkinlainen vapaus.

        Pitkään jatkuneen Iranin sorron seurauksena vain kaksi zarathustralaisyhteisöä jäi jäljelle Kermanin ja Yazdin maakuntiin. Nykyaikaiset zarathustralaiset voivat nyt asettua minne haluavat, joten uusia yhteisöjä alkoi syntyä muihin kaupunkeihin. Tärkeimpänä näistä pidetään nykyään Teheranin zarathustralaisyhteisöä, mutta Yazd ja Kerman ovat edelleen zarathustralaisille tärkeimmät pyhät paikat. Iranissa asuvia Zarathustran opetusten seuraajia kutsutaan ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iraniin jääneitä uskonnon seuraajia syrjittiin ja käännytettiin väkisin islamiin yli vuosituhannen ajan. Jos ihmiset eivät halunneet muuttaa uskontoaan, tehtiin joukkomurhia. Nykyaikana zarathustralaiset vapautettiin vihdoin jizya-maksusta (ulkomaalaisille muslimimaissa määrätty asukaskohtainen vero) ja heille annettiin jonkinlainen vapaus.

        Pitkään jatkuneen Iranin sorron seurauksena vain kaksi zarathustralaisyhteisöä jäi jäljelle Kermanin ja Yazdin maakuntiin. Nykyaikaiset zarathustralaiset voivat nyt asettua minne haluavat, joten uusia yhteisöjä alkoi syntyä muihin kaupunkeihin. Tärkeimpänä näistä pidetään nykyään Teheranin zarathustralaisyhteisöä, mutta Yazd ja Kerman ovat edelleen zarathustralaisille tärkeimmät pyhät paikat. Iranissa asuvia Zarathustran opetusten seuraajia kutsutaan ...

        Eniten seuraajia on Intiassa ja Iranissa. Zarathustralaisia on myös Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Länsi-Euroopassa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Kaikki länsimaissa asuvat kannattajat ovat matkustaneet sinne joko Intiasta tai Iranista, ja useimmiten parsit ja gebrat eivät yleensä sekoitu keskenään, vaikka noudattavatkin samoja opetuksia. Kyse on niiden eroista, jotka eivät ole vain kulttuurisia vaan myös historiallisia, sillä zarathustralaisuus kehittyi kussakin maassa erikseen.

        Monet kutsuvat zarathustralaisuutta kuolleeksi uskonnoksi, koska sen kannattajia on kaikissa maailman maissa vähemmän kuin joidenkin paikallisten kansallisten uskontojen (esim. shintolaisuus) kannattajia. Väestötieteilijöiden tutkimukset osoittavat, että zarathustralaisten määrä jopa suurimmissa yhteisöissä vain vähenee joka vuosi: vuoteen 2008 mennessä syntyneiden ja kuolleiden suhde muinaisen uskonnon kannattajien keskuudessa oli 1:5 eli 200 syntynyttä vuodessa 1000:aa kuollutta kohti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eniten seuraajia on Intiassa ja Iranissa. Zarathustralaisia on myös Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Länsi-Euroopassa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Kaikki länsimaissa asuvat kannattajat ovat matkustaneet sinne joko Intiasta tai Iranista, ja useimmiten parsit ja gebrat eivät yleensä sekoitu keskenään, vaikka noudattavatkin samoja opetuksia. Kyse on niiden eroista, jotka eivät ole vain kulttuurisia vaan myös historiallisia, sillä zarathustralaisuus kehittyi kussakin maassa erikseen.

        Monet kutsuvat zarathustralaisuutta kuolleeksi uskonnoksi, koska sen kannattajia on kaikissa maailman maissa vähemmän kuin joidenkin paikallisten kansallisten uskontojen (esim. shintolaisuus) kannattajia. Väestötieteilijöiden tutkimukset osoittavat, että zarathustralaisten määrä jopa suurimmissa yhteisöissä vain vähenee joka vuosi: vuoteen 2008 mennessä syntyneiden ja kuolleiden suhde muinaisen uskonnon kannattajien keskuudessa oli 1:5 eli 200 syntynyttä vuodessa 1000:aa kuollutta kohti.

        Nykyaikaisen zarathustralaisuuden vakava ongelma on uusien seuraajien houkutteleminen. Aluksi Zarathustran opetuksia julistettiin laajalti eri maissa, mutta muslimien vuosisatojen ajan harjoittaman vainon jälkeen zarathustralaiset lakkasivat houkuttelemasta muita ihmisiä uskontoonsa. Vaikka nykyään zarathustralaisia käännynnäisiä on Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa, heidän määränsä on liian vähäinen: useimmiten kyseessä ovat islamiin pettyneet iranilaiset tai yksittäiset länsimaista alkuperää olevat ihmiset, jotka hyväksyvät Zarathustran opetukset sydämensä kutsusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyaikaisen zarathustralaisuuden vakava ongelma on uusien seuraajien houkutteleminen. Aluksi Zarathustran opetuksia julistettiin laajalti eri maissa, mutta muslimien vuosisatojen ajan harjoittaman vainon jälkeen zarathustralaiset lakkasivat houkuttelemasta muita ihmisiä uskontoonsa. Vaikka nykyään zarathustralaisia käännynnäisiä on Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa, heidän määränsä on liian vähäinen: useimmiten kyseessä ovat islamiin pettyneet iranilaiset tai yksittäiset länsimaista alkuperää olevat ihmiset, jotka hyväksyvät Zarathustran opetukset sydämensä kutsusta.

        Neuvostoliiton jälkeisellä alueella on myös jonkin verran zarathustralaisia, lähinnä valtioissa, joissa on jäljellä iranilaista perintöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neuvostoliiton jälkeisellä alueella on myös jonkin verran zarathustralaisia, lähinnä valtioissa, joissa on jäljellä iranilaista perintöä.

        TÄRKEÄÄ!


        Avestassa sanoilla deva-demon ja asura-jumala on päinvastainen merkitys kuin Vedoissa. Niinpä jotkut hindulaisuuden jumalat esiintyvät Avestassa demoneina, ja päinvastoin. On myös kahden perinteen yhteisiä jumalia, kuten Mitra, Varuna, Vayu jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TÄRKEÄÄ!


        Avestassa sanoilla deva-demon ja asura-jumala on päinvastainen merkitys kuin Vedoissa. Niinpä jotkut hindulaisuuden jumalat esiintyvät Avestassa demoneina, ja päinvastoin. On myös kahden perinteen yhteisiä jumalia, kuten Mitra, Varuna, Vayu jne.

        Koska zarathustralaisuus oli muinaisen laajalle levinnyt uskonto, sillä oli valtava vaikutus muihin perinteisiin ja uskontoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska zarathustralaisuus oli muinaisen laajalle levinnyt uskonto, sillä oli valtava vaikutus muihin perinteisiin ja uskontoihin.

        Avesta ja Vedat. Yhteinen kieli ja samanlainen filosofia, teologia, kosmogonia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avesta ja Vedat. Yhteinen kieli ja samanlainen filosofia, teologia, kosmogonia.

        Arjalaisia pidetään proto-indo-iranilais-eurooppalaisina. Tämän laajalle levinneen heimon jälkeläisistä tuli siirtolaisina eurooppalaisia, hinduja ja iranilaisia zarathustralaisia. Kansojemme yhteisen alkuperän vahvistavat läheiset kielet ja filosofiat. Kahden viimeksi mainitun ryhmän uskonnot ja kielet ovat erityisen läheisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arjalaisia pidetään proto-indo-iranilais-eurooppalaisina. Tämän laajalle levinneen heimon jälkeläisistä tuli siirtolaisina eurooppalaisia, hinduja ja iranilaisia zarathustralaisia. Kansojemme yhteisen alkuperän vahvistavat läheiset kielet ja filosofiat. Kahden viimeksi mainitun ryhmän uskonnot ja kielet ovat erityisen läheisiä.

        Sanskrit - intialaisten muinainen pyhä kieli on hyvin samankaltainen kuin muinainen iranilainen kieli Avesta. Se voidaan jäljittää sanarakenteen - kieliopin, etymologian - sanojen merkityksen, syntaksin, ääntämisen ja rytmiikan - sääntöjen perusteella. Jos korvaamme sanoissa joitakin transitiivisia kirjaimia, näistä kahdesta kielestä tulee varsin samankaltaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanskrit - intialaisten muinainen pyhä kieli on hyvin samankaltainen kuin muinainen iranilainen kieli Avesta. Se voidaan jäljittää sanarakenteen - kieliopin, etymologian - sanojen merkityksen, syntaksin, ääntämisen ja rytmiikan - sääntöjen perusteella. Jos korvaamme sanoissa joitakin transitiivisia kirjaimia, näistä kahdesta kielestä tulee varsin samankaltaisia.

        Avestalaisten käsitys dynaamisen maailmankaikkeutemme syntymisestä ensimmäisestä äänestä Ahuna on samankaltainen kuin intialainen ajatus ensimmäisestä äänestä Aum. Avestan ajatus maailmankaikkeuden hallitsemisesta kosmisen lain Asha/Arta avulla on samankaltainen kuin vedainen ajatus kosmisesta laista Rita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avestalaisten käsitys dynaamisen maailmankaikkeutemme syntymisestä ensimmäisestä äänestä Ahuna on samankaltainen kuin intialainen ajatus ensimmäisestä äänestä Aum. Avestan ajatus maailmankaikkeuden hallitsemisesta kosmisen lain Asha/Arta avulla on samankaltainen kuin vedainen ajatus kosmisesta laista Rita.

        Maan kosmogonia on samankaltainen Avestassa ja Vedoissa. Maapallon keskusakseli maailman astiana on Vedoissa Meru-vuori ja Avestassa Hukarya-vuori. Keskeisen saaren ja vuoren ympärille ulottuu pohjoinen valtameri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maan kosmogonia on samankaltainen Avestassa ja Vedoissa. Maapallon keskusakseli maailman astiana on Vedoissa Meru-vuori ja Avestassa Hukarya-vuori. Keskeisen saaren ja vuoren ympärille ulottuu pohjoinen valtameri.

        TÄRKEÄÄ!

        Ajatelkaa zarathustralaisuuden valtavaa vaikutusta kolmeen abramilaiseen uskontoon - juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin - ja pitäkää mielessä, että zarathustralaisuus oli voimissaan Iranissa, kun nämä kaksi jälkimmäistä syntyivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TÄRKEÄÄ!

        Ajatelkaa zarathustralaisuuden valtavaa vaikutusta kolmeen abramilaiseen uskontoon - juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin - ja pitäkää mielessä, että zarathustralaisuus oli voimissaan Iranissa, kun nämä kaksi jälkimmäistä syntyivät.

        Juutalaisuus ja kristinusko. Raamatussa ja vielä enemmän Kuolleenmeren kääröissä, erityisesti Kurinpidon käsikirjassa ja Valon ja Pimeyden poikien sodissa, zarathustralaisen kuningas Kikin nimi on Messias - Vapahtaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juutalaisuus ja kristinusko. Raamatussa ja vielä enemmän Kuolleenmeren kääröissä, erityisesti Kurinpidon käsikirjassa ja Valon ja Pimeyden poikien sodissa, zarathustralaisen kuningas Kikin nimi on Messias - Vapahtaja.

        Babylonian kuningas Nebukadnessar valloitti Jerusalemin vuonna 606 eaa. eKr. ja vangitsi juutalaiset seitsemänkymmenen vuoden ajaksi, kunnes Cyrus, joka valloitti Babylonin vuonna 536 eKr. C. Hän vapautti heidät ja antoi heidän palata kotimaahansa ja asettua entisille asuinsijoilleen. Lisäksi Kyyros antoi heille kulta- ja hopeaesineitä, jotka oli viety Jerusalemista valloituksen aikana. Hän auttoi heitä myös rakentamaan uudelleen heidän tuhoutuneen Salomon temppelinsä. Kyyroksen seuraaja Dareios jatkoi tätä apua. Myöhemmin Artahserkses valtuutti Nehemian rakentamaan uudelleen Jerusalemin muurit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Babylonian kuningas Nebukadnessar valloitti Jerusalemin vuonna 606 eaa. eKr. ja vangitsi juutalaiset seitsemänkymmenen vuoden ajaksi, kunnes Cyrus, joka valloitti Babylonin vuonna 536 eKr. C. Hän vapautti heidät ja antoi heidän palata kotimaahansa ja asettua entisille asuinsijoilleen. Lisäksi Kyyros antoi heille kulta- ja hopeaesineitä, jotka oli viety Jerusalemista valloituksen aikana. Hän auttoi heitä myös rakentamaan uudelleen heidän tuhoutuneen Salomon temppelinsä. Kyyroksen seuraaja Dareios jatkoi tätä apua. Myöhemmin Artahserkses valtuutti Nehemian rakentamaan uudelleen Jerusalemin muurit.

        Ahamenides hallitsi juutalaisia lähes kaksi vuosisataa, vuodesta 536 vuoteen 331 eKr. C. Heidän politiikassaan voitetuille sallittiin lempeyttä ja maltillisuutta. Tämä lisäsi huomattavasti juutalaisten kunnioitusta zarathustralaisia kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahamenides hallitsi juutalaisia lähes kaksi vuosisataa, vuodesta 536 vuoteen 331 eKr. C. Heidän politiikassaan voitetuille sallittiin lempeyttä ja maltillisuutta. Tämä lisäsi huomattavasti juutalaisten kunnioitusta zarathustralaisia kohtaan.

        Tämän pitkän ajanjakson aikana juutalaisuus sai elementtejä zarathustralaisuudesta. Zarathustralaisuus vaikutti juutalaiseen uskontoon pitkän ajanjakson ajan. Tämä väite perustuu siihen, että Raamatussa on monia viittauksia Iraniin ja sen kuninkaisiin Kyrukseen, Dareiokseen, Kserksesiin ja Artaxerksesiin. Esterin kirja on lähes kokonaan omistettu heille, ja Danielin kirjassa on useita viittauksia. Kyyros Suuren asetus on kirjattu lähes sanatarkasti Esran kirjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän pitkän ajanjakson aikana juutalaisuus sai elementtejä zarathustralaisuudesta. Zarathustralaisuus vaikutti juutalaiseen uskontoon pitkän ajanjakson ajan. Tämä väite perustuu siihen, että Raamatussa on monia viittauksia Iraniin ja sen kuninkaisiin Kyrukseen, Dareiokseen, Kserksesiin ja Artaxerksesiin. Esterin kirja on lähes kokonaan omistettu heille, ja Danielin kirjassa on useita viittauksia. Kyyros Suuren asetus on kirjattu lähes sanatarkasti Esran kirjaan.

        Zarathustralaisen jumalakäsitys on aina ollut ei-antropomorfinen. Muinaisten juutalaisten Jumala oli antropometrinen (ihmisen kaltainen). Vasta kun juutalaiset tapasivat iranilaiset, he alkoivat pitää Jumalaansa ei-antropomorfisena. Jumalasta ei tullut ainoastaan universaali, vaan hänestä tuli myös paljon armollisempi, inhimillisempi.

        On tunnettu tosiasia, että useimmat juutalaisten uskonnolliset lähteet on kirjoitettu Babyloniasta paluun jälkeen. Niinpä opit hyvästä ja pahasta, valosta ja pimeydestä, kuolemasta ja tuomiosta, taivaasta ja helvetistä, taivaallisesta hierarkiasta ja kuolemattomuudesta ovat peräisin zarathustralaisuudesta, jota asiantuntijat pitävät "kristillisen teologian historiallisena äitinä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustralaisen jumalakäsitys on aina ollut ei-antropomorfinen. Muinaisten juutalaisten Jumala oli antropometrinen (ihmisen kaltainen). Vasta kun juutalaiset tapasivat iranilaiset, he alkoivat pitää Jumalaansa ei-antropomorfisena. Jumalasta ei tullut ainoastaan universaali, vaan hänestä tuli myös paljon armollisempi, inhimillisempi.

        On tunnettu tosiasia, että useimmat juutalaisten uskonnolliset lähteet on kirjoitettu Babyloniasta paluun jälkeen. Niinpä opit hyvästä ja pahasta, valosta ja pimeydestä, kuolemasta ja tuomiosta, taivaasta ja helvetistä, taivaallisesta hierarkiasta ja kuolemattomuudesta ovat peräisin zarathustralaisuudesta, jota asiantuntijat pitävät "kristillisen teologian historiallisena äitinä".

        Taivaallisen hierarkian käsite on hyvin samankaltainen molemmissa uskonnoissa. Ahura Mazdan attribuutteina olevien seitsemän Ameshaspentin käsite hyväksytään "Jumalan seitsemänä silmänä (Sak. 4. 10) ", jotka ovat "Herran seitsemän henkeä, jotka on lähetetty kaikkiin maanpäällisiin etäisyyksiin (Apokalypsi 5. 6, Apokalypsi 4. 5) ". Joidenkin archengeleiden toiminta ja tehtävät ovat samanlaisia zaroastrialaisilla ja juutalaisilla. Esimerkiksi "Jumalallinen Sana" - arkkienkeli Gabriel on zarathustralaisuudessa esi-ladenin ajoista lähtien arkkienkeli Sraoshina. "Jumalallinen valo" - arkkienkeli Mikael on ollut zarathustralaisilla ja Vedoissa arkkienkeli Mitrana samasta muinaisuudesta lähtien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taivaallisen hierarkian käsite on hyvin samankaltainen molemmissa uskonnoissa. Ahura Mazdan attribuutteina olevien seitsemän Ameshaspentin käsite hyväksytään "Jumalan seitsemänä silmänä (Sak. 4. 10) ", jotka ovat "Herran seitsemän henkeä, jotka on lähetetty kaikkiin maanpäällisiin etäisyyksiin (Apokalypsi 5. 6, Apokalypsi 4. 5) ". Joidenkin archengeleiden toiminta ja tehtävät ovat samanlaisia zaroastrialaisilla ja juutalaisilla. Esimerkiksi "Jumalallinen Sana" - arkkienkeli Gabriel on zarathustralaisuudessa esi-ladenin ajoista lähtien arkkienkeli Sraoshina. "Jumalallinen valo" - arkkienkeli Mikael on ollut zarathustralaisilla ja Vedoissa arkkienkeli Mitrana samasta muinaisuudesta lähtien.

        Myös sielun kuolemattomuusopissa on läheistä samankaltaisuutta. Juutalaisuus on pitkään ollut hyvin epämääräinen kuolemanjälkeisen elämän suhteen, kunnes zarathustralaisuudesta saatiin ajatuksia. Ajatus kuolemattomuudesta eli tulevasta palkkiosta tai rangaistuksesta ja tulevan Vapahtajan saapumisesta otettiin zarathustralaisuuden opeista. Myös kristinusko omaksui opin, jonka mukaan maailman lopussa tapahtuu hyvän voitto pahasta ja kuolemattomuuden saapuminen henkiin. Juuri zarathustralaiset papit menivät Betlehemiin tarjoamaan lahjoja vastasyntyneelle profeettavauvalle Jeesukselle (Matt. 2. 11). Jotkut tutkijat pitävät kristinuskoa edellä esitetyllä tavalla juutalaisuuteen sisällytettyinä zarathustralaisina ajatuksina. Juutalaisten Jumalalla oli alkukantainen etiikka, ja hän oli pikemminkin diktaattori kuin armollinen. Jeesuksen Jumala toteuttaa universaalin täydellisyyden ja on täysin hyvä.

        Islam: vuonna 570 jKr. Bysantin valtakunta yllytti abessinialaisia tuhoamaan Mekan ja tuomaan kristinuskon Arabiaan. Ilman Persian keisari Khosroes Suuren oikea-aikaista apua muslimiutta ei ehkä olisi syntynyt lainkaan, ja Arabiasta olisi tullut kristitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös sielun kuolemattomuusopissa on läheistä samankaltaisuutta. Juutalaisuus on pitkään ollut hyvin epämääräinen kuolemanjälkeisen elämän suhteen, kunnes zarathustralaisuudesta saatiin ajatuksia. Ajatus kuolemattomuudesta eli tulevasta palkkiosta tai rangaistuksesta ja tulevan Vapahtajan saapumisesta otettiin zarathustralaisuuden opeista. Myös kristinusko omaksui opin, jonka mukaan maailman lopussa tapahtuu hyvän voitto pahasta ja kuolemattomuuden saapuminen henkiin. Juuri zarathustralaiset papit menivät Betlehemiin tarjoamaan lahjoja vastasyntyneelle profeettavauvalle Jeesukselle (Matt. 2. 11). Jotkut tutkijat pitävät kristinuskoa edellä esitetyllä tavalla juutalaisuuteen sisällytettyinä zarathustralaisina ajatuksina. Juutalaisten Jumalalla oli alkukantainen etiikka, ja hän oli pikemminkin diktaattori kuin armollinen. Jeesuksen Jumala toteuttaa universaalin täydellisyyden ja on täysin hyvä.

        Islam: vuonna 570 jKr. Bysantin valtakunta yllytti abessinialaisia tuhoamaan Mekan ja tuomaan kristinuskon Arabiaan. Ilman Persian keisari Khosroes Suuren oikea-aikaista apua muslimiutta ei ehkä olisi syntynyt lainkaan, ja Arabiasta olisi tullut kristitty.

        Vaikka islam on saanut vaikutteita myös juutalaisuudesta ja kristinuskosta, sen lainoja zarathustralaisuudesta ei voi kieltää. Nämä kaksi kansaa, arabit ja persialaiset, olivat pitkään olleet läheisessä yhteydessä toisiinsa. Iran vaikutti arabien islamiin niin kuin suurkaupunki vaikuttaa vallan huipulla olevaan maakuntaan. Monet avestalaiset ajatukset valuivat vastikään muodostettuun Koraaniin. Jopa Yazdgard III:n kukistamisen jälkeen vuonna 641 jKr. iranilainen sivilisaatio ja zarathustralaiset aatteet jatkoivat työtään Muhammedin uskon hyväksi.

        Zarathustralaisuuden tärkein panos islamiin oli se, että iranilainen Salman auttoi profeetta Muhammadia Medinassa Koraanin filosofian, kosmogonian ja oppien laatimisessa. Tämä mainitaan Koraanissa (Idän salainen kirja, osa VI). Jotkut uskovat myös, että Salman on osa islamilaista kolminaisuutta yhdessä Muhammedin ja Alin kanssa ja että hänen vaikutuksensa vuoksi hanifismi, profeetta Muhammedin uskonnon alkuperäinen nimi, muutettiin myöhemmin islamiksi (I-Salman). Salman samaistetaan iranilaiseen pyhimykseen Behzadiin, ja hänet tunnetaan myös nimellä Dastur Din-yar. Arabit kutsuvat häntä yleisesti nimellä Salman-i-Fars "Persialainen Salomo".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka islam on saanut vaikutteita myös juutalaisuudesta ja kristinuskosta, sen lainoja zarathustralaisuudesta ei voi kieltää. Nämä kaksi kansaa, arabit ja persialaiset, olivat pitkään olleet läheisessä yhteydessä toisiinsa. Iran vaikutti arabien islamiin niin kuin suurkaupunki vaikuttaa vallan huipulla olevaan maakuntaan. Monet avestalaiset ajatukset valuivat vastikään muodostettuun Koraaniin. Jopa Yazdgard III:n kukistamisen jälkeen vuonna 641 jKr. iranilainen sivilisaatio ja zarathustralaiset aatteet jatkoivat työtään Muhammedin uskon hyväksi.

        Zarathustralaisuuden tärkein panos islamiin oli se, että iranilainen Salman auttoi profeetta Muhammadia Medinassa Koraanin filosofian, kosmogonian ja oppien laatimisessa. Tämä mainitaan Koraanissa (Idän salainen kirja, osa VI). Jotkut uskovat myös, että Salman on osa islamilaista kolminaisuutta yhdessä Muhammedin ja Alin kanssa ja että hänen vaikutuksensa vuoksi hanifismi, profeetta Muhammedin uskonnon alkuperäinen nimi, muutettiin myöhemmin islamiksi (I-Salman). Salman samaistetaan iranilaiseen pyhimykseen Behzadiin, ja hänet tunnetaan myös nimellä Dastur Din-yar. Arabit kutsuvat häntä yleisesti nimellä Salman-i-Fars "Persialainen Salomo".

        Zarathustralaisuuden vaikutus näkyy lähes koko Koraanissa. Jokainen luku yhdeksättä lukuun ottamatta alkaa kaavalla .... Tämä kehotus on täsmälleen samanlainen kuin zarathustralaisessa kehotuksessa ...Jopa ohje rukoilla viisi kertaa päivässä omaksuttiin islamiin lainauksena zarathustralaisuudesta, jolloin rukoiltiin viidessä osassa päivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustralaisuuden vaikutus näkyy lähes koko Koraanissa. Jokainen luku yhdeksättä lukuun ottamatta alkaa kaavalla .... Tämä kehotus on täsmälleen samanlainen kuin zarathustralaisessa kehotuksessa ...Jopa ohje rukoilla viisi kertaa päivässä omaksuttiin islamiin lainauksena zarathustralaisuudesta, jolloin rukoiltiin viidessä osassa päivää.

        Hierarkian käsitteessä Koraani muistuttaa hyvin paljon zarathustralaisuutta. Aivan kuten Ahura Mazdaa avustavat työssään Ameshaspentit (arkkienkelit) ja Yazadit (enkelit), myös Allahia avustavat enkelit ja arkkienkelit, ja heidän yhteisenä tarkoituksenaan on johdattaa ihminen pimeydestä valoon. (Koraani. Osa. 33. 42). Samankaltainen on myös islamin ja zarathustralaisuuden uskomus siitä, että pimeät voimat pyrkivät heikentämään Jumalan työtä ja viettelemään ihmisen pahaan (Vendidad 19. 4-10, Koraani, osa. 17. 55).

        Zarathustralaisuuden Chinwad-silta, joka sielun on ylitettävä aamunkoitteessa neljäntenä päivänä kuoleman jälkeen (Vendidad 19. 27-30), on lähde ajatukselle muslimien Al Sirat -sillasta, joka johtaa taivaaseen tai helvettiin ja jossa tapahtuu kaikkien kuolleiden tuomio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hierarkian käsitteessä Koraani muistuttaa hyvin paljon zarathustralaisuutta. Aivan kuten Ahura Mazdaa avustavat työssään Ameshaspentit (arkkienkelit) ja Yazadit (enkelit), myös Allahia avustavat enkelit ja arkkienkelit, ja heidän yhteisenä tarkoituksenaan on johdattaa ihminen pimeydestä valoon. (Koraani. Osa. 33. 42). Samankaltainen on myös islamin ja zarathustralaisuuden uskomus siitä, että pimeät voimat pyrkivät heikentämään Jumalan työtä ja viettelemään ihmisen pahaan (Vendidad 19. 4-10, Koraani, osa. 17. 55).

        Zarathustralaisuuden Chinwad-silta, joka sielun on ylitettävä aamunkoitteessa neljäntenä päivänä kuoleman jälkeen (Vendidad 19. 27-30), on lähde ajatukselle muslimien Al Sirat -sillasta, joka johtaa taivaaseen tai helvettiin ja jossa tapahtuu kaikkien kuolleiden tuomio.

        Zarathustralainen ajatus sielun kuolemattomuudesta, ylösnousemuksesta ja Vapahtajan saapumisesta löysi tiensä islamiin profeetta Muhammedin kuoleman jälkeen. Muslimit uskovat, että Vapahtaja Mahdi saapuu aikojen lopussa, tuo ylösnousemuksen ja luo oikeudenmukaisuuden.

        Jopa islamin uskonnon näkyvin symboli, kuunsirppi, jonka sisällä on Venus, kuului alun perin Iraniin. Joidenkin Sassanidien kuninkaiden, erityisesti Firozin, kolikoissa on tulialttari, jonka oikealla puolella on kuunsirppi ja vasemmalla puolella tähti. Kobadin ja monien hänen jälkeisten kuninkaiden kolikoissa tähdet oli sijoitettu puolikuun sisälle. Zarathustralaiset kunnioittavat tunnetusti luonnon esineitä, mutta vielä enemmän he ovat tähtitieteen ja astrologian asiantuntijoita. Kuunsirpin ja Venuksen symboli osoittaa symbolisesti näiden kahden kohteen suotuisan yhtymäkohdan, joka on harvinainen tähtitieteellinen ilmiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustralainen ajatus sielun kuolemattomuudesta, ylösnousemuksesta ja Vapahtajan saapumisesta löysi tiensä islamiin profeetta Muhammedin kuoleman jälkeen. Muslimit uskovat, että Vapahtaja Mahdi saapuu aikojen lopussa, tuo ylösnousemuksen ja luo oikeudenmukaisuuden.

        Jopa islamin uskonnon näkyvin symboli, kuunsirppi, jonka sisällä on Venus, kuului alun perin Iraniin. Joidenkin Sassanidien kuninkaiden, erityisesti Firozin, kolikoissa on tulialttari, jonka oikealla puolella on kuunsirppi ja vasemmalla puolella tähti. Kobadin ja monien hänen jälkeisten kuninkaiden kolikoissa tähdet oli sijoitettu puolikuun sisälle. Zarathustralaiset kunnioittavat tunnetusti luonnon esineitä, mutta vielä enemmän he ovat tähtitieteen ja astrologian asiantuntijoita. Kuunsirpin ja Venuksen symboli osoittaa symbolisesti näiden kahden kohteen suotuisan yhtymäkohdan, joka on harvinainen tähtitieteellinen ilmiö.

        Iran oli zarathustralaisuuden kehto. Sillä oli loistava menneisyys, joka oli paljon loistokkaampi ja humanistisempi kuin useimmissa muissa muinaisen maailman maissa. Se oli suuri linkki idän ja lännen välillä. Zarathustralaisuus muokkasi Iranin sivilisaatiota, joka vaikutti muihin maihin ja maailmanuskontoihin. Zarathustralaisuuden kauneus ja voima on siinä, että sen vaikutus levisi ja säilyi, ei ainoastaan silloin, kun valtakunta oli voimansa huipulla, vaan myös Iranin tappion jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iran oli zarathustralaisuuden kehto. Sillä oli loistava menneisyys, joka oli paljon loistokkaampi ja humanistisempi kuin useimmissa muissa muinaisen maailman maissa. Se oli suuri linkki idän ja lännen välillä. Zarathustralaisuus muokkasi Iranin sivilisaatiota, joka vaikutti muihin maihin ja maailmanuskontoihin. Zarathustralaisuuden kauneus ja voima on siinä, että sen vaikutus levisi ja säilyi, ei ainoastaan silloin, kun valtakunta oli voimansa huipulla, vaan myös Iranin tappion jälkeen.

        https://glorian.org/images/stories/masters/z8.jpg
        Zarathustra


      • Anonyymi

        Olisiko Zarathuatra edellisten aikojen Jeesus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko Zarathuatra edellisten aikojen Jeesus?

        Joka muutaman tuhanne vuoden välein kai ilmaantuu joku uusi Messian, profeetta?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe