Kuinka helppoa onkaan elämämme, kun on kaikkea saatavilla, läpi vuoden.
Lentotomaatit lentävät luoksemme, Hollannin kirsikkatomaatit tunkevat suuhumme.
Sitten vielä joku marisee osaansa, vaikka saa, ja omistaa, vallan paljon, verrattuna maailman köyhiin.
Miksi meille pitäisi antaa kaikki?
Missä luulet olevan paremmin?
Nimeä maa!
.
Jos ois halla heinäkuussa, talvi keskellä keseä.
34
251
Vastaukset
- sitroen.
On se ennen montakin kertaa ollut halla heinäkuussa ja talvi keskellä kesää.
Olikohan vuosi 1695 vai -96 kun maaliskuussa vilja kylvettiin kun oli kesäkelit. Juhannuskirkkoon sitten hevosella ja reellä järven jäitten yli mentiin.
Vuosina 1696-1697 kolmas osa Suomen asukkaista kuoli nälkään ja sen mukana tulleisiin tauteihin. Tämä on vanhin nälkäjakso, josta on dokumentit. Sitä ennenkin niitä on ollut mm olkivuodet 1601-1602, mutta niissä kuolleista ei ole tarkkoja dokumentteja.
Linkistä http://www.123kotisivu.fi/jokkel/59165469 löytyy, mitä Hämäläinen-lehti kirjoitti 1859 aiheesta.
Näinköhän sitä ruokaa muualta maailmasta Suomeen riittäisi, jos kato kävisi? Tuskin se kato Suomen rajojen sisälle pysähtyisi.
Eikä ainakaan 1860-luvun nälkävuosina saatu riistaa eikä kalaa, mitä aikalaiset ihmettelivät.- ap.
Monesti olen miettinyt, kuinka mättöä ja herkkua maailma on nykyisin monille, kun joillakin on jopa tapana ostaa yli tarpeittensa ruokaa, ja kantaa sitä kasseittain roskiin.
Miltä on muinoin mahtanut tuntua, kun ruoka on loppunut kokonaan.
On ollut lähdettävä yksin tai laumassa kerjäämään. Kuka on saanut homeisen leivänkannikan, joku ei mitään.
Varmasti on ollut anteliaitakin ihmisiä, joilla on ollut sydäntä ja varaa auttaa vähäväkisempiään.
Missä kerjäläiset asuivat, miten moni sairastui ja kuoli nälän heikentäminä.
Ei ihme, että jopa vanhoissa kehtolauluissa toivoteltiin lasta Tuonelaan. Kai se olisi ollut äidin mielestä parempi vaihtoehto, kuin lapsen sairastua nälässä ja puutteessa.
Onneksi oli olemassa pettua jauhojen jatkeeksi.
Joillakin oli vain pelkkää silkkoa.
Missä määrin mahdamme nykyisin olla oman tuotannon varassa vaikkapa ravintotalouden kannalta?
Kaksi mielenkiintoista linkkiä.
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=4075
http://www.luontoyrittaja.net/216.html - - sama -
ap. kirjoitti:
Monesti olen miettinyt, kuinka mättöä ja herkkua maailma on nykyisin monille, kun joillakin on jopa tapana ostaa yli tarpeittensa ruokaa, ja kantaa sitä kasseittain roskiin.
On ollut lähdettävä yksin tai laumassa kerjäämään. Kuka on saanut homeisen leivänkannikan, joku ei mitään.
Varmasti on ollut anteliaitakin ihmisiä, joilla on ollut sydäntä ja varaa auttaa vähäväkisempiään.
Ei ihme, että jopa vanhoissa kehtolauluissa toivoteltiin lasta Tuonelaan. Kai se olisi ollut äidin mielestä parempi vaihtoehto, kuin lapsen sairastua nälässä ja puutteessa.
Missä määrin mahdamme nykyisin olla oman tuotannon varassa vaikkapa ravintotalouden kannalta?
http://www.luontoyrittaja.net/216.htmlUnohdin kiittää hienosta linkistä, jossa on paljon luettavaa.
- sitroen.
ap. kirjoitti:
http://www.luontoyrittaja.net/216.htmlMinun äitini syntyi 1907 ja kertoi syöneensä nuorena kotonaan olosuhteitten pakosta olkileipää eli jauhetulla oljella jatkettua leipää kun ei ollut viljaa riittävästi. Pettuakin oli maistanut, vaan ei oltu sitä käytetty ainakaan enemmälti kotonaan.
Kertoi myös suurista nälkävuosista eli luultavasti 1860-luvun nälkävuosista sitä, mitä oli vanhemmiltaan kuullut. Vaan ei se pentuna kiinnostanut vähääkään. Sitten kun alkoi kiinnostamaan, niin eipä ollut enää kertojaa... Kertoili jotain perimätietoa isonvihan ajaltakin, vaan eipä jäänyt mieleen kuin ne aidanseipäisiin istutetut lapset... - keppihevonen
ap. kirjoitti:
http://www.luontoyrittaja.net/216.htmlIsäni kertoi kerran että tultuaan koulusta (oli siellä jollain nähnyt lihaa) oli pyytänyt äidiltään saada myös lihaa evääksi. Äitinsä oli vain hiljaa työntänyt veitsen pojan käteen ja sanonut että lihatiinu on vintillä. Vaan eihän siellä tiinussa ollut kuin suolalaukkaa vaikka kuinka ronkki.
- ap.
keppihevonen kirjoitti:
Isäni kertoi kerran että tultuaan koulusta (oli siellä jollain nähnyt lihaa) oli pyytänyt äidiltään saada myös lihaa evääksi. Äitinsä oli vain hiljaa työntänyt veitsen pojan käteen ja sanonut että lihatiinu on vintillä. Vaan eihän siellä tiinussa ollut kuin suolalaukkaa vaikka kuinka ronkki.
Nyt sitten vasta tiedän, ettei laukkamakkara ole hevosesta tehtyä, vaan suolalaukka = suolavesi.
Tuohon aikaan ei luultavimmin lapset nyrpistelleet neniään ruokapöydässä.
Sitroenille. Äitisi oli toisen mummoni ikäluokkaa.
Petut ja oljet ovat varmasti vaatineet hyvää mahaa.
Nythän pettu on taas peräti superfoodia.
Itseäni on jäänyt ikuisesti kaduttamaan, kun ei aina jaksanut kuunnella antaumuksella vanhempieni kertomuksia lapsuudestaan ja nuoruudestaan. Nyt niistä suuri osa jää ainaisesti unholaan.
"aidanseipäisiin istutetut lapset... "?? - sitroen.
ap. kirjoitti:
Nyt sitten vasta tiedän, ettei laukkamakkara ole hevosesta tehtyä, vaan suolalaukka = suolavesi.
Tuohon aikaan ei luultavimmin lapset nyrpistelleet neniään ruokapöydässä.
Sitroenille. Äitisi oli toisen mummoni ikäluokkaa.
Petut ja oljet ovat varmasti vaatineet hyvää mahaa.
Nythän pettu on taas peräti superfoodia.
Itseäni on jäänyt ikuisesti kaduttamaan, kun ei aina jaksanut kuunnella antaumuksella vanhempieni kertomuksia lapsuudestaan ja nuoruudestaan. Nyt niistä suuri osa jää ainaisesti unholaan.
"aidanseipäisiin istutetut lapset... "??Niin, ne lapset nostettiin aidanseipäisiin siten, että seiväs meni pers*reiästä sisään... Ja syvälle...
- ap.
sitroen. kirjoitti:
Niin, ne lapset nostettiin aidanseipäisiin siten, että seiväs meni pers*reiästä sisään... Ja syvälle...
Höäh, no johan oli Rovaniemen markkinat.
- .
On hellettä heinäkuussa, on pakkasta tammikuussa. Pitää paikkansa.
- . .
Ei halla ole helle, päinvastoin.
- Tase pappa
Onko aloittajalla hieman meitä syyllistävä ote, rivien välistä luettavissa?
Miksi emme saisi käyttää kaikkea sitä, minkä pystymme työllämme ansaituilla rahoilla hankkimaan.
Joku toinen omalla työllään sen meille tekee, jos ilmasto-olosuhteet mahdollistaa sen tuottamisen.
Olisiko parempi, jos kaikki kieltäytyisi syömästä ja juomasta maan anteja, vain siitä syystä, että jonkun muun maan kansalaiset näkevät nälkää.
Niin solidaariseksi en sentään aio ryhtyä, niin kauan kun niitä onnen pipanoita on saatavissa ja pystyn niitä hankkimaan.
Nautitaan, jos voidaan ja eletään päivä kerrallaan.
Olen sen sotien jälkeisen ajan elänyt pohjoisen pienessä pirtissä, nähden todellakin nälkää, koska paikkakunnan körtit ja lestat jakoivat työpaikat keskenään.
Niitä töitäpä ei sitten uskottomille "pakanoille" enää riittänytkään.
Aika aikaa kutakin - sanoi pässi, kun päätä leikattiin.- ap.
Eipä minulla ole edellytyksiä kaavailla itsestäni mitään pylväspyhimystä, jolla sädekehä pään päällä loistelee.
Nautitaan kukin halunsa mukaan, mutta jos koko maailma kuluttaisi yhtä paljon kuin länsimaat, saattaisi tulla uusi tarve kerjäyskulttuurille täälläkin.
Raha on tehty kulutusta varten, mutten ymmärrä ruo'an tuhlaamista.
Jokainen osaa arvioida kulutuksensa, ilman että kaatopaikoille tarvii ruokaa valtavasti kärrätä.
Eipä toki kannata pitää itseään laskitynnyrinä, koska muuten alkaa siltä näyttääkin. Meikän lapsuuteen nekin tynnyrit kuuluivat.
Helppohan minun olisi paheksuakin, täydellä mahalla. Kaukana kavala maailma. - Tase pappa
ap. kirjoitti:
Eipä minulla ole edellytyksiä kaavailla itsestäni mitään pylväspyhimystä, jolla sädekehä pään päällä loistelee.
Nautitaan kukin halunsa mukaan, mutta jos koko maailma kuluttaisi yhtä paljon kuin länsimaat, saattaisi tulla uusi tarve kerjäyskulttuurille täälläkin.
Raha on tehty kulutusta varten, mutten ymmärrä ruo'an tuhlaamista.
Jokainen osaa arvioida kulutuksensa, ilman että kaatopaikoille tarvii ruokaa valtavasti kärrätä.
Eipä toki kannata pitää itseään laskitynnyrinä, koska muuten alkaa siltä näyttääkin. Meikän lapsuuteen nekin tynnyrit kuuluivat.
Helppohan minun olisi paheksuakin, täydellä mahalla. Kaukana kavala maailma.En minäkään ymmärrä jos ruokaa kaatopaikoille heitetään.
Kotitalouksia syyllistetään siitäkin, mielestäni lähes aiheettomasti.
Kauppa heittää viimeisen myyntipäivän ylittänyttä, täysin käyttökeöpoista ruokaa valtavat määrät kaatikselle.
Kaiketi tämäkin sapuskamäärä lasketaan kotitalouksien syyksi, koska eivät ole ostaneet kaikkea, kaupan myytäväksi tarkoitettua ruokaerää, ostaneet.
Lainsäätäjät ovat kaupalle ne säännökset laatineet. Kaiketi kuluttajan suojaksi, hyvää tarkoittaen.
Kaiken maailman kulutus - konsultit toitottaa viimeisen myyntipäivän ja käyttöpäivän tärkeyttä.
Siinä sitten koti - kuluttaja taiteilee omantuntonsa kanssa, uskaltaakohan tuota enää perheelle tarjota, koska eilen oli maito mennyt vanhaksi.
Järjen käyttö on sentään sallittua. - ap.
Tase pappa kirjoitti:
En minäkään ymmärrä jos ruokaa kaatopaikoille heitetään.
Kotitalouksia syyllistetään siitäkin, mielestäni lähes aiheettomasti.
Kauppa heittää viimeisen myyntipäivän ylittänyttä, täysin käyttökeöpoista ruokaa valtavat määrät kaatikselle.
Kaiketi tämäkin sapuskamäärä lasketaan kotitalouksien syyksi, koska eivät ole ostaneet kaikkea, kaupan myytäväksi tarkoitettua ruokaerää, ostaneet.
Lainsäätäjät ovat kaupalle ne säännökset laatineet. Kaiketi kuluttajan suojaksi, hyvää tarkoittaen.
Kaiken maailman kulutus - konsultit toitottaa viimeisen myyntipäivän ja käyttöpäivän tärkeyttä.
Siinä sitten koti - kuluttaja taiteilee omantuntonsa kanssa, uskaltaakohan tuota enää perheelle tarjota, koska eilen oli maito mennyt vanhaksi.
Järjen käyttö on sentään sallittua.Samoin ajattelen toki kuin sinäkin, kauppa enimmän kaatopaikkoja ruokkii.
Kyllä itse olen uskonut ravintoasiantuntijoita, että kannattaa käyttää aistejaan, jos parasta ennen-päiväys on jo takana päin. Moni tuote on käyttökelpoista pitkään sen jälkeenkin.
Ei nyt tietenkään kannata terveytensä kanssa leikkiäkään, eikä palata kaupassa makkaran pesuun.
Menneet sukupolvet vuodattaisivat katkeria kyyneliä, jos tietäisivät, että ruokaa kaatikselle menee.
Mutta nyt on nyt, eikä aika mennyt koskaan kai palaa, monessa suhteessa onneksi.
- meeriamanda
Minä useinkin olen kirjoittanut siitä et tieto/taitoa näihin köyhiin maihin pitääisi viedä...ei passivoida heitä odottamaan seuraavaa avustuskuormaa.
Monet seurakunnat lähettävät henkilöitään auttamaan, mutta se on kuin itikan ininää.
Nämä maat halutaan pitää alikehittynein vain siksi et heitä voidaan käyttää hyväkseen.
Minun pikkuperheessäni on ruokaa, vaan on huoliakin. En tuhlaa, mut omia varojani käytän.- ap.
Samma här.
Vanha sanonta, älä vie kalaa, vie onki. Kun vain osaisivat vaikkapa avustuksina saamansa kaivot pitää kunnossa.
Koulunkäynti takaa varmimmin hyvinvointia.
Niinpä, ja mistä saataisiin vähintäänkin toinen maapallo kulutettavaksi, jotta kaikilla olisi kuin meillä.
Hyvä Suomi! - meeriamanda
ap. kirjoitti:
Samma här.
Vanha sanonta, älä vie kalaa, vie onki. Kun vain osaisivat vaikkapa avustuksina saamansa kaivot pitää kunnossa.
Koulunkäynti takaa varmimmin hyvinvointia.
Niinpä, ja mistä saataisiin vähintäänkin toinen maapallo kulutettavaksi, jotta kaikilla olisi kuin meillä.
Hyvä Suomi!Olen ollut seurakunnan tilaisuudessa jossa nämä lähetystyöntekijät kertoilivat kokemuksiaa ja näkemyksiään. Kaivoista ei välitetty pitää huolta...ei kiinnostanut ketään.. myös työkaluaja kunnostettuja ja neuvot oli annettu...ei ketään niidenkään korjaus kiinnostanut. Rikki mikä rikki. Istuskellaan mieluimmin ja odotetaan apurekkaa.
Eli en ihan siihenkään menisi etteikö heitä edes joitakin ole yritetty auttaa, työ vaan ei ole heidän juttunsa. - ap.
meeriamanda kirjoitti:
Olen ollut seurakunnan tilaisuudessa jossa nämä lähetystyöntekijät kertoilivat kokemuksiaa ja näkemyksiään. Kaivoista ei välitetty pitää huolta...ei kiinnostanut ketään.. myös työkaluaja kunnostettuja ja neuvot oli annettu...ei ketään niidenkään korjaus kiinnostanut. Rikki mikä rikki. Istuskellaan mieluimmin ja odotetaan apurekkaa.
Eli en ihan siihenkään menisi etteikö heitä edes joitakin ole yritetty auttaa, työ vaan ei ole heidän juttunsa.Monenlaista varmasti mukaan mahtuu.
Telkun antaman tiedon perusteella säälittää, kuinka kovan saavat monissa maissa Afrikassa naiset kokea.
Vesi haetaan jostain kaukaisuudesta, ja loppuaika tehdään sapuskaa, jota varten on pitänyt risut kerätä jostain Timbuktusta.
Lapsia syntyy vähintään 1/vuosi.
Vaikea on eri kulttuurien tosiaan ymmärtää.
Parasta siellä lie yhteisöllisyys.
Koulunkäynti, koulunkäynti mahdollisuuksien mukaan.
- säästöä..
soijarouhe, pavut, herneet, siemenet kasvisvalkuaisaineina
heille, jotka kieltäytyvät lihansyönnistä,
ei ole kylmäsäilytysongelmia ja maistuvat ihan hyvälle.
Hintakin edullisempi.
Vaihtoehtoruokaa.- ap.
Entisaikoina, vähemmällä mässyllä, ei levinneet monet kansantaudit.
Eipä silti, että sen takia tarvisi taas tulla ruokapulaa.
Vähemmällä lihansyönnilläkin moni pärjäisi terveempänä. - olkia ja männynk...
ap. kirjoitti:
Entisaikoina, vähemmällä mässyllä, ei levinneet monet kansantaudit.
Eipä silti, että sen takia tarvisi taas tulla ruokapulaa.
Vähemmällä lihansyönnilläkin moni pärjäisi terveempänä.sinulle ap. kuten myös kaikille ketjuun osallistuneille.
Pelästyin jo, mistä minua syytetään, koska itse en heitä koskaan ruokaa roskiin, vaikka yksineläjä olenkin ja luulisi, että ainakin leipää menee, koska se on yleensä isoissa pakkauksissa ja pakastinta ei ole.
Mutta minäpä säilytänkin ostetun, siis tarjouksesta hankitun, leivän jääkaapissa ja osan kuivaan. Koska yleensä paistan leipäni itse, niin liotan nämä kuivat leivät ns. juureksi ja sitten vain hiivaa, jauhoja, kohotus ja taas on tuoretta leipää.
Koska lähikauppani suosii isoja pakkauksia myös liha tuotteissa, niin olen ratkaissut ongelman säilöntä tableteilla. Mutta mitä näistä minun keinoistani.
Katselin eilen TV:stä pikasilmäyksellä jotain ohjelmaa ruoan tuotannosta ja todellakin meinasi mennä ruokahalu tyystin. Selostamatta enempää teille siitä, niin jatkuvasti tulee mieleeni myös kirjoitus joskus täältä, että Amerikasta toimitetaan viljaa kyllä Afriikkaan, mutta se käsitellään siten, että se ei idä???
Siis viljaa he mukamas (kukahan senkin sitten saa) saavat, mutta se pitää syödä, sillä se ei tuota uutta satoa?? He eivät siis voi sitä kylvää.....no voivat tietenkin, mutta se ei idä, siis siitä ei ole mahdollista saada uutta satoa! Uskomatonta!!
Ja taas levitetään kuvia nälkäänäkevistä, joille pitäisi avustusta antaa? Autettiinhan me Virolaisiakin ja mikä oli tulos? Kyllähän Te kaikki tiedätte tämän, mihin ilmainen rahan saanti johtaa?? Suomessakin!!
Leipäjonoista täällä hohkataan, mutta mielestäni pitäisi saada koulutusta leivänpaistoon ja asunto jossa olisi se uuni! - ap.
olkia ja männynk... kirjoitti:
sinulle ap. kuten myös kaikille ketjuun osallistuneille.
Pelästyin jo, mistä minua syytetään, koska itse en heitä koskaan ruokaa roskiin, vaikka yksineläjä olenkin ja luulisi, että ainakin leipää menee, koska se on yleensä isoissa pakkauksissa ja pakastinta ei ole.
Mutta minäpä säilytänkin ostetun, siis tarjouksesta hankitun, leivän jääkaapissa ja osan kuivaan. Koska yleensä paistan leipäni itse, niin liotan nämä kuivat leivät ns. juureksi ja sitten vain hiivaa, jauhoja, kohotus ja taas on tuoretta leipää.
Koska lähikauppani suosii isoja pakkauksia myös liha tuotteissa, niin olen ratkaissut ongelman säilöntä tableteilla. Mutta mitä näistä minun keinoistani.
Katselin eilen TV:stä pikasilmäyksellä jotain ohjelmaa ruoan tuotannosta ja todellakin meinasi mennä ruokahalu tyystin. Selostamatta enempää teille siitä, niin jatkuvasti tulee mieleeni myös kirjoitus joskus täältä, että Amerikasta toimitetaan viljaa kyllä Afriikkaan, mutta se käsitellään siten, että se ei idä???
Siis viljaa he mukamas (kukahan senkin sitten saa) saavat, mutta se pitää syödä, sillä se ei tuota uutta satoa?? He eivät siis voi sitä kylvää.....no voivat tietenkin, mutta se ei idä, siis siitä ei ole mahdollista saada uutta satoa! Uskomatonta!!
Ja taas levitetään kuvia nälkäänäkevistä, joille pitäisi avustusta antaa? Autettiinhan me Virolaisiakin ja mikä oli tulos? Kyllähän Te kaikki tiedätte tämän, mihin ilmainen rahan saanti johtaa?? Suomessakin!!
Leipäjonoista täällä hohkataan, mutta mielestäni pitäisi saada koulutusta leivänpaistoon ja asunto jossa olisi se uuni!Älähän huoli, ei täällä kukaan syyllistä sinua, eikä muitakaan.
Ei meilläkään roskiin turhaan ruokaa lastata. Sen verran on lapsena tapoja opetettu, ettei ruokaa haaskata.
Meillä minä olen ainut leivän syöjä, joten en leivo. Kaupassa, viimeksi tänään, oli ruisleipää hyvässä tarjouksessa. Joskus ostan matkan varrelle sattuvista leipomoista edullisesti.
Inhoan ruo'alla leikkimistä, kun vaikkapa buffetissa kerätään valtava keko lautaselle, siitä sitten näykitään ja loput joutuvat jätteisiin.
Viedäänkö siis Afrikkaan jotain geenimanipuloitua viljaa, joka ei idä. Ihmeellistä hommaa.
Koulutus olisi kaiken A ja O. Mutta pidettiinhän muinoin maaorjatkin mahdollisimman oppimattomina, etteivät olisi älynneet pyrkiä parempaan.
Ainaskin Bikinin atollilla olisi rauhallista, ehkä kuitenkin vähän kuoppaista, tämä maailman meno.
Kaikenlaista ydinvammaa ja -voimaa on ihmisen kestettävä, samoin nälänhätää. Kuolevaksikin on antauduttava.
Turhanpäiväiselle ihmiselle ei maailmassa ole tilaa.
Turhanpäiväiset ihmiset aiheuttavat sen että maailmassa on pakko tuottaa liikaa ruokaa ja kiusata peltoja ja eläimiä, merenmenoa ja lintujen lentoa.
Kansakunnat, jotka ovat nykymaailman luoneet, heidän pitää aina olla etuoikeutettuja.
H.- kysyn vaan
Turhanpäiväinen ihminen, määrittele hänet. Sairas, vammainen, työtön, mielenterveysongelmainen, vai kuka?
- Tarvin
Onko tuo sitä luonnollista valintaa, evoluutiota?
Mikä sinussa on niin erinomaista että olet selvinnyt näinkin pitkälle? Hyvä sairaanhoito vai omilla meriiteillä? kysyn vaan kirjoitti:
Turhanpäiväinen ihminen, määrittele hänet. Sairas, vammainen, työtön, mielenterveysongelmainen, vai kuka?
"kysyn vaan"
Aloitus taisi koskea elintarvikkeita ja kenelle ne kuuluu.
Ymmärrän hyvin kykenemättömyyden, kaikilta osiltaan, ja ymmärrän myöskin heidän osansa elämässä.
Vaikeaa on ottaa kantaa kaikkiin, mutta helppoa on ymmärtää että he käyvät liian kalliiksi, omillaan toimeentuleville ihmisille.
Elanto ja eläke on aina ihmisen pakko ansaita itse.
En ymmärrä mitenkään että liikakansoitusta suositaan.
Ja minulla on myöskin vaikeaa erottaa toisistaan ihmisyys ja inhimillisyys.
H.- pahaa tekee
hunksz kirjoitti:
"kysyn vaan"
Ymmärrän hyvin kykenemättömyyden, kaikilta osiltaan, ja ymmärrän myöskin heidän osansa elämässä.
Vaikeaa on ottaa kantaa kaikkiin, mutta helppoa on ymmärtää että he käyvät liian kalliiksi, omillaan toimeentuleville ihmisille.
H.Et ole Jumala joka säätää ja päättää kuka on kelvollinen elämään. Vaikka mitä ilmeisimmin toivoisit olevasi.
Tarvin kirjoitti:
Onko tuo sitä luonnollista valintaa, evoluutiota?
Mikä sinussa on niin erinomaista että olet selvinnyt näinkin pitkälle? Hyvä sairaanhoito vai omilla meriiteillä?"Tarvin"
Tuo aikaisempi kommenttini saattoi antaa sinulle jotakin.
Rakentamani kansakunta, Suomi, on pitänyt minusta hyvän huolen ja katson että olen sen ansainnutkin.
Töitä kun olen tehnyt 14v asti. Ja verot olen maksanut.
Pikaisesti laskien, olen ollut sairauslomalla n. 30 pv.
Enkä ole rikkonut kuin yhden nilkan, senkin omasta syystäni.
Ei olisi pitänyt urheilla.
Voi kyllä olla niinkin, että olen valinnut hyvän luonnon tai luonto on valinnut hyvän ihmisen minussa.
Eiköhän minussa ole toiminut Darwinismi hyvin.
Darwinismi saattaa koskea myös henkistä kehitystä.
Liekö henkinen herkkyys, anteeksiantoineen ja armoineen on osa sitä,
vai olisiko se jumalten juttu?
H.hunksz kirjoitti:
"kysyn vaan"
H.Hunksz@
Kirjoitn tuonne toiseen ketjuuni:
Olemme jo aijemmin keskustelleet kehitysapurahojen perille menosta. Niin taas aletaan keräämään rahaa Afrikkaan kuten kerättiin jo kuuskytluvulla. Liekö menneet koskaan tosihätään. Valokuvia nälkäänäkevistä lapsista levitettiin ja levitetään meidän "pullasorsien" maailmaan.
En jaksa uskoa, että ihmiskunta muuttuu paremmaksi ja vähäosaiset ja lapset saisivat elää onnellisen lapsuuden, niin meillä kuin muuallakin, ei minun aikanani.
Ylikansoittunutta maapalloa ei voi hallita kukaan. Ennenkuin ruoka loppuu se kasaantuu rikkaille, lopuksi vesi lopettaa elämän kun sen aika tulee, mutta ei vielä 21.12.2012pahaa tekee kirjoitti:
Et ole Jumala joka säätää ja päättää kuka on kelvollinen elämään. Vaikka mitä ilmeisimmin toivoisit olevasi.
"pahaa tekee"
Oikeassa olet, en luonut elämää, minä vain synnyin sen keskelle.
Tunnen kyllä kundin jonka faija on syyllinen asiaan.
Jos minä kehtaisin vihjaistakin, että: "Jospä määkin sillee?"
Thorin vasara löisi ja Gandalfin sauva salamoisi.
Täytän siis tehtäväni ja varoittelen ihmiskuntaa, ihmiskuntaa tuhonsa tiellä.
H.korppis kirjoitti:
Hunksz@
Kirjoitn tuonne toiseen ketjuuni:
Olemme jo aijemmin keskustelleet kehitysapurahojen perille menosta. Niin taas aletaan keräämään rahaa Afrikkaan kuten kerättiin jo kuuskytluvulla. Liekö menneet koskaan tosihätään. Valokuvia nälkäänäkevistä lapsista levitettiin ja levitetään meidän "pullasorsien" maailmaan.
En jaksa uskoa, että ihmiskunta muuttuu paremmaksi ja vähäosaiset ja lapset saisivat elää onnellisen lapsuuden, niin meillä kuin muuallakin, ei minun aikanani.
Ylikansoittunutta maapalloa ei voi hallita kukaan. Ennenkuin ruoka loppuu se kasaantuu rikkaille, lopuksi vesi lopettaa elämän kun sen aika tulee, mutta ei vielä 21.12.2012"Munijani"
Täällä joku kirjoittikin viisaasti:
Älä anna kalaa, anna onki."
Ja veden loppuminen...siitäkin olen kirjoittanut jo vuosia sitten.
Vuosiluvut ovat ollet sanaleikkejä tiedemiehillekin jo kymmeniä vuosia sitten.
Vapaaehtoisjärjestöt eivät elää ilman maailmantuskaa.
H.- ap.
@ Hunksz
Minua ei saisi näinä tsunamien aikoina millekään atollille bikineillä eikä ilman.
Erikoinen tapasi on jaotella ihmiset ja kansat toisistaan.
Kuka määrittää kunkin turhanpäiväisyyden, millä kriteereillä?
Itse en pysty tajuamaan kenenkään turhanpäiväisyyttä itseeni verraten.
Ihminen on tämänpäiväisen tieteen mukaan lähtöisin Afrikasta.
Siellä on perin harvoja etuoikeutettuja.
Uusi päivä voi tuonkin tiedon muuttaa, onhan voikin taas terveellistä. - Korppis*
hunksz kirjoitti:
"Munijani"
Täällä joku kirjoittikin viisaasti:
Älä anna kalaa, anna onki."
Ja veden loppuminen...siitäkin olen kirjoittanut jo vuosia sitten.
Vuosiluvut ovat ollet sanaleikkejä tiedemiehillekin jo kymmeniä vuosia sitten.
Vapaaehtoisjärjestöt eivät elää ilman maailmantuskaa.
H."Älä anna kalaa anna onki" on hyvin vanha viisaus, vastako nyt sen kuulit?
- ap.
Korppis* kirjoitti:
"Älä anna kalaa anna onki" on hyvin vanha viisaus, vastako nyt sen kuulit?
Sehän on sanonta ajalta, jolloin isoisän isoäiti kanteleella soitti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793204
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311802- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264