Hei kaikille kanssakävijöille.
Olen 24-vuotias nainen. Minulle todettiin nuoruusiän poissaoloepilepsia 12-vuotiaana, joka saatiin kuriin pari kuukautta diagnoosin jälkeen absenorilla ja suxinutinilla. Siitä lähtien olen ollut kohtaukseton, ja suxinutinin lopetin kuin seinään jokunen vuosi sitten. (valmistus lopetettiin enkä saanut tätä selville kuin vasta apteekissa lääkettä hakiessa) tämä ei koskaan laukaissut kohtausta. Kohtausta ei ole laukaissut myöskään nuoruusiän kännihölmöilyt ja lääkkeiden ottamatta jättämiset, moniöinen putkeen valvominen strobovaloissa, humala, äärimmäinen väsymys, kuumuus/sauna... Ei mikään!
Nyttemmin olen jo useamman vuoden ottanut tunnollisesti lääkkeeni (2 x 300 mg absenor/päivä) joka ilta (välillä kello 10 illalla, välillä 5 aamulla...). En käytä alkoholia tai käy baareissa, ja kohtauksia ei ole tullut n. 12 vuoteen. Lääkärin kanssa aiemmin puhuttuani todettiin, että ei lähdetä purkamaan lääkitystä koska ei se mitään ota jos ei annakaan.
No, mikä on ongelma? Vastaus: ensi viikonloppuna olen lupautunut isolle keikalle, jossa on järjestäjien mukaan strobovaloja, laservaloja sekä vastaavia ärsykkeitä. Tämä ei tietenkään tullut mieleen lippua maksaessa, eikä aiemmin kuin nyt - keikka on jo huomenna!
Pelkään kohtausta ja keikalle menoa suhteettoman paljon, enkä tiedä pitäisikö vaan perua koko homma. Niin kauan olen jo pelännyt kohtauksia (lieneekö paniikkihäiriön luoma irrationaalinen pelko?) että pelolle luovuttaminen on normaalia. Mikäli menen, aion varautua nukkumalla, syömällä ja juomalla (alkoholitonta!) hyvin. Lisäksi mukana olisi kaveri, jota myös informoisin epilepsiasta...
Mielipiteitä kenelläkään? terveyshän se tärkeintä on, mutta en tiedä suositeltua käytäntöä tähän :/ kiitos jo etukäteen ystävällisesti vastanneille.
Kohtaukseton yli 10 vuotta ja silti pelottaa
4
376
Vastaukset
- rieppunen
Et voi tietää jos et kokeile. Sinua jäisi varmaan harmittamaan jos peruisit keikan pelkän epilepsia-pelon takia. Suosittelen kuitenkin mainitsemaan kaverillesi asiasta. Jos iltasi menee moitteettomasti ilman oireita, on se vain askel eteenpäin ja voit olla tyytyväinen päätöksiisi. Tsemppiä!
- zlo123
Itse jättäisin väliin. Minusta se on ihan tyhmää että pitää alkaa leikkimään tervettä. Tämän tajusin itse jokunen vuosi sitten, enkä juo pisaraakaan alkoholia. Ei kaikki ole samanlaisia, niin ei kaikkien tarvitse käyttäytyä samalla tavalla.
- tirlandi
Keikka on jo ohi, mutta silti tekee mieli vastata tähän. Mä jättäisin keikan väliin, etenkin, jos jo etukäteen tajuaa pelkäävänsä. Itsesuojeluvaistoksi sitä kutsutaan, vaikkei se niin muodissa olekaan, epilepsian kunnioittaminen. Muodissa on "elää täyttä elämää, olla elämättä sairauden ehdoilla" ja muu varominen, vaikka olisi syytäkin. Itse tulen aina kunnioittamaan epilepsiaa, enkä koskaan tule uskomaan, että olisin sen selättänyt:Ei pidä paikkaansa. Jos epilepsia on rauhoittunut jollain lääkkeellä, hyvä, mutta aina se voi jostain provosoitua.
Keikka tuskin ihan siinä samassa mitään kohtausta aiheuttaa, mutta mitä todennäköisimmin se saattaa herkistää sen verran hermostoa, että kohtauksen riski kasvaa oleellisesti. Etenkin, kun lääkkeet on noin alhaalla.. Lisää altistavia ja herkistäviä tekijöitä, ja yks kaunis päivä huomaakin heräilevänsä tajuttomuudesta.. en uskaltaisi.
Aloittaja, kerro kuinka toimit, kuinka nyt menee?
- tsemiä vaan
Pelkästään panikointisi jo etukäteen saattaa aiheuttaa sinulle kohtauksen.
Joten sun täytyy menä sinne ja nauttia ja yrittää unohtaa koko epilepsia. Muuten hautaudut koko loppuelämäksesi kotiin, kun pelkäät kaikkea.
D-vitamiini ehkäisee epilepsiakohtauksia
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2330
Epilepsian ravitsemushoito
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=40
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793