Istutus hinnat ylös!!!

Raivaaja Rane

Kolmas vuosi peräkkäin kun kieltäydyn istutuksilta.
Olen metsuri ja työskentelen raivaussahalla ja moottorisahalla jatkuvasti. Palkka on tällä hetkellä 18e/h matkat.
Taas kerran kysyttiin että olisi istutettavaa mutta kuka pöljä lähtee lyömään 7-9c kappale hinnalla taimia maahan varsinkin kun maakunnan maasto on muutenkin kivikkoista ja kallioista seutua.
Kahdeksan tunnin työpäivänä saa parillakin kahvitauolla höystettynä vain 700-800kpl maahan huom huolellisesti istutettuna mutta laskepa palkka tuntia kohden päivälle. Kyllä niin onnettomaksi jää joten en yhtään ihmettele että monikaan ei enään vapaaehtoisesti tuota tee edes työkseen.
Vielä kymmenen vuotta sitten oli istutus taksa edes jotenkin verrannollinen tunti työhön mutta sinne 2000 luvun alkuun jääneet hinnat ovat jo pilkan tekoa ammattilaisille.
En yhtään ihmettele että opiskelia nulikat ja vastuuntunnottomat puolalaiset käyvät puoli ilmaiseksi istutuksilla mutta kummasti valitukset vaan työn jäljestä on lisääntyneet räjähdysmäisesti.
Jopa noinkin "helpon" homman tekee moni väärin ja mielestäni ei metsää pitäisi saattaa alulle ollenkaan ammattitaidottomalla voimalla.
Jos edes metsäalan ammattilaisia halutaan enään istutuksilla käyttää on hinnat oltava ajan hengen mukaiset. Itse en alle 15c/kpl edes katso istutuksille päin.
"Tee pitempää päivää" Samat sille toimistorotalle jolle tuo tuli ekana mieleen. Tee myös itse 16h putkeen että saat yhden päivän palkan aikaiseksi.

34

1280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Istu alas+häpeä

      Varsinainen inisijä. Mee tekeen töitä äläkä valita. Tuollaiset ei edes oikeutettuja sossun avustuksiin. KMene köyhä kyykkyyn ja pysy siellä. H-vetti ku hävettää tuollaset tyypit ja loiset.

      • huuaarjuu???

        Mikäs pikku porvari se siellä inisee? Perusteluja kaipais suun soiton lisäksi jos on pokkaa kertoa muuta kun tttu sitä ja tttu tätä!!


    • p-s oikeusJaHohtuus

      Tottakai kuka tahansa suostuu puolittamaan palkkansa hyväntekeväisyyteen yhteen tai kahteen kuukauteen vuodessa vai mitä on kanssa ihmiset mieltä???
      "Eihän sinulla renki ole elämää, mihin sinä rahaa tarvitset, harrastushan tää vaan on, eihän metsäala ole oikeaa työtä"

      • p-s oikeusJaKohtuus

        kato kirjaimen heitto ennen kun näsäviisastelette "hohtuus"=kohtuus


    • pekonitintti

      Kävin tänään istuttamassa omiin kivenkoloihin n.500 tainta. Kyllähän tuossa märäksi hiestä ja vedestä tuli, mutta toisaalta en varmasti saa mhy:ltä 7-9c/kappale istuttajaa, olkoon vaikka kiinalaisia.

      • kokenutkaikkitietää

        Etelä-Pohjanmaan Nurmon toimisto tekee varmaan halvemmalla, kun ne eivät maksa metsureille laatikoiden kuljetuksesta autoilla eikä niiden kantamisestakaan metsässä runsaan kilometrinkään matkoilla.


    • Järri

      Tärkeätä olisi kuitenkin alistua noiden istutusvelvoittajien tahtoon. Muuten ei selluteollisuus saa tarvitsemaansa raaka-ainetta ja vuorineuvokset joutuvat tyytymään alle metrin mittaisiin sikaareihin. Ja sehän on noloa meille metsänomistajille, jos meidän mesut ei pärjää maailmalla hassunkurisessa kävelyssä muiden maiden vatsakkaammille pohatoille

    • Näin o näin o näin o

      Oikiaa puhetta!! Kukaan lähe näläkä palkalla kahlomaan pitkin aukkoja kyiden purtavaks. On se vain kumma että työstä ei kunnon palkkaa voida maksaa mutta pitkin etelä-eurooppaa kyllä laitetaan rahaa haisemaan tietäen että senttiäkään ei saa takas.

    • Pohojosen miäs

      Meillä päin lähes ukko kuin ukko istuttaa putkella 2500-3000 taimea päivässä.Taksa siellä 10 sentin luokkaa/taimi.
      Ei se helepolla tuu,mutta kuitemkin

    • Kalajuttu miehiä

      Oho kovia ukkoja jos 8 tuntiin istuttaa ku suomen ennätys on 350 tainta tunnissa huippu maastoon

      • 4500 kpl/pv

        Keväällä laitettiin yli kuukausi kuusen ja männyn taimia.
        Jopa tyttäret laittaa 1500-2000 kpl/pv ja vielä hyvin.
        Täällä Lapissa aamulla lähetään sillä mielin töihin että hommia
        kans tehdään,ei siellä velttoilla 8h...

        En edes kehtaa sanoa millanen määrä taimia laitto eräskin nuori mies...


      • 4500 kpl/pv kirjoitti:

        Keväällä laitettiin yli kuukausi kuusen ja männyn taimia.
        Jopa tyttäret laittaa 1500-2000 kpl/pv ja vielä hyvin.
        Täällä Lapissa aamulla lähetään sillä mielin töihin että hommia
        kans tehdään,ei siellä velttoilla 8h...

        En edes kehtaa sanoa millanen määrä taimia laitto eräskin nuori mies...

        VALEHTELET Et oo käyny koskaan metässä.Lapissahan ei ees mehtiä ne on kairoja.


    • Kova on tahti

      Ei ole mikään kala juttu.
      Pottitaimet ilman kantomatkaa.Parhaat istuttaa 30000 tainta päivässä(6 tuntia) harjoittelijat jäävät ensimmäisinä päivinä 1000 taimeen.

      • En Usko Tuota

        30 000 TUHATTA TAINTA ! Tule sie pohjosen miäs meille istuthamhan KUUESA TUNNISA !


      • ottoerkki
        En Usko Tuota kirjoitti:

        30 000 TUHATTA TAINTA ! Tule sie pohjosen miäs meille istuthamhan KUUESA TUNNISA !

        Tuolla kirjoittajalla näppis rikki, tekee monta nollaa yhdellä hipaisulla ........................D


      • Mulla on ensi keväänä istutettava 6400 tainta tule meille minä palkkaan sinut kaheksi päiväksi.saat palkan ja kahvin ja ruuan talon puolesta.VALETTA nuo määrät.Ajattele 30000x0,10 =3000/päivä tuu tosiaan mulle töihin.


      • 6h = 21600s

        Taitais olla pottiputki aika kuuma jos siitä tuolla vauhdilla painais taimia läpi ;-)

        Valehtelet niin että korvat heiluu!


    • metsuri itsekin

      Missähän oot töissä jos 18€/h tienaat!!!??? Et ainakaan metsurina tienaa tuota lähellekkään. Vai oletko yrittäjä metsuri?

      • Ei katkera metsuri

        Sinunko palkka se on ainoastaan verrannollinen metsuri ansio???
        Jos et osaa pyytää ja tyydyt vähempään oma on vikasi. Harva se enään alle 15e/h palkalla työskentelee nykypäivän maailmanmarkkinoiden kehittyessä ja kallistuessa. Johan sitä muutoin pääsisi ansioille tekemättä mitään ja lusmuilemalla niinkuin moni muu yhteiskunnan elätti.


    • Kova on tahti

      Yksi nolla tuli liikaa 3000 tainta päivässä,pottiputkella.Työaika noim 6 tuntia.Uskoo ken uskoo.Tosi se kuitenkin on.Joka epäilee tulkoon ensi keväänä katselemaan ammattimiesten touhuja.Itse en kuulu tähän "valio joukkoon"2000 omalla kohdallani kova saavutus.

      • Teillä on vuorineuvoksen palkat kuussa noin.13000 €.ei tareet kun 4 kk/vuosi olla töissä P..ka puhetta.


      • kalajuttuja

        Ei mene 3000 6 tunnissa, itse olen hyvään maastoon laittanut 11h45 min 2550 ja kuiteskin nuorempana aikas kova kuntoinen ukko olin, nyrkkeilyharrastus tausta yms, sekä metsuri ammatiltani.


      • eemeliongella
        kalajuttuja kirjoitti:

        Ei mene 3000 6 tunnissa, itse olen hyvään maastoon laittanut 11h45 min 2550 ja kuiteskin nuorempana aikas kova kuntoinen ukko olin, nyrkkeilyharrastus tausta yms, sekä metsuri ammatiltani.

        Kalastusharrastus unohtui :)


    • pylkkerö

      Oikea palkka istutustyöstä pitää maksaa tekijälle,joka osaa istuttaa oikein. 3000 kpl/pv --> työn jälki ei ole kelvollista tuolla vauhdilla.

      Kuitupuuksi ei kannata mo:en istututtaa puun ja uudistamisen nykyhinnoilla yhtään tainta. Vain minimimäärä taimia/ha , joista mahdollista saada joskus tukkipuuta, muuten ei mitään kannatusta
      hommalla, väittivätpä mh-neuvojat mitä hyvänsä.

      • metsän omistaja

        Arvostan ennemmin miestä joka laittaa 500 tainta päivässä kun miestä joka retostelee laittavansa 3000 tainta päivässä. Metsän istutus ei ole kilpailua!! Jos kilpailla tahtoo se pitää tehdä muualla kuin työmaailmassa. Kyllä kuka vain voi 3000 tainta laittaa päivässä vaikka tunkemalla kivien ja kantojen alle mutta kunnolla ei tuollaisia määriä laiteta maahan väittäkää mitä tahdotte. Pieni määrä taimia ei ole laiskuutta vaan huolellisuutta!!!


    • Pika-istuttaja

      Kyllä tuolla taksalla istuttaa, pitää vaan muutama laatikko polkea suohon, nopeuttaa hommia kummasti.

      • Toiset on nopeita

        Aivan!! Tuo kertoo juuri sen miksi etenkin nuoret ja kokemattomat on silti usein ammatti miehiä nopeampia, meinaan samaa ihmeteltiin meidän firmassa kun pari finninaamaa laittoi muka "ahkerasti ja nuorilla ripeillä jaloilla" reilua kolmeatuhatta maastoon missä tuhat tekee ammattilaisellekin tiukkaa.
        Muutamia satoja kun on poljettu suohon tai kivien alle niin se tekee useammasta hitaammastakin miehestä älyttömän nopeen:)
        Ei ole kauaa kun yks juippi sai lähtöpassit istutuksilta kun onneton ei osannu peittää monttuaan kunnolla ja maanomistaja löysi useamman laatikon maalla peitettynä taimineen.
        Että kuka vaan istuttaa niinkö?


    • Yhteismetsän osakas

      Paska puhetta,kyllä marjan poimijat ja istutus ammattilaiset kilpailevat eri sarjoissa.
      Meillä päin sama 3000 päivän saldo.

      • metsän omistaja

        "Kilpailevat"??? Mikä ...tun kilpailu se sinulle on???
        Hyväksytäänkö tuossa lajissa kielletyt aineet/teot???
        Joka toinen loota putkesta läpi ja joka toinen loota suohon. Kiinni jäämis riski on olematon mutta olemassa ja istutus ura vaakalaudalla. 3000kpl/8h on paska puhetta jokaiselta joka niin väittää!!


      • Auraojituspillarilla
        metsän omistaja kirjoitti:

        "Kilpailevat"??? Mikä ...tun kilpailu se sinulle on???
        Hyväksytäänkö tuossa lajissa kielletyt aineet/teot???
        Joka toinen loota putkesta läpi ja joka toinen loota suohon. Kiinni jäämis riski on olematon mutta olemassa ja istutus ura vaakalaudalla. 3000kpl/8h on paska puhetta jokaiselta joka niin väittää!!

        Jos metänpohjat aurattaisiin vielä niin siihen baanalle pehmeillä maalajeilla voisi saada vähän enemmän työnjäljen huonontumatta. Suomussalmella istuttelin aikanaan auraojan penkkaan. Komeat metät kasvaneet kolmessa kymmenessä vuodessa. Ojat on muuten tuossa ajassa eroosioituneet jo lähes tasamaaksi.


    • Päijät-Hämeen pojat

      Yrittäjämetsurina tiedän ainakin jotain istuttamisesta.
      Aika kova mies on, jos laittaa keskimäärin joka päivä 2000 tainta ja jos vielä joutuu vähän kanniskelemaankin niitä.
      Itse olen kokeillut rajojani, ja 3000 on mennyt rikki muutaman kerran elämässä, mutta täytyy rehellisesti sanoa, että oon ollu TOSI VÄSYNYT ko.työpäivän jälkeen.

      Turha on tulla tänne kehumaan saavutuksillaan. Enemmän arvostan pitkää työuraa istuttajana tai metsurina, kun että tekee itsensä ihan loppuun kauheilla määrillä.
      Isäni aloitti vuonna -66 metsurin uran ja istuttaa vielä tänäkin päivänä yli 1000 päivässä!

    • Ijijhh

      Istutus on sellaista että kyllä ne on hyvä hoitaa perheen, suvun kesken. Jokainen taimi laitettava kunnolla, eli voi olla isohkoja eroja minkä verran voi ja jaksaa laittaa päivän aikana.

      Kpl määristä laskettu palkka ei hyvä koska taimia ei tule kunnolla laitettua jos vieras tekijä.

    • AjoUratTaimikkoon

      Asiasta toiseen.
      Milestäni ajourat pitäisi suunnitella jo taimikkoa perustettaessa ja jättää urat kokonaan istuttamata. Tietenkin muokkaus pitää tehdä koko alalle. Näin säästettäisiin kuluja taimikon perustamisesta.

      Ensiharvennuksen aikana, urat ovat luontaisesti metsittyneet mikäli ovat. Istutettujen taimien kappalehinta ja muut kulut, eivät taida tulla ensiharvennuksesta saatavalla puun kappalehinnalla kuitatuksi.
      Vai mitä arvelette, saako metsänomistaja ensiharvennuspuusta kuitattua edes taimen-hinnan ja istutuskulut? Ensiharvennuksessa ajourilta perinteisellä menetelmällä menetetään kuitenkin kaikki, joka ainoa, rahalla laatutaimina ostetut ja vielä aivan keskenkasvuisina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe