17.vuotias tuleva äiti :)! olisi kiva kuulla muiden kokemuksia?

"teiniäiti"

Tämä oli siis vahinko raskaus, ja olisin tehnyt varmaan abortin jos olisin tiennyt aikasemmin ja se olisi hoidettu parilla pillerillä. Mutta kuulin vasta 7 viikolla tästä vauvasta ja olisi joudutte tehä kaavinta ja sitä en hyväksy. Olen 17 raskausviikolla ja laskettu aika 16.10.2012 ja täytän 4.10 18 :D

Mutta joka tapauksessa minua vähän pelottaa, kun ei ole koulu paikkaa, kun se jäi kesken ja en tiedä mistä saan rahaa :S Lapsen isä on 21-vuotias ja käy töissä, mutta se ei paljon auta! 17-vuotiaan on hyvin vaikeaa saada rahaa mistään. Miten te muut olette pärjänneet? :)

14

1028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Harmi että äitisi ei ajatellut noin kevyt kenkäisesti, että lapsi tapetaan parilla pillerillä.

      Olisitpa voinut koulua jatkaa vaikka raskaana oletkin.

    • mut erotettiin koulusta pari viikkoa ennen kun sain tietää, että olen raskaana, kyllä harmitti että sain potkut koulusta. Olisi ollut motivaatiota jatkaa koulua, kun tiesin raskaudesta mutta.. Pää pystyssä eteenpäin :)!

      • Teiniäitijaylpeäsiitä

        Mä olen myös 17, täytän elokuussa 18, jatkoin koulua ihan viimeisille raskausviikoille asti, ei se ole este koulunkäynnille :) lapsen isä 18 ja käy koulua ja saa opintorahaa, mä saan vanhempainpäivärahat ja lapsilisät, kelalta tulee asumistuki ja näillä mennään ihan hyvin :) tyttäremme on nyt siis 3kk. Toki raha on tiukilla, ja lapsen tarpeet tulevat ykkösenä, mut kyllä näillä toimeen tulee. Sun miehes käy kuitenkin töissä, ja saa varmasti enemmän palkkaa, kun mitä opintoraha on, joten uskoisin että pärjäätte vallan mainiosti ja rahaa voi jäädä jopa vähän muuhunkin ;) tsemppiä raskauteen ja synnytykseen kun sen aika koittaa ! :)


      • :)
        Teiniäitijaylpeäsiitä kirjoitti:

        Mä olen myös 17, täytän elokuussa 18, jatkoin koulua ihan viimeisille raskausviikoille asti, ei se ole este koulunkäynnille :) lapsen isä 18 ja käy koulua ja saa opintorahaa, mä saan vanhempainpäivärahat ja lapsilisät, kelalta tulee asumistuki ja näillä mennään ihan hyvin :) tyttäremme on nyt siis 3kk. Toki raha on tiukilla, ja lapsen tarpeet tulevat ykkösenä, mut kyllä näillä toimeen tulee. Sun miehes käy kuitenkin töissä, ja saa varmasti enemmän palkkaa, kun mitä opintoraha on, joten uskoisin että pärjäätte vallan mainiosti ja rahaa voi jäädä jopa vähän muuhunkin ;) tsemppiä raskauteen ja synnytykseen kun sen aika koittaa ! :)

        Meillä tulee nyt syksyllä tilanne, että mies menee kouluun, joten kyselen ihan mielenkiinnosta, että oletteko joutuneet ottamaan opintolainaa vai pärjäättekö pelkällä opintotuella? Onko teillä kyseessä ammattikoulu vai ammattikorkea/yliopisto?


      • Teiniäitijaylpeäsiitä
        :) kirjoitti:

        Meillä tulee nyt syksyllä tilanne, että mies menee kouluun, joten kyselen ihan mielenkiinnosta, että oletteko joutuneet ottamaan opintolainaa vai pärjäättekö pelkällä opintotuella? Onko teillä kyseessä ammattikoulu vai ammattikorkea/yliopisto?

        Ammattikoulu on kyseessä :) ei olla vielä jouduttu ottamaan opintolainaa, mut sitä on kyllä mietitty ja voi olla et se otetaan.


    • mamaliciouss

      Täällä 17v yh-äiti, ja vaikka karulta ehkä kuulostaakin mutta hyvin meillä menee !
      Tällä hetkellä elän Kelan rahoilla, kun olen kotiäitinä kunnes neiti on mielestäni tarpeeksi vanha päiväkotiin tms.
      Asioilla on tapana järjestyä :)
      Tsemppiä :)

      • mamaliciouss

        Niin ja tyttö on siis 5kk :)


    • hyvä kuullaa että on muitakin ja tulee itsekkin paremmalle tuulelle ja ei joudu katuojaan lapsen kanssa :)..vähän harmittaa elää sitten tuilla, mutta koulun penkille menen heti takaisin kun pystyn ja pääsen :p

    • Miesope

      Sait potkut koulusta? Mistä koulusta? Peruskoulusta? Miksi?

      Hyvät lähtökohdat vanhemmuuteen siis?

      Suomessa EI jätetä lapsiperheitä katuojiin. Turvajärjestelmämme kyllä huolehtivat niin sinusta kuin lapsesstasikin.

      Jatko onkin sitten oma lukunsa.

    • PinkBluue

      en saanut potkuja peruskoulusta vaan olen ollut kahdessa ammattikoulussa ja ensimmäisen lopetin vapaaehtoisesti ja toisesta sain potkut..

    • kevättä

      Tuo ei muuten pidä paikkaansa, että 7. raskausviikolla pitäisi tehdä kaavinta. Mulle tehtiin lääkkeellinen keskeytys 8. raskausviikolla. Asian sivusta, mutta kuitenkin.

    • ylpeä äiti vm-94

      Moikka!

      Mä oon nyt 18. Sain lapseni ollessani 16 ja täytin muutaman kuukauden päästä 17. Avomieheni käy töissä ja tienaakin ihan hyvin joten toimeen tullaan, Kelasta saan tällä hetkellä vain kotihoidontukea ja lapsilisää. Itse peruin opiskelupaikkani kun sain tietää olevani raskaana, koulu ei siis ollut vielä alkanut.

      Jotkut kuukaudet meilläkin on ollut tiukempia kun on tullut suurempia kuluja, esim. lapselle on tarvinnut ostaa isompi sänky (se löydettiin halvalla onneksi kirpputorilta) tai turvaistuin.

      Lapsi on nyt reilu vuoden vanha ja tämä aika on sujunut hyvin. Vaikka kamalasti kokemusta ei pienistä lapsista ennen omaa ollut. Mutta sitähän tämä äitiys on, opettelua. Sillä eihän kukaan ole samanlainen kuin toinen lapsi.

      Itse jouduin miettimään asiaa lapsen pitämisestä vain hetken. Oikeastaan missään vaiheessa en aborttia harkinnut ja päätöstäni en ole katunut hetkeäkään. Rakastan tytärtäni yli kaiken ja en tiedä mitä tekisin ilman häntä.

    • Olen myös 17-vuotias tuleva äiti! Odotan innolla kaksostyttöjeni syntymää,LA 2.10
      Kaikki on mennyt tähän asti hyvin ja toivon että loppuraskaus menisi nopeasti..:)
      Onneksi minulla on säästöjä ja tulemme pärjäämään varmasti ihan hyvin..toivottavasti ainakin! Lapsen isä on myös 17,mutta asuu 100km päässä eli matkaa on aika lailla ja emme näe toisiamme usein...olen nyt kesätöissä ja saan todella hyvin palkkaa,mutta syksyllä en mene kouluun koska en ehtisi olla koulussa kuin pari viikkoa ja sitten olisi laskettu aika...olisin juuri syksyllä aloittanut 2.vuoden lähihoitaja-opinnot,mutta se saa siirtyä vuoden eteenpäin...:D

    • työharjoittelu

      Hei! Olen 17-vuotias koulunsa kesken jättänyt, enkä näin ollen ole oikeutettu edes mihinkään kelan tukiin, mutta olen työkkärin kautta työharjoittelussa päiväkodissa ja sen vuoksi kela sitten maksaa mulle 600€ kuussa miinus verot. Suosittelen, saat työkokemusta, et tarvitse alan koulutusta koska olet vain harjoittelija, ja koska olet nuori ja raskaana, voit esimerkiksi päiväkodissa oppia paljon lastenhoidosta :) Eli mars työkkäriin ilmoittautumaan työttömäks ja sitten kyseleen päiväkodeilta josko olis tarvetta harjoittelijalle :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe