En ole oikein koskaan ollut kiinnostunut englannin kielestä eikä aikoinaan siis tullut opiskeltua sitä niin hyvin kuin olisi ehkä kannattanut. Nyt se sitten kostautuu... Kysymys siis kuuluukin, että onko ammattikorkeakoulussa oltava hyvä englannissa? Haluaisin opiskella laskentatoimen tradenomiksi mutten tiedä, että uskallanko edes yrittää? Perustaidot on hallinnassa mutta en ole käyttänyt kieltä vuosiin enkä osaa siis mitään hienouksia kyseisestä kielestä. Onko mitään mahiksia pärjätä jos kovasti yrittää? Voisiko joku kyseisen koulutusohjelman läpi käynyt kertoa, että miten tärkeässä asemassa tuo kieli siellä on ja mikä on vaatimustaso?
Tradenomi ja englannin kielen taito
11
4872
Vastaukset
- AMK inssiopiskelija
Mitä luultavimmin kaikkien koulutukseen valittujen englannin taitotaso mitataan jonkinlaisella lähtötasotestillä. Jos testissä selviää, että kielitaitosi ei ole riittävällä tasolla niin sinut pistetään preppauskurssille kertaamaan. Ei siis syytä huoleen, viimeistään siellä preppauskurssilla hiot kielitaitosi opintojen edellyttämälle tasolle.
- Jessy - Missing
"...sinut pistetään preppauskurssille kertaamaan" Eikä pistetä! Mitään ei pakoteta sitä vaan suositellaan. Ite kävin nuo kurssit rimaa hipoen ja työelämän englantti on nyt mennyttä elämää. Itellä meneekin vielä hauskemmaksi tuo koulu ens vuonna kun eka puol vuotta on kokonaan englanniksi kun joku idiootti päätti noin... Jos oisin alunalkaen tiennyt tuon niin en ois edes hakenut koko alalle ja kyseiseen kouluun mut näillä mennään.
- 12+4
Jessy - Missing kirjoitti:
"...sinut pistetään preppauskurssille kertaamaan" Eikä pistetä! Mitään ei pakoteta sitä vaan suositellaan. Ite kävin nuo kurssit rimaa hipoen ja työelämän englantti on nyt mennyttä elämää. Itellä meneekin vielä hauskemmaksi tuo koulu ens vuonna kun eka puol vuotta on kokonaan englanniksi kun joku idiootti päätti noin... Jos oisin alunalkaen tiennyt tuon niin en ois edes hakenut koko alalle ja kyseiseen kouluun mut näillä mennään.
Puoli vuotta kokonaan englanniksi?? Jessus sentään, eihän se vissiin mikään englannin kielinen tutkinto ole. Mihin olet suuntautunut tradenomiopinnoissasi, tuohon laskentatoimeenko? Kaverilta kuulin, että heillä on ollut yksi kirja/kurssi englanniksi mutta hän oli valinnut markkinointipuolen.
- semmostatamk
Meillä oli ekana vuonna enkkua vain 5 opintopisteen verran eli yhteensä kahden jakson ajan (neljä tuntia viikossa). Itse olen ollu semmonen seiskan oppilas ja enkku on ollu mulle aina vaikeeta. Tuolla sain silti nelosen arvosanaksi eli on tosi helppoa. Ei tarvii osata yhtään mitään, kunhan tunnilla jaksaa olla mukana ja tehdä läksyjä, ni pärjää.
- mietteliäs.
Kiitos paljon vastauksista! Ehkä uskallankin sitten laittaa paperit menemään, kun sen aika on ja luottaa siihen että selviäisin opinnoista vaikkei kielet olekaan kaikista helpoin juttu minulle. Tässä on kyllä vuosi aikaa siihen, kun opinnot edes alkaisivat, joten minulla on kuitenkin hyvin aikaa treenailla sitä enkkua ja kerrata ruotsiakin siinä samalla. :)
- vähänlisäähelpotusta
Joo, kertaile peruskielioppia. (:
AMK enkkuhan on lähinnä alan omaa sanastoa (=ulkoa opettelua) sekä liikeviestintää eli kirjoitellaan tarjouksia ym. Näihinkin on vakiintuneet mallit ja sanaston opettelemalla kyllä pääsee läpi. Ruotsin kanssa sama juttu. Lisäksi on suullinen koe, mutta sen nyt vetäse läpi ku osaa sanoa yhden lauseen englanniksi. :D Sain siitä täydet 5 numeroksi, vaikka oon kyllä aivan paska suullisesti. :D - Sverige är gud
vähänlisäähelpotusta kirjoitti:
Joo, kertaile peruskielioppia. (:
AMK enkkuhan on lähinnä alan omaa sanastoa (=ulkoa opettelua) sekä liikeviestintää eli kirjoitellaan tarjouksia ym. Näihinkin on vakiintuneet mallit ja sanaston opettelemalla kyllä pääsee läpi. Ruotsin kanssa sama juttu. Lisäksi on suullinen koe, mutta sen nyt vetäse läpi ku osaa sanoa yhden lauseen englanniksi. :D Sain siitä täydet 5 numeroksi, vaikka oon kyllä aivan paska suullisesti. :DAnteeksi mitä ? :D
Ai pitääkö siellä helvetti sentää osata puhua/kirjottaa ruotsia ? :DD
Osaan nimittäin vain muutaman sanan ruotsiksi, vaikka sitä olen opiskellut jo vuosia.
Englanti on omalla kohdalla 7 tasoa lukiossa, mutta kyllähän se tässä paranee kokoajan esim. ennakkomateriaalia lueskellessa ängin kymmeniä sanoja sanakirjaan ja siitä notepadille, josta opettelen ne uudestaan. - nosiispitääjapitää
Sverige är gud kirjoitti:
Anteeksi mitä ? :D
Ai pitääkö siellä helvetti sentää osata puhua/kirjottaa ruotsia ? :DD
Osaan nimittäin vain muutaman sanan ruotsiksi, vaikka sitä olen opiskellut jo vuosia.
Englanti on omalla kohdalla 7 tasoa lukiossa, mutta kyllähän se tässä paranee kokoajan esim. ennakkomateriaalia lueskellessa ängin kymmeniä sanoja sanakirjaan ja siitä notepadille, josta opettelen ne uudestaan.Juu, Ruotsia myös :D Mutta älä huoli, eräs jätkä joka ei todellakaan osannut yhtään mitään (opettaja nauroi sille suullisessa kokeessa, oli siis tosi huippu ja rento tää ope, eli se nauru oli semmosta hyväntahtoista) pääsi läpi :D
Eli kyllä sen ruotsinki hanskaa, nou hätä.
- tuleva tradenomi
mulla on nyt kaksi vuotta täynnä amk-opiskeluja HAAGA-HELIASSA ja olen nimeomaan suuntautunut laskentatoimeen. Ja kyllä: tuo puoli vuotta englanniksi ei nyt ihan tuulesta ole temmattu.. kun aloitat koulun sinulta tullaan testaamaan tasosi matematiikassa, ruotsissa ja englannissa. Jos et noissa kokeissa saa vaadittua pistemäärää tulee sinun osallistua ns. preppauskurssille (itse pääsin kaikki läpi mutta ruotsin preppauskurssin kävin silti). Sen lisäksi on kaksi mielestäni aika laajaa enkunkurssia jolla nimenomaan paino on oman alan sanastossa. Ja nyt joulun jälkeen olen käynyt ehkä noin 12 opintopisteen edestä kaikille pakollisia kursseja joissa opetuskieli on englanti. Itselläni on aika vahva englanninkielentaito joka kyllä noilla kursseilla entisestään kehittyi. Mutta älä pelkää: sinulla on paljon kohtalotovereita ja aina saa (JA PITÄÄ) kysyä jos ei ymmärrä/osaa. ei se mitään rakettitiedettä ole :)
- Hulbaga
Eli nuo suuntautumisethan ovat kutakuinkin: myynti ja markkinointi, taloushallinto ja johtaminen. Eli mihinkäs näistä sijoittuu pahin kielenhallinta ( ruotsin ja englannin) ja mihin matematiikka (minkä tasoista laskemista).
Minkälainen työpaikka ja työllisyys kussakin syvennysvaihtoehdossa on? Itse ainakin lukenut foorumeilta, ettei markkinointi toimesta paljoa työtä ropise ( Mistä lie peräisin tämä väite). - RliSaks
Siis, oikeesti, täällä on joku joka ei osaa englantia? Peruskoulu löyhkää vakavasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot553550Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe322959- 282614
- 762554
- 182241
- 522232
- 561901
- 581716
KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!
Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola111613- 131525