On 1960- luvulta. Jarruissa korjattavaa, takarenkaat huonot. Nostolaite nostaa, mutta jykertää hieman.
Nopea kaasunlisäys antaa pienen ja hetkellisen sinisen vivahteen pakokaasuissa. Käynnistyy hyvin ainakin nollakeleissä. Blokilämmitin on.
Mitä uskaltaisi maksaa? Muut huomiot? Kiitos.
Saisin ostaa MF-135:sen.
43
8086
Vastaukset
- S352
Eipä paljon paskaakaan, romu mikä romu. Mikä on bloki.
Sinänsä harvinaisuus jos on kaasukäyttöinen.- Valtra
Olen kanssasi samaa mieltä. Ihan turha tuollaista Massikkaa on ostaa. Hakee kerralla kunnon traktorin esimerkiksi tuon nimimerkkisi S352 Valtran. Siinä oiva vaihtoehto -60 luvun massikalle ja on näppärä pihatraktori.
- Maono
Valtra kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä. Ihan turha tuollaista Massikkaa on ostaa. Hakee kerralla kunnon traktorin esimerkiksi tuon nimimerkkisi S352 Valtran. Siinä oiva vaihtoehto -60 luvun massikalle ja on näppärä pihatraktori.
Aivan samaa mieltä,etköhän saa ostaa valtrankin kun rahaa vain löytyy.
- VALTRA-SULATTOON
Maono kirjoitti:
Aivan samaa mieltä,etköhän saa ostaa valtrankin kun rahaa vain löytyy.
Nyt puhutaan traktoreista. Valtrasta keskustellaan ympäristöjäte-sivuilla. Pois kaikki valmet-valtra horinat. Niistä on harmia ollut jo riittävästi.
- fkfjhfhfdhd
VALTRA-SULATTOON kirjoitti:
Nyt puhutaan traktoreista. Valtrasta keskustellaan ympäristöjäte-sivuilla. Pois kaikki valmet-valtra horinat. Niistä on harmia ollut jo riittävästi.
Valmettiin ei edes uutta osaa saa jos esim vaihteisto.Massikoista iso osa vielä oikeissa töissä ja uustuotantoa saa kiitetävästi ja vanhuksia ollut huoltomiehinä.
- armas.1
fkfjhfhfdhd kirjoitti:
Valmettiin ei edes uutta osaa saa jos esim vaihteisto.Massikoista iso osa vielä oikeissa töissä ja uustuotantoa saa kiitetävästi ja vanhuksia ollut huoltomiehinä.
verku on semmonen liikkeijen" heittopussi.minkähän takia.
- Anonyymi
Katoppa homolauma taas saitilla. Menkää tuuppimaan toisianne pakoaukkoon.
- MF240 -03
Jarrut helppo korjata ja renkaat halpoja . Nostolaitteen kohdalla kannattaa tarkista öljymäärä ja milloin suodatin pesty , öljyt ovat vaihteiston kanssa yhteiset.
Moottorin kunto kannattaa antaa kokenneen asentajan näytille , täältä sitäon vaikea arvioida . Mutta jos on iso remontti tiedossa - unohda se , ehjiä saa halvemmalla ...
Miten kytkin , on kyllä halpa korjata.Toivottavasti ei ole multipower-malli !!
Summarum : kestävä ja yksinkertainen käyttökone , mikäli on vähällä vaivalla saa kuntoon .
Huonoa :
- surkea vaihteisto - ei sykronointi ja ulosottokytkimen toiminta , mikäli ei ole eriltä kytkintä ulosottoon .
- ohjaus lyö käsille mm. metsäajossa . - Mf 135
Osta pois
Laite on yksi maailman toimivimpia ja varminpia pieniä traktoreita - konesmies
Älä ihmees osta 70 luvun velimatin romuja, vaihrelaatikko kuitenki aiva sökönä! 135tosesta itte maksaasin 2,5-4 tonnia
- Pönttö-Einari
Hinta on tuollaselle Massikalle 500-1500€, siis ihan oikea hinta. Jarrut ei ole kummoiset korjattavat, mutta osia menee ja on työtä hieman. Nostolaite täysi arvoitus tuon selvityksen perusteella, lähde siitä, että menee paljon osia ja käytännössä kaikki uusittava uusiksi. Takarenkaat yleensä kokoa 12.4" X 28" ja maksaa n. 250-300€/kpl, työtä menee jonkun verran ja mahdollisesti vielä sisärenkat, vanteet yleensa myös kunnostuksen tarpeessa ja maalausta, ei ne eturenkaatkaan varmaan uudet ole... Sinistä savua lykkää moottorista, suuttimia uusiksi, mahdollisesti pumppuremontti ja vähimmillään moottoriin kansiremontti, siinäpä sitä kevyttä askaretta. Itsellä jos ei ole homma hanskassa (arvelen, koska kyselet jo hinta-arviotakin), menee violetin värisiä seteleitäkin. Lisäksi kummakseen menee monenlaista pientä hippeliä ja useamman kerran käydään varaosaliikkeessä ostamassa 50-100€:lla tarviketta (puslia, laakereita, polttimoita, heijastimia, vilkkuja, umpioita ym. ym.)
Massikka on varma vehje harrastetraktorina ja ihan käytössäkin oikeissa hommissa paikassaan, mutta realiteetit kannattaa muistaa ostaessa aihiota kunnostukseen. - Rattoori
Tuli ostettua, alle kahdella tonnilla. Mukana peräkauha ja perälevy sekä kevyt peräkärry ja lumiketjut hieman työkaluja levikepyörät (toisen kumi tyhjä).
Kolmitieventtiili tihkuttaa vähän öljyä peräkauhan ollessa kuormattuna murskeella. Myös "öljypohjan" paikkeilta tipahtelee ajon jälkeen. Tuskin paljoa koska öljyä ei ole lisätty neljään vuoteen, ei tiettävästi juuri ajettukaan. Kytkin ottaa aika ärhäkästi.
Öljyt tietysti on aika vanhat ja kaikkea "pientä" laitettavaa olisi.
Kuulistaa hurjalta..?- Pönttö-Einari
Ei kuulosta hurjalta näin näkemättä. Siitähän se sitten lähtee, kun alat vaihtelemaan öljyjä ja tilkitsemään vuotoja. Kuten tuossa aiemmin totesin, MF 135 on harrastetraktorina verraton ja käypänen moneen hommaan paikassaan. Osia voi ostaa vielä kohtuullisesti, koska aivan uusiakin traktoreita tehdään vielä.
Pistähän raporttia tulemaan tänne, kun olet laitellut Massikkaasi!
- Rattoori
Teho Filter Sievissä on ilmeisesti tehnyt tollasen:
Fuel filter 7101 (1323). Mihin moottoriin se soveltuu?
Entä Fram C 11816 PL?
Ja vielä MP409 (1c9A) ? - Vanha maatilallinen
Osta pois vain ehdottomasti. Hinnasta en ossaa sanoa, mutta kokemuksesta tiedän että toimii hienosti. Itselläni on ollut uudesta asti MF 135 vm 1965. Ei mitään vikoja jos ei lasketa yhtä nostolaitteiden vetovarren katkeamista ja senkin korjaus oli 10 min hitsaus ja taas mentiin. Huoltanut olen normaaliin tapaan nykyajan öljyillä 200 h välein ennen vanhaan huonoilla öljyillä n.100 h välein. Mittarissa nyt 4589 ja pyörähtänyt kahdesti ympäri. Nyt ovat jarrut alkaneet potkia hieman ylös kun sitä polkaisee joten ne pitäisi avata. Käy aina. Talvella kunnei viisi vuotta uudempi MF 165 eikä vm. 03 oleva MF 4245 lähde pakkasen ja mahdollissti hieman hyytyneen polttoöljyn takia käymään, 135 lähtee ensimmäisellä puristuksella. Mahtava kone on ja aina palvellut minua kiitettävästi!
- Tarttimoottori
Jos saat sen alta 2500€ ja harrastekoneeksi ostat ei ostohinnalla ole juuri merkitystä. Tuo hinta sen takia että siitä ylöspäin myydään jo todella hyväkuntoisiakin.
Todennäköisesti tulet pitämään traktoria pidempään ja monenlaista pikkuhommaa siihen korjaamaan.
Nimittäin jos laitat huoltoon ja remonttiin edes 200€/v ja pidät konetta 10v tulee kustannuksia jo se 2000€ ja hinnanalema ei montaa sataa kuitenkaan ole.
Eli ostohinta ei kokonaiskustannuksiin vaikuta juurikaan.
Yritä sensijaan etsiä kone jota ei heti tarvitse ruveta teurastamaan, (jos et sitten ole varautunut siihen)
Hyvän käyttöpelin kyllä tuosta varmasti itsellesi saat, pienistä puutteista huolimatta. - Yksijärkinen
Olipa hyvä kun neuvoit, tätä sinun neuvoasi alkuperäinen kysyjä ja koneen myyjä ovat odottaneet jo seitsemättä vuotta. Nyt pääsevät kaupantekoon.
- Rattoori
Vanha maatilallinen, hyvin tiesit.
Tiputtelee harvakseltaan moottorin ja vaihdelaatikon alta. Mikä öljy pysyisi paremmin sisällä kuin nyt siellä oleva Teboilin Monitra (?) 10W-30? Käyttö vain kesällä.
Toisessa takajarrussakin vuodon merkki. Ilmeisesti paljon ajettu yksilö.- hjhjhgjjgh
Mikä on jarrut menee lukkoon kun peruuttaessa jarruttaa ja vähän eteen pitää ottaa että aukeaa?
- Rattoori
Jarrut korjattiin korjaamolla, 250 euroa, latausrele ja polttimoita sekä johtoja uusittu. Ollut varmatoiminen muuten ja nostolaite nostaa jykertäen kuten ennenkin. Pääasiallinen käyttö ollut laituein veto maalle syksyisin ja työntö järveen keväisin.
Nyt suunnitteilla lumen linkous ensi talvena. Matka 600 m. Pitäisikö tyytyä lingon hankintaan vai vaihtaa johonkin hytilliseen, kun talvikelin kylmyys pelottaa? - valumötti
Linkohommissa on hyvä olla hytillinen traktori ja ehdottomasti lämmin. 4000-5000 eurolla saa hyvän Taavetin joissa on tosi lämmin hytti. Valamettia ei kannata laittaa linkoustraktoriksi, koska lumi tulee polkimien kautta hyttiin, ku niissä ne polkimet painuu lattiaan ja kun ne kumit kuluu siitä lattian läpiviennistä.
- verkkufani
Mf-135 on todellinen helmi. Se menee heti kaupaksi. Viimeksi kun kuulin myyjää, niin 2 minuutin välein soi puhelin ja kone oli myyty iltapäivällä kun aamupäivällä tuli myyntiin. 4000-6000 euroa hinta. Ja ehdottomasti ilman hyttiä. Vakolan testien mukaan oli aikoinaan todettu erinomaiseksi. Mukavan pienikokoinen ja tehokas 45 hv Perkins-moottori. Osia saa helposti ja korjaus, jos sitä edes tulee, halvaksi. Mukavan matala hypätä pukille ja alas. Älkää mainitko valmet-valtraa traktoripalstoilla, ne kuuluvat ekokem-ympäristöjäte-osioon.
- Maono
Niin mitä turhaan täällä mainitaan valmet tai valtra kun se käy kaupaksi oikeille käyttäjille ilman turhaa" vaahtoamista.
- v.tyyli
Maono kirjoitti:
Niin mitä turhaan täällä mainitaan valmet tai valtra kun se käy kaupaksi oikeille käyttäjille ilman turhaa" vaahtoamista.
Myynti-ilmoitus kannattaa laittaa sitten "myydään leluja" tai "annetaan" palstalle.
- Lahja.palsta
v.tyyli kirjoitti:
Myynti-ilmoitus kannattaa laittaa sitten "myydään leluja" tai "annetaan" palstalle.
Lahjoitetaan -palstalle.
- Avomalli.paras
Hytti on noissa vanhoissa traktoreissa poikkeuksetta karmea. Ei minkäänlaista tärinäsuojaa,meluisa, huono näkyvyys ulos, äärettömän ahdas ja estää työkoneiden käytön. Muuten massikka kannattaa aina ostaa.
- Puuaura
Tekiskö mittää tällä: Takakauhan taakse kiinnittäisin vinoon, kuin lumiauran puolikkaaksi, parrun.
Tällä auraisin puoli tienleveyttä ja palatessa toisen puolen. - Maono..1
Simpauttajassa sano se yks vanaha isäntä että äitee anto luvan.
- Rattoori
Aloittaja tässä. MF135 vuodelta 1967 pysähtyi syksyllä ylämäkeen. Hetkeä aikaisemmin tyhjäkäynnin ääni pehmeni.
Ilmausyritys käsipumppua käyttäen ei tuonut polttoainetta näkyviin. Uusi yritys startilla pyörittäen antoi polttoainetta. Sitten käynnistyi ja päästiin mäki ylös ja talviparkkiin. Ryntäyttäminen max. kierroksille antoi vaaleamman savukaasun pöllähdyksen kuin normaalisti.
Mitähän tuolle tekisi kevätauringon paisteessa? - Trattoori
Tollasen huomasin venepuolelta https://keskustelu.suomi24.fi/t/13515662/dieseltankin-puhdistus-
Minkäverran olet ajellut ja millaista ajoa.
Millainen polttoaine koneessa on.
Koska järjestelmä on puhdistettu ja polttoainesuodattimet vaihdettu.
Tiedäthän että käsipumppu ei toimi kaikissa asennoissa mihin moottori on pysähtynyt.
Aloitetaan vaikka tästä.- Rattoori
Ajo on ollut lyhyitä päikiä. Muutama kaksituntinen.
Muut 25-300 m halkojen ajoa peräkärryllä ja soraa takakauhalla.
Polttoaine on kesä- ja talvidieselin seos. Kesäl. ABC:ltä, talvil. Teboililta.
Järjestelmän puhdistuksesta ei tietoa, Suodattimet vaihdettu 5 vuotta sitten.
Traktori on ollut o istuksessani reilun 5 vuotta.- foortintallissa
Vaihda nyt ainakin se kesä/talvilaadun seos pois sieltä polttoainesäiliöstä, sillä se kesälaatuinen polttoaine tukkii suodattimen (parafiini kiteytyy suodattimeen), jos on pakkasta. Suodattimet kannattaa myös vaihtaa, koska ne yleensä kannattaa vaihtaa vuosittain. Polttoainejärjestelämä puhdistuu samalla, kun tyhjennät polttoainesäiliön ja vaihdat suodattimet. Ei ole vaikea toteuttaa!
Jos sinulla ajot vähäisiä, eli ns. mökkitraktori, niin kannattaa tankata sitä pelkästään talvilaatuisella polttoaineella, jolloin kesälaatuisesta polttoaineesta ei ole ongelmaa, lisää hieman 2-T öljyä polttoaineen sekaan. Pidä myös vastaisuudessa polttoainesäiliö täytenä, jolloin vettä ei kondensoidu polttoainesäiliöön. Vaihda myös polttoainesuodattimet useammin, niin ongelmat loppuvat!
- ParafiininSulamispiste
Sulaakohan parafiinikide suodattimissa ollenkaan? Lisäksi suodattimet lienevät paperia, joka liettyy ja tukkeutuu itsestään vuosien mittaan (sinänsä kelvoton ratkaisu valmistajilta).
Tuon kopioin Neste Oy:n sivuilta:
"Mitä pitää tehdä jos dieselpolttoaine on päässyt jähmettymään
auton säiliöön eikä auto enää toimi kunnolla?
Jähmettyneen dieselin päälle tankattu talvilaatuisempi tuote ei sulata polttoainetta. Auton pitäminen riittävän
kauan autotallissa tai muussa lämpimässä tilassa sulattaa polttoaineen, ja auto todennäköisesti käynnistyy.
Usein tähän tarvitaan myös polttoainesuodattimen vaihto uuteen. Mikäli auto halutaan saada nopeasti
käyttökuntoon, ainoa keino on tyhjentää polttoainesäiliö ja vaihtaa suodatin sekä polttoaine."
Vaikuttaa kuin talven suodattimissa ollut kesäpolttoaine tukkisi suodattimet lopullisesti. Miten on ?- juuriniinjotuossa
Juurihan tuossa nimim. foortintallissa selvitti kupletin juonen. Kesäpolttoaineen parafiini hyytyy suodattimeen, eikä talvilaatuinen polttoaine sitä liuota. Näissä mökkitraktoreissa ongelma on, että polttoainetta kuluu todella vähän, joten väkisinkin jää kesälaatuista polttoainetta tankkiin, jos tankkaillaan molempia laatuja lämpötilojen mukaan. Mökkitraktoreissa olisi viisainta käyttää pelkästään talvilaatuista polttoainetta ja vaihtaa polttoainesuodattimia riittävän usein myös.
Ja polttoainesuodattimet on NIIN halpoja, että niissä ei kannata pihistellä. Jos kone tilttaa pakkasilla polttoaineiden vuoksi, suodatin vain uusiksi ja yleensä homma hoituu sillä (edellyttäen, että tankissa ei ole epäpuhtauksia ylettömästi tai hyytyvää kesälaatua).
Tankin puhdistaminen kesäpolttoaineista ei vie montaa minuuttia, joko polttoaineet laskee letkulla kanisteriin taikka pumpulla pumppaa. - Anonyymi
juuriniinjotuossa kirjoitti:
Juurihan tuossa nimim. foortintallissa selvitti kupletin juonen. Kesäpolttoaineen parafiini hyytyy suodattimeen, eikä talvilaatuinen polttoaine sitä liuota. Näissä mökkitraktoreissa ongelma on, että polttoainetta kuluu todella vähän, joten väkisinkin jää kesälaatuista polttoainetta tankkiin, jos tankkaillaan molempia laatuja lämpötilojen mukaan. Mökkitraktoreissa olisi viisainta käyttää pelkästään talvilaatuista polttoainetta ja vaihtaa polttoainesuodattimia riittävän usein myös.
Ja polttoainesuodattimet on NIIN halpoja, että niissä ei kannata pihistellä. Jos kone tilttaa pakkasilla polttoaineiden vuoksi, suodatin vain uusiksi ja yleensä homma hoituu sillä (edellyttäen, että tankissa ei ole epäpuhtauksia ylettömästi tai hyytyvää kesälaatua).
Tankin puhdistaminen kesäpolttoaineista ei vie montaa minuuttia, joko polttoaineet laskee letkulla kanisteriin taikka pumpulla pumppaa.Kommenttina vaan tähän polttoaineasiaan...
MF 135 on mainio laite kokoluokassaan.
Itse hankin hytillisen Valmetin koska lumitöitä alkoi olla kasvava tulonlähde.
Lämmin ltraktori ja vaihdekepit oikealla ja kätevästi lisähydrauliikkaa, istutaan eli nähdään korkealta pienemmässäkin koneessa. Pikkurahalla sain hyvän koneen.
Polttoöljyä tai kesälaadun dieseliä en ole ostanut traktoriini milloinkaan. Sensijaan korjaamolla töissä ollessani pelastin (hyvällä hinnalla) kehnoja aineita saaneita tai kesälaaduilla nuukailleita isäntiä ja autoilijoita. Siinä meni todella monelta säästöt kesäaineista sadaksi vuodeksi kun tuli 300- 500 euron lasku polttoaineiden ja suodattimien vaihtamisesta kesken keikan. Kilometrit ja hinaukset päälle.
Tosin sattuihan se kerran omalle kohdallenikin. Sain kehnoa polttoainetta eli kesälaatua nimeltä mainitsemattomalta kotikylän aakkosasemalta ja lokakuun ekalla kovalla pakkasella ja niin hyytyi huoltoauto parin kilsan jälkeen. No eihän omaa suodatinta mukana ollut mutta kuumailmapuhallin oli. Kaksi lisäakkua meillä oli autossa ja isot invertterit ja eikun polttoaineensuodatin kuumaksi ja päästiin kotiin. Puhelin soi matkan aikana monta kertaa ja sama ongelma. Onneksi pakkanen helpotti jo yöllä. Sitten vaihtui polttoainefirma. Varmaan monella muullakin. Polttoaineensuodatinta en tosin muistanut vaihtaa ja se toimi minulla koko ajan. Autoihini olen vaihtanut polttoaineensuodattimen vain kerran, traktoreihini viiden vuoden välein. Tärkeintä on polttoaineen laatu. Onneksi on suosittu luotettava automaattiasema lähellä.
- Rattoori
Kun se traktori pysähtyi mäkeen... Nyt vasta tuli tutkittua asiaa tarkemmin.
Tankilta siirtopumpulle tulevasta putkesta (irroitin siirtopumpusta) tuli pientä katkeilevaa lirua. Käsipumpulla painoin ilmaa putkeen pari kertaa ja polttoaine alkoi juosta "normaalisti".
Annoin tankin tyhjentyä ja kaadoin hieman talvilaatuista polttoainetta tehdäkseni pienen huhtelun.
Suodattimet vaihdoin, mutta ilmaus kävi kovin hitaasti, kun polttoainetta ei vaan oikein riittänyt.
Siirtopumppu auki, Siirtopumpussa ei siivilää, mutta toinen pumpun takaiskuventtiileistä oli valmistuksessa jäänyt vinoon ja vuoti reunasta. "Läppä" oli kieroutunut ja vaikutti olevan hieman pehmennyt fiiperikiekko. Uusi pumppu on tilauksessa vaikka vanha pumppu takaiskuventtiilin oikealla asennolla olisi toiminut paremmin kuin ollessaan vinossa. Montakohan vuotta oli vajaatoiminen?
Tankki jäi pesemättä. Jos edelleen vaikeuksia, poistan pohjahanan venttiilin (mahdollisen) suodattimen ja asennan kookkaan dieselsuodattimen siirtopumpun etupuolelle. Tämä toimi hyvin eräässä 1960- luvun autossa. Kuormurin suodattimeen mahtui töhkää vanhan henkilöauton tankista. - OstaisinLisää
Mulla kans mf-135. Jalokivi sanoisin. 50 vuotta moitteetonta käyntiä. Valmet olisi tuossa ajassa ruostunut näkymättömiin. Ei muuta ko tiiseliä tankkiin ja menox. On se kova peli massikka. Ei riemulla rajaa kun massilla ajaa. Todellinen taideteos jo ulkonäöltään. Vakolan tutkimuksessa Erinomainen tekniikka ja käyttöominaisuudet.
Hankkijan lippis vaan päähän. Ilman hyttiä pärjäilee mukavasti ja saa rusketusta kesällä.
Kannattaa ostaa jos jossain myydään. Hinta on sivuseikka. Priimasta kannattaa aina maksaa, siinä varallisuus vaan kasvaa vuosikymmenien kuluessa.- massikallamennään
Täältä löytyy myös yhtenä traktorina MF 135. On kyllä ikiliikkuja, alkuperäinen kone toimii kuin uutena vaikka lähes 10000 hidasta vaijerituntia mittarissa. Voimaa on tosi hyvin kokoisekseen ja mitätön kulutus. Samoin alkuperäinen nostolaitepumppu täydessä kunnossa ja voimansiirto toimii täysin paitsi että kytkin alkaa olla huono. Ainoa heikko lenkki huonot rumpujarrut, muuten oman aikansa huippukone jolla traktorin kokoon sopivat hommat onnistuu helposti vielä nykyäänkin.
- TienHarjanne
Millainen työ ja kustannus olisi laittaa MF135:n alle lanausterä?
Missä myydään? - Anonyymi
Irrjjaa, osta rattorii.........
- Anonyymi
MF 135 vuodelta 1967 ja kytkin on jäykkä jalalla painaa, irrottaa kyllä hyvin.
Toinen haitta on, että kytkin ottaa turhan ärhäkästi.
Mitä mietteitä em. seikoista?
Toinen kysymys: Kannattaisiko laittaa valmiina olevat perälevy ja ketjut ( lenkkiraudan paksuus n. 6 mm) ja yrittää pitää auki 200 m mittaista, harvoin käytettävää tietä?
Tieltä ei pääse sivulle ojan vuoksi.
- Anonyymi
Ei kannata aukoa turhaan teitä. Pakettiautot alkaa ajeleen öisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448079Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432131Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262042- 951688
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071071Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 25996
- 53985
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850