Tarkoitus puhdistaa tankki, koska suodatin täynnä moskaa syksyllä.
Ensiksi siirrän polttoaineen kanistereihin. Pitää varmaan ostaa muutama
Kun siirrän polttoaineen takaisin tankkiin puhdistuksen jälkeen, niin olisiko kellään tiedossa hyvää systeemiä jonka läpi polttoaineen suodattaisin, ettei se taas likaisi taas tankkia.
Ja jos on hyviä tankin puhdistusvinkkejä, niin otan mielelläni vastaan.
Dieseltankin puhdistus.
50
9918
Vastaukset
- Raum
Älä laita puhdistettuun tankkiin vanhaa polttoainetta. Jos laitat niin, kohta on sama vaiva.
Moska johtuu toden näköisesti dieselpolttoaineen biokasvustosta. - tumpelotumppi
Biokasvustoa se tod.näk on. Ehkä parempi etten laita sitä takaisin tankkiin. Täytynee viedä jätteenkäsittelylaitokselle
- DieselPolttoainetta
Missä asti polttoaineesi on ?
Ilmoita sähköpostisi niin voin hävittää/käyttää polttoaineesi edullisesti. - Toimiimersussa
Itse olen tankannut tuollaiset autooni. Autoni on uudehko, eli hyvillä polttoainesuodattimilla varustettu. Ainekin vaihtuu niin nopeasti, ettei se ehdi liata tankkia. Joskus olen laittanut noin 10% 95e bensiiniä sekaan, että se tappaa biosidit ja poistaa veden.
- mikämersu
Jaa, onko sulla useinkin venessä / veneissäsi tankin puhdistus tarvetta kun tuntuu olevan ihan rutiini?
- KemianTietävä
Bensiini ei kylläkään poista vettä mistään koska vesi ja bensiini eivät liukene toisiinsa.
Voisit opiskella enemmän kemiaa nim. "Toimiimersussa " - Vaitoimiisemersussa
KemianTietävä kirjoitti:
Bensiini ei kylläkään poista vettä mistään koska vesi ja bensiini eivät liukene toisiinsa.
Voisit opiskella enemmän kemiaa nim. "Toimiimersussa "Juu, ja biosidi on myrkky mikrobikasvustoa vastaan, ei suinkaan mitään leväbakteeripaskaa
Bensaa ei todellakaan saa sotkea dieselin joukkoon.
- vemmeli
Bensiiniä voi laittaa vähän diesel-polttoaineen joukkoon. Ainakin VW Transportterin ohjekirjassa on siitä maininta!
- suodatabakteerit
Transportterin ohjekirja soveltuu Transporteriin. Se lukee siinä kannessa.
Käytännössä ei ole mitää tapaa, jolla saisit polttoaineen puhtaaksi koska möhnä on bakteerien aiheuttamaa ja bakteerit lilluttelevat polttoaineen seassa. Jos suodatat polttoaineen 0,1um suodattimella, bakteerit jäävät pois, mutta aikaa siihen voi mennä paljon. - Myrkkylintu
Samapa oli ongelma minulla. Ostin sellaisen öljynvaihtopumpun ja kytkin sen kierrättämään dieseliä sen suodattimen läpi. Toissa keväänä kun laittelin venettä se pumppu oli päällä tunteja, oikeastaan aina kun olin veneellä.
Ei oo näkynyt moska enää. Siis tietysti sitten vaihdoin uudet suotimet. Ja minulla ongelmat alkoi kun lisäsin dieseliin jotain levänestoa. Se kai tappoi ne bakteerit ja siitä tuli mössöä joka sitten lähti myrskyssä liikkeelle, ja meinasi tulla ikävä kun kone sammui ja tuuli painoi venettä karikolle.- norocketscience
Kun olet tankin pessyt niin älä laita sitä vanhaa dieseliä ilman suodatusta takaisin tankkiin. Markkinoilta löytyy erityisesti dieselin suodattamiseen tarkoitettu systeemi - nimeltään Baja suodatin, jolla saat puhdasta ainetta.
Säilö se vanha aine jerrykannuihin ja odota lämpimiä ilmoja kunnes valutat sen dieselin siihen Bajaan, sillä se vetää todella hitaasti sitä dieseliä läpi.
Vanha kikka on seisottaa likaista Pö/dieseliä astiassa kunnes törky on painunut pohjalle ja sitten kaataa tai imeä siisti aine siitä päältä pois. Kun tuota seisottamista on vähän aikaa tehnyt voi sen puhtaan aineen panna tankkiin tai jos on öljylämmitys niin sitten sinne säiliöön. - EiKannata
Kuinkahan monen euron arvosta sitä nestettä siellä tankissa mahtaa olla?
Ihan pienen määrän takia ei kannata nähdä vaivaa ja siirtää bakteereita takaisin tankkiin.
Bajafiltteri ei ole varsinaisesti suodatin vaan pikemminkin siivilä. Se ei poista bakteereja vaan irtomoskan ja hiekan. Sen hinnalla saa 20 l dieseliä. - Bajanhinnat
EiKannata kirjoitti:
Kuinkahan monen euron arvosta sitä nestettä siellä tankissa mahtaa olla?
Ihan pienen määrän takia ei kannata nähdä vaivaa ja siirtää bakteereita takaisin tankkiin.
Bajafiltteri ei ole varsinaisesti suodatin vaan pikemminkin siivilä. Se ei poista bakteereja vaan irtomoskan ja hiekan. Sen hinnalla saa 20 l dieseliä.Tarkoitatkohan kuvalinkissä olevaa Bajaa?
http://www.mit.edu/people/robot/diesel/baja.jpg
Noita alumiinisiä Baja-suppiloita on kahta kokoa. Itselläni on se pienempi, samanlainen kuin kuvalinkissä. Siinä on kolme perättäistä filtteriä, Ensimmäinen on muitaakseni 100 mikronia roskien siivilöintiin. Seuraava on teheämpi ja viimeinen, alin, ei päästä vettä lävitseen.
Mielestäni Baja-suppilo on ollut hintansa väärtti, mutta ei se kylläkään ollut niin halpa kuin 20 l dieseliä maksaa. Hintaa en jaksa muistaa, koska ostin sen Trinidadilta yli 10 v sitten.
Uusia muovisia, halpoja Baja-suppiloita näkyy olevan markkinoilla. Niiden suodatuskykyä en tunne.
Maailmalla tankatessa Baja-filtteriin jäi melkein joka kerran moskaa ja aika usein myös vettä. Täytyy kai täälläkin ruveta käyttämään Bajaa, kun dieselin laatu on muuttunut eliöstölle otolliseksi. Sekään ei tosin riitä, koska mustaa haitumaista moskaa on alkanut ilmaantua Grotamarista ja suodattamisesta huolimatta. - Anonyymi
EiKannata kirjoitti:
Kuinkahan monen euron arvosta sitä nestettä siellä tankissa mahtaa olla?
Ihan pienen määrän takia ei kannata nähdä vaivaa ja siirtää bakteereita takaisin tankkiin.
Bajafiltteri ei ole varsinaisesti suodatin vaan pikemminkin siivilä. Se ei poista bakteereja vaan irtomoskan ja hiekan. Sen hinnalla saa 20 l dieseliä.Tykkään lukea täällä kommentteja, ku mulla ongelma "päällä". En tosin ota niitä ihan tosissani.
Jottain pitäis kyl tehrä. :D
- tumpelotumppi
Siellä on n. 60l dieseliä. Huomenna tarkoitus imeä vanha pois ja putsata tankki. Ehkäpä täytän tankin uudella puhtaalla dieselillä.
- Raum
Järkiteko, täyttää tankki puhtaalla dieselillä.
- starsandbrites
Ehkäpä ihan viksusti ajateltu. Laita mukaan starbritea tupla-annos. Yliannoksesta ei ole haittaa.
- tiisseliä
Kannattaa olla varovainen niiden lisäaineiden suhteen, sillä useimmat dieselmoottorinvalmistajat eivät hyväksy mitään muuta kuin puhdasta polttoainetta.
Ei sitä vanhaa polttoainetta tarvitse pelätä. Annat sen vain seistä muutaman päivän ja sitten kaadat siitä päältä hyvän aineen puhtaaseen astiaan. Seisotat sitä taas muutaman päivän ja kaadat siitä päältä taas varovasti tankkiin.
Ne bakteerit tarvitsevat vettä elääkseen, joten kun olet saanut veden ja sen vanhan sakan eroteltua niin se aine on aivan hyvin toimivaa.
Tärkeintä on huolehtia että veneessä on kunnollinen esisuodatusjärjestelmä.
Kun siellä on iso läpinäkyvä sakkakuppi niin siitä on hyvä tarkkailla polttoaineen kuntoa ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin. - tyyntäporkkalanselällä
Taas yksi joko kiusaaja tai typerä. Bakteerit tykkää hiilivedyistä eivätkä tarvitse vettä mihinkään. Toki jotkut kaipaavat.
- judke
tyyntäporkkalanselällä kirjoitti:
Taas yksi joko kiusaaja tai typerä. Bakteerit tykkää hiilivedyistä eivätkä tarvitse vettä mihinkään. Toki jotkut kaipaavat.
Ei tuossa minun mielestäni mitään kiusaamista ollut havaittavissa. Vaikuttaa aivan asialliselta postaukselta D
- dwes
tiisseliä kirjoitti:
Kannattaa olla varovainen niiden lisäaineiden suhteen, sillä useimmat dieselmoottorinvalmistajat eivät hyväksy mitään muuta kuin puhdasta polttoainetta.
Ei sitä vanhaa polttoainetta tarvitse pelätä. Annat sen vain seistä muutaman päivän ja sitten kaadat siitä päältä hyvän aineen puhtaaseen astiaan. Seisotat sitä taas muutaman päivän ja kaadat siitä päältä taas varovasti tankkiin.
Ne bakteerit tarvitsevat vettä elääkseen, joten kun olet saanut veden ja sen vanhan sakan eroteltua niin se aine on aivan hyvin toimivaa.
Tärkeintä on huolehtia että veneessä on kunnollinen esisuodatusjärjestelmä.
Kun siellä on iso läpinäkyvä sakkakuppi niin siitä on hyvä tarkkailla polttoaineen kuntoa ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin.star briten polttoaineen lisät ovat luonnon ainetta kaikkiin käy.
- trye
tiisseliä kirjoitti:
Kannattaa olla varovainen niiden lisäaineiden suhteen, sillä useimmat dieselmoottorinvalmistajat eivät hyväksy mitään muuta kuin puhdasta polttoainetta.
Ei sitä vanhaa polttoainetta tarvitse pelätä. Annat sen vain seistä muutaman päivän ja sitten kaadat siitä päältä hyvän aineen puhtaaseen astiaan. Seisotat sitä taas muutaman päivän ja kaadat siitä päältä taas varovasti tankkiin.
Ne bakteerit tarvitsevat vettä elääkseen, joten kun olet saanut veden ja sen vanhan sakan eroteltua niin se aine on aivan hyvin toimivaa.
Tärkeintä on huolehtia että veneessä on kunnollinen esisuodatusjärjestelmä.
Kun siellä on iso läpinäkyvä sakkakuppi niin siitä on hyvä tarkkailla polttoaineen kuntoa ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin.Polttoaineen seisotus ei auta mitään.Oli ennen,ei enää.
- SeaRaySundancer
Viimeiseimmässä Kipparilehdessä oli aika hyvä juttu noista dieselin ongelmista.
- acegi
Kippari lehtikin on herännyt.On ihan oikeasti ajankohtainen ongelma veneissä nykyään,kun diesel polttoaineet on mitä on.useasta veneestä olen tankin joutunut pesemään ja puhdistamaan,siis tuttujen.Vettä ei saisi olla yhtään tankissa että bakteerille ei olisi ruokaa.
- vesille
Vanhat aineet vaikka tuvan lämmitykseen siihen starbritea mukaan.veneen tankin perusteellinen pesu moneen kertaan liottimella suodattimet uudet aineet tankkiin ja vielä starbriteä tankkiin.ei pilaantunutta dieseliä tuvan säiliöön vaan irtotankissa suodatinta ennen sisään.
- ÄläUskoJaskaa
Tankki huuhdellaan sillä polttoaineella, mitä sinne on tarkoitrus laittaakin. Mikäli tankki ei ole rusoteessa, liman tappamiseen ja poistamiseen käytetään siihen tarkoitettuja aineita eikä niitä, mitä sattuu autotallista tai keittiöstä löytymään.
Eli tankki tyhjäksi, kuivaksi ja uusi polttoaine starbrite (tms).
Jos on tarve huuhdella ennen uutta ainetta, niin dieseliä ja reislusti starbritea. Ethän halua happoja, pesuainetai tai vettä rikkomaan moottorin pumppusuuttimia. - vesille
ÄläUskoJaskaa kirjoitti:
Tankki huuhdellaan sillä polttoaineella, mitä sinne on tarkoitrus laittaakin. Mikäli tankki ei ole rusoteessa, liman tappamiseen ja poistamiseen käytetään siihen tarkoitettuja aineita eikä niitä, mitä sattuu autotallista tai keittiöstä löytymään.
Eli tankki tyhjäksi, kuivaksi ja uusi polttoaine starbrite (tms).
Jos on tarve huuhdella ennen uutta ainetta, niin dieseliä ja reislusti starbritea. Ethän halua happoja, pesuainetai tai vettä rikkomaan moottorin pumppusuuttimia.Ei kait kukaan liottimella aja,kaiken pesun jälkeen vielä pesu puhtaalla dieselilä.
- Teenäin
Tankki tyhjäksi ja huolellinen pesu, jos mahdollista niin pese tankki Kloorilla ja sen jälkeen uudet löpöt tankkiin ja sekaan Grotamar myrkkyä
Suodattimet samalla uusiksi ja polttoaineputket tai letkutkin pitäisi putsailla
Varasuodattimet vielä mukaan- Äläteeniin
Joo-o, aina löytyy joku, joka ei tiedä tai todennäköisemmin haluaa aiheuttaa toiselle vahinkoa ja pahaa mieltä.
Älä laita tankkiin klooria äläkä vettä. Se ei ole tarpeen eikä siitä mitään hyvää seuraa. Älä myöskään pesuainetta.
Näillä palstoilla vastuiu siirtyy väkisinkin lukijalle. - Tankinpuhdistus
Äläteeniin kirjoitti:
Joo-o, aina löytyy joku, joka ei tiedä tai todennäköisemmin haluaa aiheuttaa toiselle vahinkoa ja pahaa mieltä.
Älä laita tankkiin klooria äläkä vettä. Se ei ole tarpeen eikä siitä mitään hyvää seuraa. Älä myöskään pesuainetta.
Näillä palstoilla vastuiu siirtyy väkisinkin lukijalle.Pahasti saastunut tankki kun ei puhdistu löpöllä huljuttelemalla ja pelkällä biosidillä vaan tarvitsee vahvemmat keinot puhdistukseen. Silloin kun tankin seinämät ovat mustan liman peitossa niin ei kevyet keinot enää auta.
Ensin tankki tyhjennetään, sitten pestään höyrypesurilla ja varmistetaan vielä kloorilla jos halutaan varmistua siitä, että kaikki kasvusto on varmasti tuhottu.
Vettä ja klooria ei tietenkään jätetä tankkiin eikä polttoaineputkistoon.
Puhdistuksen jälkeen tankissa ei ole vettä tai mitään muutakaan.
Myös putkisto ja suodattimet puhdistetaan, siis suodattimelle tehdään ihan vähän muutakin kuin vaihdetaan patruuna, koska se moska pitää saada mahdollisimman hyvin pois järjestelmästä.
Tämän jälkeen tankkiin puhdasta löpöä jossa on seassa vahva annos biosidiä, siis vaikka Grotamar 82 eikä mitään ostoskanavan lisäaineita.
Kevyesti saastunut tankki saadaan puhtaaksi lisäämällä joukkoon biosidiä ja kierrättämällä tankin sisältö muutamaan kertaan hienon suodattimen läpi, 2 mikronia on sopiva.
Biosidin käyttöä kannattaa jatkaa vielä vähintään muutaman tankillisen verran. Koko ajan sitä ei tarvitse tankissa olla, mutta vaikka joka kolmannella tankkauksella kun lisää myrkkyä niin pysyy ongelmat poissa.
Aika monta polttoainejärjestelmää on puhdistettu menestyksekkäästi, ongelmat ovat poistuneet kaikista ja tuhansia litroja saastunutta polttoainetta on puhdistettu käyttökelpoiseen kuntoon. - Valitettavasti
Ikävä kyllä, bakteereista ei täysin pääse eroon. Nykyään kaikilla jalostamoilla on bakteerikantaa, joten sitä on valmiiksi kaikissa polttoaineissa. Bakteeri lisääntyy kuitenkin vain silloin kun polttoaineessa on vettä. Sopiva biosidi toki estää lisääntymisen, mikä lienee vaikutus ruiskutuslaitteistoon. Puhdistuksen jälkeen vesittäkää tankkia mahdollisimman usein, niin minimoitte ongelmanne.
- tumpelotumppi
Tankinpuhdistus kirjoitti:
Pahasti saastunut tankki kun ei puhdistu löpöllä huljuttelemalla ja pelkällä biosidillä vaan tarvitsee vahvemmat keinot puhdistukseen. Silloin kun tankin seinämät ovat mustan liman peitossa niin ei kevyet keinot enää auta.
Ensin tankki tyhjennetään, sitten pestään höyrypesurilla ja varmistetaan vielä kloorilla jos halutaan varmistua siitä, että kaikki kasvusto on varmasti tuhottu.
Vettä ja klooria ei tietenkään jätetä tankkiin eikä polttoaineputkistoon.
Puhdistuksen jälkeen tankissa ei ole vettä tai mitään muutakaan.
Myös putkisto ja suodattimet puhdistetaan, siis suodattimelle tehdään ihan vähän muutakin kuin vaihdetaan patruuna, koska se moska pitää saada mahdollisimman hyvin pois järjestelmästä.
Tämän jälkeen tankkiin puhdasta löpöä jossa on seassa vahva annos biosidiä, siis vaikka Grotamar 82 eikä mitään ostoskanavan lisäaineita.
Kevyesti saastunut tankki saadaan puhtaaksi lisäämällä joukkoon biosidiä ja kierrättämällä tankin sisältö muutamaan kertaan hienon suodattimen läpi, 2 mikronia on sopiva.
Biosidin käyttöä kannattaa jatkaa vielä vähintään muutaman tankillisen verran. Koko ajan sitä ei tarvitse tankissa olla, mutta vaikka joka kolmannella tankkauksella kun lisää myrkkyä niin pysyy ongelmat poissa.
Aika monta polttoainejärjestelmää on puhdistettu menestyksekkäästi, ongelmat ovat poistuneet kaikista ja tuhansia litroja saastunutta polttoainetta on puhdistettu käyttökelpoiseen kuntoon.Ainakin Nim. "tankinpuhdistus" neuvot vaikuttaa asialliselta kuten monen muunkin. Edellis kesän lopulla huomasin suodattimen lasikuvussa hieman kasvustoa ja viime syksynä kun vaihdoin koneeseen öljyt, niin konetta käytettäessä moottori sammui suodattimen tukkeuduttua. Eli kävi hyvä tuuri, kun vene oli nostolaiturin vieressä valmiina talvitelakalle nostoon. Tänään imin vanhat dieselit pois, ja tankki näyttää mielestäni aika puhtaalta. Vanhat dieselit lahjoitan kaverin traktorikäyttöön.
Nyt ajattelin puhdistaa sen uudella dieselillä lisättynä jollain kemikaalilla, ehkä Grotamar 82, ja sitten vielä uudemmat dieselit vaan tankkiin lisäaine ja menoksi.
- Limat_tankissa
Tuota Grotamar 82 tuotetta näyttäisi ainakin löytyvän Volvon huollolta Helsingistä. Ainakin monen merkin hyväksymä tuote, joten on turvallinen valinta takuidenkin kannalta.
- Bossu
Ohessa Nesten tiedote asiasta. Neste tässä tietysti kehuu omaa tavaraansa, mutta saman viestin olen lukenut myös puolueettomista julkaisuista.
http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,88,17746,7849,25390 - acegi
Se ei nyt tarvi muuta kun tankki tyhjäksi,kanistereissa tuvan lämmitykseen syöttää sisälle ennen suodatinta,ei säiliöön.Manusluukut auki jollei ole tee tai vaihda uudet tankit,tankki tyhjäksi irtomoskat/limat pois.Pesu liuottimella joka puolelta,irtomoskat pois,jollei hyvä uusinta,sitten puhdasta dieseliä ruiskutetaan tankin seinämiin ja imetään pois,ja sama toistetaan,puhtaat aineet tankkiin ja star briteä ohjeen mukaan.Samoilla purkeilla missä ollut saastunutta polttoainetta ei uutta tuoda tankkiin,eikä muitakaan saastuneita välineitä käytetä ennen perusteelista pesua.Mitään ihme vehkeitä ei tarvita ja toimii 100%varmuudella kun työn tekee kunnolla.
- acegi
jäi sanomatta niille jotka painii asian kanssa,uudet vedenerottajan suodattimet ja hienosuodattimet myös täytyy laittaa
- oiuytrtyui
Kannattaa katsoa, ettei tankkaa FAME-dieseliä, sillä saa sotkettua polttoainetankin, ainakin ABC asemilla on sitä jakelussa, Nesteellä ja Teboililla ei. Asiaan voi perehtyä tutkimalla yhtiöiden PDF tuoteselosteita polttoaineistaan.
Veneen polttoainetankin korkin tiivisteen kunto kannattaa myös tutkia, jos se on huono, vettä voi kertyä tankkiin vaarallisen paljon.
Veneen polttoaineen suodattimet pystyy normaalitapauksissa estämään ongelmat ja poistamaan pieniä määriä vettä ja limaa. Ongelmia syntyy, jos imuputki ei ole tankin pohjassa, jolloin sinne voi kertyä paljon saastaa, joka sitten lähtee aallokossa vellomaan ja tukehduttaa moottorin. Imuputkessa pitäisi olla viisteleikkaus, jolloin se ei missään oloissa vedä pelkästään vettä aivan tankin pohjalta, vaan poistaa sitä vähitellen, jolloin suodattimia vaihtamalla tulee toimeen.- norocketscience
Oletko aivan tosissasi, että koneen polttoainejärjestelmällä imetään moskaa ja vettä tankin pohjalta puhdistus tarkoituksessa?
Minulle on vuosikymmenten aikana tullut kokemuksia erilaisista kulkuvälineistä ja eräs seikka yhdistää niitä kaikkia. Epäpuhtaudet on aina poistettu tankista ja estetty niiden joutuminen polttoaineputkistoon.
Imuputkea ei koskaan pidä asentaa niin, että se imee pohjan kautta, eikä edes tankin alimman paikan kohdalta. Tankissa tulee olla huoltoluukku ja pohjaproppu, josta käsin tankin huuhtelu on helppo tehdä. - lkjhgfdfghjk
norocketscience kirjoitti:
Oletko aivan tosissasi, että koneen polttoainejärjestelmällä imetään moskaa ja vettä tankin pohjalta puhdistus tarkoituksessa?
Minulle on vuosikymmenten aikana tullut kokemuksia erilaisista kulkuvälineistä ja eräs seikka yhdistää niitä kaikkia. Epäpuhtaudet on aina poistettu tankista ja estetty niiden joutuminen polttoaineputkistoon.
Imuputkea ei koskaan pidä asentaa niin, että se imee pohjan kautta, eikä edes tankin alimman paikan kohdalta. Tankissa tulee olla huoltoluukku ja pohjaproppu, josta käsin tankin huuhtelu on helppo tehdä.Sinulla on uskovaisen jutut. Tankissa on AINA epäpuhtauksia, niitä on enemmän, tai vähemmän, jos polttoineen imuputki on siten asennettu, että sen mukana ei suodatin poista mitään, sinulla on oikeasti ja paljon paskaa tankissa ja moottori tukehtuu jossakin vaiheessa, et sitä voi jatkuvasti olla putsaamassakaan. Tähän tulokseen päädyt, jos imuputki on viritelty itse pohjasta monta senttiä irti. Itsellä on kokemuksia 35 vuotta traktoreista, dieselvene, autot, bensa ja diesel, koskaan ei yhdenkään tankkia ole tarvinnut erikseen putsata, paska jää suodattimiin. Veneen tankin olen varoiksi putsannut, kun seisontaa on tullut pidempi aika, mutta normaalitapauksessa suodattimien vaihdot riittää, kunhan ne ovat kunnollisia ja niitä on riittävästi.
Tuokin on uskovaisten höpinöitä, että tankissa tulee olla pohjaroppu, se on käytännössä useimmiten mahdoton toteuttaa ja käyttökin olisi sottaisaa puuhaa. Alipaineimurilla tankin tyhjäys on paljon helpompi. - schwerlaubige
No onhan meillä maassamme vielä kuitenkin tuo uskonnonvapaus. D
Ne vähäiset epäpuhtaudet tuleekin jäädä suodattimiin, mutta ei niitä kannata ylikuormittaakkaan vetämällä sinne tarkoituksella törkyjä tankin pohjalta.
Sakkakuppia tarkkailemalla voi päätellä tankin puhdistustarpeen, jonka voi kuten kirjoitat tehdä myös imemällä. Minulla on tankissa loiskelevyt, manusluukku ja poistohana tankin alimmassa päässä, johon voi liittää imuputken.
Olin vuosia sitten maansiirtoliikkeessä töissä ja jouduin jatkuvasti tankkaamaan farmarisäiliöstä, jotka olivat tuohonaikaan yksi seinämisiä ja kondessivettä niistä löytyi aina. Siinä koneessa oli muuten oma pumppu, joka imaisi tynnyrillisen parissa minuutissa.
Koneeni tankin tilavuus oli 770 litraa ja siinä oli pohjassa laajennus, johon oli kiinnitetty iso hana röhnien pois laskua varten. Esisuodattimessa oli myös pohjaroppu, jota pystyi pitämään auki myös koneen käydessä, jos jostain syystä sinne linjaan oli joutunut epäpuhtauksia (kun kone heilahteli voimakkaasti) työn tuoksinnassa. - kjhgfghjk
schwerlaubige kirjoitti:
No onhan meillä maassamme vielä kuitenkin tuo uskonnonvapaus. D
Ne vähäiset epäpuhtaudet tuleekin jäädä suodattimiin, mutta ei niitä kannata ylikuormittaakkaan vetämällä sinne tarkoituksella törkyjä tankin pohjalta.
Sakkakuppia tarkkailemalla voi päätellä tankin puhdistustarpeen, jonka voi kuten kirjoitat tehdä myös imemällä. Minulla on tankissa loiskelevyt, manusluukku ja poistohana tankin alimmassa päässä, johon voi liittää imuputken.
Olin vuosia sitten maansiirtoliikkeessä töissä ja jouduin jatkuvasti tankkaamaan farmarisäiliöstä, jotka olivat tuohonaikaan yksi seinämisiä ja kondessivettä niistä löytyi aina. Siinä koneessa oli muuten oma pumppu, joka imaisi tynnyrillisen parissa minuutissa.
Koneeni tankin tilavuus oli 770 litraa ja siinä oli pohjassa laajennus, johon oli kiinnitetty iso hana röhnien pois laskua varten. Esisuodattimessa oli myös pohjaroppu, jota pystyi pitämään auki myös koneen käydessä, jos jostain syystä sinne linjaan oli joutunut epäpuhtauksia (kun kone heilahteli voimakkaasti) työn tuoksinnassa.Kuten edellä 10.5.2015 klo 21:48 kerrottiin, kannattaa välttää FAME, sen vanhan paistinrasvan tankkaamista tietyiltä asemilta ja muut varotoimet lisäksi, niin suodattimien toiminnalle annetaan mahdollisuus. Omassa veneessä on kolme suodatinta vedenerottimineen ja varalla matkassa ylimääräinen, niillä hallitsee tilannetta ilman jatkuvaa tankin putsailua, kun sekään ei takaa täyttä puhtautta, tankkiin jää laipioiden taakse aina jotakin töhnää.
- acegi
Suodatin ei ole tankin puhdistusta varten.Jos tankista sattumalta tulee kovassa merenkäynnissä jotai pikku roskia tai joku vesitippa,sitä varten on veden erotin ja suodatin.Jos vaikka saa vedensekaista polttoainetta jostain tankkauspisteestä,ei suodatin sellaista puhdista vaan matka katkeaa hetken päästä.Imuputki ainakin sentin ylös tankin pohjalta,saa tankissa olevat vesitipat seilata pohjaa pitkin eikä tule vedenerottajaan kun hiukan,sitten ensitilassa tankin puhdistus.Jokaiseen tankin osastoon täytyy olla oma manusluukku.....
- näinTilanneKäytännössä
Imuputki sentin irti tankin pohjasta - sentti vettä tankin pohjalla. Viistetty imuputken pää tankin pohjasta 1 mm - max 1 mm vettä tankin pohjalla. Kumpi pahempi, iso, vai pieni vesimäärä, kun lähtee kovassa aallokossa liikehtimään? Viiste imuputkessa varmistaa, ettei pumppu vedä koskaan pelkkää vettä pohjalta, vaan ottaa eri kerrostumista polttoainetta.
- acegi
Viistetty silti vaikka olis tuuman irti.Sulla käytännön kokemus on mitä on.35 vuotta ollut joku diesel pöristin perseen alla,viikot hyötyä viikonloput huvia.esim puskukoneessa on 70 litran sakka pesä,imuputki tuuman irti pohjasta viistetty sellainen,sakkakupin pohjalla tyhjennys hana.Kaivinkoneessa pieni sakka pesä noin pari litraa tyhjennys hana pohjassa.Veneessä tankin pohjat yleensä suoria,polttoainetta ei imetä alimmasta nurkasta vaan vähän ylempää.veneen tankit asennettu niin että keulan puoleinen pää on vähän ylempänä ja imuputken pää viistetty,jos tankki on lähes tyhjä siellä ei mitään kerrostumia ole kovassa merenkäynnissä.Sitä polttoainetta ei missään vehkeessä imetä tankin pohjalta,ja paskat päästetään tyhjennys hanasta pois.Normi veneissä ei ole tyhjennys hanoja.Nyt on tankeissa 1200 litraa dieseliä,tankit on noin 120 cm pitkät ja polttoaine otetaan tankin yläpäästä.Nyt sinun täytyy korjata käsitystä eri polttoaine järjestelmistä.firmassani on liikkeellä 17 erinlaista dieselkäyttöistä vempelettä,ja vesillä kaksi.
- 45ft
Noh, minun veneessäni on kuitenkin viistetyt tankit, erillinen proppu pohjassa ja polttoaine imetään alimmasta kohdasta. Eroja ilmeisesti on myös veneiden välillä.
- acegi
On jollain valmistajalla tankeissa.Viisteellä tarkoitat kai syvennystä/ kuoppaa tankin pohjassa.Veneissä ei kaikissa ole,ja jos on imuputki on tankin pohjan tasalla, ei syvennyksen pohjalla, tai pitäisi olla tankin pohjan tasalla,että jää sakkatilaa.Uusissa muovitankeissakaan ei ole sakkapesää pelkkä loiskelevy tai levyt, Ja putki irti sentin pohjasta,.Mielestäni paras olisi kuten puskukoneessa cat reilu niin sanottu varatankki ja imuputki irti tuuman pohjasta,ei tule suodattimiin vettä jos muistaa tyhjentää välillä,eikä koskaan saa ilmaa vaikka polttoaine olisi vähissä vaikka kuinka keinnuttaisi merellä.Malleja on monia.
- acegi
Tai siis jos olisi veneessä vastaava ei saisi ilmaa vaikka kuinka keikuttaisi koska kuppi aina täyttyy kun vene keikahtaa takaisin.Mutta veneessä tankit on monesti kolissä.
- typhooni10
Kuka tekisi "dieselin kiillotusta" ja tai tankin pesuja pääkaupunkiseudulla?
- diisseli72
Dieselbar oy tekee tankkien puhistuksia ainakin lahessa kannattaa kysyä tekeekö myös pk.
- LappoMan
Lahest ei tuu mitää muuta hyvää kuin müslit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453136- 1082573
- 512561
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402228Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4801914- 1101871
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2521855Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91694Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151617R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi241472