Te joilla on kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai lisämunuaisuupumuksesta kokemusta, voiko nämä seuraavat oireeni johtua k.o. sairauksista?
-kilpirauhasarvot viitearvojen sisällä kun viimeksi mitattiin
-olen laiha ja kalpea, en rusketu
-iho rutikuiva mutta kasvoista rasvainen, tukka tosi hyvä ja tuuhea
-hemoglobiini matala
-ravintoaineet ei imeydy: laktoosi-intoleranssi, magnesiumin puute vaikka mitä syön (elohiiriä kasvoissa, suonenvetoja), jatkuva väsymys ja energian puute
-juon 1,5 - 2 litraa vesijohtovettä päivässä -joskus riittää joskus ei
-en siedä kylmää enkä kuumaa, helteellä en pysty mihinkään, varpaat jäätyy plus viidessä huopatossut jalassa
-ihmeellisiä lämmönvaihteluita, yhtäkkiä tulee tosi kuuma ja pitää heittää vaatteita vähemmäksi vaikka kaikkia muita palelee, hetken päästä tärisen kylmästä eikä mitkään vaatteet riitä
-en hikoile vartalosta edes saunassa, vain kainalot, kämmenet ja kasvot hikoaa
-nielussa tuntuu olevan jotain ylimääräistä, pala kurkussa
-en pysty keskittymään mihinkään, en "kuule" mitä puhutaan, ajatukset vaeltavat ihan muissa asioissa
-olen masentunut ja vetämätön, mielessä suoritan asioita mutta ruumis ei jaksa
-stressinsieto on äärimmäisen matala, pystyn suoriutumaan ihan pakollisista asioista mutta pienikin vastoinkäyminen on liikaa. Muut pelkäävät autokolaria mahdollisten vammojen takia, minä pelkään siksi että se toisi henkistä lisäharmia ja miettimistä johon en jotenkin vain pysty, ylimääräiset järjestelyt ei onnistu, en jaksa
-mieliala vaihtelee miten sattuu, välillä olen tyytyväinen kaikkeen, yhtäkkiä itsemurhan partaalla
-verensokerini romahtelee, yhtäkkiä on hirveä nälkä ja syön seisaaltani jääkaapista vaikka kylmää kanankoipea kädet täristen holtittomasti, vedän naamaani kaikkea mitä kaapista löytyy ja limsaa ja kaakaota päälle. Olo paranee noin tunnissa.
-kolesteroni on korkea
-verenpaine on matala, silmissä pimenee jos nousen ylös liian äkkiä
Tuossa oireita jotka ensimmäiseksi tuli mieleeni. Voiko nämä johtua lisämunuaisen uupumisesta tms? Saako tk:sta mitään apua, vai suuntaanko yksityiselle? Onko tutkimukset kalliita...?
Olen kiitollinen asiallisista vastauksista, kiitos jo etukäteen...!
Voiko tämä johtua kilpirauhasesta tai lisämunuaisista?
13
3470
Vastaukset
- Vajavainen :)
Yhä väsynyt, joten vastaus ei välttämättä kovin skarppi! Enkä ole vielä kovin syvällisesti perehtynyt näihin kilpparivaivoihin, mutta vastaan silti. Minulla on juuri diagnosoitu aivolisäkeperäinen kilpirauhsen vajaatoiminta. Vielä on tutkimukset kesken, tutkivat tuon lisämunuaisen arvoja.
Kärsin pitkään kaikenlaisesta...väsymystä, voimattomuutta, palelua, hikoilemattomuutta, päänsärkyä, olkapään alueen särkyä, kuivaa ihoa, hiukset eivät enään rasvoittuneet, aknea, kipua korvan seutuvilla, nielussa "ikävä tunne", korvakäytävät "oudot", selkäsärkyä, "päässä humisee" ja keskittyminen asioihin vaikeaa. Pahin on tämä väsymys ja voimattomuus. Kaiken normaalin tekeminen vaatii ihan äärettömästi voimia.
Hain apua työterveydestä koko talven. Lopputulemana oli että olen uupunut ja kehoitus mennä psykologin juttusille kera pitkän sairasloman. Ei auttanut vaikka väitin vastaan, etten ole uupunut tai masentunut. Soitin kilpirauhasliiton tukihenkilölle ja tuo keskustelu oli kaiken hyvän alku. Kehoitti menemään kunnon lääkärille!!!! Sain onnekseni peruutusajan helsinkiin erikoislääkärille ja hän diagnosoi huolellisen tutkimisen, oireiden kuuntelun ja papereiden jälkeen vaivani. Oli äärettömän helpottavaa!
Etsi täältä netistä eri foorumeja käyttäen omalta seudultasi kilppari asioita ymmärtävä lääkäri. Tavalliset tk lääkärit (oma työterveys on yksityisen klinikan eikä hekään osanneet auttaa) eivät ymmärrä tätä sairautta. Minullakin he vain väittivät että ei voi olla kilpirauhasessa vikaa, koska arvot ovat viitteissä.
Täältä netistä löytyy hyvää tietoa kunhan vain jaksaa googlettaa ja lukea. Etsi oman alueesi kilpirauhasliitto. Ota heihin yhteyttä. He osaavat neuvoa sinua!!!
Ja tietävät oman alueesi lääkärit.
Pyydä koe tulokset tulosteena itsellesi. Ne ovat hyvä alku alkaessasi selvittää vaivaasi.
Minun ymmärtääkseni kaikki yksityislääkärin määräämät kokeet voi ottaa kunnallisissa terveyskeskuksissa. Toki he laskuttavat, mutta hinta on murto-osa siitä mitä yksityiset veloittavat. - Sitkee_Vajis
Minulla on diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta ja minulla on (ollut) kaikki samat oireet kuin sinulla paitsi:
* verensokeri ei ole heilahdellut noin rajusti
* en hikoillut yhdessä vaiheessa lainkaan, nyt aika ajoin, mutta erittäin harvoin
* minulla ei ole laktoosi-intoleranssia
Ennen diagnosointia minulla oli myös kummallisia lihaskipuja. Oireita oli roppakaupalla, vaikka labrat olivat melkeinpä ihanteelliset. Ihmettelin, kun aiemmin hyvät veriarvoni putosivat lyhyessä ajassa anemian puolelle. Söin useamman rautakuurin, mutta niistä ei ollut juurikaan apua. Kun olin syönyt thyroxinia toista vuotta, veriarvoni alkoivat normalisoitua ilman rautakuuria, vaikka ruokavalio oli ennallaan.
Hirvittävää sitkeyttä se diagnoosin saaminen ainakin minun kohdallani vaati. Toivottavasti sinä pääset vähemmällä. - oireista
Lisämunuaisen uupumukseen kuuluu myös alhainen kortisoli. Minulla korkea kortisoli aiheutti hypoglykemian, kun taas alhainen kortisoli aiheuttaa diabeteksen. Silti on kilpirauhasen vajaatoiminta voimakas. Kolesteroli on normaali.
http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/lisamunuaisfaq/
"Kilpirauhasarvot viitearvojen sisällä" ei kerro vielä totuutta kilpirauhassairauksien riskeistä. Esim. TSH:n optimi lukema on 1-2 aivolisäkkeen kannalta, vaikka viitearvo on korkeintaan 4,5 (laboratoriokohtaista).
Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa hyponatremian ja siten alhaisen verenpaineen. Elimistön pH-tasapaino heittelee. Kysy tarkemmin luontaistuotekaupoista.
Käy yksityisellä endokrinologilla mittauttamassa TSH, T4V, T3V ja natrium. Testasin kilpirauhasen "akupisteestä" aikanaan, lähdin laboratorioon ja endokrinologille, jolta apu tuli.- lähete endokrin.
Mikä aiheutti sinulle tuon korkean kortisolin? Minulla on myös korkea kortisoli, kilppariarvoja ei ole mitattu vähään aikaan.
- Genevestä
lähete endokrin. kirjoitti:
Mikä aiheutti sinulle tuon korkean kortisolin? Minulla on myös korkea kortisoli, kilppariarvoja ei ole mitattu vähään aikaan.
Geneven laboratorion epikriisin mukaan adrenaliinin ylituotanto, stressi, raskaus, kova fyysinen rasitus, tupakointi, alkoholismi, Cushingin syndrooma, lihavuus ja hypoglykemia aiheuttavat kortisolin ylituotantoa, vaikka Satakunnan lääkärit väittivät olevan kortisolin puutetta. En ole saanut tietää, onko Cushingin syndrooma vai vähäinen stressi. Sokeri on normaali, olen aina ollut absolutisti ja savuton, peruskoulun jälkeen hoikka.
Suosittelen sinua teettämään kilpirauhasarvojen testaamisen. Mene tulosten kanssa sitten endokrinologille.
- Vajavainen :)
Miten hoidetaan? Siis jos on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja lisämunuaisen uupumusta tms eli lisämunuainenkin vaivaa. Hoidetaanko yhtäaikaa vai esim ensin lisämunuainen kuntoon ja sitten vasta vajaatoiminnan lääkitys?
- Lääkityksestä
Kuten tietopankin linkissä mainitaan, tarkistetaan ensin kortisoli lisämunuaisten kannalta. Jos on vajaa kortisoli, aloitetaan pistokset ja/tai lääkitys. Samanaikaisesti voi käyttää Thyroxinia, mutta Armour thyroid-lääkitys tarvitsee ensin riittävän kortisolin ennen käyttöönottoa. Armour thyroid sisältää kaikkia kilpirauhashormoneja, Thyroxin vain T4V:tä.
- Jossain vikaa, missä
Kiitos tähänastisille vastaajille! Kävin hakemassa lähetteen labratutkimuksiin. Ihmettelin vain, kun lääkäri oli sitä mieltä, että kilpparikokeet voi ottaa iltapäivällä.. Onneksi ajanvaraaja-hoitajalla oli sama tieto kuin minulla, että aamupäivällä on otettava jos meinaa saada luotettavat arvot.
Saapa nähdä mitä tuleman pitää, labra-aika meni puolentoista viikon päähän ja lääkäriaika vielä siitä viikon päähän..
EKG:n aikoivat ottaa myös, kun on noita rytmihäiriöitä vielä kaiken kruunuksi. - Vajavainen :)
Kilpparikokeet pitää ottaa aamulla klo 7-9 välillä. Ravinnotta, tupakoimatta. Käsittäkseni on myös hyvä välttää alkoholin käyttöä jokusen päisää ennen kokeita, tästä ei ole ihan fakta tietoa. Pyydä tulokset itsellesi kirjallisena.
- Vajaana
Mulle labrassa sanottiin, että jos otetaan pelkät kilpirauhaskokeet ei tarvitse olla syömättä jne. kunhan ei ota kilpparilääkettä ennen sitä.
- killikaula
Ei minunkaan lääkäri kieltänyt kahvinjuontia eikä mitään muutakaan...Ei edes tarvi katsoa kelloa milloin menee.
Ei minullekaan sanottu, että pitäs olla syömättä tai kahvitta, ei edes tupakointia kielletty. Onkohan noilla kokeilla ollut mitään merkitystä?
- vajaana
Labrassa sanottiin, että kilpparikokeisiin ei tarvitse olla syömättä! Jos syö Thyroxiinia niin sitä ei saa ottaa muulla ei väliä... Jos otetaan samalla muita verikokeita, joihin täytyy paastota siitä kyllä yleensä mainitaan erikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941783
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3591196Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181188- 961058
- 63848
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36831Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6784Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.146732- 46716
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690