Suurta hälyä ns laatutukimuksista

aikuinenkirjoittaja

Ihmettelen sitä, miten suuren huomion kotimaiset ja ulkomaiset katsastustilastot saavat.
Itse vaihdan autoa 3-5v välein. Tuohon väliin mahtuu siis 1-2 katsastusta. Uudehkot autoni ovat luonnollisesti huollettuja. Autoni ovat läpäisseet katsastuksen aina. Ne ovat olleet täysin kunnossa myös silloin, kun olen vaihtanut ne uuteen. Eli näköpiirissä ei ole ollut yhtään vikaa/ syytä, etteivätkö ne läpäisisi seuraavaakin katsastusta.
Autoissani on lisäksi ollut jokopitkä takuu, tai huolenpitosopimus, joten mahdolliset kustannukset uusintakatsastuksesta olisivat menneet muiden maksettavaksi.
Ymmärrän toki, että moni ajaa vanhemmilla autoilla. Näitä vikalistoja tutkittuani, olen kuitenkin huomannut, että ylivoimisesti suurin osa korjauskehoituksista johtaa hyvin edulliseen ja helppoon korjaukseen. Esim. erilaiset puslat.
Vanhemmatkin autot pysyisivät paremminkunnossa, jos niitä huollettaisiin huolto-ohjelman mukaan. Moni vanhan auton omistaja tyytyy vain öljynvaihtoihin ja korjaa viat, kun ne ilmaantuvat. Esim.jarrunesteen vaihto ohjekirjan mukaisesti vähentäisi ongelmia jarrujen kanssa mm.katsastuksissa.
Toki jotkut merkit kestävät paremmin. Huonostikin huollettuna.

34

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terojen elämää

      tojoterot melskaa tutkimuksista ja tutkimukset joissa tojo ei pärjää niin tojoleirissä mitätöidään ja todetaan maksetuiksi testeiksi.

    • MIKSI?

      Kaikki hyvin kun osaa välttää VUODESTA TOISEEN VIIMEISINÄ VIIHTYVIÄ RANSKALAISIA JA ITALIALAISIA AUTOMERKKEJÄ.

      Miksi nämä ranskan ja italian ihmeet EIVÄT KOSKAAN voita näitä laatutilastoja?

      • 9++18

        Kyllä voittavat. Suosittelen avaamaan silmät.


      • Multijet jne
        9++18 kirjoitti:

        Kyllä voittavat. Suosittelen avaamaan silmät.

        Jep, varsinkin moottorien osalta on italialaisilla mennyt nyt todella hyvin.


    • jepulisjee

      joo kannattaa lukea muitakin tilastoja välillä.. esim Saksan JD power, lisäksi löytyy muidenkin maiden kuin Saksan tilastoja, eli silmät auki ja mieli avoinna niin löytyy. Saksalaiset tilastot ovat jotenkin erittäin suosittuja Suomessa jostain ihmeen syystä, en käsitä miksi. mutta hyvin on saksan autoteolisuus tästä etua repinyt.
      Euroopasta löytyy muitakin isoja automaita kuten Italia,Ranska jne joiden tilastoihin kannattaa myös tutustua jos on niin kiinnostavaa.

      • jokaiselle jotakin

        Niinpä, kun oikein kaivelee noita "tilastoja" niin jokainen löytää itselleen sopivan järjestyksen ja sitten vaan provoamaan ja ilkkumaan toisten merkkien palstoille, niin suomalaista ahdistunutta toimintaa, että hävettää.


    • hjlögdstrty

      Esim. Autobildin suuri autoraportti on tehty jo 7 kertaa ja joka kerta ranskan rapeat ovat olleet viimeisiä ja aasialaiset automerkit kärjessä. Tämä asia ja sen lisäksi onneton jälleenmyyntiarvo naulaa viimeisen naulan laaduttomien vikaherkkien ranskisromujen arkkuun.

      • terot alentaa itsens

        Ja silti niissä on niin paljon loistavia ominaisuuksia, että moni haluaa ranskalaisen auton. Auto Bildin tutkimuksista huolimatta.
        Mutta sehän ei ole sinulta pois? Eihän?


    • oikea totuus

      Jos autoista tietää edes jotain, niin ymmärtää ettei tuollaisilla tilastoilla ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, ainakin jos lukee vain sijoitukset ymmärtämättä katsoa syitä.

    • 21

      Ne muutamat katsastustilastot, joissa kerrotaan autojen iät ja niillä ajetut keskimääräiset ajokilometrit ovat täyttä asiaa, muut tilastot ja "laatututkimukset" ovat mitä milloinkin, eikä kenenkään pitäisi autoaan niiden perusteella ostaa, ei ainakaan niissä tehtyjen autojen paremmuusvertailujen perusteella.

      Oikeassahan aloittaja on siinä, että jos ostaa uuden auton, ja pitää sitä 3-5 v vuotta, niin keskimääräisillä ajoilla suurin osa autoista sen hyvin kestää ilman suurempia murheita.
      Tosin jos katsotaan vaikka suomalaisen a-katsastuksen katsastustilastoa, niin löytyy jo 3-vuotiaita autoja, joista hylkyyn menee jopa 47%, itse en kyllä näitä "pahnan pohjimmaisia" enää osta.
      Ja kun syynä on usein etuakselisto-ohjauslaitteet, niin ei ole välttämättä halpa korjauskaan !

      Enemmän hyötyy kunnon tilastoista vanhan 5-10 vuotiaan auton ostaja, aika hyvin näkee vaikkapa a-katsastuksen (tai sitten Saksan suurimman katsastaja TUVin) tilastosta missä mennään, ja minkälaisia ongelmia katsastuksessa voi odottaa auton ikääntyessä.

      Asia erikseen on sitten joissakin malleissa olevat tyyppiviat, jotka eivät näy katsastustilastoissa millään lailla, tosin näistäkin saa tietoa lähinnä näiden merkkien omilta keskustelusivuilta (jos on), täällä suomi24:ssäkin näitä juttuja suorastaan pursuilee, mutta niihin on syytä suhtautua suurella varauksella, ja vaikkapa googlata vähän muualtakin, josko ongelmat ovat todellisia.

      • suuria ongelmia

        Noissa uudemissa olevat hylsyt jotka ovat etuakselistossa on yleensä koiranluissa jotka maksavat muutaman kympin, toisnen syy on renkaat ja kenekä syy se oikeasti onkaan, kolmas on päästöt ja se johtuu yleensä ettei kuski ole ajanut aikoihin kunnon kierroksilla ja siitäkin selviäisi jos kävisi ennen katsastusta ajamassa kunnon kierroksilla koneen lämpimäksi.


      • aikuinenkirjoittaja
        suuria ongelmia kirjoitti:

        Noissa uudemissa olevat hylsyt jotka ovat etuakselistossa on yleensä koiranluissa jotka maksavat muutaman kympin, toisnen syy on renkaat ja kenekä syy se oikeasti onkaan, kolmas on päästöt ja se johtuu yleensä ettei kuski ole ajanut aikoihin kunnon kierroksilla ja siitäkin selviäisi jos kävisi ennen katsastusta ajamassa kunnon kierroksilla koneen lämpimäksi.

        Juuri näin. Jos auton huoltaa ja asiallisesti pitää, niin selviää kyllä katsastuksista oikeastaan kaikilla merkeillä.
        Katsastusvikoja kalliimmat viat tulevat esiin muualla, kuin katsastuksissa. Esim. Voimansiirron ja moottorien viat/ vauriot.
        Katsastuksia "pelätään" turhaan. Ei se mahdollinen hylky niin vakava asia ole. Rahalla selviää. Ja yleensä pikkurahalla.


    • 21

      Hyvin on katsastuksista selvitty kaikenmerkkisillä autoilla.

      Harmillista rahanmenoa sen sijaan oli monilla merkeillä katsastusten välillä, ja nimenomaan yli 4-vuotiailla autoilla, ei nuoremmilla.

      Nyt kun olen ajellut katsastustilastojen kärkipään autoilla yli 10 vuotta, olen tehnyt sen iloisen huomion, että ne harmilliset pikkuviatkin ovat jääneet miltei kokonaan pois.
      Kokemusteni perusteella sanoisin, että jos auto ei jostakin syystä pärjää katsastuksissa, on siinä suunnittelussa useimmiten muutakin suurpiirteisyyttä, joka näyttäytyy pikkuvikoina.

      Sitten on asia erikseen ne autot, joissa on autonostajat pistetty autotehtaan testaajiksi, esim. juuri nuo yllä mainitut voimansiirron ja moottorien viat/vauriot, on tuotu esim. uutta tekniikkaa liian kiireellä kehiin.

    • T. Tero

      Omistuspohjalta autoilevalle niillä on merkitystä vaikka uudella ajaisikin. Se kun vanhenee se uusikin ja useimmat meistä joutuvat käyttämään sitä seuraavan auton ostossa rahoituksena. Ei tule kuuloonkaan että valitsisin uuden auton niiden merkkien joukosta jotka pärjäävät heikosti laatutilastoissa ja joiden vaihtoarvo siis löpsähtää kuin skootapaapan pili. Silloin tekisin valinnan että pulitan seuraavassa vaihdossa riihikuivaa tuhdin pinkan enemmän. Mieluummin käytän sen rahan vaikkapa viinaan ja naisiin.

      • diieesseeel

        No et sinä sitten kovin paljon pääse juhlimaan. Vaihtohyvityksissä erot eivät ole kovin suuret.
        Jos pitää autoa pitkään. Vaikka 10v, niin tavallisten perheautojen arvo on muutama tuhat. Eroa maks 2000e. Tämän kun jakaa kymmenellä, niin ero ei minusta enää ole merkittävä. Yleensä hyvitysero pienempi, kuin esimerkkini 2000e.
        Enemmän pistän arvoa sille, että kymmenen vuoden ajon aikana auto on sellainen, että pidän siitä ja se sopii tarpeisiini.

        Jos vaihtaa vaikka kolmen vuoden välein ja vertaa UUTENA samanarvoisia autoja, niin vaihtohyvitysten erot hyvin pienet. Joillakin merkeillä tosin ollut erityisen korkea hyvitys vaihdettaessa samaan merkkiin. (Toyota?)


      • T. Tero
        diieesseeel kirjoitti:

        No et sinä sitten kovin paljon pääse juhlimaan. Vaihtohyvityksissä erot eivät ole kovin suuret.
        Jos pitää autoa pitkään. Vaikka 10v, niin tavallisten perheautojen arvo on muutama tuhat. Eroa maks 2000e. Tämän kun jakaa kymmenellä, niin ero ei minusta enää ole merkittävä. Yleensä hyvitysero pienempi, kuin esimerkkini 2000e.
        Enemmän pistän arvoa sille, että kymmenen vuoden ajon aikana auto on sellainen, että pidän siitä ja se sopii tarpeisiini.

        Jos vaihtaa vaikka kolmen vuoden välein ja vertaa UUTENA samanarvoisia autoja, niin vaihtohyvitysten erot hyvin pienet. Joillakin merkeillä tosin ollut erityisen korkea hyvitys vaihdettaessa samaan merkkiin. (Toyota?)

        Ei ihan niinkään. Erään italialaismerkin kohdalla kävi niin ettei keskisuuren kaupungin autokauppiaat ottaneet sitä vaihdossa lainkaan. Edellisessä duunipaikassa taas tuli työsuhdeautopolitiikkaan kielto ottaa tiettyä ranskalaismerkkiä, syynä kovat leasinghinnat ja jatkuva huoltotarve. Yksittäiskappaleet voivat olla ihan hyviäkin mutta tilasto tiivistää armottomasti merkkien kokonaislaadun vertailukelposeksi.


      • jaa...
        diieesseeel kirjoitti:

        No et sinä sitten kovin paljon pääse juhlimaan. Vaihtohyvityksissä erot eivät ole kovin suuret.
        Jos pitää autoa pitkään. Vaikka 10v, niin tavallisten perheautojen arvo on muutama tuhat. Eroa maks 2000e. Tämän kun jakaa kymmenellä, niin ero ei minusta enää ole merkittävä. Yleensä hyvitysero pienempi, kuin esimerkkini 2000e.
        Enemmän pistän arvoa sille, että kymmenen vuoden ajon aikana auto on sellainen, että pidän siitä ja se sopii tarpeisiini.

        Jos vaihtaa vaikka kolmen vuoden välein ja vertaa UUTENA samanarvoisia autoja, niin vaihtohyvitysten erot hyvin pienet. Joillakin merkeillä tosin ollut erityisen korkea hyvitys vaihdettaessa samaan merkkiin. (Toyota?)

        Autotalli.com tänään, hintaero 3000-7000 € näillä kahdella:

        Renault Laguna v. 2003, bensa, hintahaitari 3850-6900, 12 autoa
        Toyota Avensis, v.2003, bensa, hintahaitari 6890-13990, 26 autoa

        Rajattu Toyotalta alle 134000 ajetut pois (kallein Laguna sen verran ajettu)


      • 10+14
        jaa... kirjoitti:

        Autotalli.com tänään, hintaero 3000-7000 € näillä kahdella:

        Renault Laguna v. 2003, bensa, hintahaitari 3850-6900, 12 autoa
        Toyota Avensis, v.2003, bensa, hintahaitari 6890-13990, 26 autoa

        Rajattu Toyotalta alle 134000 ajetut pois (kallein Laguna sen verran ajettu)

        Aika erikoista. Maksaako joku ihan oikeasti kohta 10v Avesta 13000e?
        Mitä hän mahtaa saada autostaan parin vuoden ajon jälkeen?
        Itse laittaisin n. 5000e lisää ja saisin vaikkapa luokkaan pienemmän auton uutena. Takuulla! Tai ostaisin mieluummin melkein samalla rahalla Fiat Bravon uutena ja kolmen vuoden takuulla.
        Kukin tietysti harkitsee itse kauppansa.

        http://www.autokeskus.fi/automerkit/fiat/hinnasto/?manmodel=Fiat|Bravo&business=

        Ja tutkitusti kestävä auto:

        http://www.autobild.fi/artikkeli/155/fiat-bravo-100-000-km-kestotestissa/


      • Nautitaan me
        10+14 kirjoitti:

        Aika erikoista. Maksaako joku ihan oikeasti kohta 10v Avesta 13000e?
        Mitä hän mahtaa saada autostaan parin vuoden ajon jälkeen?
        Itse laittaisin n. 5000e lisää ja saisin vaikkapa luokkaan pienemmän auton uutena. Takuulla! Tai ostaisin mieluummin melkein samalla rahalla Fiat Bravon uutena ja kolmen vuoden takuulla.
        Kukin tietysti harkitsee itse kauppansa.

        http://www.autokeskus.fi/automerkit/fiat/hinnasto/?manmodel=Fiat|Bravo&business=

        Ja tutkitusti kestävä auto:

        http://www.autobild.fi/artikkeli/155/fiat-bravo-100-000-km-kestotestissa/

        "Aika erikoista. Maksaako joku ihan oikeasti kohta 10v Avesta 13000e?"

        Niinpä! Onhan se tiedetty että tojotan ostajat eivät autoilusta/autoista mitään ymmärrä, ostetaan tojota ylihinnalla kun naapurilla ja tutulla on selleinen ja sitä on suomessa paljon myyty...täytyyhän sen olla silloin paras...
        Heille riittää että pääsee paikasta A paikkaan B. He eivät tajua sitä että autoilussa on kyse muustakin kuin siirtymisestä, että autoilusta voi jopa nauttia.


      • Persa
        T. Tero kirjoitti:

        Ei ihan niinkään. Erään italialaismerkin kohdalla kävi niin ettei keskisuuren kaupungin autokauppiaat ottaneet sitä vaihdossa lainkaan. Edellisessä duunipaikassa taas tuli työsuhdeautopolitiikkaan kielto ottaa tiettyä ranskalaismerkkiä, syynä kovat leasinghinnat ja jatkuva huoltotarve. Yksittäiskappaleet voivat olla ihan hyviäkin mutta tilasto tiivistää armottomasti merkkien kokonaislaadun vertailukelposeksi.

        jaa teillä oli firma tutkinut kuinka paljon tarttee huoltoa, aika erikoinen lafka. Ai mikä tilasto tiivistää? älä nyt viitti


      • Shitroen
        T. Tero kirjoitti:

        Ei ihan niinkään. Erään italialaismerkin kohdalla kävi niin ettei keskisuuren kaupungin autokauppiaat ottaneet sitä vaihdossa lainkaan. Edellisessä duunipaikassa taas tuli työsuhdeautopolitiikkaan kielto ottaa tiettyä ranskalaismerkkiä, syynä kovat leasinghinnat ja jatkuva huoltotarve. Yksittäiskappaleet voivat olla ihan hyviäkin mutta tilasto tiivistää armottomasti merkkien kokonaislaadun vertailukelposeksi.

        Tuttu juttu. Tyypillistä ranskalais-työsuhdeautoilua on että 2v kuluttua on vaihdettu sekä moottori että vaihteisto.


      • Keskenkasvuisen
        Nautitaan me kirjoitti:

        "Aika erikoista. Maksaako joku ihan oikeasti kohta 10v Avesta 13000e?"

        Niinpä! Onhan se tiedetty että tojotan ostajat eivät autoilusta/autoista mitään ymmärrä, ostetaan tojota ylihinnalla kun naapurilla ja tutulla on selleinen ja sitä on suomessa paljon myyty...täytyyhän sen olla silloin paras...
        Heille riittää että pääsee paikasta A paikkaan B. He eivät tajua sitä että autoilussa on kyse muustakin kuin siirtymisestä, että autoilusta voi jopa nauttia.

        puhetta. Mistä muusta tavallisessa autoilussa on kyse kuin siirtymisestä paikasta toiseen. Pillurallit on sitten erikseen, teineille. Silloin sitä voi vaikka uneksia että pääsis vähäsen kopaisemaan. Avensista ei oikein kannata Suomeen edes tuoda koska se maksaa Saksassa verottomanakin suurinpiirtein samanverran kuin Suomessa samanlainen verollisena.


      • keskiikäisen.
        Keskenkasvuisen kirjoitti:

        puhetta. Mistä muusta tavallisessa autoilussa on kyse kuin siirtymisestä paikasta toiseen. Pillurallit on sitten erikseen, teineille. Silloin sitä voi vaikka uneksia että pääsis vähäsen kopaisemaan. Avensista ei oikein kannata Suomeen edes tuoda koska se maksaa Saksassa verottomanakin suurinpiirtein samanverran kuin Suomessa samanlainen verollisena.

        Kyse on siitä, että joillekin auto on vain ja ainoastaan siirtymisiä varten. Toisaalta autoiluun liittyy paljon muutakin. Sen todistaa mm. hyvin lukuisa autokerhojen määrä. Autolehtien määrä. Kiivas keskustelu netissä jne.
        Sille suurelle joukolle ihmisiä, joille autoilu merkitsee enemmän, on luotu kauniita ja miellyttäviä autoja. Kullekin makunsa mukaan. Joku nauttii suuresta tehosta. Joku toinen mukavuudesta ja muotoilusta.
        Esim. automatkailussa on mahdollista matkan kohteen LISÄKSI nauttia myös matkanteosta.


      • Nautitaan me
        Keskenkasvuisen kirjoitti:

        puhetta. Mistä muusta tavallisessa autoilussa on kyse kuin siirtymisestä paikasta toiseen. Pillurallit on sitten erikseen, teineille. Silloin sitä voi vaikka uneksia että pääsis vähäsen kopaisemaan. Avensista ei oikein kannata Suomeen edes tuoda koska se maksaa Saksassa verottomanakin suurinpiirtein samanverran kuin Suomessa samanlainen verollisena.

        "Mistä muusta tavallisessa autoilussa on kyse kuin siirtymisestä paikasta toiseen"

        Huomaa ettet oikeilla autoilla ole paljonkaan ajellut...
        Lähdeppä ajamaan vaikka 1000 km.n matka toyotallasi, ja takaisin jollain esim. ranskalaisella autolla niin ymmärrät...
        -Ja turha alkaa vitsailemaan ettei ranskis tuota kestä ym. potaskaa.
        Sehän on tiedetty että ranskalaisista autoista tietää parhaiten se, jolla sellaista ei ole koskaan ollut.


      • Hyi rellu... IYH!
        jaa... kirjoitti:

        Autotalli.com tänään, hintaero 3000-7000 € näillä kahdella:

        Renault Laguna v. 2003, bensa, hintahaitari 3850-6900, 12 autoa
        Toyota Avensis, v.2003, bensa, hintahaitari 6890-13990, 26 autoa

        Rajattu Toyotalta alle 134000 ajetut pois (kallein Laguna sen verran ajettu)

        Vuoden -03 Lagunat on jo suurimmaks osaks kuolleet ja kuopattu... onneks.


      • Amisunelmia

        "Käytän autosta yli jäävän rahan viinaan ja naisiin" Tämän tason kirjoitteluun pystyy vain amis tai hänen tasollaan oleva muu luuseri.


    • kaupat harkiten.

      Kotimainen katsastustilasto ei toki ole raamattu, mutta on siinä suhteessa suuntaa-antava, että tietää tarkastaa kustakin merkistä muutaman seikan, mihin on syytä kiinnittää huomiota ostaessaan.
      Yleensä jaan autot kolmeen ryhmään tilaston mukaan eli 1. ostan näitä melko varmasti , 2. saataan ostaa näitä ja 3. välttelen näitä. Todellisuudessa kuitenkin ostan auton , mikä antaa eniten vastinetta tietylle rahasummalle.
      Katselen vaihtoehdot siinä määrin tarkkaan etukäteen, että tarkastan kustakin liikkeestä vain tuon ennalta kiinnostavan yksilön. Ei ole tullut vielä virhearviota.

    • tyhmien perustelut

      Täytyyhän halpisauton ostajalla olla joku millä perustella hankintaansa, jos ei muuta niin joku näistä hulivilitutkimuksita edes.
      Ei se tilasto sitten auta kun se oma testivoittaja ja katsastus valio hajoaakin kaikista tilastoista huolimatta.

    • 27

      No tulihan sieltä lopulta vielä tyhmienkin perustelut, sillälailla !

    • *MOPAR or no car*

      Tuli tässä vaa mielee että mikä vittu siinä o ku ihmisten pitää tulla joka paikkaan haukkumaan ja arvostelemaan muitten autoja, pitäköön huolen omista asioistaan. Meillä Caliber, joten käyn totta kai välillä lukemassa iha huvikseen sen merkin ja mallin juttuja, nii eiköhän siellä oo heti joku huomauttanu katsastustilastoista, muovisesta sisustasta jne. mitä välii. esim. mua ei haittaa paskaakaan muovinen sisusta, eikä se omasta mielestä edes oo niin paha. Mutta mitä yritän sanoo on se, että vois ihmiset joskus olla haukkumatta esim. toisten autoja, vois vaikkapa sanoo jtn. positiivistä. Jotenki tuntuu että autot jotka erottuu massasta, niin niitä haukutaan kaikista eniten, ihmisen pitää olla erillainen kuin toinen. ajatelkaa nyt jos kaikki ihmiset maailmassa tai suomessa pukeutuis aina samanlaisiin vaatteisiin ja ostaisivat aina samaa ruokaa. EIKÖ ELÄMÄ OLISI SILLON AIKA TYLSÄÄ?? ,meet ravintolaan ja tilaat lehtipihvin, just like everyone else. =)

      • Caliber ei

        tehnyt kovinkaan kummoista vaikutusta laadullaan kun tuttavani sellaisen osti. Etuakselisto näyttäisi olevan alimitoitettu, esimerkiksi alapallonivelet ei oikein tunnu kestävän mitään. Lisäksi minua häiritsi kovin rajoittunut näkyvyys ulospäin. Muusta en oikein tiedä.


    • *MOPAR or no car*

      Joo ollaan kyllä huomattu että etuakselisto kuluu nopeesti, mutta me ollaankin vaihdettu moparin osat moogin osiin. Jossaki luki että ne kestäis alkuperäisiä pidempään. ps.Oon 14v. ja sä valitat rajoittuneesta näkyvyydestä, ekkö osaa peruuttaa/ajaa?? Ite oon peruutellu ja ajanu Caliberii ja monta muuta autoo esim. 1997 Nissan Micra, 2003 Nissan Micra, 1998 Volvo V70, 2004 Nissan Maxima, 2010 Toyota Corolla, 2008 Mazda 6, 2007 Dodge Caliber, Fiat Ducato Maxia sekä pyöräkuormaaja: JCB *ton kokosta ------> http://www.google.fi/imgres?hl=fi&biw=1366&bih=643&gbv=2&tbm=isch&tbnid=GM5utkDF9QHCvM:&imgrefurl=http://www.mascus.fi/Maarakennus/Kaytetyt-Pyorakuormaajat/JCB-416-B/jdhciobh.html&docid=xUMKh6LlTAcgJM&imgurl=http://static.mascus.com/image/product/large/d4b3cf58/JCB-416-B,4f39b2a3.jpg&w=600&h=450&ei=hsbFT4ajGub44QTclsSBBg&zoom=1&iact=hc&vpx=178&vpy=186&dur=1235&hovh=194&hovw=259&tx=131&ty=130&sig=115493802061949977171&page=2&tbnh=131&tbnw=174&start=18&ndsp=24&ved=1t:429,r:6,s:18,i:122


      PS. Kyllä Nissan Maximaa tai Mazda 6.ta on paljon vaikeempi peruuttaa kuin Caliberiä.

      • Elä poju viitti

        isoisääs käydä neuvomaan näissä asioissa. Olen kuule saanut elantoni autolla ajosta jo silloin kun isäsikin paskoi vielä housuunsa. Kyllä osaa nykykakarat olla röyhkeitä paskiaisia vaikkeivät mistään mitään ymmärrä muuta kuin peruskoululaisen kuvitelmissaan.


    • *MOPAR or no car*

      Haistaha vittu. Mun Isä ajaa autoa työkseen, mun Vaari on ajanut rekkaa monta monta vuotta ja myös mun Ukki ajoi, joten haista paska saatanan vanhollis lesta. ps. ekkö sä ala jo olla siinä iässä että sä paskot housuihis vanhainkodissa ?? =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4051
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1581
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1396
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1254
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1128
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1028
    Aihe