Tapasin tänään ensimmäistä kertaa velipuoleni ja hänen vaimonsa. Olin odottanut tätä tapaamista, koska tiesin heidän olevan koiraihmisiä ja ajattelin että tulisimme todella hyvin juttuun kun saisimme koirista höpötellä. Toisin kuitenkin kävi.
Minulla oli nuori 9kk vuotias koirani mukanani, joka innostui kun kuuli äitipuoleni kleinspitzin haukkuvan sisällä. Nuori koirani sai siitä puhtia ja ryhtyi vetämään innoissaan sisälle, mutta ennen kuin ehdin ruveta korjaamaan koiran käytöstä velipuoleni tulee siihen ja pyytää että josko hän saisi hihnan. Heillä on itsellään kaksi isoa koiraa ja annan hihnan ajatellen että kyllä mies jaksaa varmasti pitää kiinni. Hän pysähtyi aina jos koira ryhtyi vetämään mitä teen itsekin kyllä, eikä siinä ole mitään vikaa.
Mutta kohta hänen vaimonsa tulee siihen ja pyytää hihnaa. Hän kävelee pois päin ovelta rauhoitellakseen koiraani, mutta jos koirani yrittää kiskoa nainen tekee vihaiselta kuulostavan suhahdus äänen ja tekee kädestään sellaisen koiran suun joka ikään kuin näykkäisee koiraa. En ole Koirakuiskaaja juurikaan katsonut, mutta tiedän että tuo on juuri mitä Ceasar Millan tekee ja tiedän että minä ja koirani olemme kusessa, koska he noudattavat Millanin oppeja mihin kuuluu mm. koiran alistaminen.
Kun koirani pääsee sisälle se ei ehdi kun mennä seisomaan makuuhuoneen suljetulle ovelle (makuuhuoneessa oli äitipuoleni koira) ja kohta velipuoleni menee eteiseen ja kaataa koirani lattiaan ja molemmat rupeavat vaimon kanssa paasaamaan yhtä aikaa miten koira dominoi, VAIKKA KOIRANI EI OLLUT TEHNYT YHTÄÄN MITÄÄN EI OSOITTANUT MINKÄÄNLAISIA DOMINOINNIN MERKKEJÄ. Minä kyllä tunnen koirani. Ei se minua yritä pomottaa ja koirapuistossakin se alistuu vanhemmille koirille, eikä yritä niille lukea lakia ja olla niille johtajana. Velipuoleni sanoi ettei painanut koiraani lattiaan kovasti, mutta minulle riitti jo pelkästään sen näkeminen. Molemmat olivat koko ajan häseltämässä koirani kimpussa. Kutsuivat sitä luokseen, käskivät istumaan tai makaamaan eivätkä antaneet koiran tehdä yhtään mitään. Ei saanut kävellä nuuskimassa paikkoja ja hyvä että pääsi edes juomassa käymään.
Hymyni hyytyi nopeasti ja suljin korvani heidän puheiltaan ja purin hammasta. En halunnut aiheuttaa riitaa ensimmäisellä tapaamisella, joten katsoin että on vain viisaampaa pitää koirani kaukana heistä.
Mitä ihminen luulee sillä saavuttavansa että painaa koiran lattiaan?! Muistan Victoria Stilwellin sanoneen että koiran työntäminen lattiaan tuolla tavalla on vaarallista, koska koira tuntee silloin olonsa uhatuksi ja voi silloin puraista, ja he kertoivat kuinka heidän oma uros koiransa ei pidä siitä kun yrittävät lattiaan sitä painaa vaan koira yrittää hyökätä. MISTÄKÖHÄN JOHTUISI?!
Olimme siellä vain 1h ja 30 minuuttia. Ja jo siinä ajassa koirani rupesi pelkäämään etenkin velipuoltani. Teki niin pahaa nähdä kuinka avoin, kaikista pitävä ja itsevarma koira muuttui hetkessä epävarmaksi. Millaista tuhoa he olivat jo saaneet aikaan niinkin lyhyessä ajassa. Koirani ei hauku muuta kuin jos kupissa on liian kuumaa ruokaa, mutta nyt se alkoi jostain syystä melkein koko ajan haukkumaan velipuoltani ja aina kun mies tuli lähelle koirani lähti karkuun. Velipuoleni jopa yritti jahdata koiraani olohuoneessa, koska halusi kai jatkaa koulutusta ja minua itketti katsoa miten koirani juoksi karkuun ja tuli kiinni kylkeeni istumaan hakeakseen turvaa.
Isäni oli aikoinaan yrittänyt tätä samaa lattiaan painamista koirani kanssa ja luulin hänen oppineen sen Koirakuiskaajasta, mutta nyt tiedän mistä hän sen todella oli oppinut. Koirani pelkäsi myös jonkin aikaa isääni ja käyttäytyi ihan samalla isääni kohtaan kuin velipuoltakin (haukkui tätä kauempaa, juoksi karkuun jos yritti lähelle). Mutta kun kielsin isääni tekemästä niin enää koirani lakkasi pelkäästä melko pian.
Jos tapaan enää velipuoltani ja hänen vaimoaan en anna heidän enää IKINÄ tehdä niin. Syttykööt sukulaissota, mutta koirani on minulle tärkeämpi kuin vasta tänään tapaamani uudet sukulaiset. Tuntuu pahalta että vain riitaa välttääkseni annoin heidän tuhota koiraani. Poika on onneksi nyt taas normaali, mutta en usko että olisi oma itsensä velipuoleni ja tämän vaimon seurassa.
He käskivät minun jatkaa tätä lattiaan työntämis harjoitusta 5 kertaa viikossa mitä en tietenkään ikinä tee. En usko koiran alistamiseen kouluttamisessa (onhan Stilwellkin saanut tosi aggressiivisia koiria kuriin ilman alistamista), ja se voi ehkä toimia joillekin koirille, mutta oma koirani on kuitenkin liian herkkä luonne siihen. Ja miksi ihmeessä koiraa pitää alistaa joka ei ole tehnyt mitään?! Toisaalta kertoo aika paljonkin heidän koiran kasvatustaidoistaan se että haluavat käyttää sekarotuista aggressiivista koiraansa astuttamiseen.
Sukurauhasta viis. Koirani on heitä tärkeämpi.
Koiran alistaminen
37
1811
Vastaukset
- Joobax
Niin. Tapaamalla tuollaisia vieraita koira oppii pelkäämään vieraita ja ikää saadessaan ryhtyy puolustautumaan omatoimisesti, jos sinä et tee sitä sen puolesta.. Sinä olet koirasi luottohenkilö, joka koiran kanssa on tekemisissä eniten. Yhdenkään vieraan ei kuulu sinun koiraasi ojentaa ollenkaan. Siihen sisältyy joskus riskejä riippuen koiran luonteesta.
Miten korjaat vahingot? Tapaamalla paljon mukavia vieraita, jotka antavat herkkuja ja leikittävät koiraasi :) Ehdottomasti kiellä tollaset selättelyt.
Kokemuksen opetus on erittäin arvokas! Älä tee tai käytä kenenkään koulutusmetodeja arvioimatta niitä ensin itse, osaatko metodia käyttää ja sopivatko ne juuri sinun koirallesi! - Teini omistaja
Kouluta se koira äläkä valita ja selitä.
- puolikasveli
Tulitko hakemaan täältä sääliä kouluttamattomalle koiralle!
- Ja sun sitten
piti tulla irvimään tänne hänelle? Voi vitjat etten paremmin sano...
Pysy kaukana noista, ap! - puolikasveli
Ja sun sitten kirjoitti:
piti tulla irvimään tänne hänelle? Voi vitjat etten paremmin sano...
Pysy kaukana noista, ap!Jonkun se tosiasia on sanottava!
- Siis
puolikasveli kirjoitti:
Jonkun se tosiasia on sanottava!
mikä tosiasia? Egoasi nostat siskosi kustannuksella...
Halpamaista, sanon minä - Ek. C.
puolikasveli kirjoitti:
Jonkun se tosiasia on sanottava!
9kk ei ole valmiiksi kehittynyt tai koulutettu. Eikä toisen koiraa lähdetä kouluttamaan ilman omistajan pyyntöä tai lupaa kyseisiin keinoihin.
Koiran alistaminen ja paineistuminen on todella huonoja asioita, etenkin jos kyseessä on pehmeä yksilöitä. Siinä voi saada aikaan paljon vahinkoa...
Itse en olisi katsonut sivusta vaan puuttunut heti ihmisen asiattomaan käytökseen koiraani kohtaan. Minä olen laumanjohtaja, minä sanelen säännöt. Johtaja joka turvautuu voimakeinoihin nähdään psyykkisesti heikkona. Psyykkisesti heikkoon ei voi syntyä luottamusta. Päättele siitä itse. - Ei enää
Ek. C. kirjoitti:
9kk ei ole valmiiksi kehittynyt tai koulutettu. Eikä toisen koiraa lähdetä kouluttamaan ilman omistajan pyyntöä tai lupaa kyseisiin keinoihin.
Koiran alistaminen ja paineistuminen on todella huonoja asioita, etenkin jos kyseessä on pehmeä yksilöitä. Siinä voi saada aikaan paljon vahinkoa...
Itse en olisi katsonut sivusta vaan puuttunut heti ihmisen asiattomaan käytökseen koiraani kohtaan. Minä olen laumanjohtaja, minä sanelen säännöt. Johtaja joka turvautuu voimakeinoihin nähdään psyykkisesti heikkona. Psyykkisesti heikkoon ei voi syntyä luottamusta. Päättele siitä itse.En sitä väitä että mun koira on täydellinen ja ihan super koulutettu mutta ei todellakaan 9kk koira mitenkään pommin varmasti aina nyt pelaakkaan.
Mutta ei sitä tarvii tosiaan ruveta lattiaan työntämään ja painamaan sitä maahan. Enkä tosiaan tiedä tästä alistamisesta koiran koulutuksessa mitään, koska sitä en edes halua käyttääkään ja tämä päivä varsinkin varmisti sen että oma koirani on liian pehmeä luonteinen tämmöseen. Mä haluan että mun koira säilyttää oman avoimen luonteesa, eikä pelkää ketään. En halua tehä siitä alistamalla mitään säikkyä ja epävarmaa koiraa joka kulkee pitkin nurkkia ja haukkuu ku ei tiedä mitä pitäs tehä. En sano että kaikista koirista tulee säikkyjä jos niitä alistaa mutta niin kävi mun koiralle. - missy
Ei enää kirjoitti:
En sitä väitä että mun koira on täydellinen ja ihan super koulutettu mutta ei todellakaan 9kk koira mitenkään pommin varmasti aina nyt pelaakkaan.
Mutta ei sitä tarvii tosiaan ruveta lattiaan työntämään ja painamaan sitä maahan. Enkä tosiaan tiedä tästä alistamisesta koiran koulutuksessa mitään, koska sitä en edes halua käyttääkään ja tämä päivä varsinkin varmisti sen että oma koirani on liian pehmeä luonteinen tämmöseen. Mä haluan että mun koira säilyttää oman avoimen luonteesa, eikä pelkää ketään. En halua tehä siitä alistamalla mitään säikkyä ja epävarmaa koiraa joka kulkee pitkin nurkkia ja haukkuu ku ei tiedä mitä pitäs tehä. En sano että kaikista koirista tulee säikkyjä jos niitä alistaa mutta niin kävi mun koiralle.Ota tämä kokemuksesi opetuksena siitä, että sinun on otettava ohjat käteen ja oltava Joka Tilanteessa luotettava ja oikeudenmukainen johtaja koirallesi. Kokemuksesi ansiosta nyt ymmärrät ehkä paremmin, mitä se voi eri tilanteissa tarkoittaa.
Asioista voi sanoa jämäkästi mutta loukkaamatta. En tajua, miten kenenkään voisi olla vaikea ymmärtää, jos toinen haluaa kasvattaa koiransa itse.
Kyllä koirasi toipuu, älä ole liian ankara itsellesi yhden huonon kokemuksen takia. Tärkeintä on, että opit virheestäsi. - jotta näin
Ek. C. kirjoitti:
Itse en olisi katsonut sivusta vaan puuttunut heti ihmisen asiattomaan käytökseen koiraani kohtaan. Minä olen laumanjohtaja, minä sanelen säännöt. Johtaja joka turvautuu voimakeinoihin nähdään psyykkisesti heikkona. Psyykkisesti heikkoon ei voi syntyä luottamusta. Päättele siitä itse.Kuules olet ihan hakoteillä.Susilaumassa johtaja joka ei turvaudu voimakeinoihin ajetaan laumasta samantien uuden tullessa tilalle.Susi alistaa aina puremalla kurkusta alempaa sen ollessa maassa ja puree kunnolla jos ei alistu.
Koira on vieläkin niin lähellä sutta että se toimii ja kunnioittaa ihan samoja asioita kuin villi susi.Ei se perheessä kunnioita sitä lässyttävää emäntää joka ruuan antaa sille.Se on sen palvelija.Isäntä joka vain silloin tällöin rapsuttaa koiraa saa sen ikionnelliseksi"johtajan"huomiosta.
Taas muuten koiraa ei todellakaan anneta muiden painella maahan tai alistaa se kuuluu vain laumanjohtajalle eli sinulle.Minä vetäisin turpaan jos joku alkaisi minun koiraa alistamaan oli vaikka paras kaveri. - koirsoir
jotta näin kirjoitti:
Kuules olet ihan hakoteillä.Susilaumassa johtaja joka ei turvaudu voimakeinoihin ajetaan laumasta samantien uuden tullessa tilalle.Susi alistaa aina puremalla kurkusta alempaa sen ollessa maassa ja puree kunnolla jos ei alistu.
Koira on vieläkin niin lähellä sutta että se toimii ja kunnioittaa ihan samoja asioita kuin villi susi.Ei se perheessä kunnioita sitä lässyttävää emäntää joka ruuan antaa sille.Se on sen palvelija.Isäntä joka vain silloin tällöin rapsuttaa koiraa saa sen ikionnelliseksi"johtajan"huomiosta.
Taas muuten koiraa ei todellakaan anneta muiden painella maahan tai alistaa se kuuluu vain laumanjohtajalle eli sinulle.Minä vetäisin turpaan jos joku alkaisi minun koiraa alistamaan oli vaikka paras kaveri.Minä taas alistan tarpeen vaatiessa vaikka Barack Obaman koiran, jos isäntä ei puutu koiransa rehentelyihin. Jos isäntä sitten käy päälleni, niin alistan hänetkin samaan kasaan koiransa kanssa.
- Ei enää
En tullu mitään sääliä hakemaan vaan, eikä mun koira oo mikään kouluttamaton. Jos ihmiset viittis lukee niin mä sanoin että mun koira ei ollu tehny YHTÄÄN MITÄÄN. Eikä se mitään tai ketään ollu dominoinu.
Tää lattialle työntäminen alko siitä kun mun koira vaan seiso hiljaa makkarin oven eessä ja kuunteli kun mun äitipuolen koira siellä haukku. MITEN SE VOI TARKOTTAA ETTÄ MUN KOIRA ON DOMINOIVA VALAISKAAHAN MUA NYT SITTEN JOS MUN KOIRA ON KERTA NIIN PAHA?! Ja hyvä tulla huutelemaan ku ette ees tunne mua tai millanen mun koira on.
Taitaa nää koiran alistajat täällä vaan ulista ku niistä on nii hienoo että saa koiralle muka näyttää että kuka on pomo.- Ei enää
Halusin siis jakaa tän päivän tapahtumat sen takia, että ihmiset ois tietosia mitä siitä voi seurata. Jos alistaminen ei sovi koiralle nii siinä saa helvetin pahaa jälkee aikaan. Mun koirasta tuli pelokas haukkuja jo tunnissa.
Ja siis kun te painatte sitä koiraa siihen lattiaan niin eikö kellekään oo ikinä tullu mieleen miten pelottavalta se koirasta tuntuu? Jos joku tulis sut puskemaan lattiaan ja pakottas pysymään paikoillaan varmasti teitäki alkas pelottaa tai hermostuttaa ja saattasitte ehkä puolustautua mikä koiran tapauksessa voi tarkottaa puremista. Jos mun koira ei ois niin kärsivällinen se ois kyllä varmasti purru mun velipuolta ja sen vaimoo. - Sulla oli
Ei enää kirjoitti:
Halusin siis jakaa tän päivän tapahtumat sen takia, että ihmiset ois tietosia mitä siitä voi seurata. Jos alistaminen ei sovi koiralle nii siinä saa helvetin pahaa jälkee aikaan. Mun koirasta tuli pelokas haukkuja jo tunnissa.
Ja siis kun te painatte sitä koiraa siihen lattiaan niin eikö kellekään oo ikinä tullu mieleen miten pelottavalta se koirasta tuntuu? Jos joku tulis sut puskemaan lattiaan ja pakottas pysymään paikoillaan varmasti teitäki alkas pelottaa tai hermostuttaa ja saattasitte ehkä puolustautua mikä koiran tapauksessa voi tarkottaa puremista. Jos mun koira ei ois niin kärsivällinen se ois kyllä varmasti purru mun velipuolta ja sen vaimoo.vaan väärän rotuinen koira. Ota sille seuraavaksi kaveriksi vaikka fila brasileiro tai dogo kanario ja sitten anna veljesi koittaa vieläkö sen tekee mieli alistaa...
- zz
Ei enää kirjoitti:
Ja siis kun te painatte sitä koiraa siihen lattiaan niin eikö kellekään oo ikinä tullu mieleen miten pelottavalta se koirasta tuntuu? Jos joku tulis sut puskemaan lattiaan ja pakottas pysymään paikoillaan varmasti teitäki alkas pelottaa tai hermostuttaa ja saattasitte ehkä puolustautua mikä koiran tapauksessa voi tarkottaa puremista. Jos mun koira ei ois niin kärsivällinen se ois kyllä varmasti purru mun velipuolta ja sen vaimoo.Eihän alistaminen ole voimakeino, se missä tulee ongelma on se kun se tehdään väärin. Koiraa ei alistamisessa kuulu painaa lattiaan, allistuminen kun ei aina tarkoita sitä että koira menisi kyljelleen/ selälleen
- kaikenlaisiahullujat
Sulla oli kirjoitti:
vaan väärän rotuinen koira. Ota sille seuraavaksi kaveriksi vaikka fila brasileiro tai dogo kanario ja sitten anna veljesi koittaa vieläkö sen tekee mieli alistaa...
mitä sillä rodulla on väliä? samalla tavalla nuo sun mainitsemat rodut menee makaamaan jos vaan osaa hoitaa sen. eikä siis tosiaan tarvitse olla itse kääntämässä koiraa!
- Hölmölässä kyläily
Minun mielestä juuri kukaan edellä keskusteluun osallistunut ei hyväksy velipuolesi ja hänen vaimonsa toimintaa.
Minä en menisi enää ikinä moiseen perheeseen kyläilemään.
Enkä antaisi tulla kotiini " koiraa kouluttamaan"
Mokomatkin pullistelijat. Paras kun et ajattele koko vierailua.
Hyvää jatkoa sinulle ja koirallesi! - Ei enää
Hetken näin punaista kun pari henkilöä tuntui ajattelevan että on ihan OK mitä tapahtui ja että olen huono omistaja yms, mutta nyt näin rauhoittuneena huomaan itsekin että suurin osa oli kuitenkin kanssani sitä mieltä oli pöllöä toimintaa yrittää alistaa koira. No se on ollutta ja mennyttä. Koirakaan ei enää koko tapausta muista joten enköhän minäkin nyt tämän unohda.
- Vielä vähän tästä
Minä jäin ihmettelemään, miksi et puolustanut koiraasi? Sinähän näit sen mitä velipuolesi ja hänen vaimonsa eivät nähneet: koirasi pelon! Sinä olet koirasi laumanjohtaja, ja nyt osoitit sille ihan kädestä pitäen, että sinä et tule sen puolia pitämään. Puolustakoon vain itse itseään!
Inhimillisesti on tietysti ymmärrettävää sekin, että sinulle suhteesi perheeseen on tärkeämpi kuin suhteesi pentuusi, mutta kun ei se suhde sukuun tule näinkään kuntoon. Kyllä tei joudutte asian käsittelemään, mikäli aiotte jatkossa olla tekemisissä. Joten jatkoa ajatellen, en ihan vielä aloittaisi sitä unohtamista.
Kutsu heidät kylään ja pidä pentusi puolta - vai pitäisikö sanoa että omaa puoltasi!
Sinulla on oikeus päättää, miten koirasi haluat kouluttaa ainakin niin kauan, kun se ei aiheuta harmia ulkopuolisiile! Sano heille, että he saivat toiminnallaan vain tuhoa aikaan.
Todennäköisesti he kertovat sinulle että koirasi ei kunnioita sinua: Kerro heille että sinusta tuntuu, että HE eivät kunnioita sinua
Jos he jotain ymmärtävät koirista, pitää heidän ymmärtää, että se mikä sopii toiselle, tekee tuhoa toiselle. - Ei enää
Vielä vähän tästä kirjoitti:
Minä jäin ihmettelemään, miksi et puolustanut koiraasi? Sinähän näit sen mitä velipuolesi ja hänen vaimonsa eivät nähneet: koirasi pelon! Sinä olet koirasi laumanjohtaja, ja nyt osoitit sille ihan kädestä pitäen, että sinä et tule sen puolia pitämään. Puolustakoon vain itse itseään!
Inhimillisesti on tietysti ymmärrettävää sekin, että sinulle suhteesi perheeseen on tärkeämpi kuin suhteesi pentuusi, mutta kun ei se suhde sukuun tule näinkään kuntoon. Kyllä tei joudutte asian käsittelemään, mikäli aiotte jatkossa olla tekemisissä. Joten jatkoa ajatellen, en ihan vielä aloittaisi sitä unohtamista.
Kutsu heidät kylään ja pidä pentusi puolta - vai pitäisikö sanoa että omaa puoltasi!
Sinulla on oikeus päättää, miten koirasi haluat kouluttaa ainakin niin kauan, kun se ei aiheuta harmia ulkopuolisiile! Sano heille, että he saivat toiminnallaan vain tuhoa aikaan.
Todennäköisesti he kertovat sinulle että koirasi ei kunnioita sinua: Kerro heille että sinusta tuntuu, että HE eivät kunnioita sinua
Jos he jotain ymmärtävät koirista, pitää heidän ymmärtää, että se mikä sopii toiselle, tekee tuhoa toiselle.Se minua hävettääkin että en tehnyt mitään. Menin vain lukkoon ja ajattelin että jos sanon jotain syttyy tappelu jo heti ensimmäisellä tapaamisella. Jos näemme enää toisiamme ja he yrittävät sanaa sanon ei aivan varmasti. En kestä nähdä koiraani enää sellaisena.
Ja pentu on kyllä tärkeämpi kuin suku. Minussa taitaa vain olla tätä kynnysmaton vikaa että annan ihmisten liikaa kävellä ylitseni, mutta koirani vuoksi aion muuttu. Se poika on mulle henki ja elämä, ja mun pitää myös käyttäytyä sen mukaisesti eikä vaan antaa ihmisten tehä mitä haluaa.
- koirakoira
Hyväluontoiselle koiralle ei mitään vahinkoa tule alistamisesta, tosin kuvauksesi mukaan tässä tapauksessa ei varmasti mitään hyötyäkään, kun koira tuskin edes tajusi mistä on kyse ja miksi sitä alistetaan.
Haastavan koiran alistaminen on aina ihan ok, myös vieraampien ihmisten toimesta, toisin kuin nämä kukkahatut nykyisin yrittävät väittää. Mutta silloin pitää tosiaan olla päivänselvä tilanne, jossa koira haastaa ihmisen aseman ylempänään.
Mitään "fyysistä voimaa käyttävä osoittaa henkisen heikkouden" - logiikkaa koiran on turha kuvitellakaan ymmärtävän. Voima on voimaa ja sillä sipuli, mutta tietysti perusteeton ja epäjohdonmukainen voimankäyttö sekoittaa, olkoon se sitten henkistä tai fyysistä.- pr_
Monelle koiralle ei välttämättä tule mitään traumaa fyysisesta alistamisesta, mutta se ei tarkoita, etteikö mitään vahinkoa tapahtuisi. Koiran kyljelleen pakottaminen on täysin luonnotonta, ja useimmiten koiran näkökulmasta ihminen käy päälle ilman mitään ymmärrettävää tai ennakoitavaa syytä.
Moni koira on sen verran kiintynyt ihmisiin, että todennäköisesti yrittää vain mahdollisuuksien mukaan vältellä vastaavaan tilanteeseen joutumista – mikä on tosin vähän vaikeaa, kun koira yleensä saa tietää tehneensä väärin vasta kun makaa selällään maassa ihminen päällään. Jos luulee että tämä ei vaikuta koiran luottamukseen, niin, no, herätys?
Lisäksi huomattavan suuri osa koirista ei ole lähellekään niin vahvahermoisia ja totutettuja koiralle luonnottomaan fyysiseen kontaktiin, että niille voisi tehdä mitä vaan ilman vahinkoa. Päällekäyvä ihminen (erityisesti jos se on oma omistaja) on aika helvetin pelottava asia useimmille koirille, ja silloin tehdäänkin sitä vahinkoa jo ihan oikeasti.
Ei hitto vie edes "haastavaa koiraa" ole okei alistaa fyysisesti. Ehkä vähiten kaikista koirista – ihmisen aseman haastaminen "johtajuudesta" on yleensä ihan kokonaan siellä ihmisen päässä. Jos me nyt puhutaan samoista koirista, niin silloin ollaan usein lähellä pistettä jossa koira uhkaa jossain vaiheessa käydä ihmisen päälle.
Onnea vaan jos tällaisen koiran saa väkivallalla alistumaan niin ettei mitään ongelmia ole, mutta voit samalla sanoa hei hei viimeisellekin luottamukselle ja vain toivoa, että koira ei joudu koskaan tekemisiin kaksin sellaisen ihmisen kanssa, joka ei väkivalloin "osaa" pitää sitä kurissa. "Haastavan koiran alistaminen..." Ahah.Ja tieto perustuu mihin?
Jos oikeasti olisi kokemusta oikeasti haastavista koirista,niin tuskinpa tuota mieltä olisi.
"myös vieraampien..." Just.Eli ei muuta kuin rohkeasti vaan jonkun aluettaan vartioivan molossin/laumanvartijan alueelle,ja jos koira haastaa niin ei muuta kuin tsuih tsuih ja alistamaan.
Toki hyväluontoinen koira sen kestää.Mutta entäs se alistaja :D
- jokukasvattajavain..
omituinen tuo velipuolesi.. miksi ihmeessä hän selättelee toisen koiraa? sinun itsesi on koulutettava omaa koiraasi, ei se kuulu muille.. ja jos koiralle tehdään selätys (vielä vieraan ihmisen toimesta) tottakai se menee hämilleen tai sitten lopulta alistuu. tästä tulee taas sellaista paasausta, mutta kaikesta vedetään aina ääripäät esiin ja kaikki nähäädn automaattisesti kauheana ennen kuin otetaan asioista edes selvää..
minulla on 2vuotias koira, joka on kasvatettu tietyissä tilanteissa suhu äänillä ja alistamisella tarvittaessa. ihan normaali koira on kasvanut. ei selätyksissä käytetä voimaa. itse olen tehnyt sen suurinpiirtein sormella (kyseessä on koira, jonka säkä on 50). jos koira käy ylikierroksilla ja se laitetaan makuulle joksikin aikaa rauhoittumaan ja huokaisun jälkeen temmellys jatkuu. saanko kysyä, että mikä siinä on vahingollista? koira ei loukkaa itseään mitenkään, vain rauhoittuu.
aloittajan velipuoli teki tyhmästi amatöörinä, koittaessaan asettaa rajoja vieraalle koiralle. mutta jos joku käyttää normaalia selätystä ja suhinaa ongelma tilanteissa tai yrittäen hillitä koiraa ennen katastrofia, niin mikä se ongelma tosiaan on? (suhina pullojakin myydään jopa eläinlääkärissä, joten enpä usko sen olevan vaarallista)- Ei enää
Tosiaan kuten sanoin et tuosta selättämisestä koiran kasvatuksessa tiedä, mutta sen ainakin tiedän nyt että koiralleni se ei ainakaan sovi. Heidän koiralleen se kai on sopinut, koska ovat saanet oman koiransa jonkinlaiseen kuriin, mutta omaani en aio ruveta selättelemään.
- puskareetta
Komppaan edellistä jokukasvattajavain..ia. Se, mitä velipuolesi teki, oli typerää pullistelua. Ei todellakaan kuulu muille koirasi kasvattaminen. Älä anna muiden höykyttää koiraasi - sinä olet sen omistaja, sinä vastaat kasvatuksesta. Velipuolesi vaikuttaa hölmöltä.
Harmillinen tapaus. Ensi kerralla tiedät, että suojelet koiraasi mokomilta ääliöiltä. Ei se varmaan pysyviä traumoja saanut. Jätä taaksesi koko asia.- Ei enää
Ei onneksi ole saanut pysyviä traumoja, mutta veikkaan että pelkää nyt velipuoltani. Isäni yritti aikoinaan tuota samaa koiraani, mutta häntä jo kielsin ihan suoraan että ei. Kun isä oli kahden vierailunsa aikana yrittänyt koiran selätystä tulos oli melko sama mitä tapahtui velipuolelleni. Koirani haukkui isää etäältä ja huomasin että se oli hyvin epävarma, koska se on aina pitänyt isästäni ja nyt ei ymmärtänyt miksi isä yritti tehdä hänelle niin. Koira ei mennyt kyllä karkuun, mutta hiipi varovasti lähelle ja lähti sitten pois. Uskon että tämä johtuu siitä kun isä ei saanut koskaan varsinaisesti selätettyä sätkivää nuorta koiraa vaan sai ainoastaan painettua koiran pään kainaloonsa. Nykyään koira käyttäytyy ihan normaalisti isääni kohtaan ja on oma iloinen itsensä kun isäni tulee käymään (yksi sen suosikki ihmisistä)
- rähisiä
ymmärrän täysin miltä tuommoinen tuntuu!! minä jouduin vuoden kuuntelemaan muiden koulutus menetelmiä... jokainen mies (varsinkin miehet) sanoi että -ei noin, kun näin...pieni nainen ei pysty isoa koiraa kouluttamaan. nyt koirani on aikuinen eikä pidä vieraista ihmisistä, näyttelee hampaitaan ja murisee. jos muut olisivat pitäneet huolta omista asioista koirani ei käyttäytyisi noin vieraita kohtaan...! sakuni ei ole koskaan näyttänyt hampaita ystäville, mut vieraille aina:( kyllä harmittaa että koirani sai traumoja muitten takia! en kirjoita koko juttua... halusin vain kertoa tämän aloittajalle, että yksi on kokenut saman... älä anna muiden kouluttaa jos se näyttää pahalta, jos koira hakee sinusta turvaa etkä auta. koira pitää sinua heikkona laumanjohtajana ja myöhemmin se ottaa vallan ja päättää "asioista" minä tiedän sen kokemuksesta! koiran käytös muuttui kun aikuistui. nyt se yrittää karkottaa kaikki mies vieraat ovella. mutta onneksi voin laittaa koiran takapihalle ketjuun kiinni.
- ???????
Millan aina mainitsee, että näin ne koirat itsekin tekee toisilleen... Painaako koira tosiaan sen toisen maahan, vai meneekö se toinen koira itse maahan alistuessaan. On aivan eri asia alistua itse ja mennä selälleen kuin joutua väkisin painetuksi maahan.
- koirukiiru
Painaa toinen toisen maahan, jos ei tajua mennä vapaaehtoisesti. Voi olla, että osuu hammaskin jos ei oma-aloitteisuutta löydy maahanmenoon.
Täysin luonnollinen fyysinen kontakti koirien / susien välillä ja siksi tietysti myös aivan sopiva tapa ihmiseltäkin kouluttaa koiraansa.
Eräs tuttu muuten käyttikin omia hampaitaan koiransa kurkulla, meni oppi perille harvinaisen nopeasti sillä kertaa. Sehän se luonnollisin tapa antaa jyrkkää negatiivista palautetta on. - Ei enää
koirukiiru kirjoitti:
Painaa toinen toisen maahan, jos ei tajua mennä vapaaehtoisesti. Voi olla, että osuu hammaskin jos ei oma-aloitteisuutta löydy maahanmenoon.
Täysin luonnollinen fyysinen kontakti koirien / susien välillä ja siksi tietysti myös aivan sopiva tapa ihmiseltäkin kouluttaa koiraansa.
Eräs tuttu muuten käyttikin omia hampaitaan koiransa kurkulla, meni oppi perille harvinaisen nopeasti sillä kertaa. Sehän se luonnollisin tapa antaa jyrkkää negatiivista palautetta on.Koirapuistossa olen huomannut että kun joku yrittää koiraani alistaa koira tavallaan kiertää käpälänsä tämän harteille ja pakottaa koiran pään alas omalla vartalonsa painolla. Jos koirani yrittää rimpuilla toinen koira voi rähähtää, mutta ei kuitenkaan pure. Poika on oppinut pysyttelemään kaukana niistä koirista, jotka sitä yrittävät alistaa. Jos se juoksee alistajakoiraa päin koira vaihtaa äkkiä suuntaa tai koukkaa ohi. Mutta ei kukaan koira sitä ole kyllä maahan kyljelleen painanut.
- not-a-fan
Millanilla on myös kokemusta koirista ja koirasilmää, hän tietää, mikä sopii millekin koiralle. Ei se niin mene, että jokainen tässä alkaa "kellistelemään" koiria, tyyliin jalat alta ja selälleen ja siinä samalla naapurien ja sukulaistenkin koirat, liukuhihnatyylillä!
Joku ei niin vaikea tapaus saattaa näyttää alistumisen merkkiä jo pienellä eleellä ja se voi jäädä huomaamatta, kun ei ole asiatuntija käsittelemässä koiraa. Koirat itsehän reagoivat hyvin äkkiä toisen alistumiseen, salamana ne lopettavat dominoinnin. Ainakin tervepäiset koirat.
Koulutusmetodeja on sovitettava jokaiseen koiraan yksilöllisesti ja siinä monasti tarvittaisiin kokenut koiraihminen ja kouluttaja räätälöimään opetus erilaisille koulutettaville.- koirulikoir
No jos ei tuota vertaa osaa koiraa lukea, niin kannattaako koiraa ylipäänsä ottaa?
- cfygfyuihioö
Millanin metodit ei sovi ihmisille, joilla ei ole taitoa lukea koiraa eikä kylliksi tietoa koiran käytöksestä. Meillä on kaksi isoa koiraa, jotka molemmat menevät mielelään maahan selälleen ja odottavat rapsutuksia. Alistuvat siis ihan itse koska tietävät paikkansa. Myös toisiaan alistavat vuorotellen ja leikin lomassa, se on luonnollista koirille kun ovat tasa-arvoisia keskenään. Siihen jokaisen tulisi koirineen pyrkiä, tasa-arvoiseen laumaan, jonka johtajana on ihminen.
Nuorempi koira oli pentuna varsinainen kukkoilija ja ei kyllä mielellään mennyt selälleen. Sitten kun oppi luottamaan enemmän ja aina leikin lomassa sen selälleen "kellistin" niin oppi että ei siinä ole mitään pelättävää.
Vanhempi vielä toisinaan kokeilee esim. luuta syödessään että josko olis pomo, näyttää hampaita ja ei anna luuta pois. En ala silloin sen kanssa painimaan, en todellakaan. Tiukka katsekontakti, itse varma asento ja ohjaan kehoni hieman koiran yläpuolelle. Siinä hetken oltuani, alkaa koira välttämään katsetta, jolloin laitan toisen käden sen niskan päälle ja toisella otan luun suusta. Sitten kaikki on taas hyvin. Koirien luontoon kuuluu koetella.
Jos "ei enää"n koira ei koskaan ole tullut toisen koiran alistamaksi, niin miten se osaa toimia oikein muiden koirien kanssa. Alistuminen, rehentely, leikkiminen ja leikkiin pyytäminen, leikin lopettaminen sen mennessä liian rajuksi, tieto siitä milloin pitää lopettaa ja jättää toinen koira rauhaan, ne pentu oppii emoltaan ja sisaruksiltaan, mutta unohtaa kyllä jos niitä taitoja ei vahvisteta turvallisten koirakavereiden seurassa. - Ei enää
En ole sanonut että koiraani ei ole koskaan kukaan koira alistanut. Onhan tuolla koirapuistossa yritetty ja juuri yhdessä viestissäni kuvailin miten joku koira toimii kun yrittää alistaa koiraani. Koirani ei koe tarvetta olla se alfa koira joten jos sitä joku alistaa se jähmettyy paikoilleen ja antaa toisen pomottaa. Mutta sen jälkeen se saattaa ruveta välttelemään puistossa näitä alistajia. Ei juokse pomottaja koiran luo tai jos juoksee niin sitten koukkaa koiran ohi ja antaa sellaisten koirien vain olla ja tehdä omiaan.
Ja se että kukaan ei ole koskaan edes varsinaisesti alistanut koiraani ei tarkoita että koirani olisi dominoiva. Pennusta asti kun olemme lenkillä tavanneet koira on ilman mitään sen kummempaa showta heittäytynyt selälleen vapaaehtoisesti vanhemman koiran edessä. Joko niin että vanhempi on saanut haistella tai että on leikin aikana "luovuttanut voiton" heittäytymällä selälleen. En ole sitä kotona selälleen pakottanut jos on leikki on käynyt liian rajuksi. Itse olen kävellyt pois ja jättänyt koiran huomioimatta ja tämä on tehonnut, jos koira on äitinyt leikkimään liian rajusti. Ja onhan se oppinut sisarustensa kanssa leikkiessään myös että miten paljon voimaa saa käyttää ettei toista satuta. Ja kyllä se jo ihan itse ymmärtää pentujen tai pienten koirien kanssa touhutessa että nyt ei voi leikkiä samalla tavalla kuin yhtä isojen koirien kuin se itse kanssa. Pienempien koirien kanssa se vain juoksee kilpaa koirapuistossa ja pienempi koira toimii sille kirittäjänä. - N
Missä tämä...
- Ei enää
Koirapuistossa olen huomannut että kun joku yrittää koiraani alistaa koira tavallaan kiertää käpälänsä tämän harteille ja pakottaa koiran pään alas omalla vartalonsa painolla. Jos koirani yrittää rimpuilla toinen koira voi rähähtää, mutta ei kuitenkaan pure. Poika on oppinut pysyttelemään kaukana niistä koirista, jotka sitä yrittävät alistaa. Jos se juoksee alistajakoiraa päin koira vaihtaa äkkiä suuntaa tai koukkaa ohi. Mutta ei kukaan koira sitä ole kyllä maahan kyljelleen painanut.
Tämä viestini löytyy viisi viestiä taaksepäin (oma viestisi: missä tämä... mukiin luettuna).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224760Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43384Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263190Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262627Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu732343Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91394Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171255Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41128