Oma maa mansikka

pupuJussi

Olen pitkään miettinyt metsästysharrastuksen aloittamista mutta muutama seikka askarruttaa.

1. Saako omalla maallaa metsästää ilman mitään erillisiä lupia tms.?
2. Onko metsästääkseen PAKKO liittyä johonkin metsästysseuraan?

Olen ymmärtänyt että ensiksi pitäisi suorittaa kirjallinen Metsästäjätutkinto.
Sen jälkeen maksetaan metsästyskortti ja mitä sitten? Voiko sen jälkeen hakea aselupaa ja jos sen saa aloittaa metsästyksen? Vai miten tämä ketju oikein toimii? Jos joku voisi tehdä asiallisen rautalankamallin niin olisin kiitollinen!

11

216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivottavasti apua

Metsästät missä tahansa, niin sinulla pitää siis olla tuo metsästyskortti (= riistanhoitomaksu maksettu).
      Jos oma maasi on sen kokoinen ja sen sijainti sellainen että voit siinä TURVALLISESTI metsästää (ei saa ampua 150 metriä lähempänä asuttua rakennusta ILMAN RAKENNUKSENOMISTAJAN LUPAA), niin voit omalla maallasi/ tontillasi metsästää kuulumatta metsästys-seuraan (jollei maasi ole jo seuralle vuokrattu, mutta silloinhan voit vaatia kirjaamaan vuokrasopimukseen että saat itse metsästää omilla alueillasi).
      Ja tuon metsästäjätutkinnon suoritettuasihan varmasti tämä onkin jo täysin ymmärretty. Silloin myös tiedät että mitkä lajit eivät ole sallittuja metsästää ilman eriksen anottavia pyyntilupia.

• pupuJussi

Sen verran vielä kysyisin että mahtaako tämä kelvata myös aseluvan saamiseksi? Eli että onko nykyisen lain mukaan mahdollista edes saada aselupaa jos perusteluna on omalla maalla tapahtuva metsästäminen? Eikös se tiukentunut tuntuvasti? Vai koskiko muutokset vain käsiaseita?

Osasyynä tähän "omatoimisuuteen" on nimenomaan se että kerrankin näitä "eräihmisiä" tuli mökiltä sunnutaiaamulla klo 7 kyselemään että olisi tupakkaa myydä. Molemmat maistissa ja autolla tulivat! Tiedä vaikka olisivat jahtiin olleet menossa! En haluaisi olla edes oranssipukuisena niiden kavereiden vieressä kun alkaa liipasinsormi täristä.

Niin ja kyllä se metsästäjän opaskirja on jo tilattu! :) Kiitos vastauksesta!

• Metsien Mees

Vähän rivien välistä alkaa tuntua siltä että olet ihan vaan asetta hankkimassa ilma oikeaa syytä mutta toivottavasti alkaa oikeasti mettästyskin kiinnostamaan sitten tulevaisuudessa! ;)
      käy sellasella valmennus kurssilla ensin niin saat oikeasti hyvää tietoa ennen koetta! itse ainakin sen muutaman illan mielellään istuin siellä kuulemassa asiantuntijoiden puhetta ja saa samalla tietoa mitä siinä kokeessa sitten ollaan kysymässä ja osaa lukea niitä aiheita paremmin :D

• pupuJussi

Taitaa olla vaikea löytää keskustelupalstaa missä EI haukuttaisi tai vihjaltaisi että kyseessä on taas joku asehullu joka vain aseen saadaksen kyselee typeryksiä. Olisin vain halunnut sellaisen yksinkertaistetun mallin että miten tämä metsästyksen aloittaminen tapahtuu ja mitä siihen tarvitaan. Pystymetsästähän minä olen, ei ole isä tai ukki tms ollut metsämiehiä mutta siinä se tiedon saamisen hankaluus ehkä onkin. Täytyisi tuntea joku jolta voisi kysyä leimautumatta asuhulluksi.

Mikään kiire tässä ei ole joten olenkin ajatellut lueskella omassa rauhassa ja ja sitten käydä sen kurssin. En viitsi ihan tietämättömänä sinne mennä. Kiitos vinkistä!

• nojoopa joo

En kyllä ymmärrä yhteyttä tuohon, kun joku tullut tupakkia pummaaamaan.
      Mitä tekoa sellasella on metsästysharrastuksen aloittamiseksi.
      Tosin jos ne maat on joku oma mökkitontti, niin voi olla vaikea saada alelupaa, mikäli se tontti ei ole keskimääräistä mökkitonttia kookkaampi.

• pupuJussi

No joopa joo vaan ittelles! Missä kohtaa tuossa tekstissä sanotaan että metsästäminen on alkanut kiinnostamaan tupakan pummaajien takia???

Mistä näitä ääliötä oikein tulee...

• apua tarjoan

Juu siis ei ole seuraan pakko kuulua vaikka ei maata olisi kuin ikkunalla kukkapurkissa. Suomessahan kuitenkin melko monet käyvät vain näillä metsähallituksen omistamila ja hallinnoimilla alueilla metsästämässä osto-lupien kanssa. Ja melko hyvinhän jo jossainmäärin pystyt omilla maillasi metsästämään, vaikkei olisi kuin alle sata hehtaaria (sen kokoinen tila joka ei ole oikeastaan edes elinkelpoinen nykyisten eu-direktiivien mukaan mikäli vain maan viljely ja metsä ovat ainoat maatalouden tuotannot).
      Noita valtionalueitten lupa-alueita ja lupien hintoja voi katsella tuolta villi-pohjolan sivuilta.

• taidat ollakin toope

Itse taidat olla ääliöiden ääliö. jutut ei oikein pysy linjassaan.
      "Osasyynä tähän omatoimisuuteen on nimenommaan se......." jne.
      Eli miten sekin sepustus korreloi aselupiin?

Noin agressiivinen asenne, niin poliisisetä ei lupalaatikkoa hevin aukaise.

• pupuJussi

- Kysyin että voiko metsästystä harrastaa kuulumatta mihinkään metsästysseuraan.
      - Vastaus oli että kyllä voi. (Kiitos muuten asiallisesta vastauksesta)
      - Jatkoin että voiko nykyisellä laintulkinnalla saada lupa siihen metsästyksessä melko olennaiseen aseeseen jos ilmoittaa että aikoo metsästää omilla maillaan kuulumatta seuraan. Perustelin sitten tätä haluani metsästää yksin sillä että en välttämättä haluaisi olla lähellä näitä kännissä olevia ja tupakkaa pummaamassa käyneitä metsämiehiä (ja tiedän toki että tuskin he aina ovat kännissä metsään mennessään mutta jotenkin se yksin metsästäminen houkuttaa enemmän)
      - No sitten vähän vihjailtiin että olen vaan asetta hakemassa...
      - Tämä ei pidä paikkaansa vaan olen tosissani ajatellut uuden harrastuksen aloittamista.
      - Ja nyt sitten olen tupakkia pummaavien metsämiesten takia aloittamassa metsästystä.

Että näin...

Ja kiitos muuten vielä siitäkin tiedosta että voin hankkia lupia valtion mailla tapahtuvaan metsästykseen. Tämä oli uutta minulle koska olen vasta KYSELEMÄSSÄ miten tämä koko metsästyskuvio toimii.

• Kortista lähtee

No kannattaisi katsoa oman alueen riistanhoitoyhdistys ja siellä olevat metsästys tutkinnot, koska siellä selviää kyllä kaikki.

• vanha pieru

ettei vaan olisi joku präiviikeni. joka kerran kun kirjoitti niin vakuuteli etei ole asehullu tai että enhän minä muuten mutta kun metsästämiseen tervii aseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      8086
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      174
      3782
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3289
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      255
      2541
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2175
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2035
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      29
      1970
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1912
    9. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1788
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1783
    Aihe