Froton tarina

Höpötattila

Froton tarina

1. luku
Froto oli pieni kääppänä jätkä.
Erään päivään tul vanha muttei nii kääppänä jätkä Höpötattilaan (jossa niinku se Froto asuu). Tän vähä niinku isomman jätkän nimi ol Fantalhvi Homeparta Melkein Valkee, käppänäpiireis tunnettu vaa Fantalhvina. Fantalhvil ol jalas extra kireet nahka-byysat ja epämääräin säkki-huppari.Päässään vanhal äijäl ol Agri-Marketin lippalakki. Saavuttuaan Höpötattilaan Fantalhvi suuntas nokkasa kohti Froton kotia Retulanperää.

Froto ol tulos setäsä Bölpön synttäribailuist ja hoippelehti tiellä siksakkii Retulanperää kohti. Matkal hän hoilotti innoissaa, vaik vähä nuotin vierest. Kotii päästyää tyyppi simahti saman tien sänkyy.
Ku Froto heräs, nii kello ol seittemä illal. Tyypil ol tietyst kauhee krapula ja se men keittiöö hakee lääkettä. Mut kukas se siel keittiön pöyän ääres istukaa? No siel ol Fantalhvi. Vast sillo Froto huomas et Bälpö ol häipyny. Froto istahti Fantalhvii vastapäät ja kysy:
¬¬¬¬¬¬¬-Vanha jätkä sit häippäs vai?
Fantalhvi katto Frotoo ja vastas:
-Nii teki. Tyyppi läht vaeltelee johku vuorille. Se jätti sulle Retulanperän ja tän sormuksen.
Froto otti sormuksen käteesä, tutki sit hetken ja kysy:
- Miks hemmetissä se vanha kääppänä suojeli täälläst ihme kaatopaikka-rihkamaa?
- Se ei ehkä oo mikä tahasa rihkama-sormus, Fantalhvi vastas, mut meitsin pitää ny lähtee. Mä meen vähä tutkiin vanhoi raapustuksii, ku siel voi olla tietoo tost rinkulast. Se saattaa ehk olla joku voimakas ”Magic-Ringi”. Piä se talles. Mä tuun sit takas ku oon vähä selvitelly asioit.
Sit Fantalhvi lähti, ja Froto jäi vaa äimän käkeen monttu auki kattoon sen perään. Ja Froton kdellä kiilteli ”Magic-Ringi”.


* * *
Erään iltaan Froto ol tulos Höpötattilan Kallionkolon Baarista. Tassutellessaa kotipolkuu pitki Froto huomas et ovi ol auki. Heppu meinas saada sydärin, et nyt mun koloo ol murtauduttu, mut keittiön avonaisest ikkunast leijaili tuttu piippukessun haju. Eikä kellää muul piippukessuu polttaval tyypil ku Fantalhvil ollu Froton lisäks lupa tunkeutuu Retulanperään. Fantalhvi näytti olevan mietteissää, ja nähessää Froton se hyppäs ylös ja kysy:
- Mis se on? Anna äkkii tänne!
Froto juoks keittiön arkulle ja rupes penkoo ku hullu kani. Fantalhvi katto silmät pyöreenä kaikkee sitä ihme kamaa mitä siel ol. Mitä hemmetin dyykkareit nää Höbötit oikee on? Viimein Froto löys Rinkulan. Fantalhvi sieppas sen ja tunki mikroon. Ku kuulu kilahdus, Fantalhvi otti Rinkulan (varmuuden vuoks pannulapasella) ja sano Frotolle:
- Anna kätes. Se ei oo kuuma.
Froto epäröi hetken, mut ojens sitte kämmenesä. Fantalhvi tiputti sen siihe ja ---
- AI S*ATA*A, Froto huus ja heitti Rinkulan komeessa kaaressa menee.
- HEMMETIN VANHA KÄÄKKÄ! SE OL TULI KUUMA!”
Fantalhvi raapi isoo päätää ja sano sitte:
- No mä saatoin vähä erehtyy, mut etipä se ny ja tsekkaa näkyyks siin mitää.
Froto mulkkas vanhaa jätkää viel vähä aikaa, mut poimi sitte ”Magic-Ringin” lattialta.
Aluks ei näkyny mitää, mut vähä aikaa pyöriteltyää Rinkulaa karvasissa pikku hyppysissää, sen pinnal alko erottuu jotain. Nyt se näkyi iha selvästi. Siin välkky seuraava teksti räikeissä neonväreissä: ”
- Mitä siin lukee?, Froto kysy ja ojens helyn Fantalhville. Vähä aikaa kateltuaa Fantalhvi vastas:
- Se on kirjotettu Vänkyrä-kirjotuksella, ja se on Syrhämän slangia. Meitin kielel se kuuluu näin:
” Tää yks Rinkula kymppiin laskee ja heijät löytää, tää Yks niit sit kans hallittee,
tää Yks heivaa ne pimeytee, ja hemmetinmoisii ketjuihi kahlittee.”

Fantalhvi näki Froton ”meitsi on iha äimän käkenä”-ilmeen ja rupes kertoon:
- Kauan sitte taottii Örögionissa 19 Magic-Ringiä. Suippokorvat ol tehny ne. Sit niit ruvettii ja keleen kaikille Reuna-Maan asukeille. Kolme annettii Suippokorville, seittemän Snadeille, jotka lymyy maan alla, ja yheksä Jätkien Kunkuille, kaikkein ahneimmille. Mut niit kaikkii skoijattii. Joku saamarin saastakasa tako salaa viel yhen Macic-Ringin. Tää saastakasa ol Pimeyden Korpraali Mustapekka. Se änki siihe Rinkulaa kaikki vittumaisuutesa, ja iha mutkalle kieroutuneen pahuutesa. Sit tää Skeidaläjä otti oman Rinkulasa avul muut Magic-Ringit haltuusa, ja rupes nyysin niit ittellee. No Suippokorvat älys sentää piilottaa ne, ja Lohikärmekset tuhos ainaki osan Snadien Rinkuloist. No sit Musta äijä kyseli Jätkien Rinkuloit, ja helposthan se ne sai ittellee. Se vähä virittel niit, ja sitte tarjos niit takas. No mitäs Jätkät siihe? No ne saatanan vajaat otti ne takas (ahneit ku olivat), ja huppis tuppis! Nii sitä sit yhtäkkii oltiiki Mustanpekan orjii. No sit kavereist tul puolikuolleit ja ne sai mustat byysat päällee. Ja ihka oikeet mustat polletki. Niit kutsutaa Syrhämän ratsupoliiseiks. Tää sun helys on jus se Mustanpekan Rinkuloiden Rinkula, ja ne Ratsupoliisit ettii sitä viiäkseen Sen isännällee. Ja tiiäkkö mitä tyyppi tekee, ku se saa Sen ittellee? Se valtaa koko Reuna-Maan ja Höpötattilanki. Se vie Retulanperän kans!

To be continued...

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Mietitikö nainen koskaan

        Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
        Ikävä
        121
        1758
      2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

        Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
        Maailman menoa
        170
        1175
      3. Olisi hauska tietää

        Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
        Ikävä
        62
        1123
      4. Vernu Vasunta

        On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
        Suomussalmi
        25
        947
      5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

        Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
        Ikävä
        97
        925
      6. En kelpaa sinulle

        Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
        Ikävä
        76
        920
      7. Minun on vaan päästettävä irti

        Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
        Ikävä
        37
        860
      8. Taidat vanhempi nainen

        Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
        Ikävä
        61
        774
      9. Kertoisit jo

        Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
        Ikävä
        42
        769
      10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

        Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
        Sinkut
        156
        731
      Aihe