Jousi ja metsästys

Kaikkimikäliikkuu

Pitäisikö jousimetsästys asettaa etusijalle. Minusta alkaisi metsästys olemaan metsästystä jos jousella joutuisi riistan metsästä hakemaan.

Mahtaisiko onnistua linnustus pystärillä jousen kanssa.

Tulisi metsästyksestä mielekkäämpää saalistiheyden kasvaessa.

14

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 34245235235

      Tuo on totta kyllä, on hyvä jännityksensä siinä kun jousen jännittää, mutta jos taljavarsijousia kiikarilla, mutta no en tiedä miksi niitäkään pitäisi kieltää...

      Isä joskus sanoi että joo taljavarsijousilla metsästys kiellettiin kun on liian helppoa ja äänetöntä sitten..

    • Jousi kunniaan.

      Jenkeissä on tosi taiteenlaji hiipiä röllipuku päällä tarpeeksi lähelle. Luonnonsuojelijoiden ei luulisi olevan vastaan sillä kunnon metsäkärki tappaa elukan siinä missä luotiasekin. Majavametsällä narukelalla ampuessa saa saaliin vielä kelata suoraan kotipesään.

      Ei luotiaseellaa ole kovinkaan haasteellista saada saalista jos sellaisen sattuu näkemään.

      Minusta jalkajousi pitäisi ehdottomasti sallia metsästyksessä sillä sellaisen väsää helposti itsekkin.

      • Judopoint

        Hiilikuitu nuolia kun ampuu ohi kadoksiin päivässä parikymmentä niin tulee hintaa harrastukselle.


    • joskus kivaa leikkiä

      Noh, minusta jousimetsästäjänä on parempi sen olevan jokaisen vapaaehtoinen valinta. Jousella on mukava metsästää ja saalistakin tulee joskus. Olen koiran haukkuun ampunut koppelon oksalta ja koiran ajoon jäniksiä, mutta kun oikeasti haluan saalista, niin otan haulikon matkaan.
      Joku tuossa mainitsi laukauksen hinnan, nuoli kärkineen on sellanen kolmekymppiä, joten kun jänisajossa on puolenkymmentä nuolta haaskannut, on kiva hakea haulikko autosta ja ampua se jänis.

    • oishan toi

      No itse kuitenkin (vaikka jousimetsästykseen erittäin positiivisesti suhtaudun, ja kiinnostaisi itseänikin tuota alkaa) en usko että se loppujenlopuksi riistakantoihin juurikaan vaikuttaisi. Kuitenkin enemmän muut kuin ihmisen kohdistama metsästyspaine enemmän riistakantoja rajoittaa...

    • Pohjois Suomessa ja muutamassa Itä Suomen kunnassa on asukkaalla jokamiehen oikeutena metsästysoikeus valtion maalle. Mielestäni olisi syytä ulottaa vastaava oikeus jousimetsästykseen myös koko suomeen valtionmaille.

      Yritin hommata pienriistalupaa eteläsuomen alueelle. Vaikka kausi ei ole alkanut, ainakin villipohjola sivuston lupamyynti väitti lupien loppuneen. Metsästys harrastus tuntuu olevan melko vaikeaa täällä etelässä.

      Ainoa asia mitä täällä voi tehdä on pienpeto pyynti. Fasaaneja ja rusakkoja olisi yllin kyllin metsästettäväksi. Helppoja saaliita myös jouselle.

    • ruutiaruutia

      Homojen homma tuo jousimetsästys!

    • Ruudin käryä

      Jousella pyynti pitäisi kieltää. On eettisestikin miellyttävämpää saada ruutiaseella turhaa tarpeetonta kipua aiheuttamatta saalis talteen kun taas fasaanit ja ketut juoksee pitkin pihoja nuolet persiissä kärsien. Jääköön kataja jouset nuoruuteen ja aikuisena metsästetäänkin niinkuin miehen kuuluu. Paukku arkuus puhuu puolestaan ja se lauksuksen antama ääni usein pelottaa ruutiase vastaiseen puheeseen. Joskus närää aiheutti änkkäreiden tulo kivääreihin kun "salakaadot helpottuu" On se kumma että jousta vastaan ei puhuta salakaadoista äänetön kun on. No se onkin psykologiaa.

      • käryä

        Jaa eettisesti miellyttävämpää... vaikutat kaverilta joka ei edes tiedä mitä se tarkoittaa. Kyllä, kyseenalaistan älykkyytesi. Tai kotikielellä sanottu, taidat olla tollo.

        Hienoista näkemyksistäsi - ja ennen kaikkea perusteluistasi – päätellen et ole ymmärtänyt minkään tyyppisen metsästysaseen toimintaperiaatetta eläinten hengiltä ottamisessa.

        Ja kyllä, metsästän itse jousella. Metsästän myös haulikolla ja kiväärillä. Pistooleilla ammun taas kilpaa. Paukkuarkuudesta en ole kärsinyt sitten esikouluaikojen.

        Onnittelut, osasit kirjoittaa oikein sanan psykologia. Monennellako kerralla meni oikein?


      • jousi ja pyssy
        käryä kirjoitti:

        Jaa eettisesti miellyttävämpää... vaikutat kaverilta joka ei edes tiedä mitä se tarkoittaa. Kyllä, kyseenalaistan älykkyytesi. Tai kotikielellä sanottu, taidat olla tollo.

        Hienoista näkemyksistäsi - ja ennen kaikkea perusteluistasi – päätellen et ole ymmärtänyt minkään tyyppisen metsästysaseen toimintaperiaatetta eläinten hengiltä ottamisessa.

        Ja kyllä, metsästän itse jousella. Metsästän myös haulikolla ja kiväärillä. Pistooleilla ammun taas kilpaa. Paukkuarkuudesta en ole kärsinyt sitten esikouluaikojen.

        Onnittelut, osasit kirjoittaa oikein sanan psykologia. Monennellako kerralla meni oikein?

        Ja että ettisyydellä kyseenalaistetaan jousimetsästys? Jousella ammutaan helposti ohi, se ei eläintä vahingoita, mutta kun metsästyskärjellä osuu pienriistaan, niin se ei juokse mihinkään. Haavakoita ei jousella tehdä, haulikolla onkin asia ihan toinen, jos ammutaan ylimatkoilta ja sellaista on varmaan jokainen ainakin nähnyt, tai sitten ei ole haulikolla metsästänyt ollenkaan.

        Jousimetsästys valitaan usein sen takia, kun ruutiaseilla tapahtuva metsästys alkaa jo "kyllästyttää", kun siinä ei tunnu olevan haasteita, ampuminen ruutiaseella on vain tekninen suoritus, ilman isompia pulssin nostatuksia. Silloin tuo jousimetsästys tuo harrastukseen uutta potkua. Ainakin itse olen asian näin kokenut. Saaliin saaminen jousella on paljon haasteellisempaa ja ampumistakin joutaa harjoittelemaan jatkuvasti, että tuntuma säilyy.
        Minä kyllä metsästän nykyään, sekä jousella, että ruutiaseilla, tilanteesta ja feeliksestä riippuen.


      • jousi poikki
        käryä kirjoitti:

        Jaa eettisesti miellyttävämpää... vaikutat kaverilta joka ei edes tiedä mitä se tarkoittaa. Kyllä, kyseenalaistan älykkyytesi. Tai kotikielellä sanottu, taidat olla tollo.

        Hienoista näkemyksistäsi - ja ennen kaikkea perusteluistasi – päätellen et ole ymmärtänyt minkään tyyppisen metsästysaseen toimintaperiaatetta eläinten hengiltä ottamisessa.

        Ja kyllä, metsästän itse jousella. Metsästän myös haulikolla ja kiväärillä. Pistooleilla ammun taas kilpaa. Paukkuarkuudesta en ole kärsinyt sitten esikouluaikojen.

        Onnittelut, osasit kirjoittaa oikein sanan psykologia. Monennellako kerralla meni oikein?

        Jos perustelut jää tyyliin "sinä et tiedä, et ole metsästäjä, naamas on ruma, et osaa kirjoittaa" kertoo vastaajasta että tavan pöljä rutisee takaisin. Samaa tyyliä saa lukea metsästyksen puolesta ja vastaan keskustelijoissa.
        Kirjoituksestasi ja perusteiden jääminen tulkintaan miten kirjoittaa ja sinä et tiedä kommentteihin kertoo että siinä päässä ei ymmärretä metsästyksestä ja etenkään inhimillisestä sellaisesta hevon kettuakaan!


    • Latailija

      Itse olen ruutiase metsästäjä. Katson että jokaisella oikeus metsästää millä haluaa, kunhan vaa aseen,-välineen tehot riittää tappamaan riista. Varsijousen kielto jo oli typerää holhoamista. Näinollen kannatan monipuolista metsästystä. Metsästysrikoksia tapahtuu varmasti vaikka kaikki mets.muodot kiellettäisi.

    • kriminaalipolitiikka

      >Metsästysrikoksia tapahtuu varmasti vaikka kaikki mets.muodot kiellettäisi.<

      Varsinkin silloin noita rikoksia tapahtuisi...
      Kieltämällä ja lakia kiristämällähän vain lisätään rikoksia, kun yleisesti hyväksytyistä asioista tulee rikos.

    • Anonyymi

      Ei saa kärsiä eläin ei TV tarvitsisi näyttää kun jousella aa mmutaa se eläin kärsii kun ammutaan ei saa mpujalla ole kokemusta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7000
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2731
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2303
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      86
      1987
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1695
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      8
      1502
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1278
    Aihe