Kasvisruokaa lapsille? Mitä mieltä?

vegehoitaja

Heippa kaikille,
Haaveilen osa-aikaisesta lastenhoitotyöstä, ja mieluiten olisin yli 5-vuotiaiden lasten hoitotätinä tai isosiskona. Tykkään tehdä myös kotitöitä, mutta ongelmana(ko?) voi olla se, että olen kasvissyöjä ja näinollen osaan/haluan laittaa vain kasvisruokaa. Mitä mieltä te vanhemmat olette tästä, huolisitteko itsellenne kasvissyöjän lastenvahdiksi? (siis jos työhön kuuluu ruuanlaittoa, ei kai sen muussa tapauksessa pitäisi kellekään kuulua).
Olen hoitanut paljon kavereiden lapsia, mutta heidän perheissä syödään paljon (tai pelkästään) kasvisruokaa. Haluaisin kuulla kokemuksia siitä miten "normaaleissa" perheissä tää ruokahuolto toimii - syödäänkö teillä lihaa joka aterialla? Ovatko lapsenne tottuneet kasvisruokiin? Ihan uteliaisuudesta kyselen, kun siitä Helsingin koulujen kasvisruokapäivästäkin nousi aikanaan kauhea meteli ja monet tuntui oikeasti kuvittelevan, että yksi lihaton ateria viikossa olisi jotenkin terveydelle haitallista...
Itse veikkaan, että lapset eivät välttämättä edes huomaisi eroa kasvisruuan ja "normiruuan" välillä, koska osaan laittaa kaikkea hyvää ja monipuolista . esim kasvislasagnea, pinaattilettuja, papu-kasvispyöryköitä jne. Ja kokemukseni mukaan useimmat lapset tykkää esim. kikherneistä, linsseistä ja tofusta kunhan tottuvat makuun. Mutta mites sitten vanhempien asenne? jos lastenhoitajan työhön kuuluu ruuanlaittoa, vaaditteko että sen pitää olla aina liharuokaa?

kiitos vastauksista :)

6

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JK

      KYLLÄ

    • Lastenhoitoavuosi08

      Olen ex-kasvissyöjä, joudun päivittäin luopumaan itselleni erittäin tärkeästä ruokavaliosta työajaksi. Periaatteessa voisin tehdä itselleni erikseen kasvisruoan ja lapsille liharuoan mutta käytännössä aikaa ei jää sitä varten lainkaan ja laadukas hoitokin kärsisi ylimääräisen työn takia. Kasvissyöntiä ja vieraiden lasten hoitoa on aika mahdoton yhdistää. :( Pidän silloin tällöin kasvisruokapäivän ja muutenkin valmistan ruuan kasvispainotteisesti mutta lihaa on kuitenkin oltava joka aterialla. Suosin mieluummin kalaa ja kanaa, punaista lihaa en ole pystynyt itse syömään (jätän silloin aterian väliin), koska siitä tulen suoraan sanottuna sairaaksi. Aika opettelu oli liharuokien valmistamisessa (saati syömisessä!) parinkymmenen vuoden kasvissyönnin jälkeen mutta kyllä sitä vain oppi. Kasvisruokailijan maustamistaidoista on paljon hyötyä! Oma identiteetti kärsii mutta joskus on tehtävä vaikeitakin valintoja...

      • ...

        Oletko siis perhepäivähoitaja vai miten? Onko mahdollista olla pph ja tehdä vain kasvisruokaa? Itse haluaisin ryhtyä pph:ksi, mutta en halua tehdä liharuokia, eivätkä miedän lapsetkaan niitä syö..


    • ssss

      Ainakin jos rupeat yksityiseksi perhepäivähoitajaksi, voisi kasvisruoka olla valttikin asiakkaiden hankkimisessa... Riippuu siis silloin tietysti missä asut. Pienellä paikkakunnalla vegaaniperheitä tuskin on "tarpeeksi". Itse en lastani ehkä laittaisi perhepäivähoitoon, jossa olisi vain kasvisruokaa (olemme sekasyöjiä), mutta tunnen monia lapsiperheitä, joiden arvelisin hyvinkni laittavan.

    • Kysyntää on!

      Minä ja monet ystäväni jonottaisimme hoitopaikkaan, josta saa monipuolista kasvisruokaa! HUono ruokavalio päiväkodeissa on meillä syy pitää lapset kotihoidossa. Valkoista jauhoa tai perunaa makkara tai jauhelihalla eri muodoissa tarjolla liki joka päivä ja itse en ainakaan sitä ole päiäkodissa töissä ollessani pystynyt syömään.

    • Pandorrra

      Haluisin mun lapsen hoitoon perhepäivähoitajalle joka tarjoaisi kasvisruokaa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      459
      3369
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      451
      3277
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      135
      2918
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2242
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2110
    6. 187
      1460
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1367
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1246
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      86
      1232
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1060
    Aihe