Uusi villitys laumanvartija koirat.En usko että mikään koira pärjää sudelle ja karhulle.
ja kohta on omistajat ja muut tiellä liikkujat vaarassa näiden vartijoiden kanssa!
Pitäisi olla tosi pätevät syyt ottaa tällainen koira.
Laumanvartijat
7
177
Vastaukset
- .
Kyllä ne kaukasianpaimenkoirat ymv. pärjää sudelle ihan mennen tullen ja palatessa, ja karhulle myös. Hiljattain tuli dokumentti venäjän rankimmista vankiloista, joissa noita kaukkareita on vartiokoirina, ja kerrottiin että niiden pysäytysvoima on (muistaakseni) 45 kaliiperisen aseen luokkaa. Ne on todella suuria koiria ja vahvoja, että kyllä ne pärjää... Totta kyllä on, että kaikille ne ei sovi koiraksi ja eivät myöskään kaupunkiin, vaikka kyllähän noita vastaan tulee kaupungillakin. Itse en sellaista ihan vähällä kummalla ottaisi. En tosin usko, että ne sen kummemmin on vaaraksi ihmiselle kaupunkioloissakaan, kuin muutkaan isokokoiset rodut, mutta toisille koirille saattavat olla vaaraksi, jos ei ole koulutettu ja sosiaalistettu asianmukaisesti. Itseä lähinnä hirvittää, kun jotkut näitä vievät koirapuistoihinkin.
- canis.familiaris
Käyttötarkoitus pitäisi vastata käyttöominaisuutta...Karhusta nyt ei ole koiralle haittaa eikä hippasta, mutta Itä-Suomessa ja siitä ylös päin sudesta jo on.
"En usko että mikään koira pärjää sudelle "...keskari pärjää (tappaa/häätä) ihan tunnetusti ja juutuubista voit käydä vaikka katsomassa, miten hukka voi kun lammaslaumaan menee..
Kaukkari taas pelasti isännän vajaa kymmenenvuotta sitten, tosin pahasti vahingoittuneena, mutta tekisen mitä piti, eli ajoi eukan pois paikasta, missä sen ei kuulu hipsiä...
Ei ole hupikoiria, eikä niitä pidä sellaisena pitää...(ei edes rivitalossa)- canis.familiaris
Oho!
Kaukkari taas pelasti isännän. tilanteesta missä isäntä karhuun törmäsi omassa pihassa.
- Höh....
Miksi luulet ettei pärjäis sudelle ja karhulle? Jos ei pärjäis, niin ei kai noita rotuja olis enää olemassakaan, ihan sama kun paimenkoirien kanssa, että käytettäiskö paimenkoirina sellaisia koiria jotka tappaa lampaat? Eipä vissiin.
- canis.familiaris
Sinällään riittää, että koira on riittävä peloite..Varsinainen yhteeotto tekee kipeetä itse kenellekkin, jos siihen päädytään.
Vartioivan koiran rooli on hieman eri, kuin vahtikoiran.. Oikein käyttömaissahan,kun sitä suojaa kunnolla tarvitaan,niin useampi sitä laumaa vartioi.Vähemmässä määrin taitaa olla vain yksi,jos/kun oikeasti vaaralisissa maissa/alueilla asutaan ja kunnon turvaa tarvitaan.
"Pitäisi olla tosi pätevät..." Tuossa olen ihan samaa mieltä.Ja lisäisin,että pätevillä ihmisillä.- ...
Jossain keskustelussa tästä asiasta oli yleensäkin koirien koosta; eikö pitäisi keiltää kaikki koirat jotka ovat sen kokoisia, että kykenevät vahingoittamaan ihmsitä vakavasti, säkä siis ehkä puolesta metristä ylöspäin..?
Miksi pitäisi kieltää, no siitähän on yksittäisiä esimerkkejä varsin paljon...
mielestäni oleellisikin oleellsita miettiä miksi haluaa pitää koiraa, joka pystyy mahdollsiesti vahingoittamaan myös ihmistä, rodusta tai tarkoitusperästä huolimatta?
Omasta puolestani voin vastata, etten vain koe itseäni kotoisaksi pienten koirien seurassa, ei siinä kai sen kummempaa ole, ne ei vain jotenkin ole minua... Onko se tarpeeksi hyvä syy pitää koiraa, joka voi olla vaaraksi ihmisille? Tjaa, koska kyse on omasta tarpeestani, niin kyllä se on varsin hyvä syy. Minä pidän tälläisista tietyn kokoisista koirista, siksi minulla pitää olla oikeus omistaa sellaisia... Ihmettelen enimmäkseen sitä, että mitä minä tekisin pienemmällä koiralla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224740Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43354Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263170Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss252593Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu602290Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181759Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91364Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171225Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41008