Aisapaino.

x000Ioo

Mä oon nyt vedelly kaikenmoista kamaa, kevyttä ja tosi raskastakin, ja mä oon huomannu että kun aisapaino on tasan 0kg, ei enempää eikä vähempää, niin silloin on mukavin vetää, ei rynkytä eikä autossa tunnu mitkään montut tai kynnykset. Että miksi se pitäisi olla esim 20kg ?

21

805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aisapaino 80kg

      Enempikin saa olla, siksi ettei rynkytä.

    • Provoilumielessäkö kirjoitit? Yhtään kohtaa kirjoituksessasi ei ole oikein. Kevytkärryn 750 kg:n jarruttoman aisapainon on oltava vähintään 25 kg ja enimmillään voi olla 4% kokonaispainosta eli 30 kg.

      Sinänsä tuo laki on "kirjoituspöydän" ääressä laadittu. Lainkuuliaisen kansalaisen on vaikea noudattaa sitä. Esim. 750 kg:n traileria on tyhjänä mahdotonta vetää 30 kg:n aisapainolla, vai väittääkö joku, että 150 kg painavan trailerin aisalle ei tule painoa enempää kuin sallittu maksimi 30 kg.

      • Jelpu

        Eihän se noin ole. Kevytperäkärryn aisapaino saa olla enintään 25 kg TAI enintään 4 % kärryn kokonaispainosta, suurempi näistä ratkaisee. Aisapaino saa olla 0 kg, mutta ei negatiivinen eli vetokoukkua ylöspäin kiskova..


      • Näin on näreet
        Jelpu kirjoitti:

        Eihän se noin ole. Kevytperäkärryn aisapaino saa olla enintään 25 kg TAI enintään 4 % kärryn kokonaispainosta, suurempi näistä ratkaisee. Aisapaino saa olla 0 kg, mutta ei negatiivinen eli vetokoukkua ylöspäin kiskova..

        Kyllä se minimipaino on 25 kg.


      • Jelpu
        Näin on näreet kirjoitti:

        Kyllä se minimipaino on 25 kg.

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 46 §: "Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg."
        Vetokoukkuun kohdistuvasta maksimipainosta siis on kyse, ei minimistä.


      • Näin on näreet
        Jelpu kirjoitti:

        Eihän se noin ole. Kevytperäkärryn aisapaino saa olla enintään 25 kg TAI enintään 4 % kärryn kokonaispainosta, suurempi näistä ratkaisee. Aisapaino saa olla 0 kg, mutta ei negatiivinen eli vetokoukkua ylöspäin kiskova..

        Kun poliisi pysäyttää sinut ja irroittaa kärryn koukusta ja jos siitä ei löydy painoa minimi tuota 25 kg, niin sakko tulee. Käytäntö tiellä on järkevämpi kuin nuo kirjoituspöydän ääressä tehty osoittaa, niin kuin joku tulla aikaisemmin mainitsi.

        Ei kukaan vetele minkään laista kärriä 0 kg:n aisapainolla, paitsi sellaiset kokemattomat kuin sinä. Voisit myös vilkaista, mitä Liikenneturva on asiasta. Sinä tietenkin tiedät paremmin, mutta sieltä mm. löytyy varteen oletteva kanta asiasta.


      • Jelpu
        Näin on näreet kirjoitti:

        Kun poliisi pysäyttää sinut ja irroittaa kärryn koukusta ja jos siitä ei löydy painoa minimi tuota 25 kg, niin sakko tulee. Käytäntö tiellä on järkevämpi kuin nuo kirjoituspöydän ääressä tehty osoittaa, niin kuin joku tulla aikaisemmin mainitsi.

        Ei kukaan vetele minkään laista kärriä 0 kg:n aisapainolla, paitsi sellaiset kokemattomat kuin sinä. Voisit myös vilkaista, mitä Liikenneturva on asiasta. Sinä tietenkin tiedät paremmin, mutta sieltä mm. löytyy varteen oletteva kanta asiasta.

        Joo, vilkaisin. Liikenneturvakin on sitä mieltä, että 25 kg on aisan maksimipaino (ellei 4 % kytkentämassasta ole enemmän): http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/autoilijat/kevytperavaunun_kaytto.php


      • Näin on näreet

      • Jelpu
        Näin on näreet kirjoitti:

        Et ymmärtänyt lukea, että vanu on kuormattava etupainoisesti, mutta ei liikaa, sanoo Liikenneturvakin.

        Ja se "liikaa" on yli 25 kg tai yli 4 % kytkentämassasta vetokoukulle kohdistuvaa painoa, suurempi näistä.
        "Näin ollen massaltaan 500 kg vaunun aisapaino saa olla enintään 25 kg.", sanoo Liikenneturva.


      • aisankannattaja++++
        Näin on näreet kirjoitti:

        Kun poliisi pysäyttää sinut ja irroittaa kärryn koukusta ja jos siitä ei löydy painoa minimi tuota 25 kg, niin sakko tulee. Käytäntö tiellä on järkevämpi kuin nuo kirjoituspöydän ääressä tehty osoittaa, niin kuin joku tulla aikaisemmin mainitsi.

        Ei kukaan vetele minkään laista kärriä 0 kg:n aisapainolla, paitsi sellaiset kokemattomat kuin sinä. Voisit myös vilkaista, mitä Liikenneturva on asiasta. Sinä tietenkin tiedät paremmin, mutta sieltä mm. löytyy varteen oletteva kanta asiasta.

        Minulla sattui olemaan aisapaino nosteen puolella reippaasti. Mieskonstaapeli rupesi naureskellen näyttämään minulle mitenkä käy, kun irroittaa vetokytkimen koukusta. Seisoi vetoaisa haarojen välissä ja irroitti koukusta. Kyllä muuten pomppasi hienosti aisa konstaapelin haarojen väliin. Pienen kiroilun jälkeen sakoitti minua reippaanlaisesti ja puratti kuorman tien sivuun.


    • aisapaino 80kg

      Ohjekirjan mukaan pitää aisapaino olla sen 80kg.

      • painooo

        Saahan se ollakin jos kärrin kokonaispaino on 2000 kg tai enemmän.


    • EnLöydäPykälää

      Missä pykälässä § kielletään negatiivinen aisapaino?
      Jos ei missän, niin sakon saa oikeudessa purettua.
      Ja edellisestä huolimatta olen sitä mieltä että positiivinen aisapaino parantaa liikenneturvallisuutta, ja siksi sitä kannattaa aina olla, mutta en löydä pykälää § ,jossa tuo määrättäisiin pakolliseksi!

    • EnLöydäPykälää

      Missä pykälässä § kielletään negatiivinen aisapaino?
      Jos ei missän, niin sakon saa oikeudessa purettua.
      Ja edellisestä huolimatta olen sitä mieltä että positiivinen aisapaino parantaa liikenneturvallisuutta, ja siksi sitä kannattaa aina olla, mutta en löydä pykälää § ,jossa tuo määrättäisiin pakolliseksi!

    • EnLöydäPykälää

      Missä pykälässä § kielletään negatiivinen aisapaino?
      Jos ei missän, niin sakon saa oikeudessa purettua.
      Ja edellisestä huolimatta olen sitä mieltä että positiivinen aisapaino parantaa liikenneturvallisuutta, ja siksi sitä kannattaa aina olla, mutta en löydä pykälää § ,jossa tuo määrättäisiin pakolliseksi!

    • EnLöydäPykälää

      Missä pykälässä § kielletään negatiivinen aisapaino?
      Jos ei missän, niin sakon saa oikeudessa purettua.
      Ja edellisestä huolimatta olen sitä mieltä että positiivinen aisapaino parantaa liikenneturvallisuutta, ja siksi sitä kannattaa aina olla, mutta en löydä pykälää § ,jossa tuo määrättäisiin pakolliseksi!

      • painoin

        Menisiköhän se ajattelu näin että vaikka laissa negatiivista aisapainoa ei ole suoraan kielletty, niin todetaan että "pystykuorma ei kuitenkaan saa ylittää vetolaitteelle hyväksyttyä arvoa". Luulisin että valmistajat eivät salli kuulakytkimelle ylöspäin suuntautuvaa kuormitusta, jolloin syntynee peruste sakottaa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tjsp.


      • Ei_voi_sakottaa
        painoin kirjoitti:

        Menisiköhän se ajattelu näin että vaikka laissa negatiivista aisapainoa ei ole suoraan kielletty, niin todetaan että "pystykuorma ei kuitenkaan saa ylittää vetolaitteelle hyväksyttyä arvoa". Luulisin että valmistajat eivät salli kuulakytkimelle ylöspäin suuntautuvaa kuormitusta, jolloin syntynee peruste sakottaa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tjsp.

        Jos negatiivista aisapainoa ei ole laissa kielletty, niin miten voi sakottaa ?


      • Simples

        Siinä sakossahan se syy lukee. Jos haluaa varmistuksen niin voi kiistää sakon jolloin se käsitellään käräjäoikeudessa.


      • Isoaisainen
        Ei_voi_sakottaa kirjoitti:

        Jos negatiivista aisapainoa ei ole laissa kielletty, niin miten voi sakottaa ?

        Negatiivisen aisapainon kanssa ajelevat löytyy ajanmittaan tien vierestä ja asfaltilla näkyy hienot kumien jättämät kiemurajäljet. Toivon mukaan ette osu muihin kiemurellessa.


      • Isoaisainen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      140
      7929
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      31
      3126
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      382
      2198
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1760
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      147
      1583
    6. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1421
    7. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1229
    8. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1228
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1152
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1112
    Aihe