Mä oon nyt vedelly kaikenmoista kamaa, kevyttä ja tosi raskastakin, ja mä oon huomannu että kun aisapaino on tasan 0kg, ei enempää eikä vähempää, niin silloin on mukavin vetää, ei rynkytä eikä autossa tunnu mitkään montut tai kynnykset. Että miksi se pitäisi olla esim 20kg ?
Aisapaino.
21
734
Vastaukset
- aisapaino 80kg
Enempikin saa olla, siksi ettei rynkytä.
Provoilumielessäkö kirjoitit? Yhtään kohtaa kirjoituksessasi ei ole oikein. Kevytkärryn 750 kg:n jarruttoman aisapainon on oltava vähintään 25 kg ja enimmillään voi olla 4% kokonaispainosta eli 30 kg.
Sinänsä tuo laki on "kirjoituspöydän" ääressä laadittu. Lainkuuliaisen kansalaisen on vaikea noudattaa sitä. Esim. 750 kg:n traileria on tyhjänä mahdotonta vetää 30 kg:n aisapainolla, vai väittääkö joku, että 150 kg painavan trailerin aisalle ei tule painoa enempää kuin sallittu maksimi 30 kg.- Jelpu
Eihän se noin ole. Kevytperäkärryn aisapaino saa olla enintään 25 kg TAI enintään 4 % kärryn kokonaispainosta, suurempi näistä ratkaisee. Aisapaino saa olla 0 kg, mutta ei negatiivinen eli vetokoukkua ylöspäin kiskova..
- Näin on näreet
Jelpu kirjoitti:
Eihän se noin ole. Kevytperäkärryn aisapaino saa olla enintään 25 kg TAI enintään 4 % kärryn kokonaispainosta, suurempi näistä ratkaisee. Aisapaino saa olla 0 kg, mutta ei negatiivinen eli vetokoukkua ylöspäin kiskova..
Kyllä se minimipaino on 25 kg.
- Jelpu
Näin on näreet kirjoitti:
Kyllä se minimipaino on 25 kg.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 46 §: "Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg."
Vetokoukkuun kohdistuvasta maksimipainosta siis on kyse, ei minimistä. - Näin on näreet
Jelpu kirjoitti:
Kun poliisi pysäyttää sinut ja irroittaa kärryn koukusta ja jos siitä ei löydy painoa minimi tuota 25 kg, niin sakko tulee. Käytäntö tiellä on järkevämpi kuin nuo kirjoituspöydän ääressä tehty osoittaa, niin kuin joku tulla aikaisemmin mainitsi.
Ei kukaan vetele minkään laista kärriä 0 kg:n aisapainolla, paitsi sellaiset kokemattomat kuin sinä. Voisit myös vilkaista, mitä Liikenneturva on asiasta. Sinä tietenkin tiedät paremmin, mutta sieltä mm. löytyy varteen oletteva kanta asiasta. - Jelpu
Kun poliisi pysäyttää sinut ja irroittaa kärryn koukusta ja jos siitä ei löydy painoa minimi tuota 25 kg, niin sakko tulee. Käytäntö tiellä on järkevämpi kuin nuo kirjoituspöydän ääressä tehty osoittaa, niin kuin joku tulla aikaisemmin mainitsi.
Ei kukaan vetele minkään laista kärriä 0 kg:n aisapainolla, paitsi sellaiset kokemattomat kuin sinä. Voisit myös vilkaista, mitä Liikenneturva on asiasta. Sinä tietenkin tiedät paremmin, mutta sieltä mm. löytyy varteen oletteva kanta asiasta.Joo, vilkaisin. Liikenneturvakin on sitä mieltä, että 25 kg on aisan maksimipaino (ellei 4 % kytkentämassasta ole enemmän): http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/autoilijat/kevytperavaunun_kaytto.php
- Näin on näreet
Jelpu kirjoitti:
Joo, vilkaisin. Liikenneturvakin on sitä mieltä, että 25 kg on aisan maksimipaino (ellei 4 % kytkentämassasta ole enemmän): http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/autoilijat/kevytperavaunun_kaytto.php
Et ymmärtänyt lukea, että vanu on kuormattava etupainoisesti, mutta ei liikaa, sanoo Liikenneturvakin.
- Jelpu
Et ymmärtänyt lukea, että vanu on kuormattava etupainoisesti, mutta ei liikaa, sanoo Liikenneturvakin.
Ja se "liikaa" on yli 25 kg tai yli 4 % kytkentämassasta vetokoukulle kohdistuvaa painoa, suurempi näistä.
"Näin ollen massaltaan 500 kg vaunun aisapaino saa olla enintään 25 kg.", sanoo Liikenneturva. - aisankannattaja++++
Ei kukaan vetele minkään laista kärriä 0 kg:n aisapainolla, paitsi sellaiset kokemattomat kuin sinä. Voisit myös vilkaista, mitä Liikenneturva on asiasta. Sinä tietenkin tiedät paremmin, mutta sieltä mm. löytyy varteen oletteva kanta asiasta.Minulla sattui olemaan aisapaino nosteen puolella reippaasti. Mieskonstaapeli rupesi naureskellen näyttämään minulle mitenkä käy, kun irroittaa vetokytkimen koukusta. Seisoi vetoaisa haarojen välissä ja irroitti koukusta. Kyllä muuten pomppasi hienosti aisa konstaapelin haarojen väliin. Pienen kiroilun jälkeen sakoitti minua reippaanlaisesti ja puratti kuorman tien sivuun.
- aisapaino 80kg
Ohjekirjan mukaan pitää aisapaino olla sen 80kg.
- painooo
Saahan se ollakin jos kärrin kokonaispaino on 2000 kg tai enemmän.
- EnLöydäPykälää
Missä pykälässä § kielletään negatiivinen aisapaino?
Jos ei missän, niin sakon saa oikeudessa purettua.
Ja edellisestä huolimatta olen sitä mieltä että positiivinen aisapaino parantaa liikenneturvallisuutta, ja siksi sitä kannattaa aina olla, mutta en löydä pykälää § ,jossa tuo määrättäisiin pakolliseksi! - EnLöydäPykälää
Ja edellisestä huolimatta olen sitä mieltä että positiivinen aisapaino parantaa liikenneturvallisuutta, ja siksi sitä kannattaa aina olla, mutta en löydä pykälää § ,jossa tuo määrättäisiin pakolliseksi! - EnLöydäPykälää
Ja edellisestä huolimatta olen sitä mieltä että positiivinen aisapaino parantaa liikenneturvallisuutta, ja siksi sitä kannattaa aina olla, mutta en löydä pykälää § ,jossa tuo määrättäisiin pakolliseksi!- painoin
Menisiköhän se ajattelu näin että vaikka laissa negatiivista aisapainoa ei ole suoraan kielletty, niin todetaan että "pystykuorma ei kuitenkaan saa ylittää vetolaitteelle hyväksyttyä arvoa". Luulisin että valmistajat eivät salli kuulakytkimelle ylöspäin suuntautuvaa kuormitusta, jolloin syntynee peruste sakottaa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tjsp.
- Ei_voi_sakottaa
painoin kirjoitti:
Menisiköhän se ajattelu näin että vaikka laissa negatiivista aisapainoa ei ole suoraan kielletty, niin todetaan että "pystykuorma ei kuitenkaan saa ylittää vetolaitteelle hyväksyttyä arvoa". Luulisin että valmistajat eivät salli kuulakytkimelle ylöspäin suuntautuvaa kuormitusta, jolloin syntynee peruste sakottaa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tjsp.
Jos negatiivista aisapainoa ei ole laissa kielletty, niin miten voi sakottaa ?
- Simples
Siinä sakossahan se syy lukee. Jos haluaa varmistuksen niin voi kiistää sakon jolloin se käsitellään käräjäoikeudessa.
- Isoaisainen
Ei_voi_sakottaa kirjoitti:
Jos negatiivista aisapainoa ei ole laissa kielletty, niin miten voi sakottaa ?
Negatiivisen aisapainon kanssa ajelevat löytyy ajanmittaan tien vierestä ja asfaltilla näkyy hienot kumien jättämät kiemurajäljet. Toivon mukaan ette osu muihin kiemurellessa.
- Isoaisainen
Mallisuorituksia
https://www.youtube.com/watch?v=-uvPIjaK01A
https://www.youtube.com/watch?v=TDsfhYzUKDI
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409