Aisapaino.

x000Ioo

Mä oon nyt vedelly kaikenmoista kamaa, kevyttä ja tosi raskastakin, ja mä oon huomannu että kun aisapaino on tasan 0kg, ei enempää eikä vähempää, niin silloin on mukavin vetää, ei rynkytä eikä autossa tunnu mitkään montut tai kynnykset. Että miksi se pitäisi olla esim 20kg ?

21

778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aisapaino 80kg

      Enempikin saa olla, siksi ettei rynkytä.

    • Provoilumielessäkö kirjoitit? Yhtään kohtaa kirjoituksessasi ei ole oikein. Kevytkärryn 750 kg:n jarruttoman aisapainon on oltava vähintään 25 kg ja enimmillään voi olla 4% kokonaispainosta eli 30 kg.

      Sinänsä tuo laki on "kirjoituspöydän" ääressä laadittu. Lainkuuliaisen kansalaisen on vaikea noudattaa sitä. Esim. 750 kg:n traileria on tyhjänä mahdotonta vetää 30 kg:n aisapainolla, vai väittääkö joku, että 150 kg painavan trailerin aisalle ei tule painoa enempää kuin sallittu maksimi 30 kg.

      • Jelpu

        Eihän se noin ole. Kevytperäkärryn aisapaino saa olla enintään 25 kg TAI enintään 4 % kärryn kokonaispainosta, suurempi näistä ratkaisee. Aisapaino saa olla 0 kg, mutta ei negatiivinen eli vetokoukkua ylöspäin kiskova..


      • Näin on näreet
        Jelpu kirjoitti:

        Eihän se noin ole. Kevytperäkärryn aisapaino saa olla enintään 25 kg TAI enintään 4 % kärryn kokonaispainosta, suurempi näistä ratkaisee. Aisapaino saa olla 0 kg, mutta ei negatiivinen eli vetokoukkua ylöspäin kiskova..

        Kyllä se minimipaino on 25 kg.


      • Jelpu
        Näin on näreet kirjoitti:

        Kyllä se minimipaino on 25 kg.

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 46 §: "Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg."
        Vetokoukkuun kohdistuvasta maksimipainosta siis on kyse, ei minimistä.


      • Näin on näreet
        Jelpu kirjoitti:

        Eihän se noin ole. Kevytperäkärryn aisapaino saa olla enintään 25 kg TAI enintään 4 % kärryn kokonaispainosta, suurempi näistä ratkaisee. Aisapaino saa olla 0 kg, mutta ei negatiivinen eli vetokoukkua ylöspäin kiskova..

        Kun poliisi pysäyttää sinut ja irroittaa kärryn koukusta ja jos siitä ei löydy painoa minimi tuota 25 kg, niin sakko tulee. Käytäntö tiellä on järkevämpi kuin nuo kirjoituspöydän ääressä tehty osoittaa, niin kuin joku tulla aikaisemmin mainitsi.

        Ei kukaan vetele minkään laista kärriä 0 kg:n aisapainolla, paitsi sellaiset kokemattomat kuin sinä. Voisit myös vilkaista, mitä Liikenneturva on asiasta. Sinä tietenkin tiedät paremmin, mutta sieltä mm. löytyy varteen oletteva kanta asiasta.


      • Jelpu
        Näin on näreet kirjoitti:

        Kun poliisi pysäyttää sinut ja irroittaa kärryn koukusta ja jos siitä ei löydy painoa minimi tuota 25 kg, niin sakko tulee. Käytäntö tiellä on järkevämpi kuin nuo kirjoituspöydän ääressä tehty osoittaa, niin kuin joku tulla aikaisemmin mainitsi.

        Ei kukaan vetele minkään laista kärriä 0 kg:n aisapainolla, paitsi sellaiset kokemattomat kuin sinä. Voisit myös vilkaista, mitä Liikenneturva on asiasta. Sinä tietenkin tiedät paremmin, mutta sieltä mm. löytyy varteen oletteva kanta asiasta.

        Joo, vilkaisin. Liikenneturvakin on sitä mieltä, että 25 kg on aisan maksimipaino (ellei 4 % kytkentämassasta ole enemmän): http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/autoilijat/kevytperavaunun_kaytto.php


      • Näin on näreet

      • Jelpu
        Näin on näreet kirjoitti:

        Et ymmärtänyt lukea, että vanu on kuormattava etupainoisesti, mutta ei liikaa, sanoo Liikenneturvakin.

        Ja se "liikaa" on yli 25 kg tai yli 4 % kytkentämassasta vetokoukulle kohdistuvaa painoa, suurempi näistä.
        "Näin ollen massaltaan 500 kg vaunun aisapaino saa olla enintään 25 kg.", sanoo Liikenneturva.


      • aisankannattaja++++
        Näin on näreet kirjoitti:

        Kun poliisi pysäyttää sinut ja irroittaa kärryn koukusta ja jos siitä ei löydy painoa minimi tuota 25 kg, niin sakko tulee. Käytäntö tiellä on järkevämpi kuin nuo kirjoituspöydän ääressä tehty osoittaa, niin kuin joku tulla aikaisemmin mainitsi.

        Ei kukaan vetele minkään laista kärriä 0 kg:n aisapainolla, paitsi sellaiset kokemattomat kuin sinä. Voisit myös vilkaista, mitä Liikenneturva on asiasta. Sinä tietenkin tiedät paremmin, mutta sieltä mm. löytyy varteen oletteva kanta asiasta.

        Minulla sattui olemaan aisapaino nosteen puolella reippaasti. Mieskonstaapeli rupesi naureskellen näyttämään minulle mitenkä käy, kun irroittaa vetokytkimen koukusta. Seisoi vetoaisa haarojen välissä ja irroitti koukusta. Kyllä muuten pomppasi hienosti aisa konstaapelin haarojen väliin. Pienen kiroilun jälkeen sakoitti minua reippaanlaisesti ja puratti kuorman tien sivuun.


    • aisapaino 80kg

      Ohjekirjan mukaan pitää aisapaino olla sen 80kg.

      • painooo

        Saahan se ollakin jos kärrin kokonaispaino on 2000 kg tai enemmän.


    • EnLöydäPykälää

      Missä pykälässä § kielletään negatiivinen aisapaino?
      Jos ei missän, niin sakon saa oikeudessa purettua.
      Ja edellisestä huolimatta olen sitä mieltä että positiivinen aisapaino parantaa liikenneturvallisuutta, ja siksi sitä kannattaa aina olla, mutta en löydä pykälää § ,jossa tuo määrättäisiin pakolliseksi!

    • EnLöydäPykälää

      Missä pykälässä § kielletään negatiivinen aisapaino?
      Jos ei missän, niin sakon saa oikeudessa purettua.
      Ja edellisestä huolimatta olen sitä mieltä että positiivinen aisapaino parantaa liikenneturvallisuutta, ja siksi sitä kannattaa aina olla, mutta en löydä pykälää § ,jossa tuo määrättäisiin pakolliseksi!

    • EnLöydäPykälää

      Missä pykälässä § kielletään negatiivinen aisapaino?
      Jos ei missän, niin sakon saa oikeudessa purettua.
      Ja edellisestä huolimatta olen sitä mieltä että positiivinen aisapaino parantaa liikenneturvallisuutta, ja siksi sitä kannattaa aina olla, mutta en löydä pykälää § ,jossa tuo määrättäisiin pakolliseksi!

    • EnLöydäPykälää

      Missä pykälässä § kielletään negatiivinen aisapaino?
      Jos ei missän, niin sakon saa oikeudessa purettua.
      Ja edellisestä huolimatta olen sitä mieltä että positiivinen aisapaino parantaa liikenneturvallisuutta, ja siksi sitä kannattaa aina olla, mutta en löydä pykälää § ,jossa tuo määrättäisiin pakolliseksi!

      • painoin

        Menisiköhän se ajattelu näin että vaikka laissa negatiivista aisapainoa ei ole suoraan kielletty, niin todetaan että "pystykuorma ei kuitenkaan saa ylittää vetolaitteelle hyväksyttyä arvoa". Luulisin että valmistajat eivät salli kuulakytkimelle ylöspäin suuntautuvaa kuormitusta, jolloin syntynee peruste sakottaa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tjsp.


      • Ei_voi_sakottaa
        painoin kirjoitti:

        Menisiköhän se ajattelu näin että vaikka laissa negatiivista aisapainoa ei ole suoraan kielletty, niin todetaan että "pystykuorma ei kuitenkaan saa ylittää vetolaitteelle hyväksyttyä arvoa". Luulisin että valmistajat eivät salli kuulakytkimelle ylöspäin suuntautuvaa kuormitusta, jolloin syntynee peruste sakottaa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tjsp.

        Jos negatiivista aisapainoa ei ole laissa kielletty, niin miten voi sakottaa ?


      • Simples

        Siinä sakossahan se syy lukee. Jos haluaa varmistuksen niin voi kiistää sakon jolloin se käsitellään käräjäoikeudessa.


      • Isoaisainen
        Ei_voi_sakottaa kirjoitti:

        Jos negatiivista aisapainoa ei ole laissa kielletty, niin miten voi sakottaa ?

        Negatiivisen aisapainon kanssa ajelevat löytyy ajanmittaan tien vierestä ja asfaltilla näkyy hienot kumien jättämät kiemurajäljet. Toivon mukaan ette osu muihin kiemurellessa.


      • Isoaisainen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1569
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      72
      1370
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      227
      1351
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      231
      1291
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1100
    6. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1059
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1029
    8. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      973
    9. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      960
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      848
    Aihe