Tulin 36-vuotiaana raskaaksi "luomusti" 4kk:n yrittämisen jälkeen, ilman mitään suurempia ongelmia. Suureksi suruksemme tämä raskaus päättyi keskenmenoon rv 17, keskenmenon syy jäi tuntemattomaksi.
Tapahtuneesta on nyt 8 kuukautta aikaa ja uusi raskaus on ollut kovasti toiveissa. Kun mitään ei tapahtunut, hakeuduin ykstyiselle gynekologille, joka tekin lähetteen lapsettomuustutkimuksiin, koska ei nähnyt mielestään munasarjoissani riittävästi follikkeleita.
Verikokeissa todettiin tämä AMH-arvo matalaksi, ollen 0.5, kun ilmeisesti normaali olisi jotakin 1-8 välillä? Seuraavaan kiertoon sain reseptin Menopur-pistoksia varten ja siinä kierrossa sitten uuteen ultraääneen.
Kuinka huonoja nämä uutiset nyt oikeasti ovat? Voidaanko asiaa auttaa hoidoilla?
Ja voiko tälläinen arvo "romahtaa" näin lyhyessä ajassa, kun takana on kuitenkin melko tuore, luonnollisesti alkanut raskaus?
Miten käy vauvahaaveiden tässä valossa?
Kiitos kovasti, jos löytyy vastaus tähän!
AMH-arvo
2
1512
Vastaukset
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Antimullerian hormoni on varsin uusi määritysmenetelmä potilastyössä ja se kertoo jäljellä olevien munasolujen määrästä munasoluissa. Määritysmenetelmän ennustearvo hedelmällisyyttä ajatellen on parempi kuin S-FSH -määritys, mitä on käytetty pidempään.
AMH-arvo 0.5 on alentunut, mutta ei "toivoton". Jos kuitenkin myös munasarjojoissa nähtävien munarakkuloiden määrä on vähäinen, kannattaa edetä aktiivisesti ja saamasi resepti on mielestäni hyvä valinta yrittää nopeuttaa raskaaksi tuloa. Arvoa sinänsä ei voi parantaa millään lääkkeellä, koska munasolujen määrää ei voi munasarjoissa lisätä.
On kuitenkin tärkeää tietää, ettei mikään yksittäinen laboratoriomääritys kerro meille ennusteita tarkasti.
Näkisin tilanteen teidän suhteen toiveikkaana, koska luomuraskaus on tapahtunut näin vähän aikaa sitten.
Tiedetään myös, että tupakointi nopeuttaa munasarjojen ennenaikaista ikääntymistä, joten toivottavasti sinä et tupakoi.
Hyvää onnea teille toivottaen,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat- menopaussi?
Hei!
Kävin juuri samassa kokeessa, eli vastaus myös kiinnostaa.
Ymmärsin gynen puheesta, että tällä tutkitaan vaihdevuosien alkamista :(
Ikää on 38vee ja ajatus vaihdevuosista järkytti ja pelästytti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1225669- 644020
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺453706Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭313089Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332902Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342439Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli132286En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä122252- 1181727
Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm101704