Te joilta nilkka leikattu!!!

eikiwaa

Itseltäni otettiin eilen kipsi pois, eli leikkauksesta 6 vkoa. 2vkoa viel saikkua jäljellä.
ELi miten pian pystyitte käveleen ihan normaalisti ilman keppejä kun pääsitte kipsistä eroon?? Ite siis vast eilen pääsin siit eroon mut en yhtään pysty käveleen tolla vaikka sillon ku oli kipsi niin varasin ja astuin todella paljon!

Siis alan vaan tressaa ettei ehi parantuu ennen 28.pvää kun paluu töihin! Tuntuu niin mahdottomalta yhtälöltä. Erittäin jäykältä nilkka tuntuu ja ei paljoo pysty ylöspäin taivuttaan.Eli kävellessähän nilkka kuitenkin pitää taipua ylöspäin.

EN siis lääkäris sitä kysynyt koska jalka tuntu ihan "kevyeltä" kun kipsi otettiin pois ja oli ns tunnoton niin en pystynyt silloin viel sanomaan siitä.

Tressaanko turhaan???

8

11445

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luuluutitaani

Riippuu siitä mitä on leikattu, vai onko murtuma ollut. Siitä jalasta on lähtenyt lähes kaikki lihakset veks kuudessa viikossa, että ihan selviö on ettei sillä voi kävellä vielä normaaliin tapaan. Kepit niin pitkään et kävely sujuu, ja sitten siirryt vaikka yhdelle kepille kunnes lihasvomat ovat palautuneet täysin.

Mulla on ollut kipsi sen 8 krt ja aikaa siinä menee, ei kannata kuvitella et kun kipsi pois niin ongelmatkin olisi ohi. Kovaa kuntoutusta, malttia ja käytä niitä keppejä ettet liiku virheasennossa. Ihan normaalisti olen pystynyt kävelemään 2-4 vk kipsin poistosta.

• ei kiwaa

OKei, nilkka leikattu kehräsluun molemmin puolin ja tuli levyä ja ruuveja.

Tuntui vaan niin omituiselta kun kipsi otettiin pois kun kokeili kävellä niin ei tullu yhtään mitään, ja siis sen perusteella kuinka paljon olin "kävellyt" sillä jalalla kipsin kanssa.

Sitä vaan mietin että pystynkö varmasti menemään töihin kun siis jäi 2 vkoa saikkua kipsin poiston jälkeen? Työhöni kuului koko päivän liikkumista ja kyykyssä oloa..

• luuluutitaani
        ei kiwaa kirjoitti:

OKei, nilkka leikattu kehräsluun molemmin puolin ja tuli levyä ja ruuveja.

Tuntui vaan niin omituiselta kun kipsi otettiin pois kun kokeili kävellä niin ei tullu yhtään mitään, ja siis sen perusteella kuinka paljon olin "kävellyt" sillä jalalla kipsin kanssa.

Sitä vaan mietin että pystynkö varmasti menemään töihin kun siis jäi 2 vkoa saikkua kipsin poiston jälkeen? Työhöni kuului koko päivän liikkumista ja kyykyssä oloa..

Mulla nilkan murtuman jälkeen kipu kesti viikkoja kipsin pois oton jälkeenkin, vaikka ei siis edes leikattu kun oli hyväasentoinen murtuma. Mutta katso sitten kun saikku loppuu miltä tuntuu, olen itse saanut saikkua tarvittaessa lisää vaikka istumatyötä teenkin. Mutta työ (ei voi pitää jalkaa ylhäällä kun se alkaa turpoamaan), työmatkat, kotiaskareet, koiraulkoilutukset ovat yhdessä ihan liikaa 2 vk kipsin poiston jälkeen.

Se kipsi on ollut sun lihakset ;) Eli ne on toimineet jalan tukena. Ilman sitä se on vain lötkö räpylä joka tarvitsee paljon työtä et pääsee taas omilleen. Onhan sulla hyvät jumppaohjeet lihaksien takaisin saamiseksi? Oletko päässyt fyssarilla käymään? Kun kipsi poistetaan on suuri vaara alkaa käyttämään leikattua jalkaa väärin, sitä varoo ja käyttää vähemmän, vaikka keppejä ei olisikaan. Ja kun ois tärkeää et just ne tietyt lihakset voimistuu että liikkuminen olisi mahdollismman pian kivutonta ja puhdasta. Varaisin sinuna ajan sairaalan kautta sinne fyssarille, mulla se on ollut aina saikun aikana vielä kun olen muutenkin käynyt jälkitarkastuksessa.

• ei kiwaa...
        luuluutitaani kirjoitti:

Mulla nilkan murtuman jälkeen kipu kesti viikkoja kipsin pois oton jälkeenkin, vaikka ei siis edes leikattu kun oli hyväasentoinen murtuma. Mutta katso sitten kun saikku loppuu miltä tuntuu, olen itse saanut saikkua tarvittaessa lisää vaikka istumatyötä teenkin. Mutta työ (ei voi pitää jalkaa ylhäällä kun se alkaa turpoamaan), työmatkat, kotiaskareet, koiraulkoilutukset ovat yhdessä ihan liikaa 2 vk kipsin poiston jälkeen.

Se kipsi on ollut sun lihakset ;) Eli ne on toimineet jalan tukena. Ilman sitä se on vain lötkö räpylä joka tarvitsee paljon työtä et pääsee taas omilleen. Onhan sulla hyvät jumppaohjeet lihaksien takaisin saamiseksi? Oletko päässyt fyssarilla käymään? Kun kipsi poistetaan on suuri vaara alkaa käyttämään leikattua jalkaa väärin, sitä varoo ja käyttää vähemmän, vaikka keppejä ei olisikaan. Ja kun ois tärkeää et just ne tietyt lihakset voimistuu että liikkuminen olisi mahdollismman pian kivutonta ja puhdasta. Varaisin sinuna ajan sairaalan kautta sinne fyssarille, mulla se on ollut aina saikun aikana vielä kun olen muutenkin käynyt jälkitarkastuksessa.

Kiitos vastauksesta!
        En saanut mitään jumppaohjeita eikä fysioterapiasta ollu yhtän puhetta.
        Maanantaina siis kipsi otettiin poisnyt on keskiviikko ja oon tänään pystyny kotona joten kuten kävelemään ilman keppejä, tosin tosi tönkösti. Ja olin ikäänkuin päättänyt että kotona yritän olla ilman keppejä mutta muualla keppien kans, esim kaupas.

Apua nyt alko pelottaan, että kävelinkin väärin, kun ei minua neuvottu... :(
        Otettiin vain se kipsi pois ja ne näytti röntgen kuvista että yksi ruuvi on liian pitkä, että se täytyy syksyllä leikkaa pois. Täytyy kyllä sitten varmaan soittaa sinne.

• luuluutitaani
        ei kiwaa... kirjoitti:

Kiitos vastauksesta!
        En saanut mitään jumppaohjeita eikä fysioterapiasta ollu yhtän puhetta.
        Maanantaina siis kipsi otettiin poisnyt on keskiviikko ja oon tänään pystyny kotona joten kuten kävelemään ilman keppejä, tosin tosi tönkösti. Ja olin ikäänkuin päättänyt että kotona yritän olla ilman keppejä mutta muualla keppien kans, esim kaupas.

Apua nyt alko pelottaan, että kävelinkin väärin, kun ei minua neuvottu... :(
        Otettiin vain se kipsi pois ja ne näytti röntgen kuvista että yksi ruuvi on liian pitkä, että se täytyy syksyllä leikkaa pois. Täytyy kyllä sitten varmaan soittaa sinne.

Eikö sulla ollut jumppaohjeita edes kipsiaikaan?! Se jumppaaminen täytyy aina aloittaa heti leikkauksen jälkeen, jatkaa koko kipsin pidon ajan ja sen jäkeenkin. Soita sinne missä sut leikattiin ja kerro että haluat ajan fyssarille jotta saat oikeat ohjeet jalan kuntouttamiseen. Ihan hölmöltä tuntuu ettei ole huolehdittu siitä kuinka jalka kuntoutuu vaikka on nähty vaivaa leikkaamisessa...

Kannattaa vaikka kotonakin sitä yhtä keppiä käyttää niin ei ainkaan selkä/lonkka mene ihan virheasentoon. Toki jalka varmasti ajan kanssa kuntoutuu ilman mitään ohjeita/jumppaa, mutta kun syksyllä tulossa uusi leikkaus niin pitkällä tähtäimellä fiksuinta on saada se jalka hyvään kuntoon ilman et joku muu paikka tulee kipeäksi ;)

• ei kiwaa

Semmosta vielä oisin kysynyt että tuleeko nilkka loppujen lopuksi samanlaiseksi kuin se oli ennen murtumaa?? Sairaalas kyl sanoivat että tulee läes yhtä hyväksi, mutta mitä se tarkoittaa?

Nyt kävely menee jo suht ok, mutta kovin on jäykkä viellä ja ylöspäin taivutus kaikkein jäykintä ja hankalinta. kotona enimmäkseen oon ilman keppei mut muualla ne on käytössä.

• luuluutitaani

Mähän siis pääsin helpolla koska leikkausta ei tarvittu. Luu katksesi siitä ulkokehräsestä leveimmästä kohtaa kahtia mutta rako oli alle 2 mm ja se oli lähes kohdallaan jotta ei leikattu. Eli toipuminen sillä tavalla erilaista kuitenkin.

Murtumasta 3,5 vuotta, ja ilman niitä ylimääräisiä roiniakin (ruuvit ja levyt) se kipuilee silloin tällöin. Sen jälkeen 3 krt katkennut jalkapöydän luu samasta jalasta mutta ei ole vaikuttanut tuohon nilkan murtumiseen.

Mun pahaksi onneksi multa repesi nivelsiteet nilkasta jalan etupuolelta (muualta ne oli jo korjattu aiemmin leikkamalla) nilkan murtumisen yhteydessä. Ja tuo oli ihan pahin kipu kipsin poiston jälkeen, yli vuoden meni että sattui hulluna, sain kortisoonia siihen ja kuvattiin mri:llä. Ne oli niin pahasti repeytyneet ja jo päässeet arpeutumaan ettei ortopedi halunnut niitä leikata kun olisi saattanut mennä vain pahemmaksi.

Mutta sitten noin 1 vuosi ja 2 kk murtuman jälkeen mun polvi operoitiin ja 10 viikkoon en saanut ko. jalkaa käyttää. Tuo olis sitten myös se mun tarvitsema lepo sille mun murtumalle/repeytymälle, sillä sen jälkeen pahin kipu oli häipynyt. Mutta esim. nytkin vielä kannattaa katsoa että missä asennossa nilkkaa lepuuttaa ettei tule kipeäksi.

• Murtuman kokenut

Moikka !

Täällä yksi ex-kipsijalka. 4 viikon kontrollin kohdassa tammikuussa tuli täysi varauslupa ja ilman keppejä lupa. Pari päivää kuljetin keppejä mukana ja sen jälkeen ne jäi nurkkaan. Kuuden viikon kohdalla kipsi pois ja omalääkäri siinä vaiheessa katsoi että 3 pv saikkua riittää ! No työterveyslekuri kirjoitti 1,5 vk lisää ja oli ihan hyvä, koska matkoineen liki 10 h työpäivä ei kauheesti jätä aikaa jalan kuntoutukseen. Työterveyslekuri kirjoitti myös fys. hoidon lähetteen ja sen koin hyvin tarpeesen tulleen. Kuuden viikon kipsissä olo kuitenkin jäykistää nilkan aika hyvin ja oma jumppa ei riitä. Liikeradat palautui fys. hoidolla aika kivasti ja nopeesti. Niin omalääkäri viittas kintaalla kyselylleni fys. hoidon lähetteestä.

Nyt, noin 5,5 kk murtumasta voin sanoa nilkan olevan melko normaali. Lähinnä turpoaa edelleenkin jonkin verran ja työpäivän istuessa on sukan resorit nilkassa painuneena. Kympin lenkitkin sujuu. Tosin liikunnallinen elämä ennen ja jälkeen on varmasti edesauttaneet kuntoutumista.

Kannattaa ehdottomasti vinkua tuo fys. hoidon lähete. Jos hoitava taho ei kirjoita, kannattaa kysellä työterveydestä, jos sellainen on käytettävissä. Kallistahan tuo fys. hoito on, jos ei löydy vakuutusta maksajaksi. Ihminen aika nopeesti rupee kävellessä linkuttamaan väärässä asennossa ja sitäkään ei ole helppo korjata normaalikävelyksi..

Niin nilkasta löytyy titaanilevy viidellä ruuvilla pohjeluussa. Toivottavasti ruuvit pysyy aloillaan, ettei tartte ruveta ronkkimaan pois.

Tuolla tuki- ja liikuntelinosiossa on kanssa pitkä ketju nilkkamurtumasta. Itsekin sinne kirjoitellut aika ahkeraan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1568
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      27
      1112
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      980
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      188
      914
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe