Eikö olekin niin, että perinteisesti naiset ovat niitä, jotka järjestävät perheen juhlat ollen hyviä kokkaajia/siivoajia/järjestelijöitä?
Itse en ilmeisesti ole kunnostautunut tuolla(kaan) saralla. Nytkin täysi-ikäinen lapsi (joka ei enää asu kotona) ei edes odota minun järjestävän mitään valmistujaisjuhlia tai osallistuvan niiden kustannuksiin miltään osin.
Juhlien järjestäminen
20
173
Vastaukset
- ...
Mnaah.
Ukkojen lompakosta ne kaikki juhlat on enenkin aina järjestetty. Kandee muistaa, yleisin juhla on hautajaiset. Niitä on täsmälleen saman verran kuin nimenantotilaisuuksia, mutta hautajaisista nousee isompi meteli. Nimiäisissä raha on tiukalla ja ne kohelletaan läpi yleensä kirkon vetämänä. Eipä se vastasyntynyt osaa tai voi sanoa ei, jos joku pakanapappi tulee tyrkyttämään sille jotain nimeä. Hautajaiset on miesten juttu. Monestikko olet nähnyt akkoja kantamassa arkkua?
Mä nyt en tiedä, miksi "täysi-ikäinen lapsesi" on valmistumassa. Ei tollasia ole erityisemmin juhlittu, muutamat tohtorinhatut olen käynyt kolistelemassa skumppalaseja. Ehdottomasti noloin tapausoli, kun siskonpoika "valmistui ammattikoulusta" timpuriksi. Hitto, joku ääliömäinen lippiskin päässä ja kuva tietenkin piirongin päälle. Joopajoo, kundi asenteli pari vuotta parketteja ja on sittemmin töiminut autokuskina ajaen säiliöautolla maitoa paikasta toiseen :D
Missä lie tutkintokuva, eipä ole enää näkynyt. Ja nämät muut, joilla oikeasti on oppiarvoja, ne ei pidä meteliä itestään. Sivumennen mainittuna. Mulla ainoastaan opistotasoinen koulutus itellä. Kun aikanaan kiskaisin tutkinnon, kiskaisin samalla vedolla pullon kossua. Eipä tullut mieleen pyytää mutsia tai faijaa maksamaan sitä lekaa :D Ja kun muija sai maisterin paperit, oltiin vaan kaksistaan, onhan se hyvä kuitenkin, että akalla virallisesti pätevyys hakea duuneja.
Ei tutkintoja ole tapana juhlia. Jos se tohtorinväitös on tehty ja hattu päässä, sitten voi käväistä tuttujen tai opiskelukavereitten kanssa kaljalla. Kaikki muu on joutavaa vouhotusta.
=DW=- ap.
Minulla on vain sellainen ajatus, että minun täytyisi osata ja viitsiä leipoa itse sen seitsemää sorttia plus siivota asunto lattiasta kattoon, värkätä kukkakoristeet ja silittää pöytäliinat, kustantaa kampaajat ynnä kosmetologit. Unohtamatta valokuvaajaa.
- ...
ap. kirjoitti:
Minulla on vain sellainen ajatus, että minun täytyisi osata ja viitsiä leipoa itse sen seitsemää sorttia plus siivota asunto lattiasta kattoon, värkätä kukkakoristeet ja silittää pöytäliinat, kustantaa kampaajat ynnä kosmetologit. Unohtamatta valokuvaajaa.
Niin.
On tässä tullut kuitenkin pileitä järjesteltyä, ihan töikseenkin. Se vaatii periaatteessa lähinnä ruutupaperivihon, minne kirjoitettu kaikkia asiat.
Noin lähtökohtaisesti, pitää laskea, paljonko kutsutaan porukkaa. Siitä se lähtee.
Suotta sitä aikaistaq ihmistä neuvoo, netti täynnnä ohjeita. Mutta uhtä asiaa korostan. Eväiden pitää olla syömäkelpoisia. Pitää ottaa huomioon allergiat. Siis sortteja pitää olla erilaisia, useita tarjolla vaihtoehtoina.
Meinaan vaan. Kävin tässä aiemmin yksissä aika isoissa pirskeissä. Tarjolla lestaatityyliin lohisoppaa ja kermakaakkua. Join lasin vettä. Kuten muuten joi moni muukin. "Pidot" oli muutetn tehnyt lestaatien pitopalvelu. Ammattilaisia pitäis olla, mutta eivät tajunneet muuta, kuin sen, että lohisoppaa ja kaakkua jää ihan varmasti niin paljon yli, että saavat ite syödä kakaroittensa kanssa mahat täyteen.
Olemassa keliaakiat, laktoosi-intoleranssit, kala-allergiat, vaikka mitä, ja osaporukoista voi olla vegaaneja tms.
Kuulosti ehkä rajulta lausunnolta. Mutta kivempaahan se on kokkailla erilaisia sortteja, kuin pänikällistä soppaa, johon monet ei koske. Vinkiksi, salaatteja, voileipäkakkuja, leikkelepöytää, vihanneksia, riisiä, pottua, makaroonia... Jokaiselle jotakin. Vaikka sushia tai jotain tapaksia.
Mä nyt vähän riemastuin aiheesta. Mutta oli tosiaan niin surkeat kemut, että vettä piti juoda. Hotto, ei skumppaakaan, saati ruokaviinejä. Nimittäin toi juomapuoli pitää ottaa kans huomioon. EIKÄ kaikki juo kahvia, konjakkia aika moni. Voi olla juomatta, mutta tarjolla pitää olla. Pitää huomioida kaikki juhliin osallistujat, ei pelkästään omia luulojaan ja käsityksiään asioista.
Ai niin, muutama kori keskaria on ihan hyvä ruokajuomavaihtoehto, jos ei viitsi alkaa tekemään kotikaljaa.
Mnaah, tee mitä haluat. Mutta muista se, pileet tehdään vieraitten ehdoilla, se ja sama juhlakalulle tai sen sukulaisille. Liian monet pileet pilattu putkiajattelulla. Ja mä tosiaan olen itekkin joutunut järjestelemään jotain pileitä. Oma hommansa. Mutta jos pilevieraat on tyytyväisiä, se palkitsee paljon. Vettä juova polevieras ei ole kenenkään pileitten järjestäjän fani.
=DW= - Kaupunkilainen
ap. kirjoitti:
Tuo on aika yleinen ajattelutapa varsinkin vanhemmilla naisilla. Mikään luuloistasi ei vain pidä paikkaansa. Ensinnäkin: kustannukset mitoitetaan maksajan (valmistunut vai äiti?) kukkaron mukaan. Toiseksi: juhla järjestetään niin kuin juhlittava sen haluaa, ei äidin mielen mukaan. Kolmanneksi: vieraita ei tarvitse kutsua kotiin eikä tehdä tarjottavia itse, vaan juhlat voi järjestää ravintolassa tai muussa vastaavassa paikassa, jossa henkilökunta huolehtii ruuasta ja koristeluista. Se ei välttämättä tule niin kalliiksi kuin kuvittelisi, varsinkaan kun ottaa huomioon, kuinka paljolta vaivalta säästyy.
Kysypä siltä lapseltasi, mitä hän haluaa. Jos toiveet ovat kovin ylelliset, kysy seuraavaksi, millä hän ajatteli sen kustantaa. Tuossa elämänvaiheessa viimeistään täytyy tuntea sen verran elämän realiteetteja, että tietää, ettei raha kasva puussa. - 1943
ap. kirjoitti:
Ei kaikkea tarvitse tehdä itse ja voi tehdä ihan omanlaisensa juhlat. Ylioppilasjuhliin ja rippijuhliin tilasimme voileipäkakut ja prinsessakakut paikallisesta leipomosta. Eikös vieraat käy kampaajalla ihan itse? Ja juhlatilojakin voi vuokrata. Olen ollut juhlissa, joissa tarjolla on ollut lohikeittoa, kahvi ja täytekakku. Ja sellaisissa, joissa on ollut karjalanpiirakoita ja kahvin kera jotain. Ihan omien voimavarojen mukaan, ei tarvitse yrittää olla paras ja hienoin.
- ...
Kaupunkilainen kirjoitti:
Tuo on aika yleinen ajattelutapa varsinkin vanhemmilla naisilla. Mikään luuloistasi ei vain pidä paikkaansa. Ensinnäkin: kustannukset mitoitetaan maksajan (valmistunut vai äiti?) kukkaron mukaan. Toiseksi: juhla järjestetään niin kuin juhlittava sen haluaa, ei äidin mielen mukaan. Kolmanneksi: vieraita ei tarvitse kutsua kotiin eikä tehdä tarjottavia itse, vaan juhlat voi järjestää ravintolassa tai muussa vastaavassa paikassa, jossa henkilökunta huolehtii ruuasta ja koristeluista. Se ei välttämättä tule niin kalliiksi kuin kuvittelisi, varsinkaan kun ottaa huomioon, kuinka paljolta vaivalta säästyy.
Kysypä siltä lapseltasi, mitä hän haluaa. Jos toiveet ovat kovin ylelliset, kysy seuraavaksi, millä hän ajatteli sen kustantaa. Tuossa elämänvaiheessa viimeistään täytyy tuntea sen verran elämän realiteetteja, että tietää, ettei raha kasva puussa.Mainiten.
Asioihin voi suhtautua monella tapaata. Aika harva järjestää itselleen pileitä. Jotkut tykkää olla patsastelemassa ja juhlakaluna, jotkut ei. Ite en pidä väkijoukoista, en typeristä juhlapuheista, en yleensäkään juhlista. Yhden kerran oli tarkoitus järjestää pirskeet itelleen, sain masiksen ja peruin koko keissin. Pileillä oli tekosyynä synttärit, mutta ajattelin, että näkee kaikki kaverit kerralla ja saa taas olla muutaman vuoden rauhassa.
Mutta mä tosiaan olen ollut junailemassa pileitä muille. Kyllä se duunista käy. Kun aattelee koko prosedyyrin vieraslistoista, kutsukorteista, pändeistä, takseista, ruuvista, juomista jne kiitoskirjeeseen asti, sitä niinkuin tuntee tehneensä hommiakin.
Mun mielestä monet juhlat ois järkevintä ostaa pakettina. Jostain pitopalvelusta tai ravintolasta.Ei se ilmaista ole sekään, mutta maksaa se juhlien järjestäminen, vaikka ite tekis kaikki hommat. Kaikista surkeimpia tilaisuuksia aikanaan olikavereitten hääät. Niitten kahelit sukulaiset junaili pileet aina niin, että ei niissä ollut kivaa kenelläkään. Sitten kun sukulaiset viimein häipyivät, alkoi menokin muuttua mukavammaksi. Vaan, pitkä päivä piti tonottaa jossain ääliötilaisuudessa ja odottaa, että yällä ois sitten hetki kivaakin. Monet hautajaisetkin olleet hauskemia.
Ei vieraita käsketä tai pileitä järjestetä muuten, kuin vieraitten ehdoilla. Jääpi pian vieraat tulematta. Näin kävi tässä noin kuukausi sitten Hikiän koulun pileissä. Muutama kaheli lestaati junaili jutut siihen malliin, että vieraita ei sitten tullut oikein ketään, mutta saivat siis sitä lohisoppaa muutaman ämpärillisen kotiin viemisikseen.
Juhlakalu on käytännössä aivan turha missään pileissä. Ihmiset lähtee pileileen, ihan muista syistä, kuin että joku haluaa patsastella ja kuunnella teennäisiä puheita.
Varaa mieluummin vaikka lähipitserian ja laittaa piikin auki, kaikilla paljon mukavampaa.
=DW= - ei viitsisi vai????
ap. kirjoitti:
Mitä ihmettä, tämän ikäluokan ihminen puhuu että täytyisi osata, viitsiä ja muuta tyyhmää! Mitä olet elämäsivarrella pärjännyt, lapsosiakin saanut jos et OSAA kotiin liittyviä taloustöitä tehdä, niihin luetaan myös leipomiset ja juhlien järjestely.
Siinä on naisena olo ja elo mennyt päin sitä ahteria. - zfdhg
ei viitsisi vai???? kirjoitti:
Mitä ihmettä, tämän ikäluokan ihminen puhuu että täytyisi osata, viitsiä ja muuta tyyhmää! Mitä olet elämäsivarrella pärjännyt, lapsosiakin saanut jos et OSAA kotiin liittyviä taloustöitä tehdä, niihin luetaan myös leipomiset ja juhlien järjestely.
Siinä on naisena olo ja elo mennyt päin sitä ahteria.Miestenkö ei mielestäsi tarvitse osallistua taloustöihin?
- en huolla autoa
zfdhg kirjoitti:
Miestenkö ei mielestäsi tarvitse osallistua taloustöihin?
Kun itse tekee tietää ne tehdyksi, ne vähäiset taloustyöt joista tunnut lukua pitävän.
- sitroen.
... kirjoitti:
Niin.
On tässä tullut kuitenkin pileitä järjesteltyä, ihan töikseenkin. Se vaatii periaatteessa lähinnä ruutupaperivihon, minne kirjoitettu kaikkia asiat.
Noin lähtökohtaisesti, pitää laskea, paljonko kutsutaan porukkaa. Siitä se lähtee.
Suotta sitä aikaistaq ihmistä neuvoo, netti täynnnä ohjeita. Mutta uhtä asiaa korostan. Eväiden pitää olla syömäkelpoisia. Pitää ottaa huomioon allergiat. Siis sortteja pitää olla erilaisia, useita tarjolla vaihtoehtoina.
Meinaan vaan. Kävin tässä aiemmin yksissä aika isoissa pirskeissä. Tarjolla lestaatityyliin lohisoppaa ja kermakaakkua. Join lasin vettä. Kuten muuten joi moni muukin. "Pidot" oli muutetn tehnyt lestaatien pitopalvelu. Ammattilaisia pitäis olla, mutta eivät tajunneet muuta, kuin sen, että lohisoppaa ja kaakkua jää ihan varmasti niin paljon yli, että saavat ite syödä kakaroittensa kanssa mahat täyteen.
Olemassa keliaakiat, laktoosi-intoleranssit, kala-allergiat, vaikka mitä, ja osaporukoista voi olla vegaaneja tms.
Kuulosti ehkä rajulta lausunnolta. Mutta kivempaahan se on kokkailla erilaisia sortteja, kuin pänikällistä soppaa, johon monet ei koske. Vinkiksi, salaatteja, voileipäkakkuja, leikkelepöytää, vihanneksia, riisiä, pottua, makaroonia... Jokaiselle jotakin. Vaikka sushia tai jotain tapaksia.
Mä nyt vähän riemastuin aiheesta. Mutta oli tosiaan niin surkeat kemut, että vettä piti juoda. Hotto, ei skumppaakaan, saati ruokaviinejä. Nimittäin toi juomapuoli pitää ottaa kans huomioon. EIKÄ kaikki juo kahvia, konjakkia aika moni. Voi olla juomatta, mutta tarjolla pitää olla. Pitää huomioida kaikki juhliin osallistujat, ei pelkästään omia luulojaan ja käsityksiään asioista.
Ai niin, muutama kori keskaria on ihan hyvä ruokajuomavaihtoehto, jos ei viitsi alkaa tekemään kotikaljaa.
Mnaah, tee mitä haluat. Mutta muista se, pileet tehdään vieraitten ehdoilla, se ja sama juhlakalulle tai sen sukulaisille. Liian monet pileet pilattu putkiajattelulla. Ja mä tosiaan olen itekkin joutunut järjestelemään jotain pileitä. Oma hommansa. Mutta jos pilevieraat on tyytyväisiä, se palkitsee paljon. Vettä juova polevieras ei ole kenenkään pileitten järjestäjän fani.
=DW=Jos ei normaalit sapuskat kelpaa, niin olkoot ilman, omapa on asiansa.
Näin on näreet.
Tässä kenellekään mitään erikoistarjoiluja aleta värkkäämään...!
Vaikka en ole mitään juhlia järjestämässä. Eikä järjestetä minunkaan peijaisia. - ...
sitroen. kirjoitti:
Jos ei normaalit sapuskat kelpaa, niin olkoot ilman, omapa on asiansa.
Näin on näreet.
Tässä kenellekään mitään erikoistarjoiluja aleta värkkäämään...!
Vaikka en ole mitään juhlia järjestämässä. Eikä järjestetä minunkaan peijaisia."normaali sapuska" voi usein olla täysin epänormaalia monille. Sitä koitan kertoa. Vieraat pitää ottaa aina huomioon, ne pääasia, muuten pileet menee perciilleen.
"normaali sapuska" tarkoittaa nimenomaan erikoissapuskaa, ei sitä, mitä muut ihmiset voi/pystyy syömään. Kahelein juttu on just, että pelkkää lohisoppaa kaikille. Jotkut kahelit kuvittelee sen olevan "juhlaruokaa". Osa porukoista ei vaan voida sitä, eikä läheskään kaikki pidä siitä, arkista halpaa ruokaa, vähän kuten hernerokka. Miksi muuten lestaatit ei edes viittineet keitellä kattilallista hernerokkaa niille, jotka ei voi syödä kalaa?????
Allergiat tosiasia. Typerää alkaa aiheittamaan kutsuvieraille sairaskohtauksia, koska tarjolla ei ole kuin "normaalisapuskaa". Normaalia ehkä monillekin, mutta ei läheskään kaikille. Se "normaali sapuska" voi olla suurelle osalle vieraista syömäkelvotonta. Tämän nyt pitäisi tyhjemmänkin tajuta.
=DW= - -erikoisruokavalio-
... kirjoitti:
"normaali sapuska" voi usein olla täysin epänormaalia monille. Sitä koitan kertoa. Vieraat pitää ottaa aina huomioon, ne pääasia, muuten pileet menee perciilleen.
"normaali sapuska" tarkoittaa nimenomaan erikoissapuskaa, ei sitä, mitä muut ihmiset voi/pystyy syömään. Kahelein juttu on just, että pelkkää lohisoppaa kaikille. Jotkut kahelit kuvittelee sen olevan "juhlaruokaa". Osa porukoista ei vaan voida sitä, eikä läheskään kaikki pidä siitä, arkista halpaa ruokaa, vähän kuten hernerokka. Miksi muuten lestaatit ei edes viittineet keitellä kattilallista hernerokkaa niille, jotka ei voi syödä kalaa?????
Allergiat tosiasia. Typerää alkaa aiheittamaan kutsuvieraille sairaskohtauksia, koska tarjolla ei ole kuin "normaalisapuskaa". Normaalia ehkä monillekin, mutta ei läheskään kaikille. Se "normaali sapuska" voi olla suurelle osalle vieraista syömäkelvotonta. Tämän nyt pitäisi tyhjemmänkin tajuta.
=DW=Kala-allerginen voi myöskin olla herneillekin allerginen ja monelle muullekin.
- zfdhg
en huolla autoa kirjoitti:
Kun itse tekee tietää ne tehdyksi, ne vähäiset taloustyöt joista tunnut lukua pitävän.
En minä mitään lukua pidä. Edellinen oli ainoa kommenttini tähän ketjuun.
- ...
-erikoisruokavalio- kirjoitti:
Kala-allerginen voi myöskin olla herneillekin allerginen ja monelle muullekin.
Osuit ytimeen.
Sortteja pitää aina olla tarjolla riittävästi. Että jokainen saisi edes jotkin. Olemassa muuten vesiallergikkojakin. Ihmeen hankala asia tajuta tollukoilla.
=DW= - sitroen.
... kirjoitti:
Osuit ytimeen.
Sortteja pitää aina olla tarjolla riittävästi. Että jokainen saisi edes jotkin. Olemassa muuten vesiallergikkojakin. Ihmeen hankala asia tajuta tollukoilla.
=DW=Jaa, että pitäisi bileitten järjestäjän järkätä muutama kymmenen erilaista sapuskavaihtoehtoa, joista 90 % jäisi syömättä?
Älä unta nää!
Jos ei SinikkaMarkulle tai JaniJohannalle passaa normaalit sapuskat, tuokoot mieluisensa mukanaan tai kuijottakoot nälissään. Tai pysyköön poissa pilaamasta omaa ja muitten juhlatunnelmaa.
Kaikki bileitten tarjoiluhan on extraa, siis lahjaa. Ja lahjahevosen suuhunhan ei ole soveliasta kurkkia. Ainakaan heti.
Tuonhan luulisi kaikkein pimeimmänkin tajuavan, vaan kun ei...
- Riump
Kannattaa katsoa tämä sivu: www.juhlasuunnittelu.com mikäli kaipailette apua juhlien järjestämisen kanssa.
Pää-asia on että muistaa ostaa Kanan-munat.
Irtonaisina, ilman Kanaa.
Pitää sit muistaa että tiuta pitää olla paljon enemmän kuin Tilheä tai Närhen-munia.
H.- mamma5-
Mun paras kaveri juhlie järkkäämises on pakastin...
Sinne leivon hyvis ajois limput,kaakkupohjat,pullat ja lusikkaleivät.
Hyvin juhlat hoituu,ku alottaa valmistamiset jo viikkoo enne.
Siivouksenki,sit vaa viimine sutasu pölyt pois vrk:ta ennen ;)
Juhlie järkkäämine on niinku joulu olis tulos...hommien pualest.
Helpol pääsis,jos olis munat...sori !- demeter1
Mun paras kaveri juhlien järjestämisessä on puoliso. Yhdessä valmistellaan isot ja pienet juhlat . Parikymmentä vierasta on tulossa nytkin sunnuntaina. Me ei olla koskaan pistetty juhlia isolleen, Tuolla 1943:n kuvaamalla linjalla on pysytty ja seura, toistensa tapaaminen, on ollut se pääpointti, meidän mielestä, ja vieraat ainakin sanovat viihtyneensä, kyselevät uusintoja...
En ihan usko, että se on meidän järjestelytaidosta tai -valmisteluista kiinni. Ihmiset vain tulevat mielellään, jos joku vielä järjestää näitä isompia tapaamisia. - mamma5-
demeter1 kirjoitti:
Mun paras kaveri juhlien järjestämisessä on puoliso. Yhdessä valmistellaan isot ja pienet juhlat . Parikymmentä vierasta on tulossa nytkin sunnuntaina. Me ei olla koskaan pistetty juhlia isolleen, Tuolla 1943:n kuvaamalla linjalla on pysytty ja seura, toistensa tapaaminen, on ollut se pääpointti, meidän mielestä, ja vieraat ainakin sanovat viihtyneensä, kyselevät uusintoja...
En ihan usko, että se on meidän järjestelytaidosta tai -valmisteluista kiinni. Ihmiset vain tulevat mielellään, jos joku vielä järjestää näitä isompia tapaamisia.Samaa miält sun kans.Paitsi mun pualiso ei piittaa juhlist,ei omist,eikä viaraitte.Huano on mihinkäs enää lähtemää.
Mul oli kuules kaikkie aikoje suurimmat 50v juhlat...Yli 2000 henkkee,enkä mää laittanu tikkuu ristiin ;)
Viätettiin niit piknikristeilyl ja simmottis siäl kerrottii,et laivas oli yli 2000 matkustajaa.No,viime vuan vanhenin rauhallisemmi,oltii vaa lasten kans syämäs,enkä taaska tehny mittää muut,ku hiukka ripsii färjäsin.Mukulat hoiti loput !
Erellis sunnuntain oli kummilikan pojan rippijuhlat,niihi sit veivasin,jos jonkunlaist kaakkuu ym.Pojanpojan ja -likan synttärit kans leiposin just täs kuus kans :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693