Colonsteril vai Phosporal?

Vastaisuuden varalle

Eka kolonospkipia tulossa, tänään Terveystalossa. Sain eilen juotua vain reilun litran Colonsteriliä, tänään _yritän_ saada alas ainakin toisen mokoman.

Kävin taannoin katsomassa apteekista eri tyhjennyslitkuja, oli Moviprepia, Colonsteriliä ja Phosporalia. Moviprepistä minulle sanottiin Terveystalosta, että sillä on tullut huonompia tyhjennystuloksia, he suosittelivat Colonsteriliä. Phosporalista ei hoitaja, jonka kanssa juttelin, ollut kuullutkaan eikä osannus sanoa sen tuloksista mitään. Mutta Phosporalissa tarvitsisi juoda sitä tököttiä vain 2 lasillista ja niiden lisäksi runsaasti vettä ja muita kirkkaita nesteitä. Colonsteriliä pitäisi juoda 4-6 litraa, Moviprepia 2.

Noh, tuli litkujen ostamisen aika, eikä apteekissa ollutkaan enää Phosporalia. Moviprepia oli, mutten sitä viitsinyt ostaa, kerta minulle oli sanottu että sillä on tyhjentynyt huonosti. En viitsisi huonon tyhjennyksen takia "pilata" kallista skopiaa... Apteekin myyjä suositteli ostamaan Colonsteriliä, "se on sitä, mitä kaikkialla käytetään yleisimmin, ja tyhjennys onnistuu hyvin" - ja minä ostin viisi purkkia, viittä litraa varten. Kuten alussa totesin, olen kaukana viidestä litrasta.

Onko Phosporal samanlaista ällöä oljymäistä litkua kuin Colonsteril? Maku ei sinänsä haittaa, mutta se koostumus! Hädin tuskin saan edes nieltyä... *askaa tullut vaikka millä mitalla, lähes pelkkää nestettä enää, välillä kirkkaamapaa, välillä tummempaa.

6

2387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaisuuden varalle

Ai niin, nämä unohtuivat! Lääkeinfon linkit, joilla olen koittanut Colonsterilia ja Phosporalia vertailla.

Colonsteril:
      http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=633&i=ORION PHARMA_COLONSTERIL

Phosporal:
      http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=24116&i=CCS CLEAN CHEMICAL_PHOSPHORAL

Molemmat pahaenteisesti "oraaliliuoksia", mutta Colonsterilissa lukee seuraavasti:
      "Colonsteril on ns. isotoninen liuos, joka pidättää vettä suolessa ja aiheuttaa siten ulosteen pehmenemisen. Suuria annoksia käytettäessä liuos saa aikaan vetisen ripulin ja suoliston tyhjenemisen muutamassa tunnissa."

Kun taas Phosporal on "suoliston puhdistaja, joka vaikuttaa lisäämällä veden määrää ulosteessa. Se on nieltävä liuos, ja se toimitetaan pakkauksessa, joka sisältää kaksi 45 ml:n pulloa. Yhdessä pullossa on yksi annos, joka tulee laimentaa vedellä ennen käyttöä".

Tarkoittaako tämä siis sitä, ettei Phosporal olisikaan sellaista öljymäistä liuosta?

• kokemusta on

Itse käytän aina Phosporalia, sitä kun ei tosiaan tarvi juoda paljoa. Lasillinen appelsiinimehun seassa ja sitten paljon kirkkaita nesteitä. Ihan hyvin menee alas, vaikka maku on suolaisen limainen. Pahaa sekin on, mutta kaikista vaihtoehdoista paras.

• Vastaisuuden varalle

Kiitos, nimimerkki "kokemusta on"! Jos joudun tähystykseen uudelleen, taidan kokeilla sitä.

Mutta loppujen lopuksi sain juotua n 2,5 litraa sitä Colonsteriliä, ja sen lisäksi join paljon muita nesteitä. Suoli oli tyhjentynyt "oikein hyvin", ja selvisin tutkimuksesta muutenkin hengissä, ei ollut edes niin kamalaa kuin luulin.

• Ibd

Colonsteril ihan kamalaa litkua ja se määrä on järkyttävä! Itse on tyhjennyspäivinä joutunut nieleksimään oksennusta tuon aineen takia, Phosporalia kun tarvitsee vain niin pienen määrän niin paljon helpompaa ja ainakin itsellä tyhjenee ihan samalla lailla. Suosittelen ehdottomasti näistä kahdesta jälkimmäistä!

• dufhrytyhygthg

No en tiedä, yksityiset lääkärit suosittelee varmaan mitä suosittelee. Jos kyselijällä vakava sairaus, vakavia sairauksia omaavat suoistosairaat IBD- potilaat saa suolitutkimukseen valmistautumislääkkeet keskussairaalasta suoraan. Itse sain aikoinaan hyvän ohjeen kuolemansairaassa tilassa potilaana letkuissa keskussairaalassa maatessa ennen paksusuolitähystystä hoitajilta suolitähystyslitkun nauttimiseen: tietenkään mitään ei saa syödä yli vuorokauteen ennen tutkimusta ja oksennusreaktion estämiseksi suolityhjennysliuosta voi viilentää jääkaapissa ja lisäksi nauttia sen tykönä vuorottain hörpäten lisäksi kirkkaita värittömiä nesteitä esimerkiksi soeripitoista Jaffa- limsaa. Itse opin pitkä kokemuksen kautta, että sokeripitoinen limonadi auttaa, että se paskaripulin tarkoituksella aiheuttava tutimusta edeltävä lääke ennen paksusuolentähystystä pysyy sisällä. Lisäksi sokerilimsojen juominen pitää ennen tutkimusta tutkimuskohteen elimistön kaloritason edes tarvittavassa minimissa, ettei ihminen pyörry ennen tutkimusta, kun ei siinä syödäkään saa. Vuorottain vaikka kulaus sokeripitoista Jaffaa ja vuorottain kulaus Colonstrealia. Se on oikeesti kyllä aina kauhu vetää se litrasen Colonstreal. Itselläni on ollut paksunsuolen tähystyksen jälkeen elimistö niin kuiva, että siinä haluaa heti tutkimuksen jälkeen vaan mennä ahmimaan mitä tahansa ruokaa, mutta ei uskalla, koska tulis isot kivut. Tavalliseen arkeen palaamista paksunsuolen tähystyksen toipumisen jälkeen on se, että saa juoda vaikka kahvinsa maidolla ja yleensä muutaman tunnin jälkeen tutkimusksesta pystyy normaalisti myös nauttimaan aterian, vaikka tutkimuksen kipulääkitys tietysti edellyttää, ettei ole mitään tärkeää sinä päivänä.

• Tähy

Vastaus edelliseen sen verran että me IBD-potilaat saadaan sairaalasta samaa Colonsteriliä tyhjennykseen.
      Mutta jos on kuten minä ja on oksennusrefleksi erittäin herkässä niin siitä sen juomisesta ei tule mitään minkään limujen tai mehujen kanssa vuorotellen. Se tulee oksennuksena ulos ennenkuin ehtii vaikuttaa. Siksi juon itse aina Phosporalia, sen kaksi lasillista pystyy tappelemaan alas ja usein riittää yksikin itsellä kun suolen toiminta on muutenkin niin aktiivista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe